abonnement Unibet Coolblue
pi_182586851

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
pi_182586878
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 07:34 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Nogmaals: welke rassenpercentages moet je in je omgeving hebben voor je geen boerenkinkel meer bent? Wat is er gebeurd in je leven dat je dat überhaupt een teken van achterstelling ziet?
lol doe toch niet zo beledigd... de immigratie zit nu eenmaal eerst in de grote steden, ja toch.. meer bedoel ik er niet mee.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 10:43:21 #3
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182586918
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 10:35 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

je hebt hier zag schoorstenen waar ie vies kan worden, hoor...
verder snap ik je tijdlijn niet. we hadden vroeger een surinaamse neger piet.
Wie is "we"?
Ik heb hem bij ons nooit gezien. Ik heb tot dit jaar nog nergens gehoord dat Zwarte Piet een Surinamer moet voorstellen. Wat ook raar zou zijn, want bij de Sinterklaasviering in Paramaribo gaan de Surinamers zich als Zwarte Piet verkleden... en iedereen ziet het verschil met een Surinamer.
pi_182586972
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 10:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wie is "we"?
Ik heb hem bij ons nooit gezien. Ik heb tot dit jaar nog nergens gehoord dat Zwarte Piet een Surinamer moet voorstellen. Wat ook raar zou zijn, want bij de Sinterklaasviering in Paramaribo gaan de Surinamers zich als Zwarte Piet verkleden... en iedereen ziet het verschil met een Surinamer.
Ook dit gaat - denk ik - meer over hoe het overkomt dan over 'wetenschappelijke onbetwistbare feiten'.

Het kan dus best dat het op jou anders overkomt dan op iemand anders, ook al kijken jullie naar hetzelfde.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182587011
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 10:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wie is "we"?
Ik heb hem bij ons nooit gezien. Ik heb tot dit jaar nog nergens gehoord dat Zwarte Piet een Surinamer moet voorstellen. Wat ook raar zou zijn, want bij de Sinterklaasviering in Paramaribo gaan de Surinamers zich als Zwarte Piet verkleden... en iedereen ziet het verschil met een Surinamer.
bij mij vroeger, op tv, op school, op de padvinderij. allemaal hadden ze een surinaams accent. dat was jaren 70. ik weet niet hoe oud jij bent.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 11:08:09 #6
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182587294
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 10:48 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

bij mij vroeger, op tv, op school, op de padvinderij. allemaal hadden ze een surinaams accent. dat was jaren 70. ik weet niet hoe oud jij bent.
Dit.
Denk dat het vooral een leeftijdskwestie is. In mijn jeugd (vanaf begin jaren '80 kan ik me dingen herinneren) had piet een 'surinaams' accent en was vaak dom.
Mijn zus, die 9 jaar ouder is, kende de enge piet. Die niet alleen een 'surinaams' accent had, maar ook de roe nog had e.d.
Mijn neefje in de Randstad (nu 17) heeft niets van dat gezien. Die kent enkel de erg leuke piet zonder accent of engheid. Helaas heeft mijn zoon (nu 19) wel nog een zogenaamd overdreven 'surinaams' accent meegemaakt. Dat deden ze hier nog hier en daar (buiten de Randstad). Maar voor de meeste van zijn leeftijd geld dat niet.

Ik vind het volledig ontkennen van dit feit storend. Dat mensen zeggen, ja dat was zo en is er terecht uitgesloopt heb ik begrip voor (dat ze zonder die zaken het wel ok vinden dus). Maar dat piet vele jaren wel degelijk een 'neger' was is gewoon een keihard feit. Dat zag je in hoe piet genoemd werd (een kroesharige neger) en dat zag je in hoe piet gespeeld werd (met grotendeels dat overdreven 'surinaamse' accent).
Tuurlijk zullen er vast uitzonderingen geweest zijn waarbij dit (thuis) niet zo was, maar zelfs bij de officiele intochten gebeurde dit.

Nogmaals, ik heb er begrip voor dat mensen zeggen, dat is nu niet meer zo. Het kwalijke uit het steriotype is eruit gesloopt en dus is het zo prima. Maar hou op met dat ronduit ontkennen dat het zo was.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_182587378
Ik heb Zwarte Piet altijd als een slaaf van Sinterklaas gezien zelfs toen ik een kind was.
pi_182587434
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:08 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dit.
Denk dat het vooral een leeftijdskwestie is. In mijn jeugd (vanaf begin jaren '80 kan ik me dingen herinneren) had piet een 'surinaams' accent en was vaak dom.
Mijn zus, die 9 jaar ouder is, kende de enge piet. Die niet alleen een 'surinaams' accent had, maar ook de roe nog had e.d.
Mijn neefje in de Randstad (nu 17) heeft niets van dat gezien. Die kent enkel de erg leuke piet zonder accent of engheid. Helaas heeft mijn zoon (nu 19) wel nog een zogenaamd overdreven 'surinaams' accent meegemaakt. Dat deden ze hier nog hier en daar (buiten de Randstad). Maar voor de meeste van zijn leeftijd geld dat niet.

Ik vind het volledig ontkennen van dit feit storend. Dat mensen zeggen, ja dat was zo en is er terecht uitgesloopt heb ik begrip voor (dat ze zonder die zaken het wel ok vinden dus). Maar dat piet vele jaren wel degelijk een 'neger' was is gewoon een keihard feit. Dat zag je in hoe piet genoemd werd (een kroesharige neger) en dat zag je in hoe piet gespeeld werd (met grotendeels dat overdreven 'surinaamse' accent).
Tuurlijk zullen er vast uitzonderingen geweest zijn waarbij dit (thuis) niet zo was, maar zelfs bij de officiele intochten gebeurde dit.

Nogmaals, ik heb er begrip voor dat mensen zeggen, dat is nu niet meer zo. Het kwalijke uit het steriotype is eruit gesloopt en dus is het zo prima. Maar hou op met dat ronduit ontkennen dat het zo was.
inderdaad.
ik heb die enge, boze piet ook nog meegemaakt. bij de padvinderij stormde hij boos de ruimte binnen, gooide keihard pepernoten in de kinderen hun gezicht, en dreigde met zn roe. siterklaas moest hem in toom houden.
in die tijd, onder infloed van de hippies denk ik, kreeg men pas net oog voor de gevoelens van de kinderen. en van surinamers.

het liedje ging ook; ' want al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed.
en niet; want al ben ik zwart van het roet.
was gewoon een onverhulde hint naar de zogenaamd slechte aard van negers. te absurd voor woorden, als je er nu over nadenkt. maar het was wel zo.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 11:19:04 #9
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182587439
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 10:48 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

bij mij vroeger, op tv, op school, op de padvinderij. allemaal hadden ze een surinaams accent. dat was jaren 70. ik weet niet hoe oud jij bent.
Kind in de jaren 70, geen Pieten met Surinaams accent meegemaakt. Buiten de Randstad opgegroeid, dat wel. Volgens mij was het in het westen van het land (waar meer immigranten woonden) een veel prominenter verschijnsel dan elders.

Ook de Pieten op de tv spraken bij mijn weten accentloos Nederlands.
pi_182587441
Toen ik klein was wilde ik graag Zwarte Piet worden, leek mij een prachtige baan.
pi_182587471
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:14 schreef KingRadler het volgende:
Ik heb Zwarte Piet altijd als een slaaf van Sinterklaas gezien zelfs toen ik een kind was.
In elk geval als domme ondergeschikte, die zonder de wijsheid van de Sint volstrekt hulpeloos zou zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182587477
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:19 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Kind in de jaren 70, geen Pieten met Surinaams accent meegemaakt. Buiten de Randstad opgegroeid, dat wel. Volgens mij was het in het westen van het land (waar meer immigranten woonden) een veel prominenter verschijnsel dan elders.

Ook de Pieten op de tv spraken bij mijn weten accentloos Nederlands.
de tv piet had 100% zeker een raar accent. en alleen te beschrijven als een nederlander die een surinamer nadoet.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 11:22:37 #13
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182587488
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:18 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

het liedje ging ook; ' want al ben ik zwart als roet, ik meen het wel goed.
en niet; want al ben ik zwart van het roet.
was gewoon een onverhulde hint naar de zogenaamd slechte aard van negers. te absurd voor woorden, als je er nu over nadenkt. maar het was wel zo.
Nee, het "was niet zo". Dat is jouw interpretatie. Als je er nog eens wat langer over nadenkt zou je ook kunnen concluderen dat de schrijfster kinderen duidelijk probeert te maken dat zgn. "negers" best vertrouwd kunnen worden, ook al hebben ze dan dezelfde kleur als die enge boeman die volgens de verhaaltjes aan de deur kwam rammelen.
pi_182587516
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:22 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, het "was niet zo". Dat is jouw interpretatie. Als je er nog eens wat langer over nadenkt zou je ook kunnen concluderen dat de schrijfster kinderen duidelijk probeert te maken dat zgn. "negers" best vertrouwd kunnen worden, ook al hebben ze dan dezelfde kleur als die enge boeman die volgens de verhaaltjes aan de deur kwam rammelen.
is nog steeds een hint naar bang zijn voor mensen met een zwarte huidskleur.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 11:36:45 #15
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182587674
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:21 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de tv piet had 100% zeker een raar accent. en alleen te beschrijven als een nederlander die een surinamer nadoet.
Ik hoor hier 100% zeker geen raar accent, en al helemaal niet dat van een Nederlander die een Surinamer nadoet.


Voor de jaren 70 sprak hij vaak wel "gekleurd" Nederlands, maar dat schijnt gebaseerd te zijn geweest op een Indonesisch accent. Enfin, die periode heb ik niet meegemaakt.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 11:41:05 #16
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182587773
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:25 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

is nog steeds een hint naar bang zijn voor mensen met een zwarte huidskleur.
Ja, als feitelijke toestand. En een verzekering dat kinderen niet bang hoeven te zijn voor mensen met een zwarte huidskleur.
pi_182587841
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:22 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, het "was niet zo". Dat is jouw interpretatie. Als je er nog eens wat langer over nadenkt zou je ook kunnen concluderen dat de schrijfster kinderen duidelijk probeert te maken dat zgn. "negers" best vertrouwd kunnen worden, ook al hebben ze dan dezelfde kleur als die enge boeman die volgens de verhaaltjes aan de deur kwam rammelen.
Als je lang genoeg doordenkt, wordt alles recht dat krom is.

Dat verandert echter niets aan de betekenis van woorden in de Nederlandse taal.
1 + 1 = blauw
  donderdag 18 oktober 2018 @ 11:49:46 #18
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182587999
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:43 schreef Kamina het volgende:

[..]

Als je lang genoeg doordenkt, wordt alles recht dat krom is.

Dat verandert echter niets aan de betekenis van woorden in de Nederlandse taal.
Bespaar je de moeite, ik hap niet meer.
pi_182588173
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:08 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dit.
Denk dat het vooral een leeftijdskwestie is. In mijn jeugd (vanaf begin jaren '80 kan ik me dingen herinneren) had piet een 'surinaams' accent en was vaak dom.
Mijn zus, die 9 jaar ouder is, kende de enge piet. Die niet alleen een 'surinaams' accent had, maar ook de roe nog had e.d.
Mijn neefje in de Randstad (nu 17) heeft niets van dat gezien. Die kent enkel de erg leuke piet zonder accent of engheid. Helaas heeft mijn zoon (nu 19) wel nog een zogenaamd overdreven 'surinaams' accent meegemaakt. Dat deden ze hier nog hier en daar (buiten de Randstad). Maar voor de meeste van zijn leeftijd geld dat niet.

Ik vind het volledig ontkennen van dit feit storend. Dat mensen zeggen, ja dat was zo en is er terecht uitgesloopt heb ik begrip voor (dat ze zonder die zaken het wel ok vinden dus). Maar dat piet vele jaren wel degelijk een 'neger' was is gewoon een keihard feit. Dat zag je in hoe piet genoemd werd (een kroesharige neger) en dat zag je in hoe piet gespeeld werd (met grotendeels dat overdreven 'surinaamse' accent).
Tuurlijk zullen er vast uitzonderingen geweest zijn waarbij dit (thuis) niet zo was, maar zelfs bij de officiele intochten gebeurde dit.

Nogmaals, ik heb er begrip voor dat mensen zeggen, dat is nu niet meer zo. Het kwalijke uit het steriotype is eruit gesloopt en dus is het zo prima. Maar hou op met dat ronduit ontkennen dat het zo was.
Mooie post dit. Laat goed zien wat de verschillende aspecten zijn die men beleeft aan dit feest, en dat binnen één familie.
1 + 1 = blauw
pi_182588211
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:22 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, het "was niet zo". Dat is jouw interpretatie. Als je er nog eens wat langer over nadenkt zou je ook kunnen concluderen dat de schrijfster kinderen duidelijk probeert te maken dat zgn. "negers" best vertrouwd kunnen worden, ook al hebben ze dan dezelfde kleur als die enge boeman die volgens de verhaaltjes aan de deur kwam rammelen.
Creatief, maar dat vermeld moet worden dat de neger geen boeman is is natuurlijk best dubieus.

Anders gezegd: als het vanzelfsprekend was, dan zou dat ook niet vermeld hoeven worden. Kennelijk ziet de schrijver van de tekst in het uiterlijk van ZP een reden om hem niet te vertrouwen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182588300
quote:
14s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:57 schreef Kamina het volgende:

[..]

Mooie post dit. Laat goed zien wat de verschillende aspecten zijn die men beleeft aan dit feest, en dat binnen één familie.
Enkele voorbeelden her en der kan je altijd wel vinden. Dat maakt het echter nog geen feit.Of wist je dat niet?
pi_182588403
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:36 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik hoor hier 100% zeker geen raar accent, en al helemaal niet dat van een Nederlander die een Surinamer nadoet.





Voor de jaren 70 sprak hij vaak wel "gekleurd" Nederlands, maar dat schijnt gebaseerd te zijn geweest op een Indonesisch accent. Enfin, die periode heb ik niet meegemaakt.
okee. herinnerde ik me anders, met piet reumer die wel zo praatte. maar misschien heb ik het mis.

hier zit wel 1 domme, oude stijl piet bij, die met licht accent en verkeerde grammatica praat. ik vermoedt dat dit al corrigerend bedoelt was, hij wordt neergezet als uitzondering en heet al pedrito, een spaanse naam. 4 minuut 20.

hier zit ook al een echte roetveegpiet bij, 41.20

oudere filmpjes met pratende pieten zijn helaas niet te vinden.



[ Bericht 8% gewijzigd door pokkerdepok op 18-10-2018 12:28:07 ]
pi_182588479
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:02 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Enkele voorbeelden her en der kan je altijd wel vinden. Dat maakt het echter nog geen feit.Of wist je dat niet?
Deze voorbeelden zijn te vinden bij iedereen buiten de grote stad of die dertig jaar geleden of meer geboren is.

En 2 jaar geleden nog op nationale televisie. :{
1 + 1 = blauw
pi_182588521
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:12 schreef Kamina het volgende:

[..]

Deze voorbeelden zijn te vinden bij iedereen buiten de grote stad of die dertig jaar geleden of meer geboren is.

En 2 jaar geleden nog op nationale televisie. :{
Leuk geprobeerd, ik weet uit eigen ervaring dat het anders is en niet van horen zeggen.
pi_182588562
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:14 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Leuk geprobeerd, ik weet uit eigen ervaring dat het anders is en niet van horen zeggen.
Zelfde hier, maar leuk geprobeerd.
1 + 1 = blauw
pi_182588594
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:12 schreef Kamina het volgende:

[..]

Deze voorbeelden zijn te vinden bij iedereen buiten de grote stad of die dertig jaar geleden of meer geboren is.

En 2 jaar geleden nog op nationale televisie. :{
Hoe dan precies?
ZP is juist een positief figuur voor ieder kind geweest. Dat nu een aantal volwassen schreeuwers er anders over denken voor andere doeleinden is hun probleem.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182588677
quote:
12s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:17 schreef Kamina het volgende:

[..]

Zelfde hier, maar leuk geprobeerd.
Dat de antipieten in een discriminerende, racistische omgeving zijn opgegroeid en/of opgevoed, geeft ze nog geen reden om dat op de rest van de bevolking te projecteren.
pi_182588869
-edit-

[ Bericht 50% gewijzigd door NanKing op 18-10-2018 15:04:40 (totaal offtopic) ]
  donderdag 18 oktober 2018 @ 12:35:00 #29
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182588888
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Creatief, maar dat vermeld moet worden dat de neger geen boeman is is natuurlijk best dubieus.

Anders gezegd: als het vanzelfsprekend was, dan zou dat ook niet vermeld hoeven worden. Kennelijk ziet de schrijver van de tekst in het uiterlijk van ZP een reden om hem niet te vertrouwen.
Ik zeg toch ook niet dat het vanzelfsprekend was? Wat je je wellicht niet realiseert is dat kinderen in die tijd (1907, meen ik) nog werden geconfronteerd met verhalen over een zwarte kinderschrik die vanuit donkere hoekjes op kinderen zat te loeren. Van de kleur zwart ging gewoon een dreiging uit. De schrijfster zegt niets meer dan "ik ben zwart, maar niet gevaarlijk". Welke conclusie je daaraan wilt verbinden is aan jou, maar er zijn meer voorbeelden bekend van kinderlectuur uit die periode waarin kinderen wordt verteld dat de zwarte kleur van "negers" toch echt niet betekent dat ze van binnen slecht zijn. Ik kan ze desgewenst op een later tijdstip wel opzoeken.
pi_182588947
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:19 schreef Red_85 het volgende:
ZP is juist een positief figuur voor ieder kind geweest.
Dan heb je niet goed opgelet de laatste jaren als je dat met droge ogen beweert.
pi_182589076
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dan heb je niet goed opgelet de laatste jaren als je dat met droge ogen beweert.
Alleen de koters die geïndoctrineerd zijn met racisme en haat door de antipieten moeten wat anders zeggen. Voor de rest is er geen kind die ZP niet mag.

Voor de rest sluit deze er wel bij aan:
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dat de antipieten in een discriminerende, racistische omgeving zijn opgegroeid en/of opgevoed, geeft ze nog geen reden om dat op de rest van de bevolking te projecteren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182589134
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:46 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Alleen de koters die geïndoctrineerd zijn met racisme en haat door de antipieten moeten wat anders zeggen. Voor de rest is er geen kind die ZP niet mag.
Mooie No True Scotsman wel.
pi_182589157
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:49 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Mooie No True Scotsman wel.
Het is gewoon de waarheid. Dat jij, samen met je antipietvriendjes, nu wat anders in je hoofd heb zitten kan ik weinig aan doen. Maar projecteer je haat niet op een ander.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182589168
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het is gewoon de waarheid. Dat jij, samen met je antipietvriendjes, nu wat anders in je hoofd heb zitten kan ik weinig aan doen. Maar projecteer je haat niet op een ander.
Zelfs als het waar is is het een drogreden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182589212
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zelfs als het waar is is het een drogreden.
In jouw bevinding is het een drogreden, dat maakt het nog geen drogreden.
pi_182589262
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zelfs als het waar is is het een drogreden.
Nope.

De antipieten projecteren hun eigen waarheid op die van een ander. Vanuit hun eigen haat, hersenspinsels en eigen belangen beweren zij zelf met droge ogen dat iedere voorstander van ZP of 'witmang' wel een racist zou moeten zijn. Racisme 'is zelfs zo normaal als de broodtrommel bij de blanken' volgens airfryer vorige week in de rechtszaal.

Dus hoezo je haat projecteren op een ander?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182589275
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:50 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Het is gewoon de waarheid.
Nope. Daar kun je niets over zeggen en beweer je alleen maar omdat je zo extreem in de discussie staat. Er zijn meer kanten dan de extremistische haters en de pro-Pieters. Maar dat past niet in je systeem want iedereen die ook maar een beetje een ander geluid voortbrengt zet je meteen weg in het extremistische anti-kamp.

Treurig.
pi_182589296
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nope.

De antipieten projecteren hun eigen waarheid op die van een ander.

Dus hoezo je haat projecteren op een ander?
Pot verwijt de ketel dat-ie roet ziet.
pi_182589365
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:56 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Nope. Daar kun je niets over zeggen en beweer je alleen maar omdat je zo extreem in de discussie staat. Er zijn meer kanten dan de extremistische haters en de pro-Pieters. Maar dat past niet in je systeem want iedereen die ook maar een beetje een ander geluid voortbrengt zet je meteen weg in het extremistische anti-kamp.

Treurig.
In deze discussie zijn er maar 2 kampen. Volgens de antipieten dan.
De antipieten en de extreemrechtse nazi fascisten welke afstammen van de slavenhouders.

Aangezien jij je vaker in andere topics ook vrij raar hebt uitgelaten en je stellingname continu tegen de blanke NL'er is, ben jij er ook zo een die inmiddels je haat projecteert op een ander. En nu mij beticht van extremisme. Ga poepen ofso.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182589408
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 13:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]

In deze discussie zijn er maar 2 kampen. Volgens de antipieten dan.
Niet alleen volgens de anti-Pieten blijkbaar, want daar conformeer jij je constant aan. Er zijn veel meer kampen, maar die passen niet in je zwart-witte wereldbeeld kennelijk.
pi_182589520
quote:
7s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 13:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Niet alleen volgens de anti-Pieten blijkbaar, want daar conformeer jij je constant aan. Er zijn veel meer kampen, maar die passen niet in je zwart-witte wereldbeeld kennelijk.
Voor mij is die er wel, want ik denk niet zo in hokjes. Zal je vreemd in de ogen zien, maargoed, jouw probleem.
Dat beeld werd vorige week weer bevestigd door jeffrey airfryer zelf in de rechtszaal van leeuwarden dat ze zo staan in hun haat, dus hoezo 'conformeer' ik me aan die stelling? Zo wordt er naar mij gekeken. Ik zet alleen even een spiegeltje voor van wat zij veroorzaken en wat hier ook wordt veroorzaakt door de meeste antipieten.

Hoe denk je dat de discussie aan het escaleren is?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182589617
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 13:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Voor mij is die er wel, want ik denk niet zo in hokjes. Zal je vreemd in de ogen zien, maargoed, jouw probleem.
Dat beeld werd vorige week weer bevestigd door jeffrey airfryer zelf in de rechtszaal van leeuwarden dat ze zo staan in hun haat, dus hoezo 'conformeer' ik me aan die stelling? Zo wordt er naar mij gekeken. Ik zet alleen even een spiegeltje voor van wat zij veroorzaken en wat hier ook wordt veroorzaakt door de meeste antipieten.
Leuk maar nee. Je beweert net notabene dat er maar 2 kampen zijn en dat er geen kinderen zijn die niet beïnvloed zijn door het anti-kamp. Dat is niet slechts 'een spiegeltje voorhouden'.
pi_182590726
Ik stel vast dat de fanatieke anti-Zwarte Pieters bestaan uit kneuzen die gefaald zijn in het leven, gepaard gaande met een slavernijcomplex waar het doel herstelbetalingen zijn. Zij worden geholpen door media die zoeken naar sensatie en actief meehelpen aan afbraak van Nederlands cultureel erfgoed. Tot slot zijn er wat 'witte hulpjes' in de grote steden.

Zullen we over gaan tot de orde van de dag?

https://www.telegraaf.nl/(...)vast-aan-zwarte-piet
https://www.telegraaf.nl/(...)ie-zeggen-we-massaal
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182590777
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:53 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

In jouw bevinding is het een drogreden, dat maakt het nog geen drogreden.
Argumenten voor of tegen ZP zijn ieg niet goed of slecht afhankelijk van de achtergrond van degene die ze gebruikt. Dan worden het toch wel objectief drogredenen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182590819
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Argumenten voor of tegen ZP zijn ieg niet goed of slecht afhankelijk van de achtergrond van degene die ze gebruikt.
Ben ik het volledig mee eens.
pi_182590959
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ben ik het volledig mee eens.
Waarom post je dan dit soort dingen?

quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:23 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dat de antipieten in een discriminerende, racistische omgeving zijn opgegroeid en/of opgevoed, geeft ze nog geen reden om dat op de rest van de bevolking te projecteren.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182590973
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:14 schreef Oostwoud het volgende:
Ik stel vast dat de fanatieke anti-Zwarte Pieters bestaan uit kneuzen die gefaald zijn in het leven, gepaard gaande met een slavernijcomplex waar het doel herstelbetalingen zijn. Zij worden geholpen door media die zoeken naar sensatie en actief meehelpen aan afbraak van Nederlands cultureel erfgoed. Tot slot zijn er wat 'witte hulpjes' in de grote steden.

Zullen we over gaan tot de orde van de dag?

https://www.telegraaf.nl/(...)vast-aan-zwarte-piet
https://www.telegraaf.nl/(...)ie-zeggen-we-massaal
Net nu de Zwarte Pieten discussie een traditie aan het worden is? :{
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182591020
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom post je dan dit soort dingen?

[..]

Ik stel het even scherp, prima voor de discussie.
pi_182591090
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

In elk geval als domme ondergeschikte, die zonder de wijsheid van de Sint volstrekt hulpeloos zou zijn.
Waarom post jij dit?
pi_182591096
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:38 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ik stel het even scherp, prima voor de discussie.
Wat je daar zegt is een pure drogreden, scherp of niet. Het draagt echt niets bij aan de inhoud van deze discussie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182591108
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:42 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Waarom post jij dit?
Omdat het mij relevant lijkt door de discussie.

Zoals vaker gezegd: dit gaat niet over wetenschappelijk onbetwistbare feiten. Het gaat over hoe ZP en zijn rol in het verhaal overkomen op mensen. Percepties daarvan zijn niet juist of onjuist, maar wel relevant.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182591164
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat je daar zegt is een pure drogreden, scherp of niet. Het draagt echt niets bij aan de inhoud van deze discussie.
Jij mag dat vinden, het legt precies de vinger op de zere plek.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 14:52:03 #53
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182591201
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:02 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Enkele voorbeelden her en der kan je altijd wel vinden. Dat maakt het echter nog geen feit.Of wist je dat niet?
Dit zijn geen enkele voorbeelden. De voorbeelden dat piet geen domme (en zelfs gemene) 'neger' voor moest stellen zijn de uitzonderingen in die tijd geweest.
Pas de laatste jaren (waarbij ik zeg dat mijn zoon 19 is en bij uitzondering nog die 'negerpiet' mee heeft gemaakt) is dat anders.

Hou op met deze tenenkrommende ontkenning terwijl in intochten, boekjes, liedjes, de krant en alles gewoon letterlijk 'neger' te lezen viel. Dat echt de gewoontse zaak van de wereld was toen.
En dat daar een deel van de pijn ligt. Van hoe het was.

Niet in hoe het nu is. Erken dat, onderschrijf dat dat niet ok was. Alleen dat zal velen (afgezien van domme extremisten) gerust stellen.
Dit hele krampachtig ontkennen van wat was maakt het erger.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_182591262
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat het mij relevant lijkt door de discussie.

Zoals vaker gezegd: dit gaat niet over wetenschappelijk onbetwistbare feiten. Het gaat over hoe ZP en zijn rol in het verhaal overkomen op mensen. Percepties daarvan zijn niet juist of onjuist, maar wel relevant.
quote:
Op donderdag 18 oktober 2018 14:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Argumenten voor of tegen ZP zijn ieg niet goed of slecht afhankelijk van de achtergrond van degene die ze gebruikt.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 14:55:59 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182591270
quote:
3s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 10:46 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook dit gaat - denk ik - meer over hoe het overkomt dan over 'wetenschappelijke onbetwistbare feiten'.

Het kan dus best dat het op jou anders overkomt dan op iemand anders, ook al kijken jullie naar hetzelfde.
Er zijn zat bekende liedjes en verhalen, plus tv-series als het Sinterklaasjournaal waaruit blijkt dat wij deze fictieve persoon moeten zien als afkomstig uit Spanje.

"Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan"

Er is niet één verhaal/lied/etc waaruit blijkt dat het Suriname moet zijn.

Was jong in de '70's, Piet sprak wat raar maar niet zoals de Surinamer in de klas en ook niet als de Joegoslaaf of Engelse, dus het zou wel "Spaans" moeten voorstellen. Wisten wij veel, nooit een andere Spanjaard dan Sint en Piet gezien.
pi_182591301
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dit zijn geen enkele voorbeelden. De voorbeelden dat piet geen domme (en zelfs gemene) 'neger' voor moest stellen zijn de uitzonderingen in die tijd geweest.
Pas de laatste jaren (waarbij ik zeg dat mijn zoon 19 is en bij uitzondering nog die 'negerpiet' mee heeft gemaakt) is dat anders.

Hou op met deze tenenkrommende ontkenning terwijl in intochten, boekjes, liedjes, de krant en alles gewoon letterlijk 'neger' te lezen viel. Dat echt de gewoontse zaak van de wereld was toen.
En dat daar een deel van de pijn ligt. Van hoe het was.

Niet in hoe het nu is. Erken dat, onderschrijf dat dat niet ok was. Alleen dat zal velen (afgezien van domme extremisten) gerust stellen.
Dit hele krampachtig ontkennen van wat was maakt het erger.
Probeer je eigen beleving niet op een ander te projecteren.
Het was een prima feest, niks mis mee.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 14:59:39 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182591337
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Creatief, maar dat vermeld moet worden dat de neger geen boeman is is natuurlijk best dubieus.

Anders gezegd: als het vanzelfsprekend was, dan zou dat ook niet vermeld hoeven worden. Kennelijk ziet de schrijver van de tekst in het uiterlijk van ZP een reden om hem niet te vertrouwen.
Uiteraard. De duivel is niet te vertrouwen.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 14:59:52 #58
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182591342
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nope.

De antipieten projecteren hun eigen waarheid op die van een ander. Vanuit hun eigen haat, hersenspinsels en eigen belangen beweren zij zelf met droge ogen dat iedere voorstander van ZP of 'witmang' wel een racist zou moeten zijn. Racisme 'is zelfs zo normaal als de broodtrommel bij de blanken' volgens airfryer vorige week in de rechtszaal.

Dus hoezo je haat projecteren op een ander?
Ik ben geen anti Piet. Zoals Piet nu is, postief, vind ik niet problematisch.

Ja, ik vind roetpiet, met enkele lichtere vegen op een vrijwel zwart gelaat,een goed compromis. Maar ik vind zp zoals hij nu is geen probleem op zichzelf.

Ik ageer enkel tegen de grove ontkenning van wat was. Piet was gewoon een kroesharige neger. Wordt letterlijk zo meerdere keren genoemd in het verleden. De 'warreltaal' e.d. hoorde daar voor het grootste deel bij. Daarvoor zelfs het 'kwade' in combi met 'neger'.
Dat is hoe het was, erken dat gewoon.

Nu is dat niet meer zo. Het 'kwade' is er al ruim 30 jaar uit. De 'warreltaal' en dom al een jaar of 20 niet meer de grote gewoonte.
Het karikatuur is wel gebleven, alleen dan een positieve versie ervan. Wat ik op zichzelf niet slecht vindt.
Het enige wat ik echt slecht vond is het veranderen van de kleur van pikzwart naar bruin, wat meet connectie met huidskleur heeft gemaakt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 15:03:06 #59
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182591383
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:35 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook niet dat het vanzelfsprekend was? Wat je je wellicht niet realiseert is dat kinderen in die tijd (1907, meen ik) nog werden geconfronteerd met verhalen over een zwarte kinderschrik die vanuit donkere hoekjes op kinderen zat te loeren. Van de kleur zwart ging gewoon een dreiging uit. De schrijfster zegt niets meer dan "ik ben zwart, maar niet gevaarlijk". Welke conclusie je daaraan wilt verbinden is aan jou, maar er zijn meer voorbeelden bekend van kinderlectuur uit die periode waarin kinderen wordt verteld dat de zwarte kleur van "negers" toch echt niet betekent dat ze van binnen slecht zijn. Ik kan ze desgewenst op een later tijdstip wel opzoeken.
De bekendste is Moriaantje:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Moriaantje_zo_zwart_als_roet
  donderdag 18 oktober 2018 @ 15:07:23 #60
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182591434
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 13:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Voor mij is die er wel, want ik denk niet zo in hokjes. Zal je vreemd in de ogen zien, maargoed, jouw probleem.
Dat beeld werd vorige week weer bevestigd door jeffrey airfryer zelf in de rechtszaal van leeuwarden dat ze zo staan in hun haat, dus hoezo 'conformeer' ik me aan die stelling? Zo wordt er naar mij gekeken. Ik zet alleen even een spiegeltje voor van wat zij veroorzaken en wat hier ook wordt veroorzaakt door de meeste antipieten.

Hoe denk je dat de discussie aan het escaleren is?
Deze discussie loopt al sinds de jaren '30. Op allerlei vlakken.
Dat jij alleen die gare airfryer ziet zegt veel over jouw uitgangspunt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 15:09:21 #61
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182591460
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:59 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Het enige wat ik echt slecht vond is het veranderen van de kleur van pikzwart naar bruin, wat meet connectie met huidskleur heeft gemaakt.
Met dank aan de NOS :(
  donderdag 18 oktober 2018 @ 15:13:55 #62
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182591533
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 15:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Met dank aan de NOS :(
Is dat zo?
Dat weet ik niet precies. Ik hoop dat je weet dat dit niet iets van de laatste jaren (+- 5) is....
Deze verandering heb ik al in mijn jeugd gezien.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 15:38:36 #63
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182591981
Molurus, om nog even terug te komen op de tekst "ook al ben ik zwart als roet" etc.:

De tekst is voor het eerst gepubliceerd, en naar mag worden aangenomen ook bedacht, door de muzieklerares Johanna Veth, woonplaats Deventer, in het boekje Sint Niklaas is jarig! 15 Sint Nikolaasliedjes met pianobegeleiding uit 1907. De oorspronkelijke tekst luidt:

quote:
Wees niet bevreesd mijn kind. Laat mij maar in gezwind.
Zie ik ook zoo zwart als roet, 'k meen het toch goed.

(referentie)
Waar "ook al ben ik zwart" misschien nog begrepen zou kunnen worden als een directe verwijzing naar het ras van de spreker (zoiets als "ik ben een zwarte" - hoewel dat eigenlijk al niet goed mogelijk is vanwege dat "roet" dat erop volgt), betekent "ik zie zo zwart als roet" niets anders dan "ik zie er zwart uit, ik ben zwart van kleur". Je zou daar nog wel een zijdelingse verwijzing naar negroïde kenmerken in kunnen lezen, maar dat volgt niet direct uit de tekst zelf. Een schoorsteenveger zou het ook kunnen zeggen, of inderdaad de zwarte kinderschrik, als die kon praten.

Over die kinderschrik werd nog het jaar daarvoor, in 1906, een verhaaltje gepubliceerd in de kinderbijlage van het Nieuwsblad van het Noorden, onder de titel "De zwarte man". Het is vertaald uit het Engels (Novel Magazine), maar dezelfde boeman bestond hier ook; hij werd regelmatig vereenzelvigd met St. Nicolaas voordat deze het uiterlijk van een eerbiedwaardige bisschop kreeg:

quote:
— Och toe, vertel mij nog wat meer van hem, vroeg Mollie. — Wat ben je toch lastig, kind! zeide Susan, de kindermeid, die juist een mooi boek las. Wien bedoel je? — Dien zwarten man, je weet wel, Susan. Je hebt me dat beloofd, als ik zoet zou zijn. Susan was goedhartig. Zij las dus gauw eene bladzijde uit en hernam toen: — Het is bijna tijd naar bed te gaan, maar vijf minuutjes wil ik er wel aan besteden. Luister dus: de zwarte man verbergt zich in den schoorsteen en luistert, luistert, luistert. Mollie vestigde nieuwsgierig de oogen op de ronde, donkere opening achter de open stookplaats. — Waar luistert hij naar ? — Hij wil hooren of kleine meisjes of jongens ondeugend of boos zijn. — Is hij daar nu ? — Dat zou ik je niet precies weten te zeggen, was Susans voorzichtig antwoord. — Zou je niet eens kunnen kijken of hij er is ? Och toe, Susan, doe het eens. — Dat zou hij niet graag hebben; hij zou boos worden, vreeselijk boos. — Heusch ? En wat zou hij doen, Susan, als hij boos werd ? — O! leven maken en brommen. — Hoe? Het geluid, door Susan voortgebracht, geleek veel op dat van den wind in den schoorsteen. Mollie, die op een voetenbankje was gezeten, kromp ineen en liet daarna de kin op hare knieën rusten. — En wat zou hij doen, als hij vreeselijk boos werd ? — O ! dan zou hij uit den schoorsteen te voorschijn komen en het ondeugende kind meenemen. — Waarheen ? — Ja, dat weet ik niet, maar heel ver van hier! Mollie kroop dichter bij Susan. — Veitel mij eens hoe hij er uitziet, Susan. — O! leelijk ...afschuwelijk leelijk! — Is hij zwart. — Ja, pikzwart. — Maar als liet kleine meisje of de jongen eens berouw hadden, zou hij ze dan niet terug laten gaan? Susan schudde twijfelachtig het hoofd. Alleen maar als zij beloofden heel, heel zoet te zullen zijn. — Houdt niemand van den zwarten man, Susan ? _ — Neen, niemand.' — Zou hij niet graag hebben', dat iemand van hem hield ? — Misschien wel, maar niemand zal dat ooit doen, en nu moetje gaan slapen. Kom dus mede. — Maar, Susan, ik kan nog wel een poosje wachten... Susan keek naar den schoorsteen en Mollie was onmiddellijk stil. Zij vroeg ook niet verder, maar toen zij in haar bedje lag en een klagend geluid uit den schoorsteen hoorde komen, zuchtte zij: — Arme Zwarte man, het spijt mij zoo voor hem. Hoe eenzaam moet hij daar zitten, en dat dan niemand van hem houdt ! Den volgenden morgen,' terwijl zij met hare poppen speelde, dacht zij veel aan hem. Om de eene of andere reden was Susan dien dag uit haar humeur en toen Molly haar nog naar hem vroeg, beet zij haar toe: — Wees niet dwaas, kind. Speel met je poppen. Kleine meisjes moeten geen dwaze vragen doen. — Het zijn geen dwaze vragenj zeide Mollie tot haar geliefkoosde pop, Miss Violet Pansy May. Maar hoe lief de pop ook was,'zij kon het kleine meisje niet vertellen, wat zij wenschte te weten en Mollie begon een plan op te vatten.. Zij was zoo bedroefd om dien armen Zwarten man. — Als iemand maar van hem hield, dacht zij, misschien zou hij dan niet meer zoo hardvochtig zijn. Als zijzelve hem eens toonde,' dat zij medelijden met hem had? Zij vroeg zich af of hij van lezen hield, want zij had een mooi boek met tooversprookjes en prentjes, dat zij hem kon leenen. In elk geval zou zij dat maar doen, het boek in papier wikkelen en het leggen achter het scherm met de klaprozen, dat voor de stookplaats in hare slaapkamer stond. Zij had hem dikwijls ook in den schoorsteen gehoord. Zij pakte haar mooie sprookjesboek dus in bruin papier. Het had een lichtblauwen omslag en zij kon niet nalaten te hopen, dat de vingers van den Zwarten man niet vol roet zouden zijn, door dat zitten in den schoorsteen. Zijzelve was zoo keurig netjes met het boek geweest. Maar toch legde zij het pakje in de stookplaats, na er met groote letters op geschreven te hebben : „Aan mijnheer Zwarte Man, in den schoorsteen." Den volgenden dag, toen zij .jaar het pakje ging kijken, was het verdwenen. Zij was daar natuurlijk blij om, maar hoopte toch, dat mijnheer Zwarte man het haar terug zou brengen. Hij deed dat dan ook zonder twijfel, want niet lang daarna vond zij het op de bovenste plank van haar kast.
— Ja, dat vond ik in de stookplaats van je slaapkamer, zeide Susan, toen zij haar het boek zag bekijken. Als mijne tante mij een mooi boek gegeven had, zou ik het niet op zulk eene onbehoorlijke plaats leggen. — Ik wilde het aan mijnheer Zwarte man leenen, antwoordde het kind. Susan keek haar met open mond aan. — Heb ik van mijn leven ! Je bent een vreemd kind. Daarna sprak Mollie niet meer over den Zwarten man met Susan. Zij vond het leelijk van haar geen medelijden met hem te hebben, maar zij bedacht een ander plan. Zij schreef hem een langen brief en maakte gebruik van een oogenblik, dat de kindermeid niet opkeek, om dien in den schoorsteen te duwen. Later — veel later — toen men Mollie vertelde, dat er geen Zwarte man bestond, had zij moeite dat te gelooven. Zij wist, dat er een mijnheer Zwarte man was; immers, had zij hem niet een boek geleend ? Had zij hem niet een brief geschreven en, beter nog dan dat, hield zij niet van hem? Zij bedacht dikwijls, dat zij misschien de eenige was, die dat deed.

(bron)
Het lijkt mij helemaal geen vergezochte veronderstelling dat mevrouw Veth eenzelfde soort figuur (of wie weet, misschien zelfs de boeman uit dit specifieke verhaal, dat zij ook gelezen kan hebben) voor zich zag toen zij in 1906 of 1907 in de tekst van Daar wordt aan de deur geklopt de verwijzing naar zwart als roet schreef. Ik vind dat veel beter in de tijdgeest passen dan het beeld van blanke ouders in Nederland die hun kinderen opvoeden met het idee dat "negers" (welke? - ze waren er nauwelijks) niet te vertrouwen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblardi op 18-10-2018 17:26:21 ]
  donderdag 18 oktober 2018 @ 15:44:46 #64
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182592126
quote:
Dat is inderdaad dezelfde grondgedachte:

quote:
Daar kwam de groote Nikolaas aan,
Die had een' inktpot voor zich staan,
Zoo groot, ja grooter dan de maan.
Hij sprak: ‘komt kind'ren hoort mij aan,
En laat dien moor met vrede gaan!
Het is zijn' schuld toch waarlijk niet,
Dat hij zoo zwart als steenkool ziet,’


(bron)
pi_182592385
Paar posts zijn weg.
ijs_beer fan!
pi_182592436
Al was het in 1900 de tekst "Ik ben een neger en er klopt niets aan mij", zie ik alsnog de relevantie voor het heden niet.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 16:05:55 #67
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182592569
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:59 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik ben geen anti Piet. Zoals Piet nu is, postief, vind ik niet problematisch.

Ja, ik vind roetpiet, met enkele lichtere vegen op een vrijwel zwart gelaat,een goed compromis. Maar ik vind zp zoals hij nu is geen probleem op zichzelf.

Ik ageer enkel tegen de grove ontkenning van wat was. Piet was gewoon een kroesharige neger. Wordt letterlijk zo meerdere keren genoemd in het verleden. De 'warreltaal' e.d. hoorde daar voor het grootste deel bij. Daarvoor zelfs het 'kwade' in combi met 'neger'.
Dat is hoe het was, erken dat gewoon.

Nu is dat niet meer zo. Het 'kwade' is er al ruim 30 jaar uit. De 'warreltaal' en dom al een jaar of 20 niet meer de grote gewoonte.
Het karikatuur is wel gebleven, alleen dan een positieve versie ervan. Wat ik op zichzelf niet slecht vindt.
Het enige wat ik echt slecht vond is het veranderen van de kleur van pikzwart naar bruin, wat meet connectie met huidskleur heeft gemaakt.
Ik vind het altijd een beetje irritant als mensen (vooruit, vooral opponenten in de discussie) generaliseren op basis van hun eigen jeugdervaringen in de trant van "Piet was in die-en-die tijd zus-of-zo". Ik was kind in de jaren 70, en als ik de televisie-uitzendingen uit die tijd op internet terugzie wordt het beeld dat ik altijd al had van een Piet zonder duidelijk racistische elementen bevestigd. Niettemin probeer ik voor mezelf te spreken. Ik kan me heel goed voorstellen dat er plaatsen en tijden waren waarin er spot, discriminatie of misschien zelfs racisme in die traditie zat, en dat dat ook nog in de jaren 70 en 80 het geval was, maar ik heb dat zelf oprecht niet meegemaakt, of ik kan het me domweg niet herinneren. De "je was fout, geef het nou maar toe!"-houding van sommige tegenstanders stoort mij echt, dat voelt als een valse beschuldiging.

Ik heb al vaker de suggestie geopperd (weet niet of het echt zo is) dat de Piet met "zwart" accent en daaraan gekoppeld kolderiek gedrag voor een groot deel een Randstedelijk verschijnsel was. Misschien is daar nu ook meer schuldgevoel aanwezig over een "zonde" waar men zich (om welke reden dan ook) in de rest van het land minder vaak aan schuldig maakte. Dan voelt het alsof je gestraft wordt voor de fouten van een ander en dat is ergerlijk.
pi_182592911
-edit-.

[ Bericht 99% gewijzigd door NanKing op 18-10-2018 16:31:01 (reactie op deleted post. ) ]
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182592960
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:39 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dan heb je niet goed opgelet de laatste jaren als je dat met droge ogen beweert.
Wat doen al die donkere en getinte kinderen dan bij die intochten.

Die gaan daarheen omdat ze het niet leuk vinden, ofzo?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182592961
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 15:07 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Deze discussie loopt al sinds de jaren '30. Op allerlei vlakken.
Dat jij alleen die gare airfryer ziet zegt veel over jouw uitgangspunt.
Die gare airfryer is een van de spreekbuizen van die groep. Een van de prominente figuren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182592982
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:59 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik ben geen anti Piet. Zoals Piet nu is, postief, vind ik niet problematisch.

Ja, ik vind roetpiet, met enkele lichtere vegen op een vrijwel zwart gelaat,een goed compromis. Maar ik vind zp zoals hij nu is geen probleem op zichzelf.

Ik ageer enkel tegen de grove ontkenning van wat was. Piet was gewoon een kroesharige neger. Wordt letterlijk zo meerdere keren genoemd in het verleden. De 'warreltaal' e.d. hoorde daar voor het grootste deel bij. Daarvoor zelfs het 'kwade' in combi met 'neger'.
Dat is hoe het was, erken dat gewoon.

Nu is dat niet meer zo. Het 'kwade' is er al ruim 30 jaar uit. De 'warreltaal' en dom al een jaar of 20 niet meer de grote gewoonte.
Het karikatuur is wel gebleven, alleen dan een positieve versie ervan. Wat ik op zichzelf niet slecht vindt.
Het enige wat ik echt slecht vond is het veranderen van de kleur van pikzwart naar bruin, wat meet connectie met huidskleur heeft gemaakt.
Ik heb hem nooit als neger of karikatuur van een neger gezien. Dus voor mij is het nooit een kwade geweest. Ik ken alleen die positieve versie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182593445
Ook echt dingen uit 1907, hoe is dat relevant anno 2018, bijna 2019.

Het gaat om de intentie van nu. Er zijn teveel verhalen, we weten niet eens of Sint nou uit Turkije komt of Spanje. Dat maakt het mijn inziens bijzonder lachwekkend.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182593590
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 16:46 schreef BoneThugss het volgende:

we weten niet eens of Sint nou uit Turkije komt of Spanje
Hoe bedoel je?

Dat Sinterklaas is gebaseerd op Nicolaas van Myra is niet controversieel. Dat ie uit Spanje zou komen is er gewoon bij verzonnen. Er is verder niks meer dat we daarover zouden kunnen weten dat we nu niet weten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182593659
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 16:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Zoals ik het zeg.

Er zijn teveel verhalen, teveel overleveringen. We zullen de echte afkomst van Sint en Piet nooit weten. Gaf Sint-Nicolaas van Myra arme gezinnen geld door de brievenbus, dat is 1 verhaal en
er zijn er vele.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182593709
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 16:58 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Zoals ik het zeg.

Er zijn teveel verhalen, teveel overleveringen. We zullen de echte afkomst van Sint en Piet nooit weten. Gaf Sint-Nicolaas van Myra arme gezinnen geld door de brievenbus, dat is 1 verhaal en
er zijn er vele.
Je zegt dat we niet eens weten waar ie vandaan komt. Dat is nou juist iets dat we *wel* weten. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182593798
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 17:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je zegt dat we niet eens weten waar ie vandaan komt. Dat is nou juist iets dat we *wel* weten. :D
Geboren in Patara, Turkije 280 na Christus.

Mondeling doorgegeven en later opgeschreven. Ik hecht daar geen enkele waarde aan.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 17:07:18 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182593829
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 15:13 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Is dat zo?
Dat weet ik niet precies. Ik hoop dat je weet dat dit niet iets van de laatste jaren (+- 5) is....
Deze verandering heb ik al in mijn jeugd gezien.
Bruin geeft meer expressie aan het gezicht op tv in vergelijking met gitzwart, ook in zwart-wit grijstinten.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 17:34:12 #78
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182594323
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 15:38 schreef Iblardi het volgende:
Over die kinderschrik werd nog het jaar daarvoor, in 1906, een verhaaltje gepubliceerd in de kinderbijlage van het Nieuwsblad van het Noorden, onder de titel "De zwarte man". Het is vertaald uit het Engels (Novel Magazine), maar dezelfde boeman bestond hier ook; hij werd regelmatig vereenzelvigd met St. Nicolaas voordat deze het uiterlijk van een eerbiedwaardige bisschop kreeg:
Dat was "Old Nick", een andere naam voor de duivel.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 17:44:58 #79
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182594509
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 17:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je zegt dat we niet eens weten waar ie vandaan komt. Dat is nou juist iets dat we *wel* weten. :D
Helaas is dat niet waar.
Ja, er is een bisschop van Myra die Nicolaas heette en heilig werd verklaard: Sint Nicolaas.
Maar er is nóg een heilige met die naam die als "stamvader" in aanmerking komt.
Verder is bekend dat de katholieke kerk tijdens de kerstening veel heidense gebruiken, goden etc overnam en er een katholiek sausje over deed. Dus dan kun je wat met een heilige die verder niet zo relevant is.
Vergelijk daarbij Sinterklaasachtige fenomenen als de Klaasomes. Wel de naam Klaas (of soortgelijk), geen heilige. En dat door zeker half Europa. Waarbij sommige mensen menen dat "Sint" slaat op "Groot", etymologie naar Duits "Sintflut" (Zondvloed). Hier en daar is dan ook sprake van Grote Klaas, dus geen heilige per se.

En ook hier: het verhaaltje dat wordt vertelt situeert Sinterklaas als afkomstig uit een mythisch Spanje, niet uit Turkije.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 17:57:54 #80
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182594796
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 17:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarbij sommige mensen menen dat "Sint" slaat op "Groot", etymologie naar Duits "Sintflut" (Zondvloed). Hier en daar is dan ook sprake van Grote Klaas, dus geen heilige per se.
En dat "sint" zou dan rechtstreeks van woorden als sintflut afgeleid zijn? Want de stam is sin-/sim- en de t in sintflut is waarschijnlijk ingevoegd om de uitspraak te vergemakkelijken. Er was niet een zelfstandig woord sint dat "groot" betekende.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 18:01:53 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182594886
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 17:57 schreef Iblardi het volgende:

[..]

En dat "sint" zou dan rechtstreeks van woorden als sintflut afgeleid zijn? Want de stam is sin-/sim- en de t in sintflut is waarschijnlijk ingevoegd om de uitspraak te vergemakkelijken. Er was niet een zelfstandig woord sint dat "groot" betekende.
Zoiets?
Sinterklaas is sowieso een raar woord. We hebben het ook niet over Sintermaarten of Sinterjan.
pi_182594946
Once you go black you never go back :Y
  donderdag 18 oktober 2018 @ 18:07:56 #83
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182595002
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 18:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zoiets?
Sinterklaas is sowieso een raar woord. We hebben het ook niet over Sintermaarten of Sinterjan.
Het wordt meestal ontleed als "Sint Heer Klaas", geloof ik.
pi_182595185
quote:
Zaanstad spreekt met ‘bijna tien’ organisaties over protest bij intocht Sint
De gemeente Zaanstad is met 'tegen de tien’ partijen in gesprek die mogelijk willen demonstreren bij de landelijke intocht van Sinterklaas, op 17 november. Dat meldt een woordvoerder. De gemeente zocht zelf contact met de organisaties. Het gaat om zowel voor- als tegenstanders van Zwarte Piet.
https://www.ad.nl/binnenl(...)tocht-sint~a0cdd753/
Meer demonstranten als kinderen straks bij de landelijke intocht zonder zwarte pieten :')

Iedereen gaat straks 'gewoon' naar 1 van de ruim 800 alternatieve intochten waar wel alleen maar zwarte pieten zijn. Laat die SJW'ers van de landelijke intocht het politiek correcte jaarlijkse evenement maar verpesten, dan viert de rest van Nederland wel een echt kinderfeest.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_182595280
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 18:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Meer demonstranten als kinderen straks bij de landelijke intocht zonder zwarte pieten :')

Iedereen gaat straks 'gewoon' naar 1 van de ruim 800 alternatieve intochten waar wel alleen maar zwarte pieten zijn. Laat die SJW'ers van de landelijke intocht het politiek correcte jaarlijkse evenement maar verpesten, dan viert de rest van Nederland wel een echt kinderfeest.
:') Gewoon alle partijen verbieden.
Doe maar een beroep op verstoring van de openbare orde.
pi_182595357
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 18:25 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

:') Gewoon alle partijen verbieden.
Doe maar een beroep op verstoring van de openbare orde.
Voordeel van het gegeven dat iedere demonstrant die dag bij de nationale intocht is, is dat je nu wel weet dat je met een gerust hart naar de intocht bij jou in de buurt kan gaan.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_182595426
zwarte sint



  Moderator donderdag 18 oktober 2018 @ 18:43:17 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182595516
ook lekker
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182595723
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 18:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Meer demonstranten als kinderen straks bij de landelijke intocht zonder zwarte pieten :')

Iedereen gaat straks 'gewoon' naar 1 van de ruim 800 alternatieve intochten waar wel alleen maar zwarte pieten zijn. Laat die SJW'ers van de landelijke intocht het politiek correcte jaarlijkse evenement maar verpesten, dan viert de rest van Nederland wel een echt kinderfeest.
Het bedankje richting de antipieten voor het veroorzaken van dit, gaat in de toekomst wel komen. Misschien wel eerder dan we denken.

En dan is een kinderfeest verneukt door een stel bosmongolen die die reactie hebben uitgelokt met hun racisme, vooroordelen en hersenspinsels.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182595749
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 18:25 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

:') Gewoon alle partijen verbieden.
Doe maar een beroep op verstoring van de openbare orde.
Dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator donderdag 18 oktober 2018 @ 19:01:52 #91
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182595810
volgende jaar gewoon op spaarnwoude organiseren en als al die randdebielen dan tegenover elkaar staan de sint op laten halen door een helikopter ofzo en naar een leuke plek vliegen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 19:16:54 #92
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182596056
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 19:01 schreef sp3c het volgende:
volgende jaar gewoon op spaarnwoude organiseren en als al die randdebielen dan tegenover elkaar staan de sint op laten halen door een helikopter ofzo en naar een leuke plek vliegen
Of Den Burg, Texel.
  Moderator donderdag 18 oktober 2018 @ 19:23:11 #93
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182596151
ja maar das een dorp, daar wonen mensen

spaarnwoude is gewoon een veld waar je feestjes kunt houden en waar een hek omheen staat/kan, daar kun je niet heel veel aan verpesten

en dan hebben de antipieten ook een keer een thuiswedstrijd, hoeven ze die brakke bus niet weer van stal te halen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 19:25:31 #94
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182596188
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 18:07 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het wordt meestal ontleed als "Sint Heer Klaas", geloof ik.
Aanvulling: Volgens Philippa e.a. op "Etymologiebank" is dat onwaarschijnlijk omdat deze combinatie niet zou zijn overgeleverd, maar in het Westfries Archief bevindt zich kennelijk een tekst uit de jaren 1550 waarin sprake is van "Sint(e) heer Claes" (hier).
pi_182596367
quote:
Etymologie van "Sinterklaas"

Hoe en wanneer het woord Sinterklaas zich heeft ontwikkeld uit de naam Sint-Nicolaas, is niet bekend. De mogelijk vroegste vermelding in schrift stamt uit 1283: senter cloes bunre (sinterklaasbunder) is de naam voor een bunder land te Rijkhoven. Vermoedelijk was de opbrengst van het land bestemd voor een Sint-Nicolaasaltaar.

De volgende etymologische verklaringen zijn voorgesteld:

- de ontwikkeling van een wisselvorm voor heiligennamen beginnend met een R, zoals Sinte Remeis naar Sinter Meis, waarna analoog daaraan die vorm werd gekopieerd voor Sint-Nicolaas

- een versteende taalvorm van het datief vrouwelijk enkelvoud, ontstaan uit bijvoorbeeld sinter claes messe

- de zwakke betoning van de eerste lettergreep van Niclaes, waardoor de vervorming sinter de kans kreeg de zwakke N te verdringen; dus sinteneklaas naar sintereklaas

De theorie dat Sinterklaas een samentrekking van Sint heer Nicolaas zou zijn, wordt niet meer aangehangen.
https://nl.wikipedia.org/(...)an_%22Sinterklaas%22
http://gtb.inl.nl/iWDB/se(...)&wdb=VMNW&id=ID89842
https://www.dbnl.org/teks(...)02198801_01_0003.php
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182596524
Het lijkt mij nog altijd niet wenselijk om nabij kinderen te demonstreren
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  donderdag 18 oktober 2018 @ 19:55:02 #97
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182596664
quote:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/sinterklaas, speciaal Philippa e.a., is in beginsel een goede bron waarin oudere kennis wordt samengevat. Punt is dat die oudere publicaties niet de notitie maendaechs foer Sinte Heer Claes vermelden, die uit het archief van Obdam afkomstig is en waarmee de schrijvers kennelijk niet bekend waren. De vorm is dus wel degelijk overgeleverd. (Vergelijk jouw bron uit 1988: " sint-her(e)-klaas is nergens, ook niet in de oudste bronnen aangetroffen".)
pi_182596696
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 15:07 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Deze discussie loopt al sinds de jaren '30. Op allerlei vlakken.
Dat jij alleen die gare airfryer ziet zegt veel over jouw uitgangspunt.
Krijgen we nu dat verhaal van de Groene uit 1930 weer?
pi_182596714
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 19:55 schreef Iblardi het volgende:

[..]

http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/sinterklaas, speciaal Philippa e.a., is in beginsel een goede bron waarin oudere kennis wordt samengevat. Punt is dat die oudere publicaties niet de notitie maendaechs foer Sinte Heer Claes vermelden, die uit het archief van Obdam afkomstig is en waarmee de schrijvers kennelijk niet bekend waren. De vorm is dus wel degelijk overgeleverd. (Vergelijk jouw bron uit 1988: " sint-her(e)-klaas is nergens, ook niet in de oudste bronnen aangetroffen".)
Ok. :)

Maar goed, het is allemaal niet zo heel interessant voor dit topic denk ik. Wat voor de controverse op dit moment telt is hoe het nu gevierd wordt en hoe het uiterlijk van ZP overkomt in deze tijd. De historische achtergrond ervan lijkt me niet zo heel relevant, vooral ook omdat 99% van de mensen die het feest viert geen idee heeft wat die historische achtergrond is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 20:18:40 #100
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182597012
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 18:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Meer demonstranten als kinderen straks bij de landelijke intocht zonder zwarte pieten :')

Iedereen gaat straks 'gewoon' naar 1 van de ruim 800 alternatieve intochten waar wel alleen maar zwarte pieten zijn. Laat die SJW'ers van de landelijke intocht het politiek correcte jaarlijkse evenement maar verpesten, dan viert de rest van Nederland wel een echt kinderfeest.
Wel wat sneu voor de kindjes uit Zaanstad.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 20:29:45 #101
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182597178
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 19:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ok. :)

Maar goed, het is allemaal niet zo heel interessant voor dit topic denk ik. Wat voor de controverse op dit moment telt is hoe het nu gevierd wordt en hoe het uiterlijk van ZP overkomt in deze tijd. De historische achtergrond ervan lijkt me niet zo heel relevant, vooral ook omdat 99% van de mensen die het feest viert geen idee heeft wat die historische achtergrond is.
Het is in zoverre interessant dat er diverse aanwijzingen zijn dat vanuit een duivel als "Old Nick" een soort Sinterklaas is ontstaan, als een Zwarte Klaas (mogelijk verwant met de nikker, de bullebak uit de sloten en plassen - verwant aan o.a. "Nixe", watergeest). En dat Sinterklaas en Zwarte Piet op één en dezelfde boeman/duiversfiguur zijn ontstaan. En daarom dus zwart zijn, en niet omdat het een neger zou moeten voorstellen. En dus géén racisme is.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 20:31:33 #102
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182597208
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 19:46 schreef Mexicanobakker het volgende:
Het lijkt mij nog altijd niet wenselijk om nabij kinderen te demonstreren
Dat sowieso. Ik denk dat een openbaar wetenschappelijk debat veel meer zoden aan de dijk zet dan demonstreren.
pi_182597221
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wel wat sneu voor de kindjes uit Zaanstad.
Understatement van het jaar award *O*

Je hebt straks dus 10 groepen demonstranten die op veldjes en afgezette gebieden langs de route verspreid zijn. Er moet genoeg ruimte zitten tussen de groepen zodat ze elkaar niet in de haren kunnen vliegen.

Daartussen loopt over een strak afgezette route een stoet zwaarbeveiligde zwarte pieten en een sinterklaas. Ze gaan van de ene groep Volksunie racisten naar de KOZP'ers in Black panther uniform. De eerste groep zal verwensingen van racisten schreeuwen omdat er pieten bij zijn die teveel roet op hebben en de NVU demonstranten zullen ze toeschreeuwen dat er geen echt zwartgemaakte pieten meer bij zijn.

Oh, en als er nog wat ruimte over is dan mogen er misschien ook nog wat kinderen langs de route staan. :')

Gelukkig wordt het in de rest van Nederland wel feest zonder demonstranten.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 18 oktober 2018 @ 20:32:49 #104
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182597233
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 19:57 schreef AchJa het volgende:

[..]

Krijgen we nu dat verhaal van de Groene uit 1930 weer?
Niet zeuren he? Dat is traditie. Daar kun je de klok op gelijk zetten.
Traditie _O_
  donderdag 18 oktober 2018 @ 20:34:28 #105
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182597268
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 19:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ok. :)

Maar goed, het is allemaal niet zo heel interessant voor dit topic denk ik. Wat voor de controverse op dit moment telt is hoe het nu gevierd wordt en hoe het uiterlijk van ZP overkomt in deze tijd. De historische achtergrond ervan lijkt me niet zo heel relevant, vooral ook omdat 99% van de mensen die het feest viert geen idee heeft wat die historische achtergrond is.
Als mensen een versregel als "ook al ben ik zwart als roet, 'k meen het wel goed" aanvoeren als voorbeeld van onverbloemd racisme in de Zwarte Piet-traditie wil ik daar wel graag iets tegen inbrengen hoor. Anders wordt het wel een erg eenzijdig verhaal, zeker wanneer tegenstanders zelf allerlei historische achtergronden in de discussie brengen om de traditie als "fout" weg te zetten waar dat racisme niet zo duidelijk aanwezig lijkt, zoals de vermeende connectie met blackface minstrelsy en de hypothese van het Pietenpak als slavenkostuum.
pi_182597393
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet zeuren he? Dat is traditie. Daar kun je de klok op gelijk zetten.
Traditie _O_
Nou ja, ik dacht dat dat verhaal ondertussen ook al redelijk gefileerd was... Maar niet dus... :')
pi_182597435
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 18:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

De gemeente Zaanstad is met 'tegen de tien’ partijen in gesprek die mogelijk willen demonstreren bij de landelijke intocht van Sinterklaas
Gvd echt he... :')

Heeft iemand die "bijna" tien organisaties paraat? KOZP, Grauwe Eeuw, maar dan ben ik er wel doorheen...
pi_182597485
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is in zoverre interessant dat er diverse aanwijzingen zijn dat vanuit een duivel als "Old Nick" een soort Sinterklaas is ontstaan, als een Zwarte Klaas (mogelijk verwant met de nikker, de bullebak uit de sloten en plassen - verwant aan o.a. "Nixe", watergeest). En dat Sinterklaas en Zwarte Piet op één en dezelfde boeman/duiversfiguur zijn ontstaan. En daarom dus zwart zijn, en niet omdat het een neger zou moeten voorstellen. En dus géén racisme is.
die fase is beeingdigd door de kerk. de neger-zwarte piet is uiteraard jonger.
pi_182597512
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:45 schreef AchJa het volgende:

[..]

Gvd echt he... :')

Heeft iemand die "bijna" tien organisaties paraat? KOZP, Grauwe Eeuw, maar dan ben ik er wel doorheen...
De komst van de Volksunie is ook bevestigd.

De rest wordt als 'verrassing' gebracht tijdens de nationale intocht.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 19 oktober 2018 @ 00:22:53 #111
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 00:38:27 #112
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182601984
quote:
Laten we dat ook zo houden.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 00:43:49 #113
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182602065
Even ruwweg door het topic heen gelezen en begrijp dat mensen hier de oorsprong van Sinterklaas proberen te achterhalen?

Is Odin al voorbijgekomen? Sinterklaas is een soort kruising tussen een katholieke bisschop en Odin die op zijn paard Sleipnir door de hemel gaat. Net zoals Sinterklaas over de daken rijdt op zijn paard. De Amerikaanse kerstman is hier ook op gebaseerd.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 19 oktober 2018 @ 01:02:52 #114
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182602315
Ga eens weg met die onzinnige plaatjes hee.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 19 oktober 2018 @ 01:05:45 #115
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182602338
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 00:43 schreef Harvest89 het volgende:
Even ruwweg door het topic heen gelezen en begrijp dat mensen hier de oorsprong van Sinterklaas proberen te achterhalen?

Is Odin al voorbijgekomen? Sinterklaas is een soort kruising tussen een katholieke bisschop en Odin die op zijn paard Sleipnir door de hemel gaat. Net zoals Sinterklaas over de daken rijdt op zijn paard. De Amerikaanse kerstman is hier ook op gebaseerd.
Als we overal de oorsprong van gaan gebruiken als legitimatie kunnen we de helft van de huidige maatschappij wel weggooien, zp is altijd al aan verandering onderhevig geweest en dat is nu niet anders.

Tenminste, het is wel anders, de discussie is verworden tot een aantal marginale groepjes dat héél hard op social media (en soms daarbuiten) aan het schreeuwen is dat zij toch echt gelijk hebben. Blijkbaar hebben we tijd over in dit land dat we ons daadwerkelijk wat aantrekken van wat die mensen te vertellen hebben.

Ik word er zo intens, intens moe van. Kap toch eens met idioten een podium te geven. Pro/anti zwarte piet groep? Really? Ga lekker in het bos wandelen ofzo. Alles wat ook maar enigszins mogelijkerwijs verband houdt met de discussie word er aan de haren bijgesleept zoals je in dit topic kan lezen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 01:13:59 #116
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182602411
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 01:05 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Als we overal de oorsprong van gaan gebruiken als legitimatie kunnen we de helft van de huidige maatschappij wel weggooien, zp is altijd al aan verandering onderhevig geweest en dat is nu niet anders.

Tenminste, het is wel anders, de discussie is verworden tot een aantal marginale groepjes dat héél hard op social media (en soms daarbuiten) aan het schreeuwen is dat zij toch echt gelijk hebben. Blijkbaar hebben we tijd over in dit land dat we ons daadwerkelijk wat aantrekken van wat die mensen te vertellen hebben.

Ik word er zo intens, intens moe van. Kap toch eens met idioten een podium te geven. Pro/anti zwarte piet groep? Really? Ga lekker in het bos wandelen ofzo. Alles wat ook maar enigszins mogelijkerwijs verband houdt met de discussie word er aan de haren bijgesleept zoals je in dit topic kan lezen.
Wel mee eens.
Ik vind de Spaanse edelmanpiet die ze nu in Amsterdam hebben een mooie oplossing. Liever geen roetvegen of schmink maar gewoon mensen van allerlei huidskleuren die dat edelmanpak dragen en Sinterklaas helpen.

Maar ik hoop toch dat zwarte piet blijft omdat ik die antipiet mensen zwaar irritant vind. Zelfs al verdwijnt de zwarte schmink dan gaan ze weer ergens anders over zeuren, het is nooit goed.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 19 oktober 2018 @ 01:15:26 #117
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182602428
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 01:13 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Wel mee eens.
Ik vind de Spaanse edelmanpiet die ze nu in Amsterdam hebben een mooie oplossing. Liever geen roetvegen of schmink maar gewoon mensen van allerlei huidskleuren die dat edelmanpak dragen en Sinterklaas helpen.

Maar ik hoop toch dat zwarte piet blijft omdat ik die antipiet mensen zwaar irritant vind. Zelfs al verdwijnt de zwarte schmink dan gaan ze weer ergens anders over zeuren, het is nooit goed.
De man heet zwarte piet, hoe de term roetveegpiet of gekleurde piet dan ineens als ''oplossing'' gezien wordt is me een raadsel. Dat er mensen aanstoot nemen aan het kroeshaar, rode lippen en andere parafinalia, dat snap ik dan weer wel. Daar kun je dus wat mee doen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_182602751
Hier on R ‘dam hebben we het netjes onder controle. Sint komt terwijl de pieten de boot leeghalen, de pakjes inpakken en de schoentjes voorbereiden. 2 uur na de grote intocht in Zaandam. Alleen en misschien met een eenhoorn... geen geouwehoer hier.

Twee weken geleden een a’dammer op bezoek, hoe we Sinterklaas vieren. Wij, gewoon zoals altijd..

Hij, met Black Face? Wij weer, wie? Hij, ja Black face. Wij, wat is Black face? Ja je weet wel. Nee dat weten we niet, leg uit...

Ja met oorringen en zwart.. Wij, nee geen idee maar onze pieten hebben geen oorbellen, wel tattoo’s. En zwart zijn ze al, maar dat bedoel je niet of wel? Huh? Ja onze pieten zijn donker getint, al jaren want hun voorouders komen uit Kaap Verdie...

Moeten we ze blank schminken?
Ik heb die klapjosti nooit meer gezien... Maar een bepaalde vreemde dreiging hangt hier wel al jaren, maar die dreiging komt uit A’dam niet uit 010.
pi_182602843
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wel wat sneu voor de kindjes uit Zaanstad.
Yep, als ze slim zijn komen ze snel naar R’dam..

Daar ligt al jaren de echte pakjesboot, en lopen eenhoorns rond...
  † In Memoriam † vrijdag 19 oktober 2018 @ 03:05:05 #120
88815 The_Emotion
98.3
pi_182603132
De officiële intocht is bij mij om de hoek, kan het lopend af, dus dat wil ik wel zien in de stille hoop dat ik de hand mag schudden met de goedheiligman en even vragen wat hij nou van die pietendiscussie vindt.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 04:42:27 #121
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182603467
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 00:43 schreef Harvest89 het volgende:
Is Odin al voorbijgekomen?
Eerste plaatje van de OP, al sinds vele topicdelen.
pi_182604938
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 01:15 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

De man heet zwarte piet, hoe de term roetveegpiet of gekleurde piet dan ineens als ''oplossing'' gezien wordt is me een raadsel. Dat er mensen aanstoot nemen aan het kroeshaar, rode lippen en andere parafinalia, dat snap ik dan weer wel. Daar kun je dus wat mee doen.
trek hem een zwart page pakje aan, opgelost.
of dus, dat de roetvegen voor het zwart staan. en dan heb je toch ook nog een eerbetoon aan de oude tradities van eenj zwarte figuur die niets met het nadoen van een neger te maken heeft.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:14:30 #123
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182605025
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 09:09 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

trek hem een zwart page pakje aan, opgelost.
of dus, dat de roetvegen voor het zwart staan. en dan heb je toch ook nog een eerbetoon aan de oude tradities van eenj zwarte figuur die niets met het nadoen van een neger te maken heeft.
Niks pagepakje. Het is immers geen slaaf bediende of andere (minderjarige) ondergeschikte.
En Piet heeft nooit te maken gehad met het nadoen van een neger.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:23:39 #124
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182605168
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 09:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niks pagepakje. Het is immers geen slaaf bediende of andere (minderjarige) ondergeschikte.
En Piet heeft nooit te maken gehad met het nadoen van een neger.
Dat laatste lijkt me moeilijk vol te houden. Men nam Schenkmans boekje als voorbeeld, en daarin was de knecht zwart. Vandaar ook dat "menigeen hem laat vergezellen door een ander personaadje, een neger die onder den naam van “Pieter mijn knecht” niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf".

Als je zou zeggen dat het doel van Zwarte Piet in het algemeen niet het belachelijk maken van zwarten is, uitwassen en zijsporen daargelaten, dan ben ik het met je eens.
pi_182605482
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 09:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt me moeilijk vol te houden. Men nam Schenkmans boekje als voorbeeld, en daarin was de knecht zwart. Vandaar ook dat "menigeen hem laat vergezellen door een ander personaadje, een neger die onder den naam van “Pieter mijn knecht” niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf".

Als je zou zeggen dat het doel van Zwarte Piet in het algemeen niet het belachelijk maken van zwarten is, uitwassen en zijsporen daargelaten, dan ben ik het met je eens.
Ik heb de indruk dat verwijzingen naar 'neger' met name afkomstig zijn van West-Nederlandse bronnen.

Er zijn overigens ook bronnen te vinden van vóór en ná Schenkman waarbij naast de Sint melding wordt gemaakt van alleen een zwarte knecht (zonder de aanvulling 'neger'). Ligt er dus maar aan welke bron je aanboort. (Overigens staat en stond het negers ook vrij om Zwarte Piet te spelen, dus die '(kroesharige) neger' zou best wel eens een echte neger geweest kunnen zijn die voor Zwarte Piet speelde).

Daarnaast bestaat er ook een bron (ik meen in de beschrijving van de optocht van 1876 in Utrecht) waarbij de 'zwarte knecht' vergezeld wordt door negers. In dat laatste geval (van ná Schenkman) wordt er onderscheid gemaakt tussen de zwarte knecht en negers. Lijkt me daarmee best wel relevant als men de zwarte knecht van Schenkman ziet als de 'oorspronkelijke versie' van Zwarte Piet die bedoeld zou zijn als neger.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:52:01 #126
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_182605690
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 00:43 schreef Harvest89 het volgende:
Even ruwweg door het topic heen gelezen en begrijp dat mensen hier de oorsprong van Sinterklaas proberen te achterhalen?

Is Odin al voorbijgekomen? Sinterklaas is een soort kruising tussen een katholieke bisschop en Odin die op zijn paard Sleipnir door de hemel gaat. Net zoals Sinterklaas over de daken rijdt op zijn paard. De Amerikaanse kerstman is hier ook op gebaseerd.
Dit is alweer de140ste draad met deze onzin. Ga er dus maar vanuit dat dit ook al eens gemeld is. :)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:04:26 #127
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182605804
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 09:39 schreef Montagui het volgende:

[..]

Daarnaast bestaat er ook een bron (ik meen in de beschrijving van de optocht van 1876 in Utrecht) waarbij de 'zwarte knecht' vergezeld wordt door negers. In dat laatste geval (van ná Schenkman) wordt er onderscheid gemaakt tussen de zwarte knecht en negers. Lijkt me daarmee best wel relevant als men de zwarte knecht van Schenkman ziet als de 'oorspronkelijke versie' van Zwarte Piet die bedoeld zou zijn als neger.
quote:
‘Te Utrecht is het Sint-Nikolaasfeest op ongewone wijze gevierd. De grootste vrolijkheid bragten de studenten den geheele dag op straat. Met vier-, twee- en eenspan reden zij den ganschen dag rond. St. Nikolaas met zijn zwarten knecht werd door vier zwarte paarden, door twee negers gereden, de straten doorgevoerd, en toonde daarbij eene milddadigheid, die onuitputtelijk scheen; niet alleen werd onder de menigte ruimschoots suikergoed gestrooid, maar aan de dames werden gracieuselijk keurige bloemruikers toegeworpen.’

(Meertens Instituut, 2010)
Er wordt onderscheid gemaakt tussen "de zwarte knecht" die kennelijk in een koets zit en "twee negers" die op paarden zitten, maar dat sluit niet uit dat "zwarte" in het eerste geval ook een synoniem is voor "neger". "Zwarte knecht" was nu eenmaal de gangbare benaming, men sprak meestal niet van "Sinterklaas en zijn negerknecht", ook niet als verder duidelijk was dat hij een zwarte Afrikaan voorstelde. (Vergelijk het aantal treffers voor "sint nicolaas" en "negerknecht" tegenover "sint nicolaas" en "zwarte knecht" op Delpher.)
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:31:00 #128
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182606142
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:51 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

De komst van de Volksunie is ook bevestigd.

De rest wordt als 'verrassing' gebracht tijdens de nationale intocht.
Echt, hoe diep kun je zinken. De nvu bij een kinderfeest. :')

Geef gewoon een demo verbod. Schijnt wel te mogen ergens. Zodra het uitkomt natuurlijk
https://www.geenstijl.nl/(...)t-bus-demonstranten/

Ziek en hypocriet land zijn we aan het worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182608964
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 09:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niks pagepakje. Het is immers geen slaaf bediende of andere (minderjarige) ondergeschikte.
En Piet heeft nooit te maken gehad met het nadoen van een neger.
slaaf bediende of minderjarige ondergeschikte... mag het ook een ondergeschikte 'assistent' zijn?
en natuurlijk was het op gegeven moment wel een neger. maar we willen onze oude traditie terug, of naariets progressiefs toe, nu. weg met deze racistische verbastering van ons mooie feest.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:27:08 #130
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182609325
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 13:07 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

slaaf bediende of minderjarige ondergeschikte... mag het ook een ondergeschikte 'assistent' zijn?
en natuurlijk was het op gegeven moment wel een neger. maar we willen onze oude traditie terug, of naariets progressiefs toe, nu. weg met deze racistische verbastering van ons mooie feest.
Die zogenaamde racistische verbastering ís de hele traditie. Verder "terug" was het helemaal niet zo'n mooi feest.
pi_182609330
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 10:31 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Echt, hoe diep kun je zinken. De nvu bij een kinderfeest. :')

Geef gewoon een demo verbod. Schijnt wel te mogen ergens. Zodra het uitkomt natuurlijk
https://www.geenstijl.nl/(...)t-bus-demonstranten/

Ziek en hypocriet land zijn we aan het worden.
Ach ja. We mogen niet demonstreren bij een Moskee, dus de blokkeerfriezen stonden in hun recht.

Het is maar goed dat GS daar niets over te zeggen heeft. 8)7
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182610129
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 13:27 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Die zogenaamde racistische verbastering ís de hele traditie. Verder "terug" was het helemaal niet zo'n mooi feest.
heel anders, maar wel mooi. er zijn nog een paar plekken in nederland waar je de restanten ervan kan zien. ameland bijvoorbeeld, en ik geloof een plaatsje aan de grens met duitsland, waar de jonge vrouwen met roet worden besmeurt, een vruchtbaarheids ritueel.

maar okee. ik snap dat dat niet gaat gebeuren. dus dan blijft de progressieve optie over. met oog voor de traditie die mensen willen behouden, en de bezwaren ertegen. en zo polderen we ons eruit.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:12:09 #133
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182610427
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 09:23 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat laatste lijkt me moeilijk vol te houden. Men nam Schenkmans boekje als voorbeeld, en daarin was de knecht zwart. Vandaar ook dat "menigeen hem laat vergezellen door een ander personaadje, een neger die onder den naam van “Pieter mijn knecht” niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf".

Als je zou zeggen dat het doel van Zwarte Piet in het algemeen niet het belachelijk maken van zwarten is, uitwassen en zijsporen daargelaten, dan ben ik het met je eens.
Nee, mensen die acteren als Zwarte Piet acteren als Zwarte Piet. Een neger nadoen is iets heel anders. Dan doe je ook geen pagepakje aan en zo.
Het negatieve stereotype van de neger is bovendien dat hij lui is, wat helemaal niet bij Zwarte Piet past.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:14:22 #134
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182610477
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 10:04 schreef Iblardi het volgende:

[..]


[..]

Er wordt onderscheid gemaakt tussen "de zwarte knecht" die kennelijk in een koets zit en "twee negers" die op paarden zitten, maar dat sluit niet uit dat "zwarte" in het eerste geval ook een synoniem is voor "neger". "Zwarte knecht" was nu eenmaal de gangbare benaming, men sprak meestal niet van "Sinterklaas en zijn negerknecht", ook niet als verder duidelijk was dat hij een zwarte Afrikaan voorstelde. (Vergelijk het aantal treffers voor "sint nicolaas" en "negerknecht" tegenover "sint nicolaas" en "zwarte knecht" op Delpher.)
Ik vraag me af sinds wanneer we "zwarte" zijn gaan gebruiken om een neger aan te duiden...
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:15:25 #135
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182610501
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 13:07 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

slaaf bediende of minderjarige ondergeschikte... mag het ook een ondergeschikte 'assistent' zijn?
en natuurlijk was het op gegeven moment wel een neger. maar we willen onze oude traditie terug, of naariets progressiefs toe, nu. weg met deze racistische verbastering van ons mooie feest.
Het is een knecht. Doorgaans een soort voorman en beoogd opvolger.
pi_182610554
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 14:15 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is een knecht. Doorgaans een soort voorman en beoogd opvolger.
ken je de woorden knechten en knechtigen?

knechtigen is wat ze met slaven deden, als ze ongehoorzam waren; de zweep erover of erger.
je niet laten knechten betekend je niet laten onderdrukken.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:26:24 #137
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182610702
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 14:18 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ken je de woorden knechten en knechtigen?

knechtigen is wat ze met slaven deden, als ze ongehoorzam waren; de zweep erover of erger.
je niet laten knechten betekend je niet laten onderdrukken.
http://woordenlijst.org/#/?q=knechtigen

Bedoel je niet tuchtigen?
pi_182610759
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 14:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]

http://woordenlijst.org/#/?q=knechtigen

Bedoel je niet tuchtigen?
Ik denk dat ie gewoon "knechten" bedoelt.

https://nl.wiktionary.org/wiki/knechten

quote:
knechten (overgankelijk werkwoord)

tot dienstbaarheid onderwerpen
--> Tijdens de kolonisatie werd de plaatselijke bevolking vaak in meerdere of mindere mate geknecht of regelrecht tot slavernij gedwongen.
"Knechtigen" is bij mijn weten geen woord.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:37:03 #139
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182610891
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 14:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik vraag me af sinds wanneer we "zwarte" zijn gaan gebruiken om een neger aan te duiden...
Dat is al heel oud.

quote:
"soo heeft den voors. Gouverneur op den lesten Septembris
1609 met eenige swarten met canoos van 't casteel, vyantelyck
geabordeert ende overvallen seeckere chaloupe toebehoorende
Elias Trip van Dordrecht"

(c. 1610)
pi_182610896
En de duivel (Pieter) werd door Sint Nicolaas geknecht.

'Pieter-me-knecht'.

Het is maar hoe je het wil bekijken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:41:49 #141
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182610959
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 14:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik denk dat ie gewoon "knechten" bedoelt.

Dat noemde hij al.
pi_182611649
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 14:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]

http://woordenlijst.org/#/?q=knechtigen

Bedoel je niet tuchtigen?
wel absurd dat ik ook geen enkele definitie online kan vinden.

maar wel voorbeelden

quote:
Amazighclan tegen knechtiging en onderdrukking voor vrijheid tegen de fransen en na ...
quote:
Geen schot wordt gelost, maar uiteindelijk is er een knechtiging van alle Europese volken, ...
quote:
even voor persoonlijk gewin en knechtiging van de bevolking.
die laatste twee staan op geenstijl.

zal wel oud nederlands zijn ofzo.
pi_182611817
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 15:20 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

die laatste twee staan op geenstijl.

zal wel oud nederlands zijn ofzo.
Als GS de enige bron is dan denk ik dat het een woord is dat niet bestaat en ook nooit bestaan heeft. (En waarschijnlijk bedoeld is als synoniem voor het werkwoord 'knechten'.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 19-10-2018 15:39:04 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:42:29 #144
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182611967
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 13:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach ja. We mogen niet demonstreren bij een Moskee, dus de blokkeerfriezen stonden in hun recht.

Het is maar goed dat GS daar niets over te zeggen heeft. 8)7
Dat is niet de vergelijking.

Demonstreren als antimoslim organisatie tussen moslims voor een moskee is potentieel openbare orde verstorend.

Demonstreren als antipiet tussen kinderen tijdens de intocht van Sinterklaas is potentieel openbare orde verstorend. Zoals we al meerdere keren gezien hebben.

Waarom wordt het ene verboden en het andere niet?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:43:52 #145
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182611985
In de bijbel worden ook volkeren geknecht en getuchtigd. Misschien is het niet-bestaande "knechtigen" een contaminatie van die twee. En misschien had pokkerdepok toch de betekenis van "tuchtigen" in zijn hoofd toen hij die connotatie met die zweep opschreef.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 15:54:46 #146
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182612169
~O> oO/
Zoiets als verschil?
pi_182612645
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 15:42 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Dat is niet de vergelijking.

Demonstreren als antimoslim organisatie tussen moslims voor een moskee is potentieel openbare orde verstorend.

Demonstreren als antipiet tussen kinderen tijdens de intocht van Sinterklaas is potentieel openbare orde verstorend. Zoals we al meerdere keren gezien hebben.

Waarom wordt het ene verboden en het andere niet?
Je begrijpt dat het maken van die inschatting en het nemen van een beslissing daarover niet aan jou of aan Geenstijl is?

Dit is inmiddels de zoveelste "ja maar hullie....". 8)7 Deze zaken zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar. Je kunt de inschattingen die er gemaakt worden dus ook niet op deze manier vergelijken.

Wat GS hier doet is echt het laagst denkbare niveau van journalistiek, pure bagger.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 19-10-2018 16:22:29 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:20:18 #148
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182612751
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 15:54 schreef Lunatiek het volgende:
~O> oO/
Zoiets als verschil?
Tuchtiging door een knecht! Dat zal het zijn. ;)
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 19:59:34 #149
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182616711
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 16:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je begrijpt dat het maken van die inschatting en het nemen van een beslissing daarover niet aan jou of aan Geenstijl is?

Dit is inmiddels de zoveelste "ja maar hullie....". 8)7 Deze zaken zijn niet 1 op 1 vergelijkbaar. Je kunt de inschattingen die er gemaakt worden dus ook niet op deze manier vergelijken.

Wat GS hier doet is echt het laagst denkbare niveau van journalistiek, pure bagger.
Hoe zijn ze niet vergelijkbaar dan? Ze zijn beide potentieel orde verstorend en een is er nota bene nog op een kinderfeest ook.

Waarom zijn er verschillende regels als het gaat om een ZP discussie?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182617418
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 15:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als GS de enige bron is dan denk ik dat het een woord is dat niet bestaat en ook nooit bestaan heeft. (En waarschijnlijk bedoeld is als synoniem voor het werkwoord 'knechten'.)
kan het niet bewijzen, behalve dat sommigen het dus wel gebruiken. maar het bestaat echt.
pi_182617434
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 15:43 schreef Iblardi het volgende:
In de bijbel worden ook volkeren geknecht en getuchtigd. Misschien is het niet-bestaande "knechtigen" een contaminatie van die twee. En misschien had pokkerdepok toch de betekenis van "tuchtigen" in zijn hoofd toen hij die connotatie met die zweep opschreef.
volgens mij is het hetzelfde, de betekenissen van die twee.
maar goed, laat maar. ik kan het niet vinden.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:18:11 #152
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182618107
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 20:41 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

kan het niet bewijzen, behalve dat sommigen het dus wel gebruiken. maar het bestaat echt.
Apart. Het staat in elk geval niet in het Woordenboek der Nederlandsche Taal, het Middelnederlands Woordenboek, of het Algemeen Nederlands Woordenboek op het Instituut voor de Nederlandse taal, noch in de officiële Woordenlijst van de Taalunie.

https://ivdnt.org/zoeken-in-woordenboeken?w=knechtigen
http://woordenlijst.org/#/?q=knechtigen

Misschien een zeer lokale dialectvorm dan, als je zeker weet dat je je niet vergist.
pi_182618139
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 20:42 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

volgens mij is het hetzelfde, de betekenissen van die twee.
maar goed, laat maar. ik kan het niet vinden.
Knechten als werkwoord bestaat wel.

Overigens in het zuiden van NL, in Brabant en ook Zeeland, was het woord "knecht" als medewerker nog lang in zwang. Zonder negatieve connotatie.
I´m back.
pi_182618605
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 20:41 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

kan het niet bewijzen, behalve dat sommigen het dus wel gebruiken. maar het bestaat echt.
Je hebt het werkwoord ‘knechten’ en het zelfstandig naamwoord ‘knecht’.
Als je bent geknecht, dan ben je onderworpen. Als je een knecht bent, dan heb je een bepaald beroep. ;)
https://www.encyclo.nl/begrip/knechten

Naast bediende betekende knecht ook soldaat. Het zogenaamde pagepakje van Zwarte Piet is dus eigenlijk het tenue van een pauselijke soldaat. :7
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_182618928
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 21:37 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je hebt het werkwoord ‘knechten’ en het zelfstandig naamwoord ‘knecht’.
Als je bent geknecht, dan ben je onderworpen. Als je een knecht bent, dan heb je een bepaald beroep. ;)
https://www.encyclo.nl/begrip/knechten

Naast bediende betekende knecht ook soldaat. Het zogenaamde pagepakje van Zwarte Piet is dus eigenlijk het tenue van een pauselijke soldaat. :7
Bv de "Landsknecht".

Wat dat betreft heeft het pak van Zwarte Piet dan ook erg veel weg van dat van de Zwitserse garde.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182619928
De relatie tussen de woorden knecht en knechten, is dat het knechten werd uitgevoerd door de knechten. :P
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_182620099
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 01:53 schreef ootjekatootje het volgende:
Hier on R ‘dam hebben we het netjes onder controle. Sint komt terwijl de pieten de boot leeghalen, de pakjes inpakken en de schoentjes voorbereiden. 2 uur na de grote intocht in Zaandam. Alleen en misschien met een eenhoorn... geen geouwehoer hier.

Twee weken geleden een a’dammer op bezoek, hoe we Sinterklaas vieren. Wij, gewoon zoals altijd..

Hij, met Black Face? Wij weer, wie? Hij, ja Black face. Wij, wat is Black face? Ja je weet wel. Nee dat weten we niet, leg uit...

Ja met oorringen en zwart.. Wij, nee geen idee maar onze pieten hebben geen oorbellen, wel tattoo’s. En zwart zijn ze al, maar dat bedoel je niet of wel? Huh? Ja onze pieten zijn donker getint, al jaren want hun voorouders komen uit Kaap Verdie...

Moeten we ze blank schminken?
Ik heb die klapjosti nooit meer gezien... Maar een bepaalde vreemde dreiging hangt hier wel al jaren, maar die dreiging komt uit A’dam niet uit 010.
Ik vind dat onze nachtburgemeester dat altijd zo mooi verwoord:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_182620817
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 21:18 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Apart. Het staat in elk geval niet in het Woordenboek der Nederlandsche Taal, het Middelnederlands Woordenboek, of het Algemeen Nederlands Woordenboek op het Instituut voor de Nederlandse taal, noch in de officiële Woordenlijst van de Taalunie.

https://ivdnt.org/zoeken-in-woordenboeken?w=knechtigen
http://woordenlijst.org/#/?q=knechtigen

Misschien een zeer lokale dialectvorm dan, als je zeker weet dat je je niet vergist.
zou ik denken, als ik het niet door anderen gebruikt zag...
ook oud nederlands woordenboek niet. dus tja.. is in ieder geval geen officieel nederlands woord.
pi_182620868
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 21:37 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je hebt het werkwoord ‘knechten’ en het zelfstandig naamwoord ‘knecht’.
Als je bent geknecht, dan ben je onderworpen. Als je een knecht bent, dan heb je een bepaald beroep. ;)
https://www.encyclo.nl/begrip/knechten

Naast bediende betekende knecht ook soldaat. Het zogenaamde pagepakje van Zwarte Piet is dus eigenlijk het tenue van een pauselijke soldaat. :7
wiki: https://nl.wikipedia.org/wiki/Knecht_(beroep)
quote:
Negatieve betekenis

Soms werd het woord knecht, evenals het woord loopjongen als pejoratief gebezigd. Een knecht werd immers als iemand van een lagere stand beschouwd. Dit is de reden waarom het woord niet zo vaak meer in positieve zin wordt gebezigd. Men spreekt liever van assistent.

In tal van gezegden komt het woord in negatieve zin voor. Bij knechting denkt men vaak aan slavernij, hoewel een knecht gewoon in loondienst was.

In de zin: niemands meester niemands knecht ligt de trots besloten van een eenvoudig mens die zich desondanks niet laat knechten maar evenmin bereid is om anderen te onderdrukken.
hier hebben ze het wel over knechtiging. het werkwoord zou dan knechtigen worden. :)
pi_182620928
ha, toch gevonden! soort van haha.. maar dit bedoel ik.

quote:
de knechting zelfst.naamw. (v.)
Verbuigingen: knechtingen

onderwerping tot dienstbaarheid
Voorbeeld: `Dit kwam neer op de knechting van de vrije boeren van de streek.`
  † In Memoriam † vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:49:03 #161
88815 The_Emotion
98.3
pi_182621055
Ik vind de evolutie van Sinterklaas eigenlijk leuker dan de pietendiscussie.
Sinterklaas was een man waar je tegenop keek, streng doch rechtvaardig, als je je netjes gedragen hebt, kreeg je wat terug.

Nu is hij een verstrooide professor die amper z'n boek kan lezen en zijn pietenleger staan hem bij
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:53:18 #162
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182621135
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 10:31 schreef Red_85 het volgende:
Echt, hoe diep kun je zinken. De nvu bij een kinderfeest.

De NVU is wel altijd lachen. Kusters is een karikatuur van zichzelf geworden.
Volgens mij zijn ze ook niet gewelddadig.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 06:47:27 #163
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182623820
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 23:49 schreef Remqo het volgende:
Ik vind de evolutie van Sinterklaas eigenlijk leuker dan de pietendiscussie.
Sinterklaas was een man waar je tegenop keek, streng doch rechtvaardig, als je je netjes gedragen hebt, kreeg je wat terug.

Nu is hij een verstrooide professor die amper z'n boek kan lezen en zijn pietenleger staan hem bij
En daarvoor was hij Zwarte Piet. Sort of.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 06:49:28 #164
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182623823
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 21:37 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je hebt het werkwoord ‘knechten’ en het zelfstandig naamwoord ‘knecht’.
Als je bent geknecht, dan ben je onderworpen. Als je een knecht bent, dan heb je een bepaald beroep. ;)
https://www.encyclo.nl/begrip/knechten

Naast bediende betekende knecht ook soldaat. Het zogenaamde pagepakje van Zwarte Piet is dus eigenlijk het tenue van een pauselijke soldaat. :7
Maak er maar ridder van, gezien de verwantschap met het Engelse knight. Die dienstbaar is aan zijn (leen)heer maar geenszins een bediende of slaaf is.
pi_182623880
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 21:37 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je hebt het werkwoord ‘knechten’ en het zelfstandig naamwoord ‘knecht’.
Als je bent geknecht, dan ben je onderworpen. Als je een knecht bent, dan heb je een bepaald beroep. ;)
https://www.encyclo.nl/begrip/knechten

Naast bediende betekende knecht ook soldaat. Het zogenaamde pagepakje van Zwarte Piet is dus eigenlijk het tenue van een pauselijke soldaat. :7
trouwens, zou nog best kunnen werken zo, een soort zwitserse garde.
pi_182623904
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 07:31 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

trouwens, zou nog best kunnen werken zo, een soort zwitserse garde.
Inderdaad. Als ie nou alleen nog meerdere kleuren zou hebben, dan is Piet er al flink op vooruit gegaan. ^O^
1 + 1 = blauw
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 07:45:57 #167
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182623911
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 23:41 schreef pokkerdepok het volgende:
ha, toch gevonden! soort van haha.. maar dit bedoel ik.

[..]

Ja, dat is dus het zelfstandig naamwoord dat hoort bij het werkwoord knechten, net zoals melding het zelfstandig naamwoord is dat hoort bij het werkwoord melden.

Het volk wordt geknecht: de knechting van het volk. (Niet: het volk wordt geknechtigd, de knechtiging van het volk.)

Jouw vetgedrukte vorm is het meervoud daarvan:
Eén knechting, twee knechtingen. (Dat laatste zal zelden voorkomen.)

De inbraak wordt gemeld: de melding van de inbraak. (Niet: de inbraak wordt gemeldigd, de meldiging van de inbraak.)

Eén melding, twee meldingen.
pi_182624270
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 07:44 schreef Kamina het volgende:

[..]

Inderdaad. Als ie nou alleen nog meerdere kleuren zou hebben, dan is Piet er al flink op vooruit gegaan. ^O^
Waarom? Wat is er mis met zwart?

We maken er gewoon de Zwarte Garde van, naar de Zwitserse Garde. Dat is ook prima uit te leggen i.v.m. de Russen en zo. :P
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_182625828
nu.nl heeft geen lol meer in het zp-debat

quote:
Het is niet mogelijk om op dit artikel te reageren. Omdat het debat rond Zwarte Piet vaak verhit is, hebben we besloten discussie over dit onderwerp op NUjij niet mogelijk te maken. Het zou de redactie onevenredig veel werk op leveren. Die tijd kunnen we nu steken in andere zaken! We hebben wel eenmalig de ultieme zwartepietendiscussie mogelijk gemaakt. Uitleg hierover en de discussie zelf vind je hier: https://www.nu.nl/algemee(...)discussie-nujij.html.
https://www.nu.nl/interne(...)l#coral_talk_wrapper

quote:
Laatste update: 05 oktober 2018 10:28
Rond de landelijke intocht van Sinterklaas is de zwartepietendiscussie weer losgebarsten. Op NUjij zal je niet over dit onderwerp kunnen discussiëren. Behalve vandaag.De komende maanden zal bij alle artikelen rondom zwarte piet de reactiemogelijkheid worden uitgeschakeld. Losse reacties over zwarte piet zullen bovendien worden verwijderd.
https://www.nu.nl/algemee(...)discussie-nujij.html
pi_182625965
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 10:40 schreef Bluesdude het volgende:
nu.nl heeft geen lol meer in het zp-debat
_O-

Niet heel verrassend, maar wel komisch.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:02:01 #171
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182626018
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 07:44 schreef Kamina het volgende:

[..]

Inderdaad. Als ie nou alleen nog meerdere kleuren zou hebben, dan is Piet er al flink op vooruit gegaan. ^O^
Nee. Gewoon De Zwarte Ridder. Dan blijft ie ook gelijk dezelfde functie en doel houden als Piet met dat zwart.
pi_182626037
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 23:49 schreef Remqo het volgende:
Ik vind de evolutie van Sinterklaas eigenlijk leuker dan de pietendiscussie.
Sinterklaas was een man waar je tegenop keek, streng doch rechtvaardig, als je je netjes gedragen hebt, kreeg je wat terug.

Nu is hij een verstrooide professor die amper z'n boek kan lezen en zijn pietenleger staan hem bij
Daarom is dat imago van dat de ZPs dom zouden zijn, ook zo onbegrijpelijk.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182626044
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 07:44 schreef Kamina het volgende:

[..]

Inderdaad. Als ie nou alleen nog meerdere kleuren zou hebben, dan is Piet er al flink op vooruit gegaan. ^O^
In wiens ogen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:08:40 #174
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182626105
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:03 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Daarom is dat imago van dat de ZPs dom zouden zijn, ook zo onbegrijpelijk.
Vreemd genoeg vinden alleen de mensen die ZP als neger zien dat het een dom persoon is die wordt neergezet.
Zoiets als het is een neger *dus* die moet dom zijn. Over racisme gesproken. Waarschijnlijk vinden die ZP ook lui.
pi_182626111
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Gewoon De Zwarte Ridder. Dan blijft ie ook gelijk dezelfde functie en doel houden als Piet met dat zwart.
Nee, Black Bird.
Zijn de Odinisten ook blij.
pi_182626120
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]

In wiens ogen?
De ogen van de racisten.
pi_182626141
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Vreemd genoeg vinden alleen de mensen die ZP als neger zien dat het een dom persoon is die wordt neergezet.
Zoiets als het is een neger *dus* die moet dom zijn. Over racisme gesproken. Waarschijnlijk vinden die ZP ook lui.
Zoals je dondersgoed weet (want het is je al een keer of 30 verteld in deze topicreeks) werd in de Amsterdamse regio waar de meeste anti-pieters vandaan komen Piet vroeger expliciet gespeeld als zijnde een domme neger, compleet met krom Nederlands, klungelig gedrag en de verklaring dat dat was omdat hij uit suriname kwam.

Maarja. Vroeger. Toen de antipieters nog klein waren.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:13:59 #178
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182626178
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Gewoon De Zwarte Ridder. Dan blijft ie ook gelijk dezelfde functie en doel houden als Piet met dat zwart.
Een ridder uit het mythisch-Afrikaanse rijk van Sints collega Priester Jan, heb ik ooit voorgesteld.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 11:49:10 #179
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182626624
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 11:11 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Zoals je dondersgoed weet (want het is je al een keer of 30 verteld in deze topicreeks) werd in de Amsterdamse regio waar de meeste anti-pieters vandaan komen Piet vroeger expliciet gespeeld als zijnde een domme neger, compleet met krom Nederlands, klungelig gedrag en de verklaring dat dat was omdat hij uit suriname kwam.

Maarja. Vroeger. Toen de antipieters nog klein waren.
Zaten ze zeker ook AT5 te kijken met hun racistische pieten in plaats van de normale tv programma's waarin Piet toch een uitermate slimme figuur was, zeker in vergelijking met Teuntje Toon en August.
pi_182627028
Piet moet gewoon zwarte kleding met gouden randjes, in dezelfde stijl als Sint. Dan is ie net zo netjes gekleed als Klaas en kan ie nog steeds Zwarte Piet heten.

Hoeven mensen zich ook niet meer vies te maken met zwarte schmink.
1 + 1 = blauw
pi_182627145
quote:
99s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:23 schreef Kamina het volgende:
Piet moet gewoon zwarte kleding met gouden randjes, in dezelfde stijl als Sint.
Zoiets?

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182627150
quote:
99s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:23 schreef Kamina het volgende:
Piet moet gewoon zwarte kleding met gouden randjes, in dezelfde stijl als Sint. Dan is ie net zo netjes gekleed als Klaas en kan ie nog steeds Zwarte Piet heten.

Hoeven mensen zich ook niet meer vies te maken met zwarte schmink.
Nee want ik draag zelf alleen maar zwarte kleding en ik wil niet geassocieerd worden met zo'n stereotype. Alsof iedereen die zwart draagt een knecht is.
Conscience do cost.
pi_182627165
Sowieso mag de Christelijke symboliek in de outfit van de Sint wmb wel iets minder. Het is geen Christelijk feest.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:36:01 #184
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182627248
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoiets?

[ afbeelding ]
Daar zou ik mijn kinderen toch maar bij vandaan houden.
pi_182627272
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:36 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Daar zou ik mijn kinderen toch maar bij vandaan houden.
Ja, dat was ook mijn gedachte ja. Vandaar de vraag om verduidelijking.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182627334
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoiets?

[ afbeelding ]
Yes! Al mag Piet van mij best de huidige page-vormgeving houden, omdat het mijns inziens meer past bij zijn speelse, doch eervolle karakterisering.

Of ridderlijk zo je wil, al is dat niet traditioneel en nogal ver van bed voor het sinterklaasfeest.
1 + 1 = blauw
pi_182627373
Het is ook niet makkelijk om met kleine aanpassingen er nog iets van te maken, als je uitgangspunt een Christelijke bischop vergezeld door neger-pages is.

Veel fouter wordt het niet. Tenminste, dan moet je je best gaan doen met dingen zoals Nazi-piet en porno-piet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:53:28 #188
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182627443
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:31 schreef Molurus het volgende:
Sowieso mag de Christelijke symboliek in de outfit van de Sint wmb wel iets minder. Het is geen Christelijk feest.
Daar is al een hoop water bij de wijn gedaan. Hij draagt de foute kleur voor een bisschop, het kruis is al van de mijter verdwenen.
En hoewel het van oorsprong geen christelijk feest was, is het dat wel degelijk geworden. Immers, je schoen zette je in de kerk. En "sint" wordt vooralsnog gebruikt voor christelijke heiligen. De christen is nodig om de duivelse piet in bedwang te houden.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:54:38 #189
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182627454
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoiets?

[ afbeelding ]
De rok als parachute als hij neerdaalt van het dak...
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 12:56:02 #190
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182627463
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:47 schreef Molurus het volgende:
Het is ook niet makkelijk om met kleine aanpassingen er nog iets van te maken, als je uitgangspunt een Christelijke bischop vergezeld door neger-pages is.

Veel fouter wordt het niet. Tenminste, dan moet je je best gaan doen met dingen zoals Nazi-piet en porno-piet.
Het wordt nog moeilijker als je afwilt van dat meester-slaaf idee, ongeacht de huidskleur van de slaaf.
pi_182627518
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:53 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Daar is al een hoop water bij de wijn gedaan. Hij draagt de foute kleur voor een bisschop, het kruis is al van de mijter verdwenen.
En hoewel het van oorsprong geen christelijk feest was, is het dat wel degelijk geworden. Immers, je schoen zette je in de kerk. En "sint" wordt vooralsnog gebruikt voor christelijke heiligen. De christen is nodig om de duivelse piet in bedwang te houden.
Zoals eerder gezegd: wijn is sowieso niks voor kinderen. Dat verdunnen lost niks op.

Het wordt tijd om de wijn in te ruilen voor appelsap, wat mij betreft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:07:05 #192
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182627581
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zoals eerder gezegd: wijn is sowieso niks voor kinderen. Dat verdunnen lost niks op.

Het wordt tijd om de wijn in te ruilen voor appelsap, wat mij betreft.
Mensen die appelsap willen mogen dat best organiseren. Maar zoals ik je eerder al zei: waarom moet dat dan per se in plaats van Sinterklaas? Terwijl een moderne traditie als Sint Pannekoek laat zien dat iets nieuws ook boeiend kan zijn zonder op iets ouds te hoeven leunen of dat oude te vervangen.
pi_182627621
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Mensen die appelsap willen mogen dat best organiseren. Maar zoals ik je eerder al zei: waarom moet dat dan per se in plaats van Sinterklaas? Terwijl een moderne traditie als Sint Pannekoek laat zien dat iets nieuws ook boeiend kan zijn zonder op iets ouds te hoeven leunen of dat oude te vervangen.
Ik zou zeggen dat Sint Pannekoek nou juist laat zien dat een traditie niets waard is als die niet (vrij) algemeen wordt gedragen.

Een belangrijk kenmerk van tradities is dat die nou juist niet persoonlijk zijn, maar worden gedragen door de gemeenschap.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:18:36 #194
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182627757
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zou zeggen dat Sint Pannekoek nou juist laat zien dat een traditie niets waard is als die niet (vrij) algemeen wordt gedragen.

Een belangrijk kenmerk van tradities is dat die nou juist niet persoonlijk zijn, maar worden gedragen door de gemeenschap.
En dat is met Sint Pannekoek niet het geval of zo? Het is niet dat ik dat feest heb verzonnen of zo.
pi_182627826
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

En dat is met Sint Pannekoek niet het geval of zo? Het is niet dat ik dat feest heb verzonnen of zo.
Bij mijn beste weten is het verzonnen door Jan Kruis, en ik ken echt helemaal niemand die het ooit heeft gevierd.

Zelfs towel day is populairder.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182628202
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bij mijn beste weten is het verzonnen door Jan Kruis, en ik ken echt helemaal niemand die het ooit heeft gevierd.

Zelfs towel day is populairder.

:P
-
pi_182628503
quote:
99s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:23 schreef Kamina het volgende:
Piet moet gewoon zwarte kleding met gouden randjes, in dezelfde stijl als Sint. Dan is ie net zo netjes gekleed als Klaas en kan ie nog steeds Zwarte Piet heten.

Hoeven mensen zich ook niet meer vies te maken met zwarte schmink.
En als mensen dat nu willen?
Ga jij het ze verbieden?

De herkenbaarheid moet ook een 'ding' blijven. ZP wordt herkend aan een aantal zaken. Kleding speelt daar een belangrijke rol in. Zwarte kleding met gouden randjes... Ja... Er is maar 1 sinterklaas die netjes is. De rest moet door de schoorsteen passen weet je nog? Doe je niet in je nette pak.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182628538
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 23:53 schreef Harvest89 het volgende:

geworden.

Het was altijd al een retard.
pi_182628793
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:08 schreef Red_85 het volgende:

[..]

En als mensen dat nu willen?
Ga jij het ze verbieden?

De herkenbaarheid moet ook een 'ding' blijven. ZP wordt herkend aan een aantal zaken. Kleding speelt daar een belangrijke rol in. Zwarte kleding met gouden randjes... Ja... Er is maar 1 sinterklaas die netjes is. De rest moet door de schoorsteen passen weet je nog? Doe je niet in je nette pak.
De zwarte knechten moeten door de schoorsteen ja, we zouden het bijna vergeten.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:41:21 #200
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182628870
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 12:31 schreef Molurus het volgende:
Sowieso mag de Christelijke symboliek in de outfit van de Sint wmb wel iets minder. Het is geen Christelijk feest.
Ontzettend veel heidense invloeden ja.
Maar hij is toch deels gebaseerd op een bisschop? waarom dan moeilijk doen om een kruis?

Deze discussie gaat echt nergens meer over. Nu is het uiterlijk van Sinterklaas ook al not done volgens sommige users hier.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_182628942
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ontzettend veel heidense invloeden ja.
Maar hij is toch deels gebaseerd op een bisschop? waarom dan moeilijk doen om een kruis?

Deze discussie gaat echt nergens meer over. Nu is het uiterlijk van Sinterklaas ook al not done volgens sommige users hier.
Dat zie je inderdaad goed. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:47:43 #203
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182628951
quote:
Deze vent is om te kotsen.

"Het is wit privilege dat zij denkt te kunnen dicteren wie er aan tafel zit"

Gestopt met lezen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:48:11 #204
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182628957
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zie je inderdaad goed. ;)
Maar waarom dan precies? :P
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:48:40 #205
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182628966
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:41 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Ontzettend veel heidense invloeden ja.
Maar hij is toch deels gebaseerd op een bisschop? waarom dan moeilijk doen om een kruis?

Deze discussie gaat echt nergens meer over. Nu is het uiterlijk van Sinterklaas ook al not done volgens sommige users hier.
Er is in elk geval meer over te zeggen dan "dat het gebaseerd is op een bisschop". Maar de suggestie dat Zwarte Piet (in de ogen van velen) geen neger voorstelt mag hier al niet meer gemaakt worden, dus een sinterklaas die dat beeld van niet-neger ondersteund kan ook niet.
pi_182628981
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:48 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Maar waarom dan precies? :P
Ik heb niets met het Christendom, en word daar zelf liever niet mee geassocieerd. ;)

En zoals gezegd: zoals het nu gevierd wordt is het ook helemaal geen Christelijk feest. Dus waarom dan die Christelijke symboliek? Historische verklaringen terzijde, slaat het in deze tijd nog ergens op?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182628984
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:47 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Deze vent is om te kotsen.

"Het is wit privilege dat zij denkt te kunnen dicteren wie er aan tafel zit"

Gestopt met lezen.
Nou ja, dat de enige die voor de rechter staat wel aan tafel zit en de ander niet is natuurlijk best vreemd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:51:28 #208
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182628994
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:48 schreef Lunatiek het volgende:
Er is in elk geval meer over te zeggen dan "dat het gebaseerd is op een bisschop
Hij is een kruising tussen Wodan en een Griekse heilige (weet even de naam van die bisscop niet meer).
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_182629008
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Hij is een kruising tussen Wodan en een Griekse heilige (weet even de naam van die bisscop niet meer).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaas_van_Myra
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:53:13 #210
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182629012
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb niets met het Christendom, en word daar zelf liever niet mee geassocieerd. ;)

En zoals gezegd: zoals het nu gevierd wordt is het ook helemaal geen Christelijk feest. Dus waarom dan die Christelijke symboliek? Historische verklaringen terzijde, slaat het in deze tijd nog ergens op?
Snap wat je bedoelt. Ik heb ook niets met het Christendom en de andere abrahamitische religies.

Maar ja, slaat het in deze tijd nog ergens op? Met die vraag zou je alle volksfeesten en tradities van de tafel kunnen vegen, met uitzondering van misschien 4/5 mei.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_182629015
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:47 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Deze vent is om te kotsen.

"Het is wit privilege dat zij denkt te kunnen dicteren wie er aan tafel zit"

Gestopt met lezen.
Wat was het eigenlijk?

Hoe dan ook een nogal vreemd verzoek en nog vreemder dat RTL er grotendeels in meeging.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:53:45 #212
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_182629019
quote:
Die bedoel ik inderdaad. Dank.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:55:04 #213
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182629038
quote:
FTFY.
Die man kan de Nederlandse situatie niet zien zonder de bril van de racistische misstanden in de USA op te zetten. Met z'n "achter in de bus zitten". Alleen al daarom zal hij niet als Nederlander worden geaccepteerd.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:57:27 #214
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182629062
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:51 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Hij is een kruising tussen Wodan en een Griekse heilige (weet even de naam van die bisscop niet meer).
Euh... nee dus!
Die heilige is er later met de haren bijgesleept. Wodan is er rond 1800 bijverzonnen, wat in de nazi-tijd nog eens dunnetjes over werd gedaan.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:00:30 #215
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182629091
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:53 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Wat was het eigenlijk?

Hoe dan ook een nogal vreemd verzoek en nog vreemder dat RTL er grotendeels in meeging.
Ik ga er vanuit dat Jenny geen tot weinig ervaring heeft met talkshows en dus niet het klappen van de zweep kent, en ook niet precies wat ze kan verwachten bij "aan tafel" bij Twan. Daar krijg je dan misverstanden van als het om toezeggingen gaat.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:16:50 #216
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182629265
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 07:31 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

trouwens, zou nog best kunnen werken zo, een soort zwitserse garde.
Piet is al soldaat in het dodenleger van de Wilde Jacht.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 15:55:59 #217
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182629751
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 13:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bij mijn beste weten is het verzonnen door Jan Kruis, en ik ken echt helemaal niemand die het ooit heeft gevierd.

Zelfs towel day is populairder.
Schijnt in Rotterdam en bij studenten populair te zijn. Plus dat het een vrij jinge traditie is, die bovendien te dicht bij Sinterklaas zit. Kinderen zijn een week voor Sinterklaas natuurlijk niet zo te porren om hun aandacht aan een andere Sint te geven, want die geeft geen cadeautjes.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Sint_Pannekoek
pi_182631559
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 15:00 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit dat Jenny geen tot weinig ervaring heeft met talkshows en dus niet het klappen van de zweep kent, en ook niet precies wat ze kan verwachten bij "aan tafel" bij Twan. Daar krijg je dan misverstanden van als het om toezeggingen gaat.
Daar leek het inderdaad op, want nu kwam het een beetje over alsof ze de zwarte tegenstander monddood wilde maken. Kwam ze als vertegenwoordiger van pro-ZP niet goed uit naar voren.
pi_182632218
quote:
Jankbal is dat zeg, wel zelf tussen kinderen gaan lopen schreeuwen dat zwarte piet weg moet, ik kots op die kerel
pi_182632716
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:43 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Jankbal is dat zeg, wel zelf tussen kinderen gaan lopen schreeuwen dat zwarte piet weg moet, ik kots op die kerel
Niet alleen schreeuwen, ik meen mij te herinneren dat hij ook veroordeeld is wegens verzet tegen arrestatie bij een sinterklaasoptocht. Geweldadig figuur.
pi_182632982
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou ja, dat de enige die voor de rechter staat wel aan tafel zit en de ander niet is natuurlijk best vreemd.
Verklaar je nader, waarom maak je deze vergelijking.
pi_182633556
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 19:18 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Verklaar je nader, waarom maak je deze vergelijking.
De vraag is juist hoe dat verklaard kan worden.
pi_182633607
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:47 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Deze vent is om te kotsen.

"Het is wit privilege dat zij denkt te kunnen dicteren wie er aan tafel zit"

Gestopt met lezen.
Jep.

Die gozer is gewoon intens racistisch tot in al zijn vezels. Dat hij zn mond nog niet kan houden over een nietszeggend voorvalletje in een nog minder zeggend programma zegt wel heel veel. Helemaal als je nog eens met zo'n uitspraak komt aankakken.

Waarom hebben lieden oa hier dat nog steeds niet door?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182633621
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:01 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Daar leek het inderdaad op, want nu kwam het een beetje over alsof ze de zwarte tegenstander monddood wilde maken. Kwam ze als vertegenwoordiger van pro-ZP niet goed uit naar voren.
“Zwarte” tegenstander, bedoel je daar Jerry Afriyie mee?
pi_182633646
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou ja, dat de enige die voor de rechter staat wel aan tafel zit en de ander niet is natuurlijk best vreemd.
Wat wil je zeggen? Dat Airfryer maar zijn ervaringen moet gaan delen met Jenny. Het is immers een veroordeelde geweldpleger tegen agenten...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182633663
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 19:48 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

“Zwarte” tegenstander, bedoel je daar Jerry Afriyie mee?
Ja, of Jeffrey zoals de altijd goed voorbereide Twan hem noemde.
pi_182633677
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 18:01 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Daar leek het inderdaad op, want nu kwam het een beetje over alsof ze de zwarte tegenstander monddood wilde maken. Kwam ze als vertegenwoordiger van pro-ZP niet goed uit naar voren.
Het leek er op dat rtl uit was op een grote ruzie op tv om kijkcijfers naar twan te trekken.

Met een vooringenomen racist als die airfryer tegenover een ZP fan, lukt je dat wel, dachten ze.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182633959
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 19:50 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ja, of Jeffrey zoals de altijd goed voorbereide Twan hem noemde.
Ik vind het een opmerkelijk beschrijving van Jerry, mijns inziens noem je hem gewoon beter bij zijn naam.
Ik denk dat zijn huidskleur er namelijk niet zoveel toe doet.

Er leek wel meer niet goed voorbereid aan dit programma. ;)
pi_182635199
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 20:02 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ik vind het een opmerkelijk beschrijving van Jerry, mijns inziens noem je hem gewoon beter bij zijn naam.
Ik denk dat zijn huidskleur er namelijk niet zoveel toe doet.

Er leek wel meer niet goed voorbereid aan dit programma. ;)
Nouja, ik dit geval van een discussie over racisme lijkt het me wel relevant dat hij zwart is (en zij wit). Het beeld was gewoon niet zo lekker, een volledig witte tafel en de zwarte man die op de tribune zit omdat hij niet mag aanschuiven van de witte vrouw.

Dat kan je allemaal racistisch (geformuleerd) vinden, maar dat was wel het beeld.
pi_182635247
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 14:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou ja, dat de enige die voor de rechter staat wel aan tafel zit en de ander niet is natuurlijk best vreemd.
Een veroordeelde geweldpleger en terrorist enige vorm van aandacht geven is vreemder.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182635404
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:21 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Een veroordeelde geweldpleger en terrorist enige vorm van aandacht geven is vreemder.
Nouja, geweldpleging, hij verzette zich bij een arrestatie, en werd vrijgesproken voor mishandeling. Dat is vooral niet erg slim, want je kan zo doodgewurgt worden door de Nederlandse politie als je een kleurtje hebt ;).
pi_182635416
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Nouja, geweldpleging, hij verzette zich bij een arrestatie, en werd vrijgesproken voor mishandeling. Dat is vooral niet erg slim, want je kan zo doodgewurgt worden door de Nederlandse politie als je een kleurtje hebt ;).
:')
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182635458
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:21 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Een veroordeelde geweldpleger en terrorist enige vorm van aandacht geven is vreemder.
Je verzetten bij een arrestatie is wel van een andere categorie dan een random slachtoffer mishandelen.
pi_182635466
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:34 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je verzetten bij een arrestatie is wel van een andere categorie dan een random slachtoffer mishandelen.
Is er iemand door Jenny Douwes mishandeld?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:35:48 #235
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182635477
quote:
quote:
“Het is wit privilege dat zij denkt te kunnen dicteren wie er aan tafel zit”

En daar zat ik dan, achter in de bus, alsof het fucking 1955 was.
Gvd... :') :')

[ Bericht 3% gewijzigd door AchJa op 20-10-2018 21:47:50 ]
pi_182635509
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:35 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Is er iemand door Jenny Douwes mishandeld?
Is deze random vraag een reactie op mijn post of quote je de verkeerde?
pi_182635666
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:37 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Is deze random vraag een reactie op mijn post of quote je de verkeerde?
Dat vroeg ik mij bij jou ook af. Welke persoon mishandeld wie?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182635701
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:17 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Nouja, ik dit geval van een discussie over racisme lijkt het me wel relevant dat hij zwart is (en zij wit). Het beeld was gewoon niet zo lekker, een volledig witte tafel en de zwarte man die op de tribune zit omdat hij niet mag aanschuiven van de witte vrouw.

Dat kan je allemaal racistisch (geformuleerd) vinden, maar dat was wel het beeld.
Ik had het idee dat Jenny daar was om verslag uit te brengen over het proces in de rechtbank.
Niet om een discussie over racisme.

Ik vond de omschrijving van Jerry opmerkelijk, ik heb het niet als racistisch benoemd.
pi_182635742
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:45 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Dat vroeg ik mij bij jou ook af.
Dus jij zegt "meneer is een veroordeeld geweldpleger", waarop ik me afvraag of het nu heel logisch is om verzet tijdens een arrestatie zo te noemen. Maar dat is heel random?
pi_182635778
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Nouja, geweldpleging, hij verzette zich bij een arrestatie, en werd vrijgesproken voor mishandeling. Dat is vooral niet erg slim, want je kan zo doodgewurgt worden door de Nederlandse politie als je een kleurtje hebt ;).
Hij verzette zich met geweld tegen arrestatie, daar is hij voor veroordeeld.
pi_182635801
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:48 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dus jij zegt "meneer is een veroordeeld geweldpleger", waarop ik me afvraag of het nu heel logisch is om verzet tijdens een arrestatie zo te noemen. Maar dat is heel random?
Als je persé een arrestant als kwaadaardig wilt afschilderen dan is dat logisch.
En ook frauduleus.
Jerry Afriyie is geen gewelddadig persoon.
pi_182635806
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:48 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dus jij zegt "meneer is een veroordeeld geweldpleger", waarop ik me afvraag of het nu heel logisch is om verzet tijdens een arrestatie zo te noemen. Maar dat is heel random?
Airfryer moest daarvoor wel negeren dat het geweldsmonopolie bij de staat ligt. Het is een vuile misdadiger.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182635811
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als je persé een arrestant als kwaadaardig wilt afschilderen dan is dat logisch.
En ook frauduleus.
Jerry Afriyie is geen gewelddadig persoon.
_O-
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 21:51:35 #244
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182635821
Misschien handig om die discussie in het desbetreffende topic te voeren? Of wat heeft dit nog met Zwarte Piet te maken?
Of hebben jullie het over de zwartepiet de Jerry en Jenny elkaar toeschuiven? Mag die ook al niet zwart meer zijn of zo?
pi_182635850
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:50 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Airfryer moest daarvoor wel negeren dat het geweldsmonopolie bij de staat ligt. Het is een vuile misdadiger.
Je verzetten bij een arrestatie maakt je geen misdadiger. Maar gezien je politieke agenda en extremistische trekjes snap ik dat je er nogal baat bij hebt om de mensen met wie je het niet eens bent zo af te schilderen.
pi_182635918
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je verzetten bij een arrestatie maakt je geen misdadiger. Maar gezien je politieke agenda en extremistische trekjes snap ik dat je er nogal baat bij hebt om de mensen met wie je het niet eens bent zo af te schilderen.
Ik snap dat jij gezien je politieke agenda en extremistische trekjes je misdadige terroristenvriendje graag te hulp schiet.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182636010
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:51 schreef Lunatiek het volgende:
Misschien handig om die discussie in het desbetreffende topic te voeren? Of wat heeft dit nog met Zwarte Piet te maken?
Of hebben jullie het over de zwartepiet de Jerry en Jenny elkaar toeschuiven? Mag die ook al niet zwart meer zijn of zo?
Ik vond de beginpost van deze discussie ook niet relevant en had al een TR gezet wegens offtopic en dat dit beter in een ander topic past.
pi_182636056

Dit, niet dat.
1 + 1 = blauw
pi_182636083
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als je persé een arrestant als kwaadaardig wilt afschilderen dan is dat logisch.
En ook frauduleus.
Jerry Afriyie is geen gewelddadig persoon.
Hmmm, verzet tegen arrestatie
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:02:45 #250
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182636124
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:01 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Hmmm, verzet tegen arrestatie
Welk middel gebruikte Airfryer ook alweer om verzet te bieden tegen zijn arrestatie? :s)
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182636169
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:01 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Hmmm, verzet tegen arrestatie
In zijn geval heet dat burgerlijke ongehoorzaamheid

quote:
Burgerlijke ongehoorzaamheid is het opzettelijk overtreden van de wet of het negeren van bevelen van de overheid met een politiek doel. De meeste denkers en activisten die zich ermee bezig hebben gehouden stellen dat burgerlijke ongehoorzaamheid per definitie geweldloos is en nooit plaatsvindt uit louter eigenbelang. Als inspiratiebronnen voor burgerlijke ongehoorzaamheid en/of geweldloos verzet worden vaak genoemd Mahatma Gandhi, Martin Luther King, Leo Tolstoj en Henry David Thoreau.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerlijke_ongehoorzaamheid
pi_182636170
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Nouja, geweldpleging, hij verzette zich bij een arrestatie, en werd vrijgesproken voor mishandeling. Dat is vooral niet erg slim, want je kan zo doodgewurgt worden door de Nederlandse politie als je een kleurtje hebt ;).
Ook als je roomblank bent hoor.. Als je je verzet tegen je arrestatie, mag de politie gepast geweld gebruiken, soms is dat dodelijk geweld..

Conclusie is, je moet je gewoon niet verzetten als je gearresteerd wordt..
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:07:17 #254
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182636202
Zag bij de Hema trouwens een grote faal: zwarte piet als bruin figuurtje met roetvegen :') !
pi_182636209
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In zijn geval heet dat burgerlijke ongehoorzaamheid

[..]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerlijke_ongehoorzaamheid
Er staat in de definitie letterlijk dat burgerlijke ongehoorzaamheid per definitie geweldloos is en niet louter uit eigenbelang plaats mag vinden. |:(
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182636261
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:05 schreef madam-april het volgende:


Conclusie is, je moet je gewoon niet verzetten als je gearresteerd wordt..
Das waar... zie Henriquez Mitch.. die werd 'per ongeluk' vermoord bij een arrestatie
pi_182636268
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:05 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ook als je roomblank bent hoor.. Als je je verzet tegen je arrestatie, mag de politie gepast geweld gebruiken, soms is dat dodelijk geweld..

Conclusie is, je moet je gewoon niet verzetten als je gearresteerd wordt..
Inderdaad maar bij KOZP telt dat blijkbaar niet en is het burgerlijke ongehoorzaamheid, wat een onzin zeg
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:10:22 #258
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182636395
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Das waar... zie Henriquez Mitch.. die werd 'per ongeluk' vermoord bij een arrestatie
Die is niet vermoord..
pi_182636433
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In zijn geval heet dat burgerlijke ongehoorzaamheid

[..]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerlijke_ongehoorzaamheid
itel VIII. Misdrijven tegen het openbaar gezag
Artikel 180 Hij die zich met geweld of bedreiging met geweld verzet tegen een ambtenaar werkzaam in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening, of tegen personen die hem daarbij krachtens wettelijke verplichting of op zijn verzoek bijstand verlenen, wordt als schuldig aan wederspannigheid gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Hij is veroordeeld op artikel 180

Het is een misdrijf, dan mag je hem naar mijn inziens een misdadiger noemen.

Een misdadiger is een persoon die veroordeeld is voor een misdrijf door een persoon met rechterlijke macht, zoals een rechter of een officier van justitie. Niet te verwarren met een veroordeling voor een strafbaar feit. Er wordt hier meestal onderscheid gemaakt tussen grote- en kleine vergrijpen. Onder kleine vergrijpen vallen snelheidsovertreding...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Misdadiger

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 20-10-2018 22:25:39 ]
pi_182636464
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Das waar... zie Henriquez Mitch.. die werd 'per ongeluk' vermoord bij een arrestatie
De rechter heeft de doodsoorzaak van Mitch Henriquez niet vast kunnen stellen. De rechters zullen vast druk gevoeld hebben vanuit een gestoord deel van de zwarte gemeenschap nadat zij eindeloos met het lijk van Henriquez hebben geparadeerd door de straten om een BlackLivesMatter-klimaatje te vestigen in Nederland.

Bovendien vraag je er gewoon om als je stoer gaat lopen doen over wapenbezit.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 22:20:17 #262
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182636489
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:19 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

De rechter heeft de doodsoorzaak van Mitch Henriquez niet vast kunnen stellen. De rechters zullen vast druk gevoeld hebben vanuit de zwarte gemeenschap nadat zij eindeloos met het lijk van Henriquez hebben geparadeerd door de straten om een BlackLivesMatter-klimaatje te vestigen in Nederland.

Bovendien vraag je er gewoon om als je stoer gaat lopen doen over wapenbezit.
Ik heb me er verder niet zo in verdiept maar die zaak loopt toch nog? Althans de agenten gingen in hoger beroep van wat ik me kan herinneren.
pi_182636507
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik heb me er verder niet zo in verdiept maar die zaak loopt toch nog? Althans de agenten gingen in hoger beroep van wat ik me kan herinneren.
Ja, ook dat nog eens: https://www.volkskrant.nl(...)vrijspraak~b735199b/
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182636561
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Das waar... zie Henriquez Mitch.. die werd 'per ongeluk' vermoord bij een arrestatie
Het verzetten tegen arrestatie kan soms vervelende gevolgen hebben.
In zeer uitzonderlijke gevallen kan dit tot de dood leiden.
pi_182636586
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:55 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Ik snap dat jij gezien je politieke agenda en extremistische trekjes je misdadige terroristenvriendje graag te hulp schiet.
:')
pi_182636783
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:20 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik heb me er verder niet zo in verdiept maar die zaak loopt toch nog? Althans de agenten gingen in hoger beroep van wat ik me kan herinneren.
Het hoger beroep begint waarschijnlijk eind dit jaar.
pi_182636784
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:07 schreef Lunatiek het volgende:
Zag bij de Hema trouwens een grote faal: zwarte piet als bruin figuurtje met roetvegen :') !
Ik had ze allemaal opgekocht en omgesmolten. :9
pi_182636916
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:19 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

De rechter heeft de doodsoorzaak van Mitch Henriquez niet vast kunnen stellen. De rechters zullen vast druk gevoeld hebben vanuit een gestoord deel van de zwarte gemeenschap nadat zij eindeloos met het lijk van Henriquez hebben geparadeerd door de straten om een BlackLivesMatter-klimaatje te vestigen in Nederland.

Bovendien vraag je er gewoon om als je stoer gaat lopen doen over wapenbezit.
Hij wees naar z'n kruis toch? Vooral erg flauw. Maar niet dusdanig dat ik het zou kwalificeren als vragen om dodelijke verwurging.
pi_182636971
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:41 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Hij wees naar z'n kruis toch? Vooral erg flauw. Maar niet dusdanig dat ik het zou kwalificeren als vragen om dodelijke verwurging.
Misschien moet je je eerst eens in de zaak gaan verdiepen voor je er dingen over gaat roepen..
pi_182637033
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:41 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Hij wees naar z'n kruis toch? Vooral erg flauw. Maar niet dusdanig dat ik het zou kwalificeren als vragen om dodelijke verwurging.
Je kwalificatie is onjuist.

Verzet tegen arrestatie met geweld of bedreiging is een misdrijf, ben je het oneens met je arrestatie is geweld niet de correcte oplossing.
pi_182637050


[ Bericht 100% gewijzigd door Klepper272 op 20-10-2018 22:52:52 ]
pi_182637058
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:44 schreef madam-april het volgende:

[..]

Misschien moet je je eerst eens in de zaak gaan verdiepen voor je er dingen over gaat roepen..
Eh :?

https://4nieuws.nl/binnen(...)door-henriquez.html#
pi_182637102
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:50 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Je kwalificatie is onjuist.

Verzet tegen arrestatie met geweld of bedrijging is een misdrijf, ben je het oneens met je arrestatie is geweld niet de correcte oplossing.
Dat is absoluut waar.
pi_182637351
quote:
quote:
Lees het volledige artikel

Hij riep meerdere keren dat hij een wapen had en weigerde te vertrekken. Toen de politie de Arubaan wilde arresteren, weigerde hij zich over te geven.
En daarbij:

quote:
De agenten hadden alle reden om Henriquez aan te houden en ook het geweld was legitiem, omdat Henriquez zich stevig verzette.

https://nos.nl/artikel/22(...)mitch-henriquez.html

pi_182642678
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 23:06 schreef madam-april het volgende:

[..]


[..]

En daarbij:

[..]

Vind je dat je een neutrale selectie hebt gemaakt uit dat NOS-bericht?
pi_182643526
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 08:26 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Vind je dat je een neutrale selectie hebt gemaakt uit dat NOS-bericht?
Heb je dat andere artikel waar je zelf naar linkte al gelezen? Dus niet alleen dat kleine onzinstukje..
  zondag 21 oktober 2018 @ 10:39:48 #277
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182644127
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:17 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Nouja, ik dit geval van een discussie over racisme lijkt het me wel relevant dat hij zwart is (en zij wit). Het beeld was gewoon niet zo lekker, een volledig witte tafel en de zwarte man die op de tribune zit omdat hij niet mag aanschuiven van de witte vrouw.

Dat kan je allemaal racistisch (geformuleerd) vinden, maar dat was wel het beeld.
Je ziet er alleen racisme in als je er racisme in wil zien.

En feministe ziet er weer vooruitgang in omdat er een vrouw aan tafel zit. Het is maar hoe je het bekijkt.

Beetje raar. Alsof overal een excuusneger bij moet zitten om allee maar bepaalde mensen tevreden te houden. Alsof de blanke gecontroleerd moet worden ofso dat hij niks engs kan gaan zeggen.

Idioterie dit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 21 oktober 2018 @ 10:42:34 #278
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182644165
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 21:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je verzetten bij een arrestatie maakt je geen misdadiger. Maar gezien je politieke agenda en extremistische trekjes snap ik dat je er nogal baat bij hebt om de mensen met wie je het niet eens bent zo af te schilderen.
Dat heet dus 'verzetten bij een arrestatie', een agent mishandelen. Ok, duidelijk.
Geen grijntje haat natuurlijk ook omdat die agent blank was.

:')
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 21 oktober 2018 @ 10:45:01 #279
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182644198
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In zijn geval heet dat burgerlijke ongehoorzaamheid

[..]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Burgerlijke_ongehoorzaamheid
Nog meer walgelijke goedpraterij van geweld tegen publiek personeel..
Geen wonder dat er in de allochtonencontreiën zoveel geweld is tegen ziekenbroeders, brandweermannen en politieagenten. Het is allemaal 'burgerlijke ongehoorzaamheid'.

Smerig zooitje als je zo denkt. Echt heel smerig.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 21 oktober 2018 @ 10:48:29 #280
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182644263
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:10 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Das waar... zie Henriquez Mitch.. die werd 'per ongeluk' vermoord bij een arrestatie
In jouw ogen is hij zeker vermoord omdat hij zwart was?
Racistisch vooroordeel met een hoop overdrijven er in.

Maargoed, dat zijn we gewend van je. Idioterie.

Maar even een vraagje, als iedereen dan zo'n hekel heeft aan gekleurden en jij denkt dat ze continu lukraak vermoord worden omdat ze een kleurtje hebben, waarom lopen er dan nog zoveel van rond?

Ooow, wacht even, omdat niemand een hekel heeft aan gekleurden omdat ze een kleurtje hebben.

Zit je er weer naast.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  zondag 21 oktober 2018 @ 12:54:07 #281
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182646341
Het is goed om te zien dat in tegenstelling tot de frontpage hier op het forum de racistische smileys niet beschikbaar zijn. ^O^

Verrassend tolerant en sociaal van FOK! w/
1 + 1 = blauw
  zondag 21 oktober 2018 @ 12:55:58 #282
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182646367
quote:
99s.gif Op zondag 21 oktober 2018 12:54 schreef Kamina het volgende:
Het is goed om te zien dat in tegenstelling tot de frontpage hier op het forum de racistische smileys niet beschikbaar zijn. ^O^

Verrassend tolerant en sociaal van FOK! w/
Wacht maar tot de intocht is geweest. ;)
pi_182646654
quote:
99s.gif Op zondag 21 oktober 2018 12:54 schreef Kamina het volgende:
Het is goed om te zien dat in tegenstelling tot de frontpage hier op het forum de racistische smileys niet beschikbaar zijn. ^O^

Verrassend tolerant en sociaal van FOK! w/
Ik gok dat over 2 weken bij 50% van al jouw posts een zwarte piet PI zal staan 8}
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_182647237
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:41 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Hij wees naar z'n kruis toch? Vooral erg flauw. Maar niet dusdanig dat ik het zou kwalificeren als vragen om dodelijke verwurging.
De agenten hadden ook geen intentie tot dodelijke verwurging. De doodsoorzaak is volgens de rechter ook niet vast te stellen, wel wees de rechter op een causale relatie tussen de klem en het overlijden van Mitch Henriquez.

Feit is nu eenmaal dat agenten in Nederland vooral worden opgeleid om mensen tot bedaren te brengen, te deëscaleren, bonnen te schrijven. Counseling en sociaal werk, dat spul. Op zich niet verkeerd dat je als agent niet om het minste of geringste de wapenstok of dienstpistool pakt hoor. Echter, door het geringe aantal uren wat wordt besteed aan geweldinstructie op zowel academie als gedurende de loopbaan krijg je noodlottige ongevallen zoals Mitch Henriquez is overkomen, uit pure incompetentie.

Bij een goed uitgevoerde nekklem gaat iemand binnen 5-10 seconden even 'slapen'. Daarna kun je zo iemand op bureau rustig uitleggen wat hij mis heeft gedaan.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182647473
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 13:43 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

De agenten hadden ook geen intentie tot dodelijke verwurging. De doodsoorzaak is volgens de rechter ook niet vast te stellen, wel wees de rechter op een causale relatie tussen de klem en het overlijden van Mitch Henriquez.

Feit is nu eenmaal dat agenten in Nederland vooral worden opgeleid om mensen tot bedaren te brengen, te deëscaleren, bonnen te schrijven. Counseling en sociaal werk, dat spul. Op zich niet verkeerd dat je als agent niet om het minste of geringste de wapenstok of dienstpistool pakt hoor. Echter, door het geringe aantal uren wat wordt besteed aan geweldinstructie op zowel academie als gedurende de loopbaan krijg je noodlottige ongevallen zoals Mitch Henriquez is overkomen, uit pure incompetentie.

Bij een goed uitgevoerde nekklem gaat iemand binnen 5-10 seconden even 'slapen'. Daarna kun je zo iemand op bureau rustig uitleggen wat hij mis heeft gedaan.
Als het pure incompetentie zou zijn zou er geen veroordeling volgen.
  Moderator zondag 21 oktober 2018 @ 14:09:23 #286
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182647635
volgens mij heeft Mitch Henriquez niet heel veel met zwarte Piet te maken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 21 oktober 2018 @ 14:29:04 #287
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182647999
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 13:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ik gok dat over 2 weken bij 50% van al jouw posts een zwarte piet PI zal staan 8}
oO/
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_182648416
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 14:09 schreef sp3c het volgende:
volgens mij heeft Mitch Henriquez niet heel veel met zwarte Piet te maken
De hele discussie gaat toch over racisme? Voor de 1000ste keer de zwarte piet argumenten uitwisselen lijkt me ook niet al te zinvol.
pi_182648442
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 09:51 schreef madam-april het volgende:

[..]

Heb je dat andere artikel waar je zelf naar linkte al gelezen? Dus niet alleen dat kleine onzinstukje..
Is dit antwoord op mijn vraag?
pi_182648492
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 10:39 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Je ziet er alleen racisme in als je er racisme in wil zien.

En feministe ziet er weer vooruitgang in omdat er een vrouw aan tafel zit. Het is maar hoe je het bekijkt.

Beetje raar. Alsof overal een excuusneger bij moet zitten om allee maar bepaalde mensen tevreden te houden. Alsof de blanke gecontroleerd moet worden ofso dat hij niks engs kan gaan zeggen.

Idioterie dit.
Denk je dat zwarte mensen graag racisme willen zien? Waarom zouden ze dat willen?
  Moderator zondag 21 oktober 2018 @ 15:19:59 #291
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182648978
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 14:49 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

De hele discussie gaat toch over racisme? Voor de 1000ste keer de zwarte piet argumenten uitwisselen lijkt me ook niet al te zinvol.
ja na als je het niet leuk vind dan kun je een topic opzoeken waar je wel zin in hebt toch

om nu hier over een of ander compleet ongerelateerd verhaal te babbelen omdat dit onderwerp je niet meer zo kan boeien lijkt me onzin
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 21 oktober 2018 @ 15:22:30 #292
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182649020
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 14:52 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Denk je dat zwarte mensen graag racisme willen zien? Waarom zouden ze dat willen?
Bevestiging van een wereldbeeld? Dat geldt toch voor zoveel mensen? Complotters zien ook achter elke ramp een boze intentie en zijn daar zelden van af te praten.
pi_182649062
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 15:19 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja na als je het niet leuk vind dan kun je een topic opzoeken waar je wel zin in hebt toch

om nu hier over een of ander compleet ongerelateerd verhaal te babbelen omdat dit onderwerp je niet meer zo kan boeien lijkt me onzin
Oké.

Zwarte piet is racistisch want de knecht is toevallig zwart, draagt gouden oorringen en heeft enorme lippen. En een witte man is uiteraard de baas. Bovendien worden mensen met een kleurtje in Nederland naar eigen zeggen erg vaak voor zwarte piet uitgescholden. Verder vermoed ik dat kinderen het feit dat ze op mysterieuze wijze cadeautjes krijgen belangrijker vinden dan dat die cadeautjes afkomstig zijn van een zwarte man met gouden oorringen en enorme lippen.

Ik ben benieuwd naar de reacties! :)
  Moderator zondag 21 oktober 2018 @ 15:28:11 #294
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182649114
het is niet racistisch, het komt in jouw ogen racistisch over

insert: welles/nietes van 18 pagina's
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 21 oktober 2018 @ 15:45:03 #295
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182649507
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 oktober 2018 22:33 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Ik had ze allemaal opgekocht en omgesmolten. :9
Het was papier, geen chocola.
  zondag 21 oktober 2018 @ 15:49:23 #296
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182649600
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 15:25 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Oké.

Zwarte piet is racistisch want de knecht is toevallig zwart, draagt gouden oorringen en heeft enorme lippen. En een witte man is uiteraard de baas. Bovendien worden mensen met een kleurtje in Nederland naar eigen zeggen erg vaak voor zwarte piet uitgescholden. Verder vermoed ik dat kinderen het feit dat ze op mysterieuze wijze cadeautjes krijgen belangrijker vinden dan dat die cadeautjes afkomstig zijn van een zwarte man met gouden oorringen en enorme lippen.

Ik ben benieuwd naar de reacties! :)
Je loopt een jaar of 5 achter.
pi_182650929
quote:
7s.gif Op zondag 21 oktober 2018 13:58 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als het pure incompetentie zou zijn zou er geen veroordeling volgen.
Jij hebt het vonnis duidelijk niet gelezen.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182651278
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 17:05 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Jij hebt het vonnis duidelijk niet gelezen.
quote:
De verklaring van DH01 dat hij nimmer een nekklem heeft aangezet, maar slechts een hoofdklem heeft toegepast moet als ongeloofwaardig worden gepasseerd. Die verklaring is immers strijdig niet alleen met de verklaringen van de vorenstaande weergegeven getuigen, maar ook met de waarneming door de rechtbank van de ter terechtzitting afgespeelde video A. Op die beelden is duidelijk een krachtig aangezette klem om de nek te zien.
quote:
De rechtbank stelt voorop dat de zojuist weergegeven wettelijke regeling aan de politie, voor zover die optreedt in de rechtmatige uitoefening van de bediening, een grote mate van vrijheid toekent om jegens (andere) deelnemers aan de maatschappij geweld te gebruiken. Die vrijheid is evenwel niet onbeperkt, omdat de grenzen van proportionaliteit en subsidiariteit (en in het verlengde daarvan: van redelijkheid en gematigdheid) niet mogen worden overschreden. Indien die grenzen wel worden overschreden, is sprake van onrechtmatig geweldgebruik en komt in het kader van een strafrechtelijke vervolging aan de politiefunctionaris geen beroep (meer) toe op een rechtvaardigingsgrond. Het oordeel daaromtrent is voorbehouden aan de strafrechter.
quote:
- met kracht gedurende enige tijd de nek/hals van die [slachtoffer] met een arm afgeklemd, en

- met gebalde vuist tegen het gezicht van die [slachtoffer] geslagen, en

- pepperspray in het gelaat van die [slachtoffer] gewreven,
quote:
Het bewezenverklaarde is volgens de wet strafbaar, omdat er geen feiten of omstandigheden aannemelijk zijn geworden die de strafbaarheid van het feit uitsluiten.
Dat is geen incompetentie meer.
pi_182652973


[ Bericht 33% gewijzigd door Kassamiep op 21-10-2018 19:03:03 ]
  zondag 21 oktober 2018 @ 18:59:46 #300
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182653170
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2018 18:44 schreef Kassamiep het volgende:
Je plaatje werkt niet
  zondag 21 oktober 2018 @ 19:13:41 #301
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182653387
quote:
1s.gif Op zondag 21 oktober 2018 18:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je plaatje werkt niet
Hier wel.

edit: wie opent nieuw deel? ik zit mobiel..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')