abonnement Unibet Coolblue
pi_182841157
Hallo allen,

Oke, begrijp me goed. Ik heb dus geen angst voor het slapen zelf of om naar bed te gaan. Ik stress en wind mezelf alleen de hele dag op omdat ik weet dat ik straks weer naar bed moet gaan. En dan weer in dezelfde denkcirkel Kom van, ik kan vast weer niet slapen, en door die stress val ik dan ook niet/heel moeilijk in slaap. Vooral de klassieke "ik heb nog maar zo veel uur, moet morgen vroeg op" voed dat heel erg. Ik heb dit ooit al eens gehad en een switch in mn lifestyle (veel sporten etc) heeft me er toen vanaf geholpen. Nu woont mijn vriendin erg ver weg en ik heb haar anderhalve week terug gezien. Hebben een super fine week gehad en alles was perfect. Maar het hele niet kunnen slapen angst riedeltje begon dus weer toen ik terug in Nederland was (zij komt uit amerika), en dit keer is het qua ansgten en paniekgevoelens toch echt een stuk meer dan voorheen. OP niveautje dat ik soms echt letterlijk uit bed moet springen en even moet gaan lopen. Ik heb momenten verdeeld over de dag waar je eventjes geen fuck geeft en ik me veel even weer helemaal normaal voel en de avond zelfs positief in zie, maar de donkere angstgeest neemt het dan vrijwel gelijk over.

Mijn vraag hier; herkent men dit? Wat hielp er bij jullie of raden jullie aan? En welke stappen Kan ik het beste ondernemen? Want met deze slaap deprevatie voel ik me echt ellendig en ram depressief.

Ryan
pi_182841204
Had ik toen ik nog vroegediensten draaide, om het uur wakker schrikken etc ellende...
Ik zwaai naar dieren.
pi_182841292
Wim Kieft heeft dat ook, gister op DWDD :)
pi_182841622
Ik ken het helaas ook :{
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_182841931
Jupp
pi_182842088
Paniek is een groot woord....maar ik ben ook elke nacht zeker een uur echt wakker en dat motiveert niet echt om ontspannen in slaap te vallen helaas....
pi_182842616
Herken het ook wel ergens. En als dat in je hoofd zit is het lastig om het eruit te krijgen.

Zodra ik naar boven ga begint het 'ritueel' al, tandenpoetsen etc, 'weer die kamer in waar ik slecht ga slapen'.

Slaapkamer gebruiken alleen voor slaapkamer bezigheden. Slaapkamer ook schoonhouden en bed netjes houden..
Ik probeer enigzins ritme te houden. Caffeïne vermijden, zeker in de avond, suiker ook. Niet te lang naar een scherm kijken voor het slapen en anders met een filter erop. Alcohol werkt mischien om beter in te slapen maar zorgt uiteindelijk voor een minder diepe slaap.

Melatonine kan je proberen, even als slaapmedicatie (temazepam, oxazepam) alleen is dat uiteindelijk ook maar een tijdelijke oplossing en bouw je snel tolerantie op.

Sporten helpt idd wel en overdag zo veel mogelijk daglicht opzoeken.
pi_182842698
Je bent bang dat je niet kunt slapen en vervolgens zorgt de angst ervoor dat je niet in slaap valt... en dat realiseer je je, dus eigenlijk heb je vrees voor die angst.

Wat kun je doen:

Relativeren: redenen waarom het niet erg is dat je niet slaapt.

Meditatietechnieken: combinatie van ademhalingstechnieken en gedachtentraining. Evt met muziek/ambience.
pi_182843193
Hier nog een, op de een of andere manier wordt ik elke nacht rond drie uur wakker, soms eerder al. Alcohol werkt niet inderdaad. Niet drinken ook niet helaas. Ik probeer om gewoon niets te doen, soms helpt de radio aanzetten om afleiding van mijn eigen gedachten te hebben. vaak ook weer niet. Mijn enige remedie is regelmatig om acht of negen uur naar bed, dan maak ik wel de uurtjes tenminste. Het helpt ook om gewoon stil te blijven liggen met de ogen dicht. Ook al slaap je dan nauwelijks meer het helpt je wel uitrusten.
pi_182843304
Misschien eenmalig wat slaappillen aan de huisarts vragen om de cirkel te doorbreken?
pi_182844536
Onregelmatig gaan werken dan ben je altijd kapotmoe en kan je altijd slapen ;(
pi_182844616
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 20:31 schreef -Magica- het volgende:
Onregelmatig gaan werken dan ben je altijd kapotmoe en kan je altijd slapen ;(
sterkte
pi_182844646
Hoort erbij ts.
Gezonde spanning.
Zorg dat het gezond blijft.
pi_182844703
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 20:35 schreef scrupuleus het volgende:

[..]

sterkte
Tnx :*
pi_182846375
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 19:47 schreef RamboDirk het volgende:
Misschien eenmalig wat slaappillen aan de huisarts vragen om de cirkel te doorbreken?
Goede tip. Dat werkte bij mij prima.
pi_182850902
Of gewoon 's avonds je ding doen en pas naar bed gaan als je echt moe bent, dus als je bijna omver dondert van de slaap.
pi_182856262
Medicijnen. Tegenwoordig moet iedereen maar aan de slaappillen.
Natuurlijk moet dat niet, dan los je een gevolg op van iets.

Wat is de oorzaak? Ben je wel echt moe?

Ga gewoon eens 2 nachten pas naar bed tot je echt niet meer kan. Echt pas naar bed tot je heel moe bent. Dan de TV nog aan en iets interessants kijken, maar wel vermoeiend is om te volgen. Bijv. WWII dingen op national geograpic die start om 3:00 tot 4:00. 3:30 wil je echt wel slapen maar ook dat af kijken en dan ga je vechten tegen de slaap. als je 4:00 haalt val je als een blok in slaap tot de wekker gaat.

Volgende dag niet gaan lopen 'zeiken', ik heb maar 3 uur geslapen. Nee, vol gas er tegen aan. In Guantanamo Bay houden ze mensen ook 8 etmalen wakker, dus kan jij ook wel 1 nachtje met 3 uur fatsoenlijk presteren.

De volgende avond ben je om 23:00 misschien al redelijk moe, maar ook dan mag je nog niet naar bed. Gewoon pas gaan als je ECHT niet meer kunt. En weer als een gedreven marinier uit bed gaan als de wekker gaat. Je hebt namelijk zin in de dag!

Draai het dus om, ipv je zelf verplichten 8 uur te maken wat frustratie oplevert, je zelf slaaponthouding opleggen. Wedden dat dat beter werkt dan pillen en uurtjes tellen!

Ik heb een keer een hele nacht wakker gelegen omdat ik in mijn hoofd een briljante uitvinding had bedacht voor op mijn werk. Ik moest er de hele nacht aan denken en had het al helemaal uitgedacht. Bleek de volgende dag dat het gewoon al bestond zoiets. Maar boeiend. Gewoon 's middags even 2 uur slapen en de avond erna gewoon weer door tot 1:00.

Slaap is belangrijk, maar ook weer niet zo heel erg hoor. Als je geen zin hebt ben je gewoon nog niet moe.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 14:17:06 #18
375333 Drogonno
Dromer des levens
pi_182856427
Ken ik maar dat komt grotendeels door het gamen en het steeds later naar bed gaan en laat wakker worden.

Wat ik doe hangt ervan hoe moe ik ben. Heb ik meedere dagen slecht geslapen dan moet ik minimaal 4/5 uurtjes slapen.

Heb ik uitgeslapen dan is 2/3 uur te doen. Of als ik het niet vertrouw dan slaap ik niet... of zittend met mijn ogen dicht soort van slapen.

Wakker worden als ik veels te weinig geslapen hebt is een beetje moeilijk voor mij. Heb ook 2 mobiele wekkers om me te wekken. Helpt niet altijd helaas...

[ Bericht 1% gewijzigd door Drogonno op 31-10-2018 14:37:45 ]
pi_182856510
Ik vraag mij ook af wat beter is. 3-4 uur lang heel diep slapen elke nacht. Of 'gefrustreerd' 8 uur lang slapen. Ik denk het eerste. Bijkomstigheid is dat je je tijd ook wat nuttiger kunt besteden. Je dat duurt namelijk 3-4 uur langer.

Na mijn mening is er niets meer zonde van de tijd dan in bed liggen willen slapen, en het lukt niet. Ik kan soms (gebeurd bijna nooit hoor) 2 uur lang wikipedia dingen lezen op mijn telefoon. Ben je weer een stukje wijzer en hierdoor geen frustratie gehad.

Je valt echt wel een keer in slaap. Zelfs met de lamp aan en muziek aan als het moet. Als je moe bent en je ligt in bed, ga je slapen.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 14:41:08 #20
375333 Drogonno
Dromer des levens
pi_182856844
Wat je kan proberen is kijken hoelang je slaapcycluses duren.
En dan stel je je slaap daarop in. Heb gelezen dat een slaapcyclus 90 minuten duurt.

Wakker worden als je diep slaapt is erg slecht maar als je wakker word in een rustige cyclus dan is er niks aan de hand.
pi_182863051
Idd, en een rem-slaap is vaak rond de 4 uur lang.
pi_182892034
Ik weet niet of het heel gezond is om structureel maar 4 uur per nacht diep te slapen. Denk dat je dat gaat opbreken op lange termijn.

Ik herken het probleem van OP totaal niet. Ik slaap de laatste tijd slecht, maar dat komt doordat ik wakker gehouden word door een kind. Ik denk altijd maar: als ik het nodig heb, word ik vanzelf wel een keer zo moe dat ik in slaap val. En inderdaad, ik heb iedere week wel een avond waarbij ik om half 9 al slaap
pi_182944066
Ik heb ook een lange tijd bar slecht geslapen. Bij mij kwam het voornamelijk door overmatig veel gedachten en piekeren. Elke avond de dag doornemen. Opzien tegen afspraken die ik de komende week had en ga zo maar door. Werd er letterlijk knettergek van omdat ik het gevoel kreeg dat het mijn leven over ging nemen. Kreeg er zelfs lichamelijke klachten door, zoals hoofdpijn en misselijkheid, maagkrampen enz.... Ben eens op internet rond gaan kijken en toen kwam ik op een site met een cursus tegen stress en zorgen. Praktische video's waarbij je veel informatie krijgt en gelijk oefeningen. Veel meer inzicht gekregen in waar alles bij mij vandaan kwam. Als je geïnteresseerd bent welke cursus, moet je me maar even een berichtje sturen.
pi_183072700
Al 20 jaar last van...Vooral als er de volgende dag iets bijzonders is. Vakantie bijv
Whaaaat???? No money?
pi_183072739
Ook een tijd last van gehad. Momenteel slaap ik slecht maar dat heeft met andere dingen te maken..

Probeer eens meditatie muziek voor het slapengaan. Geeft wat meer rust
Dont call it a dream. Call it a plan!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')