abonnement Unibet Coolblue
pi_182920162
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 15:24 schreef Dven het volgende:

[..]

Meh, hangt er maar net vanaf.
Waarvan? Koeien moeten eten (en zijn daardoor indirect enorme veroorzakers van de kap van regenwouden) en ze stoten massaal methaan uit. En dan laat ik de hoeveelheden water die nodig zijn en het vervoer en de huisvesting, de Co2 en land/watervervuiling van de dieren nog buiten beschouwing.

De veeteelt is een enorme vervuiler, palmolie is troep en het is mooi om te vermijden als het kan, maar gebruik dan geen producten uit de veeteelt. Want daar verhelp je het probleem echt niet mee.
  zaterdag 3 november 2018 @ 15:56:47 #252
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182920194
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 15:53 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Waarvan? Koeien moeten eten (en zijn daardoor indirect enorme veroorzakers van de kap van regenwouden) en ze stoten massaal methaan uit. En dan laat ik de hoeveelheden water die nodig zijn en het vervoer en de huisvesting, de Co2 en land/watervervuiling van de dieren nog buiten beschouwing.

De veeteelt is een enorme vervuiler, palmolie is troep en het is mooi om te vermijden als het kan, maar gebruik dan geen producten uit de veeteelt. Want daar verhelp je het probleem echt niet mee.
Ik stel nergens dat intensieve veeteelt gaan ecologische ramp is. Maar het kan ook anders he.

Het lastige is dan natuurlijk dat je melk niet meer zo extreem spotgoedkoop is.

Wat kost een litertje nou in Nederland? Ik betaal voor een liter melk hier in nota bene het armste land van de Europese Unie omgerekend net geen 2 euro. Maar de koeien lopen hier dan ook gewoon door de bossen en over de heides.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182920372
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 15:56 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik stel nergens dat intensieve veeteelt gaan ecologische ramp is. Maar het kan ook anders he.

Het lastige is dan natuurlijk dat je melk niet meer zo extreem spotgoedkoop is.

Wat kost een litertje nou in Nederland? Ik betaal voor een liter melk hier in nota bene het armste land van de Europese Unie omgerekend net geen 2 euro. Maar de koeien lopen hier dan ook gewoon door de bossen en over de heides.
Die bossen en heiden zijn prachtig voor het dierenwelzijn, maar als we allemaal melk/zuivel willen blijven nuttigen, dan moeten er heel wat koeien buiten lopen. En daar zit het probleem; juist in die megastallen kunnen ze de uitstoot van die gassen die de koeien produceren nog iets 'opvangen'. Buiten gaat dat niet. (Biologisch is op dat punt daarom niet altijd milieuvriendelijker, helaas.).
  zaterdag 3 november 2018 @ 16:11:14 #254
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182920388
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 16:10 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Die bossen en heiden zijn prachtig voor het dierenwelzijn, maar als we allemaal melk/zuivel willen blijven nuttigen, dan moeten er heel wat koeien buiten lopen. En daar zit het probleem; juist in die megastallen kunnen ze de uitstoot van die gassen die de koeien produceren nog iets 'opvangen'. Buiten gaat dat niet. (Biologisch is op dat punt daarom niet altijd milieuvriendelijker, helaas.).
Nogmaals, het gaat allemaal om de hoeveelheid. Dagelijks twee liter melk naar binnenslobberen en de hele dag door vlees en kaas eten is iets anders dan af en toe eens wat melk te drinken, vlees te eten of kaas te gebruiken.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_182920658
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 16:11 schreef Dven het volgende:

[..]

Nogmaals, het gaat allemaal om de hoeveelheid. Dagelijks twee liter melk naar binnenslobberen en de hele dag door vlees en kaas eten is iets anders dan af en toe eens wat melk te drinken, vlees te eten of kaas te gebruiken.
Maar de meeste mensen denken dat ze dit alles al niet buitensporig veel doen... het is een beetje als 'secret eaters'. Men consumeert het echt veel meer dan vaak gedacht wordt. En ondertussen wordt het ook nog eens overal in gestopt (want palmolie is veel slechter... denkt men...) En we exporten het massaal naar landen waar voorheen de meeste mensen deze producten amper gebruikten. (Alleen al door lactose intolerantie).

Ik juich elke stap naar vermindering toe, begrijp me niet verkeerd. Dus bewuster consumeren is al een heel goede stap. Jij leeft al een stuk milieubewuster dan menig ander in mijn omgeving.

Maar er zijn dus mensen die roepen dat palmolie slecht is, terwijl ze nog wel zuivel e.d. nuttigen en dit zien als een goede vervanger.... (zoals diegene die ik quotte) dan heb je het wat mij betreft nog niet helemaal begrepen.)
  zaterdag 3 november 2018 @ 16:42:55 #256
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182920829
De enige morele keuze tov de wereld is zelfmoord. De op één na beste is je niet voortplanten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182920860
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 16:42 schreef Pietverdriet het volgende:
De enige morele keuze tov de wereld is zelfmoord. De op één na beste is je niet voortplanten
Kan iemand de deur dicht doen?
pi_182920938
1.1 aarde hier,
Met personal overshoot day 1dec
  zaterdag 3 november 2018 @ 16:53:12 #259
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182920941
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 16:45 schreef Chai het volgende:

[..]

Kan iemand de deur dicht doen?
Als iedereen vegetarier wordt kan de wereldbevolking tot 30 -40 miljard mensen groeien, wat denk je wat dat voor de wereld betekend?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182920968
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als iedereen vegetarier wordt kan de wereldbevolking tot 30 -40 miljard mensen groeien, wat denk je wat dat voor de wereld betekend?
Het spreekwoord 'een open deur intrappen' is onbekend voor je?
  zaterdag 3 november 2018 @ 17:18:11 #261
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_182921255
Verkeerd topic
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 3 november 2018 @ 17:32:59 #262
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_182921524
Dit kaartje werkt ook wel verhelderend in deze discussie :)



Is wel wat ouder (van 2005), maar goed je krijgt wel een idee van hoe groot de ecologische voetafdruk is van de diverse landen en verhoudingen daartussen.

Dit plaatje is wat recenter en betreft de CO2-emissie per land.

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zaterdag 3 november 2018 @ 21:19:18 #263
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182925195
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 13:46 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

We hebben het hier inderdaad over hypothetische oplossingen. Maar dan vraag ik me nog steeds af waarom je dan niet kiest voor minder nieuwe mensen als primaire maatregel, dan heb je de hoofdoorzaak gelijk te pakken. Kan je daarna nog rustig kijken naar aanvullende acties. Doe je dat niet, dan blijft de exponentiële bevolkingsgroei doorzetten en blijft het water naar de zee dragen.
Het probleem is dat er geen sprake meer kan zijn van rustig kijken naar aanvullende acties. Die zijn nu al noodzakelijk naast de noodzaak om onze innovatie daar heel fiks op te richten (voor meer en betere oplossingen).

Als we het over de groei van de mensheid hebben hebben we die ruimte wel nog.
Ja, we moeten die groei stoppen en zelfs serieus nadenken over krimpen (hoe dat op te vangen vooral). Maar er is geen snelle oplossing daarvoor die de druk nu iets verlicht. Dat is in het beste geval iets wat minstens 3 a 4 generatie's gaat duren.

Die snelle oplossingen die de ruimte bieden om tot betere oplossingen te komen (innovatie en stop bevolkingsgroei) zitten in bewuster, duurzamer gaan leven. In consuminderen.
Sterker nog, zelfs als de wereldbevolking vandaag stopt met groeien moet dat nu. Als we op dit moment de wereldbevolking halveren moet dat zelfs.
Er is simpelweg geen enkele sprake van we kunnen zo doorgaan. Dit kan zo niet, we roeien onszelf hiermee uit en nemen een fiks deel van het huidige leven op aarde mee in onze val.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 3 november 2018 @ 22:14:00 #264
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182926222
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 21:19 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Het probleem is dat er geen sprake meer kan zijn van rustig kijken naar aanvullende acties. Die zijn nu al noodzakelijk naast de noodzaak om onze innovatie daar heel fiks op te richten (voor meer en betere oplossingen).

Als we het over de groei van de mensheid hebben hebben we die ruimte wel nog.
Ja, we moeten die groei stoppen en zelfs serieus nadenken over krimpen (hoe dat op te vangen vooral). Maar er is geen snelle oplossing daarvoor die de druk nu iets verlicht. Dat is in het beste geval iets wat minstens 3 a 4 generatie's gaat duren.

Die snelle oplossingen die de ruimte bieden om tot betere oplossingen te komen (innovatie en stop bevolkingsgroei) zitten in bewuster, duurzamer gaan leven. In consuminderen.
Sterker nog, zelfs als de wereldbevolking vandaag stopt met groeien moet dat nu. Als we op dit moment de wereldbevolking halveren moet dat zelfs.
Er is simpelweg geen enkele sprake van we kunnen zo doorgaan. Dit kan zo niet, we roeien onszelf hiermee uit en nemen een fiks deel van het huidige leven op aarde mee in onze val.
Wat ik met 'rustig' bedoel is dat het stoppen van de bevolkingsgroei een beetje ademruimte zou geven om naar andere dingen te kijken. Bij deze exponentiële groei loop je continu achter de feiten aan. En natuurlijk heeft het stoppen van de bevolkingsgroei direct zin, want er komen dan geen mensen meer bij om te vervuilen. Halveren van de bevolkingsgroei betekent zelfs direct de helft minder vervuiling (uitgegaan van een dwarsdoorsnede). Dat heeft echt wel wat meer en een sneller effect dan 'consuminderen'.

Los van dat zijn al onze plannetjes hier natuurlijk even onrealistisch. In de praktijk gaan we wel gewoon zo door en we gaan dus wel zien waar het schip strandt. Gelukkig hen ik geen kinderen die dat mee moeten maken.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 4 november 2018 @ 08:42:41 #265
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182932176
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 22:14 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Wat ik met 'rustig' bedoel is dat het stoppen van de bevolkingsgroei een beetje ademruimte zou geven om naar andere dingen te kijken. Bij deze exponentiële groei loop je continu achter de feiten aan. En natuurlijk heeft het stoppen van de bevolkingsgroei direct zin, want er komen dan geen mensen meer bij om te vervuilen. Halveren van de bevolkingsgroei betekent zelfs direct de helft minder vervuiling (uitgegaan van een dwarsdoorsnede). Dat heeft echt wel wat meer en een sneller effect dan 'consuminderen'.

Los van dat zijn al onze plannetjes hier natuurlijk even onrealistisch. In de praktijk gaan we wel gewoon zo door en we gaan dus wel zien waar het schip strandt. Gelukkig hen ik geen kinderen die dat mee moeten maken.
Met het stoppen van de groei komt er geen ruimte, want er is al geen ruimte.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_182933171
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 16:52 schreef julius123 het volgende:
1.1 aarde hier,
Met personal overshoot day 1dec
Maar hoe ziet jouw leven er uit dan om dat te bereiken? Hoe vaak douche je, op hoeveel graden staat je verwarming? Hoe ga je naar je werk? Etc?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182933263
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:13 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Maar hoe ziet jouw leven er uit dan om dat te bereiken? Hoe vaak douche je, op hoeveel graden staat je verwarming? Hoe ga je naar je werk? Etc?
Ik eet vlees maar niet veel, geen zuivel, weinig verpakte producten.
En bijna alles wat ik koop is geproduceerd in de buurt.
Mn huis is goed geïsoleerd en overal waar het kan zit energiebesparende shit in. Ik douche om de dag en mn verwarming staat op 19 graden.
En ik ga op de fiets naar het werk.
Eigenlijk niet veel bijzonders.
pi_182933307
Ik ook 1,1 aarde.
  zondag 4 november 2018 @ 10:27:53 #269
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_182933356
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 08:42 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Met het stoppen van de groei komt er geen ruimte, want er is al geen ruimte.
Dat staat er ook helemaal niet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_182934631
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 16:42 schreef Pietverdriet het volgende:
De enige morele keuze tov de wereld is zelfmoord. De op één na beste is je niet voortplanten
Maar als die twee keuze's niet in je lijstje staan, kun je altijd nog je best doen met andere keuze's.

Bijv vegetarier worden, Zo min mogelijk vliegen.
  zondag 4 november 2018 @ 12:01:21 #271
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182934790
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 10:27 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dat staat er ook helemaal niet.
Wat ik eruit begrijp (en ik zou het fijn vinden als je uitlegt wat je bedoeld als ik het fout heb) is dat jij zegt dat de bevolkingsgroei stagneren prioriteit zou moeten zijn omdat het ademruimte, tijd, zou opleveren om de verdere problemen op te lossen.

Daarop zeg ik dat dat niet waar is. Dat de problemen met vervuiling/milieu/klimaat op dit moment, met deze bevolking op aarde, al zo problematisch is dat het gewoonweg zo niet door kan gaan.

Dat de vervuiling/vernietiging e.d. verminderen prioriteit zou moeten hebben, dat dat juist de ademruimte oplevert om die bevolkingsgroei te stagneren. Wat noodzakelijk is omdat die stagnatie geen korte termijn zaak is. Terwijl we wel degelijk nu verlichting van de problemen nodig hebben.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_182935449
De veganversie van mij levert nog steeds meer dan één aarde op als resultaat, terwijl ik in de andere categorieën juist heel laag scoorde.. Opmerkelijk.
pi_182935895
Als ik de test invul voor iemand in een klein gezinnetje, in een kleine woning van stro, zonder elektriciteit en die nooit gebruik maakt van een auto, OV en vliegtuig, dan kom ik alsnog op 2.0 aardes uit..
pi_182936175
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 21:19 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Er is simpelweg geen enkele sprake van we kunnen zo doorgaan. Dit kan zo niet, we roeien onszelf hiermee uit en nemen een fiks deel van het huidige leven op aarde mee in onze val.
Er is nog steeds geen sprake van een nijpend gebrek aan grondstoffen over het algemeen en de grondstofprijzen zijn dientengevolge relatief laag geprijst. Peak oil bijv. is uit het zicht verdwenen met name vanwege de shale-oil revolution en horizontal drilling technologie. Het gebrek aan voedsel is opgelost door het gebruik van kunstmest. Stikstoffixatie volgens het Haber Bosch procede speelt daarbij de hoofdrol. Sinds WOII is het aantal mensen dat door geweld om het leven komt gedaald relatief tot de totale wereldbevolking. De mens is een taaie, geweldadige soort gebleken als de nood aan de man komt. Voor het overige leven op aarde zou het een zegen zijn als de mensheid uitsterft maar zover zie ik het niet komen.


https://en.wikipedia.org/wiki/Haber_process

Circa de helft van de stikstof in ons DNA bestaat ondertussen uit stikstof gefixeerd d.m.v. het Haber Bosch procede :D

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 04-11-2018 14:03:10 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 4 november 2018 @ 15:32:20 #275
463668 MrRatio
Never underestimate ratio
pi_182938217
Environmentalism and its most extreme version, global warming alarmism, asks for an almost unprecedented expansion of government intrusion and intervention into our lives and of government control over us.
Václav Klaus
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')