abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:51:49 #26
80382 manny
30 is best veel
pi_182842016
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 18:46 schreef Knip het volgende:
Dus mogelijkheid 1:
Iemand start een whatsapp groep. Ziet dat de discussie daarop danig uit de hand loopt en vraagt om raad. Komt op deze wijze bij de politie terecht en een agent die speciale training heeft gehad hoe om te gaan met jongeren online bekijkt de discussie, constateert dat hier wel degelijk de wet wordt overtreden of dat de openbare orde wordt verstoord of dreigt te worden verstoord. Hij mengt zich in de discussie en stuurt de deelnemers met een waarschuwing weg. Een paar jongeren vinden het nodig om toch nog een grote mond te hebben tegen oom agent en worden daarop aangesproken, middels een proces verbaal en een bezoekje met bureau HALT.

Mogelijkheid 2: Een van de ouders van de jongeren merkt dat er op whatsapp dingen aan de gang zijn waar één of meer van hun kinderen mee bezig zijn en komen bij de politie terecht, waarbij de agent handelt als hierboven. Hopelijk zijn het niet hun kinderen die nog even praatjes hebben tegen de politie.

Een situatie die offline ook zeer goed denkbaar is. Een groepje hangjongeren veroorzaakt overlast, politie komt en grijpt in. Eerst lijkt een waarschuwing voldoende, maar er waren nog 2 jongeren die behoefte hadden aan een duidelijkere grens die werd getrokken
Of. De politie heeft hier allemaal niet over nagedacht en gewoon dat bericht eruit gedaan om dit baldadige initiatief van wat e-hanggroepjongeren in de kiem te smoren. Ga lekker Fortnite spelen eikeltjes.

Waarom het dan weer in de krant komt (en ik volgens mij ook nog een loeier van een spelfout in die tekst van de politie-agent zag) dat snap ik dan weer minder.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_182842110
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 16:49 schreef sneakydesert het volgende:

[..]

Zou de politie vaker online moeten optreden tegen opruiende berichten?
Hangt af van de situatie die ze zelf het beste kunnen inschatten. Als iets effectief is dan is dat prima.
pi_182843228
Soms zeg ik ook wel eens over de computer dat ik iemand "nokkie nokkie" zal slaan. In het echt durf ik dit echter zeker niet. Het zou wat zijn als ik dan al wel naar buro Halt moet. :(
pi_182843267
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 16:52 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vind het AVG-/privacytechnisch gezien wel een dingetje om agenten toegang te geven tot een groep en dus ook tot alle telefoonnummers.
Zeker, hebben de ouders van de minderjarigen daar toestemming voor gegeven?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:47:31 #30
286575 Roces18
Chef de party
pi_182843310
Schending van privacy
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182844982
In het bericht in de OP staat dat de beheerder de agent heeft toegevoegd, dat is het toch allemaal prima?

Is in onze buurt-WhatsApp-groep ook eens gebeurd. In ons geval werden er foto's, NAW gegevens en facebook-profielen van iemand gepost die kinderen uit de buurt zou hebben aangesproken. Een aantal buurtmoeders was bang dat het een pedofiel was. Toen heeft de beheerder van de groep ook een agent toegevoegd en zijn er een aantal mensen op aangesproken, omdat er helemaal niets aan de hand bleek en de beste man gewoon een bal had teruggeschoten die de straat was opgerold of zoiets simpels. :')
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:54:12 #32
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_182845046
Laat die figuren eerder al die (buitenlandse) hangjongeren aanpakken die overal fysiek rondsjompen met hun tering radio’s.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:19:55 #33
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182845737
First rule: You do not talk about fight club.
Second rule: You do not talk about fight club.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 04:56:58 #34
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_182849884
Elke boerenlul kan op whatsapp wel claimen een agent te zijn, waarom zou je je daar wat van aantrekken?
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_182850158
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 20:51 schreef Schuifpui het volgende:
In het bericht in de OP staat dat de beheerder de agent heeft toegevoegd, dat is het toch allemaal prima?
Kan je over discussiëren. Formeel mag je niet zonder toestemming iemands naam en telefoonnummer met een derde delen - en als je iemand toevoegt aan een whatsapp groep deel je de gegevens van alle reeds bestaande leden meteen met die nieuwe.

Dus eigenlijk had de beheerder toestemming aan ieder individueel lid moeten vragen voordat de agent werd toegevoegd. Leve de AVG.

[ Bericht 15% gewijzigd door Kassamiep op 31-10-2018 05:34:33 ]
pi_182850584
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 20:51 schreef Schuifpui het volgende:
In het bericht in de OP staat dat de beheerder de agent heeft toegevoegd, dat is het toch allemaal prima?

Is in onze buurt-WhatsApp-groep ook eens gebeurd. In ons geval werden er foto's, NAW gegevens en facebook-profielen van iemand gepost die kinderen uit de buurt zou hebben aangesproken. Een aantal buurtmoeders was bang dat het een pedofiel was. Toen heeft de beheerder van de groep ook een agent toegevoegd en zijn er een aantal mensen op aangesproken, omdat er helemaal niets aan de hand bleek en de beste man gewoon een bal had teruggeschoten die de straat was opgerold of zoiets simpels. :')
Dit is buurt whatsapp perfect samengevat in 1 kleine anecdote.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 10:01:04 #37
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182851965
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 16:51 schreef maily het volgende:
Is dit geen inbreuk op de privacy van die groep? Beter had een van de beheerders een waarschuwingsbericht geplaatst.
Nee. De beheerders zijn m.i. degenen die de groep hebben gemaakt. En zij kunnen iedereen toelaten. Of dacht jij dat whatsappgroepen prive zijn? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 31 oktober 2018 @ 10:03:00 #38
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182852007
Grappig dat er blijkbaar mensen zijn die denken dat een whatsappgroep een soort van prive-omgeving is. :)

Goeie actie van die agent. ^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 31 oktober 2018 @ 10:39:58 #39
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182852588
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:03 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Grappig dat er blijkbaar mensen zijn die denken dat een whatsappgroep een soort van prive-omgeving is. :)
Grappig dat jij dat niet vindt.
Volgens de wet geldt namelijk het briefgeheim ook voor Whatsapp namelijk.

Ik snap het overigens prima dat je wil proberen het tokkiegedrag van de jongeren te controleren en kanaliseren vóórdat het fout gaat, maar er moet wel goed gekeken worden waar de grens ligt tussen wat wel en niet mag en kan.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 10:42:19 #40
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182852627
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:39 schreef Worteltjestaart het volgende:

Grappig dat jij dat niet vindt.
Tsja, enig realisme is mij niet vreemd. :)

quote:
Volgens de wet geldt namelijk het briefgeheim ook voor Whatsapp namelijk.
Hoe pas jij briefgeheim toe op een groepsapp waar jij niet de beheerder van bent? Hmmm? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 31 oktober 2018 @ 10:45:37 #41
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_182852682
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Hoe pas jij briefgeheim toe op een groepsapp waar jij niet de beheerder van bent? Hmmm? :)
Door er niet op in te breken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 10:55:04 #42
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182852839
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Tsja, enig realisme is mij niet vreemd. :)
Ik denk toch dat de wet- en regelgeving boven onderbuikgevoelens gaat, eerlijk gezegd.

quote:
Hoe pas jij briefgeheim toe op een groepsapp waar jij niet de beheerder van bent? Hmmm? :)
Om te beginnen is het de vraag of de beheerder de agent had mogen toevoegen.
Dan is er de vraag of de agent wat mag doen met datgene dat hij leest in de groep.
En als laatste is er dan nog de vraag of de agent screenshots uit de groep openbaar had mogen maken.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 11:02:54 #43
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182852936
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 10:55 schreef Worteltjestaart het volgende:

Ik denk toch dat de wet- en regelgeving boven onderbuikgevoelens gaat, eerlijk gezegd.
Dat is geen antwoord op mijn vraag: hoe pas je briefgeheim toe, op een groepsapp waar je niet de beheerder van bent?

Briefgeheim:
Het is eenieder verboden ongeopende post die niet voor hem of haar bestemd is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post wel gericht is. De wettelijke bescherming via het zogenaamde 'briefgeheim' van poststukken, waaronder brieven, vervalt op het moment dat de brief bij de geadresseerde is beland.


quote:
Om te beginnen is het de vraag of de beheerder de agent had mogen toevoegen.
Waarom niet? Hij is de beheerder.

quote:
Dan is er de vraag of de agent wat mag doen met datgene dat hij leest in de groep.
Waarom niet?

quote:
En als laatste is er dan nog de vraag of de agent screenshots uit de groep openbaar had mogen maken.
Hij was onderdeel van de groep.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 31 oktober 2018 @ 11:07:16 #44
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182853017
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Briefgeheim:
Het is eenieder verboden ongeopende post die niet voor hem of haar bestemd is te openen en te lezen zonder toestemming van degene aan wie de post wel gericht is. De wettelijke bescherming via het zogenaamde 'briefgeheim' van poststukken, waaronder brieven, vervalt op het moment dat de brief bij de geadresseerde is beland.
Als gebruikers van de app berichten plaatsen maar niet op de hoogte zijn van de aanwezigheid van de agent, en dus ook mogen en kunnen vinden dat de berichten niet voor hem bestemd waren (dat had ook kunnen gelden als het niet een jeugdagent was maar een willekeurige buurvrouw Jannie), is er dus sprake van schending van het briefgeheim.

quote:
Waarom niet? Hij is de beheerder.
Gaan alle gebruikers op voorhand akkoord met het feit dat de beheerder mensen kan toevoegen zonder dat hen te laten weten, te vragen en/of om toestemming te vragen?
Het gebeurt denk ik overal wel, maar het is nog steeds de vraag of dat mag!

quote:
Waarom niet?
Onrechtmatig verkregen bewijs.
Ben je nou echt zo dom?

quote:
Hij was onderdeel van de groep.
Dan moet hij altijd zelf zich ook aan het briefgeheim houden!
Je mag niet zonder toestemming alles zomaar openbaar maken!
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 11:17:04 #45
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182853169
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:07 schreef Worteltjestaart het volgende:

Als gebruikers van de app berichten plaatsen maar niet op de hoogte zijn van de aanwezigheid van de agent, en dus ook mogen en kunnen vinden dat de berichten niet voor hem bestemd waren (dat had ook kunnen gelden als het niet een jeugdagent was maar een willekeurige buurvrouw Jannie), is er dus sprake van schending van het briefgeheim.
Je kunt niet lezen blijkbaar? Briefgeheim vervalt zodra het bericht bij de ontvanger is aangekomen. Iedereen die deel uitmaakt van die groep is de ontvanger. Als jij, als lid van die groep, niet weet aan wie je het allemaal stuurt, dan is dat toch echt je eigen verantwoordelijkheid.

quote:
Gaan alle gebruikers op voorhand akkoord met het feit dat de beheerder mensen kan toevoegen zonder dat hen te laten weten, te vragen en/of om toestemming te vragen?
Het gebeurt denk ik overal wel, maar het is nog steeds de vraag of dat mag!
Schijnbaar heeft niemand bezwaar gemaakt.

quote:
Onrechtmatig verkregen bewijs.
Ben je nou echt zo dom?
Hij was onderdeel van de groep, toch? Helemaal niet onrechtmatig, dus. En ik snap dat je gefrustreerd bent, omdat je verhaal in duigen valt, maar op de man spelen is alleen maar een teken van zwakte.

quote:
Dan moet hij altijd zelf zich ook aan het briefgeheim houden!
Je mag niet zonder toestemming alles zomaar openbaar maken!
Briefgeheim vervalt zodra de geadresseerde het heeft ontvangen. De geadresseerde mag er mee doen wat hij wil.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182853235
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 16:52 schreef Janneke141 het volgende:
Ik vind het AVG-/privacytechnisch gezien wel een dingetje om agenten toegang te geven tot een groep en dus ook tot alle telefoonnummers.
hahahahahahaha

Alles wat daarop gezegd kan worden, privacy trollen zucht.....
Als nu zelfs de politie al niet meer mag preventief mag handhaven.
pi_182853273
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:07 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Gaan alle gebruikers op voorhand akkoord met het feit dat de beheerder mensen kan toevoegen zonder dat hen te laten weten, te vragen en/of om toestemming te vragen?
Het gebeurt denk ik overal wel, maar het is nog steeds de vraag of dat mag!

Moet je maar niet in een groep zitten.
Zielige privacy trollen.
Lekker interessant zeg. Alleen maar beter dat er eindelijk eens opgetreden wordt.
Het liep blijkbaar uit de hand, ongetwijfeld hebben beheerders er iets van gezegd.
Beheerders zijn niet voor niets beheerders en hebben dus ook gewoon recht anderen in de groep te doen.

Als mensen gaan huilen om privacy bij zoiets kleins dan heb je sowieso al een steekje los. En al helemaal als je dus je misdragen hebt.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 11:26:01 #48
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182853313
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Als jij, als lid van die groep, niet weet aan wie je het allemaal stuurt, dan is dat toch echt je eigen verantwoordelijkheid.
Dan zal toch op zijn minst aangetoond moeten worden dat de gebruikers ingelicht zijn over het toevoegen van een derde.

quote:
Hij was onderdeel van de groep, toch? Helemaal niet onrechtmatig, dus.
Dat is nog helemaal niet gebleken.

quote:
En ik snap dat je gefrustreerd bent, omdat je verhaal in duigen valt, maar op de man spelen is alleen maar een teken van zwakte.
:')

quote:
Briefgeheim vervalt zodra de geadresseerde het heeft ontvangen. De geadresseerde mag er mee doen wat hij wil.
Nee hoor.
Als ik bij jou in huis ben (uitgenodigd) en ik zie jouw loonstrookje, mag ik daar dan een foto van maken en op mijn twitter zetten?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  woensdag 31 oktober 2018 @ 11:28:19 #49
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_182853350
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:23 schreef bianconeri het volgende:
Moet je maar niet in een groep zitten.
Zielige privacy trollen.
Oh ja, als je de wet niet aan je kant hebt staan noem je de tegenpartij maar een trol.

Kijk, ik snap de actie, en ik vind het prima om te proberen k*tgedrag zoveel mogelijk in de kiem te smoren, maar we hebben nou eenmaal niet voor niets een rechtsstaat met regels.

quote:
Als mensen gaan huilen om privacy bij zoiets kleins dan heb je sowieso al een steekje los. En al helemaal als je dus je misdragen hebt.
Doe even normaal zeg, met je steekje los, gefrustreerd pastoorknaapje.
Zie mijn voorbeeld over het loonstrookje. Geldt privacy dan wel?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_182853542
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:28 schreef Worteltjestaart het volgende:

Oh ja, als je de wet niet aan je kant hebt staan noem je de tegenpartij maar een trol.

Kijk, ik snap de actie, en ik vind het prima om te proberen k*tgedrag zoveel mogelijk in de kiem te smoren, maar we hebben nou eenmaal niet voor niets een rechtsstaat met regels.

[..]

Doe even normaal zeg, met je steekje los, gefrustreerd pastoorknaapje.
Zie mijn voorbeeld over het loonstrookje. Geldt privacy dan wel?
Geen idee waar iets staat over loonstrookje, of je bedoelt briefgeheim.
Er zit sowieso nog wel een verschil tussen dat stukje briefgeheim en dat een wetshandhaver door de beheerder (na sowieso waarschuwingen) bij iets wat uit de hand loopt in een groep gezet wordt om zijn werk te doen en te voorkomen dat dingen mis gaan.

Een rechtsstaat inderdaad, niet een privacy staat waar de politie en welke handhavende macht dan ook helemaal niets meer macht omdat een stel privacy trollen alles maar willen blokkeren.
Straks mag een moordenaar al niet meer aangepakt worden, want tja ook zijn dna is prive.
Tja ook die camera beelden waar de moord op staan zijn prive.

Als die zielepieten van een privacytrollen nu al zo ver gaan dat zelfs orde handhaving steeds meer en meer tegengehouden wordt....
Dat was met de ''sleepwet'' al zo en dat gejank om privacy wordt alleen maar groter.
Schijnbaar denken mensen dat ze zo belangrijk zijn dat er altijd iemand is die het boeiend vertelt wat jij over je boodschappen vertelt aan ome Piet.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')