abonnement Unibet Coolblue
pi_182696650
Vervuilde grond uit buitenland massaal gedumpt in Nederlandse plassen

CULEMBORG - Baggerbedrijven halen op grote schaal vervuilde grond en slib uit het buitenland, om in voormalige zandwinputten langs de Nederlandse rivieren te storten. Milieudeskundigen maken zich daar zorgen om.
Bram Logger 26-03-18, 07:00 Laatste update: 12:49

1k
M 1
47 Reacties

,,De gevolgen voor waterkwaliteit en bodem zijn onzeker. Importeren van vervuilde grond uit het buitenland past niet in het beleid’’, zegt milieuchemicus Joop Harmsen van Wageningen Universiteit.
Lees ook

'De recreatieplas wordt een afvoerputje'
PREMIUM
'De recreatieplas wordt een afvoerputje'
Lees meer

,,Voor baggerbedrijven is het handel, maar voor de natuur moet je dit niet willen’’, zegt aquatisch ecoloog Fons Smolders, verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

In Culemborg is ophef ontstaan over een plan van baggerbedrijf Van Waning om grond die vrijkomt bij het boren van nieuwe metrotunnels in Parijs te storten in een oude zandwinplas langs de Lek. Verontruste Culemborgers vinden het bizar dat de populaire zwem- en zeilplas in de Redichemse Waard een afvoerputje wordt voor vervuilde grond uit het buitenland.
Lucratief

Wettelijk is het sinds 2009 mogelijk om zonder vergunning grond of baggerslib in diepe putten te storten, mits het materiaal niet te sterk vervuild is en ‘verondiepen’ bijdraagt aan natuurontwikkeling. Voor aannemers is dat lucratief: zij krijgen betaald voor het afvoeren van vervuilde grond en baggerspecie. Maar in Nederland is niet genoeg slib voorhanden om alle nieuwe natuur-projecten af te ronden.

Daarom zijn aannemers hun materiaal op grote schaal uit het buitenland gaan importeren, blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat en een eigen analyse van openbare beschikkingen die de Inspectie Leefomgeving en Transport afgeeft.

Volgens milieu-experts is dat problematisch, omdat de gevolgen van ‘gebiedsvreemd materiaal’ voor de waterkwaliteit niet altijd duidelijk zijn. Ook schiet de controle op de mate van vervuiling bij geïmporteerde grond soms tekort, en is er te weinig erkenning voor de ecologische waarde van de soms wel tientallen meters diepe zandwinputten.

https://www.gelderlander.(...)rBbYfoP6hLwue5uhmbrQ

Lekker verhaal, zal we door eu mensen geregeld worden? of is het eerder vrije marktwerking?
pi_182696763
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 19:31 schreef possetje het volgende:

Lekker verhaal, zal we door eu mensen geregeld worden? of is het eerder vrije marktwerking?
Hoe kom je bij vrije marktwerking in een artikel over uitvoering van dubieus overheidsbeleid?
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:36:50 #3
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_182696776
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 19:31 schreef possetje het volgende:
Maar in Nederland is niet genoeg slib voorhanden om alle nieuwe natuur-projecten af te ronden.

Nou ik heb nog wel een Eems over.. een haven van Lauwersoog.. een Noordpolderzijl..

Bagger genoeg te vinden lijkt me zo..
pi_182696806
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 19:36 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Hoe kom je bij vrije marktwerking in een artikel over uitvoering van dubieus overheidsbeleid?
oww excuus, het leek me een slimme vraag, maar kan er naast zitten
pi_182697153
Dat is weer eens wat anders dan het Westen dat gif in derde derdewereldlanden stuurt.

Dat hier überhaupt handel in is, is al abject natuurlijk.
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:00:07 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_182697329
Maar wat is vervuilde grond? Vervuilde grond wil niet perse giftige grond betekenen.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_182697993
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 19:52 schreef Hamzoef het volgende:
Dat is weer eens wat anders dan het Westen dat gif in derde derdewereldlanden stuurt.

Dat hier überhaupt handel in is, is al abject natuurlijk.
ja ben wel westerling , maar niet eens met rozooi dumpen in 3e wereld enzo
pi_182698009
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 20:00 schreef Nikonlover het volgende:
Maar wat is vervuilde grond? Vervuilde grond wil niet perse giftige grond betekenen.
er zou ziets bestaan als een marge waarin grond vervuild is maar dan noemen ze het mild vervuild ofzo
pi_182698058
Ja, toch. Zelf lekker door blijven verdienen maar de Nederlandse maatschappij met een meervoud aan kosten opzadelen.
pi_182698425
Maar grond van een geboorde metrotunnel, dat komt uit 10-tallen meters diepte. Hoezeer is dat vervuild?
.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:45:48 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_182698485
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 20:42 schreef Fer het volgende:
Maar grond van een geboorde metrotunnel, dat komt uit 10-tallen meters diepte. Hoezeer is dat vervuild?
En die grindputten waar ze het in storten zijn op hun beurt ook weer 30-40 meter diep. Ze moeten het vooral onderzoeken, maar ik heb het idee dat er niet zo veel aan de hand is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:32:50 #12
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_182699702
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 20:26 schreef possetje het volgende:

[..]

er zou ziets bestaan als een marge waarin grond vervuild is maar dan noemen ze het mild vervuild ofzo
Als er tijdens het bemonsteren een aantals spijkers (van bijv een verbouwing uit de jaren '30) is gevonden, dan is er al sprake van vervuilde grond. Dat is grond met metaalvervuiling.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:02:34 #13
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_182700672
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 21:32 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Als er tijdens het bemonsteren een aantals spijkers (van bijv een verbouwing uit de jaren '30) is gevonden, dan is er al sprake van vervuilde grond. Dat is grond met metaalvervuiling.
Of er heeft zware industrie op gestaan, waarbij decennialang afgewerkte olie en chemicalien in de grondlaag zijn gelekt. En bij het bemonsteren is de monsteraar betaald om een oogje dicht te knijpen en voor de vorm ‘licht vervuild’ afgevinkt.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_182700728
Vrijwel alle grond is vervuild.

De vraag is of bepaalde grenswaarden overschreden worden en of dat gevolgen kan hebben voor de manier waarop de grond wordt toegepast. Een oude vuilnisbelt met 2 of 3 meter 'schone' grond er op, is bijvoorbeeld een prima stadspark met speeltuin.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:43:02 #15
36461 Joppy
geen colaboy
pi_182701707
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 19:31 schreef possetje het volgende:

Lekker verhaal, zal we door eu mensen geregeld worden? of is het eerder vrije marktwerking?
Het milieukundig bodembeleid is in Nederland in principe de verantwoordelijkheid van de gemeenten (of gedelegeerde regionale uitvoeringsdiensten), binnen de Nederlandse Wet bodembescherming en het Besluit Bodemkwaliteit. Niks Europees aan.

De handel in grondstoffen is natuurlijk wel vrij binnen de EU. Zolang het gestorte materiaal voldoet aan de Nederlandse eisen, mag dit gewoon. Je kunt je wel afvragen of dit binnen de geest van de wet valt. De eisen in de wetgeving zijn afgestemd op de Nederlandse situatie en op de chemische parameters die binnen Nederland van belang zijn. Mogelijk spelen er in het buitenland hele andere verontreinigingssituaties, waar geen check voor is vastgelegd. Wat ook nog speelt is de dat chemische samenstelling van het gesteente (en bijhorende uitlooggedrag) heel anders zal zijn dan wat normaal in die plassen aanwezig is.

Overigens moeten we in NL niet doen alsof wij alleen slachtoffer zijn. Er is tot vrij recent jarenlang teerhoudend asfalt (sinds 1995 strikt verboden om hier nog toe te passen) naar oost europa vervoerd waar het wel mocht worden hergebruikt. Ook worden er momenteel partijen grond met lichte gehaltes PFOS/PFOA (het spul wat oa die teflon-fabriek jarenlang heeft uitgestoten) naar het buitenland vervoerd, omdat in NL nog geen gemeente er beleid voor heeft. En in het buitenland kijkt men er niet naar.

Overigens schieten media erg snel in stuip als het gaat over bodemverontreinigingen, er wordt erg makkelijk met bangmakende termen als gif(tig) gestrooid.
Let the beat control your body!
pi_182701748
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 22:04 schreef Ivo1985 het volgende:
Vrijwel alle grond is vervuild.

De vraag is of bepaalde grenswaarden overschreden worden en of dat gevolgen kan hebben voor de manier waarop de grond wordt toegepast. Een oude vuilnisbelt met 2 of 3 meter 'schone' grond er op, is bijvoorbeeld een prima stadspark met speeltuin.
Dit dus.
U MAD?
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:06:27 #17
36461 Joppy
geen colaboy
pi_182702433
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 22:02 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Of er heeft zware industrie op gestaan, waarbij decennialang afgewerkte olie en chemicalien in de grondlaag zijn gelekt. En bij het bemonsteren is de monsteraar betaald om een oogje dicht te knijpen en voor de vorm ‘licht vervuild’ afgevinkt.
'Helaas' voor de eigenaren van (zwaar) verontreinigde percelen werkt dit toch echt niet meer zo.

Onderzoeksbureaus moeten zijn gecertificeerd en volgens de correcte onderzoeksprotocollen het werk uitvoeren. Wat ook daadwerkelijk wordt gecontroleerd door de certificerende instelling. Het bevoegd gezag accepteert alleen onderzoeksrapporten van gecertificeerde bedrijven. Als er een vermoeden is dat iets niet klopt, wordt er aan de bel getrokken. En dat gebeurd ook.

Het is best mogelijk dat een malafide onderzoeksbureau met certificaat een tijdje met die praktijken wegkomt, maar op lange termijn echt niet. Het is op langere termijn voor de onderzoeksbureaus ook veel interessanter om meer geld te verdienen door nader onderzoeken en milieukundige begeleiding.

Als je zonder gezeik van vervuilde grond af wil kan je overigens het beste ver weg blijven van de officiele weg. Zolang geen enkele instantie ergens iets van weet, wordt er ook niet gecontroleerd. Zodra je ergens bent aangemeld, wordt elk lettertje gecontroleerd.
Let the beat control your body!
pi_182705230
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 22:44 schreef de_boswachter het volgende:
Een oude vuilnisbelt met 2 of 3 meter 'schone' grond er op, is bijvoorbeeld een prima stadspark met speeltuin.
alleen een moordenaar laat zijn kind daar in spelen :(
pi_182706315
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 01:42 schreef possetje het volgende:

[..]

alleen een moordenaar laat zijn kind daar in spelen :(
Dan lopen er in Nederland duizenden moordenaars rond. In je jaren ‘50 - ‘70 van vorige eeuw had elk dorp of stad tal van stortplaatsen waar momenteel huizen op staan of achtertuinen op liggen. Gelukkig zijn die wel in kaart gebracht en worden die gemonitord.
U MAD?
pi_182706494
Ik gok op een paar druppels koelvloeistof van de tunnelboormachine en een plasje hydrauliekolie uit een zwetende slang.
.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 24 oktober 2018 @ 08:46:27 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_182707163
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 07:45 schreef Fer het volgende:
Ik gok op een paar druppels koelvloeistof van de tunnelboormachine en een plasje hydrauliekolie uit een zwetende slang.
Meer dan dat zal het wel niet zijn.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Spellchecker woensdag 24 oktober 2018 @ 08:54:56 #22
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182707240
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 20:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En die grindputten waar ze het in storten zijn op hun beurt ook weer 30-40 meter diep. Ze moeten het vooral onderzoeken, maar ik heb het idee dat er niet zo veel aan de hand is.
Ik vraag me vooral af waarom dat niet gewoon in Frankrijk gestort kan worden?
pi_182707339
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 01:42 schreef possetje het volgende:

[..]

alleen een moordenaar laat zijn kind daar in spelen :(
Dan is bijna iedereen een moordenaar. Jij waarschijnlijk ook, zonder dat je het weet.
pi_182707470
quote:
6s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 20:00 schreef Nikonlover het volgende:
Maar wat is vervuilde grond? Vervuilde grond wil niet perse giftige grond betekenen.
Ja hoor, wel hoor!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_182707514
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 07:16 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Dan lopen er in Nederland duizenden moordenaars rond. In je jaren ‘50 - ‘70 van vorige eeuw had elk dorp of stad tal van stortplaatsen waar momenteel huizen op staan of achtertuinen op liggen. Gelukkig zijn die wel in kaart gebracht en worden die gemonitord.
Als het alleen gemonitoord wordt, daar heb je niet zoveel aan.


Laatst nog op tv gezien, (Tegenlicht, of Brandpunt of zoiets) dat onverwerkt afval van Pernis zo de Waddenzee ingespoten wordt.

Ik had kamervragen verwacht of op zijn minst ophef erover ......niets!
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')