abonnement Unibet Coolblue
pi_182765277
Kan iemand mij vertellen of deze kabels (oude dure harman kardon speakers met subwoofer)





Op deze tv kunnen worden aangesloten? Rood witte audio kabel?




Zo ja, welke verloopkabel is nodig?
  Forum Admin vrijdag 26 oktober 2018 @ 23:58:58 #2
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_182765395
Ik denk dat die rood witte tulp op de tv een ingang is en geen uitgang. Het is een ingang die voor het geluid zorgt horende bij de component ingangen ernaast.
  Forum Admin zaterdag 27 oktober 2018 @ 00:05:01 #3
58651 crew  murp
murp
pi_182765515
quote:
Ja dan heb je die nodig + 2x male/ male kabels Zodat je ze aan beide kanten 1 in je pc en de andere in je verleng stukje kan zetten. als je 2 boxen hebt heb je nog een splitter naar 1 stukje nodig maar dan weet ik niet of je dan mono geluid hebt.
Redacted
pi_182765560
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 23:58 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
Ik denk dat die rood witte tulp op de tv een ingang is en geen uitgang. Het is een ingang die voor het geluid zorgt horende bij de component ingangen ernaast.
Ik denk dat je gelijk hebt opa bakkebaard. Ik zie nu dat er een optische uitgang is (ook op Apple tv die ik gebruik trouwens). Ik zie dat er kastjes zijn voor optisch naar tulp. Ik houd dan nog steeds het probleem dat ik niet snap wat de de twee kabels aan de boxen/subwoofer zwart/groen doen.

Zijn dit eigenlijk de rood witte kabel?
Is alleen de zwarte kabel van belang?
Moet ik een speciaal kastje hebben voor groene kabel?
pi_182765622
quote:
Hoezo 2x? Ik heb maar een 1x rood witte uitgang in tv.
pi_182765638
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 00:05 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

Ja dan heb je die nodig + 2x male/ male kabels Zodat je ze aan beide kanten 1 in je pc en de andere in je verleng stukje kan zetten. als je 2 boxen hebt heb je nog een splitter naar 1 stukje nodig maar dan weet ik niet of je dan mono geluid hebt.
Er moet dus altijd een pc tussen? Was niet t idee.
pi_182765647
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 00:10 schreef Blackman het volgende:

[..]

Hoezo 2x? Ik heb maar een 1x rood witte uitgang in tv.
ik ging van 2x boxen uit. :P is 1 grote box blijkbaar? foto?
Redacted
pi_182766050
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 00:11 schreef cablegunmaster het volgende:

[..]

ik ging van 2x boxen uit. :P is 1 grote box blijkbaar? foto?
Ja een subwoofer met deze twee vader kabels. De twee kleine boxjes zitten in de subwoofer
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 01:01:13 #10
422502 Mr.Heisenberg
I'am the danger!
pi_182766685
Is die groene niet voor de boxjes en die zwarte voor de subwoofer?
Heb je geen PC/laptop of tablet/smartphone die een min-jack-aansluiting heeft? Dan kun je die kabels uittesten en luisteren uit welke kabel normaal geluid komt(de speakers) en welke het misschien niet doet of veel bass heeft(de subwoofer).

Ik heb verder geen ervaring met subwoofers, dus zou niet weten hoe je die aan hoort te sluiten.
Hier is een verloopkabel die je voor de speakers nodig hebt(geen idee wat te doen met de subwoofer):
https://www.bax-shop.nl/j(...)ca-male-verloopkabel (zelfde soort kabel die murp al aangaf zie ik)
pi_182767100
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 00:08 schreef Blackman het volgende:

[..]

Ik zie nu dat er een optische uitgang is (ook op Apple tv die ik gebruik trouwens). Ik zie dat er kastjes zijn voor optisch naar tulp. Ik houd dan nog steeds het probleem dat ik niet snap wat de de twee kabels aan de boxen/subwoofer zwart/groen doen.

Zijn dit eigenlijk de rood witte kabel?
Is alleen de zwarte kabel van belang?
Moet ik een speciaal kastje hebben voor groene kabel?
Kleurcodes voor o.a. computerspeakers zijn gestandaardiseerd, zie hier. Als die Harman Kardon speakerset echt alleen maar een groene en een zwarte stereo jackplug heeft, dan lijkt me dat eerder een vierkanaals speakerset. Misschien kun je even het exacte typenummer geven van je setje, dat zegt meer dan zo'n fotootje van twee standaard 3,5 mm jacks.

Je kunt niet zomaar een set met meer dan twee speakers op je TV aansluiten, ook niet met een converter van optisch naar coaxiaal. Zo'n converter zet namelijk alleen een optisch digitaal signaal volgens de S/PDIF standaard om naar een elektrisch signaal volgens diezelfde standaard, en dan is het nog steeds digitaal en niet geschikt voor je speakers die een analoge input op lijnniveau nodig hebben. De meeste TV's beschikken niet over een analoge audio uitgang met rode en witte tulpconnectors.

Er zijn wel mogelijkheden om je speakers op je TV aan te sluiten, maar dan zonder de subwoofer, en dat klinkt waarschijnlijk voor geen meter. Er zijn verschillende mogelijkheden, nl. (a) gebruik van een DAC met optische ingang die je via een Toslink kabel (optische kabel) op de optische S/PDIF uitgang van je TV aansluit, (b) gebruik van de koptelefoonaansluiting van de TV, indien aanwezig en (c) gebruik van een adapter van SCART naar tulp indien je TV nog over een SCART aansluiting beschikt én je niet digitaal kijkt op een CI+ TV of van HDMI bronnen gebruik maakt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 27-10-2018 01:30:49 ]
pi_182771238
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 01:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Kleurcodes voor o.a. computerspeakers zijn gestandaardiseerd, zie hier. Als die Harman Kardon speakerset echt alleen maar een groene en een zwarte stereo jackplug heeft, dan lijkt me dat eerder een vierkanaals speakerset. Misschien kun je even het exacte typenummer geven van je setje, dat zegt meer dan zo'n fotootje van twee standaard 3,5 mm jacks.

Je kunt niet zomaar een set met meer dan twee speakers op je TV aansluiten, ook niet met een converter van optisch naar coaxiaal. Zo'n converter zet namelijk alleen een optisch digitaal signaal volgens de S/PDIF standaard om naar een elektrisch signaal volgens diezelfde standaard, en dan is het nog steeds digitaal en niet geschikt voor je speakers die een analoge input op lijnniveau nodig hebben. De meeste TV's beschikken niet over een analoge audio uitgang met rode en witte tulpconnectors.

Er zijn wel mogelijkheden om je speakers op je TV aan te sluiten, maar dan zonder de subwoofer, en dat klinkt waarschijnlijk voor geen meter. Er zijn verschillende mogelijkheden, nl. (a) gebruik van een DAC met optische ingang die je via een Toslink kabel (optische kabel) op de optische S/PDIF uitgang van je TV aansluit, (b) gebruik van de koptelefoonaansluiting van de TV, indien aanwezig en (c) gebruik van een adapter van SCART naar tulp indien je TV nog over een SCART aansluiting beschikt én je niet digitaal kijkt op een CI+ TV of van HDMI bronnen gebruik maakt.
HK695-01 PC

Hier op ebay: https://www.ebay.com/itm/(...)0:g:Jc8AAOSwUchZ9zWx

[ Bericht 6% gewijzigd door Blackman op 27-10-2018 12:30:45 (Link toegevoegd) ]
pi_182772644


1 stekker is links/rechts
1 stekker is sub/center
.
pi_182774452
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:21 schreef Fer het volgende:
[ afbeelding ]

1 stekker is links/rechts
1 stekker is sub/center
Dat is vreemd, hier lijken de functies van de geel-oranje en de zwarte aansluiting te zijn verwisseld, meestal is de zwarte voor Rear Out en geel-oranje voor Center/Subwoofer, zie ook hier.
pi_182774813
quote:
Goed, dit is inderdaad een 2.1 setje. Normaal gezien gebruik je dit setje bij een desktop computer en sluit je de groene jack aan op de groene uitgang en de zwarte jack op de geel-oranje uitgang, dus niet op de zwarte uitgang. Deze speakerset ga je niet ordentelijk op je TV aan kunnen sluiten. Van de zwarte jack wordt maar één kanaal gebruikt omdat je geen center speaker hebt en dat betekent dat je bij eventueel gebruik van een jack splitter maar één kanaal naar je subwoofer zou sturen, en dat is niet de bedoeling. Bovendien moet je geen full range audio signaal naar je subwoofer sturen, daar is het ding niet op berekend.

Facit: zet het uit je hoofd om dit setje als TV-speakers te gaan gebruiken.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 21:16:57 #16
11287 kaassouffle
Medewerker v/d maand
pi_182779880
Volgens de handleiding kun je ook alleen de groene stekker gebruiken voor stereo geluid. Zwarte stekker hoef je dan niet aan te sluiten...

https://www.top4runners.com/computer/Harman%20Kardon%20HK695.pdf

Langer op FOK! dan je oma, minder posts dan je moeder...
Platenfabriek - spotify playlists
pi_182779884
Groen is L+R voor,en zwart is Midden voor..
pi_182782254
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 21:16 schreef kaassouffle het volgende:
Volgens de handleiding kun je ook alleen de groene stekker gebruiken voor stereo geluid. Zwarte stekker hoef je dan niet aan te sluiten...

Dat had ik ook al bedacht, maar dan krijg je niet of nauwelijks bas en daarmee wel een erg iel geluid. Nauwelijks de moeite in vergelijk met de ingebouwde speakers van een moderne TV.
pi_182782474
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 21:17 schreef cobain1994 het volgende:
Groen is L+R voor,en zwart is Midden voor..
Nou nee. Zwart is voor links en rechts achter (zie ook hier) en dat was ook al zo toen dit setje werd uitgebracht in 2000 en daarom verbaast het mij een beetje dat in de handleiding wordt aangeraden om de zwarte jack op zwart aan te sluiten. Maar kennelijk is dit wel de bedoeling, vandaar de kleur van de jack. Beetje fake dus.
pi_182787956
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 21:16 schreef kaassouffle het volgende:
Volgens de handleiding kun je ook alleen de groene stekker gebruiken voor stereo geluid. Zwarte stekker hoef je dan niet aan te sluiten...

https://www.top4runners.com/computer/Harman%20Kardon%20HK695.pdf

Verdraaid. Ook subwoofer doet het gewoon. 🙄
pi_182792102
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 09:44 schreef Blackman het volgende:

[..]

Verdraaid. Ook subwoofer doet het gewoon. 🙄
Het is eigenlijk gewoon een tweeweg stereo speakerset waarbij ze hebben bezuinigd op de woofers door er maar één te gebruiken voor zowel links als rechts. Zo kun je deze set het beste zien. Er zal wel een schakeling in zitten die detecteert of de zwarte jack al dan niet is aangesloten en die - als de zwarte jack niet is aangesloten - de lagere frequenties van de input van de groene jack via een cross over filter tevens doorstuurt naar de woofer.

Een subwoofer mag je dit dus eigenlijk niet noemen, want de subwoofer output van een geluidskaart wordt helemaal niet gebruikt, wel de output die eigenlijk voor links en rechts achter is bedoeld (zwart), en die indentiek is met de output voor links en rechts voor (groen) wanneer een stereobron wordt afgespeeld.

Al met al is dit wel een meevaller voor jou, want dit betekent dat je het setje toch als stereo speakerset voor je TV zou kunnen gebruiken zoals je wilde. Als je nu nog even het merk en exacte typenummer van je TV geeft, dan kunnen we nagaan welke mogelijkheden je hebt om de speakers aan te sluiten.
pi_182798899
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 14:15 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het is eigenlijk gewoon een tweeweg stereo speakerset waarbij ze hebben bezuinigd op de woofers door er maar één te gebruiken voor zowel links als rechts. Zo kun je deze set het beste zien. Er zal wel een schakeling in zitten die detecteert of de zwarte jack al dan niet is aangesloten en die - als de zwarte jack niet is aangesloten - de lagere frequenties van de input van de groene jack via een cross over filter tevens doorstuurt naar de woofer.

Een subwoofer mag je dit dus eigenlijk niet noemen, want de subwoofer output van een geluidskaart wordt helemaal niet gebruikt, wel de output die eigenlijk voor links en rechts achter is bedoeld (zwart), en die indentiek is met de output voor links en rechts voor (groen) wanneer een stereobron wordt afgespeeld.

Al met al is dit wel een meevaller voor jou, want dit betekent dat je het setje toch als stereo speakerset voor je TV zou kunnen gebruiken zoals je wilde. Als je nu nog even het merk en exacte typenummer van je TV geeft, dan kunnen we nagaan welke mogelijkheden je hebt om de speakers aan te sluiten.


Basic tv. Volgens mij heb ik gewoon een converter nodig van digitaal naar 3.5mm jack.

https://s.click.aliexpress.com/e/by6ZaUnW
pi_182799849
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 19:35 schreef Blackman het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Basic tv. Volgens mij heb ik gewoon een converter nodig van digitaal naar 3.5mm jack.

https://s.click.aliexpress.com/e/by6ZaUnW
Inderdaad, dat lijkt de enige manier om je speakers met deze TV te gebruiken omdat je TV geen hoofdtelefoonaansluiting heeft, geen analoge audio uitgangen en ook geen SCART aansluiting.

Bedenk wel dat je behalve een DAC ook nog een toslink kabel (optische kabel) nodig hebt én een verloopje van twee maal tulp (male) naar 3,5 mm jack (female). Dat zou ik dan maar gelijk meebestellen bij ali, anders kun je dat ding straks nog niet aansluiten.

Verder moet je er rekening mee houden dat je het volume van je externe speakers niet zult kunnen regelen via de afstandsbediening van je TV. Dat wordt dus steeds opstaan om het geluid harder of zachter te zetten. Als je digitaal kijkt dan kan het ook gebeuren dat je bij sommige zenders geen geluid krijgt via je speakers. Dat is het geval als de zender waar je naar kijkt alleen 5.1 audio meestuurt. Dat kan die converter niet aan. Het is mij niet duidelijk of je TV de mogelijkheid heeft de output via de optische uitgang vast in te stellen op tweekanaals audio, dat zou dit probleem op kunnen lossen. Als je via een externe decoder digitaal kijkt, dan heeft de decoder meestal wel de mogelijkheid om tweekanaals audio als default in te stellen.
pi_182800018
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 20:07 schreef Riparius het volgende:

[..]

Inderdaad, dat lijkt de enige manier om je speakers met deze TV te gebruiken omdat je TV geen hoofdtelefoonaansluiting heeft, geen analoge audio uitgangen en ook geen SCART aansluiting.

Bedenk wel dat je behalve een DAC ook nog een toslink kabel (optische kabel) nodig hebt én een verloopje van twee maal tulp (male) naar 3,5 mm jack (female). Dat zou ik dan maar gelijk meebestellen bij ali, anders kun je dat ding straks nog niet aansluiten.

Verder moet je er rekening mee houden dat je het volume van je externe speakers niet zult kunnen regelen via de afstandsbediening van je TV. Dat wordt dus steeds opstaan om het geluid harder of zachter te zetten. Als je digitaal kijkt dan kan het ook gebeuren dat je bij sommige zenders geen geluid krijgt via je speakers. Dat is het geval als de zender waar je naar kijkt alleen 5.1 audio meestuurt. Dat kan die converter niet aan. Het is mij niet duidelijk of je TV de mogelijkheid heeft de output via de optische uitgang vast in te stellen op tweekanaals audio, dat zou dit probleem op kunnen lossen. Als je via een externe decoder digitaal kijkt, dan heeft de decoder meestal wel de mogelijkheid om tweekanaals audio als default in te stellen.
Als ik t goed zie, zit de goede optische kabel er al wel bij. Tulpkabel lijkt me niet nodig bij dot kastje waarop ik ook een headphone ingang zie zitten.

Veel dank allen!
pi_182800350
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 20:12 schreef Blackman het volgende:

[..]

Als ik 't goed zie, zit de goede optische kabel er al wel bij. Tulpkabel lijkt me niet nodig bij dat kastje waarop ik ook een headphone ingang zie zitten.

Veel dank allen!
Ik zie het, toslink kabel wordt meegeleverd. Hoofdtelefoonaansluiting op de converter gebruiken is inderdaad ook mogelijk. Ze waarschuwen ook netjes dat het ding niet overweg kan met Dolby 5.1 input. Blijft nog over dat er geen voedingsadapter wordt meegeleverd. Via de meegeleverde USB power kabel moet je een USB poort op je TV gebruiken voor de voeding. Dat kan vervelend zijn als je diezelfde USB poort ook wil gebruiken om er bijvoorbeeld een USB stick met videomateriaal op aan te sluiten. Maar misschien heb je wel een USB lader liggen, dan kun je die ook gebruiken voor de voeding.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')