abonnement Unibet Coolblue
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 18 oktober 2018 @ 20:33:28 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_182597245
Ik heb op 17 februari 2018 een elektrische bakfiets gekocht. Afgelopen week, dus binnen de garantietermijn van (volgens de verkoper) één jaar, klapte de accu ineens tijdens het fietsen. Het ding was zo lek als een mandje. Meteen uit de fiets gehaald en de verkoper gebeld. Garantie enz geen probleem.

Vandaag ben ik de accu wezen omruilen voor een nieuwe, maar omdat er bij het omruilen eigenlijk niet ter sprake is gekomen of ik op de nieuwe accu nu ook weer een jaar garantie heb waagde ik er een mailtje aan. Het antwoord dat ik kreeg luidde:
quote:
"Goedendag,

Nee, er geldt geen verlengde garantie.

De garantie wordt eenmalig gegeven op de eerste aanschaf.

Met vriendelijke groet,"
Nu vraag ik me af of dat antwoord wel rechtsgeldig is. Als deze accu er over zes maanden mee zou kappen zou ik dus geen garantie hebben, terwijl de accu net zes maanden oud is.

Iemand ervaring met een vergelijkbare situatie en hoe te handelen naar de verkoper??
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_182597423
Op zich klopt het dat het de garantie normaal gesproken niet verlengt als een product vervangen wordt.

Vraag is, wat voor levensduur mag je verwachten van een accu. Dat lijkt me het enige wat voor een consument bij zo'n aankoop relevant is, niet de garantie die je krijgt.

Ik neem aan dat je hem niet bedrijfsmatig gebruikt? Dan geldt consumentenkoop in beginsel niet, als is er nog zoiets als "reflexwerking".
pi_182597438
ik dacht dat accus altijd een verkorte garantieperiode hadden...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 18 oktober 2018 @ 20:47:56 #4
147316 crew  DJMO
#trut
pi_182597465
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:44 schreef MaGNeT het volgende:
Op zich klopt het dat hetde garantie normaal gesproken niet verlengt als een product vervangen wordt.

Vraag is, wat voor levensduur mag je verwachten van een accu. Dat lijkt me het enige dat relevant is, niet de garantie die je krijgt.
De (fabrieks)garantie is volgens de verkoper één jaar. (iets wat ik eigenlijk al belachelijk weinig vind, maar dat terzijde).

Van dat jaar fabrieksgarantie uitgaande, zou ik er van uitgaan dat ik op deze nieuwe accu dus een garantie heb tot 18-10-2019, en niet, zoals de verkoper beweert tot 17-02-2018 (de aanschafdatum van de bakfiets zelf)

Immers, deze accu is pas sinds vandaag in gebruik genomen, en niet al in februari....
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_182597493
quote:
99s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:47 schreef DJMO het volgende:

[..]

De (fabrieks)garantie is volgens de verkoper één jaar. (iets wat ik eigenlijk al belachelijk weinig vind, maar dat terzijde).

Van dat jaar fabrieksgarantie uitgaande, zou ik er van uitgaan dat ik op deze nieuwe accu dus een garantie heb tot 18-10-2019, en niet, zoals de verkoper beweert tot 17-02-2018 (de aanschafdatum van de bakfiets zelf)

Immers, deze accu is pas sinds vandaag in gebruik genomen, en niet al in februari....
Garantie wordt niet verlengd als een onderdeel wordt vervangen, tenzij de ondernemer dat zelf wel aanbiedt. Is ook logisch, anders zou je (als deze over een jaar weer stuk gaat) weer garantie kunnen claimen, en weer, en weer.... etc...
pi_182597496
Verkoper heeft in beginsel gelijk. Je hebt een overeenkomst gesloten bij aanschaf van het product. De garantie is gaan lopen vanaf het begin van die overeenkomst. Het vervangen van een onderdeel onder de garantie leidt niet tot een nieuwe overeenkomst, maar vind plaats als verplichting van de verkoper binnen de al bestaande overeenkomst.

Het enige wat in deze opvalt is de garantietermijn van 1 jaar. De vraag is of deze beantwoord aan de door de wetgever gestelde conformiteit (wettelijke garantie). De fabrieksgarantie staat daar los van: jij hebt een overeenkomst met de verkoper en niet met de fabriek.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182597551
Kleine aanvulling:

https://www.consumentenbond.nl/elektrische-fiets/garantie

quote:
Fabrieksgarantie accu
De garantie op een accu is meestal 1 of 2 jaar. De wet zegt dat de kwaliteit van een product redelijk moet zijn, dus moet ook de accu van een (dure) e-bike een redelijke levensduur hebben. Gaat een accu bijvoorbeeld net buiten de fabrieksgarantie stuk, dan is het redelijk dat niet de volle prijs voor een nieuwe accu wordt gerekend. De oude accu is wel een paar jaar gebruikt, dus het is ook niet redelijk om kosteloos een nieuwe te eisen.
Uit coulance hebben we klanten ook wel eens een extra half jaar garantie gegeven als ze er weinig vertrouwen in hadden, bijvoorbeeld een videokaart of HDD die net binnen de garantie stuk ging. Maar dat is dan een "gunst". Voor ons weinig risico, het uitvalspercentage is redelijk voorspelbaar.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 18 oktober 2018 @ 20:56:09 #8
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_182597591
quote:
en daarop de aanvulling wat ik er over kan vinden.
https://www.consumentenbo(...)nnen-garantietermijn

quote:
Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in. Koop je dus een camera met 2 jaar garantie en wordt het toestel na 1 jaar vervangen omdat het kapot is, dan heb je op je nieuwe nog 1 jaar garantie.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 18 oktober 2018 @ 20:57:02 #9
147316 crew  DJMO
#trut
pi_182597600
quote:
Deze accu ging ruim binnen het jaar stuk (sloeg ineens dood tijdens het rijden) en de monteur in de werkplaats durfde hem ook niet zonder handschoenen aan te pakken.

Waar het mij om gaat is dat ik dus vandaag een nieuwe accu in gebruik genomen heb, binnen de garantietermijn, waarbij ik dus eigenlijk verwacht dat de garantie op deze nieuwe accu ook gewoon één jaar is, zoals de oorspronkelijke garantie ook was.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_182597656
quote:
99s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:57 schreef DJMO het volgende:

[..]

Deze accu ging ruim binnen het jaar stuk (sloeg ineens dood tijdens het rijden) en de monteur in de werkplaats durfde hem ook niet zonder handschoenen aan te pakken.

Waar het mij om gaat is dat ik dus vandaag een nieuwe accu in gebruik genomen heb, binnen de garantietermijn, waarbij ik dus eigenlijk verwacht dat de garantie op deze nieuwe accu ook gewoon één jaar is, zoals de oorspronkelijke garantie ook was.
En dat is al uitgelegd, de garantie gaat niet opnieuw in, tenzij gunst van verkoper.

Bekijk het positief: je hebt een defecte accu achtergelaten die al gebruikt is en krijgt een hagelnieuwe terug.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 18 oktober 2018 @ 21:02:14 #11
147316 crew  DJMO
#trut
pi_182597720
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:59 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

En dat al is uitgelegd, de garantie gaat niet opnieuw in, tenzij gunst van verkoper.
Ja ik begrijp, maar ik ben het er niet mee eens. In die zin dat ik het oneerlijk vind richting de consument.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 18 oktober 2018 @ 21:03:08 #12
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_182597743
quote:
99s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 21:02 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ja ik begrijp, maar ik ben het er niet mee eens. In die zin dat ik het oneerlijk vind richting de consument.
Dat kan, maar helaas is de wetgeving niet altijd in de wil van de consument.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_182597829
quote:
99s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 21:02 schreef DJMO het volgende:

[..]

Ja ik begrijp, maar ik ben het er niet mee eens. In die zin dat ik het oneerlijk vind richting de consument.
Wat is er oneerlijk aan? Jij krijgt binnen garantie een gloednieuwe accu en houdt de bestaande garantieperiode.

Verkoper blijft zitten met een RMA procedure en een accu met nog slechts de resterende fabrieksgarantie.

Hij had ook een RMA kunnen aanvragen voor de accu en je 2-3 weken kunnen laten wachten tot de accu is geswapt maar dat heeft hij gelukkig niet gedaan.
pi_182597900
Stel dat het om een fietsband had gegaan:

situate 1: - winkelier plakt de band, garantie blijft lopen tot einde

situatie 2: - winkelier vervangt de band, garantie blijft lopen tot einde

Vind je dat je in situatie 2 weer een nieuwe garantie moet krijgen omdat hij als service direct een nieuwe, frisse en fruitige band pakt, terwijl hij blijft zitten met de oude band (die hij maar weer moet zien te claimen)?
pi_182598103
Dit herinnert me er wel aan dat ik bij aanschaf van een elektrische fiets gelijk maar voor een model kies waar een garantie-uitbreiding op de accu mogelijk is. En dan ook eerst ff de kleine lettertjes lezen... want de ene garantie is de andere niet ;)
pi_182598313
Volgens mij hoort er op het Vervangen onderdeel garantie te zitten. (niet opnieuw op de volledige bakfiets)
Anders zou je ieder defect met een gammel onderdeel kunnen vervangen dat het tot net na de garantie uithoud.

Stel je had geen garantie gehad en was naar een willekeurige fietsemaker gegaan en had daar een accu met plaatsing gekocht. Dan mag je er toch van uit gaan dat daar garantie op zit.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  Moderator / Kerstkaart terrorist donderdag 18 oktober 2018 @ 21:26:58 #17
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_182598349
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 21:25 schreef valentijn101 het volgende:
Stel je had geen garantie gehad en was naar een willekeurige fietsemaker gegaan en had daar een accu met plaatsing gekocht.
maar dan doe je een aankoop. Hierbij krijg je gewoon een 'gratis' vervangend onderdeel binnen de garantie. Daar zit wel een verschil tussen natuurlijk.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_182598358
In Nederland heeft dergelijk product toch minimaal 2 jaar garantie.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 18 oktober 2018 @ 21:34:21 #19
147316 crew  DJMO
#trut
pi_182598493
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 21:25 schreef valentijn101 het volgende:
Volgens mij hoort er op het Vervangen onderdeel garantie te zitten. (niet opnieuw op de volledige bakfiets)
Anders zou je ieder defect met een gammel onderdeel kunnen vervangen dat het tot net na de garantie uithoud.

Stel je had geen garantie gehad en was naar een willekeurige fietsemaker gegaan en had daar een accu met plaatsing gekocht. Dan mag je er toch van uit gaan dat daar garantie op zit.
Dit dus. Ik ga morgen wel even mailen met Tros Radar, kijken wat zij er van zeggen. ^O^
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_182598520
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 21:27 schreef Chinless het volgende:
In Nederland heeft dergelijk product toch minimaal 2 jaar garantie.
Eerste 6 maanden ligt bewijslast bij verkoper, daarna bij koper.
Garantie hangt af van product / verwachte levensduur.

Die 2 jaar is Europees maar daar mag vanaf geweken worden in het voordeel van de consument en dat is wat Nederland doet.

Winkels geven vaak standaard 2 jaar garantie maar ook daarna kan het zijn dat je wel degelijk nog recht hebt op garantie, al is het misschien maar deels.

Voorbeeld: een TV die 5 jaar mee zou moeten gaan, zou je bijvoorbeeld 40% van de reparatie moeten betalen als hij na 3 jaar stuk gaat.

Grootste probleem is: recht hebben vs recht krijgen, niet iedereen stapt naar een rechter, al kan je soms ook bij een "geschillencommissie" terecht als een winkel er bij is aangesloten.
pi_182598556
quote:
99s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 21:34 schreef DJMO het volgende:

[..]

Dit dus. Ik ga morgen wel even mailen met Tros Radar, kijken wat zij er van zeggen. ^O^
Er is iemand die zegt wat je wil horen "volgens mij" en de rest doet er niet meer toe?
  donderdag 18 oktober 2018 @ 21:38:50 #22
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_182598623
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 21:25 schreef valentijn101 het volgende:
Volgens mij hoort er op het Vervangen onderdeel garantie te zitten. (niet opnieuw op de volledige bakfiets)
Anders zou je ieder defect met een gammel onderdeel kunnen vervangen dat het tot net na de garantie uithoud.

Stel je had geen garantie gehad en was naar een willekeurige fietsemaker gegaan en had daar een accu met plaatsing gekocht. Dan mag je er toch van uit gaan dat daar garantie op zit.
Klopt, omdat je dan de overeenkomst, met daarin garantiebepaling, sluit.

Een vervanging binnen de garantie is geen nieuwe overeenkomst, enkel de naleving van de oude.
Laffe huichelaar
  donderdag 18 oktober 2018 @ 21:40:08 #23
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_182598655
quote:
99s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 21:34 schreef DJMO het volgende:

[..]

Dit dus. Ik ga morgen wel even mailen met Tros Radar, kijken wat zij er van zeggen. ^O^
Je krijgt hier tal van antwoorden van mensen die je vertellen hoe het juridisch, inclusief bronnen.

Als je daar niet naar luistert en naar radar gaat mailen, waarom open je dit topic dan?
Laffe huichelaar
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 18 oktober 2018 @ 21:40:10 #24
147316 crew  DJMO
#trut
pi_182598658
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 21:36 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Er is iemand die zegt wat je wil horen "volgens mij" en de rest doet er niet meer toe?
uiteraard neem ik dat wel mee in mijn overwegingen wel of geen 'zaak' aan te spannen tegen deze leverancier, maar het sterkt me wel in mijn overwegingen dat ik een punt heb tegen deze fietszaak.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_182598702
quote:
99s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 21:40 schreef DJMO het volgende:
uiteraard neem ik dat wel mee in mijn overwegingen wel of geen 'zaak' aan te spannen tegen deze leverancier, maar het sterkt me wel in mijn overwegingen dat ik een punt heb tegen deze fietszaak.
8)7

Succes met je zaak. Die je niet hebt... Echt, je zit ernaast.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')