quote:Laatste update: Kernpunten uit Persconferentie 13.00 uur aldus Mevr. van Kammeren (Politie Oss)
-Ongeval gebeurd tussen 800-830 op een bewaakte spoorwegoverweg in Oss
-Ongeval met een elektrische (STINT) bakfiets - werd geschept door een intercity vanuit Den Bosch naar Oss met daarin 57 passagiers
-NS heeft speciaal telefoonnummer geopend voor mensen die met vragen/emoties en die hulp behoeven.
-Oorzaak/Toedracht van het ongeval nog onbekend
-4 kinderen omgekomen in de leeftijd van basisschoolleerlingen
-Meerdere kinderen komen uit één gezin, wordt niet bevestigd of zij allen omgekomen zijn of niet. Het zou gaan om kinderen uit in totaal drie gezinnen
-1 kind + 1 volwassene zwaar gewond in het ziekenhuis
-Politie gaat niet in op vragen over speculaties omtrent de bakfiets (al dan niet op hol geslagen/technisch mankement) en dat zal onderzoek moeten uitwijzen
quote:Vier kinderen omgekomen bij ongeluk op het spoor bij Oss
OSS - Bij het ongeluk tussen een trein en een elektrische bakfiets op het spoor bij Oss zijn vier kinderen omgekomen. Dat bevestigt de politie. Ook raakten een kind en een volwassene zwaargewond. Het ongeluk gebeurde donderdagochtend rond halfnegen. De twee gewonden liggen in kritieke toestand in het ziekenhuis.
De omgekomen kinderen kwamen van een voorschoolse opvang. De vrouw die de bakfiets bestuurde, kwam van een kinderdagverblijf en had net een of meer kinderen afgezet bij een school. Ze was op weg naar een volgende school. Dat zeggen mensen die de vrouw kennen. De politie bevestigt dat het ging om een bakfiets van een kinderdagverblijf, op weg naar een school in Oss.
In wijkcentrum de Hille aan de Looveltlaan 25 in Oss is een opvangcentrum ingericht. Hier kunnen mensen met vragen terecht, laat de gemeente Oss weten. Burgemeester Wobine Buijs geeft aan 'geschrokken te zijn'. "Dit raakt ons allemaal. We zijn enorm van slag. Wij leven mee met alle families, de school, de kinderopvang en alle andere betrokkenen", zegt ze.
Voor getuigen, waaronder meerdere kinderen, is Slachtofferhulp geregeld. Over de oorzaak van het ongeluk is nog niks bekend.
De politie gaf meteen na het ongeluk al aan dat het om een zeer ernstig ongeluk op het spoor ging waarbij zwaargewonden en mogelijk meerdere doden waren gevallen.
ProRail spreekt na het ongeluk van 'een inktzwarte dag'. "Dit is echt heel erg verschrikkelijk'', aldus een woordvoerder. Het spoorbedrijf gaat, zoals bij ieder ongeluk, onderzoeken wat er precies is misgegaan. Het ongeval gebeurde bij een bewaakte overgang. Topman Pier Eringa van ProRail gaat zelf naar Oss. "Het is verschrikkelijk voor de nabestaanden en betrokkenen. Hier zijn geen woorden voor", aldus Eringa.
Ook bij de NS is men zeer aangeslagen na het zware ongeluk. Ze laten weten verder nog geen details te hebben over de toedracht. Ze worden op de hoogte gehouden door de politie. De aanrijding gebeurde met een trein tussen Nijmegen en Den Bosch. Het treinverkeer ligt stil. "Hoe erg, dit dramatische ongeluk in Oss", reageert NS-topman Roger van Boxtel op Twitter. "Onze gedachten zijn bij de slachtoffers, hun nabestaanden, bij de gewonden en bij de reizigers en onze collega's die erbij waren. Wat een verdriet."
Onderzoeksraad voor Veiligheid
Onderzoekers van de Onderzoeksraad voor Veiligheid zijn onderweg naar Oss. Dit laat de plaatsvervangend secretaris-directeur van de Onderzoeksraad weten.
Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur reageert op Twitter. "Uit de grond van mijn hart- heel erg veel sterkte aan alle betrokkenen', laat ze weten.
bronquote:Bij een ongeval op het spoor in Oss, waarbij een bakfiets is betrokken, zijn vanochtend zwaargewonden en mogelijk meerdere doden gevallen.
Volgens de politie zijn op de Braakstraat in de Brabantse plaats meerdere hulpdiensten aanwezig. Ook zijn traumahelikopters opgeroepen.
Meer informatie volgt
twitter:kingma_hylke twitterde op donderdag 20-09-2018 om 09:01:09 Er is GRIP 2 gemaakt. #grip2 #Oss #braakstraat reageer retweet
Een bakfiets. Dat belooft niet veel goeds.twitter:politieob twitterde op donderdag 20-09-2018 om 08:49:17 Hulpdiensten aanwezig in #Oss bij zeer ernstig ongeval op spoor #Braakstraat met trein en bakfiets. Zwaargewonden en mogelijk meerdere doden. Meer info volgt later. reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op donderdag 20 september 2018 10:11 schreef Jor_Dii het volgende:
Dit is overigens het kinderdagverblijf waar de kinderen op zaten:http://kinderdagverblijfokido.nl/
Ouders en betrokkenen worden daar uiteraard nu opgevangen door slachtofferhulp.
Zou je het denken niet liever aan een paard over kunnen laten?quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:41 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Daarom denk ik ook dat het van onderaf gebeurt. Zonder de kabelboom aan te raken.
Jij mag blijkbaar wel denken dat de kabelboom beschadigd bij het verwijderen van de accu en ik mag niet denken dat er mogelijk andere manieren zijn.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:49 schreef john2406 het volgende:
[..]
Zou je het denken niet liever aan een paard over kunnen laten?
Bewijs wil ik hebben niks denken!
Als je terug leest zie je dat ik daar overal een vraagteken bij geplaatst heb, het zou kunnen dat ik eentje vergeten ben, daarbij wil ik nog voegen hoop dat er geen monteur aan gewerkt heeft op een blauwe maandag met een sticky op zijn bek!quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:53 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Jij mag blijkbaar wel denken dat de kabelboom beschadigd bij het verwijderen van de accu en ik mag niet denken dat er mogelijk andere manieren zijn.
Dan wachten we toch maar de echte rapporten af.
Psst, op die foto die hij steeds aanhaalt is geen accu te zienquote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:53 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Jij mag blijkbaar wel denken dat de kabelboom beschadigd bij het verwijderen van de accu en ik mag niet denken dat er mogelijk andere manieren zijn.
Dan wachten we toch maar de echte rapporten af.
Nog nooit van Google gehoord?quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:41 schreef john2406 het volgende:
[..]
Ik gaf al eerder aan ik weet niet eens hoe die dingen uitzien, laat staan dat ik mijn kind ermee vervoeren zou laten!
Dan is mijn scherm kapot of jouw toetsenbord, Ik zie meer uitroeptekens dan vraagtekens.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:55 schreef john2406 het volgende:
Als je terug leest zie je dat ik daar overal een vraagteken bij geplaatst heb, het zou kunnen dat ik eentje vergeten ben, daarbij wil ik nog voegen hoop dat er geen monteur aan gewerkt heeft op een blauwe maandag met een sticky op zijn bek!
Hoezo gaat het nergens over? Het is speculeren naar de oorzaken. Dat de een het denkt beter te weten dan de ander maakt het nog niet minder interessant natuurlijk ..........quote:
Ah ik zie het ... vakman John weet niet waar de accu zitquote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:58 schreef GereDathan het volgende:
Psst, op die foto die hij steeds aanhaalt is geen accu te zien
Maw, als de stint op hol slaat versnelt hij tot de maximum snelheid, tenzij de gashendel in de "nulstand" staat.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 09:28 schreef GereDathan het volgende:
Nu blijkt dat ook het NFI een oplossing ziet voor het op hol slaan van een stint. 'Pas door het loslaten of volledig terugdraaien van de gashendel (kan) de snelheid van de stint eenvoudig wordt teruggebracht naar nul'. Met andere woorden: de stint kan gewoon tot stilstand worden gebracht door de bestuurder. Deze passage heeft de ILT weggelaten.
Als je dacht dat ik van mening was veranderd kom je toch echt bedrogen uit.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 10:06 schreef GereDathan het volgende:
Deze quote is ook wel noemenswaardig:
Ik hoop het toch zeer dat deze verder komen, anders kon men het ja een kleuter laten doen toch?quote:Op donderdag 18 oktober 2018 11:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ah ik zie het ... vakman John weet niet waar de accu zit
Ik mag aannemen dat die VMBO-er met de instructie van Stint al wat verder komt.
Gelijk als stroom voelt men niet met de bovenzijde van hand of vinger grijpt men zich stevig vast.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 12:30 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Maw, als de stint op hol slaat versnelt hij tot de maximum snelheid, tenzij de gashendel in de "nulstand" staat.
Loslaten van de hendel is geen optie, je houdt je sowieso met beide handen vast als je rechtop staat, zeker wanneer de stint versnelt.
Men verwacht dat de stint meteen vertraagt als men minder "gas geeft", wanneer dat niet gebeurt denkt men dat de hendel niet werkt, dan is het mogelijk dat men zich niet meer bekommert om de stand van de hendel en enkel nog focust op de handrem links. Men zal ook gewend zijn aan de polsbeweging die nodig is om de gashendel tot in de nulpositie te draaien, maar bij een werkende stint verandert de positie van de armen ook omdat men naar voor "geworpen" wordt zodra men minder gas geeft en de stint vertraagt.
Wanneer de stint niet vertraagt als men gas mindert blijven de armen in dezelfde positie en moet je een grotere polsbeweging maken om de nulstand te bereiken. Wat men misschien niet beseft, het is een automatisme waar men niet over nadenkt.
Gelijk die schilder wat hier kwam schilderen, doe het mij eens voor, waarvoor heb ik jou dan nodig als ik het zelf beter kan!quote:Op donderdag 18 oktober 2018 11:09 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
Ah ik zie het ... vakman John weet niet waar de accu zit
Ik mag aannemen dat die VMBO-er met de instructie van Stint al wat verder komt.
Stroom voelen? Dat doe ik liever met een schroevendraaier met neon-lampje, of met een multimeter...quote:Op donderdag 18 oktober 2018 14:11 schreef john2406 het volgende:
[..]
Gelijk als stroom voelt men niet met de bovenzijde van hand of vinger grijpt men zich stevig vast.
Als het zijn moet doe ik het desnoods met een vinger, bovenzijde, de spieren trekken van alleen samen waardoor die vinger van de stroom afgaat, of draad.quote:Op donderdag 18 oktober 2018 14:15 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Stroom voelen? Dat doe ik liever met een schroevendraaier met neon-lampje, of met een multimeter...
quote:Meerdere meldingen over op hol geslagen Stints ná ongeval Oss
Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn meerdere meldingen binnengekomen van op hol geslagen Stints ná het tragische ongeval in Oss. Uit nieuwe stukken die vanavond naar de Kamer zijn gestuurd blijkt dat er ook na het dodelijke ongeval meerdere Stints kampten met remproblemen.
,,Er is nog een Stint in een niet nader te noemen plaats in beslag genomen die op hol zou zijn geslagen’’, beschrijft een inspecteur in zijn onderzoeksverslag van zaterdag 29 september.
Dat is 9 dagen nadat in het Brabantse Oss vier kinderen zijn overleden op de spoorwegovergang. De vier overleden kinderen waren 4, 4, 6 en 8 jaar oud.
Ook daarna bleven de elektrische voertuigen kampen met stop- en remproblemen, zo blijkt nu uit twee van de in totaal 44 documenten die minister Cora van Nieuwenhuizen vanavond naar de Kamer zond. Bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zijn na het tragische ongeval meerdere meldingen binnen gekomen van op hol geslagen Stints.
Camerabeelden
De medewerker ontvangt van nog een ander kinderdagverblijf foto’s en filmpjes waarin te zien is dat de Stint blijft rijden wanneer de gashendel wordt losgelaten, mogelijk door een gebroken gasveer.
,,Vanuit Midden-Nederland wordt bij de politie een melding gedaan van een Stint die niet wil stoppen’’, schrijft een medewerker van de Inspectie Leefomgeving en Transport op 29 september in zijn onderzoeksverslag. Wanneer dat precies was wordt uit het verslag niet duidelijk.
Kuren
Wat wel vast staat is dat het kinderdagverblijf uit Midden-Nederland zeven Stints heeft, waarvan er twee ‘regelmatig rem- en stopproblemen’ hebben. Ook na controle en reparatie blijven de twee Stints nóg problemen geven. Die twee slecht werkende Stints worden uit de running genomen.
Maar dan blijkt dat ook de vervangende Stint kuren vertoont. ,,Daarna is op 27 september bij een vervangende Stint opnieuw vastgesteld dat deze geen vaart minderde als het gas werd losgelaten’’, constateert de inspecteur. Dat is ruim een week na het dodelijke ongeval in Oss.
Opvallend is dat het bedrijf de aangifte wil intrekken omdat de meldster de indruk krijgt dat haar melding gaat leiden tot het van de weg halen van de Stint. De inspecteur vermoedt dat ze mogelijk contact heeft gehad met de fabrikant. De fabrikant bleef volhouden geen terugroepactie te willen doen en de Stints niet te willen stilzetten.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ngeval-oss~af3cefcc/
Dus?quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 00:41 schreef Fer het volgende:
Bijna een maand verder, de fabrikant zal nu langzaam in cashflow problemen komen als ze niet mogen rijden. Leasemaatschappij zal ook in zijn nek hijgen.
Maar als het vermoeden bestaat dat een vliegtuig is gecrasht door een ontwerpfout, dan blijven alle vliegtuigen van dat type een tijdje aan de grond.quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 08:19 schreef ietjefietje het volgende:
Het is ook best belachelijk dat de stints helemaal niet meer gebruikt mogen worden, er vallen regelmatig vliegtuigen uit de lucht, maar alles blijft gewoon lekker doorvliegen.
Bullshit, lees de artikelen eens door. En dan heb ik het niet over het rapport van de ILT. Er mankeert van alles aan die bak en er hebben zich al meerdere incidenten voorgedaan. Volledig terecht dat die van de weg gehaald is.quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 08:19 schreef ietjefietje het volgende:
Het is ook best belachelijk dat de stints helemaal niet meer gebruikt mogen worden, er vallen regelmatig vliegtuigen uit de lucht, maar alles blijft gewoon lekker doorvliegen.
Als er bewijs is....natuurlijk, maar dat kan meer dan een jaar duren...Zo viel er een Boeing 777 in Heathrow uit de lucht terwijl jaaren daarvoor hetzelfde was gebeurd met een Boeing 777.quote:Op vrijdag 19 oktober 2018 08:59 schreef matspontius het volgende:
[..]
Bullshit, lees de artikelen eens door. En dan heb ik het niet over het rapport van de ILT. Er mankeert van alles aan die bak en er hebben zich al meerdere incidenten voorgedaan. Volledig terecht dat die van de weg gehaald is.
Vliegtuigen worden niet aan de grond gehouden na een crash? Als er een constructiefout de oorzaak wordt dat type vliegtuig wel degelijk aan de grond gehouden en gecontroleerd/aangepast. Zou ook wel erg dom zijn om dan maar gewoon door te vliegen met zo'n vliegtuig, niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |