quote:Laatste update: Kernpunten uit Persconferentie 13.00 uur aldus Mevr. van Kammeren (Politie Oss)
-Ongeval gebeurd tussen 800-830 op een bewaakte spoorwegoverweg in Oss
-Ongeval met een elektrische (STINT) bakfiets - werd geschept door een intercity vanuit Den Bosch naar Oss met daarin 57 passagiers
-NS heeft speciaal telefoonnummer geopend voor mensen die met vragen/emoties en die hulp behoeven.
-Oorzaak/Toedracht van het ongeval nog onbekend
-4 kinderen omgekomen in de leeftijd van basisschoolleerlingen
-Meerdere kinderen komen uit één gezin, wordt niet bevestigd of zij allen omgekomen zijn of niet. Het zou gaan om kinderen uit in totaal drie gezinnen
-1 kind + 1 volwassene zwaar gewond in het ziekenhuis
-Politie gaat niet in op vragen over speculaties omtrent de bakfiets (al dan niet op hol geslagen/technisch mankement) en dat zal onderzoek moeten uitwijzen
quote:Vier kinderen omgekomen bij ongeluk op het spoor bij Oss
OSS - Bij het ongeluk tussen een trein en een elektrische bakfiets op het spoor bij Oss zijn vier kinderen omgekomen. Dat bevestigt de politie. Ook raakten een kind en een volwassene zwaargewond. Het ongeluk gebeurde donderdagochtend rond halfnegen. De twee gewonden liggen in kritieke toestand in het ziekenhuis.
De omgekomen kinderen kwamen van een voorschoolse opvang. De vrouw die de bakfiets bestuurde, kwam van een kinderdagverblijf en had net een of meer kinderen afgezet bij een school. Ze was op weg naar een volgende school. Dat zeggen mensen die de vrouw kennen. De politie bevestigt dat het ging om een bakfiets van een kinderdagverblijf, op weg naar een school in Oss.
In wijkcentrum de Hille aan de Looveltlaan 25 in Oss is een opvangcentrum ingericht. Hier kunnen mensen met vragen terecht, laat de gemeente Oss weten. Burgemeester Wobine Buijs geeft aan 'geschrokken te zijn'. "Dit raakt ons allemaal. We zijn enorm van slag. Wij leven mee met alle families, de school, de kinderopvang en alle andere betrokkenen", zegt ze.
Voor getuigen, waaronder meerdere kinderen, is Slachtofferhulp geregeld. Over de oorzaak van het ongeluk is nog niks bekend.
De politie gaf meteen na het ongeluk al aan dat het om een zeer ernstig ongeluk op het spoor ging waarbij zwaargewonden en mogelijk meerdere doden waren gevallen.
ProRail spreekt na het ongeluk van 'een inktzwarte dag'. "Dit is echt heel erg verschrikkelijk'', aldus een woordvoerder. Het spoorbedrijf gaat, zoals bij ieder ongeluk, onderzoeken wat er precies is misgegaan. Het ongeval gebeurde bij een bewaakte overgang. Topman Pier Eringa van ProRail gaat zelf naar Oss. "Het is verschrikkelijk voor de nabestaanden en betrokkenen. Hier zijn geen woorden voor", aldus Eringa.
Ook bij de NS is men zeer aangeslagen na het zware ongeluk. Ze laten weten verder nog geen details te hebben over de toedracht. Ze worden op de hoogte gehouden door de politie. De aanrijding gebeurde met een trein tussen Nijmegen en Den Bosch. Het treinverkeer ligt stil. "Hoe erg, dit dramatische ongeluk in Oss", reageert NS-topman Roger van Boxtel op Twitter. "Onze gedachten zijn bij de slachtoffers, hun nabestaanden, bij de gewonden en bij de reizigers en onze collega's die erbij waren. Wat een verdriet."
Onderzoeksraad voor Veiligheid
Onderzoekers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn onderweg naar Oss. Dit laat de plaatsvervangend secretaris-directeur van de Onderzoeksraad weten.
Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur reageert op Twitter. "Uit de grond van mijn hart- heel erg veel sterkte aan alle betrokkenen', laat ze weten.
bronquote:Bij een ongeval op het spoor in Oss, waarbij een bakfiets is betrokken, zijn vanochtend zwaargewonden en mogelijk meerdere doden gevallen.
Volgens de politie zijn op de Braakstraat in de Brabantse plaats meerdere hulpdiensten aanwezig. Ook zijn traumahelikopters opgeroepen.
Meer informatie volgt
twitter:kingma_hylke twitterde op donderdag 20-09-2018 om 09:01:09 Er is GRIP 2 gemaakt. #grip2 #Oss #braakstraat reageer retweet
Een bakfiets. Dat belooft niet veel goeds.twitter:politieob twitterde op donderdag 20-09-2018 om 08:49:17 Hulpdiensten aanwezig in #Oss bij zeer ernstig ongeval op spoor #Braakstraat met trein en bakfiets. Zwaargewonden en mogelijk meerdere doden. Meer info volgt later. reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op donderdag 20 september 2018 10:11 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit is overigens het kinderdagverblijf waar de kinderen op zaten:http://kinderdagverblijfokido.nl/
Ouders en betrokkenen worden daar uiteraard nu opgevangen door slachtofferhulp.
Zou je het denken niet liever aan een paard over kunnen laten?quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:41 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Daarom denk ik ook dat het van onderaf gebeurt. Zonder de kabelboom aan te raken.
Jij mag blijkbaar wel denken dat de kabelboom beschadigd bij het verwijderen van de accu en ik mag niet denken dat er mogelijk andere manieren zijn.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zou je het denken niet liever aan een paard over kunnen laten?
Bewijs wil ik hebben niks denken!
Als je terug leest zie je dat ik daar overal een vraagteken bij geplaatst heb, het zou kunnen dat ik eentje vergeten ben, daarbij wil ik nog voegen hoop dat er geen monteur aan gewerkt heeft op een blauwe maandag met een sticky op zijn bek!quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:53 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Jij mag blijkbaar wel denken dat de kabelboom beschadigd bij het verwijderen van de accu en ik mag niet denken dat er mogelijk andere manieren zijn.
Dan wachten we toch maar de echte rapporten af.
Psst, op die foto die hij steeds aanhaalt is geen accu te zienquote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:53 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Jij mag blijkbaar wel denken dat de kabelboom beschadigd bij het verwijderen van de accu en ik mag niet denken dat er mogelijk andere manieren zijn.
Dan wachten we toch maar de echte rapporten af.
Nog nooit van Google gehoord?quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:41 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik gaf al eerder aan ik weet niet eens hoe die dingen uitzien, laat staan dat ik mijn kind ermee vervoeren zou laten!
Dan is mijn scherm kapot of jouw toetsenbord, Ik zie meer uitroeptekens dan vraagtekens.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:55 schreef john2406 het volgende:
Als je terug leest zie je dat ik daar overal een vraagteken bij geplaatst heb, het zou kunnen dat ik eentje vergeten ben, daarbij wil ik nog voegen hoop dat er geen monteur aan gewerkt heeft op een blauwe maandag met een sticky op zijn bek!
Hoezo gaat het nergens over? Het is speculeren naar de oorzaken. Dat de een het denkt beter te weten dan de ander maakt het nog niet minder interessant natuurlijk ..........quote:
Ah ik zie het ... vakman John weet niet waar de accu zitquote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:58 schreef GereDathan het volgende:
Psst, op die foto die hij steeds aanhaalt is geen accu te zien
Maw, als de stint op hol slaat versnelt hij tot de maximum snelheid, tenzij de gashendel in de "nulstand" staat.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 09:28 schreef GereDathan het volgende:
Nu blijkt dat ook het NFI een oplossing ziet voor het op hol slaan van een stint. 'Pas door het loslaten of volledig terugdraaien van de gashendel (kan) de snelheid van de stint eenvoudig wordt teruggebracht naar nul'. Met andere woorden: de stint kan gewoon tot stilstand worden gebracht door de bestuurder. Deze passage heeft de ILT weggelaten.
Als je dacht dat ik van mening was veranderd kom je toch echt bedrogen uit.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:06 schreef GereDathan het volgende:
Deze quote is ook wel noemenswaardig:
Ik hoop het toch zeer dat deze verder komen, anders kon men het ja een kleuter laten doen toch?quote:Op donderdag 18 oktober 2018 11:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ah ik zie het ... vakman John weet niet waar de accu zit
Ik mag aannemen dat die VMBO-er met de instructie van Stint al wat verder komt.
Gelijk als stroom voelt men niet met de bovenzijde van hand of vinger grijpt men zich stevig vast.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 12:30 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maw, als de stint op hol slaat versnelt hij tot de maximum snelheid, tenzij de gashendel in de "nulstand" staat.
Loslaten van de hendel is geen optie, je houdt je sowieso met beide handen vast als je rechtop staat, zeker wanneer de stint versnelt.
Men verwacht dat de stint meteen vertraagt als men minder "gas geeft", wanneer dat niet gebeurt denkt men dat de hendel niet werkt, dan is het mogelijk dat men zich niet meer bekommert om de stand van de hendel en enkel nog focust op de handrem links. Men zal ook gewend zijn aan de polsbeweging die nodig is om de gashendel tot in de nulpositie te draaien, maar bij een werkende stint verandert de positie van de armen ook omdat men naar voor "geworpen" wordt zodra men minder gas geeft en de stint vertraagt.
Wanneer de stint niet vertraagt als men gas mindert blijven de armen in dezelfde positie en moet je een grotere polsbeweging maken om de nulstand te bereiken. Wat men misschien niet beseft, het is een automatisme waar men niet over nadenkt.
Gelijk die schilder wat hier kwam schilderen, doe het mij eens voor, waarvoor heb ik jou dan nodig als ik het zelf beter kan!quote:Op donderdag 18 oktober 2018 11:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ah ik zie het ... vakman John weet niet waar de accu zit
Ik mag aannemen dat die VMBO-er met de instructie van Stint al wat verder komt.
Stroom voelen? Dat doe ik liever met een schroevendraaier met neon-lampje, of met een multimeter...quote:Op donderdag 18 oktober 2018 14:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Gelijk als stroom voelt men niet met de bovenzijde van hand of vinger grijpt men zich stevig vast.
Als het zijn moet doe ik het desnoods met een vinger, bovenzijde, de spieren trekken van alleen samen waardoor die vinger van de stroom afgaat, of draad.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 14:15 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Stroom voelen? Dat doe ik liever met een schroevendraaier met neon-lampje, of met een multimeter...
quote:Meerdere meldingen over op hol geslagen Stints ná ongeval Oss
Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn meerdere meldingen binnengekomen van op hol geslagen Stints ná het tragische ongeval in Oss. Uit nieuwe stukken die vanavond naar de Kamer zijn gestuurd blijkt dat er ook na het dodelijke ongeval meerdere Stints kampten met remproblemen.
,,Er is nog een Stint in een niet nader te noemen plaats in beslag genomen die op hol zou zijn geslagen’’, beschrijft een inspecteur in zijn onderzoeksverslag van zaterdag 29 september.
Dat is 9 dagen nadat in het Brabantse Oss vier kinderen zijn overleden op de spoorwegovergang. De vier overleden kinderen waren 4, 4, 6 en 8 jaar oud.
Ook daarna bleven de elektrische voertuigen kampen met stop- en remproblemen, zo blijkt nu uit twee van de in totaal 44 documenten die minister Cora van Nieuwenhuizen vanavond naar de Kamer zond. Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn na het tragische ongeval meerdere meldingen binnen gekomen van op hol geslagen Stints.
Camerabeelden
De medewerker ontvangt van nog een ander kinderdagverblijf foto’s en filmpjes waarin te zien is dat de Stint blijft rijden wanneer de gashendel wordt losgelaten, mogelijk door een gebroken gasveer.
,,Vanuit Midden-Nederland wordt bij de politie een melding gedaan van een Stint die niet wil stoppen’’, schrijft een medewerker van de Inspectie Leefomgeving en Transport op 29 september in zijn onderzoeksverslag. Wanneer dat precies was wordt uit het verslag niet duidelijk.
Kuren
Wat wel vast staat is dat het kinderdagverblijf uit Midden-Nederland zeven Stints heeft, waarvan er twee ‘regelmatig rem- en stopproblemen’ hebben. Ook na controle en reparatie blijven de twee Stints nóg problemen geven. Die twee slecht werkende Stints worden uit de running genomen.
Maar dan blijkt dat ook de vervangende Stint kuren vertoont. ,,Daarna is op 27 september bij een vervangende Stint opnieuw vastgesteld dat deze geen vaart minderde als het gas werd losgelaten’’, constateert de inspecteur. Dat is ruim een week na het dodelijke ongeval in Oss.
Opvallend is dat het bedrijf de aangifte wil intrekken omdat de meldster de indruk krijgt dat haar melding gaat leiden tot het van de weg halen van de Stint. De inspecteur vermoedt dat ze mogelijk contact heeft gehad met de fabrikant. De fabrikant bleef volhouden geen terugroepactie te willen doen en de Stints niet te willen stilzetten.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ngeval-oss~af3cefcc/
Dus?quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 00:41 schreef Fer het volgende:
Bijna een maand verder, de fabrikant zal nu langzaam in cashflow problemen komen als ze niet mogen rijden. Leasemaatschappij zal ook in zijn nek hijgen.
Maar als het vermoeden bestaat dat een vliegtuig is gecrasht door een ontwerpfout, dan blijven alle vliegtuigen van dat type een tijdje aan de grond.quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 08:19 schreef ietjefietje het volgende:
Het is ook best belachelijk dat de stints helemaal niet meer gebruikt mogen worden, er vallen regelmatig vliegtuigen uit de lucht, maar alles blijft gewoon lekker doorvliegen.
Bullshit, lees de artikelen eens door. En dan heb ik het niet over het rapport van de ILT. Er mankeert van alles aan die bak en er hebben zich al meerdere incidenten voorgedaan. Volledig terecht dat die van de weg gehaald is.quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 08:19 schreef ietjefietje het volgende:
Het is ook best belachelijk dat de stints helemaal niet meer gebruikt mogen worden, er vallen regelmatig vliegtuigen uit de lucht, maar alles blijft gewoon lekker doorvliegen.
Als er bewijs is....natuurlijk, maar dat kan meer dan een jaar duren...Zo viel er een Boeing 777 in Heathrow uit de lucht terwijl jaaren daarvoor hetzelfde was gebeurd met een Boeing 777.quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 08:59 schreef matspontius het volgende:
[..]
Bullshit, lees de artikelen eens door. En dan heb ik het niet over het rapport van de ILT. Er mankeert van alles aan die bak en er hebben zich al meerdere incidenten voorgedaan. Volledig terecht dat die van de weg gehaald is.
Vliegtuigen worden niet aan de grond gehouden na een crash? Als er een constructiefout de oorzaak wordt dat type vliegtuig wel degelijk aan de grond gehouden en gecontroleerd/aangepast. Zou ook wel erg dom zijn om dan maar gewoon door te vliegen met zo'n vliegtuig, niet?
Een jaar duren? Waarom duurt dit überhaupt zo lang? De Stint is niet een bijster ingewikkeld voertuig met veel en moeilijke onderdelen of zo. Verder hebben ze camerabeelden en ooggetuigen waaronder de machinist. Ik vermoed dat ze wachten met het geven van een rapport over de oorzaak tot de bestuurder geestelijk in staat is geweest uitleg te geven wat er is gebeurd ...quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 09:24 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Als er bewijs is....natuurlijk, maar dat kan meer dan een jaar duren...Zo viel er een Boeing 777 in Heathrow uit de lucht terwijl jaaren daarvoor hetzelfde was gebeurd met een Boeing 777.
duzzz
Of een combinatie? Vergeet de overheid ook niet als mede schuldige!quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 09:52 schreef Edding345 het volgende:
was het nou de schuld van de vrouw of de bakfiets?
En dat ding van de straat afhalen kon wel vlug? Komop zeg het moet vlugger kunnen, althans het begin moet vlugger kunnen uitstel kan altijd nog.quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 09:24 schreef ietjefietje het volgende:
[..]
Als er bewijs is....natuurlijk, maar dat kan meer dan een jaar duren...Zo viel er een Boeing 777 in Heathrow uit de lucht terwijl jaaren daarvoor hetzelfde was gebeurd met een Boeing 777.
duzzz
Dat kan duiden op het feit dat er flinke stront aan de knikker is bij de overheid. Waarom duurt dat onderzoek zo lang bij zo'n simpel voertuig?quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 11:17 schreef john2406 het volgende:
[..]
En dat ding van de straat afhalen kon wel vlug? Komop zeg het moet vlugger kunnen, althans het begin moet vlugger kunnen uitstel kan altijd nog.
Het onderzoek zal wel afgerond zijn. Nu nog de rapporten redigeren. En dat zwartlakken moet echt heel voorzichtig gebeuren, er mag geen woord worden overgeslagen...quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 12:12 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat kan duiden op het feit dat er flinke stront aan de knikker is bij de overheid. Waarom duurt dat onderzoek zo lang bij zo'n simpel voertuig?
Hoe kan dat dan, ik dacht dat er naar de aanpassingen een paar schades of dingen gebeurden, die de politie controleren deed, en die zagen dat niet?quote:Op zaterdag 20 oktober 2018 09:32 schreef HPoi het volgende:
De vergunning om dat ding op de openbare weg te gebruiken was er niet toch? Na de aanpassingen van de stint had deze opnieuw gekeurd moeten worden door rdw/Rijkswaterstaat weet ik veel wie er over stints gaan-instantie.
Heel eenvoudig, die vergunning is er niet en dan mag dat ding de openbare weg niet op. Voor auto's geldt exact hetzelfde, die moeten rdw gekeurd zijn voordat je met een nieuwe auto of nieuw autotype de weg op mag. De auto moet voldoen aan de term 'auto', met alle eisen die beschreven staan. Zelfde geldt voor de stint. Dat ding had geen toestemming zich op de openbare weg te begeven.
En geen woord over het ongeluk. Bah.quote:Op maandag 29 oktober 2018 03:00 schreef NeoDweezil het volgende:
'Ik heb gehuild'
Edwin Renzen: "Ik heb gehuild toen ik dit besluit moest nemen. Maar ik ben een ondernemer, ik kom deze klap wel weer te boven. Ik vind het erg voor m'n collega's en al onze partners die erin geloofden. Maar het ergst vind ik dat de oplossing die wij brachten voor een maatschappelijk probleem, wegvalt. Hoe moet dat nu met veilig en milieuvriendelijk vervoer van al die kinderen? Wij zijn nu weg, maar de problemen voor scholen en kinderopvang niet.
Qua milieuvriendelijkheid zal een stint vele malen vriendelijker zijn als de taxibusjes die nu weer terug gaan komen.quote:Op maandag 29 oktober 2018 07:07 schreef quirina het volgende:
Dat hij nog het “veilige en milieuvriendelijke”
“Van al die kinderen” aanhaalt ook he.
Een gemotoriseerde plastic badkuip!
Ik verwacht dat Renzen de onderzoeken afwacht en als de storm is gaan liggen onder andere naam start.quote:Op maandag 29 oktober 2018 07:16 schreef Sigaartje het volgende:
Binnenkort zal er wel een nieuw bedrijf komen met een dergelijk voertuig, maar dan met wel deugdelijke bedrading die ze zullen laten testen.
Het laatste nieuws daarover was dat dit maar bij een heel klein percentage het geval zou kunnen zijn en ILenT de conclusies op basis van te beperkt onderzoek getrokken had.quote:Op maandag 29 oktober 2018 07:16 schreef Sigaartje het volgende:
Binnenkort zal er wel een nieuw bedrijf komen met een dergelijk voertuig, maar dan met wel deugdelijke bedrading die ze zullen laten testen.
Ja, 25 tot 45 man zonder werk. Echt fantastisch, ik stond ook te juichen.quote:
Waarom zou dit fantastisch nieuws zijn?quote:
Dat vermoed ik ook. Maar ik denk dat er meer kapers op de kust zijn. Een taxibusje, hoge kosten. Zo’n stintidee is natuurlijk wel een mooie oplossing.quote:Op maandag 29 oktober 2018 07:23 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik verwacht dat Renzen de onderzoeken afwacht en als de storm is gaan liggen onder andere naam start.
Bravo ministertje!quote:Foutief proces-verbaal
Op 1 oktober laat de kinderopvang om 11 uur 's ochtends aan de politie weten dat de verklaring formeel moet worden ingetrokken. En, als de politie dat niet wil, dat er dan een aanvullende verklaring in het proces-verbaal moet worden opgenomen waarin de juiste lezing van de kinderopvang staat. De politie Oost-Brabant zegt toe dit te doen, en de opmerkingen van de kinderopvang door te geven aan het ILT.
Het ministerie besluit op 1 oktober de stint van de weg te halen, mede op basis van een foutief en onvolledig proces-verbaal. Het ministerie laat dit weekeinde weten dat men geen 'aanvullende verklaring' heeft kunnen vinden bij de politie. Het Openbaar Ministerie – dat het onderzoek naar 'Oss' leidt kon vragen van RTL Nieuws hierover dit weekeinde niet beantwoorden.
Het ministerie heeft na de schorsing nog tweemaal geprobeerd om het foutieve proces-verbaal toch te gebruiken in de bewijsvoering. In het kort geding dat tegen de minister was aangespannen door een kinderopvang in Almere. En voor het Kamerdebat, dat aanstaande donderdag is. Tot tweemaal toe is dat geweigerd door de kinderopvang, die erop wees dat dit niet door de beugel kon zonder de aanvullende verklaring.
Waarom zouden ze daaraan moeten voldoen? De luchtvaartindustrie hoeft toch ook niet te voldaan aan de normen en eisen van de Stint?quote:Op maandag 29 oktober 2018 08:52 schreef AchJa het volgende:
Tegen de tijd dat de Stint door de luchtvaartinspecties komt en normen hanteert praten we verder okee?
Het boeit toch verder niet dat het een spelletje zwarte pieten is geworden? De Stint is een gammel ding met gebreken wat nooit een typegoedkeuring had mogen krijgen.quote:Op maandag 29 oktober 2018 09:04 schreef GereDathan het volgende:
En nog wat extra achtergrond hoe de minister en het ILT de wereld naar hun hand proberen te zetten: https://www.rtlnieuws.nl/(...)-minister-over-stint
[..]
Bravo ministertje!
Donderdag zal er hopelijk gerechtigheid zijn, de Stint weer de weg op. Vervolgens een gedegen onderzoek. En daarna, daarna is er niemand meer om eventuele gebreken op te lossen. Aangezien Stintum moedwillig de vernieling in is getrapt.
Nogmaals bravo!
Hij had beter kunnen huilen om die 4 kleintjes, de familie en alle getraumatiseerde mensen. Daar hoor je hem niet over, gaat zielig lopen doen omdat zijn bedrijf failliet is Alleen maar met zijn eigen belang bezig - bah .......quote:Op maandag 29 oktober 2018 03:00 schreef NeoDweezil het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)zie-geen-uitweg-meer
Fabrikant stint vraagt faillissement aan: 'Ik zie geen uitweg meer'
De fabrikant van de stint gaat bankroet. Het bedrijf achter de elektronische bolderkar, Stintum, vraagt vandaag noodgedwongen faillissement aan bij de rechtbank. Directeur Edwin Renzen zegt tegen RTL Nieuws: "Ik zie geen uitweg, nu de overheid niet met ons in gesprek wil over hoe we de stint weer op de weg krijgen. Het is op."
De stint kwam in de problemen na het dramatisch ongeluk op het spoor in Oss, op 20 september, waarbij vier kinderen om het leven kwamen. Op 1 oktober besloot minister Cora van Nieuwenhuizen de stint 'uit voorzorg' van de weg te halen, omdat ze op basis van een verkennend onderzoek twijfels had over de veiligheid.
'Nooit serieuze problemen'
Renzen stelt dat het onderzoek op basis waarvan de stint van de weg is gehaald niet klopt: "De stint is niet onveilig. We weten nog niet wat de oorzaak van het ongeluk in Oss is. We weten wel dat er nog nooit serieuze problemen zijn geweest."
De ondernemer verwijt vooral de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) onwil: "Er is daar iets heel erg fout gegaan en daar zijn ze niet open over. Dat proberen ze weg te poetsen." Het bedrijf heeft bezwaar gemaakt bij het ministerie. Of een schadeclaim volgt, is nog niet duidelijk.
Fabrikant stint failliet:
'Van troetelbeer werden we paria'
'We zijn een spookbedrijf geworden'
Renzen hoopte in overleg met het ministerie toch nog tot een oplossing te komen. Na een laatste gesprek, afgelopen week, concludeerde Renzen: "Het was geen gesprek. Ze gaan wachten op alle onderzoeken. Die tijd hebben wij eenvoudig niet." Vrijdagavond heeft Renzen de werknemers van Stintum ingelicht.
Dinsdag besluit de rechtbank of de aanvraag voor het faillissement wordt goedgekeurd. Dan wordt een curator aangesteld. "Ik kan me niet voorstellen dat de aanvraag niet wordt toegewezen. De rek is eruit. Er komt al weken geen geld meer binnen, er gaat alleen maar meer geld uit aan extra kosten. We zijn een spookbedrijf geworden en er is geen redelijk perspectief meer. Het is op. Een mooi product is waardeloos schroot geworden." Een doorstart is volgens Renzen kansloos: "Het is schroot. Daar heb je recyclebedrijven voor. Daar zijn er al genoeg van."
Kinderopvangorganisaties in de knel
Het bankroet van de bedrijven achter de stint heeft grote gevolgen. Er reden zo'n 3500 stints rond, waarmee kinderopvangorganisaties dagelijks 200.000 kinderen heen en weer brachten. Zij moeten nu definitief op zoek naar andere oplossingen voor het vervoer van kinderen.
Renzen verwacht dat kinderopvangorganisaties in de knel zullen komen. "Kosten voor het vervoer lopen op. En ik krijg nu al signalen dat ouders moeten afhaken als de kinderopvang geen goed vervoer van en naar school kunnen regelen. In dat geval komt hun bedrijfsvoering in de knel."
Bikkelhard gevecht
Experts verwachten een bikkelhard gevecht over miljoenenclaims en aansprakelijkheid tussen alle betrokkenen: het ministerie en het Stintum, kinderopvangorganisaties en bedrijven die de stints kochten of leasen.
Bij Stintum werkten 25 mensen. Bij toeleveringsbedrijven nog een kleine 20. De stint werd in 2011 goedgekeurd door de overheid, als veilig beoordeeld en toegelaten tot het verkeer als 'bijzondere bromfiets'.
'Ik heb gehuild'
Edwin Renzen: "Ik heb gehuild toen ik dit besluit moest nemen. Maar ik ben een ondernemer, ik kom deze klap wel weer te boven. Ik vind het erg voor m'n collega's en al onze partners die erin geloofden. Maar het ergst vind ik dat de oplossing die wij brachten voor een maatschappelijk probleem, wegvalt. Hoe moet dat nu met veilig en milieuvriendelijk vervoer van al die kinderen? Wij zijn nu weg, maar de problemen voor scholen en kinderopvang niet.
Dus zijn bedrijf gaat failliet, misschien door de verkeerde reden, maar hij mag daar nooit iets over zeggen.quote:Op maandag 29 oktober 2018 09:36 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hij had beter kunnen huilen om die 4 kleintjes, de familie en alle getraumatiseerde mensen. Daar hoor je hem niet over, gaat zielig lopen doen omdat zijn bedrijf failliet is Alleen maar met zijn eigen belang bezig - bah .......
Hij mag zeggen wat hij wil maar het is opvallend dat hij uitsluitend met zijn bedrijf bezig is. Hij kan beter het onderzoek afwachten dan deze krampachtige acties - een kat in het nauw .....quote:Op maandag 29 oktober 2018 09:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus zijn bedrijf gaat failliet, misschien door de verkeerde reden, maar hij mag daar nooit iets over zeggen.
Hoe zei Wilders dat ook alweer in een debat met Rutte...?
Uitsluitend?quote:Op maandag 29 oktober 2018 09:45 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hij mag zeggen wat hij wil maar het is opvallend dat hij uitsluitend met zijn bedrijf bezig is. Hij kan beter het onderzoek afwachten dan deze krampachtige acties - een kat in het nauw .....
Nee, JIJ hoort dat niets over. Omdat jij selectief leest.quote:Op maandag 29 oktober 2018 09:36 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hij had beter kunnen huilen om die 4 kleintjes, de familie en alle getraumatiseerde mensen. Daar hoor je hem niet over, gaat zielig lopen doen omdat zijn bedrijf failliet is Alleen maar met zijn eigen belang bezig - bah .......
Dat mag als zij zich aan de regels hebben gehouden en fatsoenlijk materiaal hebben afgeleverd. Ze hebben de schijn tegen maar dat zal pas blijken uit het onderzoek, tot dan zou het wenselijk dat dit bedrijf zich op de achtergrond zou houden i.p.v. dit soort acties.quote:Op maandag 29 oktober 2018 09:55 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Uitsluitend?
Hij zit zeker in het nauw, net zoals zijn 45 medewerkers die nu werkloos zijn. Mogen die medewerkers daar wel van balen of moeten zij aan die vier overleden kinderen denken?
Die faillisementsaanvraag is er ook alleen maar om de schadeclaims voor te zijn.quote:Op maandag 29 oktober 2018 09:42 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Dus zijn bedrijf gaat failliet, misschien door de verkeerde reden, maar hij mag daar nooit iets over zeggen.
Hoe zei Wilders dat ook alweer in een debat met Rutte...?
Eigen belang dus!quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:02 schreef Nobu het volgende:
[..]
Die faillisementsaanvraag is er ook alleen maar om de schadeclaims voor te zijn.
Bronnetje?quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:02 schreef matspontius het volgende:
Het aanbieden van een Stint aan een KDV is akkoord volgens jou in deze situatie?
Ja? Faillissement aanvragen terwijl je nog voldoende bedrijfsvermogen hebt? Hoe dan?quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:02 schreef Nobu het volgende:
[..]
Die faillisementsaanvraag is er ook alleen maar om de schadeclaims voor te zijn.
Nee, want die ben je hiermee niet voor. Een faillissement ontslaat je niet van je verantwoordelijkheden.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:02 schreef Nobu het volgende:
[..]
Die faillisementsaanvraag is er ook alleen maar om de schadeclaims voor te zijn.
Weet ik veel. Kan ik toch nooit over oordelen en ga ik zeker niet doen noch poog ik dat te stellen. Zouden meer mensen moeten doen.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:02 schreef matspontius het volgende:
Het aanbieden van een Stint aan een KDV is akkoord volgens jou in deze situatie?
Is het lastig als je geen kennis hebt van hoe het werkt in de zakenwereld? Schadeclaims voorkom je niet door je failliet te laten verklaren. Je wordt niet failliet verklaard als je nog geld hebt.quote:
Wel als de aansprakelijkheid bij het bedrijf terechtkomt en niet bij de persoon Renzen.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:05 schreef GereDathan het volgende:
Nee, want die ben je hiermee niet voor. Een faillissement ontslaat je niet van je verantwoordelijkheden.
Ook voor die situatie maakt het niet uit of je wel of niet failliet bent.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Wel als de aansprakelijkheid bij het bedrijf terechtkomt en niet bij de persoon Renzen.
Weet ik veel?quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:06 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[quote] Op maandag 29 oktober 2018 10:07 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Weet ik veel. Kan ik toch nooit over oordelen en ga ik zeker niet doen. Zouden meer mensen moeten doen.
Ik vind dat er een fatsoenlijk en transparant onderzoek naar gedaan moet worden en ik lees berichten dat dit niet gebeurt.
Vervelend voor hem....maar, ja, dat is het risico van ondernemen. En door!quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:10 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ook voor die situatie maakt het niet uit of je wel of niet failliet bent.
Uiteindelijk kan je van een kale kip toch niet plukken, hij voorkomt hier enkel schulden mee. Wat een heel verstandig besluit is, als het geld op is en er zijn geen inkomsten dan houdt het op.
Dan moet het spel wel eerlijk gespeeld worden, dan is het inderdaad een acceptabel ondernemersrisico.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vervelend voor hem....maar, ja, dat is het risico van ondernemen. En door!
Ik heb er geen moeite mee. Zit er dan ook niet emotioneel in.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:18 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Dan moet het spel wel eerlijk gespeeld worden, dan is het inderdaad een acceptabel ondernemersrisico.
Waar staat dat het apparaat veilig was?quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:08 schreef GereDathan het volgende:
Die 3 mafklappers hier die kost wat kost bloed willen zien hebben geen enkel onderbouwd onderzoek voor hun aannames. Ze zouden in BNW moeten posten met hun nonsens. Er is nog geen enkel feit door hen gepresenteerd. Elke losse flodder die zij als feit aandragen is ondertussen al onderuit gehaald in meerdere artikelen.
Is geen gezeik, zijn zeer belangrijke feitenquote:
sarcasme En als reactie op de vele tegenstanders van de Stint in dit draadjequote:Op maandag 29 oktober 2018 07:35 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Waarom zou dit fantastisch nieuws zijn?
optie 1) Bedrijf valt niets te verwijten -> Onschuldig bedrijf failliet
optie 2) Bedrijf valt wel iets te verwijten -> Claims en schade zijn nergens meer te verhalen.
Ik zie het fantastische aspect niet. Wellicht kun jij dat aan mij uitleggen.
Totdat blijkt dat de Stint wel de oorzaak is van dit drama - wat zeer aannemelijk is. De NS/Prorail als oorzaak is weg. Enige andere oorzaak zou de volledige onbekwaamheid van de bestuurder zijn - wat niet zo aannemelijk is aangezien je wel een volledige debiel moet zijn om dit zelf te veroorzaken ...quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:36 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
sarcasme En als reactie op de vele tegenstanders van de Stint in dit draadje
GereDathan heeft het prima omschreven in zn posts hieronder. En zo sta ik er ook in.
En nu alle vliegtuigen aan de grond
NWS / Doden en zwaargewonden bij aanrijding tussen trein/bakfiets Oss #13
dan nog zie ik graag dat de Stint wordt aangepast en in niet op schroothoop komt.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:39 schreef matspontius het volgende:
[..]
Totdat blijkt dat de Stint wel de oorzaak is van dit drama - wat zeer aannemelijk is. De NS/Prorail als oorzaak is weg. Enige andere oorzaak zou de volledige onbekwaamheid van de bestuurder zijn - wat niet zo aannemelijk is aangezien je wel een volledige debiel moet zijn om dit zelf te veroorzaken ...
Dat ben ik met je eens omdat er aan het idee op zich niets mankeert. Sterker nog, prima voertuig mits een veilige en gecontroleerde constructie ..quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:41 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
dan nog zie ik graag dat de Stint wordt aangepast en in niet op schroothoop komt.
Waarom acht jij het aannemelijk? We zijn nu al een aantal weken verder, nog geen eenduidige oorzaak genoemd of naar buiten gebracht.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:39 schreef matspontius het volgende:
[..]
Totdat blijkt dat de Stint wel de oorzaak is van dit drama - wat zeer aannemelijk is. De NS als oorzaak is weg. Enige andere oorzaak zou de volledige onbekwaamheid van de bestuurder zijn - wat niet zo aannemelijk is aangezien je wel een volledige debiel moet zijn om dit zelf te veroorzaken ...
En dan is er weer een ongelukkig ongeval met de Stint -want dat is en blijft het- en begint het hele gezeik weer opnieuw.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:43 schreef matspontius het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens omdat er aan het idee op zich niets mankeert. Sterker nog, prima voertuig mits een veilige en gecontroleerde constructie ..
Niet als de oorzaak een foutieve constructie en een falende controle is ....quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:45 schreef Kamelenteen het volgende:
[..]
En dan is er weer een ongelukkig ongeval met de Stint -want dat is en blijft het- en begint het hele gezeik weer opnieuw.
Als blijkt dat dat aan ontwerp of constructiefouten ligt dan wordt de fabrikant gedwongen om dat te fiksen. En in het ergste geval kunnen die ook van de weg gehaald worden.quote:Op maandag 29 oktober 2018 11:25 schreef TLC het volgende:
Gelijk ook alle auto's van de weg halen, want die dingen zijn ook niet zo veilig blijkt uit de vele verkeersongelukken.
Als je de reconstructie van RTL leest blijkt dat die herkeuring niet hoeft (en de keuring sowieso een wassen neus is), en dat de wijzigingen ter verbetering van de veiligheid waren.quote:Op maandag 29 oktober 2018 11:32 schreef nixxx het volgende:
Het verschil is dat een autofabrikant zijn zaken in het algemeen beter voor elkaar heeft en niet zomaar wijzigingen in het ontwerp maakt zonder herkeuring
Dan hangt het RDW/ministerie en daarom veegt ILT momenteel de straatjes schoon. Het ongeluk is niet veroorzaakt door het inbouwen van een iets sterker motortje. De gebrekkige knijprem en gammele gashendel/stroomkabel zat er vroeger ook al in en dit is toen goedgekeurd door de RDW.quote:Op maandag 29 oktober 2018 10:47 schreef matspontius het volgende:
[..]
Niet als de oorzaak een foutieve constructie en een falende controle is ....
Dat is nog helemaal niet zeker... Sowieso geloof ik vooralsnog niets van het onderzoek van de ILT, want die hebben gewoon onwaarheden lopen verkopen: https://feitoffake.wordpr(...)et-kan-beantwoorden/quote:Op maandag 29 oktober 2018 09:35 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het boeit toch verder niet dat het een spelletje zwarte pieten is geworden? De Stint is een gammel ding met gebreken wat nooit een typegoedkeuring had mogen krijgen.
Die man heeft gewoon naar eer en geweten gehandeld, en nu wordt op discutabele wijze zijn bedrijf het faillissement in gewerkt. Stel je niet aan met je selectieve verontwaardiging.quote:Op maandag 29 oktober 2018 09:36 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hij had beter kunnen huilen om die 4 kleintjes, de familie en alle getraumatiseerde mensen. Daar hoor je hem niet over, gaat zielig lopen doen omdat zijn bedrijf failliet is Alleen maar met zijn eigen belang bezig - bah .......
Tja. Deze meneer heeft al meerdere keren, in daden en woorden, zijn medeleven laten zien. Deze directeur geeft zijn mening over zijn bedrijf en de gang van zaken. Hij is nu failliet en geeft daar zijn blik op.quote:Op maandag 29 oktober 2018 09:36 schreef matspontius het volgende:
[..]
Hij had beter kunnen huilen om die 4 kleintjes, de familie en alle getraumatiseerde mensen. Daar hoor je hem niet over, gaat zielig lopen doen omdat zijn bedrijf failliet is Alleen maar met zijn eigen belang bezig - bah .......
Dat. En omdat er 4 kleintjes op tragische wijze zijn verongelukt, is het gerechtvaardigd dat er nu 25 man hun baan verliezen ... als je zoals hem redeneertquote:Op maandag 29 oktober 2018 14:21 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Die man heeft gewoon naar eer en geweten gehandeld, en nu wordt op discutabele wijze zijn bedrijf het faillissement in gewerkt. Stel je niet aan met je selectieve verontwaardiging.
Het NFI zegt gewoon dat de mogelijkheid bestaat dat de stint op hol kan slaan en dat dit alleen maar onderbroken kan worden door het omdraaien van de contactsleutel...quote:Op maandag 29 oktober 2018 14:12 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Dat is nog helemaal niet zeker... Sowies geloof ik vooralsnog niets van het onderzoek van de ILT, want die hebben gewoon onwaarheden lopen verkopen: https://feitoffake.wordpr(...)et-kan-beantwoorden/
quote:Op maandag 29 oktober 2018 14:30 schreef manny het volgende:
[..]
Tja. Deze meneer heeft al meerdere keren, in daden en woorden, zijn medeleven laten zien. Deze directeur geeft zijn mening over zijn bedrijf en de gang van zaken. Hij is nu failliet en geeft daar zijn blik op.
Het gaat ook verder he. De wereld.
Heineken maakt vandaag ook gewoon reclame terwijl er dit weekend twee zijn doodgereden door een alcoholist met een bakkie op.
Die dader had trouwens getankt bij Shell. Ook allemaal open vandaag
En had een Peugeot. Vooralsnog hebben die vandaag de productie ook gewoon opgestart. Was wel even moeilijk hoorde ik, maar zijn toch van start gegaan.
Ben wel geschrokken van het relaas van deze man, hij schiet gewoon nog meer gaten in het 'onderzoek' (sorry, ik kan het werkelijk niet meer serieus nemen dat broddelwerk) van het ILT.quote:Op maandag 29 oktober 2018 14:12 schreef Ludootje het volgende:
[..]
Dat is nog helemaal niet zeker... Sowieso geloof ik vooralsnog niets van het onderzoek van de ILT, want die hebben gewoon onwaarheden lopen verkopen: https://feitoffake.wordpr(...)et-kan-beantwoorden/
Het NFI en eerdere problemen worden gemakshalve vergeten?quote:Op maandag 29 oktober 2018 14:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ben wel geschrokken van het relaas van deze man, hij schiet gewoon nog meer gaten in het 'onderzoek' (sorry, ik kan het werkelijk niet meer serieus nemen dat broddelwerk) van het ILT.
Helaas niet. Er is slechts een broddelwerkje van het ILT wat de minister heeft gebruikt om de Stint stil te zetten. Feitelijk is er nog niets bekend, het 'onderzoek' van het ILT is zodanig slecht, onvolledig en onjuist dat dit niet serieus genomen kan worden.quote:Op maandag 29 oktober 2018 13:35 schreef Physsic het volgende:
Is er eigenlijk inmiddels al onderzoek verricht aan de bewuste stint? Het was de bedoeling dat de stint van het ongeval zo lang mogelijk in de huidige toestand zou blijven en daarom werd onderzoek daaraan uitgesteld. Ik heb nog niet meegekregen of er inmiddels wel onderzoek aan is verricht.
ik vind het erg opvallend dat de andere media hier niet of nauwelijks over berichten.quote:Op maandag 29 oktober 2018 12:50 schreef trein2000 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)aniek-en-house-cards
zoals door mij reeds voorspeld, pure paniekpolitiek. schandalig dit!
Cora
beter lezen. Gas terug naar nul zorgt dat de stint de fout ontdekt en stil valt. Staat in de analyse van het NFIquote:Op maandag 29 oktober 2018 14:39 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het NFI zegt gewoon dat de mogelijkheid bestaat dat de stint op hol kan slaan en dat dit alleen maar onderbroken kan worden door het omdraaien van de contactsleutel...
"Slechts bij een klein percentage van de stints zou er mogelijk een probleem kunnen zijn, aldus het NFI, namelijk als bij een draadbreuk de ingebouwde schakelaar ('microswitch') niet werkt. Alleen in die gevallen zou de elektronische bolderkar alleen nog door het omdraaien van de contactsleutel kunnen worden gestopt."quote:Op maandag 29 oktober 2018 15:26 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
beter lezen. Gas terug naar nul zorgt dat de stint de fout ontdekt en stil valt. Staat in de analyse van het NFI
Verder kun je de motor nog in neutraal schakelen, werkt ook prima
Dan laat ik bij deze mijn medeleven betuigen dat dit bedrijf niet meer is!quote:Op maandag 29 oktober 2018 14:30 schreef manny het volgende:
[..]
Tja. Deze meneer heeft al meerdere keren, in daden en woorden, zijn medeleven laten zien. Deze directeur geeft zijn mening over zijn bedrijf en de gang van zaken. Hij is nu failliet en geeft daar zijn blik op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |