abonnement Unibet Coolblue
pi_182812552
Laat ik vooropstellen dat ik absoluut geen expert ben in dit gebied dus als het geheel niet volledig of misinformatie bevat laat het me dan weten dan pas ik het zo goed mogelijk aan.

Dat gezegd te hebben, wat is een Opera überhaupt en wat is het verschil met een musical en of Operette?

Opera

Een Opera is een vorm van theater met veel muziek waarbij vooral gezongen de overdracht naar het publiek plaats vind. Dit onder begeleiding van een orkest. Met name in de ''westerse wereld'' is rond 1600 de Opera ontstaan zoals we hem heden ten dage nog kennen en hoe die wordt uitgevoerd. Bij een Opera wordt er over het algemeen gebruik gemaakt van een of meerdere thema's die vooral tragisch van aard zijn.

Operette
Een Operette is vrij vertaald: ''kleine Opera'', over het algemeen is er naast de zang ook plaats voor dialogen waarmee het geheel verbonden wordt. De thema's die worden gebruikt bij een Operette zijn wat minder tragisch en soms zelfs komisch.

Musical
Bij een muziek wordt er gebruik gemaakt van zang, gesproken dialogen en dans.
Thema's bij een musical kunnen overal over gaan en zijn niet afhankelijk van de elementen die bij een Opera/Operette (vaak) aan de orde zijn.

Nu heb ik zelf recentelijk een uitvoering van The Messiah van Handel eerst gehoord en later bekeken en volgens mij komt dit het dichtste in de buurt van een Opera.
Na aanleiding hiervan ben ik me ''iets'' meer gaan verdiepen in deze materie en vroeg me af wat een ''instap'' Opera is, als zoiets al bestaat en waar in Nederland je het beste naar toe kunt gaan.

Zijn hier Fok! mensen die wel eens naar een voorstelling zijn geweest, en zo ja welke jullie aanbevelen?

Bedankt voor het lezen in ieder geval.
pi_182812598
The Messiah van Handel is een oratorium (kerkelijke muziek + geen geacteer)

Instap opera... ik zou zeggen La Traviata en La Boheme. Alletwee een simpel verhaal en redelijk lichte melodieuze muziek.
pi_182812722
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 11:52 schreef LurkJeRot het volgende:
The Messiah van Handel is een oratorium (kerkelijke muziek + geen geacteer)

Instap opera... ik zou zeggen La Traviata en La Boheme. Alletwee een simpel verhaal en redelijk lichte melodieuze muziek.

Hartelijk dank, de term oratorium had ik nog niet voorbij zien komen en als ik er nu over lees zie ik inderdaad het verschil wat je ook al aanhaalt.

De twee operas die je adviseert ga ik bekijken of het wat voor me is, ook bedankt hiervoor :)
pi_182812795
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 11:59 schreef anotherRandomdude het volgende:

[..]

Hartelijk dank, de term oratorium had ik nog niet voorbij zien komen en als ik er nu over lees zie ik inderdaad het verschil wat je ook al aanhaalt.

De twee operas die je adviseert ga ik bekijken of het wat voor me is, ook bedankt hiervoor :)
Graag gedaan :)
Wat je ook kan doen is een lijst opzoeken van de meest beroemde aria's bijvoorbeeld, en dan de opera's kijken die horen bij de aria's die je het meeste aanstaan.
Het zal je echt verbazen hoeveel melodieën die je al lang kent uit opera's komen, bijvoorbeeld deze:

komt eigenlijk uit de Zigeunerbaron van Strauss.

Zelf heb ik een zwak voor Russissche opera's, maar ik zou eerst beginnen met de meest beroemde, gewoon om te kijken of het überhaupt iets voor je is. Daarbij worden de Russische opera's vrijwel niet opgevoerd in Nederland. (maar Nederland is sowieso geen operaland)
  maandag 29 oktober 2018 @ 12:07:22 #5
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182812811
De enige opera die ik heb bezocht, twee keer zelfs, is Porgy & Bess. Een keer heel kleinschalig en een keer in Carré.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_182812845
Er zijn trouwens ook operagezelschappen die opera's / operettes speciaal voor kinderen brengen. Is ook geen gek idee als je echt geen idee hebt waar je moet beginnen.
  maandag 29 oktober 2018 @ 12:13:18 #7
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_182812893
Ik ga vrij regelmatig naar het ballet, maar een echte opera heb ik nog nooit bezocht. Ik lees dus mee voor handige tips. :)
  maandag 29 oktober 2018 @ 13:31:59 #8
225540 Pugg
Friends forever
pi_182814046
Ik ga altijd naar de opera's in Pathé ( bioscoop) en daar krijg je ieder jaar 12 producties te zien die tegeijk in New York in de Matinee worden opgevoerd. Heb in de afgelopen jaren meer dan genoten.
Uitgesproken ( en te koop) op DVD zijn: Rossini; Armida / Verdi : Otello/ Richard Strauss: Der Rosenkavalier









en bijna uit deze:



Bellini: Norma.
Succes.

[ Bericht 22% gewijzigd door Pugg op 29-10-2018 15:31:32 ]
pi_182828924
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 13:31 schreef Pugg het volgende:
Ik ga altijd naar de opera's in Pathé ( bioscoop) en daar krijg je ieder jaar 12 producties te zien die tegeijk in New York in de Matinee worden opgevoerd. Heb in de afgelopen jaren meer dan genoten.
Uitgesproken ( en te koop) op DVD zijn: Rossini; Armida / Verdi : Otello/ Richard Strauss: Der Rosenkavalier

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en bijna uit deze:

[ link | afbeelding ]
Bellini: Norma.
Succes.
Dit neem ik me elke keer voor, maar ik heb het nog niet één keer gedaan :@
pi_182830402
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 13:31 schreef Pugg het volgende:
Ik ga altijd naar de opera's in Pathé ( bioscoop) en daar krijg je ieder jaar 12 producties te zien die tegeijk in New York in de Matinee worden opgevoerd. Heb in de afgelopen jaren meer dan genoten.
Uitgesproken ( en te koop) op DVD zijn: Rossini; Armida / Verdi : Otello/ Richard Strauss: Der Rosenkavalier

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

en bijna uit deze:

[ link | afbeelding ]
Bellini: Norma.
Succes.
Dat de pathé dit soort avonden organiseert was mij geheel ontgaan, bedankt voor deze informatie.
En ook de genome moeite voor 4 opera's die al (of bijna) zijn uitgebracht op DVD. Dat is mijn ziens ook zeker de moeite waard om te proberen.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:19:01 #11
225540 Pugg
Friends forever
pi_182834486
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 09:39 schreef anotherRandomdude het volgende:

[..]

Dat de pathé dit soort avonden organiseert was mij geheel ontgaan, bedankt voor deze informatie.
En ook de genome moeite voor 4 opera's die al (of bijna) zijn uitgebracht op DVD. Dat is mijn ziens ook zeker de moeite waard om te proberen.
Als je via Google naar opera in Pathé gaat zie de lijst met theaters.
( Hoop bij je in de buurt, echt het is geweldig.)
  zaterdag 3 november 2018 @ 22:24:21 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182926439
Voor een opera in een daarvoor bedoeld theater is het me nooit gelukt kaartjes te kopen. Zeker de "instappers" zijn populair en snel uitverkocht.

Denk wel dat het zinnig is eerst het libretto te lezen, zodat je weet waar het over gaat want er zit geen ondertiteling bij.

Ik zou graag Der Freischütz van Von Weber eens willen zien.
  zaterdag 3 november 2018 @ 22:53:49 #13
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182927019
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 5 november 2018 @ 13:19:44 #14
225540 Pugg
Friends forever
pi_182956200
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 22:24 schreef Lunatiek het volgende:
Voor een opera in een daarvoor bedoeld theater is het me nooit gelukt kaartjes te kopen. Zeker de "instappers" zijn populair en snel uitverkocht.

Denk wel dat het zinnig is eerst het libretto te lezen, zodat je weet waar het over gaat want er zit geen ondertiteling bij.

Ik zou graag Der Freischütz van Von Weber eens willen zien.
Inschrijven voor de nieuwsbrief, reuze handig.
  maandag 5 november 2018 @ 13:51:20 #15
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
  zaterdag 10 november 2018 @ 13:19:17 #16
225540 Pugg
Friends forever
pi_183060561
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 22:24 schreef Lunatiek het volgende:
Voor een opera in een daarvoor bedoeld theater is het me nooit gelukt kaartjes te kopen. Zeker de "instappers" zijn populair en snel uitverkocht.

Denk wel dat het zinnig is eerst het libretto te lezen, zodat je weet waar het over gaat want er zit geen ondertiteling bij.

Ik zou graag Der Freischütz van Von Weber eens willen zien.
Der Freischütz was vandaag op Brava T.V
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:56:38 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_183124655
Meerdere opera's bezocht. Vooral in het Openluchttheater Caprera, altijd een spektakel om onversterkt in de buitenlucht te zien en te horen:

Die Zauberflöte van Mozart opgevoerd door gezelschap The fat lady,
Carmen van Bizet met Tanja Kross,
La Traviata van Verdi door Opera Spanga,
Un Ballo in Maschera van Verdi door Opera Zuid.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 13 november 2018 @ 15:57:23 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_183124664
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 22:24 schreef Lunatiek het volgende:

Denk wel dat het zinnig is eerst het libretto te lezen, zodat je weet waar het over gaat want er zit geen ondertiteling bij.

Vaak wel boventiteling.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_183125143
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 15:56 schreef golfer het volgende:
Die Zauberflöte van Mozart opgevoerd door gezelschap The fat lady,
Daar werkt mijn ex :P Waren het de opvoeringen van deze zomer?
  dinsdag 13 november 2018 @ 16:27:06 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_183125238
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:22 schreef LurkJeRot het volgende:

Daar werkt mijn ex :P Waren het de opvoeringen van deze zomer?
Yup.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_183125242
Ik zou trouwens wel proberen om naar opvoeringen van professionele gezelschappen te gaan, met goede zangers en zangeressen. Er is niets dat je zo snel van opera kan doen afknappen als slechte zangers.
  zaterdag 24 november 2018 @ 13:13:17 #22
225540 Pugg
Friends forever
pi_183340724
15 december a.s in Pathé: La Traviata, heel nieuw decor met een all star cast.
( wel haast geboden, loopt als een trein)
  zaterdag 24 november 2018 @ 13:33:07 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_183340996
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 13:13 schreef Pugg het volgende:
La Traviata
Een film is echt iets anders dan live opgevoerd op een podium.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_183341696
Persoonlijk zou ik beginnen met iets van Mozart.

Ik heb mijn vriend (die helemaal niets heeft met klassiek of opera) geïntroduceerd aan Mozart's Die Zauberflöte en hij was direct fan!

DNO heeft trouwens ook sinds kort de 'Operaflirt XL'. Jongvolwassenen onder de 35 kunnen dan met hoge kortingen naar een opera (soms ook ballet, dacht ik) die voorgeselecteerd is door DNO zelf. Mijn vriend en ik zijn toen naar Die Zauberflöte Operaflirt XL geweest: 25 euro voor eersterangs kaarten van normaal 160 euro!

Tevens zijn er ook heel veel rondreizende producties. Ik zou zeker eens kijken wat een theater in de buurt te bieden heeft.

Verder is film wel echt iets anders dan uitvoering op podium (zoals al eerder vermeld). In een live uitvoering zit je er als het ware middenin, terwijl je bij een film er vooral naar kijkt. Maar een film is zeker geen slecht begin! Er staat gigantisch veel op youtube!

Oja, nog een andere echte aanrader is Gianni Schicchi van Puccini! Deze opera duurt maar een uurtje en heeft een fantastisch verhaallijn en echt prachtige muziek! (o.a. O mio Babbino Caro) Er stond een giga goeie uitvoering op youtube mét Engelse ondertiteling, helaas kan ik die niet meer vinden, alleen maar een versie met Spaanse ondertiteling :(

Bij interesse: ik heb de versie met Engelse ondertiteling wel nog op mijn pc staan.

Heel veel plezier met je zoektocht :)
  zaterdag 24 november 2018 @ 14:27:45 #25
225540 Pugg
Friends forever
pi_183341734
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 13:33 schreef golfer het volgende:

[..]

Een film is echt iets anders dan live opgevoerd op een podium.
Dit is een rechtstreeks verslag uit New York.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')