abonnement Unibet Coolblue
  zondag 21 oktober 2018 @ 12:03:37 #1
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182645592
Welkom bij deel 10 van


Originele openingspost van Stratotanker:

quote:
Sinds enkele maanden zijn kamerplanten mijn nieuwe hobby geworden. Afgezien van dat een goed verzorgde plant erg mooi is zijn er ook aanwijzingen dat ze positief bijdragen aan het welzijn van de mens. Sindsdien is het een grote uitdaging om mijn planten zo groot, gezond en oud mogelijk op te laten groeien. Het kiezen van de juiste potten, substraat en voedingsstoffen maakt het mogelijk dat mijn planten gezonder zijn dan ooit tevoren.

De Sansevieria is de plant waarmee het voor mij is begonnen. Voornamelijk door de NASA paper waarin wordt beweerd dat de Sansevieria een bijdrage kan leveren aan de luchtkwaliteit. Op dit moment heb ik in en om het huis of op kweek ongeveer 20 varianten staan. Daarnaast ben ik bijzonder geïnteresseerd in cactussen, exotische planten en kweek ik graag minder reguliere soorten uit zaad of stekjes. In mijn koffer zijn regelmatig stekjes te vinden van planten die ik op een vakantietrip ben tegengekomen.

Ondanks dat het voor mij een leuke en groeiende hobby is hoor ik regelmatig dat mensen problemen hebben met het gezond houden van een kamerplant. Op dit forum ben ik enkele topics tegengekomen, maar geen algemene topics over kamerplanten. Misschien dat dit topic een bijdrage kan leveren aan het succes van de kamerplant.

Ik ben benieuwd welke planten FOK!kers in hun huiskamer hebben staan. Hoe gaat de verzorging je af en zijn er planten die je misschien nog erg graag zou willen hebben? Tegen welke problemen loop je aan? Met een beetje tijd energie en kennis is het bijzonder eenvoudig om het huis op te fleuren met mooie planten! :)
Met Polly van CherryLips in het zonnetje O+



De nieuwe varen van sjaakspark:



Planten van CherryLips in nieuwe Kwantum-potten:



Een mooi ontrollend Monstera-blad van Stratotanker:



Stiekeme nieuwe stekjes bij Crientj:



Uitzicht van Koettie:



Hangende cacti van maily:



Dracaena en basgitaar van Broccolitaartje:



Plantie van bloempje-moi:



En Poes heeft er vertrouwen in dat de Calathea Zebrina in de lente weer gaat stralen:



De Spaanse Agave van dhr. kaasplank:


[ Bericht 1% gewijzigd door kaasplankje op 21-10-2018 12:13:55 ]
pi_182645698
haha TT

Ik heb Gurkie net ontdaan van alle zichtbare wolluis. Flink afgespoeld en apart gezet.

#Pray4Gurkie
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182645817
Ik heb een monstera gekocht. Zo even kijken voor een mooie pot.

Ook nog een scindapsus pictus gekocht. Blijft toch leuk met die vlekjes.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_182646012
Nu bezig met trips vermorzelen. Heb een grote bak met spiritus zeep shit gemaakt en kleine plantjes gaan hup ondersteboven zo de emmer in. Doeiii trips. Gaat een stuk sneller dan blad voor blad.
  zondag 21 oktober 2018 @ 14:51:52 #5
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182648481


Mijn Chloro'tje aan de beterende hand na een vreselijke aanval door een moordzuchtige hond.

Vind t zo'n simpel en leuk plantje O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182650920
Oh, kwijl kwijl. Deze wil ik!
pi_182654385
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 11:07 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Gave foto! Welke camera heb je nu en welke wil je gaan aanschaffen?

Betreft je 'ongematigde mening'. Interessante theorie. Ik ben best benieuwd naar je uitgebreide antwoord :)
Dank! Ik schiet nu met een EOS350d en wat Sigma glas. Maar ik merk dat ik teveel kunstgrepen moet toepassen om er nog enigszins dynamisch bereik uit te krijgen. Rechts is één enkele foto met één specifiek belichtingsgetal met dezelfde bewerking als de uiteindelijke foto. Je kan zien dat er weinig onderscheidend vermogen in de kleurtint zit. Links is de uiteindelijke foto. Deze bestaat uit 4! foto's met allen een ander belichtingsgetal. Op deze manier kan ik nog enigszins dynamisch bereik uit de camera persen. Maar goed, moeite.. veel werk .. blabla. Ik ga kijken naar een moderne camera met een betere sensor. Warschijnlijk een fullframe Sony Alpha of iets dergelijks.

Over die theorie vertel ik vast later nog wel wat. Als ik dat zo uit de doeken ga doen dan lijkt het net alsof ik op mijn rantstoel zit of zo. Zit ik ook wel, maar ik zit nu wel even lekker eigenlijk.



quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 14:51 schreef Samzz het volgende:
[ afbeelding ]

Mijn Chloro'tje aan de beterende hand na een vreselijke aanval door een moordzuchtige hond.

Vind t zo'n simpel en leuk plantje O+.
Leuk! O+ Wist je dat er heel veel verschillende varianten van de Chloropythum zijn? Dus soorten waarbij de kleuren zijn omgedraaid of zelfs bestaan uit andere kleuren. Leuk om te sparen misschien. O-)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2018 20:04:25 ]
  zondag 21 oktober 2018 @ 20:14:19 #8
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182654700
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 20:03 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Dank! Ik schiet nu met een EOS350d en wat Sigma glas. Maar ik merk dat ik teveel kunstgrepen moet toepassen om er nog enigszins dynamisch bereik uit te krijgen. Rechts is één enkele foto met één specifiek belichtingsgetal met dezelfde bewerking als de uiteindelijke foto. Je kan zien dat er weinig onderscheidend vermogen in de kleurtint zit. Links is de uiteindelijke foto. Deze bestaat uit 4! foto's met allen een ander belichtingsgetal. Op deze manier kan ik nog enigszins dynamisch bereik uit de camera persen. Maar goed, moeite.. veel werk .. blabla. Ik ga kijken naar een moderne camera met een betere sensor. Warschijnlijk een fullframe Sony Alpha of iets dergelijks.

Over die theorie vertel ik vast later nog wel wat. Als ik dat zo uit de doeken ga doen dan lijkt het net alsof ik op mijn rantstoel zit of zo. Zit ik ook wel, maar ik zit nu wel even lekker eigenlijk.

[ afbeelding ]

[..]

Leuk! O+ Wist je dat er heel veel verschillende varianten van de Chloropythum zijn? Dus soorten waarbij de kleuren zijn omgedraaid of zelfs bestaan uit andere kleuren. Leuk om te sparen misschien. O-)
I know :D. En zeker, maar dat ga ik niet doen.

Heb nog andere plantjes. Waaronder een varen die ook door meneer hond onder handen is genomen en niet zo makkelijk herstelt :').
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182659524
Leuk! Ik heb spontaan bloempjes in mijn stippen Begonia. Kwam uit tegelijk met n nieuw blad. Leuke verrassing.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182674042
Wat een geschijt met die beestjes. De mugjes duiken echt overal op, zelfs in de wasmand. En nu is de potgrond van mijn grootste plant bezaaid met witte beestjes en spinnenrag? Heb dat kreng meteen buiten gezet, geen idee wat ik daar nu weer mee moet.
pi_182674628

Eventjes naar de Lidl gefietst :7
Tap tap tap
pi_182674743
Oké ik ben door m'n 12 cm bloempotten heen.
Tap tap tap
  maandag 22 oktober 2018 @ 18:54:09 #13
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182674804
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 18:42 schreef CherryLips het volgende:
[ afbeelding ]
Eventjes naar de Lidl gefietst :7
Is de moeite ^O^.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182675737
Ze zijn tof he, cherrylips :D
Mijn vriend is stiekem naar de Lidl geweest om deze twee te halen, zo lief! O+
pi_182675759
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 19:37 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ze zijn tof he, cherrylips :D
Mijn vriend is stiekem naar de Lidl geweest om deze twee te halen, zo lief! O+
[ afbeelding ]
Die rechter had ik al, zo mooi O+
Tap tap tap
pi_182676381
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 19:37 schreef Broccolitaartje het volgende:
Ze zijn tof he, cherrylips :D
Mijn vriend is stiekem naar de Lidl geweest om deze twee te halen, zo lief! O+
[ afbeelding ]
Ik heb die linker ook gehaald bij de Lidl. Staat leuk in m'n klaslokaal.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182679820
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 19:38 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Die rechter had ik al, zo mooi O+
Die kende ik dus helemaal niet, had hem nog nooit gezien!

Bas, oeh in je klaslokaal? Geef je les? Leer je ze dan ook dingen over plantjes? :P
pi_182680299
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2018 22:27 schreef Broccolitaartje het volgende:

[..]

Die kende ik dus helemaal niet, had hem nog nooit gezien!

Bas, oeh in je klaslokaal? Geef je les? Leer je ze dan ook dingen over plantjes? :P
Jazeker, groep 4 (kinderen van 7 a 8 jaar). Ze hebben allemaal een plantje mee mogen nemen voor op hun tafel. En er staan meerdere planten in het lokaal.
Ook kiemen we pitten (avocado en Mango) en gaan we in het voorjaar een moestuin maken.
Erg leuk en educatief. Daarnaast leren de kinderen zorg dragen voor de natuur
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182698025
Suddenly. A wild Euphorbia appears.



[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2018 20:28:02 ]
pi_182698364
Hoe erg is het preventief sproeien van de plantjes met het zeep/spiritus mengsel, voordat ik ze weer in de huiskamer terugzet? Of kan ik dat beter gewoon met water doen?
pi_182703979
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 18:09 schreef bloempje-moi het volgende:
Wat een geschijt met die beestjes. De mugjes duiken echt overal op, zelfs in de wasmand. En nu is de potgrond van mijn grootste plant bezaaid met witte beestjes en spinnenrag? Heb dat kreng meteen buiten gezet, geen idee wat ik daar nu weer mee moet.
Dat lijkt me duidelijk spint. Even goed afspoelen onder de douche allereerst. Spint houdt ook niet van luchtvochtigheid en dan heb je die rag weg en hopelijk ook al een hoop van die spintmijten. Van koude temperaturen houden ze trouwens ook niet, dus wat dat betreft is het buiten zetten een goed idee, maar let wel op of de plant zelf het temperatuurverschil ook aankan. En dan sprayen met spul, ik kocht dat bij de action (want superheerlijk goedkoop en werkte prima tegen spint) maar is zomerassortiment. Maar spint bestrijdingsmiddel kan je bij alle grotere plantenzaken halen.

Spint is echt een van de eerste plagen waar ik iets van wist en wist te herkennen ook al gaf ik toen nog niet zoveel om planten als nu. Mijn moeder heeft niet heel veel planten in huis, maar heeft een aantal mooie palmpjes enzo. Zij is meer het type van 1 grote palm in de kamer die gewoon een paar vierkante meter inneemt en thats it. En ik ben mevrouwtje ik gooi er 20 (of 40) kleinere plantjes in en dan nog een paar grotere, die dan niet heeel wijd staan ofzo.. want heb niet de ruimte voor een onwijze statement plant ofzo zoals mn moeder dat wel heeft met een plant die gewoon een eettafelruimte inneemt zo ongeveer.

Maar zo lang ik me kan herinneren (dus voor ik zelf een plantenvrouw werd) had zij dus wel eens spint. Dan zette ze haar plant buiten, sproeide hem goed af geregeld en hield het in de gaten voor hij weer naar binnen mocht. En wel ook even met een spulletje voo de zekerheid. Niet in de winter uiteraard. Dan zou de spint wel dood zijn, maar de palm ook als je die even van woonkamer naar -3 verhuist.

Spint heb ik zelf in het verleden wel vaker gehad en vond laatst weer 1 plant met een ragje aan de onderkant (die dus ook in de deuropening stond). Wat dat betreft vind ik het eigenlijk wel een ''fijne'' plaag omdat het door die ragjes zo duidelijk identificeerbaar is ofzo? Dus ben nu weer goed aan het opletten, maar heb nu niets meer teruggezien. En wel preventief naast die plant ook de rest van die hoek aan het sproeien en onder de douche af en toe.
Ja had laatst die zwarte beesten, maar dat is geen spint volgens mij en was ook in een compleet andere ruimte van mn huis.

Mijn vorige spint geïnfecteerde planten heb ik eigenlijk gewoon om de 3/4 dagen (ja
misschien overactief) afgespoeld onder de douche en was er volgens mij binnen 3 weken van af.
Zijn bij mij tot nu toe ook altijd alleen plantjes geweest die dichtbij deuropeningen stonden.Heb het idee dat spint echt een tocht dingetje is vooral. Moet nu opletten met wat ik zeg, want ik leer ook nog bij en misschien dat iemand me nu op mijn vingers tikt, maar ik weet nu welke hoekjes in mijn huis spint gevoelig zijn (2 hoekjes naast de deur) en het is echt bij die hoekjes gebleven de afgelopen jaren. Weet niet of ik dan een uitzondering ben, maar het lijkt bij mijn huis niet een ontzettende verspreidende plaag te zijn.

sorry mega lang verhaal.

tldr; spint wegspoelen onder douche dan behandelen komt door tocht mss/wss maar prima te behandelen en komt goed

[ Bericht 4% gewijzigd door flifaflora op 24-10-2018 11:52:09 ]
my head is a jungle
pi_182704009
Ik ben nu m'n tweede calathea aan het verliezen aan de spint. Onder de douche zetten en afspoelen doet helemaal niks. Heb nu bij het tuincentrum een spullie gehaald dat je om de week mag gebruiken, maar na vier dagen zit hij alweer onder.
Tap tap tap
pi_182706702
Je kan 'm nog helemaal snoeien en verpotten. Dan loopt ie in de lente (hopelijk) weer uit.

Gister bij al(!!!!) m'n planten aaltjes gegoten. Vrijdag weer sproeien.
pi_182706748
Dank voor je uitleg O+ Maar toch vraag ik mij af of het wel spint is. Dit zijn witte krioelende beestjes, due dus echt druk heen en weer bewegen, op de potgrond. Niet op de plant zelf, voor zover ik het hem kunnen zien. Het rag is ook meer spinnenrag. De plant zelf heeft volgens mij niets. Ik moet hem dus verpotten, maar vooralsnog staat hij buiten in de storm. Het is een Draecena, die kan wat hebben. Als het weer wat beter is, kijk ik er verder naar.
pi_182709581
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 20:40 schreef bloempje-moi het volgende:
Hoe erg is het preventief sproeien van de plantjes met het zeep/spiritus mengsel, voordat ik ze weer in de huiskamer terugzet? Of kan ik dat beter gewoon met water doen?
Zeepspiritus bestaat uit 1% groene zeep en 1% spiritus-oplossing in water. Spiritus bestaat uit alcohol en is daarmee sterk corrosief. Daarbij heeft alcohol ook de eigenschap dat het tijdens verdampen zeer snel warmteenergie uit de omgeving onttrekt. Doordat het maar voor 1% deel uit maakt van de totale oplossing zijn de effecten hiervan waarschijnlijk nihil. De alcohol vormt met 1% weinig bezwaar om het herhaaldelijk te gebruiken.

Groene zeep bestaat voornamelijk uit kaliumzouten. Kalium is de K in NPK en is daarmee een essentieel nutriënt. Het zorgt onder andere namelijk voor gezonde stengelgroei. Teveel Kalium is niet goed, maar ik weet niet waar de grens ligt en hoeveel Kalium groene zeep bevat. Tijdens de productie van groene zeep wordt natronloog gebruikt om de grondstoffen te verzepen. Loog is een sterk basisch product. Gelukkig kan ik de effecten daarvan meten. En aangezien ik tegenwoordig schijnbaar echt suuuper georganiseerd ben, heb ik dat vanmorgen in de vroege uurtjes meteen even gedaan.

Mijn leidingwater heeft een pH:7.81. Mijn 1% zeepspiritus-oplossing een pH:8.95. Daarmee is het meer basisch dan leidingwater, maar vormt het vermoedelijk nog steeds geen bezwaar om het vaker te gebruiken. Let wel, zeepspiritus blijft zelfs na het sproeien nog actief. De groenezeep blijft namelijk achter, dus het is maar de vraag of je het veelvuldig moet gebruiken.

Het enige bezwaar dat rest is dat een plant mogelijk niet goed regeert op besproeien met water. Ik ben namelijk geen fan van sproeien. Het maakt de plant meer vatbaar voor tocht, kou, rot en de plant kan er in het geheel simpelweg van schrikken doordat de omgevingsomstandigheden accuut veranderen. Voor het verhogen van de luchtvochtigheid kan je beter een luchtbevochtiger kopen.

All in all about zeepspiritus. You're good to go, maar het liefste alleen als het echt noodzakelijk is.



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-10-2018 11:16:46 ]
pi_182709730
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 08:10 schreef bloempje-moi het volgende:
Dank voor je uitleg O+ Maar toch vraag ik mij af of het wel spint is. Dit zijn witte krioelende beestjes, due dus echt druk heen en weer bewegen, op de potgrond. Niet op de plant zelf, voor zover ik het hem kunnen zien. Het rag is ook meer spinnenrag. De plant zelf heeft volgens mij niets. Ik moet hem dus verpotten, maar vooralsnog staat hij buiten in de storm. Het is een Draecena, die kan wat hebben. Als het weer wat beter is, kijk ik er verder naar.
Springstaartjes misschien? Kleine, dunne, druk bewegende wormpjes? Ik weet dat deze vaak in tuinaarde voorkomen, weet dan weer niet of ze ook in potgrond voorkomen. Heb er vaak last van in m'n wormenbak.
pi_182710026
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 11:14 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Zeepspiritus bestaat uit 1% groene zeep en 1% spiritus-oplossing in water. Spiritus bestaat uit alcohol en is daarmee sterk corrosief. Daarbij heeft alcohol ook de eigenschap dat het tijdens verdampen zeer snel warmteenergie uit de omgeving onttrekt. Doordat het maar voor 1% deel uit maakt van de totale oplossing zijn de effecten hiervan waarschijnlijk nihil. De alcohol vormt met 1% weinig bezwaar om het herhaaldelijk te gebruiken.

Groene zeep bestaat voornamelijk uit kaliumzouten. Kalium is de K in NPK en is daarmee een essentieel nutriënt. Het zorgt onder andere namelijk voor gezonde stengelgroei. Teveel Kalium is niet goed, maar ik weet niet waar de grens ligt en hoeveel Kalium groene zeep bevat. Tijdens de productie van groene zeep wordt natronloog gebruikt om de grondstoffen te verzepen. Loog is een sterk basisch product. Gelukkig kan ik de effecten daarvan meten. En aangezien ik tegenwoordig schijnbaar echt suuuper georganiseerd ben, heb ik dat vanmorgen in de vroege uurtjes meteen even gedaan.

Mijn leidingwater heeft een pH:7.81. Mijn 1% zeepspiritus-oplossing een pH:8.95. Daarmee is het meer basisch dan leidingwater, maar vormt het vermoedelijk nog steeds geen bezwaar om het vaker te gebruiken. Let wel, zeepspiritus blijft zelfs na het sproeien nog actief. De groenezeep blijft namelijk achter, dus het is maar de vraag of je het veelvuldig moet gebruiken.

Het enige bezwaar dat rest is dat een plant mogelijk niet goed regeert op besproeien met water. Ik ben namelijk geen fan van sproeien. Het maakt de plant meer vatbaar voor tocht, kou, rot en de plant kan er in het geheel simpelweg van schrikken doordat de omgevingsomstandigheden accuut veranderen. Voor het verhogen van de luchtvochtigheid kan je beter een luchtbevochtiger kopen.

All in all about zeepspiritus. You're good to go, maar het liefste alleen als het echt noodzakelijk is.

[ afbeelding ]
O+ Voor de uitleg en O+ O+ voor George.
Jij woont echt in een laboratorium! Ik zal de planten met grote bladeren goed nakijken, maar alle blaadjes van de Hoya Bella kan ik gewoon niet goed zien. Misschien die dan toch nog even sproeien.
Ik wacht momenteel tot de rondvliegende rouwmugjes in mijn lege woonkamer dood zijn (die leven toch maar zo'n vijf dagen) en dan kan ik de planten fris en fruitig terugzetten.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 11:23 schreef Irrem het volgende:

[..]

Springstaartjes misschien? Kleine, dunne, druk bewegende wormpjes? Ik weet dat deze vaak in tuinaarde voorkomen, weet dan weer niet of ze ook in potgrond voorkomen. Heb er vaak last van in m'n wormenbak.
Wat een griezels! Ik moet eigenlijk beter kijken, maar de plant staat buiten en het regent. O-)
pi_182716170
Yeah! Ik heb eindelijk de Monstera variegata als stek kunnen bemachtigen. Hopelijk gaat hij lekker groeien. Ik vind hem echt super mooi! :)

Er zat één luchtwortel aan deze stek. Ik heb 'm zo in het water staan. Is dit goed zo?


Website: Sneaker-forum.nl
  woensdag 24 oktober 2018 @ 17:20:54 #29
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182716592
Variegated planten zijn erg mooi en apart. Ze groeien alleen minder goed dan gewone groene kruisingen. Op het bonte blad kan de plant geen fotosynthese aanmaken. Het is dus eigenlijk een foutje van moeder natuur. Zoals een gevulde bloem dat ook is.
pi_182716674
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:20 schreef kaasplankje het volgende:
Variegated planten zijn erg mooi en apart. Ze groeien alleen minder goed dan gewone groene kruisingen. Op het bonte blad kan de plant geen fotosynthese aanmaken. Het is dus eigenlijk een foutje van moeder natuur. Zoals een gevulde bloem dat ook is.
Daarom heb ik ook lang gezocht naar de juiste stek. Ik wilde minimaal drie bladeren en één blad met veel groen, zodat de fotosynthese z'n werk kan doen. :)
Website: Sneaker-forum.nl
  woensdag 24 oktober 2018 @ 17:30:07 #31
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182716857
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:23 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Daarom heb ik ook lang gezocht naar de juiste stek. Ik wilde minimaal drie bladeren en één blad met veel groen, zodat de fotosynthese z'n werk kan doen. :)
Hopelijk gaat ie het goed doen dan.

Ik zag bij de bloemetjeswinkel nog een Alocasia amazonica. 60/80cm hoog maar met pot erbij 60.- Dat vond ik een beetje veel en hij zat ook in een kleine pot, al was dat volgens meneer geen bezwaar.
Hmm als ik die soort goegel kom ik op andere afbeeldingen. Deze had grote ronde groene bladeren zonder witte nerf.
pi_182716939
Iemand tips/advies voor het aanschaffen van een luchtbevochtiger.
Ik wil er een aanschaffen, aangezien de verwarming bijna aan mag en vorig jaar een hoop planten het hierdoor zwaar hadden.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182717688
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 17:33 schreef BasNijmegen het volgende:
Iemand tips/advies voor het aanschaffen van een luchtbevochtiger.
Ik wil er een aanschaffen, aangezien de verwarming bijna aan mag en vorig jaar een hoop planten het hierdoor zwaar hadden.
Heb je hier iets aan?
https://www.mamabotanica.(...)gers-voor-je-planten
pi_182717955
quote:
Die kwam ik ook tegen, maar ik was benieuwd of jullie ook eigen ervaringen hebben.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182719557
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 18:15 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Die kwam ik ook tegen, maar ik was benieuwd of jullie ook eigen ervaringen hebben.
Ik heb gewoon eentje van mp getrokken voor 15 euro. Prima ding maar geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk. Heb 'n vochtmeter ding staan en hou de luchtvochtigheid tussen de 50/60%.

Schijnt dat sommige ultrasoon geluid maakt voor dieren, mijn katten reageren er iig niet op.

Mooie stek! Wel zorgen dat het groen het niet helemaal overneemt, maar eerst maar eens groeien.
pi_182719633
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:20 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ik heb gewoon eentje van mp getrokken voor 15 euro. Prima ding maar geen vergelijkingsmateriaal natuurlijk. Heb 'n vochtmeter ding staan en hou de luchtvochtigheid tussen de 50/60%.

Schijnt dat sommige ultrasoon geluid maakt voor dieren, mijn katten reageren er iig niet op.

Mooie stek! Wel zorgen dat het groen het niet helemaal overneemt, maar eerst maar eens groeien.
Hoe houd je dat tegen dan?
  woensdag 24 oktober 2018 @ 19:29:48 #37
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182719848


Plant gekregen O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182719935
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:29 schreef Samzz het volgende:
[ afbeelding ]

Plant gekregen O+.
Wat een leukieeee
pi_182720062
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 00:12 schreef CherryLips het volgende:
Ik ben nu m'n tweede calathea aan het verliezen aan de spint. Onder de douche zetten en afspoelen doet helemaal niks. Heb nu bij het tuincentrum een spullie gehaald dat je om de week mag gebruiken, maar na vier dagen zit hij alweer onder.
Ik heb het gevoel dat calathea planten gewoon altijd spint krijgen op den duur.. Ik koop ze nooit meer, hoe prachtig ze ook zijn :P
Ik heb zelf trouwens bij mijn pannenkoekenplanten van die zwarte vliegjes. Lijken wel fruitvliegjes, maar dat zijn het niet. Even googlen bracht me op rouwvliegjes, en als je dan een soort van wormpjes ofzo erin doet wordt wortelrot weggevreten ofzo. Mja wormpjes. ;(
  woensdag 24 oktober 2018 @ 19:40:06 #40
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182720190
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:32 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Wat een leukieeee
Geen idee wat voor plant t is, tho ;(.

Wel blij mee. De langste tak is een meter :9.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182720284
Volgens mij is het die ene onverwoestbare waarvan ik even niet meer op de ingewikkelde naam kan komen :@
Tap tap tap
pi_182720303
Zamioculcas zamiifolia. At your service.
pi_182720348
Dank u.
Tap tap tap
pi_182720381
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:35 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Ik heb het gevoel dat calathea planten gewoon altijd spint krijgen op den duur.. Ik koop ze nooit meer, hoe prachtig ze ook zijn :P
Ik heb zelf trouwens bij mijn pannenkoekenplanten van die zwarte vliegjes. Lijken wel fruitvliegjes, maar dat zijn het niet. Even googlen bracht me op rouwvliegjes, en als je dan een soort van wormpjes ofzo erin doet wordt wortelrot weggevreten ofzo. Mja wormpjes. ;(
Meteen die plant aanpakken, want als ze in je andere planten terechtkomen ben je wel even bezig. Ze zitten bij mij echt overal, ondanks kaneelbehandelingen, verpotten en isolatie. Die krengen materialiseren zich gewoon uit lucht ofzo.
Ze zijn vooral heel vervelend, niet direct dodelijk voor je plant.
pi_182720413
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:24 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Hoe houd je dat tegen dan?
Snoeien. Als je plant teveel groen aanmaakt moet je terug snoeien naar het deel waar nog veel wit uit groeit.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 19:54:25 #46
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182720551
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:44 schreef Stratotanker het volgende:
Zamioculcas zamiifolia. At your service.
Wow. Dank je :D.

Als ie onverwoestbaar is kan ie vast wel een paar daagjes zonder potgrond in een bodempje water ;(. Heb geen potgrond meer :(.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182720685
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:47 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Meteen die plant aanpakken, want als ze in je andere planten terechtkomen ben je wel even bezig. Ze zitten bij mij echt overal, ondanks kaneelbehandelingen, verpotten en isolatie. Die krengen materialiseren zich gewoon uit lucht ofzo.
Ze zijn vooral heel vervelend, niet direct dodelijk voor je plant.
Erg vreemd, vraag me echt af waar ze vandaan zijn gekomen. Het lijkt er nu op dat mijn andere planten er geen last van hebben. Het lijkt echt een pannenkoekenplant-ding :') Maar bij jou zitten ze inmiddels dus ook op andere planten..

denk dat ik de plant dan weg doe. ;(
pi_182720989
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:46 schreef CherryLips het volgende:
Dank u.
De gebruikelijke koosnaam is ZZ-plant.

quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:54 schreef Samzz het volgende:
Als ie onverwoestbaar is kan ie vast wel een paar daagjes zonder potgrond in een bodempje water ;(. Heb geen potgrond meer :(.
Hij heeft maar heel weinig water nodig. 200mL per twee weken, 's winters die hoeveelheid per maand.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182721061
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:59 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Erg vreemd, vraag me echt af waar ze vandaan zijn gekomen. Het lijkt er nu op dat mijn andere planten er geen last van hebben. Het lijkt echt een pannenkoekenplant-ding :') Maar bij jou zitten ze inmiddels dus ook op andere planten..

denk dat ik de plant dan weg doe. ;(
Schudden met de pot en water geven. Dan springen ze eruit. Maar als er een batch is uitgevlogen, kan er over een paar dagen weer een nieuwe golf uitkomen. Als het echt om één plant gaat, kun je de potgrond vervangen. Goed uitspoelen en verse grond erin.
  woensdag 24 oktober 2018 @ 20:18:56 #50
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182721325
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 20:08 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De gebruikelijke koosnaam is ZZ-plant.

[..]

Hij heeft maar heel weinig water nodig. 200mL per twee weken, 's winters die hoeveelheid per maand.
Dan gooi ik t bakje leeg en laat m droog staan tot ik potgrond heb.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182726221
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 19:54 schreef Samzz het volgende:

[..]

Wow. Dank je :D.

Als ie onverwoestbaar is kan ie vast wel een paar daagjes zonder potgrond in een bodempje water ;(. Heb geen potgrond meer :(.
Op kantoor hadden we er een die een halfjaar geen water had gekregen. Ding was nog net niet dood. Omgepot, ondergrondse vergroeiingen eruit gehaald en nieuwe potgrond gegeven, en toen deed hij het beter dan ooit. Zelfs restjes koffie lust hij.
pi_182733013
Plantenhulpvraag!

Ik heb sinds een half jaartje een Begonia Maculata, maar de laatste tijd laat hij veel jong blad vallen. Ik maak me er een beetje zorgen om eigenlijk en vroeg me af wat dit kan zijn. Zelf denk ik dat ik misschien teveel water geef? Of te vaak? Ik geef al mijn planten nu minder vaak water (één keer per week), maar misschien giet ik er een te grote plens bij. Hij heeft een twee maanden terug wat voeding gekregen, want de oude bladeren werden geel en sindsdien maakt hij dus veel jong blad, maar dat valt na een week (of 2) af, prachtig groen en ook het steeltje heeft een verse breuk, dus niet bruin ofzo. Vandaag heb ik hem voor het eerst weer wat water gegeven na 2 weken op rantsoen geweest te zijn en de grond was droog.

Hetzelfde gebeurt bij de bloemen van mijn lipstickplant, die lijken ook vers af te breken, dus een beetje hetzelfde probleem. Ik heb misschien niet zulke groene vingers. :'(
  donderdag 25 oktober 2018 @ 12:46:22 #53
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182733202
quote:
1s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 23:58 schreef Chicolade het volgende:

[..]

Op kantoor hadden we er een die een halfjaar geen water had gekregen. Ding was nog net niet dood. Omgepot, ondergrondse vergroeiingen eruit gehaald en nieuwe potgrond gegeven, en toen deed hij het beter dan ooit. Zelfs restjes koffie lust hij.
Nice :D.

Vanavond even potgrond halen :Y.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182733315
<Hans Klok intro>

Stratskis soillessgoddommeturbomix in actie.

• NOOIT MEER OVERBEWATEREN.
• NOOIT MEER ONDERBEWATEREN.
• NOOIT MEER TREURIGE PLANTJES.
• NOOIT MEER VARENROUWMUG.
• NOOIT MEER DRAMA.

Ik zoek nog een geschikterere productnaam overigens.



Stekje van een Rap .. Rhaps .. Rhapsel .. Ralph .. gvd .. Rhaphidophora tetrasperma (hihi boefje). Een klimplant. Vanuit de knopen groeien nieuwe wortels die zichzelf verankeren aan het oppervlak. Iedere wortel kan de plant voorzien van vocht en nutriënten. Over het algemeen worden deze wortels afgeknipt of vergeten. Dat is jammer, aangezien ze belangrijk zijn voor het snel groeien van een prachtige plant. Tijdens het aanschouwen van 'Quantum of Solace' gisteravond en de inherente jankpartij daarbij, heb ik nu een contraptie verzonnen om deze wortels in een paal te verwerken. Mospaal 2.0.

Leuk detail (dat ongetwijfeld niemand boeit). Aan de randen van mijn pot kan je de opgehoopte voedingsstofzouten aanschouwen.

<Hans Klok outtro>

pi_182733381
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 12:53 schreef Stratotanker het volgende:
<Hans Klok intro>

Stratskis soillessgoddommeturbomix in actie.

• NOOIT MEER OVERBEWATEREN.
• NOOIT MEER ONDERBEWATEREN.
• NOOIT MEER TREURIGE PLANTJES.
• NOOIT MEER VARENROUWMUG.
• NOOIT MEER DRAMA.

Ik zoek nog een geschikterere productnaam overigens.

[ afbeelding ]

Stekje van een Rap .. Rhaps .. Rhapsel .. Ralph .. gvd .. Rhaphidophora tetrasperma (hihi boefje). Een klimplant. Vanuit de knopen groeien nieuwe wortels die zichzelf verankeren aan het oppervlak. Iedere wortel kan de plant voorzien van vocht en nutriënten. Over het algemeen worden deze wortels afgeknipt of vergeten. Dat is jammer, aangezien ze belangrijk zijn voor het snel groeien van een prachtige plant. Tijdens het aanschouwen van 'Quantum of Solace' gisteravond en de inherente jankpartij daarbij, heb ik nu een contraptie verzonnen om deze wortels in een paal te verwerken. Mospaal 2.0.

Leuk detail (dat ongetwijfeld niemand boeit). Aan de randen van mijn pot kan je de opgehoopte voedingsstofzouten aanschouwen.

<Hans Klok outtro>

[ afbeelding ]
*O* :D
Ik ga voor Stratski's Careless Whisper Mix.
pi_182735632
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 12:53 schreef Stratotanker het volgende:
<Hans Klok intro>

Stratskis soillessgoddommeturbomix in actie.

• NOOIT MEER OVERBEWATEREN.
• NOOIT MEER ONDERBEWATEREN.
• NOOIT MEER TREURIGE PLANTJES.
• NOOIT MEER VARENROUWMUG.
• NOOIT MEER DRAMA.

Ik zoek nog een geschikterere productnaam overigens.

[ afbeelding ]

Stekje van een Rap .. Rhaps .. Rhapsel .. Ralph .. gvd .. Rhaphidophora tetrasperma (hihi boefje). Een klimplant. Vanuit de knopen groeien nieuwe wortels die zichzelf verankeren aan het oppervlak. Iedere wortel kan de plant voorzien van vocht en nutriënten. Over het algemeen worden deze wortels afgeknipt of vergeten. Dat is jammer, aangezien ze belangrijk zijn voor het snel groeien van een prachtige plant. Tijdens het aanschouwen van 'Quantum of Solace' gisteravond en de inherente jankpartij daarbij, heb ik nu een contraptie verzonnen om deze wortels in een paal te verwerken. Mospaal 2.0.

Leuk detail (dat ongetwijfeld niemand boeit). Aan de randen van mijn pot kan je de opgehoopte voedingsstofzouten aanschouwen.

<Hans Klok outtro>

[ afbeelding ]
Nice!
(Bij ieder bericht van jou, lees ik het bericht met Careless Whisper in mijn achterhoofd. Heerlijk haha)
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182735703
quote:
1s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 15:20 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Nice!
(Bij ieder bericht van jou, lees ik het bericht met Careless Whisper in mijn achterhoofd. Heerlijk haha)
Zie je wel, Careless Whisper Mix. Het is besloten. :Y
  donderdag 25 oktober 2018 @ 16:44:31 #58
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182737458
Nou ik weet al dat ik geen 200 planten wil straks zit mijn huis ook vol met van die vieze beesten.
Smerig smerig smerig.
pi_182738620
Als je het tilt, whisper je er vermoedelijk niet bij.

Strato's Grandioos.

[ Bericht 22% gewijzigd door Jordy-B op 25-10-2018 18:14:34 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Spellchecker donderdag 25 oktober 2018 @ 18:48:15 #60
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182739890
Vanmiddag weer een kaneelbegieting gedaan. :P

En wat ruikt dat zalig O+
pi_182739947
quote:
1s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 18:48 schreef maily het volgende:
Vanmiddag weer een kaneelbegieting gedaan. :P

En wat ruikt dat zalig O+
Merk je al verschil?
  Spellchecker donderdag 25 oktober 2018 @ 18:58:17 #62
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182740090
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 18:50 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Merk je al verschil?
Vorige week na de eerste keer dacht ik al minder "rouwvliegjes" te zien. ^O^
  donderdag 25 oktober 2018 @ 19:43:35 #63
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182741122


ZZ-plant gepost O+. Ben er echt zo blij mee.



Mijn Sanseveria. Waar ik een nieuwe pot voor aan het zoeken ben maar niet vind naar mijn smaak :(.



Mijn Pannenkoekje. Ontzettend leuk plantje O+. Ik weet nog niet of ik de uitlopers ga stekken.



En baby Sansje. Begon als een plantje van 2 cm toen ik m stekte :+.

De rest van m'n plantjes komen een ander keertje.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182746034
Teaser, Strabo en ik hebben echt iets vets gekocht. Morgen ophalen. Morgen verder met de avonturen van de geschifte plantenmensen. Avontuur awaits!!!
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 12:56:06 #65
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182753024
De meeste planten die ik heb staan buiten. Op het balkon en in mijn volkstuin ook. Binnen heb ik een stuk of 15 planten. Veel meer hoef ik ook niet binnen.
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:01:07 #66
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182753106
Hier om de hoek staat in een monumentaal pand aan de kade een van de grootste "kamerplanten" die ik ooit heb gezien. Het is eigenlijk een volwassen boom. Een Ficus benjamina. Ik schat 'm op ongeveer 10/12 meter hoog.
pi_182755578
Ik kan geen foto plaatsen want gaat scheef maar vandaag ren Rhaphidophora tetrasperma variegata opgehaald! Gekocht via mp, die vrouw dacht dat het een monstera variegata was. Deze is veel zeldzamer dus helemaal vet! Joepie.
pi_182755661
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:03 schreef Koettie het volgende:
Ik kan geen foto plaatsen want gaat scheef maar vandaag ren Rhaphidophora tetrasperma variegata opgehaald! Gekocht via mp, die vrouw dacht dat het een monstera variegata was. Deze is veel zeldzamer dus helemaal vet! Joepie.
Goede vondst! Ik snap dat je blij bent. *O*

Zoiets? O-)



[ Bericht 5% gewijzigd door bloempje-moi op 26-10-2018 15:16:43 ]
pi_182756244
Haha, lijkt sprekend!
pi_182757146
Wow super gaaf! Die wil ik ook haha
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182757645
En ik mezelf maar afvragen waar die fucking beestjes vandaan komen nu er geen plant meer in mijn woonkamer staat. Blijkt een van de zakken compost in de berging open te zijn. GRRRR!!!
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:40:58 #72
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182758160
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 17:14 schreef bloempje-moi het volgende:
En ik mezelf maar afvragen waar die fucking beestjes vandaan komen nu er geen plant meer in mijn woonkamer staat. Blijkt een van de zakken compost in de berging open te zijn. GRRRR!!!
Oeps ...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_182758177
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 17:40 schreef maily het volgende:

[..]

Oeps ...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D :D Ik dacht echt dat ze allemaal dicht waren. Dr. Blond. O-)

[ Bericht 0% gewijzigd door bloempje-moi op 26-10-2018 18:02:38 ]
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:49:03 #74
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182758303
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:03 schreef Koettie het volgende:
Ik kan geen foto plaatsen want gaat scheef maar vandaag ren Rhaphidophora tetrasperma variegata opgehaald! Gekocht via mp, die vrouw dacht dat het een monstera variegata was. Deze is veel zeldzamer dus helemaal vet! Joepie.
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:17:44 #75
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182759733
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 17:14 schreef bloempje-moi het volgende:
En ik mezelf maar afvragen waar die fucking beestjes vandaan komen nu er geen plant meer in mijn woonkamer staat. Blijkt een van de zakken compost in de berging open te zijn. GRRRR!!!
:D.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:39:01 #76
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182769153
Mijn bananenplanten steken wel heel veel energie in hun pups, ik trek ze er iedere keer weer af maar ze blijven maar komen (ik zal eens potgrond halen zodat we ze een huisje kunnen geven in plaats van de prullenbak...!).

Maar ik zat te denken, is het misschien tijd voor een grotere pot?
Resistance is futile.
pi_182769820
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 09:39 schreef Seven. het volgende:
Mijn bananenplanten steken wel heel veel energie in hun pups, ik trek ze er iedere keer weer af maar ze blijven maar komen (ik zal eens potgrond halen zodat we ze een huisje kunnen geven in plaats van de prullenbak...!).

Maar ik zat te denken, is het misschien tijd voor een grotere pot?
De pup komt altijd terug. Eigenlijk moet je de moederplant dood laten gaan/afsnijden en de pup opkweken.
Op de plantage wordt de plant vaak omgehakt als de bananen geoogst worden, waarna de pup de kans krijgt om te groeien. Er wordt ook wel gezegd dat bananen wandelende planten zijn, want iedere oogst schuift de banaan dus een stukje op.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:54:57 #78
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182769970
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 10:42 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

De pup komt altijd terug. Eigenlijk moet je de moederplant dood laten gaan/afsnijden en de pup opkweken.
Op de plantage wordt de plant vaak omgehakt als de bananen geoogst worden, waarna de pup de kans krijgt om te groeien. Er wordt ook wel gezegd dat bananen wandelende planten zijn, want iedere oogst schuift de banaan dus een stukje op.
Wat cool, wist ik niet! Maar ik ben nog niet zover dat ik afscheid wil nemen van de moederplantjes.
Resistance is futile.
pi_182772572
Vandaag een luchtbevochtiger gekocht. Eens kijken of de planten daar blij van worden.
Website: Sneaker-forum.nl
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:17:55 #80
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182772599
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 10:54 schreef Seven. het volgende:

[..]

Wat cool, wist ik niet! Maar ik ben nog niet zover dat ik afscheid wil nemen van de moederplantjes.
Lijkt mij ook lastig. Vooral als t een gezonde plant is.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182773369
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 14:17 schreef Samzz het volgende:

[..]

Lijkt mij ook lastig. Vooral als t een gezonde plant is.
Tja, dan moet je die schattige pupjes maar blijven aborteren. ;(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:35:37 #82
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182773414
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:31 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Tja, dan moet je die schattige pupjes maar blijven aborteren. ;(

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarover gesproken. Is het een goed idee de kindjes van Mevrouw Pannenkoek op zichzelf te laten gaan?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182773573
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:35 schreef Samzz het volgende:

[..]

Daarover gesproken. Is het een goed idee de kindjes van Mevrouw Pannenkoek op zichzelf te laten gaan?
In tegenstelling tot Miss Musa, die gehinderd wordt door haar nageslacht, maakt het niet zoveel uit voor Mevrouw Pannenkoek.

Het ligt eraan wat je wil. Mevrouw Pannenkoek maakt geen zijscheuten, dus als je een mooie ronde pannenkoek-'struik' wenst, dan laat je de poffertjes gewoon staan. Ook als Mevrouw Pannenkoek al wat blaadjes verloren is en je de stam begint te zien, is dat de mooiste optie. Wil je echter de enkele steel met rondom de bladeren zien, dan snij je de poffertjes weg en plant je ze in een eigen potje.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182788989
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:03 schreef Koettie het volgende:
Ik kan geen foto plaatsen want gaat scheef maar vandaag ren Rhaphidophora tetrasperma variegata opgehaald! Gekocht via mp, die vrouw dacht dat het een monstera variegata was. Deze is veel zeldzamer dus helemaal vet! Joepie.
Wh00t wh00t en wat is hij sexy! *O* Nu even de variegatie maximaliseren. O+





In Huize Stratski doen de planten gewoon even doodleuk de achtbaan. :o



Deze foto is misschien ook leuk om te laten zien. Ik krijg de laatste tijd namelijk steeds vaker de vraag 'Waarom worden de punten van mijn SJANS bruin!? :( :( '. Nou bruine punten is min of meer inherent aan dit soort (gestekte) Sjans. Soms is het wat meer, soms wat minder. Maar bruine puntjes hebben ze vrijwel altijd. Waarom dat nu opeens zichtbaar wordt?

Omdat kwekers de punten doodleuk groen schilderen. :7



Laatst ook even een superdeluxe lichtmeter aangeschaft, dus nu kan ik mooi de verlichtingssterkte van zonlicht en mijn kunstmatige licht met elkaar vergelijken. Althans, zodra ik hem binnen heb. Nu nog een spectrometer, maar daar kan ik voorlopig mijn dSLR voor gebruiken.



[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2018 11:25:49 ]
pi_182789456
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 10:53 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Wh00t wh00t en wat is hij sexy! *O* Nu even de variegatie maximaliseren. O+

Heet gaaf! Hoe maximaliseer je dat?
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182792215
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 11:25 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Heet gaaf! Hoe maximaliseer je dat?
Het is een kunst en een beetje geluk.

Variegata is niets meer dan een DNA defect dat plotseling is opgetreden. De meristem (groeipunt, maar dat is een incorrecte term) bepaalt hoe een blad eruit ziet. Deze groeipunten ontstaan vanuit knopen in een stengel. Een groeipunt wordt gevormd met een bepaald percentage cellen vanuit de stengel. De stengel van deze R. tetrasperma bevat spontaan opgetreden DNA mutaties. Door selectief groeipunten vegetatief te vermeerderen kan je de groeipunten selecteren die de meeste cellen met een DNA defect bevatten.

Op deze manier kan je het percentage variegata in het uiteindelijke blad sturen. In de meeste planten is variegata niet stabiel overigens. Het wordt daarom aangeraden om de plant regelmatig te snoeien. Door middel van snoeien stuur je bovenstaand principe dus. Overigens heb ik deze informatie uit boeken vandaan, inclusief een beetje zelf nadenken. Mijn ervaring is dat als je deze vragen aan een professionele kweker voorlegt dat ze heel selectief antwoorden. Maakt niet uit, we komen er wel.

Een voorbeeld van een DNA defect dat (als een van de weinige) bizar stabiel is. De Sansevieria trifasciata 'laurentii'. Ieder nieuw blad ziet er hetzelfde uit. En voor een variegata is dat zeer bijzonder. Behalve dan op onderstaande foto van mijn plant. Zoals je ziet heeft deze Sansevieria het toch voor elkaar gekregen om terug te keren naar zijn oorspronkelijke vorm, de Sansevieria trifasciata. Ondanks dat het linker blad uit dezelfde rizoom is gegroeid, is het geheel groen en bevat het geen geel meer.

Spectrometer gekocht. :')



[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-10-2018 14:31:41 ]
  zondag 28 oktober 2018 @ 14:23:46 #87
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_182792244
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 oktober 2018 15:49 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

In tegenstelling tot Miss Musa, die gehinderd wordt door haar nageslacht, maakt het niet zoveel uit voor Mevrouw Pannenkoek.

Het ligt eraan wat je wil. Mevrouw Pannenkoek maakt geen zijscheuten, dus als je een mooie ronde pannenkoek-'struik' wenst, dan laat je de poffertjes gewoon staan. Ook als Mevrouw Pannenkoek al wat blaadjes verloren is en je de stam begint te zien, is dat de mooiste optie. Wil je echter de enkele steel met rondom de bladeren zien, dan snij je de poffertjes weg en plant je ze in een eigen potje.
Oh, dan laat ik ze lekker staan. Zo'n mooi rond struikje is leuk O+.

Thanks!
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_182794003
Nou, ik dacht: dat was het wel weer voor mijn lophophora dit jaar. 4 bloemen, 2 zaaddozen, who could ask for more? Volgende lente kleine lophophoraatjes maken, en klaar.

Nou is dat ding verdomme ineens begonnen aan een derde zaaddoos. :o Stond al een maandje ofzo helemaal stil, en ineens krijgt ie het weer op z'n heupen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182809271
Wauw Molrus, hij houdt echt van je! Wat bijzonder joh.

Ik heb een plantjesstop. Was net aan het hoofdrekenen want ik de afgelopen maanden heb uitgegeven en ik kan niet eens hoofdrekenen maar het is echt teveel. Komt omdat ik steeds speciale wil maar is nu echt even klaar. Heb gister een Monstera Pinnata gekocht en een Pink Princess. De Princess vooral door de hype stiekem. Eens zien of ik het wat vind en anders verkoop ik het weer door. :+ Die Pinnata ben ik super enthousiast over, nog nooit te koop gezien!


Dusse, dit is m'n challange voor dit jaar. Haha, wordt nog wat maar zelfs m'n vriend sprak me gister aan of ik niet teveel uitgeef en hij is heel erg van het je mag doen wat je wil, niet mijn zaak. Dus toen dacht ik wajo dan is het echt erg. :P
pi_182809537
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 08:11 schreef Koettie het volgende:
Wauw Molrus, hij houdt echt van je! Wat bijzonder joh.

Ik heb een plantjesstop. Was net aan het hoofdrekenen want ik de afgelopen maanden heb uitgegeven en ik kan niet eens hoofdrekenen maar het is echt teveel. Komt omdat ik steeds speciale wil maar is nu echt even klaar. Heb gister een Monstera Pinnata gekocht en een Pink Princess. De Princess vooral door de hype stiekem. Eens zien of ik het wat vind en anders verkoop ik het weer door. :+ Die Pinnata ben ik super enthousiast over, nog nooit te koop gezien!

Dusse, dit is m'n challange voor dit jaar. Haha, wordt nog wat maar zelfs m'n vriend sprak me gister aan of ik niet teveel uitgeef en hij is heel erg van het je mag doen wat je wil, niet mijn zaak. Dus toen dacht ik wajo dan is het echt erg. :P
Hoe is het met je Thai Constellation afgelopen?

Ik heb ook een stop, want bij het terugbrengen van de planten naar de huiskamer, bleek het toch allemaal niet meer zo mooi te passen. Ik heb een aantal Alocasia's gekocht toen ze allemaal boven stonden. Deze staan nu prachtig te shinen, maar de kleinere planten moesten daarvoor ergens anders worden gezet. Dus ruimtegebrek. Ik moet toch echt eens planten oid gaan ophangen.

Current view O+


Ik heb overigens geen idee wat ik met mijn Monolena Primuliflora aanmoet. De bladeren zijn gaan hangen en een van de bloemstengels was helemaal zacht. Iemand verzorgingstips?
pi_182809641
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 08:40 schreef bloempje-moi het volgende:
Ik heb overigens geen idee wat ik met mijn Monolena Primuliflora aanmoet. De bladeren zijn gaan hangen en een van de bloemstengels was helemaal zacht. Iemand verzorgingstips?
Lastige klant, die.

Araflora heeft een redelijk uitgebreid eisenpakketje staan.
Minimaal 20 graden dagtemperatuur, hoge luchtvochtigheid, goed drainerende grond die vochtig moet blijven (maar geen natte voeten of water in de schotel), en hij heeft veel licht nodig, maar dat mag geen direct zonlicht zijn. Prima plant voor in een terrarium (gedijt goed onder kunstlicht).
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182810161
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 08:40 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Hoe is het met je Thai Constellation afgelopen?

Ik heb ook een stop, want bij het terugbrengen van de planten naar de huiskamer, bleek het toch allemaal niet meer zo mooi te passen. Ik heb een aantal Alocasia's gekocht toen ze allemaal boven stonden. Deze staan nu prachtig te shinen, maar de kleinere planten moesten daarvoor ergens anders worden gezet. Dus ruimtegebrek. Ik moet toch echt eens planten oid gaan ophangen.

Current view O+
[ afbeelding ]

Ik heb overigens geen idee wat ik met mijn Monolena Primuliflora aanmoet. De bladeren zijn gaan hangen en een van de bloemstengels was helemaal zacht. Iemand verzorgingstips?
Die eerste die ik bestelde uit Thailand doet het heel goed! Echt een plaatje <3. Die tweede not so much. Heb de grootste bladeren geknipt want die werden geel en de rest ziet er ook niet zo jofel uit. Wel 15 euro teruggestort gekregen dus dat is wel prima, goed opgelost.

Lastig dat het niet past! Had dat na de zomer, toen een hoop weer binnen moest staan. Heb serieus best veel weggedaan of geruild. Blijven alleen de plantjes over die ik echt leuk vind. Zijn er alsnog best wel veel.

M'n ficus lyatra wordt wel steeds lelijker. Moet best wat licht en dat heb ik niet echt veel. En de bladeren zin verbrand in de zomer, dat komt wel goed. Hij staat nu te donker. Hij kan in de slaapkamer wat lichter maar dat is rond de 13/15 graden en best fris. Hm hm.
pi_182810447
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 08:50 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Lastige klant, die.

Araflora heeft een redelijk uitgebreid eisenpakketje staan.
Minimaal 20 graden dagtemperatuur, hoge luchtvochtigheid, goed drainerende grond die vochtig moet blijven (maar geen natte voeten of water in de schotel), en hij heeft veel licht nodig, maar dat mag geen direct zonlicht zijn. Prima plant voor in een terrarium (gedijt goed onder kunstlicht).
Elders las ik weer dat hij in halfschaduw moet staan. Hij staat nu op de vensterbank waar geen zon komt. Watergift is prima. Alleen de temperatuur is misschien iets te laag, maar dan heeft ie pech gehad. Ik vind het een merkwaardige plant.
pi_182810613
Afgelopen weekend bekeek ik een filmpje over het handmatig bestuiven van Philodendrons. Het was bijzonder leerzaam.





[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2018 09:55:53 ]
pi_182811769
:+
pi_182812696
Grote Plantenverkoop!
Sprinklr gaat alwéér verhuizen, dus alles moet wéér leeg! En omdat de vorige verkopen zo'n succes waren zorgen we ervoor dat we niet alleen een zeer goed gevulde Koopjes Corner hebben, maar ook een aantal bijzondere planten hebben, klein en groot. Om mensen die pas later (na 18.00uur) kunnen komen niet teleur te stellen, zullen we ervoor zorgen dat er rond die tijd nieuwe waar neergezet wordt.
Dus kom kijken, voelen, kiezen, planten met potten combineren, of ontferm je over een zielepootje. Als je zin hebt kun je aanschuiven om onze website te testen, uiteraard met een plantje als dank. En neem tegelijkertijd afscheid van een stukje Noord dat gaat verdwijnen: over twee jaar staan hier 500 sjieke appartementen.
Het wordt vast bere-gezellig, tot dan!

Dinsdag 6 november 2018 van 16:00 - 21:00
TT. Vasumweg 34D, 1033 SC Amsterdam, Nederland

https://www.facebook.com/events/1058874137620597/
  maandag 29 oktober 2018 @ 12:31:00 #97
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182813166
Pas maar op dat je geen ongedierte binnenhaalt bij zo'n zgn. biologische toko. Wij spuiten niet, ja dat is meestal wel te zien idd.
pi_182819430
quote:
0s.gif Op zondag 28 oktober 2018 14:22 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Het is een kunst en een beetje geluk.

Variegata is niets meer dan een DNA defect dat plotseling is opgetreden. De meristem (groeipunt, maar dat is een incorrecte term) bepaalt hoe een blad eruit ziet. Deze groeipunten ontstaan vanuit knopen in een stengel. Een groeipunt wordt gevormd met een bepaald percentage cellen vanuit de stengel. De stengel van deze R. tetrasperma bevat spontaan opgetreden DNA mutaties. Door selectief groeipunten vegetatief te vermeerderen kan je de groeipunten selecteren die de meeste cellen met een DNA defect bevatten.

Op deze manier kan je het percentage variegata in het uiteindelijke blad sturen. In de meeste planten is variegata niet stabiel overigens. Het wordt daarom aangeraden om de plant regelmatig te snoeien. Door middel van snoeien stuur je bovenstaand principe dus. Overigens heb ik deze informatie uit boeken vandaan, inclusief een beetje zelf nadenken. Mijn ervaring is dat als je deze vragen aan een professionele kweker voorlegt dat ze heel selectief antwoorden. Maakt niet uit, we komen er wel.

Een voorbeeld van een DNA defect dat (als een van de weinige) bizar stabiel is. De Sansevieria trifasciata 'laurentii'. Ieder nieuw blad ziet er hetzelfde uit. En voor een variegata is dat zeer bijzonder. Behalve dan op onderstaande foto van mijn plant. Zoals je ziet heeft deze Sansevieria het toch voor elkaar gekregen om terug te keren naar zijn oorspronkelijke vorm, de Sansevieria trifasciata. Ondanks dat het linker blad uit dezelfde rizoom is gegroeid, is het geheel groen en bevat het geen geel meer.

Spectrometer gekocht. :')

[ afbeelding ]
Helder verhaal. Thanks!
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182819753
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 09:51 schreef Stratotanker het volgende:
Afgelopen weekend bekeek ik een filmpje over het handmatig bestuiven van Philodendrons. Het was bijzonder leerzaam.

[ afbeelding ]

_O_
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182822655
Strato, wat een heerlijk gifje, echte plantpr0n zeg.

Ik heb vandaag een crassula hottentot aan een vriendin cadeau gedaan omdat ze me laatst aan het vertellen (en tekenen) was over een plant die ze had gezien en die ze zoooo graag wou. En toen kwam ik gister echt een hele mooie voor 4 euro tegen. Ze was echt blij O+
pi_182837209
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 20:33 schreef Broccolitaartje het volgende:
Strato, wat een heerlijk gifje, echte plantpr0n zeg.

Ik heb vandaag een crassula hottentot aan een vriendin cadeau gedaan omdat ze me laatst aan het vertellen (en tekenen) was over een plant die ze had gezien en die ze zoooo graag wou. En toen kwam ik gister echt een hele mooie voor 4 euro tegen. Ze was echt blij O+
Planten cadeau geven is super leuk.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182840356
De dagen worden korter en het licht wordt minder. Dus Stratskis overwinteringsplatz voor groengevederdebladgroenvrinden is geopend. Costa del Onder Stratskis Bureau. _O_



quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 20:33 schreef Broccolitaartje het volgende:
Strato, wat een heerlijk gifje, echte plantpr0n zeg.
:D Beste skills showt die dame. Twijfel of ik hem als UI moet nemen. :@

quote:
Ik heb vandaag een crassula hottentot aan een vriendin cadeau gedaan omdat ze me laatst aan het vertellen (en tekenen) was over een plant die ze had gezien en die ze zoooo graag wou. En toen kwam ik gister echt een hele mooie voor 4 euro tegen. Ze was echt blij O+
Super, plantjes maken echt een fantastisch cadeau! Of ik ben bevooroordeeld, kan ook. O-)

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2018 18:21:00 ]
pi_182841245
quote:
:D Beste skills showt die dame. Twijfel of ik hem als UI moet nemen. :@

[..]

Zoveel verschil is er niet met George hangend aan dat witte touw. ;)
Maar toch, George! *O* O+

Planten zijn de leukste cadeautjes. Maar ik trek het mij wel persoonlijk aan als die plant dan vervolgens dood gaat. :(
pi_182841293
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 18:19 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Zoveel verschil is er niet met George hangend aan dat witte touw. ;)
Maar toch, George! *O* O+

Planten zijn de leukste cadeautjes. Maar ik trek het mij wel persoonlijk aan als die plant dan vervolgens dood gaat. :(
Ja ik doe het ook gewoon, yolo. In het ergste geval geeft Samzz me op mijn flikker. Niets mis mee. :@
pi_182842162
Woehoe. Had een pink princess en een monstera pinnata (of eigenlijk Epipremnum pinnatum) gekocht maar kreeg een mail dat de pp weg was. En nu krijg ik (Naja, voor geld :+) een baby stekje van de Rhaphidophora Cryptantha <3. Valt nog in m'n plantenstop want heb 't geld al uitgegeven dus mag gewoon. Ha.
pi_182842612
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2018 18:57 schreef Koettie het volgende:
Woehoe. Had een pink princess en een monstera pinnata (of eigenlijk Epipremnum pinnatum) gekocht maar kreeg een mail dat de pp weg was. En nu krijg ik (Naja, voor geld :+) een baby stekje van de Rhaphidophora Cryptantha <3. Valt nog in m'n plantenstop want heb 't geld al uitgegeven dus mag gewoon. Ha.
Tel maar goed. 16 blaadjes. Ik ga zooo onmeunig hard bitchen als ik er ook maar ééntje van mis. :+



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-10-2018 19:18:59 ]
pi_182852271
OMG zo te zien heb ik het standje drama op mijn camera gevonden. Tegenwoordig exporteer ik mijn bewerkte foto's direct naar de cloud, echt super handig. Nu kan ik 24/7 overal ter wereld het internet met mijn foto's volspammen.

Stekje van een Monstera Adansonii 'Monkey Mask'. Van Koettie gekregen. Zij duwt mij altijd helemaal vol met stekjes als we meeten. Ze is net een feeder. :+



[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 31-10-2018 10:21:13 ]
pi_182853162
Plantjes feeder :+
pi_182853495
Jongens, onze calathea die hier net 3 weken is, probeert zich te verstoppen...
Waarom rolt hij zijn blaadjes nou op?


Mooie stekjes Strato en Koettie! Net even die cryptantha gegoogled, echt super leuk! O+
  woensdag 31 oktober 2018 @ 11:59:41 #110
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182853928
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:36 schreef Broccolitaartje het volgende:
Jongens, onze calathea die hier net 3 weken is, probeert zich te verstoppen...
Waarom rolt hij zijn blaadjes nou op?
[ afbeelding ]

Mooie stekjes Strato en Koettie! Net even die cryptantha gegoogled, echt super leuk! O+
Hij heeft het te warm of krijgt teveel licht?
pi_182855523
Ik denk aan te weinig water. Hoe nat is de potgrond? Die van mij krullen op en stoppen met bewegen als ze te weinig water krijgen.
pi_182857182
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 11:36 schreef Broccolitaartje het volgende:
Jongens, onze calathea die hier net 3 weken is, probeert zich te verstoppen...
Waarom rolt hij zijn blaadjes nou op?
[ afbeelding ]

Mooie stekjes Strato en Koettie! Net even die cryptantha gegoogled, echt super leuk! O+
Misschien steekt ie alle energie in de bloemen en niet in t blad.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182857245
Ziet eruit als dorst!
  woensdag 31 oktober 2018 @ 15:24:01 #114
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182857558
quote:
Enkele praktische tips voor het gebruik:

Calathea is geen gemakkelijke kamerplant. Ze verlangt een vrij koele (18 tot 23 gr.) en half beschaduwde plek. Dat maakt de plant goed geschikt voor donkere kamers en duistere hoeken. Staat ze te warm, dan gaan de bladeren krullen.
https://www.tuinadvies.nl/artikels/calathea_soorten
pi_182863754
Hmm... volgens mij heeft mn vader van de week de open haard aangehad waar hij een beetje naast staat. Misschien vond ie dat niet zo leuk...
Hij staat achterin de woonkamer in een hoekje waar hij alleen het allerlaatste uurtje van de dag een beetje zonlicht vangt. Dus dat lijkt me het probleem niet.

Hij voelt verder nog wel vrij vochtig. Ik heb hem maar een goeie sproeibeurt gegeven en kijk even hoe hij het gaat doen.
pi_182864966
Blijft leuk om bloempjes te krijgen in de Stippenbegonia.


Edit: De pannenkoek is herstellende. Had ik in de vensterbank laten staan en heeft iets teveel zonuren gehad..... oeps.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182877272
Ik heb op mijn werk een kleine pannenkoekplant staan, thuis heb ik de volwassen versie.
Ik zag onderaan de stam kleine druppeltjes zitten. Dacht eerst dat het gewoon water was, maar een dag later zit het er nog steeds. Het lijkt qua dikte meer op hars. Dit is me bij de volwassen plant nog nooit opgevallen.

Iemand hier meer ervaring mee? Of weet wat het is?
pi_182877549
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 20:59 schreef BasNijmegen het volgende:
Blijft leuk om bloempjes te krijgen in de Stippenbegonia.
[ afbeelding ]

Edit: De pannenkoek is herstellende. Had ik in de vensterbank laten staan en heeft iets teveel zonuren gehad..... oeps.
Mijn stippenbegonia was echt een miskoop. Helemaal gekreukeld, en de bloemen zijn nooit fatsoenlijk uitgekomen. Ik geef hem nog een seizoen, misschien moet zij nog wat op gang komen.

Hoe is het met Gurkie?
pi_182878110
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 14:33 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Mijn stippenbegonia was echt een miskoop. Helemaal gekreukeld, en de bloemen zijn nooit fatsoenlijk uitgekomen. Ik geef hem nog een seizoen, misschien moet zij nog wat op gang komen.

Hoe is het met Gurkie?
Met Gurkie gaat het goed. Ze groeit enorm!
Blijkbaar was het verwijderen van wolluis en goed afspoelen voldoende.

Onze vorige stippenbegonia die had er ook moeite mee. Kreukelde ook en het blad viel af. Voor mijn gevoel had dit toen te maken met verwarming en lage luchtvochtigheid. Dit kneusje met één stengel heb ik meegenomen naar mijn klaslokaal, waar het een voorbeeld is voor de kinderen. Het kneusje heeft dit jaar een aantal zijtakken en veel nieuw blad gemaakt. Ze staat in het raamkozijn te genieten van de ochtendzon. Ik geef de planten trouwens geen water, dat doen de kinderen. Per plant hebben we een schema hoe vaak en wanneer ze dorst hebben.

@Irrem, Bij mijn pannenkoekplant, zie ik vocht in de gaatjes waar eerder een blad heeft gezeten. Misschien dat het daaruit afkomstig is?
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182878623
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 14:57 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Met Gurkie gaat het goed. Ze groeit enorm!
Blijkbaar was het verwijderen van wolluis en goed afspoelen voldoende.

Onze vorige stippenbegonia die had er ook moeite mee. Kreukelde ook en het blad viel af. Voor mijn gevoel had dit toen te maken met verwarming en lage luchtvochtigheid. Dit kneusje met één stengel heb ik meegenomen naar mijn klaslokaal, waar het een voorbeeld is voor de kinderen. Het kneusje heeft dit jaar een aantal zijtakken en veel nieuw blad gemaakt. Ze staat in het raamkozijn te genieten van de ochtendzon. Ik geef de planten trouwens geen water, dat doen de kinderen. Per plant hebben we een schema hoe vaak en wanneer ze dorst hebben.

@Irrem, Bij mijn pannenkoekplant, zie ik vocht in de gaatjes waar eerder een blad heeft gezeten. Misschien dat het daaruit afkomstig is?
Leuk dat je die kinderen er zo bij betrekt. Hier zag ik laatst allemaal nepplantjes van de Action in een lokaal op tafel staan. Ik moest er een beetje van huilen, maar misschien is iets beter dan niets.

Waar in dat waterschema staat de hemionitis arifolia? Ik moet dat kreng om de twee dagen water geven, anders hangen de hoge bladeren direct slap.

Oh en YAY Gurkie! *O*
pi_182879442
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 15:18 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Waar in dat waterschema staat de hemionitis arifolia? Ik moet dat kreng om de twee dagen water geven, anders hangen de hoge bladeren direct slap.

Oh en YAY Gurkie! *O*
Jep de Hemionitis arifolia is een pittige.
Hier in de woonkamer doet ie het nu goed. Luchtvochtigheid rond de 55%, elke dag even nevelen met plantenspuit en 2x per week slokje water. Wanneer ik één dag later sproei of bewater, gaan de bladeren al krullen.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182879784
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 15:49 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Jep de Hemionitis arifolia is een pittige.
Hier in de woonkamer doet ie het nu goed. Luchtvochtigheid rond de 55%, elke dag even nevelen met plantenspuit en 2x per week slokje water. Wanneer ik één dag later sproei of bewater, gaan de bladeren al krullen.
Inderdaad ja. Dit wist ik niet, anders had ik hem nooit in een terracotta pot gezet. Goed in de gaten houden dus. Hij is wel leuk!

Ik heb aaltjes besteld. De plaag is in de huiskamer zo goed als weg, maar boven zitten de vliegjes nog wel. Tijd om ze voorgoed uit te schakelen.
pi_182881530
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 20:59 schreef BasNijmegen het volgende:
Blijft leuk om bloempjes te krijgen in de Stippenbegonia.
[ afbeelding ]

Edit: De pannenkoek is herstellende. Had ik in de vensterbank laten staan en heeft iets teveel zonuren gehad..... oeps.
Mijn begonia krijgt nooit bloemen ;( Hij is alleen monsterlijk aan het groeien, kan ik hem snoeien? had hem stiekem iets compacter :@
Tap tap tap
  donderdag 1 november 2018 @ 17:35:14 #124
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182881684
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 17:25 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Mijn begonia krijgt nooit bloemen ;( Hij is alleen monsterlijk aan het groeien, kan ik hem snoeien? had hem stiekem iets compacter :@
Je kan die snoeien. Enne als die goed groeit moet je 'm es even op een waterdieet zetten. Misschien dat hij dan in de bloei gaat. Plantje pesten helpt, de plant denkt ojee ik ga straks dood ik moet mij voortplanten.
  donderdag 1 november 2018 @ 17:49:03 #125
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182881967
Jamaar planten kunnen toch niet denken meneer kaas?

Of wel?
pi_182898688
Yess. M'n bestelling is binnen!

Monstera pinnata. Maar eigenlijk Epipremnum pinnatum.


Rhaphidophora Cryptantha <3



En nog een rhapsel, zodat ie in m'n slaapkamer tegen de muur kan groeien. Pretty.


Edit. Gelukt. Was tip van Bloempje volgens mij, alles draaien en opslaan en weer draaien. Gedoe maar heeft gewerkt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Koettie op 02-11-2018 14:44:48 ]
pi_182898703
Nooooo heb ik een nieuwe telefoon doet ie 't nog scheef. :'(
Ga eens een andere site proberen.
pi_182898742
Nou zeg, dat is suf.
pi_182899331
Hier staan ze recht, op de computer. Mooie plantjes weer!
pi_182899409
Jaaa is nu gelukt! Thanks. En thaaanks, ben echt blij. En nu gaat m'n plantjeskoopstop in!
pi_182899552
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:05 schreef Koettie het volgende:
Jaaa is nu gelukt! Thanks. En thaaanks, ben echt blij. En nu gaat m'n plantjeskoopstop in!
uhuh.... ;)
pi_182900854
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:05 schreef Koettie het volgende:
En nu gaat m'n plantjeskoopstop in!
_O-
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182908354
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 15:05 schreef Koettie het volgende:
Jaaa is nu gelukt! Thanks. En thaaanks, ben echt blij. En nu gaat m'n plantjeskoopstop in!
Suuuuuure :P
pi_182908597
Wat een vertrouwen 😭
  Spellchecker vrijdag 2 november 2018 @ 22:37:32 #135
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_182909122
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 22:14 schreef Koettie het volgende:
Wat een vertrouwen 😭
Je kan het, je kan het, je kan het! ^O^
pi_182915688
Net een rondje gemaakt door het huis om de planten water te geven. Nu de verwarming aan is gegaan, vind ik het altijd wel erg lastig om in te schatten hoeveel water een plant nou nodig heeft.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182915931
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 10:03 schreef BasNijmegen het volgende:
Net een rondje gemaakt door het huis om de planten water te geven. Nu de verwarming aan is gegaan, vind ik het altijd wel erg lastig om in te schatten hoeveel water een plant nou nodig heeft.
Ik ook. In het algemeen minder maar die op de vensterbank meer want die drogen uit als een gek. Maar daar moeten ze wel staan want daar is het licht. Pfff.

Ga morgen met een vriend plantjes kopen (voor hem!!!!) Ik ben een officiële plantjessylist geworden. Vet leuk.
pi_182916385
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 november 2018 10:17 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ik ook. In het algemeen minder maar die op de vensterbank meer want die drogen uit als een gek. Maar daar moeten ze wel staan want daar is het licht. Pfff.

Ga morgen met een vriend plantjes kopen (voor hem!!!!) Ik ben een officiële plantjessylist geworden. Vet leuk.
:7 haha sure.

Ik zag net dat het winkeltje Blesh You 3 jaar bestaat en dat viert met 10% korting.........
Linkje naar Facebook pagina
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182916778
PostNL App: Uw pakket is bezorgd, joe. *)

PostNL Bezorger: Uw pakket zat vandaag niet in mijn route. :?

Mijn brievenbus: U kunt uw pakket ophalen bij het postkantoor. :Y

Postkantoor: Uw pakket is niet aanwezig. :6

PostNL! Mijn plantjes, wat doe je!? 8)7
pi_182916864
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 11:19 schreef Stratotanker het volgende:
PostNL App: Uw pakket is bezorgd, joe. *)

PostNL Bezorger: Uw pakket zat vandaag niet in mijn route. :?

Mijn brievenbus: U kunt uw pakket ophalen bij het postkantoor. :Y

Postkantoor: Uw pakket is niet aanwezig. :6

PostNL! Mijn plantjes, wat doe je!? 8)7
De pakketten gaan meestal met een chauffeur mee ipv met de postbezorger op de fiets. De chauffeur doet eerst de rest van de wijk en wipt dan pas bij het postkantoor langs om de onbestelde pakketten naar het afhaalpunt te brengen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 3 november 2018 @ 12:47:14 #141
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182917996
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 11:19 schreef Stratotanker het volgende:
PostNL App: Uw pakket is bezorgd, joe. *)

PostNL Bezorger: Uw pakket zat vandaag niet in mijn route. :?

Mijn brievenbus: U kunt uw pakket ophalen bij het postkantoor. :Y

Postkantoor: Uw pakket is niet aanwezig. :6

PostNL! Mijn plantjes, wat doe je!? 8)7
Eigen dikke schuld had je maar naar de winkel moeten gaan.
pi_182918123
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 november 2018 11:19 schreef Stratotanker het volgende:
PostNL App: Uw pakket is bezorgd, joe. *)

PostNL Bezorger: Uw pakket zat vandaag niet in mijn route. :?

Mijn brievenbus: U kunt uw pakket ophalen bij het postkantoor. :Y

Postkantoor: Uw pakket is niet aanwezig. :6

PostNL! Mijn plantjes, wat doe je!? 8)7
Daarom laat ik alles tegenwoordig bij de dichtstbijzijnde Primera bezorgen. Is altijd voor 12 uur binnen.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182918176
Intel vergaard. Reddingsactie onderweg. #sosplant
pi_182927352
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 20:59 schreef BasNijmegen het volgende:
Blijft leuk om bloempjes te krijgen in de Stippenbegonia.
[ afbeelding ]

Edit: De pannenkoek is herstellende. Had ik in de vensterbank laten staan en heeft iets teveel zonuren gehad..... oeps.
Oh die is echt tof!!
I solemnly swear i'm up to no good
pi_182945479
quote:
0s.gif Op woensdag 31 oktober 2018 20:59 schreef BasNijmegen het volgende:
Blijft leuk om bloempjes te krijgen in de Stippenbegonia.
[ afbeelding ]

Edit: De pannenkoek is herstellende. Had ik in de vensterbank laten staan en heeft iets teveel zonuren gehad..... oeps.
Als de pannenkoek zo geel is heeft hij teveel zon gehad?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_182945687
Planten gered, all is well. Kort geleden was ik vroeg wakker en heb ik even snel een proefje gedaan. Scroll verder als het je niet boeit. Het gaat niet over planten maar over lichtkwaliteit. Mensen ontrekken energie aan voeding, planten aan licht. En omdat ik mijn planten graag met maximale genetische potentie groei ben ik zeer benieuwd naar het hoe, wie, wat en waarom hiervan. Tikje technisch ook wel enzo, maarja.



Een tijdje geleden heb ik een kort verhaaltje gepost over lichtkwaliteit en de invloed daarvan op planten. Een interessant gegeven daarbij is de McCree curve. De McCree curve laat zien wat de efficientie van fotosynthese is bij specifieke lichtkleuren (uitgedrukt in golflengte). Dat wil zeggen, sommige golflengtes zijn efficienter in het produceren van fotosynthetische activiteit in planten dan anderen. Uitschieters daarbij bevinden zich in het blauwe en rode spectrum. Soit, dit is niet het volledige verhaal maar wel voldoende om de rest te begrijpen.

McCree curve.


Grafieken zoals de McCree curve worden geproduceerd met geavanceerde en dure apparatuur genaamd spectrometers. Heb ik (nog hihaho) niet, ik ben simpelweg een knutselaar. Ik was even benieuwd of ik dergelijke lichtmetingen kan doen met kant-en-klare consumentenapparatuur. Bijvoorbeeld met mijn digitale camera en wat wiskundige trucjes om de boel enigszins te kalibreren.

Mijn proefje is gebasseerd op black-body radiation. Kort gezegd houdt dit in dat al het licht waarmee een black-body wordt aangestraald ongemodificeerd weer uitgezonden wordt. Met andere woorden, wat ik zie is wat ik meet. En wat ik meet kan ik ontbinden in afzonderlijke lichtkleuren (golflengtes). Op deze manier kan ik een schatting maken van de lichtkwaliteit van diverse manieren om licht te produceren.



Bij een snelle test heb ik gebruik gemaakt van TL (fluorescentie) en een eenvoudige gloeilamp. Deze manieren van het produceren van licht heb ik laten schijnen op een grijze kaart met een nauwkeurig geproduceerde kleurtint. Op deze manier kan ik mijn metingen enigszins calibreren. De zwarte achtergrond is mijn black-body radiator en voorziet mij van een reflectie van het uitgestraalde licht van mijn lichtbron. Overigens heb ik ook gebruik gemaakt van een nauwkeurige gekalibreerde zwarte kleurkaart. Die had ik liggen, maar staat niet op de foto.



Om de foto te analyseren heb ik gebruik gemaakt van Matlab (of Octave). Dit programma ontbindt de kleuren waaruit een foto is gemaakt in afzonderlijke golflengtes. Er zitten hier nogal wat maaren, dittes dattes en YOLO Stratski dat kan echt niet, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen. Waar het om gaat is de uitkomst. En die is nauwkeuriger dan verwacht! Mijn plaatjes tonen (een benadering van) de afzonderlijke golflengtes van het licht waarmee mijn foto's zijn gemaakt.

TL



Gloeilamp.



Hoe ik dat weet? TL zendt zeer specifieke golflengtes licht uit. Dit wordt veroorzaakt door de scheikundige elementen waarmee een TL-buis wordt gecoat. Deze elementen zijn zichtbaar op ~460nm en ~630nm. Ik mis alleen een piek in het groen, 530nm. Geen idee hoe, wie wat of waarom maar ik ga even wat belangrijkers doen, tv kijken of zo. Later meer.

Voor de volledigheid de Matlab code.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
rgbImage = imread('test.jpg');        % Load image
hsvImage = rgb2hsv(rgbImage);         % img -> HSV
hPlane = 360.*hsvImage(:, :, 1);      % 0..360 hue plane scaling

binEdges = 0:270;                     % bin de boel
N = histc(hPlane(:), binEdges);       % bin pixel hues
wavelength = 620-(170/270).*(0:269);  % wavelength approximation

hBar = bar(wavelength, N(1:end-1), 'histc');  % plot

set(hBar, 'FaceColor', 'flat', 'EdgeColor', 'none');
set(get(hBar, 'Children'), 'CData', 270:-1:1, 'CDataMapping', 'direct');

colormap(hsv(360));                     % hsv color map
axis([450 620 0 max(N)]);               % markup
set(gca, 'Color', 'k');                 % markup
set(gcf, 'Pos', [50 400 560 200]);      % markup
xlabel('Wavelength (nm)');              % markup
ylabel('Bin counts');                   % markup


[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-11-2018 21:27:12 ]
pi_182948018
Mijn Maranta heeft een bloempje. ❤
pi_182952349
quote:
0s.gif Op zondag 4 november 2018 21:08 schreef Stratotanker het volgende:
Planten gered, all is well. Kort geleden was ik vroeg wakker en heb ik even snel een proefje gedaan. Scroll verder als het je niet boeit. Het gaat niet over planten maar over lichtkwaliteit. Mensen ontrekken energie aan voeding, planten aan licht. En omdat ik mijn planten graag met maximale genetische potentie groei ben ik zeer benieuwd naar het hoe, wie, wat en waarom hiervan. Tikje technisch ook wel enzo, maarja.

[ afbeelding ]

Een tijdje geleden heb ik een kort verhaaltje gepost over lichtkwaliteit en de invloed daarvan op planten. Een interessant gegeven daarbij is de McCree curve. De McCree curve laat zien wat de efficientie van fotosynthese is bij specifieke lichtkleuren (uitgedrukt in golflengte). Dat wil zeggen, sommige golflengtes zijn efficienter in het produceren van fotosynthetische activiteit in planten dan anderen. Uitschieters daarbij bevinden zich in het blauwe en rode spectrum. Soit, dit is niet het volledige verhaal maar wel voldoende om de rest te begrijpen.

McCree curve.
[ afbeelding ]

Grafieken zoals de McCree curve worden geproduceerd met geavanceerde en dure apparatuur genaamd spectrometers. Heb ik (nog hihaho) niet, ik ben simpelweg een knutselaar. Ik was even benieuwd of ik dergelijke lichtmetingen kan doen met kant-en-klare consumentenapparatuur. Bijvoorbeeld met mijn digitale camera en wat wiskundige trucjes om de boel enigszins te kalibreren.

Mijn proefje is gebasseerd op black-body radiation. Kort gezegd houdt dit in dat al het licht waarmee een black-body wordt aangestraald ongemodificeerd weer uitgezonden wordt. Met andere woorden, wat ik zie is wat ik meet. En wat ik meet kan ik ontbinden in afzonderlijke lichtkleuren (golflengtes). Op deze manier kan ik een schatting maken van de lichtkwaliteit van diverse manieren om licht te produceren.

[ afbeelding ]

Bij een snelle test heb ik gebruik gemaakt van TL (fluorescentie) en een eenvoudige gloeilamp. Deze manieren van het produceren van licht heb ik laten schijnen op een grijze kaart met een nauwkeurig geproduceerde kleurtint. Op deze manier kan ik mijn metingen enigszins calibreren. De zwarte achtergrond is mijn black-body radiator en voorziet mij van een reflectie van het uitgestraalde licht van mijn lichtbron. Overigens heb ik ook gebruik gemaakt van een nauwkeurige gekalibreerde zwarte kleurkaart. Die had ik liggen, maar staat niet op de foto.

[ afbeelding ]

Om de foto te analyseren heb ik gebruik gemaakt van Matlab (of Octave). Dit programma ontbindt de kleuren waaruit een foto is gemaakt in afzonderlijke golflengtes. Er zitten hier nogal wat maaren, dittes dattes en YOLO Stratski dat kan echt niet, maar daar zal ik jullie niet mee vervelen. Waar het om gaat is de uitkomst. En die is nauwkeuriger dan verwacht! Mijn plaatjes tonen (een benadering van) de afzonderlijke golflengtes van het licht waarmee mijn foto's zijn gemaakt.

TL

[ afbeelding ]

Gloeilamp.

[ afbeelding ]

Hoe ik dat weet? TL zendt zeer specifieke golflengtes licht uit. Dit wordt veroorzaakt door de scheikundige elementen waarmee een TL-buis wordt gecoat. Deze elementen zijn zichtbaar op ~460nm en ~630nm. Ik mis alleen een piek in het groen, 530nm. Geen idee hoe, wie wat of waarom maar ik ga even wat belangrijkers doen, tv kijken of zo. Later meer.

Voor de volledigheid de Matlab code.
[ code verwijderd ]

Meer meer meer! Dit vind ik dus super interessant.
Bij het houden van (planten)aquaria wordt hier veel gebruik van gemaakt. De juiste belichting voor de meest optimale plantengroei (in combinatie met alle andere factoren zoals Co2, voeding, etc). Waarom zou dit voor kamerplanten anders zijn. Waarom nemen we genoegen met de minimale lichturen die wij hier in de winter hebben?!

Super interessant Strato en ik ben zeer nieuwsgierig naar je verdere bevindingen.

Verwacht je ook dat de lichtbehoefte, en dus de meest optimale belichting voor fotosynthese, per plant niet enorm verschillend is? En dat je planten in kunt delen in groepen van lichtspectra/lumen behoeften?
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182952356
quote:
1s.gif Op zondag 4 november 2018 21:01 schreef Miniem het volgende:

[..]

Als de pannenkoek zo geel is heeft hij teveel zon gehad?
Dat durf ik niet stellig te zeggen, aangezien hij ook iets teveel water heeft gehad.
Maar hij stond daar wel in direct zonlicht.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182955253
Mijn Monolena Primuliflora krijgt ook bloempjes *O*


En in de categorie 'vreemde vraag': Herkent iemand het merk van deze bloempot? Ik kocht het in Zutphen en de verkoper vertelde dat het lokaal geproduceerd was. Ik heb alleen de sticker met de naam van de makers weggegooid... Het was iets met Jeumen en Jeumen, of Leumen en Leumen?
pi_182965980
Gave bloempjes!

Hmmm de Zebrina en ik zijn geen vrienden. Alle nieuwe scheuten gaan steeds hangen. Heb nog 3 volwassen stengels rechtop staan, de rest hangt.... Ik begrijp deze plant niet.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182966285
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 20:44 schreef BasNijmegen het volgende:
Gave bloempjes!

Hmmm de Zebrina en ik zijn geen vrienden. Alle nieuwe scheuten gaan steeds hangen. Heb nog 3 volwassen stengels rechtop staan, de rest hangt.... Ik begrijp deze plant niet.
Alle planten blijven hier doorgroeien, ook mijn Zebrina met twee nieuwe bladeren. Dat is toch niet normaal? Geven jullie plantenvoeding in de winter?

Hangende Zebrina's lijkt toch op dorst. Mijn Cuprea had ook lang een hangende stengel toen ik hem kocht, en die had wel even tijd nodig te herstellen en omhoog te komen. Maar zodra ik te laat water geef hangt het direct.
Het schijnt ook zo te zijn dat er vaak een blad afsterft als er een nieuwe opkomt, maar dat klopt natuurlijk niet met dat juist de nieuwe bladeren hangen. Hmmm... interesting. Kleine diva dus.
pi_182966347
Mn Stingray heeft ook ineens een hangende steel ;(
En de black velvet was lekker compact maar schiet nu ineens de hoogte in. Hoort dat of staat hij dan te donker?
Tap tap tap
pi_182967855
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 09:40 schreef BasNijmegen het volgende:

[..]

Meer meer meer! Dit vind ik dus super interessant.
Bij het houden van (planten)aquaria wordt hier veel gebruik van gemaakt. De juiste belichting voor de meest optimale plantengroei (in combinatie met alle andere factoren zoals Co2, voeding, etc). Waarom zou dit voor kamerplanten anders zijn. Waarom nemen we genoegen met de minimale lichturen die wij hier in de winter hebben?!

Super interessant Strato en ik ben zeer nieuwsgierig naar je verdere bevindingen.
Precies. Voor mij is het een beetje aanrommelen voor de leuk, maar ik heb ook enkele planten die ik graag wil opkweken. Het omgevingslicht is daar nu helaas lang niet genoeg voor. Ik ben nogal slecht in resultaten documenteren, dus dat schiet er vaak bij in. Maar ik zal even proberen om zo nu en dan een update te plaatsen.

Vorige week kwam ik een interessant apparaatje tegen. Het is een soort speelgoed kijker met lensen, kaleidoscoop achtig. Het bijzondere van dat ding is dat hij licht opbreekt in 2-dimensies. Dus naast de gebruikelijke 1-dimensionale refractie van een grating filter, laat deze ook de intensiteit van de componenten in een tweede (radiale) dimensie zien. Het is allemaal speelgoed, maar ik ben wel benieuwd hoeveel resolutie ik eruit kan krijgen en of mijn idee uberhaupt werkt. Binnenkort ga ik dat ding even voorop mijn dSLR boetseren.

1-dimensionale grating filter.


quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 09:40 schreef BasNijmegen het volgende:

Verwacht je ook dat de lichtbehoefte, en dus de meest optimale belichting voor fotosynthese, per plant niet enorm verschillend is? En dat je planten in kunt delen in groepen van lichtspectra/lumen behoeften?
Voor zover ik weet verschillen de absorptiespectra niet bijzonder veel tussen planten onderling. De golflengte van deze spectra vallen namelijk samen met de aanwezigheid van bepaalde typen pigment in een plant. Deze pigmenten vangen het licht op en zetten de energie daarvan om in chemische energie, ofwel fotosynthese. Ik vermoed dat de werking daarvan gelijk is bij planten onderling.



Hieronder het actiespectrum van gewasplanten en algen. Algen reageren minder op licht met een golflengte tussen de 450nm en 700nm (~groen). Overigens zie je de laatste tijd steeds vaker rood/blauwe groeilampen. Als je dan even verder klikt naar de site van de fabrikant en de onderbouwing van deze kleurkeuze zie je vaak het actiespectra van algen vermeld staan. Hilarisch natuurlijk, want algen zijn geen planten. Ze hebben de verkeerde McCree curve gepakt, ze moeten die van gewasplanten hebben. Gewasplanten doen het gewoon uitstekend met groen (of full spectrum) licht.



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-11-2018 22:10:02 ]
pi_182968695
Philips heeft jaren onderzoek gedaan naar LED-verlichting voor gebruik in binnenteelt en daar wordt ook gebruik gemaakt van voornamelijk rood licht met een beetje blauw.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182969577
Ik had m'n calathea weer ingespoten tegen spint en even buiten gezet want dat spul is vies. Gister. Vergeten naar binnen te halen :X dus ik ben benieuwd.
Tap tap tap
pi_182972682
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 23:17 schreef CherryLips het volgende:
Ik had m'n calathea weer ingespoten tegen spint en even buiten gezet want dat spul is vies. Gister. Vergeten naar binnen te halen :X dus ik ben benieuwd.
Ai, ik hoop dat de diva het doorstaat.

Twee dagen na het toedienen van de aaltjes breng ik mijn planten weer terug. Eindelijk ziet mijn huis er weer bewoond uit, maar er moeten wel wat planten uit. Vanmiddag maar eens een strenge selectie maken. :'(
pi_182974194
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 08:52 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ai, ik hoop dat de diva het doorstaat.

Twee dagen na het toedienen van de aaltjes breng ik mijn planten weer terug. Eindelijk ziet mijn huis er weer bewoond uit, maar er moeten wel wat planten uit. Vanmiddag maar eens een strenge selectie maken. :'(
Fijn dat het weer wat beter gaat! Waarom moet je een strenge selectie maken?
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182977492
De afgelopen dagen heb ik met een flinke griep thuis gezeten, waardoor ik tijd had om eens na te denken. Zo kwam ik op het idee om een oude hobby weer op te pakken.
Voorheen vond ik het erg leuk om een website te maken in combinatie met een hobby. Nu ik het laatste jaar veel bezig ben geweest met planten (zowel buiten als binnen), dacht ik..... dat is een leuk project voor de wintermaanden.

Project: Website voor plantenliefhebbers!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn er mensen die het leuk vinden om mee te werken aan dit project, door bijvoorbeeld stukjes te schrijven, foto's te delen, design, etc?
Mocht je zelf nog ideeën hebben, laat het mij weten :)

Stuur maar een PB.

Het lijkt mij heel leuk om zoiets met een clubje liefhebbers op te zetten.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_182977533
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:56 schreef BasNijmegen het volgende:
De afgelopen dagen heb ik met een flinke griep thuis gezeten, waardoor ik tijd had om eens na te denken. Zo kwam ik op het idee om een oude hobby weer op te pakken.
Voorheen vond ik het erg leuk om een website te maken in combinatie met een hobby. Nu ik het laatste jaar veel bezig ben geweest met planten (zowel buiten als binnen), dacht ik..... dat is een leuk project voor de wintermaanden.

Project: Website voor plantenliefhebbers!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn er mensen die het leuk vinden om mee te werken aan dit project, door bijvoorbeeld stukjes te schrijven, foto's te delen, design, etc?
Mocht je zelf nog ideeën hebben, laat het mij weten :)

Stuur maar een PB.

Het lijkt mij heel leuk om zoiets met een clubje liefhebbers op te zetten.
Superleuk idee!! Ik wil best meedoen, maar echt verstand van planten en verzorging zoals Stratski heb ik niet (weinig mensen denk ik, terwijl er heel veel interesse naar is). En ook mijn foto's zijn niet heel artistiek. Maar anders... I'm in!

Oh en beterschap!
pi_182996659
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:56 schreef BasNijmegen het volgende:
De afgelopen dagen heb ik met een flinke griep thuis gezeten, waardoor ik tijd had om eens na te denken. Zo kwam ik op het idee om een oude hobby weer op te pakken.
Voorheen vond ik het erg leuk om een website te maken in combinatie met een hobby. Nu ik het laatste jaar veel bezig ben geweest met planten (zowel buiten als binnen), dacht ik..... dat is een leuk project voor de wintermaanden.

Project: Website voor plantenliefhebbers!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn er mensen die het leuk vinden om mee te werken aan dit project, door bijvoorbeeld stukjes te schrijven, foto's te delen, design, etc?
Mocht je zelf nog ideeën hebben, laat het mij weten :)

Stuur maar een PB.

Het lijkt mij heel leuk om zoiets met een clubje liefhebbers op te zetten.
Goed dat je hierover nadenkt. Het afgelopen jaar ben ik bezig geweest mijn content naar andere media te verschuiven. Tegenwoordig ben ik meer actief in Facebook groepen en gebruik mijn Instagram account voor beeldmateriaal. Andere nuttige informatie post ik op mijn prive pagina. De reacties daarop zijn zeer positief en ik krijg er op persoonlijke naam iets voor terug. FOK! biedt helemaal niets voor de individuele user met creatieve content. Ik weet nog niet of ik iets bij kan dragen, maar ik blijf graag op de hoogte van de plannen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2018 12:04:25 ]
  woensdag 7 november 2018 @ 12:21:39 #162
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_182996947
Ik ben meer van de tuinplanten, struiken en bomen maar leuk idee.
  woensdag 7 november 2018 @ 19:42:10 #163
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_183006160
Zit ik hier goed om te vragen naar de naam van een bepaalde kamerplant die ik al 20+ jaar heb...?

Ik ben net als kaasplankje meer van de buiten- en tuinplanten. Van kamerplanten heb ik geen kaas gegeten. hihaho.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_183006390
906 lx op de vensterbank. :')



14530 lx onder Stratskis solarium. _O_



Heb testrapsie zelfs al een hoedje moeten geven en in moeten smeren. :@



quote:
5s.gif Op woensdag 7 november 2018 19:42 schreef Twieki het volgende:
Zit ik hier goed om te vragen naar de naam van een bepaalde kamerplant die ik al 20+ jaar heb...?
Natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2018 19:48:56 ]
pi_183007388
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 19:48 schreef Stratotanker het volgende:
906 lx op de vensterbank. :')

[ afbeelding ]

14530 lx onder Stratskis solarium. _O_

[ afbeelding ]

Heb testrapsie zelfs al een hoedje moeten geven en in moeten smeren. :@

[ afbeelding ]

[..]

Natuurlijk.
En hoeveel is ideaal? Niet de baby laten verbranden he!!
  woensdag 7 november 2018 @ 20:19:00 #166
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_183007411
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 19:48 schreef Stratotanker het volgende:
Natuurlijk.
Dank! Ik zoek al minstens 20 jaar naar de naam.

Dit is de "oermoeder". Meer dan 20 jaar geleden kreeg ik deze plant als een klein kwetsbaar plantje van mijn zus en zwager.



Kenmerk van deze plant is dat ze zaadjes wegschieten. Deze zaadjes heb ik meer dan 15 jaar geleden eens gezaaid, en daar kwam deze kerel uit:



Dit vond ik zó leuk, dat ik nog meer ben gaan zaaien, toen kwamen deze jongen boven, jonge plantjes die ik in dezelfde bak heb gezet als de oermoeder:



Ook nu vallen er soms zaadjes in de potten en gaan die spontaan groeien:



Hoe heet deze plant?
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
pi_183007473
EEuphorbia leuconeura is het. Aka bommenwerper
pi_183007507
quote:
7s.gif Op woensdag 7 november 2018 20:19 schreef Twieki het volgende:

[..]

Dank! Ik zoek al minstens 20 jaar naar de naam.

Dit is de "oermoeder". Meer dan 20 jaar geleden kreeg ik deze plant als een klein kwetsbaar plantje van mijn zus en zwager.

[ afbeelding ]

Kenmerk van deze plant is dat ze zaadjes wegschieten. Deze zaadjes heb ik meer dan 15 jaar geleden eens gezaaid, en daar kwam deze kerel uit:

[ afbeelding ]

Dit vond ik zó leuk, dat ik nog meer ben gaan zaaien, toen kwamen deze jongen boven, jonge plantjes die ik in dezelfde bak heb gezet als de oermoeder:

[ afbeelding ]

Ook nu vallen er soms zaadjes in de potten en gaan die spontaan groeien:

[ afbeelding ]

Hoe heet deze plant?
Een Euphorbia Leuconeura of Madagascar Jewel. Wat een pracht, en dat hij het al zo lang doet! O+
  woensdag 7 november 2018 @ 20:35:07 #169
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_183007845
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 20:21 schreef Koettie het volgende:
EEuphorbia leuconeura is het. Aka bommenwerper
Bommenwerper, wel een treffende naam! Dankjewel voor het antwoord!
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 20:22 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Een Euphorbia Leuconeura of Madagascar Jewel. Wat een pracht, en dat hij het al zo lang doet! O+
Ook jij bedankt! Fijn dat ik de naam nu weet! Het is een plant die ik de rest van mijn leven bij me wil houden.

Ik heb het gekregen van de schoonmoeder van mijn zus, die was er gek op, maar overleed aan kanker. Via mijn zus heb ik stekjes gekregen (20 jaar geleden!), maar die van mijn zus zijn doodgegaan. Erg leuk om hun nu weer nieuwe stekjes of zaadjes te kunnen geven, zodat zij deze plant in ere kunnen houden.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  woensdag 7 november 2018 @ 21:24:00 #170
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183009325
Ik heb m ook. Wolfsmelk.
pi_183012837
Leuk ding die Leukeroni. Zie hem zelden, maar de mensen die hem hebben zijn er vaak weg van.

quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2018 20:18 schreef Koettie het volgende:

[..]

En hoeveel is ideaal? Niet de baby laten verbranden he!!
Zoveel als dat een plant accepteert zonder verbrand te raken. Een plant moet natuurlijk ook wennen aan de lichtintensiteit. Maar hoe meer licht des te sneller een plant groeit. Voor een snelle vegetatieve groei wordt een minimum van 15 klx aangehouden. Dat kan oplopen tot 80 klx. Ik zit nu op de 15 klx met de helft van mijn lampen. De andere helft is nog niet aangesloten, maar daar wacht ik ook nog even mee. Dit is wel genoeg zo. De baby maakt het goed. Binnenkort verpotten en dan mag ze ook het solarium in. O+

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2018 23:17:19 ]
pi_183022504
Help! Wat is er opeens met 3 van de bladeren van mijn Spathiphyllum aan de hand? ;(





Andere bladeren hebben nergens last van, alleen deze 3 bij elkaar. (2 naast elkaar en die grote eronder)

[ Bericht 5% gewijzigd door _Hestia_ op 08-11-2018 15:32:55 ]
pi_183022796
Geen idee, gekeken naar beestjes?

Ik had weer een plantendagje. Hele boel lekker met de voetjes in het water gezet in de douch. Denk altijd doe ik even maar was toch best lang weer bezig.

En! Ik ontving vandaag opeens een thai constallation. Was ooit, 28 september, opgestuurd en nooit meer wat van gehoord dus dacht nouja, dan niet. En nu kwam ie opeens binnen, in goede staan. Goedzijdank want m'n andere is half dood. Wortels waren compleet verrot. Snap niet zo goed hoe want gaf amper water maar goed. Rot weggesneden en staat nu in mos, hopelijk gaat het wortelen.
pi_183023174
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 15:41 schreef Koettie het volgende:
Geen idee, gekeken naar beestjes?

Ik had weer een plantendagje. Hele boel lekker met de voetjes in het water gezet in de douch. Denk altijd doe ik even maar was toch best lang weer bezig.

En! Ik ontving vandaag opeens een thai constallation. Was ooit, 28 september, opgestuurd en nooit meer wat van gehoord dus dacht nouja, dan niet. En nu kwam ie opeens binnen, in goede staan. Goedzijdank want m'n andere is half dood. Wortels waren compleet verrot. Snap niet zo goed hoe want gaf amper water maar goed. Rot weggesneden en staat nu in mos, hopelijk gaat het wortelen.
Ja, maar kan geen beestjes ontdekken, dus heb ook echt geen idee.

Leuke verrassing zo en fijn dat deze wel in goede staat was. Hopelijk gaat die andere het ook nog doen ^O^
pi_183024085
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 21:24 schreef kaasplankje het volgende:
Ik heb m ook. Wolfsmelk.
Hier ook eentje, 'geërfd' van schoonouders. Hele leuke plant. Toen 'ie bij ons kwam was hij niet zo happy waarschijnlijk door te weinig licht, maar inmiddels staat hij weer enorm te shinen. Wel een beetje uitkijken voor de zaadjes dus, we hebben ook een 'mother of thousands'-plaag...
  donderdag 8 november 2018 @ 17:55:09 #176
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183025420
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2018 16:45 schreef yinu het volgende:

[..]

Hier ook eentje, 'geërfd' van schoonouders. Hele leuke plant. Toen 'ie bij ons kwam was hij niet zo happy waarschijnlijk door te weinig licht, maar inmiddels staat hij weer enorm te shinen. Wel een beetje uitkijken voor de zaadjes dus, we hebben ook een 'mother of thousands'-plaag...
Die van mij heet Tante Leen, ik heb m van de onderbuurman gekregen en die had m van zijn Tante geërfd en die heette zo. :D
pi_183027369
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 november 2018 13:59 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Superleuk idee!! Ik wil best meedoen, maar echt verstand van planten en verzorging zoals Stratski heb ik niet (weinig mensen denk ik, terwijl er heel veel interesse naar is). En ook mijn foto's zijn niet heel artistiek. Maar anders... I'm in!

Oh en beterschap!
Thanks! Ik zal je op de hoogte houden van eventuele ontwikkelingen.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2018 12:04 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Goed dat je hierover nadenkt. Het afgelopen jaar ben ik bezig geweest mijn content naar andere media te verschuiven. Tegenwoordig ben ik meer actief in Facebook groepen en gebruik mijn Instagram account voor beeldmateriaal. Andere nuttige informatie post ik op mijn prive pagina. De reacties daarop zijn zeer positief en ik krijg er op persoonlijke naam iets voor terug. FOK! biedt helemaal niets voor de individuele user met creatieve content. Ik weet nog niet of ik iets bij kan dragen, maar ik blijf graag op de hoogte van de plannen.
Eventueel beeldmateriaal is natuurlijk altijd welkom ;)
Bronvermelding komt er natuurlijk altijd bij.

Thanks voor jullie antwoord!
Website: Sneaker-forum.nl
pi_183037907
Ohhhhhh sukkel die ik ben. Ik denk dat ik al weet wat er met die bladeren is gebeurd :@ :@ :@ :@ :@
Die plant staat op zo'n rolkastje en heb er voor de sier ook een waxinelichtje bij staan. Maar van de week toen mn vriend er was romantisch alle kaarsjes aan gedaan. En die dus ook :@ :@ :@
En dat kaarsje stond dan net zo'n beetje onder die 3 bladeren :@
  Spellchecker vrijdag 9 november 2018 @ 12:22:04 #179
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_183039988
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 10:22 schreef _Hestia_ het volgende:
Ohhhhhh sukkel die ik ben. Ik denk dat ik al weet wat er met die bladeren is gebeurd :@ :@ :@ :@ :@
Die plant staat op zo'n rolkastje en heb er voor de sier ook een waxinelichtje bij staan. Maar van de week toen mn vriend er was romantisch alle kaarsjes aan gedaan. En die dus ook :@ :@ :@
En dat kaarsje stond dan net zo'n beetje onder die 3 bladeren :@
Ojee ... gelukkig zijn ze niet in de brand gegaan ... ^O^
pi_183044738
Ik heb het kaneel experiment tegen de rouwvliegjes nu 3 weken gedaan en ik kan zeggen dat het werkt. Geen vliegje meer te zien. Vooral sprongen ze rond in mijn monstra en ook daar geen leven meer te bekennen. Joepie, heel wat goedkoper dan de aaltjes.
pi_183050617
Ha Fokkers, hier even een vraag van iemand die vrijwel niets van kamerplanten weet.

Ik heb jaren geleden een plant geërfd van mijn ouders, van het type 'Sansevieria'. Dat is onderstaande plant:


Dat kreng is al 25 jaar in de familie en ik hou 'm graag nog even in leven. Al jaren barst hij uit z'n voegen en vandaag had ik wel even tijd om 'm uit zijn lijden te verlossen en te verpotten. Ik heb een paar kleine/jonge bladeren / wortels in de oude pot gedaan met nieuwe potgrond, en de rest met kluit en al in een pot gestopt die wel 5 keer zo groot is inclusief veel nieuwe potgrond. Had nog nooit eerder iets met planten gedaan, maar het ziet er allemaal super strak uit. Ik blij :D

Nu heb ik een flinke scheut water over beide planten gedaan, maar het is nu drijfnat en er zit te veel in. Normaal gesproken verdwijnt dat door de gaatjes onderin het plastic potje, maar door de structuur van de verse potgrond blijft het in de grond zitten (en de grote pot heeft überhaupt geen gaatjes).

Ik heb geen zin om weer te gaan zitten kloten met potgrond, maar is er dan nog wat aan te redden? Moet ik ze bij de verwarming zetten of juist niet?
pi_183050827
Sjansjes houden van een krappe pot, weet niet hoe ze het doen met zoveel ruimte. De pot heeft helemaal geen gaatjes?? Dan zou ik een andere pot zoeken. Sjansjes kunnen moet tegen natte voeten.
pi_183074699
Ik heb gister zooo gelachen. Had een verjaardag in een kroeg van een vriendin. Kwam binnen en kwam echt iemand naar me toe gerend van jaaa, jij bent van die planten ik volg ALLES vind het zoooooo leuk en wil je stekjes ruilen en mijne redden en blabla ging maar door. Zo cool.

Stonden we te roken buiten, liep er een gast langs die ik vaag ken van vroeger. Zegt hoi, loopt door, twijfelt en komt terug en zegt 'jij bent van die plantjes toch? Zie je altijd voorbijkomen op fb. Wat raad je aan in een donkere hoek?"

:+ Fansss
  Spellchecker zondag 11 november 2018 @ 11:41:50 #184
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_183075896
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 09:49 schreef Koettie het volgende:
Ik heb gister zooo gelachen. Had een verjaardag in een kroeg van een vriendin. Kwam binnen en kwam echt iemand naar me toe gerend van jaaa, jij bent van die planten ik volg ALLES vind het zoooooo leuk en wil je stekjes ruilen en mijne redden en blabla ging maar door. Zo cool.

Stonden we te roken buiten, liep er een gast langs die ik vaag ken van vroeger. Zegt hoi, loopt door, twijfelt en komt terug en zegt 'jij bent van die plantjes toch? Zie je altijd voorbijkomen op fb. Wat raad je aan in een donkere hoek?"

:+ Fansss
:D ^O^
pi_183079632
Ondanks kaneel en aaltjes blijft een aantal planten mugjes houden. Het is echt niet te harden. Ik heb net met een elektrische vliegenmepper in de hand water gegeven, en een flink aantal slachtoffers gemaakt. Hopelijk wordt het snel minder.

Oh en ik wil de Alocasia Frydek. Weet iemand een leuk adresje? O-)
pi_183096558
Oké, eigenlijk schaam ik me een beetje want een van mijn planten gaat superslecht. Ik kreeg hem in juni voor mijn verjaardag en 't zou een makkelijke plant zijn. Ik heb 'm op een plek waar hij op zich wel veel licht krijgt maar niet in de zon staat. En een voor een gaan de blaadjes dood. Heeft iemand tips hoe ik 'm kan redden?

Hieronder wat er over is van 't sneue ding:

  maandag 12 november 2018 @ 10:49:46 #187
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183096670
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 10:43 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Oké, eigenlijk schaam ik me een beetje want een van mijn planten gaat superslecht. Ik kreeg hem in juni voor mijn verjaardag en 't zou een makkelijke plant zijn. Ik heb 'm op een plek waar hij op zich wel veel licht krijgt maar niet in de zon staat. En een voor een gaan de blaadjes dood. Heeft iemand tips hoe ik 'm kan redden?

Hieronder wat er over is van 't sneue ding:

[ afbeelding ]
Dat is imo geen makkelijke plant. Ik zou m vervangen door iets makkelijkers, zoals een Clivia.
pi_183097172
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 10:43 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Oké, eigenlijk schaam ik me een beetje want een van mijn planten gaat superslecht. Ik kreeg hem in juni voor mijn verjaardag en 't zou een makkelijke plant zijn. Ik heb 'm op een plek waar hij op zich wel veel licht krijgt maar niet in de zon staat. En een voor een gaan de blaadjes dood. Heeft iemand tips hoe ik 'm kan redden?

Hieronder wat er over is van 't sneue ding:

[ afbeelding ]
Ai, deze is ver heen. De Calathea is juist de diva onder de kamerplanten. Deze moet juist niet veel licht maar juist schaduw. Verplaatsen is dan sowieso van belang. Mocht je deze nog willen redden (altijd een leuk projectje, maar de kans is klein dat het lukt), zou ik de kluit scheuren en de paar groene bladeren opnieuw in een pot zetten. De grond mag niet uitdrogen en de Calathea houdt van hoge luchtvochtigheid. Sproei eventueel. Heeft die buitenpot van de Action gaatjes aan de onderkant? Ik kan mij herinneren dat ik die er zelf in heb moeten boren. Zorg in ieder geval voor een goede afwatering.

En anders inderdaad vervangen. Voor een Zamioculcas oid.
Succes!
pi_183097577
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 10:43 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Oké, eigenlijk schaam ik me een beetje want een van mijn planten gaat superslecht. Ik kreeg hem in juni voor mijn verjaardag en 't zou een makkelijke plant zijn. Ik heb 'm op een plek waar hij op zich wel veel licht krijgt maar niet in de zon staat. En een voor een gaan de blaadjes dood. Heeft iemand tips hoe ik 'm kan redden?

Hieronder wat er over is van 't sneue ding:

[ afbeelding ]
Ik zie geen foto? Maar calathea; altijd moeilijk vind ik! Ik heb mijne weggegeven aan een planten lover, die 'm wel heeft gerd. Maar weet dus niet hoe jouw plant erbij staat, foto doet het niet.
pi_183097934
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 11:19 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Ai, deze is ver heen. De Calathea is juist de diva onder de kamerplanten. Deze moet juist niet veel licht maar juist schaduw. Verplaatsen is dan sowieso van belang. Mocht je deze nog willen redden (altijd een leuk projectje, maar de kans is klein dat het lukt), zou ik de kluit scheuren en de paar groene bladeren opnieuw in een pot zetten. De grond mag niet uitdrogen en de Calathea houdt van hoge luchtvochtigheid. Sproei eventueel. Heeft die buitenpot van de Action gaatjes aan de onderkant? Ik kan mij herinneren dat ik die er zelf in heb moeten boren. Zorg in ieder geval voor een goede afwatering.

En anders inderdaad vervangen. Voor een Zamioculcas oid.
Succes!
Oef, een plekje met wat meer schaduw kan ik wel vinden. Ik sproei af en toe met een plantenspuit omdat ik had gelezen dat ze Dat fijn vinden.

Hij heeft gaatjes aan de onderkant en 't water kan wel weglopen, en hij staat eigenlijk nooit droog omdat ik 'm vaak een klein beetje geef.

Hoe scheur ik een kluit? Of ja, eigenlijk heb ik daar alleen een beeld bij maar ik wist tot jouw post niet dat 't bestond.
pi_183097966
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 10:49 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat is imo geen makkelijke plant. Ik zou m vervangen door iets makkelijkers, zoals een Clivia.
Ik zal deze plant in de toekomst niet snel meer nemen maar ik wil deze niet zomaar opgeven. Ergens vind ik het zielig om een nog levende plant weg te doen.
pi_183098058
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 12:02 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Oef, een plekje met wat meer schaduw kan ik wel vinden. Ik sproei af en toe met een plantenspuit omdat ik had gelezen dat ze Dat fijn vinden.

Hij heeft gaatjes aan de onderkant en 't water kan wel weglopen, en hij staat eigenlijk nooit droog omdat ik 'm vaak een klein beetje geef.

Hoe scheur ik een kluit? Of ja, eigenlijk heb ik daar alleen een beeld bij maar ik wist tot jouw post niet dat 't bestond.
Hoe vaak geef je hem een klein beetje water? Het kan natuurlijk ook zijn dat het arme ding verzopen is.
pi_183098201
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 12:09 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Hoe vaak geef je hem een klein beetje water? Het kan natuurlijk ook zijn dat het arme ding verzopen is.
Elke twee a drie dagen. Maar hij voelt niet zwaar en ook in de onderpot staat geen water.

Maar 't kan alsnog hoor, ik weet niet superveel van planten en dacht gewoon de ' handleiding ' te volgen. Ik heb er geen verstand van. Ik ga iig een donkerdere plek zoeken, 't is wel begonnen aan de kant waar hij 't meeste licht vangt. En ik 'm maar steeds bijdraaien :@.
pi_183098514
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 12:16 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Elke twee a drie dagen. Maar hij voelt niet zwaar en ook in de onderpot staat geen water.

Maar 't kan alsnog hoor, ik weet niet superveel van planten en dacht gewoon de ' handleiding ' te volgen. Ik heb er geen verstand van. Ik ga iig een donkerdere plek zoeken, 't is wel begonnen aan de kant waar hij 't meeste licht vangt. En ik 'm maar steeds bijdraaien :@.
Elke twee a drie dagen is best heel veel, zeker in een plastic pot die zelf geen water opneemt (itt terracotta). Mijn Calathea Zebrina staat in een aardewerken pot en krijgt maximaal een keer per week. Knip in ieder geval de dode bruine bladeren aan de linkerkant weg. En ruik eens aan de potgrond, want misschien is de kluit wel helemaal rot en dan is er helemaal weinig redden aan.

Ik vind het tof dat je het nog gaat proberen, zou ik ook doen. Maar de kans is klein dat hij het redt helaas.
pi_183099662
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 12:32 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Elke twee a drie dagen is best heel veel, zeker in een plastic pot die zelf geen water opneemt (itt terracotta). Mijn Calathea Zebrina staat in een aardewerken pot en krijgt maximaal een keer per week. Knip in ieder geval de dode bruine bladeren aan de linkerkant weg. En ruik eens aan de potgrond, want misschien is de kluit wel helemaal rot en dan is er helemaal weinig redden aan.

Ik vind het tof dat je het nog gaat proberen, zou ik ook doen. Maar de kans is klein dat hij het redt helaas.
Oké, dan gaat ie vanaf nu op dieet. Ik zal de bladeren idd even wegknippen en zo aan de grond snuffelen. Ruikt 't erg anders als ie rot is? :@

Edit: de aarde ruikt gewoon naar aarde. Ik heb de dode blaadjes weggeknipt en hij staat nu een slag donkerder. Er komt nu geen direct buitenlicht meer op. Ik heb ook even de onderpot bekeken en afgedroogd, die was wel wat vochtig. Nu op dieet en duimen dat ie weer wil groeien.

[ Bericht 10% gewijzigd door Mevrouw_voor_jou op 12-11-2018 13:25:15 ]
pi_183108012
Monstera deliciosa var. borsigiana. Het deeltje dat het blad verbindt heeft de dikte van een haar. Het lijkt op de foto vrij groot, maar is superdun.



Monstera adansonii. Fotogeniek plantje dit.

pi_183108179
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 20:02 schreef Stratotanker het volgende:
Monstera deliciosa var. borsigiana. Het deeltje dat het blad verbindt heeft de dikte van een haar. Het lijkt op de foto vrij groot, maar is superdun.

[ afbeelding ]

Monstera adansonii. Fotogeniek plantje dit.

[ afbeelding ]
Ik sta er bij mijn monstera ook steeds naar te kijken. Bijzondere plant is het :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183109250
Ik ben zoo blij
Al jaren pruts ik wat aan met planten en ben niet echt een super ster ofzo. Blij dat de bende in leven blijft zeg maar...

Nu werd laatst mijn Varkensboom (Clusia rosea) opeens geel, liet blad vallen etc. Opeens bedacht ik mij dat hij de vorig jaar ook deed in de herfst/winter en in de lente/zomer het als een tierelier doet. Dus mijn conclusie hij heeft last van de verwarming in de keuken, verplaatst naar een andere vensterbank, alle gele blaadjes er af gehaald en ja hoor hij doet het weer alsof er niks aan de hand is *O*
pi_183109375
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2018 09:49 schreef Koettie het volgende:
Ik heb gister zooo gelachen. Had een verjaardag in een kroeg van een vriendin. Kwam binnen en kwam echt iemand naar me toe gerend van jaaa, jij bent van die planten ik volg ALLES vind het zoooooo leuk en wil je stekjes ruilen en mijne redden en blabla ging maar door. Zo cool.

Stonden we te roken buiten, liep er een gast langs die ik vaag ken van vroeger. Zegt hoi, loopt door, twijfelt en komt terug en zegt 'jij bent van die plantjes toch? Zie je altijd voorbijkomen op fb. Wat raad je aan in een donkere hoek?"

:+ Fansss
Op Facebook? Heb je een pagina?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_183110981
quote:
1s.gif Op maandag 12 november 2018 20:49 schreef Miniem het volgende:

[..]

Op Facebook? Heb je een pagina?
Nee, zit op zo'n algemene. En heb een insta, daar kende dat meisje me van
pi_183123911
Hoihoi,

Ik was laatst bij de Aldi en kwam deze plant tegen. 2,99 en je kreeg de pot erbij.

Ik vermoed dat het een scindapsus Aureus is. Maar hij is een beetje zielig daarom heb ik hem eigenlijk ook meegenomen.



En hier zie je dat hij nogal ruw behandeld is





Nu denk ik niet dat ik daar iets aan kan doen of wel?

Hij staat op de vensterbank waar hij niet direct zonlicht krijgt want die schijnt niet recht naar binnen. Maar wel boven de verwarming. Niet helemaal ideaal maar volgende maand ga ik verhuizen en dan krijgt hij een ander plekje. Zat zelf aan de badkamer te denken. Daar heeft hij wel daglicht want er zit een raam. Maar ook daar komt de zon niet rechtstreeks binnen. En de luchtvochtigheid is er natuurlijk wat hoger.

Paar weken terug ook deze gekocht trouwens de scindapsus Pictus en die heeft nu alweer zijn tweede setje jonge rol blaadjes dus die gaat wel lekker. Staat wel op dezelfde plek als zijn familie genoot.



Ik zou graag wat meer willen meepraten met mooie foto's enzo maar nu in ons tijdelijke huis staan mijn planten meer een beetje bij elkaar geschoven omdat er geen plek is.

Het Chinese lantaarnplantje heeft het niet overleefd en daar baal ik wel grondig van.

Verder voor binnen heb ik nog een

- palm
- monstera
- pannenkoeken plantje
- Rhipsalis
- groen vetplantje wat af en toe rode bloemetjes krijgt
- orchidee
- en tot we verhuizen moet even de helleborus als binnenplant door het leven gaan.
-En nog een vetplantje waarvan ik de naam niet zo weet.

Binnenkort wil ik wel weer een Chinees lantaarnplantje halen want die zijn gewoon tof O+
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183124867
Mijn Golden Pothos hangt ook in de badkamer en heeft het prima naar zijn zin. Dat is een prima plek hoor!
pi_183125506
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:07 schreef bloempje-moi het volgende:
Mijn Golden Pothos hangt ook in de badkamer en heeft het prima naar zijn zin. Dat is een prima plek hoor!
Ah dus het is een andere plant dan ik dacht haha.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183125539
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:39 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Ah dus het is een andere plant dan ik dacht haha.
Nee hoor, zelfde plant, andere naam. Pothos schrijft wat sneller dan Scindapsus of Epipremnum Aureus. ;)
pi_183125615
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:41 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Nee hoor, zelfde plant, andere naam. Pothos schrijft wat sneller dan Scindapsus of Epipremnum Aureus. ;)
True that :+

Ik heb in een ver verleden plant kunde gehad maar dat is heel.. Heel ver weggezakt _O-

Zojuist wel mijn pannenkoek ontdaan van twee babies en die een eigen potje gegeven. Hopelijk slaan ze aan.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183125904
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

True that :+

Ik heb in een ver verleden plant kunde gehad maar dat is heel.. Heel ver weggezakt _O-

Zojuist wel mijn pannenkoek ontdaan van twee babies en die een eigen potje gegeven. Hopelijk slaan ze aan.
Pannenkoekski's zijn onkruid, die slaan altijd aan. :Y
Ik heb besloten alle poffertjes in mijn slaapkamer te zetten. Die staat volgend jaar helemaal vol rondjes.
Zoiets O+

pi_183126335
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:56 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Pannenkoekski's zijn onkruid, die slaan altijd aan. :Y
Ik heb besloten alle poffertjes in mijn slaapkamer te zetten. Die staat volgend jaar helemaal vol rondjes.
Zoiets O+
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Oh dat is ook wel heel leuk. Ik wil straks nog een plankje in de keuken maken waar ik een plantje op kan zetten. Maar dat is een raam pal op zuid dus even kijken wat daar staan kan.

Ik denk dat een van deze pannenkoeken bij mijn schoonmoeder eindigt. Die is er nu al op aan het azen _O-
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183128018
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:56 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Pannenkoekski's zijn onkruid, die slaan altijd aan. :Y
Ik heb besloten alle poffertjes in mijn slaapkamer te zetten. Die staat volgend jaar helemaal vol rondjes.
Zoiets O+
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik denk dat het hier ook wel zo zal eindigen.
Tap tap tap
pi_183133441
Ik had iets handigs gezien. Van die prikkers die rood of groen kleuren bij de vochtigheid van de aarde. Werkt dat een beetje en heeft er iemand er goedkoop adresje?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183138545
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 22:39 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik had iets handigs gezien. Van die prikkers die rood of groen kleuren bij de vochtigheid van de aarde. Werkt dat een beetje en heeft er iemand er goedkoop adresje?
Oh dat zou ook wel iets voor mij zijn! Ik dacht even na over hoe ik m'n planten water geef na m'n 'bijna dooie plant noodkreet' en dat is wel een beetje als een demente oma.
pi_183138554
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:56 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Pannenkoekski's zijn onkruid, die slaan altijd aan. :Y
Ik heb besloten alle poffertjes in mijn slaapkamer te zetten. Die staat volgend jaar helemaal vol rondjes.
Zoiets O+
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Wat een leuke plantjes! Heerlijk blij zeg! 😁
pi_183138628
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2018 12:32 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Elke twee a drie dagen is best heel veel, zeker in een plastic pot die zelf geen water opneemt (itt terracotta). Mijn Calathea Zebrina staat in een aardewerken pot en krijgt maximaal een keer per week. Knip in ieder geval de dode bruine bladeren aan de linkerkant weg. En ruik eens aan de potgrond, want misschien is de kluit wel helemaal rot en dan is er helemaal weinig redden aan.

Ik vind het tof dat je het nog gaat proberen, zou ik ook doen. Maar de kans is klein dat hij het redt helaas.
T is pas twee dagen later maar de schaduw doet 'm goed lijkt het. De blaadjes die over zijn staan weer mooi uit in plaats van half opgerold te blijven. Ben benieuwd.

Ik ga nu zo'n vijf keer per dag even kijken naar de patiënt.
pi_183139681
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 10:30 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

T is pas twee dagen later maar de schaduw doet 'm goed lijkt het. De blaadjes die over zijn staan weer mooi uit in plaats van half opgerold te blijven. Ben benieuwd.

Ik ga nu zo'n vijf keer per dag even kijken naar de patiënt.
Dan pas besef je echt dat een plant een levend wezen is dat direct reageert op de omgeving. Fijn dat je al verschil ziet. Als deze het redt ben je wel een held hoor!!

Ik pak er 's avonds als ik op de bank zit wel eens een plant bij en bestudeer deze eens goed. Heerlijk om te zien hoe iedere plant anders groeit. O+
pi_183140980
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 11:34 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Dan pas besef je echt dat een plant een levend wezen is dat direct reageert op de omgeving. Fijn dat je al verschil ziet. Als deze het redt ben je wel een held hoor!!

Ik pak er 's avonds als ik op de bank zit wel eens een plant bij en bestudeer deze eens goed. Heerlijk om te zien hoe iedere plant anders groeit. O+
Ja best wel. Ik vind 't ook gewoon wel fijn om voor plantjes te zorgen. Ik ben benieuwd, hoop dat ie 't gaat redden.

Ik heb een graslelie en die is nu druk kleintjes aan het maken. Vind ik supergrappig. En straks kan ik iedereen blij maken met stekjes.

Verder heb ik allerlei andere soorten planten. De ene gaat beter dan de andere.
pi_183141031
Ik vermoord de stekjes van m'n graslelie altijd :') De ene keer bloeit dat kreng als een malle en een week later hangt ie slap en stoot ie alles af.
Tap tap tap
  woensdag 14 november 2018 @ 12:37:30 #216
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183141135
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 november 2018 16:56 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Pannenkoekski's zijn onkruid, die slaan altijd aan. :Y
Ik heb besloten alle poffertjes in mijn slaapkamer te zetten. Die staat volgend jaar helemaal vol rondjes.
Zoiets O+
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Wat een superleuk idee O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183141337
quote:
1s.gif Op woensdag 14 november 2018 12:37 schreef Samzz het volgende:

[..]

Wat een superleuk idee O+.
Het blijft ook zo'n grappig plantje, hoeveel je er ook hebt. *O*
pi_183144675



Tap tap tap
pi_183156363
Mooi CL! Als je dat roze plantje in die schedel had gedaan was het volgens mij niet eens opgevallen dat er een plantje in zat, precies dezelfde kleur!

Mevrouw_voor_jou druk bezig met een reddingsactie, hang in there plantje!

Hier de laatste tijd druk met klussen, vriend en ik gaan samenwonen O+ dus dat wordt binnenkort weer alle plantjes een mooi nieuw plekje geven in een nieuw huis. Het appartement heeft super mooie grote vensterbanken met nauwelijks direct zonlicht, dus het wordt echt het planten-walhalla :D
pi_183159547
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:36 schreef Broccolitaartje het volgende:
Mooi CL! Als je dat roze plantje in die schedel had gedaan was het volgens mij niet eens opgevallen dat er een plantje in zat, precies dezelfde kleur!

Mevrouw_voor_jou druk bezig met een reddingsactie, hang in there plantje!

Hier de laatste tijd druk met klussen, vriend en ik gaan samenwonen O+ dus dat wordt binnenkort weer alle plantjes een mooi nieuw plekje geven in een nieuw huis. Het appartement heeft super mooie grote vensterbanken met nauwelijks direct zonlicht, dus het wordt echt het planten-walhalla :D
Wat heerlijk dat je bij het klussen al helemaal plantjes in je huis ziet staan. <3 Ik heb wel laatst de keuken opnieuw ingedeeld en de deurtjes van mijn keukenkastjes eraf gesloopt zodat ik daar nu plantjes in kan zetten. Dat is ook zo'n goede plek met veel licht en weinig direct zonlicht.

Hier vecht ik nog steeds tegen de mugjes en twee Kazen hebben spint. Hoe is het met jullie plaagbeesten afgelopen?
  donderdag 15 november 2018 @ 09:48:11 #221
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183159604
quote:
Dat roze plantje is schattig :o O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183159655
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 09:48 schreef Samzz het volgende:

[..]

Dat roze plantje is schattig :o O+.
Ik heb er nu drie O+

Deze had ik al:


En voor de derde moet ik nog een potje opsnorren ergens.
Ze worden wel steeds bleker van kleur ;(
Tap tap tap
pi_183159685
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 09:51 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb er nu drie O+

Deze had ik al:
[ afbeelding ]

En voor de derde moet ik nog een potje opsnorren ergens.
Ze worden wel steeds bleker van kleur ;(
Die roze Syngonium is zo tof! Die hoop ik nog steeds eens tegen te komen.
pi_183159699
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 09:53 schreef bloempje-moi het volgende:
Syngonium
Ik heb hem sindsdien hier niet meer gezien ;( Wel de grote versie, met groen en wit.
Of online bestellen:
https://www.plantje.nl/sh(...)BEAQYBCABEgJt-_D_BwE
Tap tap tap
  donderdag 15 november 2018 @ 09:54:31 #225
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183159708
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 09:51 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb er nu drie O+

Deze had ik al:
[ afbeelding ]

En voor de derde moet ik nog een potje opsnorren ergens.
Ze worden wel steeds bleker van kleur ;(
Leuke potjes :o.

Roze O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183159722
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 09:54 schreef Samzz het volgende:

[..]

Leuke potjes :o.

Roze O+.
Sostrene O+
Tap tap tap
  donderdag 15 november 2018 @ 09:55:21 #227
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183159728
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 09:55 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Sostrene O+
Liefde voor die winkel O+.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183159898
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 09:54 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb hem sindsdien hier niet meer gezien ;( Wel de grote versie, met groen en wit.
Of online bestellen:
https://www.plantje.nl/sh(...)BEAQYBCABEgJt-_D_BwE
Online bestellen doe ik alleen met echt speciale planten. Ik kom hem wel eens tegen, komt goed.
pi_183160030
Die roze heb ik hier laatst nog bij Coppelmans gezien :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183160109
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 09:55 schreef Samzz het volgende:

[..]

Liefde voor die winkel O+.
Ja echt hoor. Had er laatst weer twee vazen gekocht en ik heb zelden bloemen in huis.
Tap tap tap
pi_183160179
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 10:19 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ja echt hoor. Had er laatst weer twee vazen gekocht en ik heb zelden bloemen in huis.
Goed moment om daarmee te starten. Of neem Dahlia's volgend jaar. Maanden lang iedere dag verse bloemen uit eigen tuin. O+

Sostrene is leuk, maar het is eigenlijk gewoon de Flying Tiger in pastelkleurtjes.
pi_183160199
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 10:23 schreef bloempje-moi het volgende:

[..]

Goed moment om daarmee te starten. Of neem Dahlia's volgend jaar. Maanden lang iedere dag verse bloemen uit eigen tuin. O+
Bij mij worden die nooit zo hoog :@ Of ik vind het zonde om ze af te knippen. Daarom vind ik bloemen zo zonde, ze gaan zo snel dood _O- Ben wel dol op pioenrozen. Maar ik was wel van plan om wat vaker op zaterdag wat mee te nemen op de markt.
Tap tap tap
pi_183160214
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 10:24 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Bij mij worden die nooit zo hoog :@ Of ik vind het zonde om ze af te knippen. Daarom vind ik bloemen zo zonde, ze gaan zo snel dood _O- Ben wel dol op pioenrozen. Maar ik was wel van plan om wat vaker op zaterdag wat mee te nemen op de markt.
Dahlia's moet je juist knippen. Hoe meer je plukt hoe meer je krijgt.
pi_183160255
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 10:26 schreef bloempje-moi het volgende:
Dahlia's
Ohw _O-
Tap tap tap
pi_183163914
quote:
0s.gif Op woensdag 14 november 2018 23:36 schreef Broccolitaartje het volgende:
Mooi CL! Als je dat roze plantje in die schedel had gedaan was het volgens mij niet eens opgevallen dat er een plantje in zat, precies dezelfde kleur!

Mevrouw_voor_jou druk bezig met een reddingsactie, hang in there plantje!

Hier de laatste tijd druk met klussen, vriend en ik gaan samenwonen O+ dus dat wordt binnenkort weer alle plantjes een mooi nieuw plekje geven in een nieuw huis. Het appartement heeft super mooie grote vensterbanken met nauwelijks direct zonlicht, dus het wordt echt het planten-walhalla :D
Dank je!

Vandaag staat ie er net zo bij als gisteren. Hopen dat dat zo blijft en hij straks weer nieuwe blaadjes gaat maken.

Ik stond vandaag bij de Aldi met een paar plantjes in de hand maar uiteindelijk toch maar niet gedaan. Ik heb nu al een 15 plantjes te verzorgen die ik eigenlijk groot wil laten worden. Als dat lukt staat het hier echt mudjevol.

Maar 't is wel heel leuk, ik vind planten net een soort huisdieren alleen maken ze geen rommel en hoef je ze 'n stuk minder vaak te voeren.
pi_183164517
Favoriet momentje van de dag, als de zon binnen schijnt. O+
pi_183165734
O+
Dat heb ik 's ochtends. En 's avonds eventjes als de zon weerspiegelt in een ruit aan de overkant.
Tap tap tap
pi_183165774
Ik had gister zo'n roze ficus vast. Toch maar niet gedaan. Nu twijfel ik :')
Tap tap tap
  donderdag 15 november 2018 @ 16:23:25 #239
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183165849
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 16:19 schreef CherryLips het volgende:
Ik had gister zo'n roze ficus vast. Toch maar niet gedaan. Nu twijfel ik :')
Die zag ik vanmiddag ook staan. En nu heb ik spijt dat ik m niet meegenomen heb :').
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183165910
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 16:23 schreef Samzz het volgende:

[..]

Die zag ik vanmiddag ook staan. En nu heb ik spijt dat ik m niet meegenomen heb :').
Ook bij de jumbo? :D
Tap tap tap
pi_183166117


O+
Tap tap tap
pi_183166895
quote:
Die is schattig!
pi_183167465
Dus ik laatst tijdens "Sterren Boksen" zo'n heel extravagant magisch plan verzinnen om mijn (*onze Koettie jaja wink wink, co-ouderschap enzo O+ ) Raphidophora tetrasperma op zo'n efficiënt mogelijke manier te laten groeien. Dus helemaal horizontale bloembakken, veel wortelruimte, maximale lichtabsorptie enzo .. blijkt dat hij alsnog omhoog groeit (richting het licht jaja). :') Jamaar stratsk bea .. dat had je toch kunnen weten? Ja ik weet. :')

Maar goed, het eerste nieuwe blad van de rhapselbaby is in zicht. *O*



quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 15:02 schreef bloempje-moi het volgende:
Favoriet momentje van de dag, als de zon binnen schijnt. O+
[ afbeelding ]
O+

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2018 18:01:37 ]
  donderdag 15 november 2018 @ 18:00:13 #244
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183167498
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 15:02 schreef bloempje-moi het volgende:
Favoriet momentje van de dag, als de zon binnen schijnt. O+
[ afbeelding ]
Niets zo mooi als de lage en getemperde lichtval van de najaarszon.
pi_183167553
RIP Hoya Kerry. Je was compact, maar had een groot hart. ;(
pi_183167859
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 17:22 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Die is schattig!
Ik heb een hele rits van dit soort kopjes en ben enorm geneigd om ze allemaal te vullen met mini's :')
Tap tap tap
  donderdag 15 november 2018 @ 18:33:28 #247
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183168014
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 16:26 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ook bij de jumbo? :D
Ja :D. In zo'n mand.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183168258
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 17:57 schreef Stratotanker het volgende:
Dus ik laatst tijdens "Sterren Boksen" zo'n heel extravagant magisch plan verzinnen om mijn (*onze Koettie jaja wink wink, co-ouderschap enzo O+ ) Raphidophora tetrasperma op zo'n efficiënt mogelijke manier te laten groeien. Dus helemaal horizontale bloembakken, veel wortelruimte, maximale lichtabsorptie enzo .. blijkt dat hij alsnog omhoog groeit (richting het licht jaja). :') Jamaar stratsk bea .. dat had je toch kunnen weten? Ja ik weet. :')

Maar goed, het eerste nieuwe blad van de rhapselbaby is in zicht. *O*

[ afbeelding ]

[..]

O+
Ahaha. Het is net een echt kind he. Lekker z'n eigen gang gaan en in zeven sloten tegelijk! Wat een mooierd he 😍
  donderdag 15 november 2018 @ 19:00:45 #249
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183168467
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 17:57 schreef Stratotanker het volgende:
Dus ik laatst tijdens "Sterren Boksen" zo'n heel extravagant magisch plan verzinnen om mijn (*onze Koettie jaja wink wink, co-ouderschap enzo O+ ) Raphidophora tetrasperma op zo'n efficiënt mogelijke manier te laten groeien. Dus helemaal horizontale bloembakken, veel wortelruimte, maximale lichtabsorptie enzo .. blijkt dat hij alsnog omhoog groeit (richting het licht jaja). :') Jamaar stratsk bea .. dat had je toch kunnen weten? Ja ik weet. :')

Maar goed, het eerste nieuwe blad van de rhapselbaby is in zicht. *O*

[ afbeelding ]

[..]

O+
Jaaa nieuwe blaadjes zijn altijd zo bevredigend :).
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183168544
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 18:33 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ja :D. In zo'n mand.
Die ik had gezien zat gewoon in een binnenpot geloof ik. Misschien dat ik morgen eens terugga.
Tap tap tap
  donderdag 15 november 2018 @ 19:04:49 #251
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183168557
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 19:04 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Die ik had gezien zat gewoon in een binnenpot geloof ik. Misschien dat ik morgen eens terugga.
Dat zou kunnen. Vond t wel een leukje. Er stonden meer soorten.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183170978
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 18:48 schreef Koettie het volgende:

[..]

Ahaha. Het is net een echt kind he. Lekker z'n eigen gang gaan en in zeven sloten tegelijk! Wat een mooierd he 😍
Jaaa het blijft natuurlijk een kind van zijn ouders heee. O+ O+
pi_183178592
Net een verlepte Monstera variegata geruild die er een beetje zielig bij stond voor stekjes van de philodendron squamiferum. Vond 'm altijd lelijk op foto's maar toen ik 'm tegenkwam vond ik 'm vet en nu heb ik hem jeej.
pi_183181132
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 18:24 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik heb een hele rits van dit soort kopjes en ben enorm geneigd om ze allemaal te vullen met mini's :')
Superleuk idee zeg!
pi_183185871
Hebben ze ineens een Buddha Kaas voor 6 euro bij de supermarkt staan. De grootste was gescheurd, maar deze maat kleiner is ook best indrukwekkend. *O*
pi_183186893
Wow wat gaat dit topic weer hard. Leuk!
Mooie foto's mensen :)

Mijn Monstera variegata stek krijgt witte wortels aan de luchtwortel. Hij staat nu 3 weken in het water. Nog even volhouden en hij mag in de aarde.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_183187522
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 16:06 schreef bloempje-moi het volgende:
Hebben ze ineens een Buddha Kaas voor 6 euro bij de supermarkt staan. De grootste was gescheurd, maar deze maat kleiner is ook best indrukwekkend. *O*
[ afbeelding ]
Heet die echt zo?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183187545
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 16:06 schreef bloempje-moi het volgende:
Hebben ze ineens een Buddha Kaas voor 6 euro bij de supermarkt staan. De grootste was gescheurd, maar deze maat kleiner is ook best indrukwekkend. *O*
[ afbeelding ]
O+ O+ Laatst ook nog in de handen gehad maar de herberg is echt vol aan het raken :')
Tap tap tap
pi_183187569
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 17:25 schreef CherryLips het volgende:

[..]

O+ O+ Laatst ook nog in de handen gehad maar de herberg is echt vol aan het raken :')
Hier ook, maar een Buddha kaas voor 6 euro!!!!! *O* *O*

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 17:24 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Heet die echt zo?
Alocasia Buddha's hand. ;)
pi_183194365
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2018 21:59 schreef Stratotanker het volgende:

Vorige week kwam ik een interessant apparaatje tegen. Het is een soort speelgoed kijker met lensen, kaleidoscoop achtig. Het bijzondere van dat ding is dat hij licht opbreekt in 2-dimensies. Dus naast de gebruikelijke 1-dimensionale refractie van een grating filter, laat deze ook de intensiteit van de componenten in een tweede (radiale) dimensie zien. Het is allemaal speelgoed, maar ik ben wel benieuwd hoeveel resolutie ik eruit kan krijgen en of mijn idee uberhaupt werkt. Binnenkort ga ik dat ding even voorop mijn dSLR boetseren.

1-dimensionale grating filter.
[ afbeelding ]

Nou dat was even een dikke tegenvaller want dat ding doet helemaal geen 2-dimensionale refractie. Daarnaast werkte het apparaat in eerste instantie ook niet, dus ik heb hem uit elkaar gehaald. De handleiding was Chinees dus daar kon ik ook niets mee. Nadat ik hem uit elkaar had gehaald en weer in elkaar had gezet kwam ik er eindelijk achter wat nu het probleem was. Ik tuurde met mijn koddige kijkertje in het verkeerde uiteinde. :')

Maar wel mooi 1D refractie en ik kan het vrij goed met mijn camera oppikken. :7
Ook plantnieuws, maar later meer daarover. *O*



[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2018 22:05:49 ]
pi_183195725
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 22:05 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

De handleiding was Chinees dus daar kon ik ook niets mee.
de Google translate-app had uitkomst kunnen bieden ;(
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183196089
Ik heb mijn pannenkoek verzopen :')

Komende tijd maar even geen water geven. Ik moet echt van die vocht meters halen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183201748
Rhaphidophora cryptantha, maar in het vervolg noem ik deze gewoon crypsel. Het is een shingling-soort met een fantastische witte-bladvenering. Dit soort groeit het liefste op licht-vochtige oppervlaktes. Onder ieder blad groeit hij kleine worteltjes waarmee hij zich aan het oppervlak verankert. Jonge bladen zijn 3cm in diameter en oudere kunnen 10cm worden.

Voor nu heb ik even een paaltje opgeschuurd en een nacht in een bad met water en voedingsstoffen laten weken. Dit paaltje wordt later in een pot geplaatst. Het huishoudfolie is bedoeld om de crypsel even tijd te geven om zich aan het paaltje te hechten. In verband met vocht gaat dit natuurlijk niet lang goed, dus ik vervang het binnenkort even met horrengaas.





quote:
0s.gif Op vrijdag 16 november 2018 23:00 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik heb mijn pannenkoek verzopen :')

Komende tijd maar even geen water geven. Ik moet echt van die vocht meters halen.
Welke vochtmeters bedoel je? Die van Seramis? Die van Seramis zijn eigenlijk alleen geschikt voor in het bijhorende Seramis substraat. Ze zijn vernuftig ontworpen, maar helaas ook beperkt houdbaar. Vroeg of laat indiceren ze helemaal niets meer.

quote:
1s.gif Op vrijdag 16 november 2018 22:46 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

de Google translate-app had uitkomst kunnen bieden ;(
Aaa, das een goede tip. Ik zit namelijk steeds met het invoeren van de karakters. Tekstherkenning gaat uitstekend en de vertaling ziet er bovenverwachting goed uit. Verrekte hendig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2018 12:07:28 ]
pi_183202167
Jaaa wilde al vragen hoe het met crypsel ging. Mijne ziet er zielig uit maat laten weken in water is vet slim. Ga ik ook doen. En dan een stolp erover of is dat te heftig?
pi_183205764
Zag net een Syngonium bij de supermarkt staan voor drie euro. Misschien dat ik zo nog terugga :')
Tap tap tap
pi_183219699
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:44 schreef Koettie het volgende:
Jaaa wilde al vragen hoe het met crypsel ging. Mijne ziet er zielig uit maat laten weken in water is vet slim. Ga ik ook doen. En dan een stolp erover of is dat te heftig?
Ik heb het paaltje laten weken in water he. Uiteindelijk moet hij daar zijn vocht vandaan halen. Een stolp erover kan, maar wel goed in de gaten houden dat hij niet te lang te nat blijft. Ook even oppassen met warmte en zonlicht enzo. Beter gewoon rustig laten acclimatiseren.

Die van mij zit ondertussen in een potje. Werkt wel goed denk ik. Het paaltje onttrekt vocht uit de bodem. Het is niet veel maar wel iets. Nu even bekijken of ik soms moet sproeien. Heb geen idee eigenlijk, weet ook niet zo goed wat de behoeftes zijn. Deze plek was even voor de foto, hij gaat naar een schaduwlocatie.



[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2018 11:20:50 ]
pi_183219925
Ja heb m'n stokje ook ff laten weken. Hij staat in half schaduw tussen de andere plantjes. We zien 't wel!
pi_183221468
De potten van kwantum zijn vanaf morgen in de aanbieding, 2 + 1 gratis
Tap tap tap
  zondag 18 november 2018 @ 15:50:13 #269
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183223982
Ik wou ff m'n kokedama's delen hier. Inmiddels ruim een jaar oud, plantjes nog steeds blij. Water geef ik door ze onder de kraan te zetten, ministraaltje er bovenin laten lopen. Je kunt ze ook ophangen. Ik had toevallig een leuk schaaltje staan. Ik had er ook 1 onder een stolp, zag er supervet uit maar die zat binnen een dag of 3 onder de schimmel :')

Resistance is futile.
  zondag 18 november 2018 @ 15:52:18 #270
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183224015
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 11:12 schreef Stratotanker het volgende:
Rhaphidophora cryptantha, maar in het vervolg noem ik deze gewoon crypsel. Het is een shingling-soort met een fantastische witte-bladvenering. Dit soort groeit het liefste op licht-vochtige oppervlaktes. Onder ieder blad groeit hij kleine worteltjes waarmee hij zich aan het oppervlak verankert. Jonge bladen zijn 3cm in diameter en oudere kunnen 10cm worden.

Voor nu heb ik even een paaltje opgeschuurd en een nacht in een bad met water en voedingsstoffen laten weken. Dit paaltje wordt later in een pot geplaatst. Het huishoudfolie is bedoeld om de crypsel even tijd te geven om zich aan het paaltje te hechten. In verband met vocht gaat dit natuurlijk niet lang goed, dus ik vervang het binnenkort even met horrengaas.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Leuke plant! O+
Resistance is futile.
  zondag 18 november 2018 @ 15:53:30 #271
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183224034
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 15:50 schreef Seven. het volgende:
Ik wou ff m'n kokedama's delen hier. Inmiddels ruim een jaar oud, plantjes nog steeds blij. Water geef ik door ze onder de kraan te zetten, ministraaltje er bovenin laten lopen. Je kunt ze ook ophangen. Ik had toevallig een leuk schaaltje staan. Ik had er ook 1 onder een stolp, zag er supervet uit maar die zat binnen een dag of 3 onder de schimmel :')


Wat leuk zeg!
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 18 november 2018 @ 16:01:01 #272
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183224163
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 15:53 schreef Samzz het volgende:

[..]

Wat leuk zeg!
[/quote]

Ik wil er eigenlijk nog een paar maken voor op mijn kantoor, maar ff nadenken over welke planten. Je kunt dit naar het schijnt ook doen met veel grotere planten, lijkt me wel tof! Alleen geen plek om het ergens op te hangen dus dan ook een schotel erbij kopen of zo. Wat een straf :7 .
Resistance is futile.
  zondag 18 november 2018 @ 16:01:20 #273
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183224170
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 16:01 schreef Seven. het volgende:


Ik wil er eigenlijk nog een paar maken voor op mijn kantoor, maar ff nadenken over welke planten. Je kunt dit naar het schijnt ook doen met veel grotere planten, lijkt me wel tof! Alleen geen plek om het ergens op te hangen dus dan ook een schotel erbij kopen of zo. Wat een straf :7 .
Hoe heb je dat gemaakt?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 18 november 2018 @ 16:04:13 #274
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183224231
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 16:01 schreef Samzz het volgende:

[..]


Hoe heb je dat gemaakt?
Bal met aarde, in tweeën. Wortels van je plantje ertussen drukken. Vervolgens wikkel je er van die vellen mos omheen, ik had gewoon van dat papier waar mos gelijmd zit van Intratuin. Beetje inknippen en op maat maken. Vervolgens touw er omheen wikkelen. Uurtje werk, ook heel leuk om weg te geven.
Resistance is futile.
  zondag 18 november 2018 @ 16:09:17 #275
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183224306
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 16:04 schreef Seven. het volgende:

[..]

Bal met aarde, in tweeën. Wortels van je plantje ertussen drukken. Vervolgens wikkel je er van die vellen mos omheen, ik had gewoon van dat papier waar mos gelijmd zit van Intratuin. Beetje inknippen en op maat maken. Vervolgens touw er omheen wikkelen. Uurtje werk, ook heel leuk om weg te geven.
Ziet er echt superleuk uit. Gaat dat geen water lekken?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183224636
Is er ergens een handig overzicht (met plaatjes het liefst) die laten zien of een plant giftig is voor katten? :@

Nadat begin dit jaar mijn ouwe maat overleed heb ik als een malle planten gekocht en ben nu weer aan het kijken om weer een poezenbeest te nemen. Maar waarschijnlijk moeten dan een paar planten weg :'( en ik wou dus even kijken welke giftig waren en welke niet. Qua naam weet ik van 90% niet wat het is.
  zondag 18 november 2018 @ 16:37:47 #277
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183224912
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 16:09 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ziet er echt superleuk uit. Gaat dat geen water lekken?
Valt mee, het wordt wel vochtig!
Resistance is futile.
  zondag 18 november 2018 @ 17:05:43 #278
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183225445
Ik ben aan het kijken naar grote planten die me aanspreken. Nu is mijn oog gevallen op de Chrysalidocarpus lutescens.

Heeft iemand daar ervaring mee :)?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zondag 18 november 2018 @ 17:06:00 #279
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183225451
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 16:37 schreef Seven. het volgende:

[..]

Valt mee, het wordt wel vochtig!
Dat is okay. Als t maar niet gaat druppen of zo.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Spellchecker zondag 18 november 2018 @ 19:30:25 #280
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_183228061
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 17:05 schreef Samzz het volgende:
Ik ben aan het kijken naar grote planten die me aanspreken. Nu is mijn oog gevallen op de Chrysalidocarpus lutescens.

Heeft iemand daar ervaring mee :)?
Dat ze "hoi" en "goeiemorgen" zeggen? Nee geen ervaring mee. :D
pi_183228070
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 15:50 schreef Seven. het volgende:
Ik wou ff m'n kokedama's delen hier. Inmiddels ruim een jaar oud, plantjes nog steeds blij. Water geef ik door ze onder de kraan te zetten, ministraaltje er bovenin laten lopen. Je kunt ze ook ophangen. Ik had toevallig een leuk schaaltje staan. Ik had er ook 1 onder een stolp, zag er supervet uit maar die zat binnen een dag of 3 onder de schimmel :')


Wie had in hemelsnaam gedacht dat Seven. zo'n knutselkoningin is. :+

Leuk joh! Mooi gemaakt!

quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 16:25 schreef Studiotje het volgende:
Is er ergens een handig overzicht (met plaatjes het liefst) die laten zien of een plant giftig is voor katten? :@

Nadat begin dit jaar mijn ouwe maat overleed heb ik als een malle planten gekocht en ben nu weer aan het kijken om weer een poezenbeest te nemen. Maar waarschijnlijk moeten dan een paar planten weg :'( en ik wou dus even kijken welke giftig waren en welke niet. Qua naam weet ik van 90% niet wat het is.
Ik heb die overzichten wel online gezien. Als je even Googled moet je vast iets vinden. Wat betreft dieren is de stelregel toch wel dat een plant giftig is totdat ander bewezen. Verschillende delen van een plant kunnen in meer of mindere mate giftig zijn. Sommige planten kunnen daarin de kroon spannen, maar het beste kan je dat zelf even opzoeken.

quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 17:05 schreef Samzz het volgende:
Ik ben aan het kijken naar grote planten die me aanspreken. Nu is mijn oog gevallen op de Chrysalidocarpus lutescens.

Heeft iemand daar ervaring mee :)?
Goudpalm toch? Het is vrijwel de standaard aankleding van iedere huiskamer en ze zijn daar dan ook erg geschikt voor. Gewoon doen en bekijken hoever je komt. Mooi zijn ze sowieso. Ikea heeft ze vaak staan voor een paar knaken.
  zondag 18 november 2018 @ 19:37:47 #282
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183228202
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:30 schreef Stratotanker het volgende:

[..]


Wie had in hemelsnaam gedacht dat Seven. zo'n knutselkoningin is. :+

Leuk joh! Mooi gemaakt!

[..]

Ik heb die overzichten wel online gezien. Als je even Googled moet je vast iets vinden. Wat betreft dieren is de stelregel toch wel dat een plant giftig is totdat ander bewezen. Verschillende delen van een plant kunnen in meer of mindere mate giftig zijn. Sommige planten kunnen daarin de kroon spannen, maar het beste kan je dat zelf even opzoeken.

[..]

Goudpalm toch? Het is vrijwel de standaard aankleding van iedere huiskamer en ze zijn daar dan ook erg geschikt voor. Gewoon doen en bekijken hoever je komt. Mooi zijn ze sowieso. Ikea heeft ze vaak staan voor een paar knaken.
Geen Ikea in de buurt, dus ik moet t met het tuincentrum doen.

Ik heb gekozen voor eentje van 1.60. Ik lees dat ze in een schotelpot moeten, daar ben ik niet zo weg van :'). Dus even kijken hoe ik dat op ga lossen.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183228318
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:30 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Ik heb die overzichten wel online gezien. Als je even Googled moet je vast iets vinden. Wat betreft dieren is de stelregel toch wel dat een plant giftig is totdat ander bewezen. Verschillende delen van een plant kunnen in meer of mindere mate giftig zijn. Sommige planten kunnen daarin de kroon spannen, maar het beste kan je dat zelf even opzoeken.

Ja, ondertussen een paar lijstjes gevonden en wat namen van planten. :P Stuk of 5 zijn giftig voor katten maar die hebben ondertussen al een mogelijk nieuw huisje gevonden. :D
pi_183228371
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 14:23 schreef CherryLips het volgende:
Zag net een Syngonium bij de supermarkt staan voor drie euro. Misschien dat ik zo nog terugga :')
Ennn gekocht.
Tap tap tap
  zondag 18 november 2018 @ 19:50:22 #285
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183228466
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 19:46 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ennn gekocht.
Foto *O*.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183228687
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 16:25 schreef Studiotje het volgende:
Is er ergens een handig overzicht (met plaatjes het liefst) die laten zien of een plant giftig is voor katten? :@

Nadat begin dit jaar mijn ouwe maat overleed heb ik als een malle planten gekocht en ben nu weer aan het kijken om weer een poezenbeest te nemen. Maar waarschijnlijk moeten dan een paar planten weg :'( en ik wou dus even kijken welke giftig waren en welke niet. Qua naam weet ik van 90% niet wat het is.
Neem je een kitten of een volwassen kat? Met kittens is toch alles ten dode opgeschreven :+
pi_183228735
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 20:01 schreef Koettie het volgende:

[..]

Neem je een kitten of een volwassen kat? Met kittens is toch alles ten dode opgeschreven :+
Ik wil er eentje uit het asiel een nieuw huisje geven :Y
pi_183228783
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 13:19 schreef CherryLips het volgende:
De potten van kwantum zijn vanaf morgen in de aanbieding, 2 + 1 gratis
Gaat dat ook om deze potten? Ik ga daar wel lekker op namelijk. Staat mooi bij aarde- en grijstinten. Het zou mooi zijn als ze nog een opaalgroene variant hebben. In de productomschrijving staat dat deze groen is, maar daar lijkt het niet echt op. Als het ook om deze gaat ga ik morgen meteen even neuzen.

https://www.kwantum.nl/se(...)4%3bsearchtext%3dpot
pi_183228809
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 20:05 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Gaat dat ook om deze potten? Ik ga daar wel lekker op namelijk. Staat mooi bij aarde- en grijstinten. Het zou mooi zijn als ze nog een opaalgroene variant hebben. In de productomschrijving staat dat deze groen is, maar daar lijkt het niet echt op. Als het ook om deze gaat ga ik morgen meteen even neuzen.

https://www.kwantum.nl/se(...)4%3bsearchtext%3dpot
[ afbeelding ]
Ja die bedoel ik :Y die "blauwe" heb ik ook. Alleen zijn ze best zwaar dus ik vraag me af hoe ik ze mee ga krijgen.
Tap tap tap
pi_183229029
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 19:50 schreef Samzz het volgende:

[..]

Foto *O*.
Hij is een beetje geplet in de verpakking :') en staat nog 1 kant op. En ik heb geen passende pot meer.


Tap tap tap
pi_183229306
Geven jullie je planten voeding in de winter? Aangezien ze toch blijven doorgroeien denk ik er aan om er weer aan te beginnen.
  zondag 18 november 2018 @ 20:30:37 #292
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_183229312
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 20:19 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Hij is een beetje geplet in de verpakking :') en staat nog 1 kant op. En ik heb geen passende pot meer.


[ afbeelding ]
Oh pretty.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_183229854
Oehhhh mooie potten. Maar tot nu toe aan m'n plantjes en potjes stop gehouden. Mag van de week wel een plant kopen maar dat is een cadeau dus heb ik zelf niets aan. Picus Trebie voor een vriendin.
pi_183229878
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 20:30 schreef bloempje-moi het volgende:
Geven jullie je planten voeding in de winter? Aangezien ze toch blijven doorgroeien denk ik er aan om er weer aan te beginnen.
Ik lees overal dat ze in de winter niet hoeven, dus ze hebben in oktober voorlopig voor het laatst gehad.
Tap tap tap
pi_183230758
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 20:47 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Ik lees overal dat ze in de winter niet hoeven, dus ze hebben in oktober voorlopig voor het laatst gehad.
Hier hetzelfde, maar alles groeit door dus de planten zijn niet in rust. Mijn Maranta krijgt twee nieuwe bladeren 😍


Hij groeit de hoogte in, maar ik zou hem graag wat voller willen.
pi_183231432
Trouwens, voor ik het vergeet. Vorige week mooi nog even een paar knollen van de Zamioculcas Zamiifolia f.variegata gescoord. Stratskis illustere plantjesparadijs is coming along quite nicely. _O_



[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2018 21:41:55 ]
pi_183231540
Mijn morganianum sedum heeft dit stadium bereikt. En nu? Gewoon laten gaan? Wortels in de grond proberen te steken?


Die variegata ZZ is tof!!
pi_183233011
quote:
1s.gif Op zondag 18 november 2018 19:37 schreef Samzz het volgende:

[..]

Geen Ikea in de buurt, dus ik moet t met het tuincentrum doen.

Ik heb gekozen voor eentje van 1.60. Ik lees dat ze in een schotelpot moeten, daar ben ik niet zo weg van :'). Dus even kijken hoe ik dat op ga lossen.
Die dingen zijn niet dood te krijgen, heb er al jaaaaren een van de ikea staan, gewoon in een afgesloten pot, en hij groeit rustig, soms een dode tak maar die trek je er makkelijk uit en dan straalt ie weer prachtig. Heerlijke plant. Vooral niet te moeilijk doen met dat ding, ze verkopen hem niet voor niks al decennia bij de ikea ;)
pi_183278930


Bloempjes!
pi_183291856
Leuke die bloempjes!

#Gurkie update!
Het gaat goed met Gurkie, is flink aan het groeien. In het voorjaar maar eens in een grotere pot.
2x per week een slokje en dagelijks een beetje nevel lijkt ze lekker te vinden.
Website: Sneaker-forum.nl
pi_183294020
En dicht.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')