abonnement Unibet Coolblue
pi_182750265
Situatie:
We hebben een gloednieuwe tweekapper. Groot huis waar de garage aan vast zit. De begane grond heeft vloerverwarming, ook de garage (die zit ook geheel in de isolatieschil). Boven hebben we radiatoren. Die staan nu allemaal dicht. Op de badkamer op de eerste verdieping hebben we vloerverwarming en een handdoekradiator. Om de radiatoren boven aan te sturen hebben we een aparte thermostaat, wireless en alleen aan/uit.
Ons is destijds verteld: in de badkamer is de vloerverwarming de bijverwarming, je moet het van de radiator hebben daar. Nou hoeft het op een badkamer niet 24/7 warm te zijn, dus ik wil een uitbreiding op de thermostaat kopen zodat ik die kan programmeren, uurtje in de ochtend warm, uurtje in de avond. De vloerverwarming daar reageert echter niet op de thermostaat. Die heeft (op een slaapkamer) een radiatorknop.
Nou was er gisteren iemand van het installatiebedrijf hier en die zegt iets heel anders. Volgens hem moeten we de vloerverwarming vol open gooien boven en de radiator ook. De thermostaat moet dan vast op de muur in de badkamer en dan kwam het vanzelf goed. Eh ja, dan is de badkamer dus 24/7 warm en blijft de ketel daar constant op stoken. Beetje zonde in mijn ogen.

Maar goed, wie heeft er gelijk? Ik heb om te testen eerder deze maand de vloerverwarming op de badkamer wel vol open gezet, die nacht liep het gasverbruik enorm op (7 kuub die dag, grotendeels in de nacht) en ik had die ochtend inderdaad een warme vloer. Maar ik heb ook de hele nacht de verdeler van de vloerverwarming boven herrie horen maken (terwijl die in een slaapkamer onder de mijne zit). De installateur heeft hier al zoveel fouten gemaakt en gelogen dat ik hen niet meer vertrouw, maar ja, ivm garantie enzo zitten we nog wel even aan ze vast.

Doel is: wel warmte in ochtend en eventueel in de avond, gewoon iets van 20 graden en geen overdreven gebruik. Ga ik dat bereiken door de radiator te programmeren? En zo ja, wat doe ik dan met de vloerverwarming?
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182751173
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 10:19 schreef d.k. het volgende:

Nou was er gisteren iemand van het installatiebedrijf hier en die zegt iets heel anders. Volgens hem moeten we de vloerverwarming vol open gooien boven en de radiator ook. De thermostaat moet dan vast op de muur in de badkamer en dan kwam het vanzelf goed. Eh ja, dan is de badkamer dus 24/7 warm en blijft de ketel daar constant op stoken.
Volslagen kolder.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182751182
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 10:19 schreef d.k. het volgende:
Ga ik dat bereiken door de radiator te programmeren?
Ja, kan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182751237
Mooi, dan ga ik dat doen. En als ik dan toch verwarming wil op mijn werkkamer is het simpel, dan gooi ik daar de radiator open en pas ik het programma op de thermostaat tijdelijk aan.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:20:40 #5
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_182751370
Ik heb daarvoor een Tado thermostaat en op de badkamer een slimme radiatorknop van Tado. Kun je precies wat je wil.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_182751479
Nou, ik heb dus al een thermostaat die werkt met de cv ketel (de round wireless van Honeywell) dus ik koppel em nu met een module om hem via de app aan te sturen. Dan ben ik snel klaar en is het bovendien maar 75 euro.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182780797
Zo simpel als het leek is het helaas niet. De thermostaat koppel je via een gateway aan wifi, maar onze gateway kreeg de module niet gevonden. Nou blijkt bij onze hre Intergas ketel die module ingebouwd. En ja, ook daar valt weer een gateway voor te kopen en dan kan je de gehele ketel uitlezen en programmeren, maar dat wil ik niet. Want ik heb vloerverwarming beneden, die doet (met een modulerende thermostaat van Honeywell) gewoon zijn werk en daar wil ik niets aan veranderen. Zucht.
Ik ga nu wel weer contact met Intergas opnemen over hoe zij dit zouden oplossen, want de installateur vertrouw ik voor geen meter meer.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182782936
De badkamer rechtstreeks cv, zonder aparte thermostaat is geen optie?

In mijn ogen is een gescheiden regeling in een modern geisoleerde woning onzin.
.
pi_182783158
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 23:40 schreef Fer het volgende:
De badkamer rechtstreeks cv, zonder aparte thermostaat is geen optie?

In mijn ogen is een gescheiden regeling in een modern geisoleerde woning onzin.
Hoe dat dan? Want de vloerverwarming op de begane grond wordt aangestuurd door de thermostaat beneden. Daar wil ik het altijd warm (of nou ja, in de nacht hoeft dat niet maar ik begrijp dat je de vloerverwarming moet laten staan op de dagtemperatuur). Mijn badkamer hoeft niet 24/7 warm. Dat is zonde van de energie.
Los daarvan, als ik boven de thermostaat op zeg 14 graden zet gaat mijn handdoek radiator niet aan want die reageert niet op de thermostaat beneden. En dan is er dus nog de vloerverwarming in de badkamer en die reageert op geen enkele thermostaat maar alleen op een radiator knop. En die verdeler maakt best wat herrie als de vloerverwarming het doet, hoort dat eigenlijk wel zo?
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182783209
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 23:52 schreef d.k. het volgende:

[..]

Hoe dat dan? Want de vloerverwarming op de begane grond wordt aangestuurd door de thermostaat beneden. Daar wil ik het altijd warm (of nou ja, in de nacht hoeft dat niet maar ik begrijp dat je de vloerverwarming moet laten staan op de dagtemperatuur). Mijn badkamer hoeft niet 24/7 warm. Dat is zonde van de energie.
Los daarvan, als ik boven de thermostaat op zeg 14 graden zet gaat mijn handdoek radiator niet aan want die reageert niet op de thermostaat beneden. En dan is er dus nog de vloerverwarming in de badkamer en die reageert op geen enkele thermostaat maar alleen op een radiator knop. En die verdeler maakt best wat herrie als de vloerverwarming het doet, hoort dat eigenlijk wel zo?
Gloednieuwe woning, die is toch goed geisoleerd? Dan kost het verwarmen van de badkamer de hele dag echt niet zoveel meer energie. Die vloerverwarming zal toch dan alleen warm worden als de thermostaat beneden aanspringt.
.
pi_182783483
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 23:56 schreef Fer het volgende:

[..]

Gloednieuwe woning, die is toch goed geisoleerd? Dan kost het verwarmen van de badkamer de hele dag echt niet zoveel meer energie. Die vloerverwarming zal toch dan alleen warm worden als de thermostaat beneden aanspringt.
Dan hangt die radiator er dus voor niks terwijl dat volgens de installateur de hoofdverwarming moet zijn. Bovendien heb ik die thermostaat ook nodig om op de andere kamers op verdieping 1 en 2 de verwarming te regelen. Dat zijn slaapkamers waar je wrs bijna nooit warmte wilt maar er is ook een werkkamer en daar wil ik wel warmte. Daar zit alleen een radiator en geen vloerverwarming. Als ik het daar warm wil hebben moet de radiator een seintje krijgen dat het te koud is. Dat seintje komt nooit van de thermostaat beneden, daar is het immers nooit koud. Dat moet dan ook komen van de losse thermostaat (althans zo is ons gezegd bij de aanleg).

En jij zegt amper gebruik, maar in de nachtelijke uren brandt nu de badkamerradiator en dat kost me meer gas dan overdag met koken erbij. Dat is toch onnodig gebruik.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182783857
Er zijn mooie spreekwoorden voor, maar in feite komt het erop neer dat je een keuze moet.

Je maakt de temperatuur regelbaar in elke ruimte, dmv een duur systeem zoals Evohome. Of je regelt alles met een enkele thermostaat in de woonkamer en neemt eventuele verliezen voor lief, maar dan is wel je badkamer de gehele dag warm.
.
pi_182786648
En mijn werkkamer nooit warm, dus geen optie.

Nou hebben wij het 'geluk' dat hoe het nu werkt niet conform afspraak aannemer/installateur is, dus ik ga het daar maar als klacht neerleggen. En daarnaast bij Intergas navraag doen over hoe zij dit zouden oplossen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182786908
Als de kraan in je werkkamer open staat, zal zodra er beneden gestookt wordt, je werkkamer ook warm gemaakt worden. Zitten er eigenlijk kleppen in je systeem?
.
pi_182786988
Er bestaan ook thermostaatkranen die programmeerbaar zijn. Ik weet niet of dat een oplossing voor je kan zijn? Zou de radiator in de badkamer warm worden als je hem open draait? Of moet je eerst de kamerthermostaat daarvoor hoger zetten?
pi_182787145
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 08:18 schreef Fer het volgende:
Als de kraan in je werkkamer open staat, zal zodra er beneden gestookt wordt, je werkkamer ook warm gemaakt worden. Zitten er eigenlijk kleppen in je systeem?
Maar er wordt beneden amper gestookt en als ik de verwarming in de werkkamer aan wil moet die in korte tijd de kamer opstoken. Zelfs de temperatuur beneden tijdelijk verhogen gaat dat niet opleveren, nog even los van het feit dat het een ander circuit is. Boven en beneden zijn gescheiden, dus ja er zit een klep tussen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182787155
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 08:25 schreef aegir_de_viking het volgende:
Er bestaan ook thermostaatkranen die programmeerbaar zijn. Ik weet niet of dat een oplossing voor je kan zijn? Zou de radiator in de badkamer warm worden als je hem open draait? Of moet je eerst de kamerthermostaat daarvoor hoger zetten?
Nu is het zo dat ik daarvoor de thermostaat hoger zet. En dat werkt. Alleen dat is aan of uit en dat wil ik dus niet.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182788206
Ik denk dat je er nog even aan moet wennen dat een nieuw huis met vloerverwarming net even wat anders werkt dan een ouder en matig geïsoleerd huis met radiatoren.

Dat je die ene nacht met de badkamer "aan" 7 kuub hebt verstookt bijvoorbeeld, komt vooral omdat je de vloer moest opwarmen. Eenmaal een opgewarmde vloer, zal het verbruik flink dalen.

Daarnaast verbaas ik mij er over dat in nieuwbouw de werkkamer overdag afkoelt naar onaangename temperaturen. Tenminste, wanneer deze gebruikt wordt. In een werkkamer die gebruikt wordt, draait immers de hele dag de nodige apparatuur waar warmte vanaf komt, dat moet in een nieuwbouwwoning de afkoeling van die kamer toch echt sterk beperken.
pi_182788578
Ik werk er niet permanent, dan liet ik er de verwarming juist aan staan. Het gaat juist telkens om een paar uur en de enige apparatuur die altijd aan staat is de harde schijf, dat levert geen warmte op.

De radiator en de vloerverwarming op de badkamer staan inmiddels al weken aan, dus de vloer is wel opgewarmd. Ik zie gewoon letterlijk elke nacht het verbruik oplopen (via enelogic). Badkamer heeft twee 'buiten' muren maar dat zou toch geen probleem moeten zijn.

Die vloerverwarming van de badkamer zorgt ook niet voor het extra verbruik, die staat mbv een ouderwetse radiatorknop op een vaste stand.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182788714
Al wekenlang aan?

Ik heb in mijn oudbouw pas afgelopen weekend de radiatoren boven weer een heel klein beetje open gezet. Als je al wekenlang moet stoken in een nieuwbouwhuis en overdag wanneer je verwarming een paar uurtjes uit staat sommige ruimtes te veel afkoelen vraag ik mij ernstig af of je isolatie wel in orde is. Of heb je over ramen open staan?
pi_182788912
Ik sta niet graag met 16 graden onder de douche, dus de ingestelde temperatuur is 20,5. We zitten hier nu nog op een kale vlakte, dus niks om warmte vast te houden. Pak ik vanaf mijn huis de fiets richting de wat meer bebouwde delen van de wijk dan voel ik het warmer worden. Die thermostaat staat inmiddels een week of 5 op die temperatuur, de radiator is af en aan warm sinds een week of 4 denk ik. En de vloerverwarming van de badkamer staat sinds oplevering op 'aan', aan die knop zijn we maar 1 keer geweest, als check. En nee, raam dicht en ventilatie op stand 1 muv als we douchen, dan stand 3.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182789127
Overigens, op de werkkamer is de radiator alleen even open geweest om te testen of ie het deed. Die staat nu dicht. Op verdieping 1 staat alleen de handdoek radiator vol open en de vloerverwarming van de badkamer beperkt. Maar op termijn moet ik met die ene thermostaat de temperatuur op de gehele twee verdiepingen regelen (slaapkamers, werkkamer en twee badkamers). Ik wil daar graag een programma voor met ochtend warm, rest van de dag niet en dan de mogelijkheid om het tijdelijk warm te maken op een tijdstip in een ruimte. En dat kon mijn oude thermostaat in mijn huis van 15 jaar oud ook, dus dan moet dat nu toch ook lukken?
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  zondag 28 oktober 2018 @ 11:45:07 #23
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_182789778
Tado thermostaat + slimme radiatorknoppen op de badkamer en werkkamer. Daarmee los je het probleem op.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_182789869
Dat in deze tijd zo’n huis nog opgeleverd wordt.

Ik woon dan in de stad, maar hier is dit weekend pas de kachel serieus gaan pruttelen en mijn woning is uit 1998.

On thermostaat staat op 21 overdag 22 in de avond.
.
pi_182790215
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 11:50 schreef Fer het volgende:
Dat in deze tijd zo’n huis nog opgeleverd wordt.

Ik woon dan in de stad, maar hier is dit weekend pas de kachel serieus gaan pruttelen en mijn woning is uit 1998.

On thermostaat staat op 21 overdag 22 in de avond.
Zo raar is dat niet, ik heb hiervoor ook een jaar in een stenen omgeving gewoond, dat houdt me een partij warmte vast.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')