abonnement Unibet Coolblue
pi_182718940
Een aantal maanden geleden is ons nieuwbouwhuis opgeleverd, die voorzien is van een warmtepomp (ventilatie) in combinatie met een CV ketel.

Opzich niets bijzonders zou je zeggen, maar nu de dagen toch wat kouder beginnen te worden heb ik het idee dat de installatie niet bepaald optimaal benut wordt. Voordat ik direct de installateur ga bellen dat iets niet goed zit zou ik jullie hulp willen vragen of dit werkelijk zo is of niet, gezien ik zelf geen installateur ben, en er verder geen verstand van heb.. :X :)

De warmte pomp is een Inventum Ecolution Combi 50, samen met een intergas Xtreme Cv-ketel. Nu kunnen de boven en beneden verdieping apart geschakeld worden omdat elke verdieping een eigen thermostaat heeft. Hierdoor hebben beide verdiepingen een eigen elektrische klep die bedient wordt door de thermostaat van de betreffende verdieping.
Dus wanneer de thermostaat om warmte vraagt gaat de klep van die verdieping open, en kan er warm water doorstromen om te verwarmen. (Zo kan dus de beneden verdieping apart verwarmt worden los van de boven verdieping of andersom) Wanneer het warm genoeg is, gaat de klep weer dicht en is het circuit weer afgesloten.

Nu is volgens mij het principe van een ventilatie warmte pomp dat er continue warm water door de cv leidingen stroomt om het huis op temperatuur te houden, en dat alleen wanneer het nodig is de cv bijspringt om te verwarmen. Maar gezien de kleppen altijd zijn gesloten wanneer de cv niets doet, doet de warmtepomp naar mijn idee ook niets?

Gezien de installateur die de boel geplaatst heeft ook niet zelf de boel heeft ingesteld en opgestart (want dit heeft iemand van inventum zelf gedaan) vraag ik me af of hier wel over nagedacht is bij installatie van het systeem.

Ik hoop dat hier wat ervarings deskundigen zijn die toevallig wat ervaring hebben met zulke systemen, en die kunnen zeggen of dit wel of niet mogelijk is?
pi_182720421
Dit betreft een warmtepomp met boilervat. Het kan ook zijn dat, wanneer er geen warmtevraag is vanuit de thermostaten het boilervat wordt opgewarmd door de warmtepomp.

Sterker nog, het lijkt me zéér onwenselijk dat altijd warmte wordt afgegeven aan en rondgepompt door het CV-circuit. Boven een bepaalde kamertemperatuur (vooral zomers) wil je juist niet dat de warmte weer terugkomt in huis. Het kan dus zijn dat wanneer er geen/weinig warmtevraag is en de boiler reeds op temperatuur de warmtepomp uitgeschakeld wordt en het apparaat slechts werkt als woonhuisventilator.
pi_182720527
Zoals je het vertelt vraag ik me idd af het zo gaat werken. Als kleppen dicht zitten stroomt er niets ;) En juist bij zo'n ventilatiewarmtepomp kan ik me voorstellen dat de terug gewonnen warmte direct in het CV-circuit terug moet worden gebracht, je kan het niet opslaan.

Heb verder geen ervaring met "ventilatie warmtepompen", heb zelf een lucht/water warmtepomp van Mitsubishi en geen CV ketel (dus ook geen vastrecht voor gas) meer.
pi_182721038
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:49 schreef Ivo1985 het volgende:
Dit betreft een warmtepomp met boilervat. Het kan ook zijn dat, wanneer er geen warmtevraag is vanuit de thermostaten het boilervat wordt opgewarmd door de warmtepomp.

Sterker nog, het lijkt me zéér onwenselijk dat altijd warmte wordt afgegeven aan en rondgepompt door het CV-circuit. Boven een bepaalde kamertemperatuur (vooral zomers) wil je juist niet dat de warmte weer terugkomt in huis. Het kan dus zijn dat wanneer er geen/weinig warmtevraag is en de boiler reeds op temperatuur de warmtepomp uitgeschakeld wordt en het apparaat slechts werkt als woonhuisventilator.
De pomp is ingesteld dat deze van 1 oktober tot 1 april warmte moet leveren, dus in de zomer wordt er zowiezo geen warmte geproduceerd door de pomp. :)

Verder zou de ventilatie warmtepomp de warmte moeten terug winnen uit de lucht die anders gewoon 'warm' naar buiten gevoerd wordt. En deze warmte moet weer terug geleverd worden in het cv systeem zodat dit niet verloren gaat. Dit gaat natuurlijk om lauw water, want echt heet wordt het natuurlijk niet.

Volgens mij is de ketel niet voorzien van een boiler vat, de opslag die hij heeft is namelijk om warm water in op te slaan voor de normale warm water kraan.
pi_182722635
Maar heb je last van koudeklachten of is het meer dat je vermoedt dat het systeem niet goed werkt?
pi_182723424
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 21:01 schreef GX3 het volgende:
Maar heb je last van koudeklachten of is het meer dat je vermoedt dat het systeem niet goed werkt?
Opzich heb ik geen klacht, het valt me alleen op dat de cv-ketel begint te stoken op het moment dat de klep open gaat, en dat wanneer deze dicht gaat er geen warmte circuleert van de pomp... Omdat alles gesloten is. Dus niet echt efficiënt lijkt mij :)
pi_182727157
Je constatering is correct. Zo werkt het niet goed. De Ecolution moet op een andere modus, CV3 of CV4. Of de thermostaten en kleppen moeten anders.

Check pagina 6 meerdere thermostaten.

https://www.inventum.com/(...)sche_aansluiting.pdf

Volgens Inventum hoort het zo aangesloten, de Ecolution komt dan voorbij de kleppen erbij, zodat deze altijd kan circuleren.

[ Bericht 58% gewijzigd door Fer op 25-10-2018 01:28:07 ]
.
pi_182728843
quote:
1s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 01:17 schreef Fer het volgende:
Je constatering is correct. Zo werkt het niet goed. De Ecolution moet op een andere modus, CV3 of CV4. Of de thermostaten en kleppen moeten anders.

Check pagina 6 meerdere thermostaten.

https://www.inventum.com/(...)sche_aansluiting.pdf

Volgens Inventum hoort het zo aangesloten, de Ecolution komt dan voorbij de kleppen erbij, zodat deze altijd kan circuleren.
Bedankt voor je reactie! hier heb ik wat aan :) die sheet geeft inderdaad wat meer duidelijkheid!

Hierbij zie ik dus dat er in mijn geval een extra leiding naar de verschillende gesloten systemen moet lopen zodat de ecolution continue warm water kan rond pompen, ook als de kleppen gesloten zijn. Op dit moment zijn de kleppen gemonteerd op de retour leidingen. Dus er is helemaal geen mogelijkheid om het water van de ecolution de laten circuleren.

Dan ga ik toch de installateur maar blij maken... Want hier zit nogal wat werk aan....
pi_182741247
quote:
1s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 01:17 schreef Fer het volgende:
Je constatering is correct. Zo werkt het niet goed. De Ecolution moet op een andere modus, CV3 of CV4. Of de thermostaten en kleppen moeten anders.

Check pagina 6 meerdere thermostaten.

https://www.inventum.com/(...)sche_aansluiting.pdf

Volgens Inventum hoort het zo aangesloten, de Ecolution komt dan voorbij de kleppen erbij, zodat deze altijd kan circuleren.
Wat ik dan niet snap, bijvoorbeeld op pagina 5, stel de woonkamer is lekker op temperatuur, waarom zou je dan nog (lauw)warm water door je vloer willen blijven pompen?
pi_182741311
quote:
1s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 19:49 schreef GX3 het volgende:

[..]

Wat ik dan niet snap, bijvoorbeeld op pagina 5, stel de woonkamer is lekker op temperatuur, waarom zou je dan nog (lauw)warm water door je vloer willen blijven pompen?
De ecolution levert slechts 1,5kw warmte. Het is net voldoende om de ruimte op temperatuur te houden. Dus de CV verwarmt van 18 naar 21c en daarna probeert de ecolution deze ruimte op 21c te houden.
.
pi_182741352
quote:
1s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 19:51 schreef Fer het volgende:

[..]

De ecolution levert slechts 1,5kw warmte. Het is net voldoende om de ruimte op temperatuur te houden. Dus de CV verwarmt van 18 naar 21c en daarna probeert de ecolution deze ruimte op 21c te houden.
Ah helder! Ik zag andere temperaturen voorbij komen op het informatieblad, vandaar de vraag.
pi_182789102
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:53 schreef MaGNeT het volgende:
Zoals je het vertelt vraag ik me idd af het zo gaat werken. Als kleppen dicht zitten stroomt er niets ;) En juist bij zo'n ventilatiewarmtepomp kan ik me voorstellen dat de terug gewonnen warmte direct in het CV-circuit terug moet worden gebracht, je kan het niet opslaan.

Heb verder geen ervaring met "ventilatie warmtepompen", heb zelf een lucht/water warmtepomp van Mitsubishi en geen CV ketel (dus ook geen vastrecht voor gas) meer.
Warmte warmtepomp kun je prima opslaan in bv een boiler.
Dit ga je echt niet het cv circuit inpompen als er geen warmtevraag is.
pi_182790136
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 11:00 schreef klipper het volgende:

[..]

Warmte warmtepomp kun je prima opslaan in bv een boiler.
Dit ga je echt niet het cv circuit inpompen als er geen warmtevraag is.
Als er een buffervat is wel, anders direct het systeem in. Kleppen dicht, dus verloren energie.
pi_182790162
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 11:00 schreef klipper het volgende:

[..]

Warmte warmtepomp kun je prima opslaan in bv een boiler.
Dit ga je echt niet het cv circuit inpompen als er geen warmtevraag is.
De ecolution gaat ook alleen werken als er warmtevraag is. Hier zijn verschillende modi voor en die van TS gebruikt de verkeerde.
.
pi_182819725
quote:
1s.gif Op zondag 28 oktober 2018 12:09 schreef Fer het volgende:

[..]

De ecolution gaat ook alleen werken als er warmtevraag is. Hier zijn verschillende modi voor en die van TS gebruikt de verkeerde.
ik heb nog het 1 en ander uitgezocht, de modi die gebruikt wordt door de ecolution is de CV/3, dit betekend dat de ecolution dus op dit moment alleen mee verwarmt wanneer de CV-ketel begint met verwarmen. Dit gaat dmv een temperatuur sensor op de warmte toevoer buis van de CV.

Daarna gaat de ecolution een programma draaien om het huis op temperatuur te houden, Toch heeft dit ook geen zin gezien de kleppen op dat moment weer gesloten zijn en de warmte nergens heen kan, dus weer verloren energie...

Dus al met al denk ik dat in mijn configuratie ik niet het optimale uit het systeem kan halen. en dat de leiding zoals in het informatieblad beschreven staat geplaatst had moeten zijn om dit wel te krijgen. :)

[ Bericht 5% gewijzigd door Tube op 29-10-2018 21:40:12 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')