De aandrijving dan ook heeft weinig invloed op de remafstand, de banden wel.quote:Op zondag 4 november 2018 08:49 schreef DrDarwin het volgende:
In die hele 'winterbanden' discussie wordt niet meegenomen of het om AWD, RWD, of FWD gaat.
Ja, alleen bewijzen de Nederlandse automobilisten elk jaar dat ze dat niet doen. Afgelopen week was de eerste echte regenachtige dag, en het file record is weer verbrokenquote:Dat kan echter prima, mits men wat voorzichtiger rijd.
Maar is dat echt zo? Ja ik had ook winterbanden nodig op m'n oude BMW omdat ik een breedset met 255 achter had en dus echt overal vast zat, maar volgens mij heeft het ook behoorlijk met de aandrijving en tractiecontrole te maken. In m'n Tesla heb ik nu ook RWD en 245 achter en ondanks veel meer vermogen, zit ik nooit vast.quote:Op zondag 4 november 2018 08:49 schreef DrDarwin het volgende:
Voor een RWD met wat vermogen is het wel raadzamer om winterbanden te gebruiken, je schuift tenslotte alle kanten op als het echt glad is, in tegenstelling tot een voorwiel aangedreven auto die zich met wat beleid gemakkelijk weer rechttrekt als je onverhoopt gaat glijden.
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.quote:Op zondag 4 november 2018 13:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
Rwd is inderdaad makkelijker corrigeren. Althans, mijn ervaring is dat ook.
Ligt eraan welke kant uit breekt.quote:Op zondag 4 november 2018 16:29 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.
Ok.quote:Op zondag 4 november 2018 16:29 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.quote:Op zondag 4 november 2018 18:29 schreef Sounddragon het volgende:
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing?
Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent.
Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen.
Van mij zal je geen last hebben, ik werk lekker thuis als het te glad wordt.quote:Op zondag 4 november 2018 19:42 schreef XL het volgende:
Heb mijn winterbanden niet voor mezelf. Heb ze tegen alle anderen en dan vooral anderen met zomerbanden.
Heb ze tegen jou ook bij nat wegdekquote:Op zondag 4 november 2018 19:54 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Van mij zal je geen last hebben, ik werk lekker thuis als het te glad wordt.
Nee, ook met winterbanden moet je je aanpassen aan de weersomstandigheden. Ze zijn zeker niet zaligmakend, maar maken wel degelijk een verschil.quote:Op zondag 4 november 2018 18:29 schreef Sounddragon het volgende:
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing?
Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent.
Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen.
Dat is zijn punt toch ook niet?quote:Op zondag 4 november 2018 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.
Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten.
10 jaar geleden niet populair. Inderdaad.quote:Op zondag 4 november 2018 20:27 schreef Dingest het volgende:
[..]
Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet.
Dit dusquote:Op zondag 4 november 2018 20:27 schreef Dingest het volgende:
[..]
Dat is zijn punt toch ook niet?
Zijn punt is dat als mensen de weg niet meer op kunnen (durven) zonder elk mogelijk modern veiligheidssnufje - waaronder winterbanden (zeker zodra de thermometer eens onder de 10 graden zakt) - die mensen het rijden niet echt onder de knie (meer) hebben. Het zijn hulpstukken, geen essentiële zaken.
Mensen zijn alleen dusdanig op die hulpstukken gaan vertrouwen dat ze verleren dat je ook zonder de weg op kunt, maar dat je wel wat beter je best moet doen achter het stuur. Gemakzucht maakt lui. En slechtere chauffeurs; het blad ATM had hier laatst een artikel over, dat auto's met tal van zaken als parkeerhulp en dodehoekdetectie vaker schades hadden dan auto's zonder. Mensen vertrouwen er teveel op - uiteraard niet de topchauffeurs in dit topic, want we behoren allemáál bij de mensen die beter rijdt dan de rest - en overschatten daarmee de beperkingen van de hulpmiddelen. ABS, ESP en winterbanden hebben hetzelfde effect. Ze helpen, zeker, maar het is niet alsof ze het redmiddel der mensheid zijn. Veiligheidsmiddelen voor tijdens/na het ongeluk zoals airbags, gordels en kooiconstructies zullen daar meer aan bijgedragen hebben.
Pas je rijgedrag aan is goed advies, maar alleen als mensen nog weten hoe. Als je verwacht dat de auto gaat slippen of glijden, rijd en reageer je al anders dan als je dat niet doet - ongeacht wat voor banden je hebt. Ga mensen aanleren dat ze bij winters weer constant gebrek aan controle moeten verwachten dan krijg je al een heel ander rijgedrag dan dan je zegt 'winterbanden, ze helpen - iets, soms'. Ga je ze aanleren hoe om te gaan bij constant gebrek aan controle, krijg je nog een ander resultaat. Nog beter zou zijn om je sterk te maken voor een verplichte slipcursus met eens in de vijf jaar een opfriscursus. Voorheen, zonder ABS/Traction Control/winterbanden en met regelmatiger winters weer, leerden mensen dit vanzelf wel. Je jaarlijkse opfriscursus kwam vanzelf wel. Nu niet meer.
Want mensen weten nu eenmaal erg weinig van wat de auto nou daadwerkelijk doet. Vraag 10 mensen vanuit stilstand om de afstand van 100 meter in te schatten, en je krijgt 10 totaal verschillende afstanden. Die hulpmiddelen helpen ons om zulk natuurlijk gebrek aan inzicht wat te corrigeren wanneer het misgaat, maar ze stompen ook het beetje gevoel wat we er wel voor hebben nog verder af. Dan kan je wel zeggen 'het scheelt zus en zo in remafstand', maar vertaal je dat naar een werkelijke wegsituatie zal niemand correct die remafstand inschatten. Als het je remafstand met 10 meter verkleint, maar je 'ziet' het verschil tussen 20 en 40 niet eens, hoe ga je er dan correct op vertrouwen? Mooi dat je weet dat eerder stilstaat en meer grip hebt, maar hoeveel meer en in welke situatie meer? Je maakt immers niet dagelijks een noodstop, of gaat op vol vermogen de rotonde over... Wat is je ijkpunt? Gelukkig zijn ongelukken in de winter doorgaans kwesties van blikschade, want mensen rijden wel voorzichtiger. En als het echt bar en boos is gaan fietsers/wandelaars er ook liever niet op uit.
Winterbanden zijn beter dan andere banden onder de voor hun juiste omstandigheden. Ja, ze helpen wat onkunde tegen te gaan in de winter. Nee, ze zijn niet zaligmakend. Zijn ze noodzakelijk in Nederland? Overwegend nee, maar ze kunnen ook geen kwaad en als je veel rijdt en/of een auto hebt waar je jaren mee wilt doen zou ik inderdaad gerust een dubbel setje adviseren.
Heb je ze eronder, dan adviseer ik ook om ze bij de 4mm te vervangen. Of om op te rijden in de zomer: ja, de remweg is langer dan zomerbanden, maar het ligt binnen de normen. Wil je optimale veiligheid? Ga dan ook rustiger rijden. Ga eens de twee seconden afstand houden die iedereen steevast negeert; ga niet inhalen op enkelbaans wegen en houdt je stipt aan de snelheid. Iets eronder is nog beter. Je remweg bij 55 km/u is zo'n 5 meter meer dan bij 50, maar is dat een verschil waar we jaar in jaar uit een ophef over maken? Neuh. Een ongeluk met 90 heeft veel minder energie dan eentje met 130. Of is dat opeens wel een onacceptabele maatregel voor 'je eigen veiligheid en dat van anderen'?
Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet.
weet ik ook; jij kunt op je winterbanden veeeeel harder rijden, en ook veel harder remmen.. Omdat jij ze eronder hebt, moet ik dat ook doen? Moet jij nou rekening houden met mij, of ik met jou? Je creëert dus 2 groepen weggebruikers op de weg die allebei een andere snelwheid wensen te rijden, waardoor het verker dus per definitie gevaarlijker wordt want ongelukken en gevaar ontstaan niet door snelheid, maar door snelheidsverschíllen.quote:Op zondag 4 november 2018 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.
Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten.
Dan pakt SD het potje zand/zout uit de kofferbak en gaat ie daarna gewoon wegrijden.quote:Op zondag 4 november 2018 20:41 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wil SD nog wel eens zien als ie met zijn MB-achterwiel in de goot vastzit met zijn zomercrocs.
Kan ook.quote:Op zondag 4 november 2018 20:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dan pakt SD het potje zand/zout uit de kofferbak en gaat ie daarna gewoon wegrijden.
Drogredenquote:Op zondag 4 november 2018 20:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
weet ik ook; jij kunt op je winterbanden veeeeel harder rijden, en ook veel harder remmen.. Omdat jij ze eronder hebt, moet ik dat ook doen? Moet jij nou rekening houden met mij, of ik met jou? Je creëert dus 2 groepen weggebruikers op de weg die allebei een andere snelwheid wensen te rijden, waardoor het verker dus per definitie gevaarlijker wordt want ongelukken en gevaar ontstaan niet door snelheid, maar door snelheidsverschíllen.
Ik rijd de snelheid die mij goed dunkt in slechtere omstandigheden, en dat bepaal ik door de assessment van mijn voertuig, de banden waarop ik rijd, de omgeving, de drukte, en mijn vertrouwen in de combinatie van die factoren. Als jij vindt dat je dat met de dubbele snelheid kan in je Audi Quattro met winterschoeisel, moet je zien dat je voor me terecht komt Ik kom er sowieso wel, misschien heb jij dan al een bak koffie op, tiswat.
Ik roep het elk jaar; winterbanden zijn alleen veiligheidsverhogend voor het verkeer als iedereen ze heeft. Voor nu zijn winterbanden alleen veiliger voor hen die ze hebben, mits ze zich realiseren dat niet iedereen ze heeft en ze niet gaan rijden naar de capaciteit van de band. Als dat niet zo is, is het hooguit risicoverhogend, voor iedereen.
Je gooit ook de F2 niet bij de F1 op de baan, dan gaan ze zeiken tegen elkaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |