abonnement Unibet Coolblue
pi_182801563
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 20:19 schreef Spanky78 het volgende:
Het is zeker niet normaal. Ik las laatst dat het gemiddelde gezin minder dan 1500 euro spaargeld heeft. Ongetwijfeld zal een flinke groep minima dit gemiddelde omlaag brengen, studenten horen ook arm te zijn.
1500 is wel echt rete weinig.
pi_182822303
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 20:51 schreef Questular het volgende:

[..]

1500 is wel echt rete weinig.
meer dan genoeg....

Toen ik student was had ik een negatief vermogen mijn gehele studententijd.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_182822367
Je laatste jas heeft toch geen zakken
Ik zwaai naar dieren.
pi_182822569
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 20:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

meer dan genoeg....

Toen ik student was had ik een negatief vermogen mijn gehele studententijd.
Als gezin? Nee niet echt.
pi_182824404
Wooow ik schrik van de lage spaarsaldo's die hier worden neergezet. Hebben jullie als student geen baantjes of betaalde stages gehad? Of kwam er wel geld binnen, maar ging het op aan onnodige dingen? Ik betaal alles zelf en ben door bewust uitgaven te doen aan het huidige spaarsaldo gekomen. Ik woon niet in een nieuwbouwhuis, ik rijd geen nieuwe BMW en ik ga niet 3 keer per jaar op vakantie, maar heb wel alles wat ik nodig heb. Ik heb een leuk ingerichte woning, een auto, etc. En momenteel combineer ik stage met een bijbaan en dat levert de komende 5 maanden (zolang de stage loopt) bij elkaar zo'n ¤900,- per maand op. Ik ben nu al na aan het denken wat ik na mijn stage ga doen om de terugval in inkomen op te vangen. Kan ik op sommige dingen misschien nog wat besparen of zijn er mogelijkheden voor een extra baantje dat net zoveel opbrengt als de stage? Het kost af en toe ook wel wat tijd om mijn financiële situatie op een rijtje te zetten, maar ik heb er wel een heel duidelijk doel mee. Voor de korte termijn hoef ik me geen zorgen te maken dat ik tekort kom indien mijn auto of wasmachine morgen stuk gaat. Voor de langere termijn bouw ik een leuk potje op voor mijn eerste koopwoning na mijn studie.

Voor de mensen die helemaal geen spaargeld hebben/hadden of zelfs in de schulden zitten: waren jullie niet bezorgd over jullie financiële situatie? Ik zou er van wakker liggen als ik zo vroeg in mijn leven al in de schulden zat.
pi_182824524
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 21:48 schreef X2 het volgende:

Voor de mensen die helemaal geen spaargeld hebben/hadden of zelfs in de schulden zitten: waren jullie niet bezorgd over jullie financiële situatie? Ik zou er van wakker liggen als ik zo vroeg in mijn leven al in de schulden zat.
Nee, boeide me geen fuck. Ik heb een schitterende studententijd gehad. Schulden die ik toen heb gemaakt boeien me niet.

Weet je waarom? Omdat er op die leeftijd belangrijkere dingen zijn dan schuldvrij door het leven te gaan.

Studeren is 1 ding. Maar alles wat daarbij komt kijken ook. Schijt aan bijbaantjes die niks opleveren. Lekker aankloten. Veel mooier. Later verdien je, als het goed is, dat zo weer terug.
pi_182824567
Maar TS hoe heb jij je vermogen opgebouwd dan? Hoeveel werk je naast je studie? En als wat? Hoeveel leg je maandelijks opzij voor niks?
pi_182825215
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 21:55 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Maar TS hoe heb jij je vermogen opgebouwd dan? Hoeveel werk je naast je studie? En als wat? Hoeveel leg je maandelijks opzij voor niks?
Op dit moment loop ik 36 uur per week stage en werk daarnaast gemiddeld nog zo'n 10 uur. Doordeweeks is dat flink aanpoten. Ik loop 4 dagen van 9 uur stage. Al met al kom ik dus aan minimaal 45 uur doordeweeks. Daar staat dan wel tegenover dat weekenden voor mij echt weekenden zijn. Op zaterdagen en zondagen hoef ik nooit te werken. Natuurlijk blijf je wel werk houden als je op jezelf woont, maar echt werken hoef ik in de weekenden nooit. De was doen, stofzuigen en de wekelijkse boodschappen doen gebeurt wel op de zaterdag.

Ik geef toe dat ik geen baantje tegen minimumloon heb (waar overigens ook niks mis mee is). Dat maakt het ook makkelijker om wat meer te sparen. Ik heb een bijbaan in mijn studierichting (op hbo-niveau). Hoeveel ik per maand spaar ligt er een beetje aan, maar het komt zelden voor dat ik onder de 200 zit. Ik heb mijn geld ook niet alleen in vrij opneembaar spaargeld zitten. Ik heb mijn geld verspreid over vrij opneembaar saldo, deposito's, een spaarverzekering en aandelen. Sommige maanden zet ik niks op mijn spaarrekening, maar gaat alles wat ik overhoud naar de beleggersrekening of zet ik weer een bedrag in depo. En het is ook een bepaalde manier van leven. Ik leef best luxe, maar geef niet onnodig geld uit. Ik rook niet, ik koop geen prullaria waar je nooit iets mee doet, in de supermarkt pak ik het Jumbo huismerk in plaats van de dure A-merken, etc. Bespaart meteen een hele hoop terwijl je er in levenskwaliteit zo goed als niks van merkt. En dat het sparen voor niks is vind ik echt een verkeerde gedachte. Als mij morgen de pijp uitgaat is het voor niks geweest, maar ervan uitgaande dat ik nog zo'n 60 jaar of misschien nog langer te gaan heb zie ik spaargeld niet als een overbodige luxe. Zeker niet met de wetenschap dat je alleen maar meer en meer eigen vermogen nodig hebt om een huis te kunnen kopen...
  maandag 29 oktober 2018 @ 22:28:29 #109
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182825363
Normaal is voor elk anders. Je bent goed op weg wanneer je op de korte termijn (2-3 maanden) essentiële "basiszaken" snel kunt vervangen en je huis/houdkosten direct kunt afdekken.
Dus voor het gemak, neem je 3 keer je netto maandinkomen als uitgangspunt.

Als ZZP'er hou ik 6 maanden horizon aan. De eerste twee maanden kan ik dan nog ronddromen/bijkomen uit een mogelijke coma, 2 maanden daarna wat nuttigs ondernemen en de 2 nog maanden desnoods alles aanpakken voordat dark-territory begint. Tot op heden werkt dat globale schema goed. Sparen voor rampen en wat allemaal kan is onbegonnen werk.

Meer spaargeld/reserve is altijd fijn(er) en erg veel meer is zelfs prettig omdat je dan in termen van jaren dan in maanden kunt (na)denken over hoe verder. Met heel erg veel hoef je zelfs niet meer na te denken en laat je dat zo nodig over aan anderen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_182826155
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 20:19 schreef Spanky78 het volgende:
Het is zeker niet normaal. Ik las laatst dat het gemiddelde gezin minder dan 1500 euro spaargeld heeft. Ongetwijfeld zal een flinke groep minima dit gemiddelde omlaag brengen, studenten horen ook arm te zijn.
Hebben vaak een koophuis, de overwaarde en afgeloste hypotheek deel rekenen ze dan niet mee, denk dat als je dat mee telt dat je zo richting de 60K gaat per gezin, gezien de overwaarde van de aflopende jaren.
Interessant he ?
pi_182826232
Wat ik wel knap vind is dat je in 2 maanden ¤3000 extra gespaard hebt terwijl je ¤900 p/m te verdient en je in de tussentijd ook nog op jezelf bent gaan wonen. 🤔
  maandag 29 oktober 2018 @ 23:27:04 #112
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_182826344
Ikzelf had ongeveer 60k gespaard en als eigen inbreng meegenomen voor aankoop eerste huis. Nu zit alles in steen en moet ik weer van voor af aan sparen. Zal weer een paar jaar duren voordat ik een soort gelijk iets op de bank heb weer. Zeker aangezien ik in de tussentijd voor 20k aan zaken in mijn nieuwbouwwoning nog erbij heb moeten leggen (dus 80k inbreng).

Oftewel, het ligt er maar net aan wat je wil. Als je geen eigen geld hoeft in te brengen kun je in theorie met 10k prima wat meubels aanschaffen.
pi_182828199
Ik vind het knap hoor, wou dat ik het had! Hier ziek geweest dus twee opleidingen begonnen en niet afgemaakt. Niet kunnen werken ook in die tijd. Inmiddels mbo diploma en nu bezig met hbo. Door veel verhuizen en dure kamers enzo was sparen niet echt een optie. Nu wel een normale huur dus tijd om eens beter te kijken naar m'n financiën, geef ook teveel geld uit dus goed moment voor een middagje uitpluizen hoe en wat.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 05:34:30 #114
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182828451
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 23:14 schreef Zwolsboy het volgende:

[..]

Hebben vaak een koophuis, de overwaarde en afgeloste hypotheek deel rekenen ze dan niet mee, denk dat als je dat mee telt dat je zo richting de 60K gaat per gezin, gezien de overwaarde van de aflopende jaren.
Het gaat om spaargeld (als buffer). Als de wasmachine kapot gaat kun je geen nieuwe betalen van die overwaarde. Als je plots geen inkomen hebt, kun je er niet van eten. Sowieso kun je niet zomaar je huis verkopen als het financieel even tegen zit.

En huurders hebben geen overwaarde.
pi_182828647
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 22:20 schreef X2 het volgende:

[..]

Op dit moment loop ik 36 uur per week stage en werk daarnaast gemiddeld nog zo'n 10 uur. Doordeweeks is dat flink aanpoten. Ik loop 4 dagen van 9 uur stage. Al met al kom ik dus aan minimaal 45 uur doordeweeks. Daar staat dan wel tegenover dat weekenden voor mij echt weekenden zijn. Op zaterdagen en zondagen hoef ik nooit te werken. Natuurlijk blijf je wel werk houden als je op jezelf woont, maar echt werken hoef ik in de weekenden nooit. De was doen, stofzuigen en de wekelijkse boodschappen doen gebeurt wel op de zaterdag.

Ik geef toe dat ik geen baantje tegen minimumloon heb (waar overigens ook niks mis mee is). Dat maakt het ook makkelijker om wat meer te sparen. Ik heb een bijbaan in mijn studierichting (op hbo-niveau). Hoeveel ik per maand spaar ligt er een beetje aan, maar het komt zelden voor dat ik onder de 200 zit. Ik heb mijn geld ook niet alleen in vrij opneembaar spaargeld zitten. Ik heb mijn geld verspreid over vrij opneembaar saldo, deposito's, een spaarverzekering en aandelen. Sommige maanden zet ik niks op mijn spaarrekening, maar gaat alles wat ik overhoud naar de beleggersrekening of zet ik weer een bedrag in depo. En het is ook een bepaalde manier van leven. Ik leef best luxe, maar geef niet onnodig geld uit. Ik rook niet, ik koop geen prullaria waar je nooit iets mee doet, in de supermarkt pak ik het Jumbo huismerk in plaats van de dure A-merken, etc. Bespaart meteen een hele hoop terwijl je er in levenskwaliteit zo goed als niks van merkt. En dat het sparen voor niks is vind ik echt een verkeerde gedachte. Als mij morgen de pijp uitgaat is het voor niks geweest, maar ervan uitgaande dat ik nog zo'n 60 jaar of misschien nog langer te gaan heb zie ik spaargeld niet als een overbodige luxe. Zeker niet met de wetenschap dat je alleen maar meer en meer eigen vermogen nodig hebt om een huis te kunnen kopen...
Je moet het allemaal zelf weten natuurlijk. Maar als je verbaasd bent dat de rest op deze leeftijd minder spaargeld heeft dan ben je gewoon wereldvreemd.

Of wil je een paar veren in je reet dat je het zo geweldig doet dat je op jouw leeftijd al 26k hebt?
pi_182828794
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 06:26 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Je moet het allemaal zelf weten natuurlijk. Maar als je verbaasd bent dat de rest op deze leeftijd minder spaargeld heeft dan ben je gewoon wereldvreemd.

Of wil je een paar veren in je reet dat je het zo geweldig doet dat je op jouw leeftijd al 26k hebt?
En uit zo’n omgeving komen dat minder hebben blijkbaar niet normaal is. Vast niet alles is zelf gespaard.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:05:28 #117
286575 Roces18
Chef de party
pi_182830820
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 23:27 schreef damsco het volgende:
Ikzelf had ongeveer 60k gespaard en als eigen inbreng meegenomen voor aankoop eerste huis. Nu zit alles in steen en moet ik weer van voor af aan sparen. Zal weer een paar jaar duren voordat ik een soort gelijk iets op de bank heb weer. Zeker aangezien ik in de tussentijd voor 20k aan zaken in mijn nieuwbouwwoning nog erbij heb moeten leggen (dus 80k inbreng).

Oftewel, het ligt er maar net aan wat je wil. Als je geen eigen geld hoeft in te brengen kun je in theorie met 10k prima wat meubels aanschaffen.
Waarom had je 60k ingebracht? Heb toch liever een groot gedeelte contant achter de hand.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182831280
daarbij, waarom zou ik veel sparen en het geld niet aan mooie dingen of chille dingen uitgeven. mocht ik echt shit hebben zoals een kapotte laptop of een eigen risico dan betalen mijn ouders dat wel.

geen reden voor mij om als student obsessief met sparen en geld bezig te zijn.
pi_182831435
Ik heb al jaren 0 euro spaargeld.

Als ik wat geld overhou na enkele maanden, is dat alweer gauw op aan rekeningen, belastingen, verzekeringen, onderhoud van auto en huis, etc. 😫
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:47:58 #120
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_182831651
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:05 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Waarom had je 60k ingebracht? Heb toch liever een groot gedeelte contant achter de hand.
Omdat ik een mooi huis wilde kopen en ik dat niet alleen op mijn salaris kon kopen (was toen vrijgezel, dus kon toentertijd geen inkomen partner meenemen).
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:50:39 #121
286575 Roces18
Chef de party
pi_182831688
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:47 schreef damsco het volgende:

[..]

Omdat ik een mooi huis wilde kopen en ik dat niet alleen op mijn salaris kon kopen (was toen vrijgezel, dus kon toentertijd geen inkomen partner meenemen).
maar stel dat je was ontslagen 'noem maar wat' dan kon je beter cash hebben ja toch?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_182832337
201K....omdat als ik dat vrijstaande huis wil kopen het niet wil lenen maar cash wil hebben om niet nog 30 jaar krom te liggen om de hypotheek af te lossen
I am a Koala who Stretches :P
pi_182833110
Ik vind het belangrijk om te allen tijde een buffer te hebben om onverwachte kosten of ontwikkelingen in mijn leven op te kunnen vangen. Stel ik verlies mijn baan of mijn relatie gaat ineens uit waardoor ik moet verhuizen met nieuwe meubels, dan wil ik gewoon zeker weten dat ik het in elk geval een paar maanden probleemloos uit kan zingen. Mijn eigen uitgangspunt is dat ik minimaal drie maanden al mijn vaste lasten en boodschappen moet kunnen betalen van mijn spaargeld.

Vorige maand bleek maar weer eens dat het handig is: ongeluk gehad op vakantie en in een klap ruim duizend euro armer door alle bijkomende zaken. Gewoon opgevangen met mijn buffer en ik eet er (bij wijze van spreken) geen boterham minder om.

Overigens kan het best interessant zijn om eens op de site van het Nibud te kijken, bij de pagina over sparen. Daar staan allerlei praktische adviezen en kun je ook een testje doen om te kijken of je voldoende buffer hebt. Als je het lastig vindt om met geld om te gaan (lees: sparen) dan kan dat best handig zijn. :D
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:49:57 #124
229935 damsco
Internetheld sinds 2008
pi_182833998
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 10:50 schreef Roces18 het volgende:

[..]

maar stel dat je was ontslagen 'noem maar wat' dan kon je beter cash hebben ja toch?
Uhm dan had ik in het slechtste geval mijn nieuwbouwhuis weer moeten verkopen. Aangezien ik toen alleen was vond ik dat risico acceptabel.

Qua inkomen ligt het ook enorm aan de sector waar je in werkt. Als het lastig werk vinden is raad ik het zeker af.
  dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:56:49 #125
80382 manny
30 is best veel
pi_182834117
"ze" zeggen: hou ongeveer 6 keer je maandinkomen aan als buffer. dan heb je voldoende om dingen op te vangen en mocht je onverhoopt, onverwachts, zonder inkomen komen dan ga je niet meteen de armoedeval in en heb je wat tijd om te zorgen voor een nieuwe inkomensbron (of je kostenpatroon aan te passen)
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')