abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:01:07 #1
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182715067
Het leek zo mooi: Syriërs die twee jaar aan de slag konden bij een Capels bedrijf. Het eindigde in een fiasco. Na een week kwamen ze niet meer opdagen.

Vol goede moed haalt Dominique de Vries afgelopen juni negen statushouders binnen. De Syrische mannen hebben allen een achtergrond in de bouw. Het lijkt daarom een perfecte match met zijn bouwbedrijf DSPPM, dat in Capelle aan den IJssel gevestigd is.

Niets blijkt minder waar. ,,Ze zijn een week gebleven. Ze vonden het niet leuk. Wilden geen veertig uur per week werken. Daar kan ik niks mee. Daarna heb ik ze nooit meer gezien”, vertelt De Vries.

De mannen startten afgelopen juni in de Heilige Familiekerk in Rotterdam. In de pastorie van de kerk aan de Bergsingel in Rotterdam-Noord worden woningen gebouwd voor elf jongens tussen de 16 en 23 jaar die een verstandelijke beperking of vorm van autisme hebben. Te midden van de bouwval horen de statushouders afgelopen juni lovende woorden van burgemeester Peter Oskam over het project.

Diploma’s

Het project komt uit de koker van Welzijn Capelle. Het is bedoeld om statushouders zo snel mogelijk te laten meedraaien in de maatschappij. Ze worden twee jaar ingezet in een bedrijf. Ze leren Nederlands, de manier van werken en halen diploma’s. Na die twee jaar maken ze kans op een echte baan. Tijdens die twee jaar ontvangen ze nog een uitkering.

,,Ik was heel erg enthousiast en heb er veel tijd ingestoken”, vertelt De Vries. ,,Ik wilde deze mensen graag een kans geven.” Hij richtte een klaslokaal in zodat hij de mannen twee keer per week les kon geven over fundering, timmerwerk en staalconstructies. Hij kocht tafels en stoelen en een groot schoolbord.

Zijn barmhartigheid komt hem duur te staan. Zijn bouwproject loopt vertraging op. Zijn tijd en energie is verspilde moeite. Bovendien moet hij op zoek naar nieuwe werknemers die het werk kunnen uitvoeren.

Schade

In juli schrijft hij een woedende brief aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad van Capelle. Deze maand krijgt hij antwoord. ,,Belachelijk dat ik nu pas antwoord krijg. Ik heb het helemaal zelf op moeten lossen en heb behoorlijke schade geleden.”

Dat vindt de gemeente vervelend, laat een woordvoerder weten. ,,Helaas ontstond er een verschil van mening tussen DSPPM en Welzijn Capelle over afspraken rond werkuren, vakbekwaamheid, het taalniveau en het bieden van de mogelijkheid om de Nederlandse taal op de werkvloer te kunnen en te leren spreken”, aldus de woordvoerder.

Betuttelt

De belangrijkste leerpunten voor het traject, dat ook bij andere bedrijven van start moet gaan, is dat er van tevoren duidelijkere afspraken gemaakt moeten worden. ,,Welzijn Capelle betuttelt de statushouders en wil ze vooral met zachte hand aan een baan helpen”, stelt De Vries.

Volgens hem was van te voren duidelijk dat de mannen veertig uur per week zouden werken, net als de rest van de bouwvakkers. ,,Dat wilden ze niet en daar ging Welzijn Capelle mee akkoord. Het wordt ze zo wel heel makkelijk gemaakt om nee te zeggen. Er ligt geen druk op ze.”

Hij hekelt vooral de aanpak van het stadsbestuur. ,,Ik ben zwaar teleurgesteld in Capelle. De manier van aanpak heeft voor dit debacle gezorgd. Ik heb deze ervaring helemaal niet met soortgelijke trajecten in Rotterdam. We wilden deze mensen helpen en zouden ze een contract hebben aangeboden.”


De statushouders kregen speciale werkschoenen. Die hebben ze niet terug gegeven

Bron
--------------------------------------
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:01:35 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182715080
quote:
7s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 15:52 schreef Ringo het volgende:

[..]

Zijn argumenten zijn duidelijk genoeg.
Leer mij wethouders kennen. Die heeft geen flauw idee waar hij over praat.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:12:01 #3
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182715325
quote:
2s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 15:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Volgens die wethouder ja.
Ondenkbaar scenario natuurlijk dat een aannemer in de bouw zijn afspraken niet nakomt natuurlijk, of dat de waarheid überhaupt in het midden ligt en niet zoals die aannemer beweert dat alles de schuld is van die paar onwelwillende.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:29:56 #4
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182715672
Voor de volledigheid de lezing van de gemeente, verklaard door de wethouder.

quote:
Reactie Wethouder Wilson over berichtgeving Statushouders (18-10-2018)

De afgelopen dagen is er in de media en op sociale media rumoer ontstaan over het ‘mislukken’ van een werkstage van enkele Syrische statushouders. Wethouder Wilson reageert hierop.

Het plan was om hen als bouwvakker aan scholing en werk te helpen in samenwerking met Welzijn Capelle en het bedrijf DSPPM. Ondanks de teleurstelling dat deze werkstage niet geslaagd is, zijn de statushouders nu onterecht kop van jut.

Ik zeg bewust onterecht. Tijdens gesprekken die de gemeente Capelle en Welzijn Capelle en DSPPM voerden, bleek het voor DSPPM onmogelijk om de overeengekomen afspraken voor de werkstage na te komen. De betrokken statushouders konden geen Nederlands leren omdat er op de werkvloer vooral Pools en Engels werd gesproken. Daarmee ging een belangrijk doel voor de statushouders direct de mist in. Ook bleek DSPPM zich niet te houden aan de 24 tot 32 contracturen. De resterende werkuren waren bedoeld voor scholing van de statushouders. Ondanks een helder contract, eiste DSPPM inzet van 40 uur per week.

Ik betreur de gang van zaken zeer en had de statushouders via deze werkstage een opleiding, een baan en een toekomst gegund. We moeten deze mislukte werkstage met betrokkenen evalueren en ervan leren. Maar bovenal moeten we onnodige en onterechte beschadiging van deze statushouders voorkomen. Dit hebben zij niet verdiend.

Marc Wilson, wethouder Capelle aan den IJssel
Ligt toch een heel stuk genuanceerder dan huidige TT en OP doen vermoeden.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_182715705
Die Polen konden dus wel gewoon 40u werken zonder Nederland te spreken...
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:31:35 #6
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182715711
Voor de volledige volledigheid ook even de bron waar de wethouder het relaas in OP en TT tegenspreekt:
https://www.capelleaanden(...)ushouders_31774.html
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:33:14 #7
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182715737
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:12 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ondenkbaar scenario natuurlijk dat een aannemer in de bouw zijn afspraken niet nakomt natuurlijk, of dat de waarheid überhaupt in het midden ligt en niet zoals die aannemer beweert dat alles de schuld is van die paar onwelwillende.
Het is natuurlijk veel ondenkbaarder dat een gemeente heldere afspraken maakt. Dat is ook waar de ondernemer op reageert. Iedere ondernemer die ooit met een gemeente heeft gewerkt zal je hetzelfde vertellen. De reactie van die wethouder is dan ook veelzeggend: hij past een simpele stropopredenering toe.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:34:02 #8
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182715752
quote:
2s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:29 schreef Copycat het volgende:
Ligt toch een heel stuk genuanceerder dan huidige TT en OP doen vermoeden.
Dat zeg jij, maar alleen op basis van de woorden van die wethouder. Dit is dus een mening.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:36:14 #9
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182715805
quote:
2s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:34 schreef Fir3fly het volgende:

Dat zeg jij, maar alleen op basis van de woorden van die wethouder. Dit is dus een mening.
Die redenatie geldt dan ook voor de woorden/mening van de aannemer. Dat is dus een mening.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:37:11 #10
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182715821
quote:
7s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:36 schreef Copycat het volgende:

[..]

Die redenatie geldt dan ook voor de woorden/mening van de aannemer. Dat is dus een mening.
Het is goed dat je je fout inziet.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:38:20 #11
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182715841
quote:
14s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:37 schreef Fir3fly het volgende:

Het is goed dat je je fout inziet.
Ik ging enkel even mee in jouw redenatie.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:38:39 #12
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182715847
quote:
7s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:38 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik ging enkel even mee in jouw redenatie.
Dat is de correcte, dus goed gedaan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:39:38 #13
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182715862
Als jij er blij van wordt dat als correctie te zien, gun ik je dat van harte.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:41:11 #14
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182715890
quote:
10s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:33 schreef Fir3fly het volgende:
Het is natuurlijk veel ondenkbaarder dat een gemeente heldere afspraken maakt.
Dat valt wel mee. Het is vooral lekker makkelijk om feitenvrij in de media te roepen dat het allemaal de schuld is van "de gemeente".

En de wethouder valt geen verzonnen iets aan. Hij laat alleen een andere kant van het verhaal zien waaruit blijkt dat de aannemer zich niet aan de afspraken houdt.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:41:59 #15
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182715898
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:41 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. Het is vooral lekker makkelijk om feitenvrij in de media te roepen dat het allemaal de schuld is van "de gemeente".
Hoe weet jij dat hij 'feitenvrij' roept? Dit riekt er gewoon weer naar je uit tribale noodzaak de kant van de gemeente kiest. Is helemaal niet nodig.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:42:42 #16
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182715909
quote:
5s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:41 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe weet jij dat hij 'feitenvrij' roept? Dit riekt er gewoon weer naar je uit tribale noodzaak de kan van de gemeente kiest.
Genoeg ervaring met aannemers, net zoals jij genoeg ervaring hebt met gemeentes kennelijk.

En het is feitenvrij omdat iedereen hem maar op zijn woord moet geloven.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:44:07 #17
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182715935
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:42 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Genoeg ervaring met aannemers, net zoals jij genoeg ervaring hebt met gemeentes kennelijk.
Ikzelf gelukkig niet. In zee gaan met een gemeente, ik ben wel goed maar niet gek.

En hetzelfde geldt natuurlijk niet voor de wethouder? Nogmaals, de ondernemer klaagt letterlijk over de onduidelijke afspraken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182715949
Maar die kerels zijn toch zelf weggelopen of niet? Ik vind dat wel een beetje een gebrek aan karakter aantonen.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:48:40 #19
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182715995
quote:
10s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Ikzelf gelukkig niet. In zee gaan met een gemeente, ik ben wel goed maar niet gek.

En hetzelfde geldt natuurlijk niet voor de wethouder? Nogmaals, de ondernemer klaagt letterlijk over de onduidelijke afspraken.
Zelfde geldt voor de wethouder, maar dat is niet degene die direct de media opzoekt geloof ik.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:49:59 #20
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182716011
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:45 schreef MadJackthePirate het volgende:
Maar die kerels zijn toch zelf weggelopen of niet? Ik vind dat wel een beetje een gebrek aan karakter aantonen.
Hangt er vanaf welke kant van het verhaal je gelooft. Als het daadwerkelijk zo was dat de praktijk anders is dan waarmee ze akkoord zijn gegaan, vind ik het juist geen gebrek aan karakter om dan aan te geven dat je dat niet tolereert.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:50:37 #21
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182716023
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:48 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Zelfde geldt voor de wethouder, maar dat is niet degene die direct de media opzoekt geloof ik.
Direct? Dit speelt sinds juni. De gemeente reageert sowieso meer dan een maand niet. En blijkbaar hebben ze het bij de gemeente Rotterdam wat beter op orde.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:51:37 #22
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182716039
quote:
10s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Direct? Dit speelt sinds juni. De gemeente reageert sowieso meer dan een maand niet. En blijkbaar hebben ze het bij de gemeente Rotterdam wat beter op orde.
Ja, kennelijk wel. Moeten ze daar maar eens met z'n allen gaan kijken hoe het wel moet.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_182716064
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:49 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Hangt er vanaf welke kant van het verhaal je gelooft. Als het daadwerkelijk zo was dat de praktijk anders is dan waarmee ze akkoord zijn gegaan, vind ik het juist geen gebrek aan karakter om dan aan te geven dat je dat niet tolereert.
Aan de ene kant hebben ze dan een punt. Maar aan de andere kant, op het mbo zijn de stages ook vaak gewoon meewerken, maar dan onbetaald. Als ik straks klaar ben met mijn opleiding heb ik ook in totaal meer dan een jaar 40u per week gewerkt voor een paar honderd euro in de maand.

Dus het is dan wellicht niet de ideale situatie waar ze op gehoopt hadden, maar als je echt iets van je leven wil maken hier was dit wellicht toch een goeie start. Het zou mij beter lijken dan maar in dat AZC of whatever rondhangen, wanneer je echt de motivatie hebt om bouwvakker te worden.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 16:53:04 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182716065
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja, kennelijk wel. Moeten ze daar maar eens met z'n allen gaan kijken hoe het wel moet.
Blijkbaar maakt die gemeente duidelijkere afspraken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 oktober 2018 @ 17:17:24 #25
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182716482
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:52 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Aan de ene kant hebben ze dan een punt. Maar aan de andere kant, op het mbo zijn de stages ook vaak gewoon meewerken, maar dan onbetaald. Als ik straks klaar ben met mijn opleiding heb ik ook in totaal meer dan een jaar 40u per week gewerkt voor een paar honderd euro in de maand.

Dus het is dan wellicht niet de ideale situatie waar ze op gehoopt hadden, maar als je echt iets van je leven wil maken hier was dit wellicht toch een goeie start. Het zou mij beter lijken dan maar in dat AZC of whatever rondhangen, wanneer je echt de motivatie hebt om bouwvakker te worden.
Ja ik had precies hetzelfde toen ik stage liep.

Ik denk dat een groot verschil wel is dat zij op het einde "kans maken op een baan", ziet er dus uit alsof er geen enkele garantie is en het zou me niks verbazen als ze op het einde eruit worden getrapt voor een nieuwe generatie gratis krachten die kennelijk een gat in de lucht moeten springen dat ze hun uitkering houden. Nederlands leren ze ook niet aangezien de voertaal Engels schijnt te zijn. Anders dan de diploma's die ze halen zitten er niet heel veel voordelen aan dit traject voor die lui. Dan moet de bouw je maar net heel erg trekken als je je daar voor de volle 100% voor in wil zetten 2 jaar lang.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_182716532
quote:
2s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:29 schreef Copycat het volgende:
De afgelopen dagen is er in de media en op sociale media rumoer ontstaan over het ‘mislukken’ van een werkstage van enkele Syrische statushouders. Wethouder Wilson reageert hierop.
Enkele statushouders? Het waren er 9.

Betekent dit dat deze wethouder het alleen over enkele statushouders heeft? En dus niet de hele groep? Dat sommige statushouders niet zijn komen opdagen, en dat anderen wel zijn komen opdagen, maar het oneens waren met de voorwaarden?

quote:
De betrokken statushouders konden geen Nederlands leren omdat er op de werkvloer vooral Pools en Engels werd gesproken.
Jammer dat er Pools en Engels wordt gesproken, maar is dat dan een reden om niet meer te gaan? Misschien is het voor de statushouders ook wel makkelijker om simpel Engels te spreken en als dat zo gaat op de werkvloer, is dat ook nog leerzaam. Daarnaast is de scholing wel in het Nederlands.

quote:
Ook bleek DSPPM zich niet te houden aan de 24 tot 32 contracturen. De resterende werkuren waren bedoeld voor scholing van de statushouders. Ondanks een helder contract, eiste DSPPM inzet van 40 uur per week.
24 tot 32 uur, samen met de scholing wordt dan toch een inzet verwacht van 40 uur?

Lijkt me vrij logisch, of wilde DSPPM dat ze 40 uur zouden werken, en dan daarnaast nog tijd zouden hebben voor scholing? Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

Maar goed, als je de situatie goed zou kennen, zal je vast door nog meer mediaspin kunnen prikken.
pi_182716651
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:17 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja ik had precies hetzelfde toen ik stage liep.

Ik denk dat een groot verschil wel is dat zij op het einde "kans maken op een baan", ziet er dus uit alsof er geen enkele garantie is en het zou me niks verbazen als ze op het einde eruit worden getrapt voor een nieuwe generatie gratis krachten die kennelijk een gat in de lucht moeten springen dat ze hun uitkering houden. Nederlands leren ze ook niet aangezien de voertaal Engels schijnt te zijn. Anders dan de diploma's die ze halen zitten er niet heel veel voordelen aan dit traject voor die lui. Dan moet de bouw je maar net heel erg trekken als je je daar voor de volle 100% voor in wil zetten 2 jaar lang.
Er zijn momenteel veel vacatures in de bouw. Zoiets kan mooi de opstap zijn naar echt werk.

Als je iets anders vindt, kun je zo weer weg.

Nu verruilen deze mensen een kans op werk, voor een uitkering.

En de wethouder maakt zich druk om de reputatie van deze lui :')

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 24-10-2018 17:31:10 ]
pi_182716744
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:17 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Ja ik had precies hetzelfde toen ik stage liep.

Ik denk dat een groot verschil wel is dat zij op het einde "kans maken op een baan", ziet er dus uit alsof er geen enkele garantie is en het zou me niks verbazen als ze op het einde eruit worden getrapt voor een nieuwe generatie gratis krachten die kennelijk een gat in de lucht moeten springen dat ze hun uitkering houden. Nederlands leren ze ook niet aangezien de voertaal Engels schijnt te zijn. Anders dan de diploma's die ze halen zitten er niet heel veel voordelen aan dit traject voor die lui. Dan moet de bouw je maar net heel erg trekken als je je daar voor de volle 100% voor in wil zetten 2 jaar lang.
Gevoelsmatig snap ik dat wel, maar ik weet toevallig dat Nederland staat te springen om bouwvakkers, dus ik vermoed dat ze dan wel aan een baan zouden komen. Maar ik snap ook best wat jij bedoelt hoor... Wanneer de eerste groep al belazerd zou zijn, zou ik ze ook volledig gelijk geven om meteen al het gereedschap neer te gooien op het moment dat het niet precies volgens afspraak gaat. Maar als eerste groep in een nieuw land dat jou onderdak biedt mag je best wat inzet tonen vind ik.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 17:42:46 #29
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182717135
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:25 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Gevoelsmatig snap ik dat wel, maar ik weet toevallig dat Nederland staat te springen om bouwvakkers, dus ik vermoed dat ze dan wel aan een baan zouden komen. Maar ik snap ook best wat jij bedoelt hoor... Wanneer de eerste groep al belazerd zou zijn, zou ik ze ook volledig gelijk geven om meteen al het gereedschap neer te gooien op het moment dat het niet precies volgens afspraak gaat. Maar als eerste groep in een nieuw land dat jou onderdak biedt mag je best wat inzet tonen vind ik.
Dat mag zeker. Lastige is alleen dat wij het hele plaatje niet kunnen overzien vanachter onze computers. Dus wie er nou wel of niet gelijk heeft is nogal lastig, maar hier werd wel heel snel de schuld volledig bij die gasten die zijn opgestapt gelegd.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_182717262
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:42 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Dat mag zeker. Lastige is alleen dat wij het hele plaatje niet kunnen overzien vanachter onze computers. Dus wie er nou wel of niet gelijk heeft is nogal lastig, maar hier werd wel heel snel de schuld volledig bij die gasten die zijn opgestapt gelegd.
Dat is ook zo. Ik wil alleen maar zeggen dat sommige mensen niet meteen op hun achterste poten moeten gaan staan omdat de afspraken niet volledig gehandhaafd zijn. Mochten ze net zo slecht (of gewoon echt schandalig) behandeld zijn als die bouwvakkers in Abu Dhabi geef ik ze groot gelijk. Maar persoonlijk vind ik 40u meewerken en Engels praten niet het einde van de wereld en goed genoeg om die kans aan te grijpen. Mochten er verder nog dingen voorgevallen zijn of als ze andere klachten hebben snap ik best dat ze weggelopen zijn, maar ik vind de redenen die de wethouder noemt geen reden om er dan maar meteen mee te kappen als je echt motivatie hebt om hier een bestaan op te bouwen.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 17:51:15 #31
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182717332
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:42 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Dat mag zeker. Lastige is alleen dat wij het hele plaatje niet kunnen overzien vanachter onze computers. Dus wie er nou wel of niet gelijk heeft is nogal lastig, maar hier werd wel heel snel de schuld volledig bij die gasten die zijn opgestapt gelegd.
Dat is onwaar, ook in de OP staat gewoon dat de ondernemer de schuld voornamelijk bij de gemeente neerlegt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 oktober 2018 @ 17:58:57 #32
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_182717511
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:47 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat is ook zo. Ik wil alleen maar zeggen dat sommige mensen niet meteen op hun achterste poten moeten gaan staan omdat de afspraken niet volledig gehandhaafd zijn. Mochten ze net zo slecht (of gewoon echt schandalig) behandeld zijn als die bouwvakkers in Abu Dhabi geef ik ze groot gelijk. Maar persoonlijk vind ik 40u meewerken en Engels praten niet het einde van de wereld en goed genoeg om die kans aan te grijpen. Mochten er verder nog dingen voorgevallen zijn of als ze andere klachten hebben snap ik best dat ze weggelopen zijn, maar ik vind de redenen die de wethouder noemt geen reden om er dan maar meteen mee te kappen als je echt motivatie hebt om hier een bestaan op te bouwen.
Ik denk dat we het wel eens zijn.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_182717538
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:47 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Dat is ook zo. Ik wil alleen maar zeggen dat sommige mensen niet meteen op hun achterste poten moeten gaan staan omdat de afspraken niet volledig gehandhaafd zijn. Mochten ze net zo slecht (of gewoon echt schandalig) behandeld zijn als die bouwvakkers in Abu Dhabi geef ik ze groot gelijk. Maar persoonlijk vind ik 40u meewerken en Engels praten niet het einde van de wereld en goed genoeg om die kans aan te grijpen. Mochten er verder nog dingen voorgevallen zijn of als ze andere klachten hebben snap ik best dat ze weggelopen zijn, maar ik vind de redenen die de wethouder noemt geen reden om er dan maar meteen mee te kappen als je echt motivatie hebt om hier een bestaan op te bouwen.
De statushouders zijn van een kans op werk, naar de uitkering gegaan. De reactie van de wethouder vind ik dus eigenlijk redelijk bizar.

Dat er Pools en Engels gesproken wordt kun je niet veranderen, maar over het aantal precieze uren moet toch gewoon overeenstemming te vinden zijn? Lijkt me tamelijk bizar als een werkgever 40 uur eist (waar dan nog scholing bovenop komt).

Ik vind het taalgebruik van de wethouder ook opvallend. Er staat dat er 40 uur inzet gevraagd wordt, en er 24 tot 32 uur gewerkt wordt. Dan is er daarnaast toch gewoon ruimte voor scholing?
pi_182717599
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 18:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De statushouders zijn van een kans op werk, naar de uitkering gegaan. De reactie van de wethouder vind ik dus eigenlijk redelijk bizar.

Dat er Pools en Engels gesproken wordt kun je niet veranderen, maar over het aantal precieze uren moet toch gewoon overeenstemming te vinden zijn? Lijkt me tamelijk bizar als een werkgever 40 uur eist (waar dan nog scholing bovenop komt).

Ik vind het taalgebruik van de wethouder ook opvallend. Er staat dat er 40 uur inzet gevraagd wordt, en er 24 tot 32 uur gewerkt wordt. Dan is er daarnaast toch gewoon ruimte voor de scholing?
Je zou eventueel ook in de avond kunnen scholen, dat is wel zwaar, maar het kan wel. Tevens vraag ik me af wat ze met scholing bedoelen. Elke scholing die je voor het beroep bouwvakker nodig hebt leer je beter in de praktijk lijkt me.

Maar goed, ik heb mijn standpunten hier eerder al voldoende uitgelegd denk ik. Beide kanten mogen wel wat meer inzet tonen dan 'minimaal vereist is', zolang het maar gewoon vergelijkbaar blijft met wat Nederlandse werknemers ook (hebben) moeten doorlopen.
pi_182718204
Reactie Wethouder Wilson over berichtgeving Statushouders (18-10-2018)

De afgelopen dagen is er in de media en op sociale media rumoer ontstaan over het ‘mislukken’ van een werkstage van enkele Syrische statushouders. Wethouder Wilson reageert hierop.

Het plan was om hen als bouwvakker aan scholing en werk te helpen in samenwerking met Welzijn Capelle en het bedrijf DSPPM. Ondanks de teleurstelling dat deze werkstage niet geslaagd is, zijn de statushouders nu onterecht kop van jut.

Ik zeg bewust onterecht. Tijdens gesprekken die de gemeente Capelle en Welzijn Capelle en DSPPM voerden, bleek het voor DSPPM onmogelijk om de overeengekomen afspraken voor de werkstage na te komen. De betrokken statushouders konden geen Nederlands leren omdat er op de werkvloer vooral Pools en Engels werd gesproken. Daarmee ging een belangrijk doel voor de statushouders direct de mist in. Ook bleek DSPPM zich niet te houden aan de 24 tot 32 contracturen. De resterende werkuren waren bedoeld voor scholing van de statushouders. Ondanks een helder contract, eiste DSPPM inzet van 40 uur per week.

Ik betreur de gang van zaken zeer en had de statushouders via deze werkstage een opleiding, een baan en een toekomst gegund. We moeten deze mislukte werkstage met betrokkenen evalueren en ervan leren. Maar bovenal moeten we onnodige en onterechte beschadiging van deze statushouders voorkomen. Dit hebben zij niet verdiend.

Marc Wilson, wethouder Capelle aan den IJssel

Nog een keer dan maar.
pi_182718232
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 18:00 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De statushouders zijn van een kans op werk, naar de uitkering gegaan. De reactie van de wethouder vind ik dus eigenlijk redelijk bizar.

Dat er Pools en Engels gesproken wordt kun je niet veranderen, maar over het aantal precieze uren moet toch gewoon overeenstemming te vinden zijn? Lijkt me tamelijk bizar als een werkgever 40 uur eist (waar dan nog scholing bovenop komt).

Ik vind het taalgebruik van de wethouder ook opvallend. Er staat dat er 40 uur inzet gevraagd wordt, en er 24 tot 32 uur gewerkt wordt. Dan is er daarnaast toch gewoon ruimte voor scholing?
Inzet is een term wat vaak gebruikt wordt als men verwacht dat je voor een uitkering twee jaar lang 40 uur per week moet gaan werken.
pi_182718331
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 18:30 schreef loni55 het volgende:

[..]

Inzet is een term wat vaak gebruikt wordt als men verwacht dat je voor een uitkering twee jaar lang 40 uur per week moet gaan werken.
Er waren ook contracten van 24 uur. En of de scholing daar dan in zat, of bij kwam, is niet bekend.

Daarbij, als je echt een aanwinst bent voor een werkgever, staat het je vrij om binnen die twee jaar ergens anders werk te vinden.
pi_182719479
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 18:29 schreef loni55 het volgende:
omdat er op de werkvloer vooral Pools en Engels werd gesproken
Waarom klagen de Nederlanders hier niet over? Is dit die calvinistische handelsgeest?
pi_182720269
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:42 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Genoeg ervaring met aannemers, net zoals jij genoeg ervaring hebt met gemeentes kennelijk.

En het is feitenvrij omdat iedereen hem maar op zijn woord moet geloven.
Een ondernemer die veel met buitenlandse werknemers werkt.. daarvan ontstaat bij mij het beeld dat die niet goed genoeg voor zijn personeel is om voldoende Nederlandse mensen te trekken.. Daarmee krijgt hij voor mij al gelijk het nadeel van de twijfel.
dag
pi_182721862
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 18:30 schreef loni55 het volgende:

[..]

Inzet is een term wat vaak gebruikt wordt als men verwacht dat je voor een uitkering twee jaar lang 40 uur per week moet gaan werken.
Huilie huilie, dan ben ik helemaal afgebeuld als een of andere slaaf met m'n 250 euro stagevergoeding :') Je weet niet eens wat die mensen wel of niet kunnen. Een gratis opleiding met behoud van uitkering lijkt me geen slecht aanbod. Ik weet niet wat er verder voorgevallen is, dit is niet zo bijzonder hoor.
pi_182721960
quote:
2s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:29 schreef Copycat het volgende:
Voor de volledigheid de lezing van de gemeente, verklaard door de wethouder.

[..]

Ligt toch een heel stuk genuanceerder dan huidige TT en OP doen vermoeden.
Grappig, dat dit toch wel heel erg dicht bij de onderbuikgevoelens in het begin van het topic ligt. Ondernemer die dacht 9x40 uur gratis werklui te krijgen (minimaal 20000¤ besparing op loonkosten per maand). Gemeente dacht deze Syriers te laten integreren in de Nederlandse werkcultuur en de Nederlandse taal te oefenen in een bedrijfsomgeving.

Gezien Engels en Pools de voertaal is, zal het wel om het laagste werk gaan, waar je je kunt afvragen of er veel valt te leren, terwijl je 40 uur buffelt. Denk niet dat deze Syriers gewilder zijn op de markt na een paar maanden simpel werk en een vocabulaire Poolse scheldwoorden.
.
pi_182722215
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 20:37 schreef Fer het volgende:

[..]

Denk niet dat deze Syriers gewilder zijn op de markt na een paar maanden simpel werk

Een stuk gewilder dan een Syriër zonder een paar maanden simpel werk.
Conscience do cost.
pi_182722247
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 20:37 schreef Fer het volgende:

[..]

Grappig, dat dit toch wel heel erg dicht bij de onderbuikgevoelens in het begin van het topic ligt. Ondernemer die dacht 9x40 uur gratis werklui te krijgen (minimaal 20000¤ besparing op loonkosten per maand). Gemeente dacht deze Syriers te laten integreren in de Nederlandse werkcultuur en de Nederlandse taal te oefenen in een bedrijfsomgeving.

Gezien Engels en Pools de voertaal is, zal het wel om het laagste werk gaan, waar je je kunt afvragen of er veel valt te leren, terwijl je 40 uur buffelt. Denk niet dat deze Syriers gewilder zijn op de markt na een paar maanden simpel werk en een vocabulaire Poolse scheldwoorden.

De Polen komen om in werk anders, zelfs met Poolse scheldwoorden
pi_182722378
In de bouw werken tegenwoordig erg veel beunhazen, Poolse kappers die weleens een schutting hebben gezet thuis en zo.
pi_182722461
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 20:45 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

De Polen komen om in werk anders, zelfs met Poolse scheldwoorden
Die zijn hier niet uitkeringsgerechtigd, dus is 9,20¤ veel geld.
.
pi_182722552
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 20:53 schreef Fer het volgende:

[..]

Die zijn hier niet uitkeringsgerechtigd, dus is 9,20¤ veel geld.
Ach volgens het CBS werken ze bijna allemaal, dus ik kan me niet druk maken om hoe veel of weinig die Polen verdienen. Maar als zij het kunnen, dan kunnen de Syriers het ook lijkt me, Engels is immers geen moeilijke taal om enigszins te leren. Je gaat toch niet een beetje rondhangen voor een uitkering als je gewoon kan werken? Zeker niet als dat land jou en je familie opgevangen heeft.
pi_182722640
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 20:58 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ach volgens het CBS werken ze bijna allemaal, dus ik kan me niet druk maken om hoe veel of weinig die Polen verdienen. Maar als zij het kunnen, dan kunnen de Syriers het ook lijkt me, Engels is immers geen moeilijke taal om enigszins te leren. Je gaat toch niet een beetje rondhangen voor een uitkering als je gewoon kan werken? Zeker niet als dat land jou en je familie opgevangen heeft.
Wat dacht je van de trauma's die ze in Syrië hebben gezien.
pi_182722790
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 20:58 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Ach volgens het CBS werken ze bijna allemaal, dus ik kan me niet druk maken om hoe veel of weinig die Polen verdienen. Maar als zij het kunnen, dan kunnen de Syriers het ook lijkt me, Engels is immers geen moeilijke taal om enigszins te leren. Je gaat toch niet een beetje rondhangen voor een uitkering als je gewoon kan werken? Zeker niet als dat land jou en je familie opgevangen heeft.
Jezelf helemaal kapotwerken voor netto 100¤ meer, dat doet niemand. Waarom denk je dat ze Polen laten komen om dat werk te doen?
.
pi_182722829
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 21:01 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Wat dacht je van de trauma's die ze in Syrië hebben gezien.
Allemaal ja? Vraag me af waarom juist deze 7 meest getraumatiseerde mannen uitgekozen waren voor dit experiment...

Vraag me af hoe Europa ooit is herbouwd na de oorlog dan, als iedereen die iets met oorlog te maken had meteen een trauma heeft.
pi_182722878
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 21:10 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Allemaal ja? Vraag me af waarom juist deze 7 meest getraumatiseerde mannen uitgekozen waren voor dit experiment...

Vraag me af hoe Europa ooit is herbouwd na de oorlog dan, als iedereen die iets met oorlog te maken had meteen een trauma heeft.
Dat hebben veel mensen ook gehad maar door dat ze zoveel leed achter de rug hebben gezien en doorstaan wilden ze dit nooit meer en besloten om veel met elkaar zaken af te spreken.
pi_182722900
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 21:08 schreef Fer het volgende:

[..]

Jezelf helemaal kapotwerken voor netto 100¤ meer, dat doet niemand. Waarom denk je dat ze Polen laten komen om dat werk te doen?
Het eerste artikel deed doorschemeren dat deze mannen graag bouwvakker wilde worden. Dit 'kapotwerken voor 100 euro meer' duurt maar liefst een hele 2 jaar. Hierna zullen andere bedrijven vast staan te springen om deze mensen aan te nemen, aangezien elke nieuwsbron nog steeds een enorm tekort aan bouwvakkers beschrijft.

En zoals ik eerder heb gezegd, als er nog andere problemen waren snap ik best dat ze weggelopen zijn. Maar als de enige reden is dat ze geen 2 jaar met behoud van uitkering willen werken, dan vind ik het ongemotiveerde uitzuigers.
pi_182723060
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 21:14 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het eerste artikel deed doorschemeren dat deze mannen graag bouwvakker wilde worden. Dit 'kapotwerken voor 100 euro meer' duurt maar liefst een hele 2 jaar. Hierna zullen andere bedrijven vast staan te springen om deze mensen aan te nemen, aangezien elke nieuwsbron nog steeds een enorm tekort aan bouwvakkers beschrijft.

En zoals ik eerder heb gezegd, als er nog andere problemen waren snap ik best dat ze weggelopen zijn. Maar als de enige reden is dat ze geen 2 jaar met behoud van uitkering willen werken, dan vind ik het ongemotiveerde uitzuigers.
Er is geen tekort aan mensen die ongeschoold werk voor minimumloon willen uitvoeren. Ze zoeken ervaren vaklui als timmerlieden, electriciens en loodgieters.
.
pi_182723158
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 21:21 schreef Fer het volgende:

[..]

Er is geen tekort aan mensen die ongeschoold werk voor minimumloon willen uitvoeren. Ze zoeken ervaren vaklui als timmerlieden, electriciens en loodgieters.
Misschien kunnen zij die certificaten later nog halen?

Maar goed, ik staak deze discussie. Ik blijf het alleen frapant vinden dat mensen echt van mening zijn dat 2 jaar werkervaring in Nederland op je CV maar gewoon weggegooid moet worden want: 'kan je net zo goed een uitkering houden'.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 21:29:06 #54
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182723250
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 21:21 schreef Fer het volgende:

[..]

Er is geen tekort aan mensen die ongeschoold werk voor minimumloon willen uitvoeren. Ze zoeken ervaren vaklui als timmerlieden, electriciens en loodgieters.
... Waarvoor deze mensen dus opgeleid zouden worden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_182723905
Ik heb eens gegoogled op DSPPM. Tot begin dit jaar was het niet eens een bouwbedrijf, maar een adviseur. De man heeft 30 jaar lang advies gegeven, voor de gemeente gewerkt en was meer bezig met procedures dan daadwerkelijk bouwen.

DSPPM lijkt ook geen personeel in dienst te hebben, waarschijnlijk werken ze alleen met inhuurkrachten of zzp’rs. Ik de schat de kans dat de statushouders ooit in dienst zouden komen klein in.


https://www.ad.nl/rotterd(...)ouwbedrijf~a9978ae3/


Een ambtenaar, een timmerman, iemand met pantelon en overhemd. Ik vraag me serieus af of dit bedrijf kan bieden, wat deze mensen nodig hebben. Ze hebben in principe een opleiding en ervaring, ze moeten alleen goed Nederlands leren en kennis opdoen van wat hier gebruikelijk is in de bouw en welke normen we hanteren. Leer je dat op een sloopplaats met Poolse en andere buitenlanders.
.
pi_182724043
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 22:00 schreef Fer het volgende:
Ik heb eens gegoogled op DSPPM. Tot begin dit jaar was het niet eens een bouwbedrijf, maar een adviseur.
Louter op basis van google kun je dit bedrijf niet afschrijven in ieder geval.

http://www.dsppm.nl/whois/
quote:
Vertrouwd advies op basis van praktijkervaring

DSPPM biedt wat u zoekt: bouwkundig advies met de praktijkervaring van een aannemingsbedrijf. Dat betekent: verbouwen/onderhouden/problemen oplossen op basis van een optimaal advies. Aansluitend exact uitgevoerd als voorgeschreven. Door de beste vakmensen. Deze aanpak waarborgt kwaliteit. Verbouwen met vertrouwen.

Ik adviseer met klem, werk samen met DSPPM.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 22:10:20 #57
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_182724103
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 22:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Louter op basis van google kun je dit bedrijf niet afschrijven in ieder geval.

http://www.dsppm.nl/whois/

[..]

Tja, cognitive dissonance heet zoiets he.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 24 oktober 2018 @ 22:11:06 #58
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_182724124
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:45 schreef MadJackthePirate het volgende:
Maar die kerels zijn toch zelf weggelopen of niet? Ik vind dat wel een beetje een gebrek aan karakter aantonen.
Tjah, als je al te beroerd bent je eigen land weder op te bouwen waarom zouden ze dan hier in de bouw gaan werken :')
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_182724179
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 22:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Louter op basis van google kun je dit bedrijf niet afschrijven in ieder geval.

http://www.dsppm.nl/whois/

[..]

Afschrijven doe ik ze niet. Maar er word de indruk gewekt van een groot bouwbedrijf, wat meerdere timmerlieden in dienst heeft, waar de Syrische timmerman mag meelopen om wat te leren. Terwijl het meer lijkt op een aannemer die een timmerbedrijf inhuurt voor het timmerwerk en die Syriers andere klusjes last opknappen.
.
pi_182724222
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 22:14 schreef Fer het volgende:

[..]

Afschrijven doe ik ze niet. Maar er word de indruk gewekt van een groot bouwbedrijf, wat meerdere timmerlieden in dienst heeft, waar de Syrische timmerman mag meelopen om wat te leren. Terwijl het meer lijkt op een aannemer die een timmerbedrijf inhuurt voor het timmerwerk en die Syriers andere klusjes last opknappen.
Heb je er nog bronnen bij? Of heb je zelf allemaal beelden in je hoofd die je beschrijft?
pi_182724664
De bouw in Syrië ging ook totaal anders natuurlijk.
pi_182724861
Gewoon terugsturen. Niet laten werken, en al helemaal geen uitkering. gewoon weg ermee. Welke idioot bedenkt al die uitkering,huis etc onzin.
Ze moeten maar in hun eigen land opbouwen. In NL is geen behoefte aan bouwpersoneel van andere culturen. Gewoon Nederlandse en Poolse bouwvakkers.
pi_182724914
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 22:49 schreef trippleh het volgende:
Gewoon terugsturen. Niet laten werken, en al helemaal geen uitkering. gewoon weg ermee. Welke idioot bedenkt al die uitkering,huis etc onzin.
Ze moeten maar in hun eigen land opbouwen. In NL is geen behoefte aan bouwpersoneel van andere culturen. Gewoon Nederlandse en Poolse bouwvakkers.
Het is oorlog daar en dan ben je terecht vluchteling.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 23:12:20 #64
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_182725300
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 21:14 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Het eerste artikel deed doorschemeren dat deze mannen graag bouwvakker wilde worden. Dit 'kapotwerken voor 100 euro meer' duurt maar liefst een hele 2 jaar. Hierna zullen andere bedrijven vast staan te springen om deze mensen aan te nemen, aangezien elke nieuwsbron nog steeds een enorm tekort aan bouwvakkers beschrijft.

En zoals ik eerder heb gezegd, als er nog andere problemen waren snap ik best dat ze weggelopen zijn. Maar als de enige reden is dat ze geen 2 jaar met behoud van uitkering willen werken, dan vind ik het ongemotiveerde uitzuigers.
Als er niet aan de afspraak van 24 of 32 uur voldaan kan worden betekent dat, dat de mannen onmisbaar zijn en dus meer waard dan een uitkering. Ipv dat deze werkgever in mensen wilde investeren dacht hij voordelig mensen voor zich te kunnen laten lopen.
pi_182725718
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 16:31 schreef MadJackthePirate het volgende:
Die Polen konden dus wel gewoon 40u werken zonder Nederland te spreken...
Ook met behoud van een uitkering?
pi_182725748
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 23:31 schreef Cherni het volgende:

[..]

Ook met behoud van een uitkering?
Die kregen ze tijdens de vakantie.
pi_182725774
Mensen die het goedkeuren om 40 uur met behoud van een uitkering te laten werken zou je ook eens met behoud van een uitkering moeten laten werken. Bovendien betalen dus belastingbetalers het loon waar op de eerste plaats een werkgever zorg voor moet dragen.
pi_182725997
quote:
3s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 23:32 schreef sig000 het volgende:

[..]

Die kregen ze tijdens de vakantie.
In Polen ipv zonnig Pattaya.
Doe mij dan maar de kassen in Brabant.
pi_182740530
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 21:10 schreef MadJackthePirate het volgende:

[..]

Allemaal ja? Vraag me af waarom juist deze 7 meest getraumatiseerde mannen uitgekozen waren voor dit experiment...

Vraag me af hoe Europa ooit is herbouwd na de oorlog dan, als iedereen die iets met oorlog te maken had meteen een trauma heeft.
Ik denk dat IS een ander oorlogsmentaliteit heeft dan HItler en zijn vriendjes hebben gehad.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')