ik vind ze ridicuul duur, dus ik rijd lekker door op mijn normale Michelinnetjes. Al denk ik dat ze voor wel op gaan zijn voor de winter, dus daar zullen tegen die tijd wel nieuwe op liggen met lekker veel profiel.quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:23 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ik heb nu een paar jaar allseasons (Michelin CrossClimates), maar vind ze in de sneeuw wel wat tegenvallen. Als ik nog op wintersport ga haal ik wel winterbanden. Verder voldoen de CrossClimates in NL erg goed, ook in de zomer.
Ja zijn erg duur, ik had ze gelukkig met een flinke korting kunnen kopen. Maar ik moet zeggen dat ze buiten de sneeuw wel erg goed zijn. Lijken niet snel te slijten, zijn stil, werken goed in flinke regen en ook in de hitte. Nou ga ik niet heel ver met de auto, maar tot nu toe erg blij er mee. Ik heb trouwens ook een vrij gunstige maat wat betreft prijs (225/55R16). Ik had ze er ook pal voor de winter er op laten leggen zodat ik er het meeste aan heb. Maar met dat laagje sneeuw verloor ik toch wel snel grip vond ik. Was winterbanden van Michelin gewend en daar erg tevreden over. Heb die winterbanden nog steeds liggen maar zijn nu onder de 4mm. Heb dus die velgenset nog over. Mocht ik dus nog gaan, kan ik daar een vers setje op leggen.quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:36 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ik vind ze ridicuul duur, dus ik rijd lekker door op mijn normale Michelinnetjes. Al denk ik dat ze voor wel op gaan zijn voor de winter, dus daar zullen tegen die tijd wel nieuwe op liggen met lekker veel profiel.
Voor nood en/of plotselinge ijstijden heb ik nog een dikke refurbished breedset in de schuur onder de werkbank liggen waar à la minute winterrubber op kan mocht ik dat willen. Maar ik denk van niet
En dit is dus de reden dat een discussie met degelijke argumenten niet mogelijk is over winterbanden.quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:43 schreef Krollie het volgende:
Onzin. Ik rij al jaren niet op winterbanden. Heb er nog nooit een nadeel van ondervonden. De keer dat ik in een slip raakte zou ook gebeurd zijn met winterbanden. De overige keren dat mijn auto in een slip dreigde te raken waren dus met zomerbanden en die hebben het voorkomen.
Mankeert er wat aan jouw rijstijl?quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:43 schreef Krollie het volgende:
Onzin. Ik rij al jaren niet op winterbanden. Heb er nog nooit een nadeel van ondervonden. De keer dat ik in een slip raakte zou ook gebeurd zijn met winterbanden. De overige keren dat mijn auto in een slip dreigde te raken waren dus met zomerbanden en die hebben het voorkomen.
Nee. Ik weet zeker dat het bij die situatie niet niet gebeurd was als ik winterbanden had gehad. Dan was het ook gebeurd. Dus onzin. En zonde van mijn geld om ze aan te schaffen.quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:48 schreef daNpy het volgende:
[..]
En dit is dus de reden dat een discussie met degelijke argumenten niet mogelijk is over winterbanden.
De mensen die ze hebben begrijpen het verschil, bij de mensen die ze niet hebben "had het geen verschil gemaakt". Dan kun je dus gewoon niet rijden.
Geen idee. Het is puur mijn mening. Als je daar niet mee om kan gaan is dat niet mijn probleem.quote:Op zondag 21 oktober 2018 20:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Aan jouw beoordelingsvermogen dan? Of wat?
Je opmerking over geld laat alweer zien wat de ware reden is.quote:Op zondag 21 oktober 2018 21:10 schreef Krollie het volgende:
[..]
Geen idee. Het is puur mijn mening. Als je daar niet mee om kan gaan is dat niet mijn probleem.
Het punt is simpelweg dat je iets roept wat nergens op slaat.quote:Op zondag 21 oktober 2018 21:10 schreef Krollie het volgende:
[..]
Geen idee. Het is puur mijn mening. Als je daar niet mee om kan gaan is dat niet mijn probleem.
Het is mijn mening!! Wat snap je daar niet aan?quote:Op maandag 22 oktober 2018 07:54 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Het punt is simpelweg dat je iets roept wat nergens op slaat.
Een mening kan ook nergens op slaan. Ik zeg nergens dat het jouw mening niet is.quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:34 schreef Krollie het volgende:
[..]
Het is mijn mening!! Wat snap je daar niet aan?
Ik ben toch echt de enige die bepaald of tie geld uit wil geven aan winterbanden. En ik vind dat onzinnig om te doen.quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:36 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Een mening kan ook nergens op slaan. Ik zeg nergens dat het jouw mening niet is.
Dat jij het niet nodig vind, is jouw goed recht. Die afweging moet iedereen voor zichzelf maken.quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:39 schreef Krollie het volgende:
[..]
Ik ben toch echt de enige die bepaald of tie geld uit wil geven aan winterbanden. En ik vind dat onzinnig om te doen.
Waar heb ik het over geld? Dat vind ik overigens een zotte reden, want zoveel kost het niet. Het gebruik kan een reden zijn. Ik zit wekenlang in de sneeuw met de auto en bij bedrijfsauto’s is de afweging dat ik mijn personeel en klanten maximaal wil beschermen in het geval dat. Dus dat zijn voor mij overwegingen.quote:Op maandag 22 oktober 2018 10:39 schreef Krollie het volgende:
[..]
Ik ben toch echt de enige die bepaald of tie geld uit wil geven aan winterbanden. En ik vind dat onzinnig om te doen.
Ik heb nog nooit het verschil geprobeerd en dat gaat niet gebeuren.quote:Op maandag 22 oktober 2018 11:37 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat jij het niet nodig vind, is jouw goed recht. Die afweging moet iedereen voor zichzelf maken.
Maar je bent een droeftoeter als je meent, dat er geen verschil is in grip, rijgedrag van de auto.
Net beweerde je nog dat winterbanden geen verschil maakten in de situaties die jij had, maar je weet het verschil dus helemaal niet. Zoals ik al vermoedde, je praat onzinquote:Op maandag 22 oktober 2018 12:40 schreef Krollie het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit het verschil geprobeerd en dat gaat niet gebeuren.
Precies, met veel sneeuw/ijzel heeft het ook geen zin om met winterbanden te rijden naar je werk in de spits.quote:
Ik zei letterlijk dat winterbanden geen verschil hadden gemaakt wat betreft die keer dat ik in een slip raakte. Lezen. Weet jij hoe ik in een slip raakte? Nee. Ik wel. Met winterbanden zou dat ook gebeurd zijn!quote:Op maandag 22 oktober 2018 12:47 schreef daNpy het volgende:
[..]
Net beweerde je nog dat winterbanden geen verschil maakten in de situaties die jij had, maar je weet het verschil dus helemaal niet. Zoals ik al vermoedde, je praat onzin
Maar hoe weet jij dat nou?quote:Op maandag 22 oktober 2018 13:57 schreef Krollie het volgende:
[..]
Ik zei letterlijk dat winterbanden geen verschil hadden gemaakt wat betreft die keer dat ik in een slip raakte. Lezen. Weet jij hoe ik in een slip raakte? Nee. Ik wel. Met winterbanden zou dat ook gebeurd zijn!
Dus je kunt niet rijden.quote:Op maandag 22 oktober 2018 13:57 schreef Krollie het volgende:
[..]
Ik zei letterlijk dat winterbanden geen verschil hadden gemaakt wat betreft die keer dat ik in een slip raakte. Lezen. Weet jij hoe ik in een slip raakte? Nee. Ik wel. Met winterbanden zou dat ook gebeurd zijn!
Nog zo'n kul argument.quote:Op maandag 22 oktober 2018 12:53 schreef hjansen82 het volgende:
[..]
Precies, met veel sneeuw/ijzel heeft het ook geen zin om met winterbanden te rijden naar je werk in de spits.
Jij hebt nog nooit over een besneeuwde parkeerplaats of oprit gereden? Ik geef toe dat het hooguit ongemak is, als je een drempeltje niet over komt of de garage niet kan verlaten, maar je moet het toch wel gemerkt hebben?quote:Op maandag 22 oktober 2018 12:40 schreef Krollie het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit het verschil geprobeerd en dat gaat niet gebeuren.
Nog zo'n onzin....quote:Op maandag 22 oktober 2018 14:58 schreef KingRadler het volgende:
ik heb All Seasons met de normale banden mag ik niet eens Duitsland inrijden.
Zomerbanden slijten net zo goed. Het enige waar je eenmalig geld aan uit moet geven is een setje velgen. Een deel van het jaar verslijt je je winterbanden, het andere deel van het jaar verslijt je je zomerbanden. Je doet even lang met 2 sets banden, dus daar geef je geen geld aan uit.quote:
Mazzel. Koop een staatslot, misschien heb je daar net zoveel geluk.quote:Op maandag 22 oktober 2018 17:47 schreef Krollie het volgende:
[..]
Waarom heb ik dan nog nooit een echt ongeluk gehad? Terwijl ik vrijwel elke dag rij.
En het jaarlijks twee keer laten omzetten.quote:Op maandag 22 oktober 2018 18:16 schreef loveli het volgende:
[..]
Zomerbanden slijten net zo goed. Het enige waar je eenmalig geld aan uit moet geven is een setje velgen. Een deel van het jaar verslijt je je winterbanden, het andere deel van het jaar verslijt je je zomerbanden. Je doet even lang met 2 sets banden, dus daar geef je geen geld aan uit.
Dat ligt natuurlijk aan het aantal KM's wat je maakt.quote:Op maandag 22 oktober 2018 18:36 schreef zoz het volgende:
[..]
En het jaarlijks twee keer laten omzetten.
Laten..? Damn.quote:Op maandag 22 oktober 2018 18:36 schreef zoz het volgende:
[..]
En het jaarlijks twee keer laten omzetten.
Dat doe je toch gewoon zelf als je dat te duur vindt?quote:Op maandag 22 oktober 2018 18:36 schreef zoz het volgende:
[..]
En het jaarlijks twee keer laten omzetten.
1x van winter- naar zomerbanden en 1x van zomer- naar winterbandenquote:Op maandag 22 oktober 2018 18:37 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Dat ligt natuurlijk aan het aantal KM's wat je maakt.
Ja, bij de garage waar ze opgeslagen staan. Is dat zo raar?quote:
Ik vind het niet te duur en betaal het gewoon maar die guy daar boven zei dat het alleen eenmalig een setje velgen zou kosten. Dat is in heel veel gevallen niet waar.quote:Op maandag 22 oktober 2018 19:20 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Dat doe je toch gewoon zelf als je dat te duur vindt?
Ik dacht dat je van voor naar achter bedoelde ivm slijtage.quote:Op maandag 22 oktober 2018 19:21 schreef zoz het volgende:
[..]
1x van winter- naar zomerbanden en 1x van zomer- naar winterbanden
En een moersleutel en een setje gezonde handen.quote:Op maandag 22 oktober 2018 19:23 schreef zoz het volgende:
[..]
Ik vind het niet te duur en betaal het gewoon maar die guy gal daar boven zei dat het alleen eenmalig een setje velgen zou kosten. Dat is in heel veel gevallen niet waar.
O, zo. Nee, winterbanden slijten ook wat sneller (gemiddeld gezien), dus het kost wel wat extra, maar in de totale kosten is het niet echt significant lijkt mij.quote:Op maandag 22 oktober 2018 19:23 schreef zoz het volgende:
[..]
Ik vind het niet te duur en betaal het gewoon maar die guy daar boven zei dat het alleen eenmalig een setje velgen zou kosten. Dat is in heel veel gevallen niet waar.
Momentsleutel is verstandigerquote:Op maandag 22 oktober 2018 20:00 schreef loveli het volgende:
[..]
En een moersleutel en een setje gezonde handen.
Winterbanden zijn goedkoper over het algemeen, tenzij je een rare maat hebt of meent dat je met brede sloffen veel grip hebt.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:01 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
O, zo. Nee, winterbanden slijten ook wat sneller (gemiddeld gezien), dus het kost wel wat extra, maar in de totale kosten is het niet echt significant lijkt mij.
Slagmoersleutelquote:Op maandag 22 oktober 2018 20:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Momentsleutel is verstandiger
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
Winterbanden wil je ook smaller dan je zomersloffen.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:03 schreef daNpy het volgende:
[..]
Winterbanden zijn goedkoper over het algemeen, tenzij je een rare maat hebt of meent dat je met brede sloffen veel grip hebt.
Jup, echter rijdt ik liever in de zomer op de breedset dan in de winter op die winterse fietswielenquote:Op maandag 22 oktober 2018 20:04 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Winterbanden wil je ook smaller dan je zomersloffen.
Vroegah reed ik altijd op 215, en dan was ik wel weer blij als ik in de winter weer op 185 mocht schaatsen
Precies, geen geld voorquote:Op maandag 22 oktober 2018 18:16 schreef loveli het volgende:
[..]
Zomerbanden slijten net zo goed. Het enige waar je eenmalig geld aan uit moet geven is een setje velgen. Een deel van het jaar verslijt je je winterbanden, het andere deel van het jaar verslijt je je zomerbanden. Je doet even lang met 2 sets banden, dus daar geef je geen geld aan uit.
Heb je die huilerd weer. Nederland is één van de veiligste landen qua auto's maar meneer ziet weer gevaar. Ga eens in Thailand, India of Egypte rijden. Er zijn zelden lange tijden met sneeuw hier in NL en als die er zijn rij je gewoon wat voorzichtiger. Als het echt zo onveilig was geweest hadden ze het wel verplicht.quote:Op maandag 22 oktober 2018 19:46 schreef daNpy het volgende:
Je weet pas hoe duur het is als je ergens tegen aanschuift. Of een tegen een kind ofzo.
Maargoed, veiligheid staat sowieso niet hoog op de lijst bij de Nederlandse auto gebruiker.
Nederland vergelijken met derde wereld landenquote:Op maandag 22 oktober 2018 20:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Precies, geen geld voor
[..]
Heb je die huilerd weer. Nederland is één van de veiligste landen qua auto's maar meneer ziet weer gevaar. Ga eens in Thailand, India of Egypte rijden. Er zijn zelden lange tijden met sneeuw hier in NL en als die er zijn rij je gewoon wat voorzichtiger. Als het echt zo onveilig was geweest hadden ze het wel verplicht.
*mompelt iets over Renault en wegligging van een aardappel*quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 00:16 schreef Fer het volgende:
Ik heb mij maar 1x echt ongemakkelijk gevoeld op zomerbanden. Dat was in een Megane op een besneeuwde snelweg en telkens bij gaslos wilde de achterkant uitbreken. Dit met 40 op een rechte snelweg!!!
Oh ja en een keer in de nacht op een besneeuwde of geijzelde (het was onverlicht ook nog) snelweg in de Ardennen. Waarbij remmen weinig effect had, dan de ABS activeren en verder met 50 doorrollen. 0,0 remkracht tot we laag genoeg waren, dat het weer iets ging dooien. Maar die Peugeot was stabieler dan de bovengenoemde Renault.
Mompelen over Renault en wegligging maakt je best wel dom. Er is zoveel aan te merken over Renault, maar wegligging is juist iets waar ze WEL goed in zijn.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 00:23 schreef loveli het volgende:
[..]
*mompelt iets over Renault en wegligging van een aardappel*
Ben een keer in de zomer bijna ingehaald door de achterkant van een Renault terwijl ik het stuur vasthield.
Wat is er mis met Azerbeidjan? Zou me daar een stuk veiliger voelen dan met zomerbanden op een besneeuwde snelweg.quote:Op maandag 22 oktober 2018 23:25 schreef Sounddragon het volgende:
Ik krijg ook een beetje jeuk van al die mensen die zich overal maar onveilig bij voelen.. Ga eens op vakantie naar Azerbeidjan of Armenië of zo in de winter, dat zal wat dingen voor je in perspectief zetten denk ik. Dan ga je daarna nooit meer èn publique durven roepen dat het in onze westerse wereld onveilig is.
Echt, veel bekrompener en kleinzieliger kun je bijna niet denken
We zijn hier zo overveilig dat we er gewoon dom van worden.
Een bouwsteiger zonder groen kaartje is een seriemoordenaar, een apparaat zonder E-keur is een garantie voor elektrocutie en amputatie, een onverlichte weg of straat; thé horror, bel de politie voor we allemaal vermoord worden door een junkie. En een auto zonder winterbanden is een compleet onbruikbaar masjien, bloedjelink, daar kun je echt niet mee de weg op in de winter, want je strandt gegarandeerd of je rijdt je te pletter tegen een boom of lichtmast (die zijn óók bloedlink).
Neem een pilletje en een bakkie in Sri Lanka op blote voetjes in een veld vol slangen en giftige kikkers geplukte thee, en denk nog eens diep na over al dat gevaar aan de andere kant van je voordeur.
Alsjeblieft zeg, dramahuilies
quote:
Was dat een paar jaar terug op de A10? Had ik toen ook, maar je kon ook niet veel harder dan 40 omdat het echt heel glad was. Er reed een auto verderop en ik zag ineens witte lichten en toen weer rode lichten... had ie een rondje gemaaktquote:Op dinsdag 23 oktober 2018 00:16 schreef Fer het volgende:
Ik heb mij maar 1x echt ongemakkelijk gevoeld op zomerbanden. Dat was in een Megane op een besneeuwde snelweg en telkens bij gaslos wilde de achterkant uitbreken. Dit met 40 op een rechte snelweg!!!
Niet echt, heb met zo'n Megane ook wel eens een zwevend voorterrein gehad toen ik over de (Duitse) snelweg reed. Heb toen maar de snelheid verlaagd.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 00:33 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Mompelen over Renault en wegligging maakt je best wel dom. Er is zoveel aan te merken over Renault, maar wegligging is juist iets waar ze WEL goed in zijn.
Dan moet dat kind daar maar niet staan of lopen. De ouders moeten kinderen sowieso opvoeden niet zomaar de weg op te lopen. Bij beginnend lerende kinderen hou je de hand vast. Ook al schreeuwt het de hele straat bij elkaar. Maar ook dit is weer onzin. Ik heb nog nooit een kind voor mijn auto gehad in slecht weer en dat ik moest remmen met zomerbanden. Omdat ik goed kijk en anticipeer.quote:Op maandag 22 oktober 2018 19:46 schreef daNpy het volgende:
Je weet pas hoe duur het is als je ergens tegen aanschuift. Of een tegen een kind ofzo.
Maargoed, veiligheid staat sowieso niet hoog op de lijst bij de Nederlandse auto gebruiker.
2008, het was code rood toen. A2 denk ik.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 09:11 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
[..]
Was dat een paar jaar terug op de A10? Had ik toen ook, maar je kon ook niet veel harder dan 40 omdat het echt heel glad was. Er reed een auto verderop en ik zag ineens witte lichten en toen weer rode lichten... had ie een rondje gemaakt
Ik heb ze weleens recht de stoep zien glijden, omdat de bocht iets minder grip hadquote:Op dinsdag 23 oktober 2018 11:01 schreef Krollie het volgende:
[..]
Dan moet dat kind daar maar niet staan of lopen. De ouders moeten kinderen sowieso opvoeden niet zomaar de weg op te lopen. Bij beginnend lerende kinderen hou je de hand vast. Ook al schreeuwt het de hele straat bij elkaar. Maar ook dit is weer onzin. Ik heb nog nooit een kind voor mijn auto gehad in slecht weer en dat ik moest remmen met zomerbanden. Omdat ik goed kijk en anticipeer.
Geld speelt vaak een (verkeerde)rol. Want met winterbanden ben je vaak helemaal niet zoveel duurder uit. Sterker nog ik ben er goedkoper mee uit omdat ik een dure breedset zomerbanden heb en normale winterbanden. Uiteindelijk slijten mijn dure banden nu minder.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 05:54 schreef Ridocar het volgende:
Ja, de veiligheid vs geldissue was ook weer uitgespeeld.
Ik had Nokian winterbanden, volgens sommigen een normaal merk, maar ik vond ze maar twijfelachtig. In de sneeuw waren ze goed hoor, maar voor de rest als band waardeloos. Op zijn slechts waren ze in de periode na de vorst, als het een graad of 10c was en de weg nog vuil was van pekelresten en zand icm vocht. Een lekkere smurrie om over te glibberen en glijen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 15:16 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Geld speelt vaak een (verkeerde)rol. Want met winterbanden ben je vaak helemaal niet zoveel duurder uit. Sterker nog ik ben er goedkoper mee uit omdat ik een dure breedset zomerbanden heb en normale winterbanden. Uiteindelijk slijten mijn dure banden nu minder.
Maar er zijn ook genoeg mensen die de goedkoopste van de goedkoopste winterbanden zoeken en met 2mm profiel vol gas door de sneeuw gaan... want ja je hebt toch winterbanden. Nieuwe qualiteit zomerbanden hebben volgensmij nog steeds meer grip dan 2mm foekiejoekie winterbanden van 40 euro p/s dus de term winterband/zomerband zegt mij weinig over veiligheid.
Welk type? Ze kwamen een jaar of wat geleden als beste uit de ADAC test.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 17:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik had Nokian winterbanden, volgens sommigen een normaal merk, maar ik vond ze maar twijfelachtig. In de sneeuw waren ze goed hoor, maar voor de rest als band waardeloos. Op zijn slechts waren ze in de periode na de vorst, als het een graad of 10c was en de weg nog vuil was van pekelresten en zand icm vocht. Een lekkere smurrie om over te glibberen en glijen.
Als dat zo is, dan rij ik sowieso al langzamer. En met die lage snelheid en niet kunnen remmen ondanks abs tik ik iemand echt niet het ziekenhuis in hoor. 🤪 Dus ik anticipeer op glad weer. Volstaat voor mij.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 12:31 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik heb ze weleens recht de stoep zien glijden, omdat de bocht iets minder grip had
Of dwars het zebrapad over, terwijl er voetganger liepen.
Daarvoor kun je dus ook gewoon all-season banden kopen met het 'three peaks mountain' sneeuwvlokje symbool. Daarmee mag je ook in Duitsland in winterse omstandigheden rijden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 17:21 schreef DrMarten het volgende:
De enige reden dat ik nu aan een set wi terbanden zit te denken is o.sat ik aan de grens woon en gewoon zo der na te denken in Duitsland boodschappen wil kunnen doen.
Ik rij niet veel en als het echt kloteweer is in de winter laat ik de auto sowieso wel staan.Dan neem ik er wel een van de baas mee als ik echt de weg op moet. Dus wat dat betreft zie ik de meerwaarde niet echt. Alleen dat gedoe in Duitsland
r u serious bro?quote:Op woensdag 24 oktober 2018 17:34 schreef TR08 het volgende:
Heb deze zomer met mijn werk slipcursus gedaan. Auto's met goede zomer banden waren prima in slip te krijgen maar die met winter banden hield gewoon zo veel grip dat er voor de rijders van die auto helemaal niets aan was😂
Remmen op rechte einden met een beetje water ging ook een factor vijf zo niet nog korter qua remweg.
Als je puur op veiligheid kijkt zou je eigenlijk moeten overwegen het hele jaar op winterbanden te rijden als je dat
Tuurlijk, lekker met smerende banden bij 20+ een noodstop maken. Gaat vast goedquote:
Muah, als je sneeuw met ijs vervangt misschien wel.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:02 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik had onder m'n E21 het hele jaar winterbanden. Iedere bocht nam ik met piepende bandjes en driftend... lijkt me niet helemaal de bedoeling (maar was wel leuk).
Maar toch denk ik dat een winterband beter presteert in de zomer, dan een zomerband in de winter (met sneeuw dan).
Omdat jij dat zegt? Gek toch dat testen wat anders laten zienquote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:07 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Sneeuw wil ook wel prima met zomerbanden.
Omdat het zo is, gewoon je snelheid aanpassen en alles komt goed.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat jij dat zegt? Gek toch dat testen wat anders laten zien
Gewoon sneeuw wat net op de weg ligt?quote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat jij dat zegt? Gek toch dat testen wat anders laten zien
Op een gewone zonnige dag van 20 graden is het ook prima rijden met winterbanden, zo ken ik er nog wel een paar. Maar de remweg op sneeuw verbetert met een winterband. Weet niet precies hoeveel maar wel wat. En de remweg van een winterband in de zomer verslechtert. Minder dan andersom... denk ikquote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:51 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Gewoon sneeuw wat net op de weg ligt?
Das prima te berijden met zomerbanden, word pas eng als het gaat vriezen en daardoor ijs word.
Zolang je rechtuit gaat en niet remt is dat prima te berijden ja.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:51 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Gewoon sneeuw wat net op de weg ligt?
Das prima te berijden met zomerbanden, word pas eng als het gaat vriezen en daardoor ijs word.
Ik vind het drama, dat rubber is in de zomer echt niets waard. Ik tuf liever in de winter op zomerbanden dan andersom, maar das mijn bescheiden meningquote:Op woensdag 24 oktober 2018 18:58 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Op een gewone zonnige dag van 20 graden is het ook prima rijden met winterbanden, zo ken ik er nog wel een paar. Maar de remweg op sneeuw verbetert met een winterband. Weet niet precies hoeveel maar wel wat. En de remweg van een winterband in de zomer verslechtert. Minder dan andersom... denk ik
ik heb met mijn vorige Benz eens een setje winter-Michelins opgereden omdat ik die velgen nodig had, en die hielden zich prima in de zomer. En ik hou wel van gasgeven op klaverbladen enzo, geen centje pijn. En ze hielden het nog tot de volgende winter vol ook; bijna 60.000 km op gereden, in December gingen er nieuwe Primacy's op.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:07 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Ik vind het drama, dat rubber is in de zomer echt niets waard. Ik tuf liever in de winter op zomerbanden dan andersom, maar das mijn bescheiden mening
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt. Zeker niet met moderne zomerbanden zonder dwarsprofielquote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Waarschijnlijk kan je het allemaal zo uitrekenen....
Remweg bij een winterband is xx% beter. Remweg bij 20 km/u sneller is xx% langer. Dus je rijdt in een zomerband in de sneeuw xx% trager om dezelfde remweg als een winterband te hebben. Klaar is kees
Mijn ervaring met mensen die winterbanden kopen is toch dat ze weer sneller gaan rijden en uiteindelijk heb je dezelfde remweg en is het allemaal even (on)gevaarlijk.
Dat is dan weer afhankelijk van je auto. Ik reed vroeger een BMW (dus rwd) met 225 voor en 255 achter. Dom als ik was parkeerde ik eens bij de McD achteruit in, terwijl dat parkeervak een beetje naar beneden liep. Kwam er dus niet meer uitquote:Op vrijdag 26 oktober 2018 22:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt. Zeker niet met moderne zomerbanden zonder dwarsprofiel
Die ene dag in het jaar blijf ik wel thuis.quote:Op vrijdag 26 oktober 2018 22:25 schreef Glijdt_licht het volgende:
Niet alleen remweg is van belang, ook tractie. Een kleine helling kan bij iets diepere sneeuw leiden dat je gewoon niet omhoog komt.
En dat is zo goed als zeker de reden, dat mensen op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken, dan mensen op normale banden.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 19:03 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn ervaring met mensen die winterbanden kopen is toch dat ze weer sneller gaan rijden
Als je niet in de sneeuw of in 'standing water' rijdt, is dat ook zo.quote:Op maandag 22 oktober 2018 20:03 schreef daNpy het volgende:
of meent dat je met brede sloffen veel grip hebt.
Of ze maken meer kilometers.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 10:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En dat is zo goed als zeker de reden, dat mensen op winterbanden vaker bij aanrijdingen zijn betrokken, dan mensen op normale banden.
Het kwam voort uit een vergelijkingsonderzoek onder lease-rijders (dus met en zonder winterbanden): degenen met winterbanden waren vaker bij aanrijdingen betrokken. Aannemelijk dat ze allemaal veel kilometers maken.quote:
Op sneeuw doen winterbanden het beter, natuurlijk. Aan de andere kant, als je je koppie erbij houdt en een beetje het mechaniekje begrijpt, dan kun je met zomerbanden prima vooruitkomen in de sneeuw. Heb nog nooit een situatie meegemaakt, waar ik mijn bestemming niet kon bereiken.quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 14:08 schreef oldford het volgende:
Tja, het is maar net welk onderzoek je wilt geloven.
Hier zijn 2 onderzoeken uit 2010, toen de winter van 2009/2010 wel streng was en er een hoop sneeuw lag op heel veel dagen.
Want de uitkomst bevalt je niet?quote:Op dinsdag 30 oktober 2018 12:38 schreef loveli het volgende:
23% vs 24%, vind dat percentage toch al vrij hoog.
Ik vind het zonder relevante info niet aannemelijk dat ze evenveel kilometers rijden.
Aannames doen zonder info bevalt me niet.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want de uitkomst bevalt je niet?
Maar je doet wel een aanname zonder onderbouwing, namelijk dat ze niet evenveel kilometers rijden.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:12 schreef loveli het volgende:
Aannames doen zonder info bevalt me niet.
quote:Ik vind het zonder relevante info niet aannemelijk dat ze evenveel kilometers rijden.
Nee, ik zeg juist dat ik dat niet aanneemquote:Op donderdag 1 november 2018 10:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar je doet wel een aanname zonder onderbouwing, namelijk dat ze niet evenveel kilometers rijden.
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk, dus neem ik aan dat ze niet dezelfde hoeveelheid kilometers hebben gereden".quote:Op donderdag 1 november 2018 10:24 schreef loveli het volgende:
Nee, ik zeg juist dat ik dat niet aanneem
Heeft niet zo veel zin als je niet eens weet wat je zelf zegt.quote:Verder over winterbanden ipv taal?
Hmm, dit lees ik ergens:quote:Op donderdag 1 november 2018 10:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk, dus neem ik aan dat ze niet dezelfde hoeveelheid kilometers hebben gereden".
Als je er objectief in zou staan, zou je er van uit gaan dat het leasebedrijf dat het onderzoek heeft uitgevoerd, daar zelf uiteraard rekening mee heeft gehouden, omdat de cijfers anders waardeloos zijn.
[..]
Heeft niet zo veel zin als je niet eens weet wat je zelf zegt.
Doei!
Vreemd, niet? Daarom: er zijn leugens, grote leugens en er zijn statistieken.quote:Bij navraag bij leasemaatschappijen bleek dat winterbandrijders minder vaak bij ongelukken zijn betrokken, maar leaserijders zijn geen standaard automobilisten stelt de SWOV.
Nee, hoor. Het onderzoek dat ik heb gelezen, stamt van voor 2015. Het zal per jaar verschillen, afhankelijk van hoeveel winterse omstandigheden er zijn. Weinig winterse omstandigheden, meer aanrijdingen met winterbanden.quote:
Gewoon achteruit naar boven rijden.quote:Op zondag 21 oktober 2018 17:57 schreef RealBizkit666 het volgende:
Achterwielaandrijving en een 7% helling vlak voor de deur maakt het dat ik winterbanden rij. Ik wil ook graag met de auto tot aan huis komen als er 5mm sneeuw ligt.
Zeg ik nergens, bedoel ik nergens.quote:Op donderdag 1 november 2018 10:34 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, wat je zegt is: "Ik vind de cijfers niet leuk
Bron? Dit onderzoek was zo objectief uitgevoerd dat het daar wel rekening mee gehouden heeft toch?quote:Op donderdag 1 november 2018 11:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Nee, hoor. Het onderzoek dat ik heb gelezen, stamt van voor 2015. Het zal per jaar verschillen, afhankelijk van hoeveel winterse omstandigheden er zijn. Weinig winterse omstandigheden, meer aanrijdingen met winterbanden.
https://aftersalesmagazin(...)ade-met-winterbandenquote:in winters van 2013, 2014 en 2015 reed ruim 24 procent van de auto’s met winterbanden schade. Dat is een hele procent meer dan de auto’s die nog op het zomerrubber stonden.
quote:Volvo-rijders blijven vasthouden aan winterbanden, 97 procent van hen kiest ervoor. Bij Mercedes-rijders is dit percentage 96 procent. Mini-rijders kiezen het minst vaak voor winterbanden, minder dan de helft van hen maakt er gebruik van. Onder Fiat-rijders is dit 53 procent.
Alphabet adviseert leaserijders nog steeds om voor winterbanden te kiezen. “Maar we snappen ook dat een steeds grotere groep de voorkeur geeft aan de vierseizoenenband”, aldus Corsèl.
Minstens zo betrouwbaar als een artikeltje in het AD waar een medewerker van het SWOV claimt 'navraag te hebben gedaan' bij een leasebedrijf.quote:Op donderdag 1 november 2018 11:23 schreef RealBizkit666 het volgende:
Dit onderzoek was zo objectief uitgevoerd dat het daar wel rekening mee gehouden heeft toch?
Eens. Voor mij al jaren bekend overigens. Heb er zelfs altijd mijn winterband op uitgezocht. Betere presentaties op droog en nat, maar iets minder op sneeuw (ten aanzien van de "beste" winterband). Want het is vaker nat in de winter dan er sneeuw ligt. Maar als er sneeuwt ligt, wil ik ook de berg op komen thuis.quote:Op donderdag 1 november 2018 13:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Minstens zo betrouwbaar als een artikeltje in het AD waar een medewerker van het SWOV claimt 'navraag te hebben gedaan' bij een leasebedrijf.
Meest interessante stukje uit het artikel:
Overigens blijkt uit onderzoek van ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, dat een zomerband een kortere remweg heeft op een droge en natte weg. Alleen bij sneeuw en gladheid is de zomerband kansloos tegen de winterband.
quote:De Bridgestone Blizzak LM001 kwam bij de ANWB als beste band op een nat wegdek uit de test en dit is erg belangrijk in Nederland. Nederland is namelijk een regenland en het is belangrijk dat je band dan goed presteert op een nat wegdek. Dit is het geval bij de Blizzak LM001 en daarom is deze winterband zeker aan te raden.
Weet je wat het is, er zijn mensen die enorm fanatiek de winterband 'verdedigen', maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Uiteindelijk zit de veiligheid tussen je oren. Daar neem je alle beslissingen. Ik vind het ook helemaal niet vreemd, dat de winterband niet zorgt voor veel minder (maar blijkbaar zelfs ietsje meer) aanrijdingen. In de gemiddelde Nederlandse winter, ben je met een winterband dus niet aantoonbaar veiliger onderweg. En is dat niet de reden waarom je die keuze maakt?quote:Op donderdag 1 november 2018 18:14 schreef RealBizkit666 het volgende:
Eens. Voor mij al jaren bekend overigens. Heb er zelfs altijd mijn winterband op uitgezocht. Betere presentaties op droog en nat, maar iets minder op sneeuw (ten aanzien van de "beste" winterband). Want het is vaker nat in de winter dan er sneeuw ligt. Maar als er sneeuwt ligt, wil ik ook de berg op komen thuis.
Ik weet het niet hoor. Maar jij bent een zomerband verdediger. Zelfs nadat er gepost is dat winterbandrijders bij minder ongelukken betrokken zijn, beweer je dat ze toch vaker erbij betrokken zijn... Hoezo objectief?quote:Op zaterdag 3 november 2018 02:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Weet je wat het is, er zijn mensen die enorm fanatiek de winterband 'verdedigen', maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Uiteindelijk zit de veiligheid tussen je oren. Daar neem je alle beslissingen. Ik vind het ook helemaal niet vreemd, dat de winterband niet zorgt voor veel minder (maar blijkbaar zelfs ietsje meer) aanrijdingen. In de gemiddelde Nederlandse winter, ben je met een winterband dus niet aantoonbaar veiliger onderweg. En is dat niet de reden waarom je die keuze maakt?
Gelul, ik heb met genoeg auto's wel winterbanden gereden maar nu niet meer. Als je met zomerbanden rijdt en je merk in de sneeuw niet dat je veel minder grip hebt dan is er niets aan de hand. Ik hoef ook niet naar buiten te lopen om te zien dat het regent.quote:Op zaterdag 3 november 2018 08:18 schreef XL het volgende:
Het leukste vind ik in dit topic altijd de mensen zonder winterbandenervaring die op basis van zomerbanden en verhalen over matige winters weten wat het beste is. Zijn waarschijnlijk ook mensen die op basis van uiterlijk van het eten weten of het smaakt of niet.
Er is hier niemand die zegt, ik heb mijn winterbanden op sneeuw gereden en de extra veiligheid is me geen 40 min sleutelen of 40 euro (banden wissel, x2) waard
Zelf gister een nieuw setje dunlop winter sport 5 gekocht
Deze maand lijkt mij prima.quote:Op zaterdag 3 november 2018 16:27 schreef SuperNeger het volgende:
Ik zag vandaag in de straat de buurman z'n winterbanden erop zetten. Wanneer kunnen ze eronder?
ja ergens voor dat de winter begint lijkt me over het algemeen slimquote:
Boeit niet.quote:Op zaterdag 3 november 2018 18:25 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
ja ergens voor dat de winter begint lijkt me over het algemeen slim
maar wanneer
want volgens mij is het nog 15 graden overdag
wanneer wordt het zo dat het niet meer warmer dan 8 of zo wordt?
In Duitsland zeggen ze Oktober-Ostern.quote:Op zaterdag 3 november 2018 16:27 schreef SuperNeger het volgende:
Ik zag vandaag in de straat de buurman z'n winterbanden erop zetten. Wanneer kunnen ze eronder?
Dat een winterband niet zorgt voor minder aanrijdingen is omdat heel veel mensen met een winterband harder rijden in gladde omstandigheden, want "we hebben toch winterbanden".quote:Op zaterdag 3 november 2018 02:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Weet je wat het is, er zijn mensen die enorm fanatiek de winterband 'verdedigen', maar er bestaan geen wondermiddeltjes. Uiteindelijk zit de veiligheid tussen je oren. Daar neem je alle beslissingen. Ik vind het ook helemaal niet vreemd, dat de winterband niet zorgt voor veel minder (maar blijkbaar zelfs ietsje meer) aanrijdingen. In de gemiddelde Nederlandse winter, ben je met een winterband dus niet aantoonbaar veiliger onderweg. En is dat niet de reden waarom je die keuze maakt?
Heb je de link van loveli even gemist, zeker.quote:Op zaterdag 3 november 2018 08:06 schreef RealBizkit666 het volgende:
Zelfs nadat er gepost is dat winterbandrijders bij minder ongelukken betrokken zijn, beweer je dat ze toch vaker erbij betrokken zijn...
Dan heb je die 2 dagen per Nederlandse winter de goede banden.quote:Op zaterdag 3 november 2018 08:18 schreef XL het volgende:
Er is hier niemand die zegt, ik heb mijn winterbanden op sneeuw gereden en de extra veiligheid is me geen 40 min sleutelen of 40 euro (banden wissel, x2) waard
Wat voor een auto had jij ook alweer meneer de expertquote:Op zaterdag 3 november 2018 23:25 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dan heb je die 2 dagen per Nederlandse winter de goede banden.
De rest van de 5 maanden is dat nog maar de vraag.
Het getuigt wel van een typische Hollandse mentaliteit, dat jij het aan geld koppelt.
Dat is relevant hoe?quote:Op zaterdag 3 november 2018 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat voor een auto had jij ook alweer meneer de expert
Volgens de linkjes in een Fiat, Mini, VW Up of Citroën C1.quote:Op zaterdag 3 november 2018 23:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat voor een auto had jij ook alweer meneer de expert
Nog even leren statistieken lezen. 90% van de leaserijders stond op winterband, slechts 10% op zomerband. De kans op betrokkenheid is dus sowieso al veel groter voor een winterbandrijder. Statistieken kun je altijd zo lezen dat ze goed voor je uitkomen. Daarom zeggen ze helemaal niks.quote:Op zaterdag 3 november 2018 23:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Heb je de link van loveli even gemist, zeker.
Bovendien rijden lease rijders meer kilometersquote:Op zondag 4 november 2018 00:04 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Nog even leren statistieken lezen. 90% van de leaserijders stond op winterband, slechts 10% op zomerband. De kans op betrokkenheid is dus sowieso al veel groter voor een winterbandrijder. Statistieken kun je altijd zo lezen dat ze goed voor je uitkomen. Daarom zeggen ze helemaal niks.
Nog even leren hoe statistieken werken; als er gecorrigeerd is voor het aantal gereden kilometers, is jouw opmerking bullshit. En aangezien een leasebedrijf alleen geinteresseerd is in kosten, zijn de getallen voor hen alleen relevant als die correctie is toegepast.quote:Op zondag 4 november 2018 00:04 schreef RealBizkit666 het volgende:
Nog even leren statistieken lezen. 90% van de leaserijders stond op winterband, slechts 10% op zomerband. De kans op betrokkenheid is dus sowieso al veel groter voor een winterbandrijder.
Waarvan akte.quote:Statistieken kun je altijd zo lezen dat ze goed voor je uitkomen.
En hoe is dat relevant als je leaserijders met leaserijders vergelijkt? Hmmm?quote:Op zondag 4 november 2018 00:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Bovendien rijden lease rijders meer kilometers
Wat voor een auto reed jij ook al weer, expert?quote:Op zondag 4 november 2018 00:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En hoe is dat relevant als je leaserijders met leaserijders vergelijkt? Hmmm?
Geen Mercedes diesel, in ieder geval. En ik heb ook geen iMac.quote:Op zondag 4 november 2018 00:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat voor een auto reed jij ook al weer, expert?
Niet echt relevant voor deze statistiek.quote:Op zondag 4 november 2018 00:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bovendien rijden lease rijders meer kilometers
De aandrijving dan ook heeft weinig invloed op de remafstand, de banden wel.quote:Op zondag 4 november 2018 08:49 schreef DrDarwin het volgende:
In die hele 'winterbanden' discussie wordt niet meegenomen of het om AWD, RWD, of FWD gaat.
Ja, alleen bewijzen de Nederlandse automobilisten elk jaar dat ze dat niet doen. Afgelopen week was de eerste echte regenachtige dag, en het file record is weer verbrokenquote:Dat kan echter prima, mits men wat voorzichtiger rijd.
Maar is dat echt zo? Ja ik had ook winterbanden nodig op m'n oude BMW omdat ik een breedset met 255 achter had en dus echt overal vast zat, maar volgens mij heeft het ook behoorlijk met de aandrijving en tractiecontrole te maken. In m'n Tesla heb ik nu ook RWD en 245 achter en ondanks veel meer vermogen, zit ik nooit vast.quote:Op zondag 4 november 2018 08:49 schreef DrDarwin het volgende:
Voor een RWD met wat vermogen is het wel raadzamer om winterbanden te gebruiken, je schuift tenslotte alle kanten op als het echt glad is, in tegenstelling tot een voorwiel aangedreven auto die zich met wat beleid gemakkelijk weer rechttrekt als je onverhoopt gaat glijden.
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.quote:Op zondag 4 november 2018 13:41 schreef RealBizkit666 het volgende:
Rwd is inderdaad makkelijker corrigeren. Althans, mijn ervaring is dat ook.
Ligt eraan welke kant uit breekt.quote:Op zondag 4 november 2018 16:29 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.
Ok.quote:Op zondag 4 november 2018 16:29 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Nonsens, een voorwielaandrijver is veel gemakkelijker te corrigeren bij gladheid.
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.quote:Op zondag 4 november 2018 18:29 schreef Sounddragon het volgende:
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing?
Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent.
Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen.
Van mij zal je geen last hebben, ik werk lekker thuis als het te glad wordt.quote:Op zondag 4 november 2018 19:42 schreef XL het volgende:
Heb mijn winterbanden niet voor mezelf. Heb ze tegen alle anderen en dan vooral anderen met zomerbanden.
Heb ze tegen jou ook bij nat wegdekquote:Op zondag 4 november 2018 19:54 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Van mij zal je geen last hebben, ik werk lekker thuis als het te glad wordt.
Nee, ook met winterbanden moet je je aanpassen aan de weersomstandigheden. Ze zijn zeker niet zaligmakend, maar maken wel degelijk een verschil.quote:Op zondag 4 november 2018 18:29 schreef Sounddragon het volgende:
Karrevrachten aan theoretische ervaring en inzicht worden weer uitgestrooid hier. Zou het allemaal helpen tegen de gladheid en het gebrek aan voertuigbeheersing?
Ik denk, dat als je kunt rijden, je zelfs op houten wielen in de sneeuw kunt rijden. En dat, als je na ABS, EBD, ESP en TC nou ook nog speciale rubbertjes nodig hebt, je wel heel erg motoriek afwijkend bent.
Hele volksstammen hebben het na de uitvinding van de automobiel ergens eind 18e eeuw overleefd in barre omstandigheden op uiterst matige wegen. Als je het anno 2018 niet voor elkaar krijgt om je op onze mooie asfaltwegen met zout en sneeuwschuivers in je digitaal- en elektronisch ondersteunde voertuig van A naar B te verkassen, wordt het tijd om je uit de karavaan der evolutie te verwijderen, want dan ben je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontstaan/gefabriceerd uit verregaand inferieure koolwaterstoffen en verre van geschikt om jezelf voort te planten daar dit een negatief effect op de survivability van de mensheid zou teweegbrengen.
Dat is zijn punt toch ook niet?quote:Op zondag 4 november 2018 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.
Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten.
10 jaar geleden niet populair. Inderdaad.quote:Op zondag 4 november 2018 20:27 schreef Dingest het volgende:
[..]
Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet.
Dit dusquote:Op zondag 4 november 2018 20:27 schreef Dingest het volgende:
[..]
Dat is zijn punt toch ook niet?
Zijn punt is dat als mensen de weg niet meer op kunnen (durven) zonder elk mogelijk modern veiligheidssnufje - waaronder winterbanden (zeker zodra de thermometer eens onder de 10 graden zakt) - die mensen het rijden niet echt onder de knie (meer) hebben. Het zijn hulpstukken, geen essentiële zaken.
Mensen zijn alleen dusdanig op die hulpstukken gaan vertrouwen dat ze verleren dat je ook zonder de weg op kunt, maar dat je wel wat beter je best moet doen achter het stuur. Gemakzucht maakt lui. En slechtere chauffeurs; het blad ATM had hier laatst een artikel over, dat auto's met tal van zaken als parkeerhulp en dodehoekdetectie vaker schades hadden dan auto's zonder. Mensen vertrouwen er teveel op - uiteraard niet de topchauffeurs in dit topic, want we behoren allemáál bij de mensen die beter rijdt dan de rest - en overschatten daarmee de beperkingen van de hulpmiddelen. ABS, ESP en winterbanden hebben hetzelfde effect. Ze helpen, zeker, maar het is niet alsof ze het redmiddel der mensheid zijn. Veiligheidsmiddelen voor tijdens/na het ongeluk zoals airbags, gordels en kooiconstructies zullen daar meer aan bijgedragen hebben.
Pas je rijgedrag aan is goed advies, maar alleen als mensen nog weten hoe. Als je verwacht dat de auto gaat slippen of glijden, rijd en reageer je al anders dan als je dat niet doet - ongeacht wat voor banden je hebt. Ga mensen aanleren dat ze bij winters weer constant gebrek aan controle moeten verwachten dan krijg je al een heel ander rijgedrag dan dan je zegt 'winterbanden, ze helpen - iets, soms'. Ga je ze aanleren hoe om te gaan bij constant gebrek aan controle, krijg je nog een ander resultaat. Nog beter zou zijn om je sterk te maken voor een verplichte slipcursus met eens in de vijf jaar een opfriscursus. Voorheen, zonder ABS/Traction Control/winterbanden en met regelmatiger winters weer, leerden mensen dit vanzelf wel. Je jaarlijkse opfriscursus kwam vanzelf wel. Nu niet meer.
Want mensen weten nu eenmaal erg weinig van wat de auto nou daadwerkelijk doet. Vraag 10 mensen vanuit stilstand om de afstand van 100 meter in te schatten, en je krijgt 10 totaal verschillende afstanden. Die hulpmiddelen helpen ons om zulk natuurlijk gebrek aan inzicht wat te corrigeren wanneer het misgaat, maar ze stompen ook het beetje gevoel wat we er wel voor hebben nog verder af. Dan kan je wel zeggen 'het scheelt zus en zo in remafstand', maar vertaal je dat naar een werkelijke wegsituatie zal niemand correct die remafstand inschatten. Als het je remafstand met 10 meter verkleint, maar je 'ziet' het verschil tussen 20 en 40 niet eens, hoe ga je er dan correct op vertrouwen? Mooi dat je weet dat eerder stilstaat en meer grip hebt, maar hoeveel meer en in welke situatie meer? Je maakt immers niet dagelijks een noodstop, of gaat op vol vermogen de rotonde over... Wat is je ijkpunt? Gelukkig zijn ongelukken in de winter doorgaans kwesties van blikschade, want mensen rijden wel voorzichtiger. En als het echt bar en boos is gaan fietsers/wandelaars er ook liever niet op uit.
Winterbanden zijn beter dan andere banden onder de voor hun juiste omstandigheden. Ja, ze helpen wat onkunde tegen te gaan in de winter. Nee, ze zijn niet zaligmakend. Zijn ze noodzakelijk in Nederland? Overwegend nee, maar ze kunnen ook geen kwaad en als je veel rijdt en/of een auto hebt waar je jaren mee wilt doen zou ik inderdaad gerust een dubbel setje adviseren.
Heb je ze eronder, dan adviseer ik ook om ze bij de 4mm te vervangen. Of om op te rijden in de zomer: ja, de remweg is langer dan zomerbanden, maar het ligt binnen de normen. Wil je optimale veiligheid? Ga dan ook rustiger rijden. Ga eens de twee seconden afstand houden die iedereen steevast negeert; ga niet inhalen op enkelbaans wegen en houdt je stipt aan de snelheid. Iets eronder is nog beter. Je remweg bij 55 km/u is zo'n 5 meter meer dan bij 50, maar is dat een verschil waar we jaar in jaar uit een ophef over maken? Neuh. Een ongeluk met 90 heeft veel minder energie dan eentje met 130. Of is dat opeens wel een onacceptabele maatregel voor 'je eigen veiligheid en dat van anderen'?
Mensen wegzetten als 'levensgevaarlijk' louter omdat ze niet winterbanden eronder zetten is nogal overdreven (o.a. omdat we het allemaal 10 jaar geleden nog amper deden en zonder dat het een issue of halsmisdaad was - ook het punt van SD), en in een boel gevallen zelfs hypocriet.
weet ik ook; jij kunt op je winterbanden veeeeel harder rijden, en ook veel harder remmen.. Omdat jij ze eronder hebt, moet ik dat ook doen? Moet jij nou rekening houden met mij, of ik met jou? Je creëert dus 2 groepen weggebruikers op de weg die allebei een andere snelwheid wensen te rijden, waardoor het verker dus per definitie gevaarlijker wordt want ongelukken en gevaar ontstaan niet door snelheid, maar door snelheidsverschíllen.quote:Op zondag 4 november 2018 19:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En ik weet dat winterbanden meer grip geven in winterse omstandigheden.
Je staat eerder stil als je remt, je hebt meer grip bij het uitwijken en in bochten.
Dan pakt SD het potje zand/zout uit de kofferbak en gaat ie daarna gewoon wegrijden.quote:Op zondag 4 november 2018 20:41 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wil SD nog wel eens zien als ie met zijn MB-achterwiel in de goot vastzit met zijn zomercrocs.
Kan ook.quote:Op zondag 4 november 2018 20:57 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dan pakt SD het potje zand/zout uit de kofferbak en gaat ie daarna gewoon wegrijden.
Drogredenquote:Op zondag 4 november 2018 20:46 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
weet ik ook; jij kunt op je winterbanden veeeeel harder rijden, en ook veel harder remmen.. Omdat jij ze eronder hebt, moet ik dat ook doen? Moet jij nou rekening houden met mij, of ik met jou? Je creëert dus 2 groepen weggebruikers op de weg die allebei een andere snelwheid wensen te rijden, waardoor het verker dus per definitie gevaarlijker wordt want ongelukken en gevaar ontstaan niet door snelheid, maar door snelheidsverschíllen.
Ik rijd de snelheid die mij goed dunkt in slechtere omstandigheden, en dat bepaal ik door de assessment van mijn voertuig, de banden waarop ik rijd, de omgeving, de drukte, en mijn vertrouwen in de combinatie van die factoren. Als jij vindt dat je dat met de dubbele snelheid kan in je Audi Quattro met winterschoeisel, moet je zien dat je voor me terecht komt Ik kom er sowieso wel, misschien heb jij dan al een bak koffie op, tiswat.
Ik roep het elk jaar; winterbanden zijn alleen veiligheidsverhogend voor het verkeer als iedereen ze heeft. Voor nu zijn winterbanden alleen veiliger voor hen die ze hebben, mits ze zich realiseren dat niet iedereen ze heeft en ze niet gaan rijden naar de capaciteit van de band. Als dat niet zo is, is het hooguit risicoverhogend, voor iedereen.
Je gooit ook de F2 niet bij de F1 op de baan, dan gaan ze zeiken tegen elkaar.
Met sneeuw en ijzel inderdaad. Bij alle andere omstandigheden, nat weer of temperaturen boven 0 zijn gewone zomerbanden vaak minstens net zo goed of zelfs beter dan winterbanden.quote:Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Drogreden
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Je kan op je kop gaan staan en met nog veel meer uitvluchten komen, je hebt gewoon meer grip met winterbanden
Das dus precies waar ik net 1000 woorden aan zit te besteden, pepernoot. Je kan wel op rupsen gaan rijden, maar je moet dan niet gaan verwachten dat de rest van de wereld zich aan jou gaat aanpassen omdat het kán.quote:Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Drogreden
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Je kan op je kop gaan staan en met nog veel meer uitvluchten komen, je hebt gewoon meer grip met winterbanden
ik heb hier geen bergen.quote:Op zondag 4 november 2018 21:17 schreef RealBizkit666 het volgende:
De berg hier niet opkomen met sneeuw zonder winterbanden is onkunde natuurlijk.
Waarom kunnen we niet gewoon elkaars keuze respecteren zonder elkaar gaan uit te maken voor moordenaars, prutsers, of wat dan ook?
Tsja, ik rijd in een 29 jaar oude Peugeot 205... Volgens jouw denkwijze had het ding al in de eerste winter van z'n bestaan al in de kreukels op de sloop moeten liggen; zonder winterbanden, ESP of ABS? Jezus, een wonder dat het ding meer dan 10 km op de dagteller heeft kunnen krijgen!quote:Op zondag 4 november 2018 20:40 schreef XL het volgende:
[..]
10 jaar geleden niet populair. Inderdaad.
30 jaar geleden was roken nog normaal.
Jij hebt ook nog geen mobiele telefoon?
Ga lekker met je tijd mee joh
Alleen toen heette die banden nog naar wat ze zijn, namelijk; sneeuwbanden.quote:Op zondag 4 november 2018 21:49 schreef Dingest het volgende:
[..]
Winterbanden bestaan trouwens al ontzettend lang; iig Continental maakt ze al vanaf de jaren '50.
O, zeker. Gooi er een marketingcampagne tegenaan die inspeelt op de onzekerheid en schuldgevoelens van de mens, of dat nou schijnveiligheid of sociale acceptatie is, en je staat in de schappen Listerine deed dat 90 jaar geleden al met 'halitosis'/slechte adem, de melkindustrie moet het nog steeds van 'de witte motor' hebben ook al heb je het na je tweede levensjaar niet echt meer nodig, elk half jaar naar de tandarts voor controle is vooral gunstig voor de tandarts, en zonder de marketing rondom de diamanten verlovingsring had DeBeers 80 jaar geleden al grote problemen gehad.quote:Op zondag 4 november 2018 23:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Alleen toen heette die banden nog naar wat ze zijn, namelijk; sneeuwbanden.
De term winterbanden is een slimme marketingzet om de massa aan de sneeuwbanden te krijgen, ook in landen waar ze nauwelijks toegevoegde waarde hebben.
Maar goede marketing doet z'n werk wel merken we wel.
In de sneeuw, dat is dus 2 dagen per winter. De rest van de dagen doen zomerbanden het net zo goed, waarschijnlijk zelfs beter.quote:Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Bij dezelfde snelheid een kortere remweg
Dat gebeurt alleen bij mensen die niet kunnen autorijden.quote:Op zondag 4 november 2018 20:41 schreef Hyperdude het volgende:
Ik wil SD nog wel eens zien als ie met zijn MB-achterwiel in de goot vastzit met zijn zomercrocs.
Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.quote:Op maandag 5 november 2018 01:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
In de sneeuw, dat is dus 2 dagen per winter. De rest van de dagen doen zomerbanden het net zo goed, waarschijnlijk zelfs beter.
https://www.ad.nl/economi(...)dklopperij~a8fde44f/quote:Op maandag 5 november 2018 01:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.
Dat is overigens ook al bij eerdere winterbandentesten, waar een zomerband als referentie werd meegenomen, naar voren gekomen.quote:Overigens blijkt uit onderzoek van ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB, dat een zomerband een kortere remweg heeft op een droge en natte weg.
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.quote:Op zondag 4 november 2018 23:52 schreef Dingest het volgende:
Bandenboeren en garages gooien er inderdaad niets voor niets rond deze periode reclame voor de winterbanden tegenaan. In het voorjaar hoor je ze trouwens nergens over...
Oktober is ook wel vroeg, zeker dit jaarquote:Op maandag 5 november 2018 05:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.
Zeker, ik ben niet afhankelijk van mijn auto.quote:Op donderdag 8 november 2018 16:22 schreef x3ro het volgende:
Grappig, in veel van de gevallen hier blijkt het dus gewoon een keiharde centenkwestie te zijn. Bij de overige gevallen is het ook een centenkwestie maar geven ze het niet toe Hier bestaat de zomerset uit Michelin Pilot Sport 4 en de winterset uit Michelin Alpin banden.
In zo'n situatie is het nog te begrijpen. Maak zelf behoorlijk wat kilometers, ben afhankelijk van de auto en kom regelmatig in Duitsland. Denk dat ze mij in december op Pilot Sportjes toch wel een prent gevenquote:Op donderdag 8 november 2018 17:24 schreef bokkepoot het volgende:
[..]
Zeker, ik ben niet afhankelijk van mijn auto.
Waarom zou ik geld uitgeven aan banden die 10-20 dagen per winter nut geven? Ik laat de auto dan net zo lief staan en ga met de fiets of niet
Die late temperaturen hebben alleen als voordeel dat je je winterbanden niet aan gort rijdt. Profiel blijft hetzelfde.quote:Op maandag 5 november 2018 01:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Niet alleen bij sneeuw. Ook bij lagere temperaturen.
Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.quote:Op donderdag 8 november 2018 17:34 schreef x3ro het volgende:
[..]
In zo'n situatie is het nog te begrijpen. Maak zelf behoorlijk wat kilometers, ben afhankelijk van de auto en kom regelmatig in Duitsland. Denk dat ze mij in december op Pilot Sportjes toch wel een prent geven
Correct en tevens juist.quote:Op donderdag 8 november 2018 17:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.
Zelfs met zoiets als dit zijn et mensen die er een hunnie VS ons strijd van maken.quote:Op maandag 5 november 2018 05:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Winterbanden zijn een statussymbool voor de bourgeoisie. En die gaan dus, om die reden, in oktober ook twitteren, dat ze hun winterbanden weer onder de auto hebben laten doen.
Airolo/Gotthard is de komende dagen 0 graden met neerslag.quote:Op donderdag 8 november 2018 18:34 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
In de meeste gebieden in DLD is het nu ook nog best warm. Ga zo naar CH, dus zal de temperatuur in de gaten houden 😄 Had wel 2 weken terug sneeuw in Zuid-CH.
Weer kan snel omslaanquote:Op donderdag 8 november 2018 17:49 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Zover ik weet alleen als er daadwerkelijk winterse omstandigheden zijn.
Anders lees je even de draadquote:Op donderdag 8 november 2018 19:51 schreef Fokker89 het volgende:
[..]
Ja leuk, maar als er geen winterse omstandigheden zijn doen ze niks.
Je reageert op de post van LoveAtFirstDrive toch?quote:Op donderdag 8 november 2018 19:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Anders lees je even de draad
De pas is al dicht helaas. Wilde ‘m 2 weken terug rijden maar was de dag ervoor al afgesloten 😢quote:Op donderdag 8 november 2018 18:50 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Airolo/Gotthard is de komende dagen 0 graden met neerslag.
Kan wel eens glibberen worden.
Met winterbanden mag je gewoon voorbij de afsluiting.quote:Op donderdag 8 november 2018 20:26 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
De pas is al dicht helaas. Wilde ‘m 2 weken terug rijden maar was de dag ervoor al afgesloten 😢
Ah toch wel? Heb het wel een keer gedaan en toen vond ik het ook wel meevallen. Maar heb ook een keer gehad dat er bij de ‘ingang’ van de pas een muur van 2 meter sneeuw lag 😄 Deze keer ben ik maar gaan slapen bij de tank voor de tunnel in plaats van op de pas.quote:Op donderdag 8 november 2018 20:31 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Met winterbanden mag je gewoon voorbij de afsluiting.
Ik heb ze er vorig weekend opgedaan. Meestal ben ik een maand te vroeg of te laat.quote:Op vrijdag 9 november 2018 11:58 schreef KingRadler het volgende:
Wat raden jullie aan wanneer Winterbanden te gaan gebruiken het is nu echt te warm buiten.
Zodra er op de lange termijn voorspellingen kans op sneeuw is.quote:Op vrijdag 9 november 2018 11:58 schreef KingRadler het volgende:
Wat raden jullie aan wanneer Winterbanden te gaan gebruiken het is nu echt te warm buiten.
Dat gebeurt toch wel. Het is net als SD al aangaf, de winterbandrijders gaan op hun max zitten en verwachten van iedereen hetzelfde, ongeacht het type banden waarop ze rijden.quote:Op donderdag 8 november 2018 18:47 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zelfs met zoiets als dit zijn et mensen die er een hunnie VS ons strijd van maken.
Inderdaad, dat zijn die mensen die gewoon rustig rijdenquote:Op zaterdag 10 november 2018 09:36 schreef kurk_droog het volgende:
Heb ze nu een week weer erop zitten. Even wennen weer want meer herrie. Maar ik ben blij dat ik ze heb want je kon ze er vorig jaar allemaal uitpikken wie geen winterbandne had op de weg
Voor banden die t/m 2017 zijn geproduceerd geldt een overgangsregeling tot 2024.quote:Op dinsdag 13 november 2018 12:51 schreef Sounddragon het volgende:
https://www.nkc.nl/nieuws(...)duitsland/?fromsso=1
Ennnnnn, plezier ermee
Dat geldt gelukkig niet voor alle winterbandrijders. De auto van ondergetekende heeft geen ABS of andere snufjes en krijgt daarom winterbandjes, om zo veilig mogelijk de weg op te gaan.quote:Op zondag 11 november 2018 08:47 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat gebeurt toch wel. Het is net als SD al aangaf, de winterbandrijders gaan op hun max zitten en verwachten van iedereen hetzelfde, ongeacht het type banden waarop ze rijden.
Dát vind ik nou een goede reden om voor winterbanden te kiezenquote:Op dinsdag 13 november 2018 13:39 schreef loveli het volgende:
[..]
Dat geldt gelukkig niet voor alle winterbandrijders. De auto van ondergetekende heeft geen ABS of andere snufjes en krijgt daarom winterbandjes, om zo veilig mogelijk de weg op te gaan.
Tja maar wel meer opletten met dit soort weer dan. 13 graden met regen zullen die winterbanden niet beter presteren dan zomerbanden... en in de regen wil je juist ABS of tractiecontrole hebben.quote:Op dinsdag 13 november 2018 13:39 schreef loveli het volgende:
[..]
Dat geldt gelukkig niet voor alle winterbandrijders. De auto van ondergetekende heeft geen ABS of andere snufjes en krijgt daarom winterbandjes, om zo veilig mogelijk de weg op te gaan.
gevoel in je rechtervoet en 2 pollepels van dat grijze spul in je hoofd should be just fine.quote:Op dinsdag 13 november 2018 20:51 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja maar wel meer opletten met dit soort weer dan. 13 graden met regen zullen die winterbanden niet beter presteren dan zomerbanden... en in de regen wil je juist ABS of tractiecontrole hebben.
Het verschil valt in de zomer heel erg mee (ik voel me veiliger 12 maanden op winterbanden dan op zomerbanden). Ik moet nog wisselen naar winterbanden, maar heb juist de indruk dat mijn huidige zomerbanden (Goodyear Efficientgrip) minder grip bij nat wegdek hebben dan m'n Continental winterrubber. En daar heb ik zwaar de P in, want heb beide banden gekozen omdat ze het beste scoorden op grip bij natheid (ADAC).quote:Op dinsdag 13 november 2018 20:51 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Tja maar wel meer opletten met dit soort weer dan. 13 graden met regen zullen die winterbanden niet beter presteren dan zomerbanden... en in de regen wil je juist ABS of tractiecontrole hebben.
Dat is nou juist wat ontbreekt bij veel mensen Ik loop nu ook te glibberen met minder dan 2 mm op m'n achterwielen... gelukkig sneeuwt het nog niet. Duurt 2 weken voor ik m'n banden binnen heb bij autobandenmarkt zo'n rare maat is 245/45/19 toch niet?quote:Op dinsdag 13 november 2018 21:03 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
gevoel in je rechtervoet en 2 pollepels van dat grijze spul in je hoofd should be just fine.
kweenie, tegenwoordig is 19 inch niet heel raar meer, maar ik heb ook 245, en het is echt lastig om in die maten winterbanden te verkrijgen. Het is denk ik ook handiger om effe terug te gaan naar 205 of 215 ofzo ivbm de bodemdruk. Helaas heb ik alleen 2 breedsets ter beschikking.quote:Op dinsdag 13 november 2018 21:33 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Dat is nou juist wat ontbreekt bij veel mensen Ik loop nu ook te glibberen met minder dan 2 mm op m'n achterwielen... gelukkig sneeuwt het nog niet. Duurt 2 weken voor ik m'n banden binnen heb bij autobandenmarkt zo'n rare maat is 245/45/19 toch niet?
Het zijn geen winterbandenquote:Op dinsdag 13 november 2018 23:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
kweenie, tegenwoordig is 19 inch niet heel raar meer, maar ik heb ook 245, en het is echt lastig om in die maten winterbanden te verkrijgen. Het is denk ik ook handiger om effe terug te gaan naar 205 of 215 ofzo ivbm de bodemdruk. Helaas heb ik alleen 2 breedsets ter beschikking.
Ja, die hebben de bedoeling van winterbanden niet begrepen. De bedoeling is dat je veiligheidsmarges wat groter worden, niet dat je sneller op de plek van bestemming bent.quote:Op zondag 11 november 2018 08:47 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat gebeurt toch wel. Het is net als SD al aangaf, de winterbandrijders gaan op hun max zitten en verwachten van iedereen hetzelfde, ongeacht het type banden waarop ze rijden.
En omdat veel winterbandenrijders dat denken, zijn ze dus vaker bij aanrijdingen betrokken. Veiligheid zit namelijk tussen je oren.quote:Op donderdag 8 november 2018 20:01 schreef loveli het volgende:
Kansberekenen. Verschil bij winterse omstandigheden is dat je op zomerbanden passagier kunt worden ipv bestuurder. Omgekeerd raak je in de zomer niet zoveel controle kwijt als je nog met winterbanden rijdt.
Da's waar. En dan heb je ook nog mensen die te lang wachten met banden bestellen.quote:Op dinsdag 13 november 2018 21:33 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat is nou juist wat ontbreekt bij veel mensen
Bij de kwikfit zou je ze er dinsdag onder hebben zitten.quote:Ik loop nu ook te glibberen met minder dan 2 mm op m'n achterwielen... gelukkig sneeuwt het nog niet. Duurt 2 weken voor ik m'n banden binnen heb bij autobandenmarkt zo'n rare maat is 245/45/19 toch niet?
Kan me niet heugen dat ik in een situatie terecht ben gekomen waar mijn ABS ingreep (behalve bij het spelen, dan). Dus niet echt een reden om winterbanden te nemen.quote:Op dinsdag 13 november 2018 13:39 schreef loveli het volgende:
Dat geldt gelukkig niet voor alle winterbandrijders. De auto van ondergetekende heeft geen ABS of andere snufjes en krijgt daarom winterbandjes, om zo veilig mogelijk de weg op te gaan.
Je hebt gelijk.quote:Op donderdag 15 november 2018 01:24 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En omdat veel winterbandenrijders dat denken, zijn ze dus vaker bij aanrijdingen betrokken. Veiligheid zit namelijk tussen je oren.
Want als ik in de zomer, op mijn zomerbandjes, bij 130km/h het anker uitgooi, kom jij met je winterbanden achterin zeilen. Toevallig net even die 10 meter die jij extra nodig hebt, waar jij klaarblijkelijk geen rekening mee houdt.
I know.quote:
Tja, toch een extra setje scoren voor in de winter dan? Smallere banden zijn vooral voor in de sneeuw of op ijs voordelig idd vanwege de bodemdruk en wat minder snel last van aquaplaning. Op nat kun je beter breed hebben, maarja helaas wissel je niet elke dag even van wielenquote:Op dinsdag 13 november 2018 23:21 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
kweenie, tegenwoordig is 19 inch niet heel raar meer, maar ik heb ook 245, en het is echt lastig om in die maten winterbanden te verkrijgen. Het is denk ik ook handiger om effe terug te gaan naar 205 of 215 ofzo ivbm de bodemdruk. Helaas heb ik alleen 2 breedsets ter beschikking.
Mijne gaan er morgen onder, precies op tijdquote:Op vrijdag 16 november 2018 11:38 schreef KingRadler het volgende:
voor volgende week ben ik blij dat ik Winterbanden heb
kennie, ik zit vast aan 17 inch.. Of ik moet naar 18, en dan heb ik nog steeds 215 rondom.quote:Op vrijdag 16 november 2018 12:29 schreef NoComment het volgende:
[..]
Tja, toch een extra setje scoren voor in de winter dan? Smallere banden zijn vooral voor in de sneeuw of op ijs voordelig idd vanwege de bodemdruk en wat minder snel last van aquaplaning. Op nat kun je beter breed hebben, maarja helaas wissel je niet elke dag even van wielen
[..]
Mijne gaan er morgen onder, precies op tijd
Voor volgende week ben ik blij dat ik stoelverwarming heb.quote:Op vrijdag 16 november 2018 11:38 schreef KingRadler het volgende:
voor volgende week ben ik blij dat ik Winterbanden heb
die gebruik ik al een tijdjequote:Op vrijdag 16 november 2018 19:40 schreef loveli het volgende:
[..]
Voor volgende week ben ik blij dat ik stoelverwarming heb.
Op zachte sneeuw heb je juist bij bredere banden meer grip en bij aquaplaning moet je bij een bredere band meer water afvoeren om grip te krijgen. Inmiddels is het al ontkracht dat de smallere band bij winterse omstandigheden beter presteert. Er zijn te veel factoren en omstandigheden die andere breedte van de band eisen voor meer grip. Denk aan de elektronica in de auto zoals, ABS en ESP en de verwachte omstandigheden, witte sneeuw, zwarte sneeuw, ijzel, ijs, zijn de wegen gestrooid, etc. Tegenwoordig wordt zelfs vaak aangeraden om de standaard maat te gebruiken als winterband, dus niet extra smal.quote:Op vrijdag 16 november 2018 12:29 schreef NoComment het volgende:
[..]
Tja, toch een extra setje scoren voor in de winter dan? Smallere banden zijn vooral voor in de sneeuw of op ijs voordelig idd vanwege de bodemdruk en wat minder snel last van aquaplaning. Op nat kun je beter breed hebben, maarja helaas wissel je niet elke dag even van wielen
[..]
Mijne gaan er morgen onder, precies op tijd
Ik had stoelverwarming in m'n laatste Actros. Iedere keer bij het uitstappen ging 'ie aan. En in de zomer is dat gewoon kut.quote:
Had je geen twee standen op dat ding?quote:Op zaterdag 17 november 2018 17:46 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik had stoelverwarming in m'n laatste Actros. Iedere keer bij het uitstappen ging 'ie aan. En in de zomer is dat gewoon kut.
Overigens was het of je op een tostigrill zat, geen succes dus. Stekkertje losgemaakt, geen probleem meer...
je kunt ook de schakelaar (laten) verkassen.quote:Op zaterdag 17 november 2018 17:46 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik had stoelverwarming in m'n laatste Actros. Iedere keer bij het uitstappen ging 'ie aan. En in de zomer is dat gewoon kut.
Overigens was het of je op een tostigrill zat, geen succes dus. Stekkertje losgemaakt, geen probleem meer...
Ja, maar veel verschil merkte ik niet. Beide standen waren niet prettig. Standje lava zat trouwens bovenaan (die dus ingedrukt wordt door het van de stoel glijden bij het uitstappen).quote:Op zaterdag 17 november 2018 20:29 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Had je geen twee standen op dat ding?
Daar heb ik de moeite niet voor genomen. Omdat ik die stoelverwarming miste als kiespijn was een los stekkertje voldoende.quote:Op zaterdag 17 november 2018 23:14 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
je kunt ook de schakelaar (laten) verkassen.
ok, gaan we het nu weer over verwarmde winterbanden hebbenquote:Op zondag 18 november 2018 06:26 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ja, maar veel verschil merkte ik niet. Beide standen waren niet prettig. Standje lava zat trouwens bovenaan (die dus ingedrukt wordt door het van de stoel glijden bij het uitstappen).
[..]
Daar heb ik de moeite niet voor genomen. Omdat ik die stoelverwarming miste als kiespijn was een los stekkertje voldoende.
Goed idee, net als in de F1. Bandenwarmers, met een bepaalde snelheid gaan rijden om ze op temperatuur te houden.quote:Op zondag 18 november 2018 12:34 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ok, gaan we het nu weer over verwarmde winterbanden hebben
Want voor 1mm lichte neerslag heb je winterbanden nodig?quote:Op vrijdag 16 november 2018 11:38 schreef KingRadler het volgende:
voor volgende week ben ik blij dat ik Winterbanden heb
dat was sarcastisch bedoeld...quote:Op dinsdag 20 november 2018 21:27 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Want voor 1mm lichte neerslag heb je winterbanden nodig?
Ik ben zelf heel blij met de Goodyear Vector4Seasons gen.2 Die kwamen vorig jaar heel goed uit de test die ik las. En ze hebben het sneeuwvloksymbool dus ik mag er ook mee naar winters Duitsland.quote:Op dinsdag 20 november 2018 22:42 schreef DJSmiley het volgende:
Ik heb (nu nog) winterbanden. Na dit seizoen ga ik over op all-seasons. Scheelt me weer gedoe met wisselen en is, onderaan de streep, denk ik beter.
Ik heb de laatste jaren al een paar keer gehad dat t ineens koud werd / lichte sneeuw ergens ver in maart, toen de zomerbanden er al op lagen, of vroeg in het seizoen.
En andersom: paar jaar geleden: Kerst: 18 graden ofzo, naar Tsjechie gereden op winterbanden. De pasen erop: Lichte (mot)sneeuw en ik had de zomerbanden er net onder......
Met all-seasons zit ik dan denk ik gemiddeld beter. Ik verlies wel iets bij de echte sneeuw, maar dat is, tov van regen enz, zeldzaam in Nederland. En als er eenmaal gestrooid is en goed doorgereden, dan ook bij sneeuw is het meer een nat wegdek... En op ijzel.. tja dan helpt een winterband ook niet
Voor nu zit ik te twijfelen tussen een paar kandidaten:
De Michelin CrossClimate+ en de Continental Allseasoncontact. Zie dat de Michelin wel aardig in prijs gestegen is...
Nu zag ik dat er sinds dit jaar ook een nieuwkomer is van Bridgestone: De Weather Control A005. Die lijkt, op papier, voor het (natte) weer in NL een betere keus te zijn dan de Michelin of de Continental. Alleen zijn er weinig reviews nog van te vinden.
Toevallig al mensen ervaring daarmee?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |