abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182851893
Na wat gezocht te hebben bleek dat er binnen DIG geen topic is over smart home / thuis automatisering / Home Automation (HA). Ik weet niet of er hier meer mensen zijn die daar mee bezig zijn, maar ik dacht, laat ik er eens een topic over openen :)

Met HA kun je op verschillende manieren beginnen. Neem de Klik Aan Klik Uit units die je vroeger (en nog steeds) hebt, waarmee je met een druk op de afstandsbediening een lamp aan kunt laten gaan, zonder op te moeten staan van de bank. Handig.

Of je thermostaat, een Nest bv, die best veel mensen hebben (maar CoolGuy niet), waardoor je op afstand je temperatuur in huis kunt regelen, zodat je in een lekker warm huis thuis komt. Philips Hue, waarmee je lampen automatisch aan uit of uit kunt laten gaan, of aan of uit kunt zetten met de app. Het zijn allemaal dingen die in principe je wooncomfort een beetje verhogen. Daarnaast is het ook gewoon leuk om mee bezig te zijn :P

Maar wat nou als je wat meer wil dan dat? Wat als je dingen automatisch wil laten gaan, zonder dat er handelingen van jou nodig zijn? Dan kom je al snel uit bij een HA Controller. Die komen er in allerlei soorten, maten en prijzen. Ze doen allemaal ongeveer hetzelfde, maar de ene kan wat meer dan de andere, of werkt net wat handiger.

Die KaKu waar ik eerder over sprak? Dat werkt met een 433Mhz signaal. Maar die Philips Hue? Die werken obv het zogenaamde Zigbee protocol. Ze spreken elkaars taal niet dus heb je gescheiden systemen.

Toen ik mijn huidige huis kocht wilde ik eens voorzichtig gaan beginnen met wat aan HA te doen, maar welke controller koop je dan? Belangrijk om te weten is dat veel bedrijven die een controller uitbrengen, ook zelf direct sensoren en andere slimmigheden op de markt brengen, die te koppelen zijn met hun eigen sensoren. Dat is mooi, want dan heb je het bovenstaande issue dat ze elkaars taal niet spreken dus ook niet. Sommige controllers gaan iets verder dan hun eigen producten. Neem bijvoorbeeld Somfy. Iedereen kent deze wel, van de rolluikmotoren etc. Somfy kun je koppelen met bijvoorbeeld Philips Hue. Is het avond? Mooi, rolluik(en) naar beneden, en tegelijkertijd de lampen aan. Tof!

Maar ja, die lamp in de hoek daar, die zit nog op een KaKu schakelaar, die doet dus niet mee. Tevens heeft bijvoorbeeld Somfy ook hun eigen deur/raam sensoren. Dat is leuk, dan weet je wanneer een deur open gaat (bijvoorbeeld als je niet thuis bent), maar zo'n sensor kost wel rond de 80 euro per stuk.

Zijn er dan geen goedkopere alternatieven? Jawel, maar die zijn niet altijd zomaar koppelbaar met je controller. Sure, je kunt bijvoorbeeld een USB dongle kopen die de mogelijkheid geeft tot bijvoorbeeld het Z-Wave (Plus) protocol, maar ja, dan moet je alweer een uitbreiding kopen op het systeem dat je al hebt, kost dus weer extra geld.

Bovenstaande is ongeveer het proces waar ik doorheen liep, toen ik op zoek ging naar de (on)mogelijkheden van de verschillende controllers die er op de markt zijn. Ik wilde een controller die zoveel mogelijk protocollen sprak, right out of the box. En ik kwam uit bij de Homey, van Athom.



Ik heb dit apparaat gekocht, omdat deze meerdere protocollen spreekt, namelijk:

433.92 MHz, 868 Mhz, Bluetooth, Bluetooth Smart, Somfy RTS, Z-wave, Z-wave Plus, ZigBee, Infrarood.

Daarmee heb je de 'grote protocollen' wel te pakken. Het grote voordeel hiervan is dat je niet meer vast zit aan een bepaald merk (met bijbehorende prijzen).

Met andere woorden, het is nu mogelijk om als een bewegingssensor van Philips Hue (zigbee) beweging detecteert, een lamp die op een Kaku unit (433Mhz) zit aan te laten gaan, maar kan bijvoorbeeld ook dienen als input om een Fibaro tussenstekker (Z-Wave Plus) aan of uit te laten gaan.

Stel je gaat in de ochtend werken, en je staat op. Je loopt voorbij de sensor die beneden in de keuken een lamp aan zet, en direct ook de stekker aan schakelt waar je koffie machine op zit, zodat je koffie klaar is op het moment dat jij klaar bent op de badkamer, waar ook nog een lampje is aan gegaan vanwege diezelfde (of een andere) bewegingssensor.

Je kunt ook zo ver gaan dat die lamp na een X aantal minuten weer uit gaat, of als diezelfde sensor bijvoorbeeld 60 seconden lang geen beweging meer heeft gedetecteerd. Omdat je een wekker hebt gezet en Homey dat weet, kan hij ook al je Nest / andere thermostaat) een uur van tevoren vertellen om te gaan verwarmen, zodat het warm is als je beneden komt.

Dat is de grote kracht van Homey. Het aantal verschillende protocollen dat hij aan kan, gecombineerd met de apps die je kunt installeren op Homey, waardoor ineens een hele range aan apparaten van bv een bepaald merk aan te sturen zijn.

Ik heb zelf in huis:

Athom Homey.
Verschillende Z-Wave Plus deur/raam sensoren.
Z-Wave Plus bewegingssensor.
2 Philips Hue Sensoren.
Philips Hue lampen.
KlikAan KlikUit units voor lampen.
Somfy RTS motor voor het rolluik (wordt in toekomst uitgebreid).

Is het alleen maar leuk, of levert het ook voordelen op?

Dat is maar hoe je het wil zien. Ik vind het makkelijk dat alles automatisch kunt laten gaan, of als je bv bent vergeten je droger uit te schakelen, je dat vanaf je telefoon kunt doen. Meest recente voorbeeld van wat ik heb gedaan is dat ik een Fibaro tussenstekker (die ook het verbruik bijhoudt) heb gezet tussen het stopcontact in de muur, en de verlengkabel waarop alle stekkers zitten van de audio/video op onze slaapkamer. Daardoor kwam ik er achter dat het standby hebben van de verschillende apparaten 87 watt per uur kostte ongeveer, en dat 24 uur per dag, 7 dagen per week. Omdat die stekker op afstand uit te schakelen is staat alles nu uit.

Kosten

Tja, dat is altijd een belangrijke natuurlijk. Niet elke sensor kost evenveel, maar ook niet elke sensor kán even veel. Bijvoorbeeld. De Fibaro sensoren die ik heb op de buitendeur en de tuindeuren hebben ook een ingebouwde temperatuursensor. De sensoren die ik heb op de binnendeuren hebben dat niet, maar zijn daarom ook een stukje goedkoper.

De Homey Controller kost 299 euro.
Ik heb meerdere sensoren van Hank op de binnendeuren, die kosten ongeveer 35 euro per stuk.
De Fibaro multi-sensor kost rond de 60 euro, net als de deursensoren op de buitendeuren/ramen.
De tussenstekkers van Fibaro kosten ook rond de 60 euro. Daarvan heb ik er momenteel 5. Dan heb ik ook nog een NodOn tussenstekker, en die kost ongeveer 45 euro. Het prijsverschil zit hem (denk ik) in de grootte (of juist niet) van de stekker. De NodOn is een stukje lomper dan de Fibaro. De Fibaro hebben ook nog een lichtring die verandert op basis van het verbruik van dat moment. Overigens is dit (en nog héél veel meer) allemaal instelbaar op de stekker.

Je hebt ook goedkopere stekkers die schakelbaar zijn, van Neo Coolcam, maar die hebben een belangrijk nadeel. Ze dienen niet als repeaters voor het Z-Wave mesh netwerk.

Wat betekent dat?

Z-Wave is het protocol, en veel sensoren en stekkers praten via dat protocol met de controller. Maar die controller heeft geen ongelimiteerd bereik. Met andere woorden, een deur sensor die in ons geval op de zolder hangt, en door een batterijtje gevoed wordt, kan niet Homey rechtstreeks bereiken, want een te grote afstand, en krijgt zijn signalen dus bij Homey door over verschillende nodes heen te gaan. Die vertraging merk je niet, maar je hebt wél nodes nodig om je gehele huis 'gedekt' te krijgen. Die nodes worden gevormd door alles wat géén batterijvoeding, maar netstroomvoeding heeft', in dit geval dus mijn Fibaro tussenstekkers. Die van Neo Coolcam doen dit niet, daarom heb ik die niet.

Hoe ziet mijn Z-Wave Mesh er dan uit? Nou, zo:



Het is een beetje een rommelige OP geworden, maar dat wil ik nog aanpassen/verder uitbreiden, dan wel met meer posts komen.

Hopelijk zijn er meer mensen hier die bezig zijn met HA. Vragen? Opmerkingen? Ervaringen? Moeilijkheden? Deel ze hier! :)

Openingspost komt van CoolGuy ©
pi_182851897
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 09:54 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, heeft abo dienst, maar dat HOEFT niet. Voor mijn gebruik heb ik dat niet nodig, dus ik denk dat dat hem wordt, maar dus zonder abo.
Ik snap niet dat de fabrikanten elkaar allemaal achterna lopen met die debiele abonnementen.

Maak het ding gewoon wat duurder en dan zonder abonnement.


Wat mis je bij de Nest als je geen abonnement pakt? Opneemfunctie ofzo?
  Moderator woensdag 31 oktober 2018 @ 09:59:06 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182851919
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 09:57 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik snap niet dat de fabrikanten elkaar allemaal achterna lopen met die debiele abonnementen.

Maak het ding gewoon wat duurder en dan zonder abonnement.

Wat mis je bij de Nest als je geen abonnement pakt? Opneemfunctie ofzo?
Volgens mij dat inderdaad. Dat je X tijd terug kunt kijken, maar dat wil ik helemaal niet. Registratie op het moment dat iemand aanbelt krijg je toch in de vorm van een notificatie/videofeed op je mobiel, dus waarom zou ik dat terug willen kijken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182852010
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 09:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Volgens mij dat inderdaad. Dat je X tijd terug kunt kijken, maar dat wil ik helemaal niet. Registratie op het moment dat iemand aanbelt krijg je toch in de vorm van een notificatie/videofeed op je mobiel, dus waarom zou ik dat terug willen kijken.
Als er ooit wordt ingebroken?
  Moderator woensdag 31 oktober 2018 @ 10:04:12 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182852029
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Als er ooit wordt ingebroken?
Want dan bellen ze eerst aan...? Nee, als er wordt ingebroken heb ik IN huis camera's hangen. Nou ja, nog niet, maar dat gaat wel gebeuren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182852039
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Want dan bellen ze eerst aan...? Nee, als er wordt ingebroken heb ik IN huis camera's hangen. Nou ja, nog niet, maar dat gaat wel gebeuren.
Oh hij gaat alleen opnemen als ze aanbellen? Dan heb je er geen fuck aan inderdaad.
  Moderator woensdag 31 oktober 2018 @ 10:06:13 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182852073
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:04 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Oh hij gaat alleen opnemen als ze aanbellen? Dan heb je er geen fuck aan inderdaad.
Nee, je kunt hem ook instellen dat ie bij beweging begint op te nemen, maar dan wordt je gek van de opnames natuurlijk :P
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182852768
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 09:57 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Ik snap niet dat de fabrikanten elkaar allemaal achterna lopen met die debiele abonnementen.

Maak het ding gewoon wat duurder en dan zonder abonnement.

Wat mis je bij de Nest als je geen abonnement pakt? Opneemfunctie ofzo?
Dat is bij RING ook.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_182862734
Nog even over het mesh netwerk van Hue. Kan zijn dat mijn innr lampen geen signalen naar hue doorgaf wegens niet op hetzelfde zigbee kanaal zitten enzo.
Resistance is futile.
pi_182863579
Crosspost.

Ik snap er niks meer van.

Ik heb vaste dimmers. Maar dat kan niet icm smart verlichting. Dus las ik dat je ze uit moet bouwen. Geen idee wat dat inhoudt. Afdoppen of vervangen voor normaal schakelmateriaal neem ik aan.

En hue of Tradfri bridge maakt toch niet uit denk ik. Lijkt me het beste een Tradfri te nemen ivm updates?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  woensdag 31 oktober 2018 @ 21:23:28 #11
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182865481
Nog een crosspost :P

quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 21:17 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik zou voor een hue bridge gaan, al is het alleen maar omdat je die kunt besturen via de hue app. En laat ik nou dol zijn op de mogelijkheden die je krijgt in de Hue app.

Ik zou zeggen, kijk eens op youtube een aantal review video's. Er zijn ook een hoop video's over het combineren van Hue en tradfri. En zoek dan ook even Innr reviews en ga af op je gevoel. Met een bridge krijg je het gebruik van een app om je lampen te bedienen, en die zou doorslaggevend moeten zijn.

Als je het bij deze ene lamp wil laten, koop dan een trådfri dimmer schakelaar bij Ikea. Wel even checken op youtube of google of je je lamp zonder tussenkomst van een trådfri bridge kunt besturen met een trådfri schakelaar.

Oh, je normale schakelaar kun je laten zitten. Als alle lampen slim zijn, dan zul je in de praktijk merken dat ze steevast aan staan. Uitzetten (en weer aan) doe je vervolgens via de app op je foon.
Hier verder?
Resistance is futile.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 21:30:23 #12
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182865619
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 21:25 schreef Miniem het volgende:

[..]

Hmm ok, thnx.

Maar mijn normale schakelaar is zon drukdimmer, waar je de lampen mee aanzet en je ook kan dimmen. Las dat het de levensduur van de lampen aantast en ze kunnen gaan knipperen. Dus dan beter vervangen voor een normale drukschakelaar?
Dat weet ik niet maar ik kan me niet voorstellen dat het schadelijk zou zijn voor de lamp. Ik zou 'm niet direct vervangen, gewoon zorgen dat je 'm op een andere manier dimt.

En zoveel mogelijk lampen overzetten naar een slim systeem. :7
Resistance is futile.
pi_182866283
quote:
1s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 20:04 schreef Miniem het volgende:
Crosspost.

Ik snap er niks meer van.

Ik heb vaste dimmers. Maar dat kan niet icm smart verlichting. Dus las ik dat je ze uit moet bouwen. Geen idee wat dat inhoudt. Afdoppen of vervangen voor normaal schakelmateriaal neem ik aan.

En hue of Tradfri bridge maakt toch niet uit denk ik. Lijkt me het beste een Tradfri te nemen ivm updates?
uigbouwen -> gewoon normale aan/uit schakelaars erop

als je alimme lampen van tradfri zijn, is een tradfri bridge handiger maar hue schijnt meer te kunnen (ik heb geen ervaring met tradfri, wel vind ik die RGB lampen minder kleurvol tov hue)
pi_182885988
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 19:32 schreef Seven. het volgende:
Nog even over het mesh netwerk van Hue. Kan zijn dat mijn innr lampen geen signalen naar hue doorgaf wegens niet op hetzelfde zigbee kanaal zitten enzo.
Weet niet zo gauw wat innr lampen zijn?

zigbee heeft maar 1 kanaal en werkt op het "devices aanleren" principe.
kort gezegd is het een zwave variant (of zwave is een zigbee variant)
  donderdag 1 november 2018 @ 21:01:36 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182886051
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 20:59 schreef akatar het volgende:

[..]

Weet niet zo gauw wat innr lampen zijn?

zigbee heeft maar 1 kanaal en werkt op het "devices aanleren" principe.
kort gezegd is het een zwave variant (of zwave is een zigbee variant)
Innr zijn ook zigbee lampen, zijn veel goedkoper dan Hue maar wel goed te koppelen met Hue bridge.

In de Hue app kun je uit een paar kanalen kiezen, maar wordt afgeraden.
Resistance is futile.
pi_182886113
voor wat betreft mogelijkheden.. dat is net wat je handig vind.

in mijn geval:
als iemand belt verschijnt het telefoon nummer op mijn tv scherm (en desgewenst worden de hue lampen rood als het mijn schoonmoeder is)
als de achterdeur open of dicht gaat verschijnt dit ook op mijn scherm (woon in een dorp en kan niet horen of iemand binnenkomt)
Als ik het alarm er opzet, gaat alles uit in huis,
alarm aan en donker? buitenlampen aan
als ik het alarm uitzet en het is donker gaan de lampen in huis aan etc etc

schakelaar op de buitenbrievenbus, indien post, krijg je een mailtje

zo kan ik nog wel tig dingen noemen die mijn huis "slim" maken

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 01-11-2018 21:12:13 ]
pi_182886168
quote:
1s.gif Op donderdag 1 november 2018 21:01 schreef Seven. het volgende:

[..]

Innr zijn ook zigbee lampen, zijn veel goedkoper dan Hue maar wel goed te koppelen met Hue bridge.

In de Hue app kun je uit een paar kanalen kiezen, maar wordt afgeraden.
Waar zwave een vaste standaard is, is dit met zigbee wel anders, ieder mag daar "iets anders" mee doen zodat een ander bedrijf geen gebruik kan maken van jouw producten.
zoals plugwise (zigbee) werkt niet samen met philips hue (zigbee)
pi_182893075
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 21:05 schreef akatar het volgende:

[..]

Waar zwave een vaste standaard is, is dit met zigbee wel anders, ieder mag daar "iets anders" mee doen zodat een ander bedrijf geen gebruik kan maken van jouw producten.
zoals plugwise (zigbee) werkt niet samen met philips hue (zigbee)
Lokquote:

je hebt voor mij wat code geschreven voor mijn jalousie bediening. Moet ik hem behalve als jaloesie bediening ook als schakelaar/knop toevoegen?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:02:51 #19
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_182896754
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, je kunt hem ook instellen dat ie bij beweging begint op te nemen, maar dan wordt je gek van de opnames natuurlijk :P
Als die camera intelligent is niet hoor. Herkent zelf auto, dier of mens en neemt dat op wat je wil.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:05:07 #20
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_182896794
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Want dan bellen ze eerst aan...? Nee, als er wordt ingebroken heb ik IN huis camera's hangen. Nou ja, nog niet, maar dat gaat wel gebeuren.
In het huis camera's gaat me nog te ver, met name bij sommige privacy policies bij sommige aanbieders en cloud storage is dan ook een nadeel. Doe in het huis alles met aanwezigheidsmelders en buiten hangen camera's.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  vrijdag 2 november 2018 @ 13:22:44 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182897120
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 21:03 schreef akatar het volgende:
voor wat betreft mogelijkheden.. dat is net wat je handig vind.

in mijn geval:
als iemand belt verschijnt het telefoon nummer op mijn tv scherm (en desgewenst worden de hue lampen rood als het mijn schoonmoeder is)
als de achterdeur open of dicht gaat verschijnt dit ook op mijn scherm (woon in een dorp en kan niet horen of iemand binnenkomt)
Als ik het alarm er opzet, gaat alles uit in huis,
alarm aan en donker? buitenlampen aan
als ik het alarm uitzet en het is donker gaan de lampen in huis aan etc etc

schakelaar op de buitenbrievenbus, indien post, krijg je een mailtje

zo kan ik nog wel tig dingen noemen die mijn huis "slim" maken
Hahaha, de lampen worden rood als je schoonmoeder belt, hoe krijg je dat voor elkaar? Met een homey of zo? Ik denk dat mijn google home niet zover wil gaan.
Resistance is futile.
pi_182901535
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 09:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Lokquote:

je hebt voor mij wat code geschreven voor mijn jalousie bediening. Moet ik hem behalve als jaloesie bediening ook als schakelaar/knop toevoegen?
Geen code maar instellingen, je had, dacht ik, een fibaro? de handleidingen staan op hun website.de nummer van de instelling staat er bij met de bijbehorende parameters.
pi_182901569
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 november 2018 13:22 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hahaha, de lampen worden rood als je schoonmoeder belt, hoe krijg je dat voor elkaar? Met een homey of zo? Ik denk dat mijn google home niet zover wil gaan.
In dit geval met homeseer, daar is een gratis plugin voor het dect gedeelte van een fritzbox. router functies kunnen gewoon uitstaan. de nummers die binnenkomen en die je belt kan je terugzien als status en hiermee kan je dan een actie starten.

bv:
als iemand belt, de film op pauze of als je tv kijkt het geluid zachter of inderdaad de kleuren van je hue verlichting veranderen.
pi_182905225
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 16:52 schreef akatar het volgende:

[..]

Geen code maar instellingen, je had, dacht ik, een fibaro? de handleidingen staan op hun website.de nummer van de instelling staat er bij met de bijbehorende parameters.
Ik heb de fibaro gekoppeld aan domoticz maar niet als schakelaar maar als actuator. In de handleiding zie ik hier niets over staan.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_182905300
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 november 2018 20:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ik heb de fibaro gekoppeld aan domoticz maar niet als schakelaar maar als actuator. In de handleiding zie ik hier niets over staan.
Je hebt toch een roller shutter 2?
http://domotica.tilburgs.(...)ro-roller-shutter-2/
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1863801

misschien kan je hier iets mee?
pi_182908358
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 20:09 schreef akatar het volgende:

[..]

Je hebt toch een roller shutter 2?
http://domotica.tilburgs.(...)ro-roller-shutter-2/
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1863801

misschien kan je hier iets mee?
Link 1 kende ik al. Bij link 2 staat hij ze als 2 switches al ziet. Zover ben ik nooit gekomen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_182938338
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 20:09 schreef akatar het volgende:

[..]

Je hebt toch een roller shutter 2?
http://domotica.tilburgs.(...)ro-roller-shutter-2/
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1863801

misschien kan je hier iets mee?
Ok 1 switch gevonden en werkend en kan hem nu bedienen via domoticz. Maar ik krijg nog steeds niet uitgevogeld waar ik die parameters van jou moet invullen. Zodat ik kan bepalen wat te doen met 3x en 2x klikken etc.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_182938687
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 15:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Ok 1 switch gevonden en werkend en kan hem nu bedienen via domoticz. Maar ik krijg nog steeds niet uitgevogeld waar ik die parameters van jou moet invullen. Zodat ik kan bepalen wat te doen met 3x en 2x klikken etc.
Daarvoor pak je de originele handleiding van fibaro.com
daar staan ze uitgelegd en er staat een nummer voor, dat nummer moet je kunnen vinden in domoticz.
Mocht dit niet kunnen is dit een probleem van domoticz, die dan dit device niet volledig ondersteund.

example:
14. Switch type. The parameter settings are relevant for Roller Blind Mode and Venetian Blind Mode (parameter 10 set to 0, 1, 2). 0 - Momentary switches 1 - Toggle switches 2 - Single, momentary switch. (The switch should be connected to S1 terminal) Default setting: 0 Parameter size: 1 [byte]

parameter 14
default = o
dit veranderen naar 1 maakt het een toggle switch , 2 maakt het 2 toggle switches etc

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2018 16:00:30 ]
pi_182938820
Heb jij een usb zwave stick?
pi_182938891
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 15:59 schreef akatar het volgende:

[..]

Daarvoor pak je de originele handleiding van fibaro.com
daar staan ze uitgelegd en er staat een nummer voor, dat nummer moet je kunnen vinden in domoticz.
Mocht dit niet kunnen is dit een probleem van domoticz, die dan dit device niet volledig ondersteund.

example:
14. Switch type. The parameter settings are relevant for Roller Blind Mode and Venetian Blind Mode (parameter 10 set to 0, 1, 2). 0 - Momentary switches 1 - Toggle switches 2 - Single, momentary switch. (The switch should be connected to S1 terminal) Default setting: 0 Parameter size: 1 [byte]

parameter 14
default = o
dit veranderen naar 1 maakt het een toggle switch , 2 maakt het 2 toggle switches etc
Ze staan aangegeven als als momentary switches 0,
Ik heb een zwave stick ja.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_182939145
Download eens van homeseer.com homeseer, deze kan je een maand gratis gebruiken.
voeg dan eens de rollershutter 2 toe en test eens of het daar wel goed mee werkt.
pi_182939174
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 16:27 schreef akatar het volgende:
Download eens van homeseer.com homeseer, deze kan je een maand gratis gebruiken.
voeg dan eens de rollershutter 2 toe en test eens of het daar wel goed mee werkt.
Edit: Gelukt je moet eerst elke mogelijk toetsencombi een keer gebruiken voordat hij ze in domoticz ziet. Dat staat nergens aangegeven maar ik heb nu 10 switches kunnen toevoegen.

Nu zou ik met Als … Dan acties moeten kunnen toewijzen aan elke switch?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_182939351
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 16:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Edit: Gelukt je moet eerst elke mogelijk toetsencombi een keer gebruiken voordat hij ze in domoticz ziet. Dat staat nergens aangegeven maar ik heb nu 10 switches kunnen toevoegen.

Nu zou ik met Als … Dan acties moeten kunnen toewijzen aan elke switch?
Ik ben geen domoticz gebruiker, maar dit zou moeten kunnen
pi_182957565
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 16:39 schreef akatar het volgende:

[..]

Ik ben geen domoticz gebruiker, maar dit zou moeten kunnen
Dank, alles nu ingeregeld via scenes.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 19 november 2018 @ 17:00:40 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183245813
Vraagje: verdient Philips Hue een apart topic? Het is een leuke opstap naar domotica, maar het is een plug en play systeem waarvoor weinig programmering nodig is. Ik kan me voorstellen dat het Hue geneuzel voor de echte harde kern domotici/programmeurs een beetje saai is.
Resistance is futile.
  maandag 19 november 2018 @ 17:02:46 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183245860
Sinds zaterdag hebben we een motion sensor erbij van Philips voor de hal, de gang en het toilet beneden. In de WC zit helemaal geen lichtknop meer als die af is.

Zijn er ook motion sensors voor buiten? Ik zie wel geruchten maar geen bevestiging. Die zou in ons portaal moeten komen en dan de buitenlamp en hal aan moeten zetten.

Op zolder na, zijn we nu bijna helemaal over op Hue en Innr.
Resistance is futile.
  maandag 19 november 2018 @ 18:58:24 #37
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_183248110
Ik ben nu weer rustig aan die ikea trådfri lichtjes aan het installeren overal. Onlangs heeft iemand de ikea trådfri gateway gekoppeld gekregen in homey, dus dat is wel tof. Kan homey gewoon via de gateway fungeren als een soort onofficiële schakelaar per kamer. *O*
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  Moderator maandag 19 november 2018 @ 19:47:01 #38
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_183249449
Ik heb dus Hue spots op de badkamer, en die zijn gekoppeld aan een Hue motion sensor. Ik heb besloten dat ik dat ga veranderen, want dat werkt niet lekker. De lampen gaan wel aan, maar als je heel stil zit gaan de lampen na verloop van tijd uit.

Dat kan natuurlijk ook langer gezet worden, maar als je dat bv op 30 min zet en je gaat op min 2 van die 30 min van de badkamer af omdat je klaar bent, dan blijft dat licht nog nodeloos 28 min aan. Maar 1 minuut aan is te kort, want ik heb dan wel een flow dat ie bij beweging de countdown timer weer op 60 sec moet zetten, maar soms gaat dat mis/registreert de sensor geen beweging, en dan zit je ineens in het donker :')

Dus nu wil ik dat met een knop gaan doen (Hank 4 button Z-Wave dinges)...dus dan heb ik eigenlijk gewoon weer met een knop het licht aan en uit, wat ik ook had toen er nog normale, niet-hue spots in zaten ... :')
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 19 november 2018 @ 19:51:21 #39
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_183249577
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:47 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb dus Hue spots op de badkamer, en die zijn gekoppeld aan een Hue motion sensor. Ik heb besloten dat ik dat ga veranderen, want dat werkt niet lekker. De lampen gaan wel aan, maar als je heel stil zit gaan de lampen na verloop van tijd uit.

Dat kan natuurlijk ook langer gezet worden, maar als je dat bv op 30 min zet en je gaat op min 2 van die 30 min van de badkamer af omdat je klaar bent, dan blijft dat licht nog nodeloos 28 min aan. Maar 1 minuut aan is te kort, want ik heb dan wel een flow dat ie bij beweging de countdown timer weer op 60 sec moet zetten, maar soms gaat dat mis/registreert de sensor geen beweging, en dan zit je ineens in het donker :')

Dus nu wil ik dat met een knop gaan doen (Hank 4 button Z-Wave dinges)...dus dan heb ik eigenlijk gewoon weer met een knop het licht aan en uit, wat ik ook had toen er nog normale, niet-hue spots in zaten ... :')
Aanwezigheidsmelder ipv bewegingsmelder

Die pakt je op lichaamswarmte, kun je ook rustig langer dan 2:30 schijten
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Moderator maandag 19 november 2018 @ 19:52:10 #40
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_183249597
quote:
99s.gif Op maandag 19 november 2018 19:51 schreef XL het volgende:

[..]

Aanwezigheidsmelder ipv bewegingsmelder

Die pakt je op lichaamswarmte, kun je ook rustig langer dan 2:30 schijten
Hm, en heb je dan ook een suggestie voor welke?
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 19 november 2018 @ 20:33:08 #41
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_183250442
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2018 19:52 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hm, en heb je dan ook een suggestie voor welke?
Vriend van me heeft dat, zal eens vragen welk merk hij heeft. Is er laaiend enthousiast over. Doe het zelf met een bewegingsmelder, alleen zet ik die aan bij beweging en uit bij de volgende en alleen tussen 20:00 en 08:00. Kon hem makkelijk zo positioneren dat hij je alleen bij binnenkomen/buitengaan registreert.

Misschien kun je hem gedeeltelijk afplakken, zodat hij alleen rechtdoor kan kijken. Dan kun je hem zoals zo‘n winkelbel gebruiken, zoals bij de bakker en sigarenboer vroeger.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  zaterdag 24 november 2018 @ 20:50:51 #42
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183348088
Heeft iemand hier ervaring met het "uitlezen" van een Comelit intercom?

Ik heb hier zo'n ding hangen bij de deur, maar ik mis de bel nog wel eens. Er zit een uitgang op voor een "extra bel". Uit de handing haal ik dat ik er een 12V relais op kan aansluiten.

Later deze week wil het ander uit gaan proberen/doormeten, maar misschien heeft hier iemand al tips waar ik op moet letten?
So we just called him Fred
pi_183359048
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 20:50 schreef FredvZ het volgende:
Heeft iemand hier ervaring met het "uitlezen" van een Comelit intercom?

Ik heb hier zo'n ding hangen bij de deur, maar ik mis de bel nog wel eens. Er zit een uitgang op voor een "extra bel". Uit de handing haal ik dat ik er een 12V relais op kan aansluiten.

Later deze week wil het ander uit gaan proberen/doormeten, maar misschien heeft hier iemand al tips waar ik op moet letten?
waarmee wil je hem "uitlezen"?
met een zwave controller of alleen een extra bel aansluiten? of iets anders?
post anders het schema even, daar wordt het voor ons ook iets makkelijker.
  maandag 26 november 2018 @ 08:11:13 #44
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_183375507
quote:
0s.gif Op zondag 25 november 2018 13:01 schreef akatar het volgende:
waarmee wil je hem "uitlezen"?
met een zwave controller of alleen een extra bel aansluiten? of iets anders?
Om te beginnen maar eens een extra analoge bel. Later wil ik hem nog wel aansluiten op de rest van mijn domotica, maar er zijn nog andere klussen in huis die eerst moeten.
quote:
post anders het schema even, daar wordt het voor ons ook iets makkelijker.
Daarin ben ik dus juist een beetje zoekende.
De unit die ik aan de muur heb hangen heeft een S+ en S- aansluiting en volgens de handleiding kan je daar een extra bel (Comelit 1129) of relais (Comelit 1122) op aansluiten.
Maar als ik het goed zie is die 1122 gewoon een regulier 12V= relais en kan ik daar ook een ander relais voor gebruiken waar ik een standaard belschakeling mee kan bedienen.
So we just called him Fred
pi_183384159
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 08:11 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Om te beginnen maar eens een extra analoge bel. Later wil ik hem nog wel aansluiten op de rest van mijn domotica, maar er zijn nog andere klussen in huis die eerst moeten.

[..]

Daarin ben ik dus juist een beetje zoekende.
De unit die ik aan de muur heb hangen heeft een S+ en S- aansluiting en volgens de handleiding kan je daar een extra bel (Comelit 1129) of relais (Comelit 1122) op aansluiten.
Maar als ik het goed zie is die 1122 gewoon een regulier 12V= relais en kan ik daar ook een ander relais voor gebruiken waar ik een standaard belschakeling mee kan bedienen.
anders de multimeter eraan hangen dat weet je exact wat er gebeurd.
  maandag 26 november 2018 @ 17:22:47 #46
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_183384191
Ik heb een Nest thermostaat gekocht (jeej) en in mijn oneindige wijsheid heb ik het uit de verpakking gehaald en de base ff voor de lol op de thermostaat geklikt. Maar is die er weer makkelijk af te halen of heb ik een fuckupje gedaan? :@.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 27 november 2018 @ 00:08:54 #47
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_183393812
Geen fuckupje, kon het er gewoon uit klikken.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_183396970
quote:
99s.gif Op maandag 19 november 2018 20:33 schreef XL het volgende:

[..]

Vriend van me heeft dat, zal eens vragen welk merk hij heeft. Is er laaiend enthousiast over. Doe het zelf met een bewegingsmelder, alleen zet ik die aan bij beweging en uit bij de volgende en alleen tussen 20:00 en 08:00. Kon hem makkelijk zo positioneren dat hij je alleen bij binnenkomen/buitengaan registreert.

Ben wel benieuwd welke dat dan is, ik ken alleen bedrade KNX-melders van de gangbare merken (Jung, Busch etc.) en ook op zoek om een soortgelijke oplossing te bouwen maar dan of draadloos of in ieder geval in combinatie met de bestaande pulsdrukker die er al is (handmatig het licht aan/uit kunnen doen blijft wel een eis voor mij). Dus ik ben benieuwd hoe hij dat opgelost heeft :)

Oplossing zou natuurlijk zijn om een temperatuursensor in de pot te hangen die zodra je er in gaat lopen dampen, zorgt dat het licht aanblijft in de nacht. Na doorspoelen gaat de temperatuur weer omlaag en kan dus het licht na 30 seconde uit. :7. Iets zegt me alleen dat het ook anders kan.
  dinsdag 27 november 2018 @ 11:23:07 #49
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_183397620
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:39 schreef bagpiper001 het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd welke dat dan is, ik ken alleen bedrade KNX-melders van de gangbare merken (Jung, Busch etc.) en ook op zoek om een soortgelijke oplossing te bouwen maar dan of draadloos of in ieder geval in combinatie met de bestaande pulsdrukker die er al is (handmatig het licht aan/uit kunnen doen blijft wel een eis voor mij). Dus ik ben benieuwd hoe hij dat opgelost heeft :)

Oplossing zou natuurlijk zijn om een temperatuursensor in de pot te hangen die zodra je er in gaat lopen dampen, zorgt dat het licht aanblijft in de nacht. Na doorspoelen gaat de temperatuur weer omlaag en kan dus het licht na 30 seconde uit. :7. Iets zegt me alleen dat het ook anders kan.
Ik heb het geprobeerd op te lossen met een combi flow, was ook niet helemaal geweldig maar werkte op zich wel. de trigger van een sensor klikte het hele smikje aan en de uit schakelaar was ook afhankelijk van het wel of niet aan zijn van de versterker én het niet meer bewegen van de sensor dus als je gaat pitten en je doet je versterker uit dan ging de timer lopen en het licht uiteindelijk uit. En een 'failsafe' op basis van een nfc stikkertje op mijn nachtkast die een http request naar homey stuurde om alles uit te schakelen.

Maar een slimme slimme sensor zou toch wel fijn zijn, hitte of ééntje die de layout van de kamer kan mappen en als daar een verandering in is dat ie gewoon 'aan' blijft. Maar dat bestaat nog niet.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  dinsdag 27 november 2018 @ 12:37:17 #50
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_183399027
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 november 2018 10:39 schreef bagpiper001 het volgende:

[..]

Ben wel benieuwd welke dat dan is, ik ken alleen bedrade KNX-melders van de gangbare merken (Jung, Busch etc.) en ook op zoek om een soortgelijke oplossing te bouwen maar dan of draadloos of in ieder geval in combinatie met de bestaande pulsdrukker die er al is (handmatig het licht aan/uit kunnen doen blijft wel een eis voor mij). Dus ik ben benieuwd hoe hij dat opgelost heeft :)

Oplossing zou natuurlijk zijn om een temperatuursensor in de pot te hangen die zodra je er in gaat lopen dampen, zorgt dat het licht aanblijft in de nacht. Na doorspoelen gaat de temperatuur weer omlaag en kan dus het licht na 30 seconde uit. :7. Iets zegt me alleen dat het ook anders kan.
LCN.eu
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')