Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderenWelkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?
Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte PietGeen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:
Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'•
Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet. •
Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.quote:
quote:
•
Documentaire 'Wild Geraas':De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.
http://www.wildgeraasdefilm.nl/https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445http://www.arnoldjanscheer.nl/Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...
Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.
quote:
Een mysterieuze oorsprong
Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.
Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.
Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien:
https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht
quote:
Als geen van hen Piet, of, laat ik coulant zijn, Pete heten, dan is er geen relatie met Zwarte Piet.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
vind je dat nu echt lijken op zwarte piet?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
quote:
Mij hoef je niet te overtuigen. Ik ben al de nodige delen bezig om duidelijk te maken dat mensen die ZP willen veranderen, of die zelfs fel tegen zijn hele verschijning zijn, ernaast zitten.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
Van Muiswinkel?
Die is zelf niet bijzonder stabiel.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
speknek
Another day another slay
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2018 20:55 schreef Iblardi het volgende:Nu hebben we in de vorige topics nota bene filmpjes laten zien van nationale vieringen uit de jaren 70 waarin de Pieten gewoon Nederlands spreken en dan wordt nóg dat argument van dat pseudo-Surinaamse accent dat zogenaamd "niemand zou zijn ontgaan" van stal gehaald. Nee dus. Accepteer gewoon dat je persoonlijke ervaring niet maatgevend is voor de rest van het land.
Dat er een roetveegpiet is wil nog niet zeggen dat het hele land dat is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
Molurus
ex-FOK!ker
quote:
Op dinsdag 23 oktober 2018 21:14 schreef AchJa het volgende:[..]
Dat jij en pak hem beet nog 3 medestanders hier een bepaalde mening hebben wil nog niet zeggen dat de rest van Nederland die mening dient te delen.
De rest van Nederland is daar nou niet bepaald eensgezind over. Bovendien zijn meningen daarover niet juist of onjuist afhankelijk van het aantal mensen dat die mening heeft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
nou dit is niet reeks 1 hierover hoor, in de realiteit zullen we al ver over de 200 zitten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
quote:
De Moor? In die tijden en eerder vaak als zwart uit- en afgebeeld.
Daarnaast had je "Moriaantje" (uit de Struwelpeter van 1845), en het zwart van de inkt voor de 3 pestkoppen. Ook een 'verhaal' gelinkt aan Sint Nicolaas.
Ook stonden de Moren niet echt positief bekend, zeker niet in de 16e eeuw. In het Zuiden met name bekend via bisschop Sonnius en zijn Moorse beulsknechten (bisschop met zwarte knechten?). Vaak bedekten zij hun gelaat met een zwarte omslagdoek.
Wat mij betreft zou de knecht in het boekje van Schenkman ook een Moor kunnen zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
ik gok trouwens dat we over 10 jaar nog gewoon zwarte zwarte Pieten tegenkomen in de randstad hoor
die hele randstad vs provincie tegenstelling bestaat ook alleen op papier
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
he ff dimmen he boer Geurts!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
Molurus
ex-FOK!ker
quote:
Die tegenstelling lijkt me echt volledig uit de duim gezogen.
Mensen die zichzelf proberen wijs te maken dat deze discussie alleen speelt en/of impact heeft op "ergens waar ik niet woon".
Niet meer aanwezig in dit forum.
no true scotsmen is wat het is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.