abonnement Unibet Coolblue
pi_182689038
Hallo,

Ik heb mijn tafel opgeknapt. Dit is mijn eerste 'grotere' eigen klusproject, helemaal zelf geschuurd, gebeitst en in elkaar gezet. Ik dacht: laat ik er eens een topic van maken w/

De situatie: een oude vurenhouten tafel, lelijk oranje, met splinters aan de randen. Ik was er wel een keer klaar mee. Hij heeft acht jaar dienst gedaan als tafel in mijn studentenhuis, en daarvoor was hij van mijn oom en tante, en daarvoor was hij van hun buren. Dus hij was ook wel flink gehavend. Aangezien ik het model van de tafel wel mooi en fijn vind, wilde ik de tafel behouden maar hem flink opknappen.

De oude situatie (foto's zijn van zes jaar geleden ofzo).


En even een indruk van dichtbij (let niet op wat erop ligt ;) ) :


Oh, en ik heb ook nog foto's van de splinters en de bovenkant zonder sterretjeskaas :o




Eerst maar eens schuren. Op de oprit, gezellig al die aanspraak met de buren :') (nee hoor, was best leuk ^O^ ) Ben hier in totaal denk ik zo'n tien uur mee bezig geweest (en in etappes, want zolang hield ik het niet vol).



Nu moet ik kiezen hoe ik hem wil gaan opknappen. Wordt het beits of wordt het lak? De meneer van de bouwmarkt adviseert beits, omdat dan de houtnerf zichtbaar is. Ik twijfel nog wel een tijdje, want met lak blijft hij ook zichtbaar. Alleen, op de oude tafel zat ook lak (en geen beits), dus dan verandert er niet zoveel en dat vind ik dan wel weer jammer van deze gelegenheid om de tafel een keer een andere uitstraling te geven. Dus dan toch beits. Maar welke kleur?



Hij was blank, dus ik wil wel eens voor wit gaan. Ik heb meer witte meubels. (alle andere kleuren vallen sowieso bij voorbaat af). En ik vrees bij blank dat de tafel weer die vieze oranje kleur krijgt.


Maar dan staat de tafel in alvast klaar in de kamer voor beitsen, en zie ik ineens hoe wit-wit-wit alles dan wordt. En ook hoe mooi die zalmroze-achtige kleur is die de tafel nu heeft. Dus dan toch maar de blanke lak.

De tafel ligt klaar in de ruimte om gebeitst te worden:


Met het tafelblad ben ik tevreden, maar als ik vervolgens de eerste poot de eerste streek blanke beits geef, bedenk ik me: dat wordt wel heel saai en alles weer als het oude. Als ik de poten nou wit maak? Dan krijgt de tafel echt een nieuwe uitstraling. Dus ik schuur de poot opnieuw op en ik haal nog even snel het potje whitewash verf bij de bouwmarkt en ik verf de poten wit :7 .

Na drie keer beitsen (oh nee, vier keer :') Ik nam het namelijk niet zo nauw met de korrelgrootte en schuurde steeds tussendoor op met korrelgrootte 180, totdat een klusadviseur van de Gamma mij op het hart drukte om toch minimaal 240 te gebruiken. Dat kon ik nog wel bij de derde keer van de tafelpoten doen, maar het tafelblad was al drie keer gebeurd. Toen nog maar een vierde keer gedaan) ) is dit het uiteindelijke eindresultaat:



Let ook op het prachtige detail. Ik wilde een mooi accent aanbrengen op het onderstel en de keggen weer die blanke kleur teruggeven.



Tadaaaa *O*

[ Bericht 1% gewijzigd door Postbus100 op 23-10-2018 16:32:17 ]
Somebody that I used to know
pi_182689278
Tof geworden! Het houtkleurige van de keggen (nooit geweten dat die houtjes een naam hadden:@) breekt de witte poot gaaf :)
pi_182689378
quote:
3s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 14:07 schreef boerjanssen1 het volgende:
Tof geworden! Het houtkleurige van de keggen (nooit geweten dat die houtjes een naam hadden:@) breekt de witte poot gaaf :)
Bedankt! Ja, vind die blanke keggen ook een mooie vondst O+
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')