abonnement Unibet Coolblue
pi_182695206
Hallo, ik heb deze zomer vloerverwarming aan laten leggen, en nu het buiten wat kouder wordt, dacht ik...Die zet ik eens aan. :)

Ik zal eerst omschrijven wat er is aangesloten:
- Verdeler met 6 groepen
- Grundfos UPM3 25-70 Hybride
- WTH UMR Vario

De UMR heeft 3 RF-thermostaten:
1. Kamer 1
2. Kamer 2
3. Badkamer
Deze werken goed (UMR reageert er goed op).

Dan zijn er nog 3 groepen van de verdeler, deze hebben geen eigen thermostaat, maar staan altijd open.
Dat is voor de woonkamer.
In de woonkamer hangt een "ouderwetse" thermostaat die rechtstreeks met de ketel is verbonden via een 2-aderige kabel.
De thermostaat kent alleen aan of uit.

Nu lijkt het erop dat de circulatiepomp alleen aan gaat zodra er warmtevraag is vanuit een RF-thermostaat (groep 1, 2, 3).
Maar niet wanneer de simpele aan/uit thermostaat in de woonkamer (groep 4, 5, 6) warmte vraagt en de RF-thermostaten niet.

Het lijkt erop dat:
- de aan/uit thermostaat wel de CV ketel aan zet maar niet de Grundfos pomp (de aanvoer van de verdeler wordt wel warm)
- de RF-thermostaten wel de Grundfos pomp aan zetten maar niet de CV ketel (er gaat wel water rond maar het wordt niet verwarmd)

De instelling van de Grundfos UPM3 Hybrid staat op "PWM A Profile (Heating)" A2.
(zie handleiding pagina 24: https://net.grundfos.com/(...)terature-5439390.pdf )

Dit is hoe de installateur het heeft opgeleverd, met de vermelding dat de aan/uit thermostaat wel aan moet staan om de RF-groepen te kunnen laten verwarmen.
Dat vind ik geen probleem, maar het is niet handig als ik de kamers boven exact tegelijk warmte moet laten vragen met de woonkamer, om zowel de Grundfos als de CV ketel aan te laten gaan.

Klopt dit?
Of zou het anders moet werken?
Of mis ik ergens een schakel?
pi_182695575
Mooi spul, zit even in die UMR handleiding te pluizen, maar het lijkt erop dat deze geen instellingen heeft voor de pomp. Deze wordt aan/uit of PWM aangestuurd vanaf de UMR, op basis van de 3 RF thermostaten. De UMR kan niet zien dat de ketel wordt opgestart door de kamerthermostaat.

Wellicht moet de pomp standalone draaien?
.
pi_182701014
Ik heb de handleiding van de Grundfos UPM3 nog eens bekeken en hij stond zo ingesteld dat'ie alleen door de UMR aangestuurd kan worden (externally controlled).

De Hybrid kan ook internally controlled functioneren, dan draait 'ie onafhankelijk van de UMR.
En dan springt 'ie inderdaad meteen aan.
Je had dus gelijk!

Wellicht is er een thermostaat die zowel met de UMR als de CV ketel kan communiceren?
Dat zou denk ik de mooiste optie zijn om de Grundfos te bedienen.
pi_182702151
Een WTH busthermostaat en dan een draadje vanaf de UMR naar de ketel?

Ik weet niet wat het toevoegt, aangezien een a-label pomp slim genoeg zou zijn, automatisch harder of zachter te gaan draaien, naar behoefte.

Aan de andere kant: Een aan/uit thermostaat klinkt ook niet erg efficient.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')