abonnement Unibet Coolblue
pi_182572682
Mijn vader is 63 en wilt eigenlijk stoppen met werken omdat hij stress heeft en fysieke klachten.
Nu heeft hij waarschijnlijk een regeling kunnen treffen. Hij gaat voor 2 jaar de ziektewet in en na die 2 jaar krijgt hij een bedrag uitbetaald voor 2 jaar werken en dan erna kan hij met pensioen.

Nu vroeg ik al aan mijn vader of zijn werkgever het hele bedrag in 1x uitbetaald of verspreid over meerdere maanden. het gaat dus nu om het hele bedrag, maar dat is belastingtechnisch niet voordelig.

Zijn er meerdere dingen wat nadelig kan zijn?
pi_182572758
Waarom vraag je dit op een internetforum en niet aan de betreffende werkgever?
  woensdag 17 oktober 2018 @ 17:10:43 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_182574417
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:32 schreef shabalala het volgende:
Mijn vader is 63 en wilt eigenlijk stoppen met werken omdat hij stress heeft en fysieke klachten.
Nu heeft hij waarschijnlijk een regeling kunnen treffen. Hij gaat voor 2 jaar de ziektewet in en na die 2 jaar krijgt hij een bedrag uitbetaald voor 2 jaar werken en dan erna kan hij met pensioen.
Dat lijkt me juridisch niet zuiver. wanneer je vader ziek is, zal hij voor de bedrijfsarts moeten verschijnen en zal er een plan gemaakt moeten worden om terug te keren. Daarnaast behoudt hij zijn recht op uitkering van zijn salaris. Tijdens zijn ziek zijn, zal hij dus gewoon salaris moeten ontvangen.
Dus wat is dat bedrag na die 2 jaar dan? Een oprotpremie van 24 maandsalarissen? Dat lijkt me ernstig gul....
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_182574525
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:10 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Dus wat is dat bedrag na die 2 jaar dan? Een oprotpremie van 24 maandsalarissen? Dat lijkt me ernstig gul....
[/quote]

Het kan nog veel guller worden dan 24 maanden gezien een recent arrest van de Hoge Raad...
je pa ontvangt dan mogelijk nml. een volledige transitievergoeding, dat kan flink oplopen als hij een lang dienstverband heeft bij deze frauderende werkgever...
pi_182574563
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:10 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Dat lijkt me juridisch niet zuiver. wanneer je vader ziek is, zal hij voor de bedrijfsarts moeten verschijnen en zal er een plan gemaakt moeten worden om terug te keren. Daarnaast behoudt hij zijn recht op uitkering van zijn salaris. Tijdens zijn ziek zijn, zal hij dus gewoon salaris moeten ontvangen.
Dus wat is dat bedrag na die 2 jaar dan? Een oprotpremie van 24 maandsalarissen? Dat lijkt me ernstig gul....
Je hoeft uiteraard alleen aan poortwachter te voldoen als je de intentie hebt een WIA aan te vragen. in dit geval niet van toepassing. Zie het nu van loondoorbetaling bij ziekte (=geen ziektewet) alleen niet echt (tenzij werkgever het wil verhalen op de verzuimverzekeraar.
pi_182574816
gaat zijn pensioenopbouw wel door die 4 jaar? of heeft hij straks ook een pensioengat?
dag
pi_182576340
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:32 schreef shabalala het volgende:
Mijn vader is 63 en wilt eigenlijk stoppen met werken omdat hij stress heeft en fysieke klachten.
Nu heeft hij waarschijnlijk een regeling kunnen treffen. Hij gaat voor 2 jaar de ziektewet in en na die 2 jaar krijgt hij een bedrag uitbetaald voor 2 jaar werken en dan erna kan hij met pensioen.

Nu vroeg ik al aan mijn vader of zijn werkgever het hele bedrag in 1x uitbetaald of verspreid over meerdere maanden. het gaat dus nu om het hele bedrag, maar dat is belastingtechnisch niet voordelig.

Zijn er meerdere dingen wat nadelig kan zijn?
Middelen. Dan is het belasting technisch minder ongunstig.
pi_182586068
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:21 schreef djh77 het volgende:

[..]

Je hoeft uiteraard alleen aan poortwachter te voldoen als je de intentie hebt een WIA aan te vragen. in dit geval niet van toepassing.
De pa van TS houdt natuurlijk het recht om na twee jaar WIA aan te vragen. Is er in die twee jaar geen poortwachter-traject geweest, dan krijgt de werkgever nog een extra jaar doorbetalingsplicht voor zijn kiezen om alsnog poortwachterproof te worden.
Dit is echt gerommel van waarschijnlijk een kleine werkgever. Als de pa van TS het slim aanpakt kan hij enorm rijk worden van deze domme werkgever, zie het hierboven genoemde arrest van de Hoge Raad.
pi_182586091
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 09:38 schreef paardendokter het volgende:

[..]

De pa van TS houdt natuurlijk het recht om na twee jaar WIA aan te vragen. Is er in die twee jaar geen poortwachter-traject geweest, dan krijgt de werkgever nog een extra jaar doorbetalingsplicht voor zijn kiezen om alsnog poortwachterproof te worden.
Dit is echt gerommel van waarschijnlijk een kleine werkgever. Als de pa van TS het slim aanpakt kan hij enorm rijk worden van deze domme werkgever, zie het hierboven genoemde arrest van de Hoge Raad.
Klopt maar in dit geval lijkt het op een afspraak door 2 partijen. Dan zal dit niet aan de orde zijn. In het uiterste geval kan de werkgever na 23 maanden advies vragen aan de arbo mbt de ziekmelding en hem dan hersteldmelden.
Gerommel is het zeker!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')