abonnement Unibet Coolblue
pi_182918831
Hallo dan,

Ik ben iemand die vrij laat door heeft dat er meer is dan een computer en bier, en dus vrouwen ook gewoon leuke sociale wezens zijn die ook wat met mannen willen. Het interesseerde mij vrij weinig dat ik nog op mijn 20e nog niets gedaan had met een dame.

Nu met wel. Niet dat ik keihard wat mis ofzo, maar beetje wat ‘iedereen’ doet in een uitgaansgelegenheid, contact zoeken met het andere geslacht vind ik nu ook wel leuk.

Paar dingen over mijzelf:
Ik ben niet onzeker in wat ik doe. Ik heb veel vrienden. Ik heb werk, ik heb in principe wat een gemiddeld mens heeft.

Praten met vrouwen tijdens ‘dates’ gaat mij ook goed af, gezien de meesten wel een 2e x willen afspreken.

Tot zo ver.

Alleen zie ik sommige in een discotheek gewoon een arm om een vreemde vrouw heen slaan etc. En ik denk echt van, hoe dan.

Snap ook we dat ze elkaar al even aan kijken enzo, maar ik vind dat al iets spannend omdat je het vervolg ook weet.

Er blokkeerde iets in mij ofzo dat ik dat niet durf.

Ik denk zelf dat ik gewoon door moet gaan met steeds iets verder moet uit mijn comfort zone en dat zoiets wel een x gaat. Ik kom van ver en ‘durf’ nu te daten en alles.

Alleen ‘onzeker’ iemand aanraken, dan ben je gewoon een creep. Dus een tussen weg is er niet echt.

Tips?
  zaterdag 3 november 2018 @ 13:59:11 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182918874
Grijpen wat je grijpen kan.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182918894
Tnx man. Kan een slotje op!
(Grapje)

Opzich heb je gelijk. Ben ergens misschien ook ‘bang’ om te falen ofzo? Vooral als er dan 7 vrienden naast mij staan (die wel handig zijn daarin) en 7 vriendinnen van haar.
  zaterdag 3 november 2018 @ 14:03:16 #4
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182918921
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 14:01 schreef Jardis het volgende:
Tnx man. Kan een slotje op!
(Grapje)

Opzich heb je gelijk. Ben ergens misschien ook ‘bang’ om te falen ofzo? Vooral als er dan 7 vrienden naast mij staan (die wel handig zijn daarin) en 7 vriendinnen van haar.
Dat zijn samen 14 van die zoveel miljard.. Fuck hun.. ^O^
  zaterdag 3 november 2018 @ 14:14:58 #5
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_182920139
Herkenbaar verhaal TS, kleine stapjes en “oefenen”. Heb ook een paar vrienden die gelijk van het fysieke contact zijn in de kroeg en heel makkelijk babbelen.

Was ook verschrikkelijk verlegen en onzeker, maar uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen kwaliteiten en die moet je soms zelf ook ontdekken. Heb je een leuk gesprek, klikt het, drinken jullie samen een drankje in de groep, pak eens een hand of doe samen een dansje. Dan merk je snel genoeg of de tegenpartij dat op prijs stelt of niet.
pi_182920142
Ohja en alcohol
pi_182920476
Oefenen. En als je niet in kleine stapjes durft te oefenen er maar consequenties aan verbinden. Iedere keer als je het niet doet (maar eigenlijk wel wil), trakteren oid. En niet direct succes verwachten, op je bek mogen gaan.
  zaterdag 3 november 2018 @ 16:17:33 #9
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182920490
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 13:55 schreef Jardis het volgende:
en dus vrouwen ook gewoon leuke sociale wezens zijn
Man of Steal.
pi_182920665
Arm en schouder zijn bij zo'n mensdichtheid en met veel geluid vrij neutrale plekken om iemand aan te raken. Daar kom je niet gauw creepy mee over.

Sowieso raak je elkaar daar vaak al onbewust aan zodra je een woord wisselt. En het hoeft zeker niet in het begin al helemaal joviaal met een arm helemaal om iemand heen, dat is niet kansverhogend of een betere start.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 03-11-2018 16:32:33 ]
pi_182922179
Je hebt nu al de stap gezet om het online te delen.
In het echte leven kan zo'n soort openheid ook deuren voor je openen.
Wat is het ergste wat er kan gebeuren? Niks onoverkomelijks.
  zaterdag 3 november 2018 @ 18:24:33 #12
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182922242
Neem gewoon tinder dan weetje zeker dat er wederzijdse interesse is.
Man of Steal.
pi_182933534
Hoe ging het vannacht TS?
pi_182933672
Het is heel normaal om lichamelijk contact spannend te vinden, aangezien je ook niet zomaar de spullen van een andere man gaat grijpen. Ik zie nooit topics als "ik wil graag de telefoon van die vreemde kerel bekijken hoe moet ik die uit zijn zak gaan pakken? Tips." "Voldoende alcohol". Maar het lichaam van vrouwen is kennelijk publiek bezit.

[ Bericht 28% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 04-11-2018 11:00:55 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_182934226
Het gaat hier volgens mij niet om “grab them by the pussy”

Vanuit welk perspectief dan ook, man, vrouw, hetero, homo of lesbiënne. Sta je te flirten in de kroeg of waar dan ook, uiteindelijk maak je lichamelijk contact. Een hand, een arm whatever. Natuurlijk is dat spannend, maar binnen de normale (ongeschreven) gedragsregels is dat toch niet bijzonder om iemand aan te raken? Bij een eerste of tweede gesprek gelijk naar de intieme lichaamsdelen te grijpen is niet waar het TS om ging en niemand heeft het hier over publiek bezit.
pi_182934329
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 11:27 schreef Reintji het volgende:
Het gaat hier volgens mij niet om “grab them by the pussy”

Vanuit welk perspectief dan ook, man, vrouw, hetero, homo of lesbiënne. Sta je te flirten in de kroeg of waar dan ook, uiteindelijk maak je lichamelijk contact. Een hand, een arm whatever. Natuurlijk is dat spannend, maar binnen de normale (ongeschreven) gedragsregels is dat toch niet bijzonder om iemand aan te raken? Bij een eerste of tweede gesprek gelijk naar de intieme lichaamsdelen te grijpen is niet waar het TS om ging en niemand heeft het hier over publiek bezit.
quote:
Alleen zie ik sommige in een discotheek gewoon een arm om een vreemde vrouw heen slaan etc. En ik denk echt van, hoe dan.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_182934699
//offtopic.

Ik heb vorige week soca gedanst met een, voor mij, vreemde vrouw in een club. Zij initieerde dit. Is mijn lichaam nu publiek bezit?
pi_182935431
Bedankt allen!

Misschien maak ik het ook wel te groot. Als een vrouw naar je toe komt dansen, dan vind ik het ‘spannend’ om terug te dansen etc., arm om de ander heen. Opzich zou ik dat wel willen kunnen maar misschien aan de zijkant wat rustiger aan doen.
pi_182935644
Natuurlijk is dat spannend! Maar ook leuk toch, gewoon proberen een dansje te doen.
  zondag 4 november 2018 @ 13:30:12 #20
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182936192
Je zal het gewoon moeten aftasten, letterlijk en figuurlijk. Over je angst heen stappen en doen. Soms een knal op je bek krijgen, dan weer een knuffel.

Of gewoon niets doen. Het namelijk niet per se, zeker niet als je je er ongemakkelijk bij voelt. Zelf hou ik niet van lichamelijk contact, behalve wanneer ik echt om iemand geef. Heeft nooit voor problemen gezorgd bij mij. *)
1 + 1 = blauw
pi_182936902
En wat kamina zegt. Als aanvulling op mijn eerste post, die onzekerheid heeft bij mij gezorgt voor een flinke dosis humor, ben ook niet van het fysiek contact leggen. Iedereen heeft zo zijn eigen manier, probeer je vooral niet blind te staren wat anderen doen.
  zondag 4 november 2018 @ 15:17:21 #22
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_182938016
Gewoon helemaal geen lichamelijk contact initiëren. Dan hoef je het ook niet spannend te vinden.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
  zondag 4 november 2018 @ 15:20:34 #23
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182938068
Ga op dansles. Bij de klassieke dansen (wals, tango en zo) moet je elkaar aanraken, en niemand vindt dat raar.
  zondag 4 november 2018 @ 16:02:36 #24
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_182938737
Je merkt het echt wel, als je zo bent zoals je in je OP beschrijft. Even in de ogen kijken, peilen met wie je te maken hebt, stemming ook even peilen. Opbouwen in waar je aanraakt, schouder of arm is een heel andere plek op het lijf dan onderrug, net boven de welving van haar bips.

Als je in het wild gaat graaien dan kun je een klap verwachten en terecht.
pi_182939113
Goede tips. Eye-openers.

Klinkt stom, maar ik weet niet of ik echt van lichamelijk contact bent. Uiteraard heb ik er geen enkel problemen mee als een mooie vrouw mij aanraakt. Maar ik mis het niet heel erg ofzo. (Wat je niet hebt mis je vaak ook niet).

Maar ik lees wel eens wat, zo ook dat je lichamelijk contact MOET maken etc., bijv op een date. Ik loop er ook echt niet bij als een stugge boer hoor, maar bij mij komt zoiets vrij laat.

Dus zit een beetje met een goede balans.

Maar iig goede tips al. Mijn kwaliteiten liggen daar niet, maar heb wel humor en kan ook wel een fatsoenlijk gesprek aan gaan. Wel goed voor het zelfvertrouwen dat dat ook gewoon een ding is :-).

Ik kom misschien wat over geanalyseerd over maar dat moet even op zo’n forum om me goed te verwoorden.
pi_182946549
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 11:56 schreef Reintji het volgende:
//offtopic.

Ik heb vorige week soca gedanst met een, voor mij, vreemde vrouw in een club. Zij initieerde dit. Is mijn lichaam nu publiek bezit?
Nee, maar wel als deze vrouw op internet daarvoor een post zou hebben aangemaakt om advies te vragen aan andere vrouwen hoe ze jou aan moest raken zonder jouw toestemming in beschouwing te nemen, maar het is ook zo dat mannen hier bijna altijd wel op lijken te zitten te wachten dus misschien is het een beter voorbeeld als bijvoorbeeld een gay man op een forum zou vragen hoe hij mannen als jou het beste zou kunnen betasten in een discotheek

quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 16:24 schreef Jardis het volgende:
Goede tips. Eye-openers.

Klinkt stom, maar ik weet niet of ik echt van lichamelijk contact bent. Uiteraard heb ik er geen enkel problemen mee als een mooie vrouw mij aanraakt. Maar ik mis het niet heel erg ofzo. (Wat je niet hebt mis je vaak ook niet).

Maar ik lees wel eens wat, zo ook dat je lichamelijk contact MOET maken etc., bijv op een date. Ik loop er ook echt niet bij als een stugge boer hoor, maar bij mij komt zoiets vrij laat.

Dus zit een beetje met een goede balans.

Maar iig goede tips al. Mijn kwaliteiten liggen daar niet, maar heb wel humor en kan ook wel een fatsoenlijk gesprek aan gaan. Wel goed voor het zelfvertrouwen dat dat ook gewoon een ding is :-).

Ik kom misschien wat over geanalyseerd over maar dat moet even op zo’n forum om me goed te verwoorden.
Waar lees je dat je lichamelijk contact MOET maken dan?
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_182946750
Wie heeft het nu over betasten? Denk je nu echt dat dat de bedoeling is van TS?
pi_182946871
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 21:45 schreef Reintji het volgende:
Wie heeft het nu over betasten? Denk je nu echt dat dat de bedoeling is van TS?
De TS zelf:
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 13:55 schreef Jardis het volgende:

Alleen ‘onzeker’ iemand aanraken, dan ben je gewoon een creep. Dus een tussen weg is er niet echt.

Tips?
Ik denk ook niet dat hij een creep is, maar hij heeft wel het gevoel dat hij vrouwen MOET aanraken en dan vraag ik mij af waarom?
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_182947082
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 21:50 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

De TS zelf:

[..]

Ik denk ook niet dat hij een creep is, maar hij heeft wel het gevoel dat hij vrouwen MOET aanraken en dan vraag ik mij af waarom?
TS geeft een voorbeeld van wat hij ziet in een uitgaansgelegenheid.

Wanneer niemand meer iemand aanraakt tijdens het daten zijn we over 100 jaar uitgestorven. Niemand heeft het over willekeurig dames of heren ongevraagd betasten, DAT is creepy. TS geeft aan uit zijn comfort zone te willen stappen en de eerste stappen te zetten op het gebied van daten en daar soms wat moeite mee te hebben. Timing is lastig idd en als het leuk en gezellig is en de andere partij vind dat ook, denk je dan niet dat er wat meer gebeurt dan hoi en tot ziens? Enkele uitzonderingen daargelaten zijn mensen gezelschapdieren en stellen ze het op prijs om aangeraakt te worden. Handen in elkaar, hand op arm, soms zelfs een kus. Doe het met respect voor elkaar en dan is er geen man/vrouw overboord.
pi_182949726
Waarom zou je je arm om ‘een vreemde’ willen slaan? Ik heb er een schijthekel aan als een niet-bekende man dat bij me doet.
Bovendien voelt men over het algemeen goed aan of iemand je geforceerd aanraakt of niet, en in dat geval kom je inderdaad wat creepy over.
Gewoon niet doen. Pas later, als er iets ontstaat is vroeg genoeg.
pi_182955157
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 00:36 schreef Coeus het volgende:
Waarom zou je je arm om ‘een vreemde’ willen slaan? Ik heb er een schijthekel aan als een niet-bekende man dat bij me doet.
Bovendien voelt men over het algemeen goed aan of iemand je geforceerd aanraakt of niet, en in dat geval kom je inderdaad wat creepy over.
Gewoon niet doen. Pas later, als er iets ontstaat is vroeg genoeg.
Eens! Vrouwen uit het bedrijfsleven hebben soms ook de neiging om je af en toe terloops aan te raken. Blijkbaar wordt ze dat ergens aangeleerd om op die manier een band met je klant te scheppen?
Bij mij schept dit echter geen band maar eerder afstand, rot lekker op met je trucjes
pi_182955237
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 12:18 schreef happylife070 het volgende:

[..]

Eens! Vrouwen uit het bedrijfsleven hebben soms ook de neiging om je af en toe terloops aan te raken. Blijkbaar wordt ze dat ergens aangeleerd om op die manier een band met je klant te scheppen?
Bij mij schept dit echter geen band maar eerder afstand, rot lekker op met je trucjes
Zakelijk flirten is een ding ja.
pi_182955822
Ik citeer van een site:

https://www.attractiongym.nl/Dating-tips/

‘Geef een knuffel

Okee, het ergste wat je kan doen, en wat ik mannen wel eens heb zien doen, is haar een hand geven.

Kom op, het is geen zakelijke ontmoeting.

Als je haar al eerder ontmoet hebt (bijvoorbeeld in een club) of het is heel erg aan, dan geef je haar direct een knuffel. Is ze iets afstandelijker, dan geef je haar 3 zoenen.’

Ik kwam van 0, dus heb me wel een beetje ingelezen hoe een date ‘werkt’. Maar er staat best vaak dat je lichamelijk contact MOET maken. Onderbouwing is dat je anders is in de friendzone beland of gewoon niets wordt.

Veel dingen van zo’n site geloof ik wel, maar dit gaat best ver en licht dus ook ver van mijn compfortzone. Uiteraard ga ik ook niet zulke dingen doen tijdens een date.

Maar jullie denken hier dus blijkbaar anders over.
  maandag 5 november 2018 @ 13:28:19 #34
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_182956381
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 13:03 schreef Jardis het volgende:
Ik citeer van een site:

https://www.attractiongym.nl/Dating-tips/

‘Geef een knuffel

Okee, het ergste wat je kan doen, en wat ik mannen wel eens heb zien doen, is haar een hand geven.

Kom op, het is geen zakelijke ontmoeting.

Als je haar al eerder ontmoet hebt (bijvoorbeeld in een club) of het is heel erg aan, dan geef je haar direct een knuffel. Is ze iets afstandelijker, dan geef je haar 3 zoenen.’

Ik kwam van 0, dus heb me wel een beetje ingelezen hoe een date ‘werkt’. Maar er staat best vaak dat je lichamelijk contact MOET maken. Onderbouwing is dat je anders is in de friendzone beland of gewoon niets wordt.

Veel dingen van zo’n site geloof ik wel, maar dit gaat best ver en licht dus ook ver van mijn compfortzone. Uiteraard ga ik ook niet zulke dingen doen tijdens een date.

Maar jullie denken hier dus blijkbaar anders over.
Ik geef oprecht weleens een hand hoor, maar dan moet het wel natuurlijk zijn en je liggen.

Probeer alsjeblieft om zover mogelijk van dat soort sites weg te blijven, niets zo creepy als pickup artists en hun trucjes.

Lichamelijk contact kan zeker helpen in het overslaan van een vonk, maar geforceerd wegens proberen in een date iemand vast te pakken lijkt me vaker nadelig dan niet. Ik zou vooral niet proberen om eerste dates en vrouwen in de kroeg anders aan te raken dan collega's/vrienden/etc, als dat je niet ligt.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_182959586
Haha, vind het ook wel een beetje fout om op die site’s te kijken hoor. Het is ook zeker niet dat ik alles voor waar aan neem.

Maar veel tips kloppen ook wel.

Goed dat ik dit topic aanmaak. Goed om gewoon te horen dat mensen het ook gewoon niet doen en er niet van houden.
pi_182961540
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 16:03 schreef Jardis het volgende:
Haha, vind het ook wel een beetje fout om op die site’s te kijken hoor. Het is ook zeker niet dat ik alles voor waar aan neem.

Maar veel tips kloppen ook wel.

Goed dat ik dit topic aanmaak. Goed om gewoon te horen dat mensen het ook gewoon niet doen en er niet van houden.
Zelfs horoscopen komen wel eens dichtbij, maar het blijft gebaseerd op onzin.
1 + 1 = blauw
pi_182962092
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 16:03 schreef Jardis het volgende:
Haha, vind het ook wel een beetje fout om op die site’s te kijken hoor. Het is ook zeker niet dat ik alles voor waar aan neem.

Maar veel tips kloppen ook wel.

Goed dat ik dit topic aanmaak. Goed om gewoon te horen dat mensen het ook gewoon niet doen en er niet van houden.
Hier vinden fokkers seks vies en eng. Dus de meesten blijven op hun zolder.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  maandag 5 november 2018 @ 18:38:11 #38
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_182962787
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 16:03 schreef Jardis het volgende:
Haha, vind het ook wel een beetje fout om op die site’s te kijken hoor. Het is ook zeker niet dat ik alles voor waar aan neem.

Maar veel tips kloppen ook wel.

Goed dat ik dit topic aanmaak. Goed om gewoon te horen dat mensen het ook gewoon niet doen en er niet van houden.
.
Ik geloof absoluut dat die gasten meer succes hebben als ze klein contact initiëren. Maar dat is een aanvulling op looks, gedrag, wat ze vertellen, etc.

Persoonlijk vind ik het creepy.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_182967451
Je moet het wel aanvoelen. Als je er al te lang over nadenkt en te lang afwacht kan het juist ongemakkelijk worden.

En het ligt ook totaal aan de situatie en het contact met die gene. Ik heb welles dat je zo staat te zoenen etc met iemand (alcohol) tel nrs uitwisseld etc. Maar ook ooit dat ze duidelijk maken dat ze er echt niet op zitten te wachten.. Maar achja, ooit ga je op je bek en ooit niet.
pi_182990966
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 12:18 schreef happylife070 het volgende:

[..]

Eens! Vrouwen uit het bedrijfsleven hebben soms ook de neiging om je af en toe terloops aan te raken. Blijkbaar wordt ze dat ergens aangeleerd om op die manier een band met je klant te scheppen?
Bij mij schept dit echter geen band maar eerder afstand, rot lekker op met je trucjes
Ja brrrrr. En veelvuldig je naam noemen, ook zo’n aangeleerd trucje, ik heb wel eens gevraagd: “Heb je dit op cursus geleerd?”
pi_182990997
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 13:03 schreef Jardis het volgende:
Ik citeer van een site:

https://www.attractiongym.nl/Dating-tips/

‘Geef een knuffel

Okee, het ergste wat je kan doen, en wat ik mannen wel eens heb zien doen, is haar een hand geven.

Kom op, het is geen zakelijke ontmoeting.

Als je haar al eerder ontmoet hebt (bijvoorbeeld in een club) of het is heel erg aan, dan geef je haar direct een knuffel. Is ze iets afstandelijker, dan geef je haar 3 zoenen.’

Ik kwam van 0, dus heb me wel een beetje ingelezen hoe een date ‘werkt’. Maar er staat best vaak dat je lichamelijk contact MOET maken. Onderbouwing is dat je anders is in de friendzone beland of gewoon niets wordt.

Veel dingen van zo’n site geloof ik wel, maar dit gaat best ver en licht dus ook ver van mijn compfortzone. Uiteraard ga ik ook niet zulke dingen doen tijdens een date.

Maar jullie denken hier dus blijkbaar anders over.
Een knuffel of terloops even iemand aanraken is anders dan ‘een arm om iemand heen slaan’. Ik vind het lastig uit te leggen waarom maar het is een enorme afknapper.
  woensdag 7 november 2018 @ 15:55:10 #42
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_183001214
Fysiek contact maken als onderdeel van versieren is altijd spannend.

Disclaimer: ik zeg niet dat je zomaar op straat of de club iedereen zomaar moet gaan aanraken.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')