abonnement Unibet Coolblue
pi_182756735
Middag!

Sinds 2 weken zijn wij de gelukkige ouders van een zoon. Echter houden wij van een koudere ruimte dan waarschijnlijk wenselijk is.

Ik wil dus in huis zorgen dat verschillende kamers op een eigen temperatuur verwarmd worden.

Het gaan in eerste instantie om 3 verschillende zones:
- woonkamer
- babykamer
- badkamer

Op dit moment hebben we enkel een standaard thermostaat in de woonkamer. Al langer de wens om over te stappen naar een 'slimme'thermostaat. Daar kan dit moment mooi voor gebruikt worden.

Wat zijn jullie ervaringen, hoe en wat is hiervoor nodig. Ben iets teveel leek om dit goed te snappen.
All management is Strategic Management.
pi_182757190
Gewoon de knoppen van de radiatoren dicht/open draaien? :?
pi_182758467
Met een slimme radiatorknop.
Zoiets
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_182758977
honeywell evohome of plugwise tom (ofzoiets)
meer weet ik er niet,

losse "slimme" thermostaat knoppen zonder bijbehorende thermostaat is zinloos.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2018 18:38:23 ]
pi_182759842
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 16:48 schreef Poes. het volgende:
Gewoon de knoppen van de radiatoren dicht/open draaien? :?
Dat zal niet werken je hebt ook nog iets nodig die de cv ketel verteld dat die moet gaan stoken normaal doet de kamerthermostaat dat, je kan dan in andere kamers draaien aan de knoppen maar daar van gaat de ketel niet aan of uit.
pi_182760132
Ws moet de woonkamer koeler dan de babykamer?

In dat geval kun je relatief simpel 2 dingen doen. Een draadloze thermostaat op de babykamer zetten en daar de temperatuur bepalen. In de woonkamer zal dan ws al niet voldoende gestookt worden om het 21 graden te maken anders met de knoppen bijstellen. Of op de babykamer een grotere radiator plaatsen met over capaciteit. Zodat het daar sneller warm is dan in de woonkamer. Als de radiator dan draait om het in de woonkamer te verwarmen zal het in baby kamer warmer worden.
Maar dit is wel allemaal tijdelijk. Als een baby een maand of 3 4 is kan het zich vaak goed warm houden. Dus met een winterslaapzak is 18 graden prima.
pi_182761245
De enige optie waarvan ik weet dat die echt werkt is evohome van honeywell. Daarmee kan je elke ruimte op de gewenste temperatuur instellen en ook op verschillende tijden van de dag. Ik zou niet anders meer willen.
Natuurlijk is het ook slim om te kijken of je radiators goed gedimensioneerd zijn. Dat verhoogt je comfort en is uiteindelijk beter voor je eigen portemonnee.
pi_182761290
Er is een uitgebreid forum rond Honeywell Evohome:
K&W / [Honeywell Evohome] Deel 11 - Een warme winter tegemoet
Als je het als klusser even niet wi't, Tape, Pur of Kit!
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:33:56 #9
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_182761405
Gooi de ketel eruit en hang drie lucht-lucht warmtepompen op ~O>
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_182761939
Thanks zover. Zal me eens gaan inlezen ook in die Honeywell
All management is Strategic Management.
pi_182763732
Andere optie is: weersafhankelijk (WA) stoken. Een buitenvoeler bepaalt de ketelwatertemperatuur en er wordt semi-constant wam water rondgepompt. Alle radiatoren krijgen thermostaatkranen (je kamerthermostaat vervalt) en elke ruimte is daarmee onafhankelijk in te stellen qua temperatuur en tijd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182771178
Ideaal gezien zou je alle radiatoren moeten voorzien van een op afstandbestuurbare knop.
Of twee thermostaten (beneden en op babykamer) of beter radiatorknop inclusief thermostaat.

Andere optie zou zijn: extra thermostaat (waarschijnlijk + draadloze ketelmodule?) op babykamer. Ketel gaat stoken bij laag temperatuur op 1 vd 2 plekken. Slaapkamer radiator dichtgooien. Nadeel is dat je woonkamer wellicht te warm wordt als slaapkamer sneller afkoelt.

Ala je vloerverwarming hebt is het allemaal ietsje anders.

Itho heeft ook wel mooi systeem waarbij je mechanische ventilatie ook mee kan regelen.
Eerst denken, dan typen
  zondag 28 oktober 2018 @ 07:55:06 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182786715
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 22:31 schreef blomke het volgende:
Andere optie is: weersafhankelijk (WA) stoken. Een buitenvoeler bepaalt de ketelwatertemperatuur en er wordt semi-constant wam water rondgepompt. Alle radiatoren krijgen thermostaatkranen (je kamerthermostaat vervalt) en elke ruimte is daarmee onafhankelijk in te stellen qua temperatuur en tijd.
Kun je die kranen ook op een vloerverwarming gebruiken? :@
Resistance is futile.
pi_182786746
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 07:55 schreef Seven. het volgende:
Kun je die kranen ook op een vloerverwarming gebruiken? :@
Vloerverwarming wordt geregeld door een kamerthermostaat, en heeft bij de verdeler open/dicht kranen. Die laatste vervangen door th. kranen is zinloos, ze hangen niet in de verblijfsruimte.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 28 oktober 2018 @ 08:05:12 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182786779
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 07:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Vloerverwarming wordt geregeld door een kamerthermostaat, en heeft bij de verdeler open/dicht kranen. Die laatste vervangen door th. kranen is zinloos, ze hangen niet in de verblijfsruimte.
Wij zitten nu tussen 2 systemen in. Vloerverwarming op de begane grond en normale radiatoren op de woonverdieping en slaapverdieping. Dus beetje aftasten, we gaan op de woonverdieping uiteindelijk ook over op vloerverwarming.
Resistance is futile.
pi_182786787
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 08:05 schreef Seven. het volgende:
Wij zitten nu tussen 2 systemen in. Vloerverwarming op de begane grond en normale radiatoren op de woonverdieping en slaapverdieping.
Op die laatste 2 (radiatoren) kan je wel th.-kranen zetten. Sterker nog: is zeer aan te raden t.o.v. open/dicht kranen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 28 oktober 2018 @ 08:13:46 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182786832
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 08:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Op die laatste 2 (radiatoren) kan je wel th.-kranen zetten. Sterker nog: is zeer aan te raden t.o.v. open/dicht kranen.
Denk ik ook. We hebben sowieso een slim huis dus niets doen op dat gebied met verwarming, is geen optie :7 . We gaan de CV op eem andere plek hangen over een paar maanden, dan pak ik dit waarschijnlijk ook op. 6 radiatoren hebben we nu, die van de badkamer gaat er waarschijnlijk uit.
Resistance is futile.
pi_182786864
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 07:55 schreef Seven. het volgende:

[..]

Kun je die kranen ook op een vloerverwarming gebruiken? :@
In principe heeft je verdeler al een thermostaatkraan, alleen meet deze de temperatuur van het water in de vloer. Hangt de kamerthermostaat op de verdieping met vloerverwarming? Je zou dan de radiatoren van thermostaatkranen kunnen voorzien.

Omdat een vloerverwarming traag is, zal deze wat langer door blijven verwarmen, waardoor de ruimtes met radiatoren te heet worden. Door de thermostaatkranen op de radiatoren, zullen deze zich afsluiten, zodra het warm genoeg is.
.
  zondag 28 oktober 2018 @ 09:00:02 #19
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182787345
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 08:15 schreef Fer het volgende:

[..]

In principe heeft je verdeler al een thermostaatkraan, alleen meet deze de temperatuur van het water in de vloer. Hangt de kamerthermostaat op de verdieping met vloerverwarming? Je zou dan de radiatoren van thermostaatkranen kunnen voorzien.

Omdat een vloerverwarming traag is, zal deze wat langer door blijven verwarmen, waardoor de ruimtes met radiatoren te heet worden. Door de thermostaatkranen op de radiatoren, zullen deze zich afsluiten, zodra het warm genoeg is.
Momenteel vv op begane grond en thermostaat plus radiatoren op 1e verdieping. Ook radiatoren op de 2e verdieping.
Resistance is futile.
  zondag 28 oktober 2018 @ 09:02:35 #20
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182787389
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 16:48 schreef Poes. het volgende:
Gewoon de knoppen van de radiatoren dicht/open draaien? :?
Als je radiatoren dichtdraait in de ruimte waar de thermostaat hangt, dan blijft de ketel op vol vermogen draaien omdat ie denkt dat het niet warmer word
pi_182788283
quote:
14s.gif Op zondag 28 oktober 2018 09:02 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Als je radiatoren dichtdraait in de ruimte waar de thermostaat hangt, dan blijft de ketel op vol vermogen draaien omdat ie denkt dat het niet warmer word
M'n thermostaat hangt in de woonkamer, die 2 radiatoren staan vol aan. Net als in de hal en de douche. Slaapkamers staan allemaal uit.
Zo bedoelde ik het.
  zondag 28 oktober 2018 @ 10:09:00 #22
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182788358
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 10:05 schreef Poes. het volgende:

[..]

M'n thermostaat hangt in de woonkamer, die 2 radiatoren staan vol aan. Net als in de hal en de douche. Slaapkamers staan allemaal uit.
Zo bedoelde ik het.
Ah..
Maar TS wil het eigenlijk net andersom..
pi_182788392
quote:
14s.gif Op zondag 28 oktober 2018 10:09 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Ah..
Maar TS wil het eigenlijk net andersom..
Zo had ik het niet begrepen :@
Hier toentertijd met verse baby ook de woonkamer en z'n eigen slaapkamer goed verwarmd, de rest kon toen wat lager. Als in; radiatoren niet te ver opendraaien.
pi_182791364
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 10:10 schreef Poes. het volgende:

[..]

Zo had ik het niet begrepen :@
Hier toentertijd met verse baby ook de woonkamer en z'n eigen slaapkamer goed verwarmd, de rest kon toen wat lager. Als in; radiatoren niet te ver opendraaien.
Daar komen we ver mee, alleen in de nacht koelt het wat te ver af. Dan zou 't fijn zijn als cv toch aanspringt enkel voor de babykamer.
All management is Strategic Management.
pi_182791562
Of jullie laten je zoon maar aan de kou wennen.

Ik ben als baby ook in mijn wieg in de vrieskou (januari 1981) gezet (wel goed ingepakt), en ik kan niet zeggen dat ik er last van heb gehad.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')