abonnement Unibet Coolblue
pi_182870352
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 23:07 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Kan je dit wat uitleggen? Ik ken Daniel Dennett van zijn boek over het bewustzijn (Consciousness Explained).
Wat valt er aan uit te leggen? Dennett is 1 van de zeldzame Amerikanen die niet knettergek is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 1 november 2018 @ 11:33:34 #52
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_182873539
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 08:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat valt er aan uit te leggen? Dennett is 1 van de zeldzame Amerikanen die niet knettergek is.
Ah, ik had het verkeerd gelezen. Ik dacht dat je wou zeggen dat Dennett knettergek is.
pi_182874583
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 11:33 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Ah, ik had het verkeerd gelezen. Ik dacht dat je wou zeggen dat Dennett knettergek is.
Haha, nee. :D

Ik zou Dennett eerder omschrijven als top 10 meest wijze mensen die er op aarde rondlopen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 1 november 2018 @ 16:29:25 #54
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_182880423
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 12:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haha, nee. :D

Ik zou Dennett eerder omschrijven als top 10 meest wijze mensen die er op aarde rondlopen.
Ik ken hem nog niet zo goed, enkel van het voornoemde boek. Vind je hem zo wijs vanwege zijn bewustzijnsfilosofie?

Ik ben er ook nog niet helemaal doorheen: nog 4 hoofdstukken ongeveer. Ik begrijp nog niet echt dat, gegeven dat qualia niet bestaan, hoe deze illusie (van qualia) dan in stand wordt gehouden door de hersenen en voor welk doel.
Maar mischien dat dit nog duidelijker wordt. Wat vind je van concurrerende filosofieën trouwens: e.g. Tononi-Edelmans integrated information theory van het bewustzijn.
pi_182880719
quote:
1s.gif Op donderdag 1 november 2018 16:29 schreef yarnamc het volgende:

[..]

Ik ken hem nog niet zo goed, enkel van het voornoemde boek. Vind je hem zo wijs vanwege zijn bewustzijnsfilosofie?
Niet in het bijzonder. Vooral vanwege de nauwkeurigheid waarmee hij filosofische vraagstukken ontleedt en de manier waarop hij menselijk denken in het algemeen analyseert.

Zo kan ik "Intuition pumps and other tools for thinking" van harte aanbevelen. En vanzelfsprekend zo'n beetje alle lezingen van hem op youtube.

quote:
1s.gif Op donderdag 1 november 2018 16:29 schreef yarnamc het volgende:

Ik ben er ook nog niet helemaal doorheen: nog 4 hoofdstukken ongeveer. Ik begrijp nog niet echt dat, gegeven dat qualia niet bestaan, hoe deze illusie (van qualia) dan in stand wordt gehouden door de hersenen en voor welk doel.
Maar mischien dat dit nog duidelijker wordt. Wat vind je van concurrerende filosofieën trouwens: e.g. Tononi-Edelmans integrated information theory van het bewustzijn.
Tononi-Edelmans... zegt me eerlijk gezegd niks. :D Zal het eens opzoeken.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 1 november 2018 @ 16:51:49 #56
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_182880919
Dat boek 12 Rules is een aanrader ja.
pi_182881969
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 08:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat valt er aan uit te leggen? Dennett is 1 van de zeldzame Amerikanen die niet knettergek is.
Jordan Peterson is een Canadees. Wel Noord-Amerikaan dus maar niet US Amerikaan :)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 12:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haha, nee. :D

Ik zou Dennett eerder omschrijven als top 10 meest wijze mensen die er op aarde rondlopen.
Dennett ontkent dat er een 'hard problem of consciousness' is en combineert een materialistisch wereldbeeld met een geloof in de vrije wil.

Dennett is wat mij betreft vanwege die posities niet goed wijs. De vrije wil is niet verdedigbaar binnen een materialistisch wereldbeeld en het probleem van bewustzijn bestaat nog steeds.

Dennett is intellectueel de tegenpool van Sam Harris. Die heeft het wel bij het juiste eind over de meeste kwesties in mijn ogen, behalve de morele dan. Ik geloof niet in een objectieve moraliteit, moraliteit is inherent subjectief.
pi_182883759
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 17:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dennett ontkent dat er een 'hard problem of consciousness' is en combineert een materialistisch wereldbeeld met een geloof in de vrije wil.

Dennett is wat mij betreft vanwege die posities niet goed wijs. De vrije wil is niet verdedigbaar binnen een materialistisch wereldbeeld en het probleem van bewustzijn bestaat nog steeds.
Ach, mijn standpunt hierin is in elk geval consistent: dit is precies de reden dat ik denk dat jij niet goed wijs bent. :P

Het is allemaal niet zo ingewikkeld: je kunt een computer analyseren tot je een ons weegt, je kunt niet weten hoe het is om een computer te zijn. Dat betekent nog niet dat daar een "hard problem" is. Jij bent domweg niet die (specifieke) computer. Er is verder niets dat daar om een verklaring vraagt.

(Overigens kun je hier voor 'computer' elk ander willekeurig ding invullen. Obama, een hamster, de planeet Jupiter, etc. Het verandert niets aan het punt.)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 17:49 schreef Libertarisch het volgende:

Dennett is intellectueel de tegenpool van Sam Harris. Die heeft het wel bij het juiste eind over de meeste kwesties in mijn ogen, behalve de morele dan. Ik geloof niet in een objectieve moraliteit, moraliteit is inherent subjectief.
Ik moet je eerlijk zeggen: als het gaat om filosofie heb ik geen hoge pet op van Harris. Hij heeft verstand van neurologie, zijn inbreng in het publieke debat over religie kan ik zo nu en dan wel waarderen, maar ik snap eigenlijk niet goed waarom hij op filosofisch gebied zo hoog aangeschreven staat.

Het lijkt mij dat zijn ideeen over bewustzijn (de filosofische aspecten daarvan), vrije wil en moraliteit allen redelijk onzinnig zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 01-11-2018 19:17:00 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182888022
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 19:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach, mijn standpunt hierin is in elk geval consistent: dit is precies de reden dat ik denk dat jij niet goed wijs bent. :P

Het is allemaal niet zo ingewikkeld: je kunt een computer analyseren tot je een ons weegt, je kunt niet weten hoe het is om een computer te zijn. Dat betekent nog niet dat daar een "hard problem" is. Jij bent domweg niet die (specifieke) computer. Er is verder niets dat daar om een verklaring vraagt.

(Overigens kun je hier voor 'computer' elk ander willekeurig ding invullen. Obama, een hamster, de planeet Jupiter, etc. Het verandert niets aan het punt.)

Ja, het feit van een eerste persoonsperspectief/subjectiviteit blijft bestaan waardoor je er per definitie niet van buitenaf in kunt komen. We zitten allemaal vast in ons eigen bewustzijn en kunnen alleen raden naar de subjectieve ervaring van andere wezens of inderdaad zelfs objecten.

Het heeft veel tijd gekost voor jou om dat toe te geven trouwens, maar ik vind 'the hard problem' wel dieper dan dat. De meeste neurologen zullen wel toegeven dat het lastig te zien is hoe een stel reacties in de hersenen kwaliteiten kunnen produceren. Sterker nog, het is onmogelijk te zien hoe dat kan.

Hoe uit sterrenstof uiteindelijk de kwaliteiten ontstaan van kleur, geur, emotie, et cetera, is fundamenteel mysterieus. Het is een 1+1=3 (1+1=rood?) situatie, ergens lijkt het niet te kloppen. Het één (onbewuste materie) is van een andere orde dan het andere (kwaliteiten/mentale toestanden). Maar maak je geen zorgen, ik ga hier geen bewustzijnstopic van maken ;)

quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 19:10 schreef Molurus het volgende:

Het lijkt mij dat zijn ideeen over bewustzijn (de filosofische aspecten daarvan), vrije wil en moraliteit allen redelijk onzinnig zijn.
Dat je het niet eens bent met zijn positie met betrekking tot het bewustzijn (min of meer de positie van Nagel en Chalmers) kan ik begrijpen vanuit jouw achtergrond, maar Harris' positie over de vrije wil is niet onderuit te halen.

Hij heeft namelijk niet alleen verstand van het brein, hij is ook enorm bezig geweest met meditatie en verlichting. Vanuit die ervaring met meditatie is hij tot de conclusie gekomen dat de vrije wil niet alleen objectief onverdedigbaar is, je kunt subjectief ook voelen dat je geen vrije wil hebt. Let maar op, waar komen je gedachten en emoties vandaan? En wanneer je jezelf overwint door op je dieet te letten of wat dan ook, wat heeft de balans omgezet naar die beslissing?

De Charles Whitman case die hij noemt en het doortrekken naar het hele brein (ook zonder tumor die tegen de amygdala drukt) is met geen speld tussen te komen. Als de hersenchemie verandert dan verandert het gedrag, het is een input/output systeem. Er is geen onzichtbaar mannetje in de hersenen die een vrije wil kan forceren of iets dergelijks.

Sam Harris en Lawrence Krauss zijn ook intellectuele vrienden, Lawrence Krauss vindt ook dat een deterministisch universum niet te combineren is met een vrije wil. Dan heb je al een natuurkundige, neurologische én subjectieve basis om het idee van een vrije wil te verwerpen.

Het verandert alleen weinig aan hoe je je leven inricht omdat je toch de inzet moet blijven geven om van A naar B te komen, niemand gaat de hele dag op zijn kont zitten omdat de wereld gedetermineerd is.
  vrijdag 2 november 2018 @ 00:59:18 #60
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_182890101
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 16:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

[..]

Tononi-Edelmans... zegt me eerlijk gezegd niks. :D Zal het eens opzoeken.
Kort door de bocht: IIT (integrated information theory) begint met enkele axioma's en postulaten voorop te stellen over het bewustzijn (zoals dat bewuste ervaringen geïntegreerd zijn, etc.). Deze worden vervolgens uitgedrukt in een wiskundige taal, en er wordt een metriek voor de mate waarin iets bewust is voorgesteld (afgeleid uit voornoemde axioma's/postulaten): namelijk "phi" (=mate van geïntegreerde informatie).

De theorie is voorgesteld door Tononi en Edelman; en is heel populair geworden in bewustzijnsfilosofie/wetenschap. I.h.b. vanwege het wetenschappelijke karakter: namelijk dat de theorie toelaat voorspellingen te doen die vervolgens gefalsificeerd/getoetst kunnen worden.
Bijvoorbeeld: het cerebellum draagt niet bij tot het bewustzijn (wetenschappelijk geverifieerd) kan verklaard worden met de theorie. Ook verschillende minimaal bewustzijnstoestanden karakteriseren en ontwaking uit coma voorspellen zijn enkele toepassingen.
Een iets controversiëlere voorspelling is dat een simulatie in een Von Neumann architectuur nooit bewust kan zijn (Westworld toestanden met bewuste AIs worden dus uitgesloten, de theorie claimt dat bewustzijn niet overeenkomt met functie. M.a.w. bewustzijn is niet substraatonafhankelijk).

Hierdoor is de theorie wel direct in tegenspraak met Dennett zijn bewustzijnsfilosofie, die bijvoorbeeld onderstelt dat bewustzijn wel substraatonafhankelijk is en dat twee breinen die dezelfde functie vervullen, hetzelfde bewustzijn hebben.

[ Bericht 2% gewijzigd door yarnamc op 02-11-2018 01:04:41 ]
  vrijdag 2 november 2018 @ 01:14:13 #61
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_182890213
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 19:10 schreef Molurus het volgende:

[..]
Het is allemaal niet zo ingewikkeld: je kunt een computer analyseren tot je een ons weegt, je kunt niet weten hoe het is om een computer te zijn. Dat betekent nog niet dat daar een "hard problem" is. Jij bent domweg niet die (specifieke) computer. Er is verder niets dat daar om een verklaring vraagt.
Dit gaat wel rechtstreeks tegen Dennett in. In Consciousness Explained is de claim die hij verdedigt, dat als je een computer analyseert tot je een ons weegt, je vervolgens wel degelijk weet hoe het is om een computer te zijn.
  vrijdag 2 november 2018 @ 01:25:03 #62
314096 yarnamc
nitimur in vetitum
pi_182890280
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 17:49 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dennett ontkent dat er een 'hard problem of consciousness' is en combineert een materialistisch wereldbeeld met een geloof in de vrije wil.

Het komt eigenlijk volgens mij neer, op dit moment, op de visie die je handhaaft over epistemologie. Er zijn volgens mij twee soorten mensen:
1) Mensen die denken dat de wereld fundamenteel begrijpbaar is, en dat de wetenschap op een dag alles in een coherent kader zal plaatsen (e.g. snaartheoretici).
2) Mensen die denken dat de wereld fundamenteel mystiek is, en dat wetenschappelijke theoriën slechts benaderingen zijn van de realiteit. Net zoals gevoelens bijvoorbeeld ook benaderingen zijn van de realiteit (een poging van het brein om een bepaald aspect van de realiteit te vatten).

Vanuit het perspectief van de eerste soort mensen, is de enige mogelijkheid omtrent bewustzijn dat er geen "hard problem" is (i.e. dat het "hard problem" slechts een ogenschijnlijke paradox is, die geen fundamenteel probleem vormt). De enige mogelijkheid lijkt me dan inderdaad de conclusies die Dennett trekt, namelijk dat qualia's slechts een illusie zijn.
Vanuit het perspectief van het tweede soort mensen, is dan weer een theorie zoals IIT aantrekkelijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')