Maar beide groepen verkopen producten met een veel hogere marge dan de concurrenten die op prijs/omzet concurreren. Dit kunnen ze doen omdat ze zich goed kunnen differentiëren met hun marketing strategie.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:40 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Die hebben een geheel andere doelstelling dan de doelstelling die Tony zegt te hebben.
Zelfs Tony's chocolade is niet slaafvrij (las ikooit op hun verpakking)quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:40 schreef probeer het volgende:
[..]
Het is geen eerlijke chocolade. Hooguit slaaf-vrij.
Je denk dat het bedrijf meer winst kan maken met goedkopere producten / meer omzet. Dat is niet zo, net zoals dat niet zo is met andere hoge marge merken zoals Mercedes en Apple.quote:
Ok.. jij stelt dus ook dat Tony winstmaximalsatie als doel heeft, ondanks hetgeen ze zeggen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:47 schreef Zith het volgende:
Als Tony niet winstmaximalisatie als doel had en uit de goedheid van hun hard chocolade maakte dan zouden ze hun winst wel doneren aan de boeren, dan kregen die 20 euro per kilo bonen ipv de paar cent van nu.
Juist, en dan maakt de Aldi er nog steeds winst op ook. En die handelaar die het aan de Aldi verkocht heeft ook.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:45 schreef Woelwater het volgende:
[..]
Maar het kost iig een stuk minder dan waarvoor ze bij de appie liggen blijkt maar weer.
Dat zal het niet zijn, het zal 'm vermoedelijk meer zitten in het feit dat als 'iedereen' die prijs van de reep zover mogelijk naar beneden drukt tot onder de inkoopsprijs (bij wijze van) de boodschap van de bewustwording verloren gaat omdat het dan ineens gezien kan worden als een el-cheapo reep waarvan er ook andere el-cheapo merken zijn en die je dan later omdat het zo duur in inkoop is liever uit het assortiment gooit. De prijs opdrijven zal dan niet meer kunnen want men is de lagere prijs dan al gewend. Men wil niet in die range terechtkomen. Het kan een merk langzamerhand kapot maken.quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Wat een dom gelul van Tony's Chocolonely. Al geeft Aldi de repen gratis weg, dan nog zou de boer er niks van moeten merken, die krijgt immers nog steeds hetzelfde betaald
Nee dat denk ik niet, andersom ook niet Jij wil dat te graag. We hebben allemaal die X moeten uitrekenen, doet elk bedrijf dat dagelijks?quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:49 schreef Zith het volgende:
[..]
Je denk dat het bedrijf meer winst kan maken met goedkopere producten / meer omzet. Dat is niet zo, net zoals dat niet zo is met andere hoge marge merken zoals Mercedes en Apple.
Tony gaat voor winst maximaliaatie en doet dat door boeren (iets) meer te betalen en dit aspect breed uit te meten in hun marketingstrategie. De hogere prijs van Tony repen komt niet voort uit de (iets) hogere prijs die de boeren krijgen, ergo: er blijft geld hangen bij Tony.
Jazeker, waarom denk je dat teu het als BV oprichtte ipv stichting (wat veel beter is als je mensen wil helpen)? of denk je dan teun toen hij Tony verkocht al dat geld gedoneerde aan slaven? Of dat de zakenman die Tony kocht in 2011 dat deed omdat hij graag Afrikanen helpt?quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:51 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Ok.. jij stelt dus ook dat Tony winstmaximalsatie als doel heeft, ondanks hetgeen ze zeggen.
De fabrikant is vrij open over z'n procentuele kostenopbouw en betaalt de boer uit. Wat de supermarkten daaraan in eigen kosten en winst naar de consument doorberekenen is niet zo relevant. Daarbij telt alleen dát ze het verkopen. dat is voor de fabrikant en de boer het belangrijkst. Als iedereen de marges ruim neemt kun je als fabrikant de inkoopprijs ook naar boven bijstellen. Maar een race naar de bodem is voor een exclusiever merk met een bepaalde gevoelswaarde funest.quote:Op vrijdag 2 november 2018 14:14 schreef Nobu het volgende:
Balen inderdaad als blijkt dat die enorme meerprijs helemaal niet naar die zielige boertjes gaat.
Ik ben het helemaal eens met je, hoor. Zie ook mijn eerdere bijdragen aan dit topic.quote:Op vrijdag 2 november 2018 14:23 schreef Zith het volgende:
[..]
Jazeker, waarom denk je dat teu het als BV oprichtte ipv stichting (wat veel beter is als je mensen wil helpen)? of denk je dan teun toen hij Tony verkocht al dat geld gedoneerde aan slaven? Of dat de zakenman die Tony kocht in 2011 dat deed omdat hij graag Afrikanen helpt?
Doet ze denk ik meer kwaad dan goed dit berichtje.quote:Op vrijdag 2 november 2018 15:10 schreef Za het volgende:
Tony's Chocolonely ziet een gratis promotie stuntje dmv dit bericht en pakt zijn kans.
Bij 'fairtrade cacao' zijn dat vooral de controleurs van het keurmerk.quote:Op vrijdag 2 november 2018 14:09 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
Juist, en dan maakt de Aldi er nog steeds winst op ook. En die handelaar die het aan de Aldi verkocht heeft ook.
Ofwel, die peperdure reep is zo duur omdat het dan net lijkt of de cacaobonen leverancier er echt een goede prijs voor krijgt, maar de grootste winnaar is gewoon Tony Chocolonely.
5 dollar extra op een zak die ze voor 110 dollar (vaste prijs) verkopen. Iig in 2014.quote:Op vrijdag 2 november 2018 14:23 schreef Zith het volgende:
[..]
Jazeker, waarom denk je dat teu het als BV oprichtte ipv stichting (wat veel beter is als je mensen wil helpen)? of denk je dan teun toen hij Tony verkocht al dat geld gedoneerde aan slaven? Of dat de zakenman die Tony kocht in 2011 dat deed omdat hij graag Afrikanen helpt?
Stel een Tony reep met 50% cacao van 200gr kost 1 euro meer dan de slaafcacao repen... Dan zou er in het 'ik wil cacaoboeren helpen' verhaal die 1 euro dus de meerprijs zijn die de cacaoboeren krijgen (want branderijen en kantoren zijn geen slaven en kosten evenveel als de concurrentie betaalt).
Dus cacaoboeren krijgen in dit verhaal 10 euro extra per kilo cacao... Normale cacaobonen kosten 1.50 EUR per kilo ongeveer. De boeren krijgen natuurlijk niet 11.50 per kilo, dus waar blijft dat geld dan? Wellicht in de portemonnee van de aandeelhouders?
quote:Op vrijdag 2 november 2018 11:42 schreef Zith het volgende:
Oei, zo'n hipster reep kan natuurlijk niet in de Aldi gezien worden, stel je voor.
Interessant artikel. Eigenlijk kan het Fairtrade systeem dus alleen maar werken wanneer het een groot aandeel van de markt heeft. Dat gaat nogal knap lastig worden met de huidige prijzen van Tony Chocolony en andere fair trade chocola.quote:Op vrijdag 2 november 2018 13:58 schreef probeer het volgende:
Die fairtrade premie is 5 dollar extra, op de standaard Ghanese verkoop prijs van 110 dollar (dus +4,5%). Is voor verreweg de meeste boeren daar iig niet genoeg om boven de absolute armoedegrens van 1150 dollar per jaar te komen.
En toch zijn de repen van Tony zo'n 25% duurder.
https://www.nrc.nl/nieuws(...)l-d-1444361-a1188048
Alsof de onderlaag zulke repen niet zou kunnen betalen.quote:Op vrijdag 2 november 2018 17:25 schreef Twiitch het volgende:
Tony wil zijn repen alleen zien bij de bovenlaag van de maatschappij.
Ach, ik maakte maar een grapje. Ik ken het bedrijf amper en ik heb nog nooit zo'n reep gekocht ( Cote D'or FTW ) maar ben toch altijd wel een beetje sceptisch bij zoveel idealistische marketing.quote:Op vrijdag 2 november 2018 17:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Alsof de onderlaag zulke repen niet zou kunnen betalen.
Ja ze zijn duurder, maar wel uit idealistisch oogpunt om zo de boeren ook wat meer te kunnen blijven geven 'naast' het uitvoeren van "gezond ondernemerschap" waarbij best winst gemaakt mag worden. Een race naar de bodem is juist wat je niet wil, dat is waar fabrikanten gaan knijpen in productieprocessen.
En in bepaald opzicht is het ook wel een beetje een cadeaureep.
Mja, het blijft een cash grab om de boeren 5% meer te geven en dan het product 25% duurder te maken met het zielige slaven verhaaltje, terwijl de totale kosten per reep misschien net met 0.5% omhoog gaan (grondstoffen zijn vaak maar 10% van de productprijs).quote:Op vrijdag 2 november 2018 17:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Alsof de onderlaag zulke repen niet zou kunnen betalen.
Ja ze zijn duurder, maar wel uit idealistisch oogpunt om zo de boeren ook wat meer te kunnen blijven geven 'naast' het uitvoeren van "gezond ondernemerschap" waarbij best winst gemaakt mag worden. Een race naar de bodem is juist wat je niet wil, dat is waar fabrikanten gaan knijpen in productieprocessen.
En in bepaald opzicht is het ook wel een beetje een cadeaureep.
Vind hun salted caramel erg goed maar idd cote d'or voor de rest!quote:Op vrijdag 2 november 2018 17:53 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Ach, ik maakte maar een grapje. Ik ken het bedrijf amper en ik heb nog nooit zo'n reep gekocht ( Cote D'or FTW ) maar ben toch altijd wel een beetje sceptisch bij zoveel idealistische marketing.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |