abonnement Unibet Coolblue
pi_182896760
D66 twitterde op vrijdag 02-11-2018 om 09:36:33 Beide ouders moeten hun achternaam door kunnen geven. @Vera_Bergkamp wil meer keuzevrijheid voor ouders: laat ze zelf beslissen of hun kind een dubbele achternaam krijgt. Het kind is tenslotte van twee ouders. ⤵ https://t.co/OuqJ0dsQ7l reageer retweet
Moet niet gekker worden bij D66. Hou het gewoon bij 1 achternaam, of dit nu van de vader of moeder is, en de al bestaande mogelijkheid om van achternaam te veranderen op latere leeftijd.

Persoonlijk vind ik dat het gewoon de mannelijke achternaam moet blijven.
pi_182896829
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:03 schreef Odaiba het volgende:

Persoonlijk vind ik dat het gewoon de mannelijke achternaam moet blijven.
Eens
pi_182896840
Wat maakt dat nou uit? Laat die mensen hun kinderen lekker beide achternamen geven als ze dat willen, snap werkelijk niet waarom iemand daar iets tegen zou hebben :')
pi_182896917
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:03 schreef Odaiba het volgende:

Persoonlijk vind ik dat het gewoon de mannelijke achternaam moet blijven.
Dan heeft dat, nu nog ongeboren, kind dat Alexander wou aborteren
straks Pechtold als achternaam :{
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:13:49 #5
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_182896942
Weer een debiel SJW-plan van de meest waardeloze partij van Nederland.

Helaas voor D66 is het overgrote deel van de Nederlanders hier ook op tegen.

EenVandaag twitterde op donderdag 01-11-2018 om 18:31:59 De achternaam van de man krijgt van verreweg de meeste mensen in het land de voorkeur. Ruim driekwart (68 procent) van alle ondervraagden zou zijn of haar kind de achternaam van de man geven.➡️ https://t.co/LypkrS5V9Q https://t.co/i3ENzmvQ8p reageer retweet
pi_182896966
Wat als twee mensen met dubbele achternamen een kind krijgen?
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_182896976
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:03 schreef Odaiba het volgende:

Persoonlijk vind ik dat het gewoon de mannelijke achternaam moet blijven.
Waarom de mannelijke en niet de vrouwelijke ? Tenzij we het over Arnold Schwarzenegger hebben komt het kind toch altijd uit de vrouw...
pi_182896980
Tja, dat kind heeft dan een dubbele achternaam en gaat later zelf ook kinderen krijgen, zodat mensen op een gegeven moment een enorme rits dubbele achternamen hebben.

Wat een compleet onzinnig en idioot idee.
pi_182897014
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:15 schreef rutger05 het volgende:
Tja, dat kind heeft dan een dubbele achternaam en gaat later zelf ook kinderen krijgen, zodat mensen op een gegeven moment een enorme rits dubbele achternamen hebben.

Wat een compleet onzinnig en idioot idee.
Je weet dat dit systeem daadwerkelijk gebruikt wordt in meedere landen ? De Spaanstalige zijn het bekendste voorbeeld.

Maar ik kies dus voor de achternaam van de vrouw.
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:18:23 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_182897033
Tis dat wie van de drie niet meer bestaat maar mocht het terugkomen in het jaar 2118, mijn naam is:

Jan Janssen-de Vries-Evertsen-de Bruin-Cornissen-Tabrizi-Jansen-Wong-Huiberts-Dijksma-de Jong-Geritsen-van Vliet-Kuzu-Ng-Kuipers

Want kinderen met dubbele achternamen kunnen dan natuurlijk hun dubbele namen weer als dubbele dubbele achternaam meegeven aan hun kinderen.
So we just called him Fred
pi_182897038
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:07 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Eens
Of de vrouwelijke.
pi_182897042
Wow :')
pi_182897043
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:13 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Weer een debiel SJW-plan van de meest waardeloze partij van Nederland.

Helaas voor D66 is het overgrote deel van de Nederlanders hier ook op tegen.

EenVandaag twitterde op donderdag 01-11-2018 om 18:31:59 De achternaam van de man krijgt van verreweg de meeste mensen in het land de voorkeur. Ruim driekwart (68 procent) van alle ondervraagden zou zijn of haar kind de achternaam van de man geven.➡️ https://t.co/LypkrS5V9Q https://t.co/i3ENzmvQ8p reageer retweet
Ah ik heb zojuist geleerd dat 68% "ruim driekwart" is.


:')
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:18:49 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_182897046
Iedereen 2 achternamen en 2 geslachten en alle probelemen verdwijnen als een sneeuwvlok voor de zon. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:19:48 #15
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_182897061
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:13 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Weer een debiel SJW-plan van de meest waardeloze partij van Nederland.

Helaas voor D66 is het overgrote deel van de Nederlanders hier ook op tegen.

EenVandaag twitterde op donderdag 01-11-2018 om 18:31:59 De achternaam van de man krijgt van verreweg de meeste mensen in het land de voorkeur. Ruim driekwart (68 procent) van alle ondervraagden zou zijn of haar kind de achternaam van de man geven.➡️ https://t.co/LypkrS5V9Q https://t.co/i3ENzmvQ8p reageer retweet
Wat heeft dit idee nou weer met "SWJ" te maken :?
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
pi_182897070
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:17 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Je weet dat dit systeem daadwerkelijk gebruikt wordt in meedere landen ? De Spaanstalige zijn het bekendste voorbeeld.

Maar ik kies dus voor de achternaam van de vrouw.
Ik vind het erg onhandig. Laat het kind op zijn 18e zelf beslissen of het de achternaam van de vader of de moeder wil dragen, maar niet beide.
pi_182897093
In IJsland hebben ze dit beter geregeld.
:P
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182897107
Heeft Napoleon een goed idee, willen de PC-babies dat weer terugroepen na 200 jaar+
Dan maar terug naar het IJslandse systeem? Ow wacht, dat is ook alleen vader...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182897133
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:19 schreef Ingolstadt het volgende:

[..]

Wat heeft dit idee nou weer met "SWJ" te maken :?
Veel.
'Baby is onzijdig en is niet van te voren bepaald wat het geslacht is wat deze zou willen zijn'

Heeft heel veel te maken met de sjw / pc babies discussie te maken die gaande is over 'genders'.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182897151
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Veel.
'Baby is onzijdig en is niet van te voren bepaald wat het geslacht is wat deze zou willen zijn'

Heeft heel veel te maken met de sjw / pc babies discussie te maken die gaande is over 'genders'.
Wat heeft je geslacht met je achternaam te maken dan? In IJsland misschien van alles, maar hier toch niet? En met het systeem dat voorgesteld wordt toch nog steeds niets?
pi_182897176
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:24 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Wat heeft je geslacht met je achternaam temaken dan? In IJsland misschien van alles, maar hier toch niet? En met het systeem dat voorgesteld wordt toch nog steeds niets?
Vader is de naamgever, tenzij nadrukkelijk in uitzonderingsgevallen anders.
Van daaruit geslacht.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182897185
Ik zou dat ook willen voor mijn kinderen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_182897196
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:25 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Vader is de naamgever, tenzij nadrukkelijk in uitzonderingsgevallen anders.
Van daaruit geslacht.
?
Mijn zus en ik hebben beide de achternaam van mijn vader, wat heeft dat met ons geslacht te maken?
pi_182897213
Alleen de achternaam van de vader of moeder? Wat weinig ruimdenkend van deze mevrouw, wat nou als ik voel dat ik eigenlijk El Khalabahouti von Klinkerhoffen Capet XVI zou moeten heten? :P
pi_182897217
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:15 schreef KennyPowers het volgende:
Wat als twee mensen met dubbele achternamen een kind krijgen?
Dit dus ja. Achternamen worden exponentieel lang.

1e generatie: 2 achternamen
2e generatie: 4 achternamen
3e generatie: 8 achternamen etc etc
pi_182897218
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:25 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

?
Mijn zus en ik hebben beide de achternaam van mijn vader, wat heeft dat met ons geslacht te maken?
Snap je niet hoe het systeem werkt?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182897241
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:26 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Snap je niet hoe het systeem werkt?
Ik snap jouw opmerking niet .
Deze dus:
quote:
Vader is de naamgever, tenzij nadrukkelijk in uitzonderingsgevallen anders.
Van daaruit geslacht.
in combinatie met deze:
quote:
'Baby is onzijdig en is niet van te voren bepaald wat het geslacht is wat deze zou willen zijn'
pi_182897259
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:27 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Ik snap jouw opmerking niet .
Deze dus:

[..]

in combinatie met deze:

[..]

Doe je nu moeilijk om het moeilijk doen of snap je het echt niet?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182897269
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:28 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Doe je nu moeilijk om het moeilijk doen of snap je het echt niet?
Ik snap het echt niet.
Hoe heeft je achternaam invloed op je geslacht?
pi_182897275
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:15 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Waarom de mannelijke en niet de vrouwelijke ? Tenzij we het over Arnold Schwarzenegger hebben komt het kind toch altijd uit de vrouw...
pi_182897284
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:26 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Alleen de achternaam van de vader of moeder? Wat weinig ruimdenkend van deze mevrouw, wat nou als ik voel dat ik eigenlijk El Khalabahouti von Klinkerhoffen Capet XVI zou moeten heten? :P
Gewoon Danny Fokkerszoon de Eerste. NIeuwe namen ftw !
  Moderator vrijdag 2 november 2018 @ 13:30:33 #32
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_182897293
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:26 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Dit dus ja. Achternamen worden exponentieel lang.

1e generatie: 2 achternamen
2e generatie: 4 achternamen
3e generatie: 8 achternamen etc etc
Binnen de inteeltbende van D66 valt dit probleem in de praktijk wel mee
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_182897295
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:29 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Ik snap het echt niet.
Hoe heeft je achternaam invloed op je geslacht?
Ah ok.
Niet op jouw geslacht, maar wordt wel bepaald door de naam van je vader, dus geslacht.

Het is mode tegenwoordig bij de PC-babies om alles wat blank is en/of mannelijk aan te willen pakken. Vandaar je link.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182897307
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:07 schreef LurkJeRot het volgende:
Wat maakt dat nou uit? Laat die mensen hun kinderen lekker beide achternamen geven als ze dat willen, snap werkelijk niet waarom iemand daar iets tegen zou hebben :')
Hoe korter hoe beter is hoe ik er over denk. Moet je je voorstellen hoe lang je dan bezig bent met achternamen invoeren/ opschrijven. Mannelijke achternamen doorgeven is een prachtige traditie en ik heb er geen moeite mee als zij ipv de mannelijke de vrouwelijke de voorkeur geven en dan later het kind laten kiezen.... Maar 2 namen is onnodig.

Straks schieten we helemaal door en volgen we de Arabische traditie

Abdoelaziz ibn Abdoel Rahman ibn Faisal ibn Turki ibn Abdoellah ibn Muhammad al Saoed
pi_182897324
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ah ok.
Niet op jouw geslacht, maar wordt wel bepaald door de naam van je vader, dus geslacht.

Het is mode tegenwoordig bij de PC-babies om alles wat blank is en/of mannelijk aan te willen pakken. Vandaar je link.
Aaaah, okee, dan interpreteerde ik het inderdaad anders, dank je wel.
Misschien heb je gelijk.
pi_182897327
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:31 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Hoe korter hoe beter is hoe ik er over denk. Moet je je voorstellen hoe lang je dan bezig bent met achternamen invoeren/ opschrijven. Mannelijke achternamen doorgeven is een prachtige traditie en ik heb er geen moeite mee als zij ipv de mannelijke de vrouwelijke de voorkeur geven en dan later het kind laten kiezen.... Maar 2 namen is onnodig.

Straks schieten we helemaal door en volgen we de Arabische traditie

Abdoelaziz ibn Abdoel Rahman ibn Faisal ibn Turki ibn Abdoellah ibn Muhammad al Saoed
Prima, ieder zijn mening. Ik zou er echt 0.0 problemen mee hebben, maar ik hoef sowieso geen kinderen en sta dus alleen vanaf de zijlijn te roepen.
pi_182897334
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:26 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Dit dus ja. Achternamen worden exponentieel lang.

1e generatie: 2 achternamen
2e generatie: 4 achternamen
3e generatie: 8 achternamen etc etc
Nee, je mag als ouders dan maar 1 van je achternamen doorgeven aan je kind zodat je kind altijd maximaal 2 achternamen heeft.

Je kunt op het moment als je vader of moeder wordt dus bepalen of je de achternaam van je vader of moeder wilt doorgeven aan je kind.

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens, zeker in een tijd waarin er steeds minder getrouwd wordt en mensen dus gewoon hun eigen achternaam houden vind ik het wel logisch dat mensen hun kinderen beide achternamen willen meegeven. Wil je dat niet, dan doe je het niet. Het gaat om de keuzevrijheid.
pi_182897338
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:31 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Aaaah, okee, dan interpreteerde ik het inderdaad anders, dank je wel.
Misschien heb je gelijk.
^O^
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182897350
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:15 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Waarom de mannelijke en niet de vrouwelijke ? Tenzij we het over Arnold Schwarzenegger hebben komt het kind toch altijd uit de vrouw...
Ik hecht waarde aan die traditie, omdat het gewoonweg traditie is en we dat dus nu generaties kunnen terugvoeren. Maar ik zeg er ook bij dat ik geen problemen ermee heb als ze voor de vrouwlijke achternaam kiezen, maar persoonlijk zie ik liever de mannelijke.

De vrouw baart zeker het kind, maar moeten we daar op die manier naar kijken? waarom niet gewoon bij het oude laten. vind je dat een probleem?
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:34:27 #40
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_182897376
Fantastisch idee. En dan trouwt dat koter jaren later, en dan mag je elkaar achternaam aannemen en heb je straks mensen met 4 achternamen *O*

En dan heet je bijvoorbeeld Pieter Cornelis Jan Naaktgeboren-in 't veld Jansen- Looren de Jong
pi_182897402
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:26 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Dit dus ja. Achternamen worden exponentieel lang.

1e generatie: 2 achternamen
2e generatie: 4 achternamen
3e generatie: 8 achternamen etc etc
:) D66
  Moderator vrijdag 2 november 2018 @ 13:36:26 #42
236264 crew  capricia
pi_182897415
jan pieterszoon coen
Was vroeger heel normaal.
Definitely not CIA
pi_182897425
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:32 schreef archito het volgende:

[..]

Nee, je mag als ouders dan maar 1 van je achternamen doorgeven aan je kind zodat je kind altijd maximaal 2 achternamen heeft.

Je kunt op het moment als je vader of moeder wordt dus bepalen of je de achternaam van je vader of moeder wilt doorgeven aan je kind.

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens, zeker in een tijd waarin er steeds minder getrouwd wordt en mensen dus gewoon hun eigen achternaam houden vind ik het wel logisch dat mensen hun kinderen beide achternamen willen meegeven. Wil je dat niet, dan doe je het niet. Het gaat om de keuzevrijheid.
Okee, dan verplaats je het probleem dus een generatie. Want als een ouder 2 achternamen heeft; welke van de twee wordt er doorgegeven? Het lijkt mij dat we dan gewoon weer terug bij af zijn.
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:37:48 #44
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_182897441
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:33 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik hecht waarde aan die traditie, omdat het gewoonweg traditie is en we dat dus nu generaties kunnen terugvoeren. Maar ik zeg er ook bij dat ik geen problemen ermee heb als ze voor de vrouwlijke achternaam kiezen, maar persoonlijk zie ik liever de mannelijke.

De vrouw baart zeker het kind, maar moeten we daar op die manier naar kijken? waarom niet gewoon bij het oude laten. vind je dat een probleem?
Volgens mij krijgen kinderen de achternaam van hun vader, omdat de moeder altijd zeker weet dat het kind van haar is, maar de vader dus niet als die moeder een ho kon zijn. Soort compensatie.

Maar pin me er niet op vast.
pi_182897442
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:33 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik hecht waarde aan die traditie, omdat het gewoonweg traditie is en we dat dus nu generaties kunnen terugvoeren. Maar ik zeg er ook bij dat ik geen problemen ermee heb als ze voor de vrouwlijke achternaam kiezen, maar persoonlijk zie ik liever de mannelijke.

De vrouw baart zeker het kind, maar moeten we daar op die manier naar kijken? waarom niet gewoon bij het oude laten. vind je dat een probleem?
Het is een traditie ingevoerd door een vijandige invasiemacht; dus an sich hecht ik er niet zoveel waarde aan.
Bij de vrouw is het iig zeker dat ze de moeder is. Of haar echtgenoot de vader is of dat de vader überhaupt bekend is is altijd maar afwachten. Het maakt de administratie dus een stuk simpeler.
pi_182897516
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:37 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Het is een traditie ingevoerd door een vijandige invasiemacht; dus an sich hecht ik er niet zoveel waarde aan.
Bij de vrouw is het iig zeker dat ze de moeder is. Of haar echtgenoot de vader is of dat de vader überhaupt bekend is is altijd maar afwachten. Het maakt de administratie dus een stuk simpeler.
Dus dan heb je 2 namen en dan? Ik zou 1 naam veel makkelijker vinden.
pi_182897536
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:41 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Dus dan heb je 2 namen en dan? Ik zou 1 naam veel makkelijker vinden.
Ik verdedig hier de keuze voor de naam van de vrouw ipv de man - niet de dubbele.
Wel de dialoog volgen he :P
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 2 november 2018 @ 13:43:25 #48
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_182897548
Waarom zou het niet kunnen?
Je stelt in dat je twee achternamen mag hebben en iedereen blij.

Toen Yo met Wes trouwde werd het Sneijder-Cabau en was het :W Van Kasbergen. Dus dat is gewoon te regelen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_182897572
Vind het prima, bovendien is in meeste Europese landen al zo een dubbel achternamen. Geen probleem.

Sterker nog, je mag kiezen uit 1 of meer achternamen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_182897573
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:41 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Dus dan heb je 2 namen en dan? Ik zou 1 naam veel makkelijker vinden.
Een dubbele achternaam is toch niet zo veel ingewikkelder dan een enkele?
pi_182897592
En als jij wil dat je kinderen maar 1 achternaam hebben, dan kies je ervoor dat ze maar 1 achternaam krijgen.
pi_182897599
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:42 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Ik verdedig hier de keuze voor de naam van de vrouw ipv de man - niet de dubbele.
Wel de dialoog volgen he :P
Gebrek aan tijd. Sorry.

Ik vraag me af wat voor gevolgen dat zal hebben als kinderen standaard de naam van de vrouw krijgen. Iemand een idee?
pi_182897628
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:44 schreef LurkJeRot het volgende:

[..]

Een dubbele achternaam is toch niet zo veel ingewikkelder dan een enkele?
Ik schrijf liever een korte achternaam op dan een lange. Heb nu soms al moeite met achternamen binnen de lijnen op te schrijven.
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:47:40 #54
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182897638
Interesseert mij het nou welke achternaam m'n kind eventueel zou krijgen :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182897653
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:47 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik schrijf liever een korte achternaam op dan een lange. Heb nu soms al moeite met achternamen binnen de lijnen op te schrijven.
Dan geef je je kinderen 1 achternaam.
pi_182897655
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:36 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Okee, dan verplaats je het probleem dus een generatie. Want als een ouder 2 achternamen heeft; welke van de twee wordt er doorgegeven? Het lijkt mij dat we dan gewoon weer terug bij af zijn.
Het is geen 'probleem'. Ik kan me alleen voorstellen dat je mensen die keuzevrijheid wil geven. Ik zou mijn kinderen best 2 achternamen willen geven, mogen ze zelf kiezen welke van de twee ze willen doorgeven aan hun kinderen of willen aanhouden als ze gaan trouwen.
pi_182897657
Ja, maar in Nederland wordt een dubbele achternaam gebruikt voor een getrouwde vrouw, omdat die de eigen achternaam 'verliest'.
pi_182897661
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:07 schreef LurkJeRot het volgende:
Wat maakt dat nou uit? Laat die mensen hun kinderen lekker beide achternamen geven als ze dat willen, snap werkelijk niet waarom iemand daar iets tegen zou hebben :')
pi_182897786
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:47 schreef Dven het volgende:
Interesseert mij het nou welke achternaam m'n kind eventueel zou krijgen :')
Kennelijk toch een grote groep. Ik kan het me ook niet voorstellen.
pi_182897832
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:15 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Waarom de mannelijke en niet de vrouwelijke ? Tenzij we het over Arnold Schwarzenegger hebben komt het kind toch altijd uit de vrouw...
Klopt, kinderen kunnen alleen uit Arnold Schwarzenegger komen, of vrouwen.
pi_182897879
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:48 schreef archito het volgende:
Het is geen 'probleem'. Ik kan me alleen voorstellen dat je mensen die keuzevrijheid wil geven. Ik zou mijn kinderen best 2 achternamen willen geven, mogen ze zelf kiezen welke van de twee ze willen doorgeven aan hun kinderen of willen aanhouden als ze gaan trouwen.
Ik vind het ook geen 'probleem'. Echter, bepaalde mensen vinden het kiezen uit twee achternamen kennelijk wel een 'probleem', anders zou deze 'oplossing' van twee achternamen een 'oplossing' zijn voor een niet-bestaand 'probleem'.
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:57:31 #62
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_182897900
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:18 schreef Maverick_tfd het volgende:

[..]

Ah ik heb zojuist geleerd dat 68% "ruim driekwart" is.

:')
Volgens mij had Gijs een borreltje teveel op inderdaad.
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:59:45 #63
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_182897957
Tja.. in Spaanstalige landen is dit heel normaal. Maar de naam van de moeder verdwijnt dan alsnog bij de volgende generatie, dus het is slechts tijdelijk 'gelijk'.

Voor mij hoeft het in Nederland ook niet hoor, een dubbele achternaam is best onpraktisch. Desnoods combineren de dan maar de twee achternamen. Dus Jansen en Dijkstra wordt dan Janstra :)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_182898066
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:54 schreef Deckard het volgende:

[..]

Klopt, kinderen kunnen alleen uit Arnold Schwarzenegger komen, of vrouwen.
Je vader zal Schwarzenegger heten :{
pi_182898089
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:59 schreef Strani het volgende:
Tja.. in Spaanstalige landen is dit heel normaal. Maar de naam van de moeder verdwijnt dan alsnog bij de volgende generatie, dus het is slechts tijdelijk 'gelijk'.
Hoezo tijdelijk, wie trouwt er nog :+
Bovendien kun je dan kiezen
pi_182898134
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:56 schreef Pharmacist het volgende:

[..]

Ik vind het ook geen 'probleem'. Echter, bepaalde mensen vinden het kiezen uit twee achternamen kennelijk wel een 'probleem', anders zou deze 'oplossing' van twee achternamen een 'oplossing' zijn voor een niet-bestaand 'probleem'.
De politiek is er niet alleen om problemen op te lossen. Soms is iets ook een verbetering zonder dat het echt als een probleem wordt gezien. Dat bedoelde ik met 'probleem' tussen aanhalingstekens.
pi_182898138
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:15 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Waarom de mannelijke en niet de vrouwelijke ? Tenzij we het over Arnold Schwarzenegger hebben komt het kind toch altijd uit de vrouw...
Daarom, de moeder is daardoor bekend, de vader maakt zich bekend.

Ik sta best open voor verandering hoor, maar van die veranderingen om het veranderen en als symboolpolitiek terwij er totaal niet nagedacht wordt over de logica van de oude situatie begint me een beetje de strot uit te komen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 2 november 2018 @ 14:14:05 #68
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_182898252
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:09 schreef archito het volgende:

[..]

De politiek is er niet alleen om problemen op te lossen. Soms is iets ook een verbetering zonder dat het echt als een probleem wordt gezien. Dat bedoelde ik met 'probleem' tussen aanhalingstekens.
Sorry, niet mee eens. Ik vind dat de overheid zo weinig mogelijk in moet grijpen in de prive levens van de kiezer. Dingen veranderen om het veranderen daar zit ik niet op te wachten.

Meer keuzevrijheid vind ik op zich niet verkeerd. Het is alleen jammer dat de achterliggende gedachte bij D66 altijd is om mannen en vrouwen tegen elkaar uit te spelen en zo de geboortecijfers van Europeanen te drukken. Ik doorzie zo'n proefbalonnetje altijd direct.
pi_182898507
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:14 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Sorry, niet mee eens. Ik vind dat de overheid zo weinig mogelijk in moet grijpen in de prive levens van de kiezer. Dingen veranderen om het veranderen daar zit ik niet op te wachten.

Meer keuzevrijheid vind ik op zich niet verkeerd. Het is alleen jammer dat de achterliggende gedachte bij D66 altijd is om mannen en vrouwen tegen elkaar uit te spelen en zo de geboortecijfers van Europeanen te drukken. Ik doorzie zo'n proefbalonnetje altijd direct.
Meer keuzevrijheid is minder ingrijpen.

Dat laatste is gewoonweg hilarisch, hoe krijg je het uit je toetsenbord. :')
  vrijdag 2 november 2018 @ 14:28:20 #70
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_182898601
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:15 schreef KennyPowers het volgende:
Wat als twee mensen met dubbele achternamen een kind krijgen?
Zie Portugal.
pi_182898692
We leven verdomme toch in een vrij land. Moet gewoon kunnen zolang het niet te gek wordt. En als mensen met een dubbele achternaam kinderen krijgen kunnen ze gewoon de ene helft van de achternaam van de man combineren met de andere helft van de achternaam van de vrouw. Ik snap niet echt dat mensen zich druk maken om de achternaam van andermans kinderen. Al zou ik als man zelf wel willen dat mocht ik ooit kinderen krijgen mijn kinderen mijn achternaam krijgen omdat ik momenteel de enige ben die de familienaam in leven kan houden :P.
  vrijdag 2 november 2018 @ 14:35:34 #72
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182898786
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ah ok.
Niet op jouw geslacht, maar wordt wel bepaald door de naam van je vader, dus geslacht.

Het is mode tegenwoordig bij de PC-babies om alles wat blank is en/of mannelijk aan te willen pakken. Vandaar je link.
_O- wat een bizarre gedachtekronkel :D! Wel heerlijk hoor.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 2 november 2018 @ 14:37:14 #73
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182898821
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:25 schreef archito het volgende:

[..]

Meer keuzevrijheid is minder ingrijpen.

Dat laatste is gewoonweg hilarisch, hoe krijg je het uit je toetsenbord. :')
Echt he :D. Alles is een complot!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182898831
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:28 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Zie Portugal.
Dit is voor Spanje:

"Bijvoorbeeld als de heer Juan Díaz Merrano en mevrouw Elena Pérez Fuerta een zoon krijgen die José heet, zal deze José Díaz Pérez heten. "

Als ik het goed begrijp wordt er gekozen tussen Diaz en Merrano en dan kiezen ze de man (de opa). Dan verplaats je het probleem alleen toch? :P
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_182898945
Vindt die dubbele namen wel sjiek.
Yolanthe Cabau van Kasbergen klinkt toch een stuk hipper dan Yolanthe Cabau :7
pi_182899124
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:37 schreef KennyPowers het volgende:

[..]

Dit is voor Spanje:

"Bijvoorbeeld als de heer Juan Díaz Merrano en mevrouw Elena Pérez Fuerta een zoon krijgen die José heet, zal deze José Díaz Pérez heten. "

Als ik het goed begrijp wordt er gekozen tussen Diaz en Merrano en dan kiezen ze de man (de opa). Dan verplaats je het probleem alleen toch? :P
Het probleem dat in Spanje wordt opgelost is dat daardoor mensen een voldoende onderscheidende achternaam hebben. Anders heb je 2 miljoen mensen die Juan Sanchez heten.

quote:
99s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:44 schreef CrashO het volgende:
Vindt die dubbele namen wel sjiek.
Yolanthe Cabau van Kasbergen klinkt toch een stuk hipper dan Yolanthe Cabau :7
Ook alleen maar omdat het weinig voorkomt. Het geeft ook weer zijn eigen problemen, zoals Pol-Pot. Daarnaast zal je toch een volgorde aan moeten houden indien je wil dat de naam de afkomst weergeeft.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_182899153
quote:
99s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:44 schreef CrashO het volgende:
Vindt die dubbele namen wel sjiek.
Yolanthe Cabau van Kasbergen klinkt toch een stuk hipper dan Yolanthe Cabau :7
Ja maar combinaties zoals 'Bakker Jansen' zullen waarschijnlijker worden voor veel Nederlandse kinderen.
pi_182899206
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:13 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Weer een debiel SJW-plan van de meest waardeloze partij van Nederland.
Dit.
pi_182899257
Ik hoopte eerder op een voorstel om faillissementen in de zorg of vergroting van de kloof tussen arm en rijk terug te dringen. Maar D66 heeft natuurlijk andere prioriteiten, het begint echt een non-issue partij te worden.
pi_182899386
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:58 schreef Luckyseven het volgende:
Ik hoopte eerder op een voorstel om faillissementen in de zorg of vergroting van de kloof tussen arm en rijk terug te dringen. Maar D66 heeft natuurlijk andere prioriteiten, het begint echt een non-issue partij te worden.
En jij denkt dat dit het enige is waar ze mee bezig zijn? Het kan toch ook én én?
pi_182899476
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:04 schreef archito het volgende:

[..]

En jij denkt dat dit het enige is waar ze mee bezig zijn? Het kan toch ook én én?
Dat kan zeker, ik zie ze alleen nooit zulke prominente uitspraken doen over onderwerpen die daadwerkelijk van groot belang zijn.
pi_182899508
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:04 schreef archito het volgende:

[..]

En jij denkt dat dit het enige is waar ze mee bezig zijn? Het kan toch ook én én?
Sowieso, houd maar eens een tijdje alle wetsvoorstellen en moties e.d. in de gaten. Het gros krijgt geen media-aandacht.
pi_182899578
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

_O- wat een bizarre gedachtekronkel :D! Wel heerlijk hoor.
Zo vergezocht is die niet. Het voorstel komt uit die hoek.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182899590
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:13 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Weer een debiel SJW-plan van de meest waardeloze partij van Nederland.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182899608
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:58 schreef Luckyseven het volgende:
Ik hoopte eerder op een voorstel om faillissementen in de zorg of vergroting van de kloof tussen arm en rijk terug te dringen. Maar D66 heeft natuurlijk andere prioriteiten, het begint echt een non-issue partij te worden.
D66 is economisch rechts en zit in het Europees Parlement gewoon in dezelfde fractie als de VVD. Het "linkse" en "liberale" moet dan komen van dit soort onzin.

D66 is rechts waar ze links moeten zijn en links waar ze rechts moeten zijn.
pi_182899618
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:15 schreef KennyPowers het volgende:
Wat als twee mensen met dubbele achternamen een kind krijgen?
Dat wordt een leuke in een paar generaties

Met 10 generaties >1000 achternamen, exponentiële groei _O_
pi_182899912
De discussie vervalt weer in blinde D66 haat, daar heb ik geen zin in.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 2 november 2018 @ 15:37:25 #88
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_182900041
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:30 schreef archito het volgende:
De discussie vervalt weer in blinde D66 haat, daar heb ik geen zin in.
Als je de hele tijd met dit soort onzin komt om nog relevant te kunnen zijn vraag je er wel om.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  vrijdag 2 november 2018 @ 15:45:21 #89
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_182900210
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:07 schreef -Magica- het volgende:

[..]

Hoezo tijdelijk, wie trouwt er nog :+
Bovendien kun je dan kiezen
Nee, het heeft niks met trouwen te maken maar met het feit dat een kind altijd de achternamen van de twee grootvaders zal dragen. De achternaam van de moeder verdwijnt dus altijd na de tweede generatie.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_182900467
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:45 schreef Strani het volgende:

[..]

Nee, het heeft niks met trouwen te maken maar met het feit dat een kind altijd de achternamen van de twee grootvaders zal dragen. De achternaam van de moeder verdwijnt dus altijd na de tweede generatie.
Oh dat is wel waardeloos dan :P
pi_182900510
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:30 schreef archito het volgende:
De discussie vervalt weer in blinde D66 haat, daar heb ik geen zin in.
Het is gewoon goedkoop scoren voor de bühne wat D66 doet. Kijk ook eens ruimdenkend en progressief zijn. Ondertussen hebben ze hun eigen kernwaarden compleet verkwanseld en voeren ze op veel fronten een rechts VVD-beleid uit.
pi_182900530
Waarom komen partijen met allerlei voorstellen waar helemaaaaaaaaal geen aanleiding voor is? En dan zijn het vaak ook non-issues.

GroenLinks onlangs met IAmsterdam. D66 met de dubbele achternaam...

Echt, waarom?
pi_182900545
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dan heeft dat, nu nog ongeboren, kind dat Alexander wou aborteren
straks Pechtold als achternaam :{
Ik vind dit het sterkste argument om de wet door te voeren, je zal maar zo heten, dat kind start dan al met een achterstand :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_182900551
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:15 schreef KennyPowers het volgende:
Wat als twee mensen met dubbele achternamen een kind krijgen?
Dan heb je de Spaanse manier van achternamen...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2018 16:00:59 ]
pi_182900663
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:59 schreef zarGon het volgende:
Waarom komen partijen met allerlei voorstellen waar helemaaaaaaaaal geen aanleiding voor is? En dan zijn het vaak ook non-issues.

GroenLinks onlangs met IAmsterdam. D66 met de dubbele achternaam...

Echt, waarom?
Dat van GroenLinks kan ik niet anders verklaren dan geldingsdrang. Het object is razend populair bij toeristen. GroenLinks is compleet wereldvreemd, dus dan snap je inderdaad niet dat Amsterdam toeristentrekpleister #1 van Nederland is en dat zulke objecten deel uitmaken van een trip die toeristen maken.
pi_182900867
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:23 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Veel.
'Baby is onzijdig en is niet van te voren bepaald wat het geslacht is wat deze zou willen zijn'

Heeft heel veel te maken met de sjw / pc babies discussie te maken die gaande is over 'genders'.
Betrek anders Sylvana en Klaver er nog even bij, dan heb ik weer een volle bingokaart.
  vrijdag 2 november 2018 @ 17:15:30 #97
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_182901989
Ouders mogen bij geboorte kiezen welke van de 2 achternamen een kind krijgt en je hoort ook nog wel eens dat dat op latere leeftijd met terugwerkende kracht geregeld kan worden. Ik zie geen enkele reden om dit Spaanse model te hanteren.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  vrijdag 2 november 2018 @ 17:17:52 #98
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_182902027
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:59 schreef zarGon het volgende:
Waarom komen partijen met allerlei voorstellen waar helemaaaaaaaaal geen aanleiding voor is? En dan zijn het vaak ook non-issues.

GroenLinks onlangs met IAmsterdam. D66 met de dubbele achternaam...

Echt, waarom?
De politiek en media moet iets te melden hebben in tijden dat ze niks nuttigs hebben gedaan. Soms vraag je je wel eens af of er geen dringender zaken zijn om je druk over te maken.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  vrijdag 2 november 2018 @ 17:18:55 #99
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182902044
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:59 schreef zarGon het volgende:
Waarom komen partijen met allerlei voorstellen waar helemaaaaaaaaal geen aanleiding voor is? En dan zijn het vaak ook non-issues.

GroenLinks onlangs met IAmsterdam. D66 met de dubbele achternaam...

Echt, waarom?
Waarom niet? Is de politiek niet eens een keer puur reactief...
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  vrijdag 2 november 2018 @ 17:31:51 #100
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182902269
Toch prachtig dat er zo'n grote groep FOKkers is die dit voorstel afschieten puur en alleen omdat het van D66 komt.

Je zou eens de moeite nemen om het voorstel te proberen te snappen. Maar nee, dan is er natuurlijk een kansje dat je het wat kunt vinden. Dát kan natuurlijk niet!!1!!1!1!!

Ik zie niet in wat er op tegen is.
Geef gewoon de keuze, niemand heeft daar last van.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_182902815
gewoon je eigen achternaam uitkiezen als je oud en wijs genoeg bent
  vrijdag 2 november 2018 @ 20:47:28 #102
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182906342
quote:
7s.gif Op vrijdag 2 november 2018 16:13 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Betrek anders Sylvana en Klaver er nog even bij, dan heb ik weer een volle bingokaart.
Gossie :D
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182906521
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:12 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dan heeft dat, nu nog ongeboren, kind dat Alexander wou aborteren
straks Pechtold als achternaam :{
Toch mooi als je later op de NOS kan lezen dat je dood moest?
pi_182907469
Het voorstel is om het een vrije keuze te maken, dus als je niet wil is het niet verplicht. Maar kennelijk werkt alleen het feit dat zo een voorstel bij D66 vandaan komt bij sommigen als een rode lap op een stier.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 02-11-2018 21:29:12 ]
pi_182908360
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 20:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Toch mooi als je later op de NOS kan lezen dat je dood moest?
tja, dit.

Ultieme revanche is toch wel lijsttrekker worden van je eigen partij en alles waar je verwekker voor gestreden had, van de kaart vegen.
pi_182908602
Geen reacties gelezen; maar dit gebeurt/d toch al? Vooral door heksenvrouwen die hun kind niet de achternaam willen geven van de duivel waarbij ze hun benen hebben gespreidt en spijt hebben omdat de duivel niet naar hun pijpen danst...?
´
pi_182908786
Achternaam van beide ouders moeten bekend zijn en het kind kiest op volwassen leeftijd [of later] zelf zijn/haar achternaam [mocht daar behoefte aan zijn] is ook een optie.
´
  vrijdag 2 november 2018 @ 22:58:33 #108
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182909544
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 november 2018 18:05 schreef Evertjan het volgende:
gewoon je eigen achternaam uitkiezen als je oud en wijs genoeg bent
Yep

Waarom al die opgelegd(e), ouderlijke historie meezeulen ?
Ik snap ook niet goed waarom je als ouder zonodig je eigen naam in je kind moet laten voortleven. Vroegûh had dat een functie, nu - met blockchain - al lang niet meer.

Ieder kind zou zelf - eenmalig - bij volwassen worden vrijelijk moeten kunnen wiens/wier achternaam hij/zij/het wil voeren... of nog beter in D66 termen.... zelf een eigen voor & achternaam moeten mogen/kunnen kiezen. Je BSN blijft daarbij hetzelfde waarmee je traceerbaarheid vooor de overheid in stand blijft.

Argumentatie van (nu gedoe met willen wijzigen) waarom etc.etc. is imho allemaal irrelevant.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_182910201
Het idee van D66 is gejat van Duitsland. Daar mogen ze sinds 1976 kiezen welke achternaam gebruikt wordt, de man of de vrouw.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  vrijdag 2 november 2018 @ 23:42:15 #110
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_182910536
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 november 2018 22:58 schreef Vallon het volgende:

[..]

Yep

Waarom al die opgelegd(e), ouderlijke historie meezeulen ?
Ik snap ook niet goed waarom je als ouder zonodig je eigen naam in je kind moet laten voortleven. Vroegûh had dat een functie, nu - met blockchain - al lang niet meer.

Ieder kind zou zelf - eenmalig - bij volwassen worden vrijelijk moeten kunnen wiens/wier achternaam hij/zij/het wil voeren... of nog beter in D66 termen.... zelf een eigen voor & achternaam moeten mogen/kunnen kiezen. Je BSN blijft daarbij hetzelfde waarmee je traceerbaarheid vooor de overheid in stand blijft.

Argumentatie van (nu gedoe met willen wijzigen) waarom etc.etc. is imho allemaal irrelevant.
Jij vindt dat alle instanties die je identificeren bij je voornaam + achternaam, je BSN mogen gebruiken? Probleem is dat volgens de wet je BSN een speciaal persoonsgegeven is dat niet zonder speciale reden gebruikt mag worden. De combinatie van voornaam & achternaam is in veel gevallen genoeg om te bewijzen dat het om jou als persoon gaat en daardoor is het wijzigen van een achternaam "een gedoe".

Nee mensen zouden niet zomaar hun achternaam mogen wijzigen en nee lang niet alle instanties zouden toegang mogen hebben tot je BSN.
pi_182912870
Lijkt me prima idee. Wil je het niet, dan doe je het niet, wil je het wel dan doe je het wel.
Niemand heeft er last van​.
Je helpt er potentiëel een groep mee die dit graag wil maar nu nog niet kan,
En in bv Spanje doen ze dit al en het land is nog steeds niet weggezonken in de Middellandse Zee.

Ik kan me bv best voorstellen dat als zowel de vader als de moeder, of 1 vd 2, enig kind is dat je dan toch graag wil dat je naam doorgegeven wordt.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zaterdag 3 november 2018 @ 02:18:45 #112
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182913298
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 14:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daarom, de moeder is daardoor bekend, de vader maakt zich bekend.

Ik sta best open voor verandering hoor, maar van die veranderingen om het veranderen en als symboolpolitiek terwij er totaal niet nagedacht wordt over de logica van de oude situatie begint me een beetje de strot uit te komen.
Idd, de vader erkent het kind door het zijn naam te geven.

Dat wordt een probleem in samengestelde gezinnen.

Omdat Ans de Boer en Kees Jongstra een kind hebben, Jan Jongtra, is na de scheiding van Ans en Kees dat verband minder duidelijk. Zeker als Ans hertrouwt met Piet Vermeulen en de halfbroers van Jan dus Vermeulen heten. Dan kun je wel een adoptie-achtige constructie gebruiken en Jan de achternaam van zijn stiefvader geven, maar als Ans nòg een keer gaat scheiden en weer hertrouwt wordt het onoverzichtelijke chaos.
Bijvoorbeeld dat mensen niet weten dat Jan Jongstra, Klaas Vermeulen en Ron van Alphen halfbroers zijn en het dus logisch is die bijeen te houden.

In de tijd dat scheiden een zeldzaamheid was, was het logisch ja. Nu niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 03-11-2018 02:26:44 ]
  zaterdag 3 november 2018 @ 02:33:37 #113
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182913387
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 17:15 schreef EdvandeBerg het volgende:
Ouders mogen bij geboorte kiezen welke van de 2 achternamen een kind krijgt en je hoort ook nog wel eens dat dat op latere leeftijd met terugwerkende kracht geregeld kan worden. Ik zie geen enkele reden om dit Spaanse model te hanteren.
Zijn er wel twee achternamen? Stel Jansen en Pronk trouwen en kiezen er allebei voor om als "Jansen Pronk" door het leven te gaan. Dan is het toch raar als Ab Jansen Pronk en Chantal Jansen Pronk een kind hebben dat Karel Jansen heet ipv Karel Jansen Pronk.

Sowieso vind ik dat de achternaam van eventuele kinderen al in het huwelijkscontract vastgelegd mogen worden.
Bij ongehuwden altijd de naam van de moeder gebruiken.
  zaterdag 3 november 2018 @ 03:50:10 #114
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182913602
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:03 schreef Odaiba het volgende:

Persoonlijk vind ik dat het gewoon de mannelijke achternaam moet blijven.
Dat is nu al niet meer de standaard:
In het kort komt de naamwet hier op neer: wie getrouwd is en niets regelt, geeft het kind automatisch de achternaam van de vader. Wie niet getrouwd is en niets onderneemt, geeft het kind automatisch de achternaam van de moeder.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182914768
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:03 schreef Odaiba het volgende:
D66 twitterde op vrijdag 02-11-2018 om 09:36:33 Beide ouders moeten hun achternaam door kunnen geven. @Vera_Bergkamp wil meer keuzevrijheid voor ouders: laat ze zelf beslissen of hun kind een dubbele achternaam krijgt. Het kind is tenslotte van twee ouders. ⤵ https://t.co/OuqJ0dsQ7l reageer retweet
Moet niet gekker worden bij D66. Hou het gewoon bij 1 achternaam, of dit nu van de vader of moeder is, en de al bestaande mogelijkheid om van achternaam te veranderen op latere leeftijd.

Persoonlijk vind ik dat het gewoon de mannelijke achternaam moet blijven.
Als Nederlander kun je je kind in het buitenland een dubbele naam geven en het dan in Nederland laten registreren.
pi_182914808
Als 32% voor is moeten we het toch maar doen denk ik. We willen die minderheid niet kwetsen natuurlijk.
pi_182914897
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 23:25 schreef cempexo het volgende:
Het idee van D66 is gejat van Duitsland. Daar mogen ze sinds 1976 kiezen welke achternaam gebruikt wordt, de man of de vrouw.
que? Dat is hier ook allang mogelijk, mits alle kinderen van dezelfde ouders dezelfde achternaam hebben.
  zaterdag 3 november 2018 @ 09:17:04 #118
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182914965
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 09:03 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Als 32% voor is moeten we het toch maar doen denk ik. We willen die minderheid niet kwetsen natuurlijk.
De rechten van die andere 68% worden dat inderdaad ernstig door geschaad hè?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zaterdag 3 november 2018 @ 09:41:11 #119
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_182915295
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:47 schreef Dven het volgende:
Interesseert mij het nou welke achternaam m'n kind eventueel zou krijgen :')
Beluga zou wel een mooie achternaam zijn.
pi_182915298
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 09:03 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Als 32% voor is moeten we het toch maar doen denk ik. We willen die minderheid niet kwetsen natuurlijk.
Dit
:D
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 3 november 2018 @ 09:53:06 #121
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182915508
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 09:41 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dit
:D
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 09:17 schreef Worteltjestaart het volgende:
De rechten van die andere 68% worden daar inderdaad ernstig door geschaad hè?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zaterdag 3 november 2018 @ 10:47:50 #122
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182916346
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 november 2018 09:41 schreef Voszje het volgende:

[..]

Beluga zou wel een mooie achternaam zijn.
Pjotr i Desislava Beluga Dvenvosz O+
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182916429
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:15 schreef KennyPowers het volgende:
Wat als twee mensen met dubbele achternamen een kind krijgen?
Dit is wel een goeie inderdaad :P
pi_182916756
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 09:17 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

De rechten van die andere 68% worden dat inderdaad ernstig door geschaad hè?
Als 68% van de mensen niet van oesters houdt mag de overige 32% geen oesters eten.
Hello, my name is Oliver
pi_182916806
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 23:25 schreef cempexo het volgende:
Het idee van D66 is gejat van Duitsland. Daar mogen ze sinds 1976 kiezen welke achternaam gebruikt wordt, de man of de vrouw.
Alsof je pas krediet krijgt als je het wiel zelf uitvindt.

Ik vind het prima, het biedt iets meer keuzevrijheid en in bepaalde landen is een combinatie van twee namen gangbaar. Zolang iedereen een uniek BSN nummer heeft raakt er ook niets in de war .
  zaterdag 3 november 2018 @ 11:43:40 #126
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182917059
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 november 2018 11:19 schreef het_grobbekuiken het volgende:

[..]

Als 68% van de mensen niet van oesters houdt mag de overige 32% geen oesters eten.
Dat is wel een heel aardig analogie
^O^
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zaterdag 3 november 2018 @ 12:03:17 #127
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182917339
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 10:47 schreef Dven het volgende:

[..]

Pjotr i Desislava Beluga Dvenvosz O+
Geen patroniem?
  zaterdag 3 november 2018 @ 12:04:24 #128
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182917353
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 11:21 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Alsof je pas krediet krijgt als je het wiel zelf uitvindt.

Ik vind het prima, het biedt iets meer keuzevrijheid en in bepaalde landen is een combinatie van twee namen gangbaar. Zolang iedereen een uniek BSN nummer heeft raakt er ook niets in de war .
Behalve bij elke organisatie die geen recht heeft je bsn te gebruiken.
  zaterdag 3 november 2018 @ 12:04:44 #129
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182917357
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Geen patroniem?
Ik ben verdomme geen Rus :o
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182917406
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:13 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Weer een debiel SJW-plan van de meest waardeloze partij van Nederland.

Helaas voor D66 is het overgrote deel van de Nederlanders hier ook op tegen.

EenVandaag twitterde op donderdag 01-11-2018 om 18:31:59 De achternaam van de man krijgt van verreweg de meeste mensen in het land de voorkeur. Ruim driekwart (68 procent) van alle ondervraagden zou zijn of haar kind de achternaam van de man geven.➡ https://t.co/LypkrS5V9Q https://t.co/i3ENzmvQ8p reageer retweet
68 procent was ooit nog ruim twee derder in plaats van ruim driekwart. ;)
pi_182917505
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:13 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Weer een debiel SJW-plan van de meest waardeloze partij van Nederland.

Helaas voor D66 is het overgrote deel van de Nederlanders hier ook op tegen.

EenVandaag twitterde op donderdag 01-11-2018 om 18:31:59 De achternaam van de man krijgt van verreweg de meeste mensen in het land de voorkeur. Ruim driekwart (68 procent) van alle ondervraagden zou zijn of haar kind de achternaam van de man geven.➡️ https://t.co/LypkrS5V9Q https://t.co/i3ENzmvQ8p reageer retweet
Dus voor 68 procent hoeft het niet, maar 66 wil het wel doordrukken? Te kansloos.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_182917518
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

68 procent was ooit nog ruim twee derder in plaats van ruim driekwart. ;)
Misschien schreef Klaver die tweet wel.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  zaterdag 3 november 2018 @ 12:29:42 #133
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_182917727
In Spanje vinden ze dat normaal en heeft iedereen 2 namen.

Ik: For what do you need 2 names?
Antwoord: Because you are from your father AND your mother.

Weet ik, heel leuk allemaal voor ze, maar wat voegt die 2e naam toe voor die persoon, praktisch gezien? Geef het gewoon de naam van de moeder of de vader.
  zaterdag 3 november 2018 @ 12:39:34 #134
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182917911
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:29 schreef Ixnay het volgende:
wat voegt die 2e naam toe voor die persoon, praktisch gezien? Geef het gewoon de naam van de moeder of de vader.
Ben je bang dat je rechten worden geschonden als iemand anders daar wel een reden voor heeft?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_182918019
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:29 schreef Ixnay het volgende:
In Spanje vinden ze dat normaal en heeft iedereen 2 namen.

Ik: For what do you need 2 names?
Antwoord: Because you are from your father AND your mother.

Weet ik, heel leuk allemaal voor ze, maar wat voegt die 2e naam toe voor die persoon, praktisch gezien? Geef het gewoon de naam van de moeder of de vader.
Hoe doen ze dat dan wanneer twee mensen met twee achternamen een kind krijgen? Kiezen ze dan gewoon?
pi_182918040
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:15 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Dus voor 68 procent hoeft het niet, maar 66 wil het wel doordrukken? Te kansloos.
Is dat zo? Betekent dat niet gewoon dat 68% van de mensen met de huidige wetgeving zou kiezen voor de achternaam van de vader? Ik weet niet precies wat de vraagstelling was.
pi_182918080
Dat 68% van bevolking bestaat uit sneeuwvlokjes die er niet tegen kunnen dat andere Nederlanders extra keuzevrijheid hebben zegt nog niet dat we de keuzevrijheid van die andere 32% moeten beperken. Het is niet onze zaak hoe andere mensen hun kinderen noemen zolang ze maar niet met namen als Adolf oid aan komen zetten. Ik vind het eigenlijk veel kwalijker dat ouders hun kinderen opzadelen met van die vage namen waar die kinderen later vreselijk mee gepest worden dan dat ouders hun kind een dubbele achternaam geven.
pi_182918168
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Behalve bij elke organisatie die geen recht heeft je bsn te gebruiken.
Tja, maar daar kun je wellicht ook gewoon een valse naam opgeven zoals klanten bij een online shop weleens doen.
pi_182918238
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:54 schreef zarosje het volgende:
Dat 68% van bevolking bestaat uit sneeuwvlokjes die er niet tegen kunnen dat andere Nederlanders extra keuzevrijheid hebben zegt nog niet dat we de keuzevrijheid van die andere 32% moeten beperken. Het is niet onze zaak hoe andere mensen hun kinderen noemen zolang ze maar niet met namen als Adolf oid aan komen zetten. Ik vind het eigenlijk veel kwalijker dat ouders hun kinderen opzadelen met van die vage namen waar die kinderen later vreselijk mee gepest worden dan dat ouders hun kind een dubbele achternaam geven.
68% zou zijn kinderen de naam van de vader geven, dat wil niet zeggen dat ze vinden dat anderen dat ook moeten doen. Ik zou mijn kinderen ook geen dubbele achternaam geven denk ik maar als anderen dat wel willen gaan ze hun gang maar. Ik zou zeggen, voor maar in en geef iedereen die tegen is een doos zakdoekjes en een groepsgesprek waar ze kunnen praten over hun gekwetste, tere zieltjes cadeau.
Hello, my name is Oliver
  zaterdag 3 november 2018 @ 13:13:31 #140
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_182918301
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 02:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zijn er wel twee achternamen? Stel Jansen en Pronk trouwen en kiezen er allebei voor om als "Jansen Pronk" door het leven te gaan. Dan is het toch raar als Ab Jansen Pronk en Chantal Jansen Pronk een kind hebben dat Karel Jansen heet ipv Karel Jansen Pronk.

Sowieso vind ik dat de achternaam van eventuele kinderen al in het huwelijkscontract vastgelegd mogen worden.
Bij ongehuwden altijd de naam van de moeder gebruiken.
De dochter van Ab en Chantal, Maartje Jansen Pronk, trouwt met Mark Bergmans van Vliet, heet hun dochtertje dan Sophie Jansen Pronk Bergmans van Vliet? Vervolgens trouwt Sophietje met Paul De Jong van Veenendaal de Groot Willems. Hún zoontje zou dan Tygo De Jong van Veenendaal de Groot Willems Jansen Pronk Bergmans van Vliet heten. Und so weiter.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_182918358
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 13:08 schreef het_grobbekuiken het volgende:

[..]

68% zou zijn kinderen de naam van de vader geven, dat wil niet zeggen dat ze vinden dat anderen dat ook moeten doen. Ik zou mijn kinderen ook geen dubbele achternaam geven denk ik maar als anderen dat wel willen gaan ze hun gang maar. Ik zou zeggen, voor maar in en geef iedereen die tegen is een doos zakdoekjes en een groepsgesprek waar ze kunnen praten over hun gekwetste, tere zieltjes cadeau.
Ja, 58% was tegen de wetswijziging terwijl 68% van de mensen de achternaam van de vader zou geven aan het kind. Ik heb de cijfers door elkaar gehaald :P.
pi_182918458
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:15 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Dus voor 68 procent hoeft het niet, maar 66 wil het wel doordrukken? Te kansloos.
Heb je er last van als dit plan doorgezet wordt?
  zaterdag 3 november 2018 @ 13:27:28 #143
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182918466
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 13:13 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

De dochter van Ab en Chantal, Maartje Jansen Pronk, trouwt met Mark Bergmans van Vliet, heet hun dochtertje dan Sophie Jansen Pronk Bergmans van Vliet? Vervolgens trouwt Sophietje met Paul De Jong van Veenendaal de Groot Willems. Hún zoontje zou dan Tygo De Jong van Veenendaal de Groot Willems Jansen Pronk Bergmans van Vliet heten. Und so weiter.
Zie mijn eerdere post.

De vraag hier was: als de ouders bij het huwelijk besluiten om allebei beide namen te gaan gebruiken, is dan niet de combinatie van beide namen de achternaam van het kind?
  zaterdag 3 november 2018 @ 13:48:24 #144
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_182918742
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:39 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Ben je bang dat je rechten worden geschonden als iemand anders daar wel een reden voor heeft?
Welke rechten zouden er geschonden worden?
  zaterdag 3 november 2018 @ 13:49:05 #145
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_182918754
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:48 schreef Physsic het volgende:

[..]

Hoe doen ze dat dan wanneer twee mensen met twee achternamen een kind krijgen? Kiezen ze dan gewoon?
Weet ik eigenlijk niet. Zal vast op Google te vinden zijn.
  zaterdag 3 november 2018 @ 14:05:56 #146
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182918947
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 13:48 schreef Ixnay het volgende:
Welke rechten zouden er geschonden worden?
Dat is de vraag niet.

Ik kan niet bedenken welke rechten van jou geschonden worden.
Vertel dus, welke rechten van jou worden geschonden?
Waarom heb jij er last van?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_182919875
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 13:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zie mijn eerdere post.

De vraag hier was: als de ouders bij het huwelijk besluiten om allebei beide namen te gaan gebruiken, is dan niet de combinatie van beide namen de achternaam van het kind?
Dat klopt, als de vader Jansen heet en de moeder De Vries wordt de achternaam van het kind Jansen De Vries. Het is o.a. in Latijns Amerika een erg gebruikelijke constructie.
pi_182920058
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 03:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat is nu al niet meer de standaard:
In het kort komt de naamwet hier op neer: wie getrouwd is en niets regelt, geeft het kind automatisch de achternaam van de vader. Wie niet getrouwd is en niets onderneemt, geeft het kind automatisch de achternaam van de moeder.
Ook prima.
pi_182920687
Keuzevrijheid. Moeten we niet willen.
  zaterdag 3 november 2018 @ 16:33:19 #150
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_182920693
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 14:05 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Dat is de vraag niet.

Ik kan niet bedenken welke rechten van jou geschonden worden.
Vertel dus, welke rechten van jou worden geschonden?
Waarom heb jij er last van?
Van mij worden geen rechten geschonden.
Ik heb er ook geen last van.

Al noemen ze zichzelf de paashaas, I don't care.
  zaterdag 3 november 2018 @ 17:00:52 #151
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182921027
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 16:33 schreef Ixnay het volgende:
Van mij worden geen rechten geschonden.
Ik heb er ook geen last van.

Al noemen ze zichzelf de paashaas, I don't care.
Waarom vind je het dan nodig om te mogen bepalen wat een ander wil?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  zaterdag 3 november 2018 @ 17:01:33 #152
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_182921035
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 17:00 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Waarom vind je het dan nodig om te mogen bepalen wat een ander wil?
Iedereen mag willen wat hij/zij wil.
pi_182921188
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:15 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Dus voor 68 procent hoeft het niet, maar 66 wil het wel doordrukken? Te kansloos.
Doordrukken nog wel :D
  zaterdag 3 november 2018 @ 17:28:25 #154
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182921442
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 november 2018 23:42 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Jij vindt dat alle instanties die je identificeren bij je voornaam + achternaam, je BSN mogen gebruiken? Probleem is dat volgens de wet je BSN een speciaal persoonsgegeven is dat niet zonder speciale reden gebruikt mag worden. De combinatie van voornaam & achternaam is in veel gevallen genoeg om te bewijzen dat het om jou als persoon gaat en daardoor is het wijzigen van een achternaam "een gedoe".

Nee mensen zouden niet zomaar hun achternaam mogen wijzigen en nee lang niet alle instanties zouden toegang mogen hebben tot je BSN.
Identificatie voor de overheid is & blijft simpel met je BSN die je bij geboorte verkrijgt en ongeacht je naam of status, hetzelfde blijft.
Identificatie voor anderen kan gewoon met je ID waarop je (achter)naam staat waarbij je evt. je BSN afdekt.

Wat heeft de naam als kind met het bestaan als volwassene te maken ?
Ken genoeg gevallen waarbij vv. er liever geen associatie is.
En idd, niet zomaar steeds naam wijzigen maar imho wel wanneer je (veelal eenmalig) volwassen wordt.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 3 november 2018 @ 18:08:34 #155
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_182922044
Dom idee
Mensen die nu sjw schreeuwen zijn nog dommer
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_182922112
Ik ben van mening dat je ten alle tijden zou moeten kunnen wisselen van voor en achternaam, gewoon onbeperkt, er is geen enkele reden waarom dit niet zou moeten kunnen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_182922302
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:07 schreef LurkJeRot het volgende:
Wat maakt dat nou uit? Laat die mensen hun kinderen lekker beide achternamen geven als ze dat willen, snap werkelijk niet waarom iemand daar iets tegen zou hebben :')
pi_182922310
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 18:14 schreef raptorix het volgende:
Ik ben van mening dat je ten alle tijden zou moeten kunnen wisselen van voor en achternaam, gewoon onbeperkt, er is geen enkele reden waarom dit niet zou moeten kunnen.
Nah, te grote rotzooi wordt dat. Administratie-puinhoop.
pi_182922390
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 18:29 schreef bamibij het volgende:

[..]

Nah, te grote rotzooi wordt dat. Administratie-puinhoop.
Nee hoor, administratie gebeurt op basis van bsn nummer.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_182922865
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 18:34 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee hoor, administratie gebeurt op basis van bsn nummer.
Alle administratie? Dan moet je bsn nummer net zo openbaar worden als je naam nu is. Dan kan het.
pi_182923108
quote:
12s.gif Op zaterdag 3 november 2018 17:28 schreef Vallon het volgende:

[..]

Identificatie voor de overheid is & blijft simpel met je BSN die je bij geboorte verkrijgt en ongeacht je naam of status, hetzelfde blijft.
Identificatie voor anderen kan gewoon met je ID waarop je (achter)naam staat waarbij je evt. je BSN afdekt.
Het BSN in combinatie met een push naar administratieve individualisatie in Nederland is een erg goede combo. In vele landen heb je nog wel systemen dat je bv bij iemand samen in een zorgverzekering zit en dat als diegene komt te overlijden je automatisch in de 'void' verdwijnt en dus lang bezig bent om alles recht te trekken.

Naamsveranderingen vallen ook onder het unieke nummer. En dat komt de inwoner ook ten goede om dezelfde redenenen dat er geen actieve processen en gegevens in het luchtledige verdwijnen.
pi_182923216
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 19:00 schreef bamibij het volgende:

[..]

Alle administratie? Dan moet je bsn nummer net zo openbaar worden als je naam nu is. Dan kan het.
Waarom zou dat moeten?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  zaterdag 3 november 2018 @ 19:43:28 #163
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_182923491
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 10:47 schreef Dven het volgende:

[..]

Pjotr i Desislava Beluga Dvenvosz O+
Worden prachtige kinderen O+
pi_182923535
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 19:00 schreef bamibij het volgende:

[..]

Alle administratie? Dan moet je bsn nummer net zo openbaar worden als je naam nu is. Dan kan het.
Het lijkt me niet wenselijk dat private ondernemingen die jou als klant hebben met je BSN zouden mogen / kunnen werken.
pi_182923756
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 19:47 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het lijkt me niet wenselijk dat private ondernemingen die jou als klant hebben met je BSN zouden mogen / kunnen werken.
Mij ook niet. Ik dacht alleen hardop over raptorixs voorstel.
  zaterdag 3 november 2018 @ 20:03:24 #166
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182923799
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:17 schreef Kassamiep het volgende:

Je weet dat dit systeem daadwerkelijk gebruikt wordt in meedere landen ? De Spaanstalige zijn het bekendste voorbeeld.
Miranda Veracruz de la Hoya Cardinal...
  zaterdag 3 november 2018 @ 20:06:27 #167
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182923856
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 18:14 schreef raptorix het volgende:
Ik ben van mening dat je ten alle tijden zou moeten kunnen wisselen van voor en achternaam, gewoon onbeperkt, er is geen enkele reden waarom dit niet zou moeten kunnen.
Omdat het een hoop gedoe is om steeds overal consequent die wijziging door te voeren.
  zaterdag 3 november 2018 @ 20:46:01 #168
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182924544
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 18:14 schreef raptorix het volgende:
Ik ben van mening dat je ten alle tijden zou moeten kunnen wisselen van voor en achternaam, gewoon onbeperkt, er is geen enkele reden waarom dit niet zou moeten kunnen.
Wel een hoop gedoe en je kunt je afvragen wat daarbij het doel is of wordt... omdat het kan of omdat het een (functioneel) doel heeft. Een naam, moet imho niet dienen om jezelf creatief te promoten maar om jezelf bekend te maken cq. te identificeren. Hoe je je verder noemt bij vriend en vijand, is verder aan jezelf.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je je eenmaal als A bekend hebt gemaakt bij een organisatie, je daar dan ook A blijft heten tenzij er(g) dringende redenen zijn dat toch maar te veranderen.
Met wat techniek is het verder niet zo moeilijk die naam te veranderen mits je daarbij NIET het oogmerk hebt je hierbij als iemand anders voor te doen.

Zelf vraag ik mij (op)recht af hoe belangrijk het is hoe je wordt genoemd tenzij dat (bewust) veroordelend of vernederend bedoeld is ? ik proef soms ook een zeker belang..

Mij kan het niet zoveel schelen hoe ik in het professionele leven heet. Wel vind ik het prettig dat de mensen op wie ik prijs stel, mij eveneens respecteren in hoe ik door hen benoemd wil worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 03-11-2018 20:55:33 (niet) ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_182924662
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 18:14 schreef raptorix het volgende:
Ik ben van mening dat je ten alle tijden zou moeten kunnen wisselen van voor en achternaam, gewoon onbeperkt, er is geen enkele reden waarom dit niet zou moeten kunnen.
Ik ook, maar ik zou het 'eenvoudige' tot 1 tot 2x willen beperken en er daarna 'moeilijker' van willen maken. Anders krijg je geouwehoer.
  zaterdag 3 november 2018 @ 20:54:15 #170
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182924663
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 19:47 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Het lijkt me niet wenselijk dat private ondernemingen die jou als klant hebben met je BSN zouden mogen / kunnen werken.
Het vreemde is dat dit omgekeerd wel gebeurd. Je BSN (onderdeel van het BTW nummer) is als ZZP'er heel erg openbaar. Erg irritant ook omdat scammers daar mee aan de haal gaan.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_182924805
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 november 2018 20:54 schreef Vallon het volgende:

[..]

Het vreemde is dat dit omgekeerd wel gebeurd. Je BSN (onderdeel van het BTW nummer) is als ZZP'er heel erg openbaar. Erg irritant ook omdat scammers daar mee aan de haal gaan.
Volgens mij bedoel je dat ze je opgegeven mobiele nummer of vaste lijn zo bij de KVK op kunnen vragen en je daarom gebeld kunt worden voor commerciele doeleinden en scammers omdat je als ZZP'er niet (meer) onder het bel me niet register voor de particuliere markt valt. Er is op dat vlak in elk geval wat lekkage.
  zaterdag 3 november 2018 @ 21:02:56 #172
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182924850
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 21:00 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Volgens mij bedoel je dat je opgegeven mobiele nummer of vaste lijn zo bij de KVK op te vragen is en je daarom gebeld kunt worden voor commerciele doeleinden en scammers omdat je als ZZP'er niet (meer) onder het bel me niet register voor de particuliere markt valt.
Nee hoor, mijn BSN is onderdeel van het BTW nummer ("eenmanszaak" en dat nummer moet ik op elke openbare uiting, incl. (vanzelfsprekend) facturen, laat staan contracten vermelden. De reden om daarnaast ook BV's te hebben zodat je tenminste afgeschermd wordt.

Het vervelend eis dat anderen daarmee aan de haal kunnen gaan, juridisch verstrekt je nl. zelf dit vertrouwelijke gegeven waarmee je je dus identificeert. Groot foutje van allerlei lopende wetgeving.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zaterdag 3 november 2018 @ 21:06:41 #173
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_182924902
3 generaties verder:

Willem Smit-van der Wege-Lustrum-Scheurkogel-van Dongen-Kuypers-van der Pol-de Boer
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_182924916
quote:
6s.gif Op zaterdag 3 november 2018 21:02 schreef Vallon het volgende:

[..]

Nee hoor, mijn BSN is onderdeel van het BTW nummer ("eenmanszaak" en dat nummer moet ik op elke openbare uiting, incl. (vanzelfsprekend) facturen, laat staan contracten vermelden. De reden om daarnaast ook BV's te hebben zodat je tenminste afgeschermd wordt.

Het vervelend eis dat anderen daarmee aan de haal kunnen gaan, juridisch verstrekt je nl. zelf dit vertrouwelijke gegeven waarmee je je dus identificeert. Groot foutje van allerlei lopende wetgeving.
Aha, dat wist ik niet. Thanks

Dat is best wel dom. Gelukkig zijn er ook nieuwe ontwikkelingen zie ik.

NRC BSN mogelijk uit BTW nummer
  zaterdag 3 november 2018 @ 21:10:35 #175
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182924978
quote:
7s.gif Op zaterdag 3 november 2018 21:06 schreef SpecialK het volgende:
3 generaties verder:

Willem Smit-van der Wege-Lustrum-Scheurkogel-van Dongen-Kuypers-van der Pol-de Boer
Blockchain.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_182927446
Mijn kind heeft een dubbele achternaam. Ons kind is geboren in België (vriendin Vlaamse, ik Nederlander), waar dit al sinds 2015 mogelijk is. We vinden dit zelf heel mooi.
pi_182927838
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 12:48 schreef Physsic het volgende:

[..]

Hoe doen ze dat dan wanneer twee mensen met twee achternamen een kind krijgen? Kiezen ze dan gewoon?
Als iedereen twee achternamen heeft, heeft de volgende generatie dus allemaal 4 achternamen, daarna 8 und so weiter!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_182927894
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 23:34 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Als iedereen twee achternamen heeft, heeft de volgende generatie dus allemaal 4 achternamen, daarna 8 und so weiter!
In Spanje zijn alleen de mannelijke achternamen blijvend.

Vader A B + Moeder C D = Zoon A C
Vader E F + Moeder G H = Dochter E G
Vader A C + Moeder E G = Kind A E
pi_182931941
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 20:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Omdat het een hoop gedoe is om steeds overal consequent die wijziging door te voeren.
Waarom zou dat moeten? Daarnaast kan dat gewoon zonder tussenkomst van een medewerker.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_182931961
quote:
18s.gif Op zaterdag 3 november 2018 20:46 schreef Vallon het volgende:

[..]

Wel een hoop gedoe en je kunt je afvragen wat daarbij het doel is of wordt... omdat het kan of omdat het een (functioneel) doel heeft. Een naam, moet imho niet dienen om jezelf creatief te promoten maar om jezelf bekend te maken cq. te identificeren. Hoe je je verder noemt bij vriend en vijand, is verder aan jezelf.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer je je eenmaal als A bekend hebt gemaakt bij een organisatie, je daar dan ook A blijft heten tenzij er(g) dringende redenen zijn dat toch maar te veranderen.
Met wat techniek is het verder niet zo moeilijk die naam te veranderen mits je daarbij NIET het oogmerk hebt je hierbij als iemand anders voor te doen.

Zelf vraag ik mij (op)recht af hoe belangrijk het is hoe je wordt genoemd tenzij dat (bewust) veroordelend of vernederend bedoeld is ? ik proef soms ook een zeker belang..

Mij kan het niet zoveel schelen hoe ik in het professionele leven heet. Wel vind ik het prettig dat de mensen op wie ik prijs stel, mij eveneens respecteren in hoe ik door hen benoemd wil worden.
Omdat het tegenwoordig door het publieke internet vrij vervelend is om je hele leven aan 1 ding opgeknoopt te moeten worden. Daarnaast hoezo gedoe?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 4 november 2018 @ 13:53:50 #181
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_182936580
Ik ben iemand met een dubbele achternaam, maar dan zouden mijn kinderen (nahja, die heb ik al, kleinkinderen dan), 3 achternamen kunnen krijgen?

En waarschijnlijk wordt een generatie verder dan weer moeilijk gedaan, omdat 1 van de achternamen van mijn achternaam moet worden gekozen ofzo?

Dergelijke achternamen zijn redelijk uniek in Nederland, en hoop dat dat zo blijft
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  zondag 4 november 2018 @ 14:11:59 #182
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182936956
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 08:24 schreef raptorix het volgende:

[..]

Omdat het tegenwoordig door het publieke internet vrij vervelend is om je hele leven aan 1 ding opgeknoopt te moeten worden. Daarnaast hoezo gedoe?
Daarom zou je naam ook moeten worden losgekoppeld van je identificatie. BSN is de (overheids)identificatie, hoe je heet is aan jou (met alle consequenties).
Een privaat bedrijf kan er een eigen identificatie, met pasfoto of iets anders, op na houden.

Het gedoe is wanneer je continu je identificatie(naam) wilt wijzigen en daarmee (vaak? of bewust?) je traceerbaarheid wilt bemoeilijken of modieus wilt zijn enz.

Bekijk het in het klein, wanneer je op Fok! steeds je usernaam veranderd is dat op z'n minst irritant wanneer je onder die naam meningen verkondigt. Je naam is daarentegen weer irrelevant wanneer het gaat om objectieve feiten en/of wanneer je eenmalige diensten afneemt etc.etc.

Op het moment dat je zeg een (ook opgelegd) contract hebt tussen A en B, is het ongepast wanneer één van die partijen de contractuele naam veranderd. Geen punt, ware het niet dat je dat in allerlei niet-digitale stukken dat dan ook moet veranderen. Hetzelfde geldt wmb ook voor je sekse etc.etc.

Zelf zou ik voorstander zijn dat wanneer je eenmaal (voor de wet) volwassen bent, jezelf op dat moment (eenmalig) je eigen (achter)naam moet kunnen kiezen, incl. die van je geboorteakte en alsdan behaalde accreditaties.
Je bent, volwassen, formeel voortaan zelf gerechtigd en aansprakelijk onder die naam.
Wil je daarna opnieuw je naam wijzigen, kan dat, maar moet dan zelf zorgen (met kosten) dat die wordt gewijzigd wat flink kan oplopen. Voorts is er een kans dat de andere partij weigert je naam te veranderen omdat dit voor hun complex is. Denk aan een krantenstuk of formaliteiten waarin iets over jou wordt/is verteld.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')