quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 13:15 schreef Tommeke het volgende:
Als ik een criterium ragbak zou samenstellen, zou dat met 105 zijn. En dan misschien iets meer geld naar de wielen. Hoewel ik zelf ook koers op zware wielen van 1700 gram ofzo. Boeit ook niet zoveel.
Verder aluminium frame zoals Allez Sprint of Caad 10 ofzo.
Volgens mij is de argumentatie vooral; wat je kan besteden. Je hoort toch altijd studenten die net 105 kunnen bekostigen en zodra ze student af komt er meteen die dura-ace afgemonteerde fiets.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 18:32 schreef kaasplankje het volgende:
Interessante discussie hoor. Is een 105 groep intrinsiek minder snel in een amateur of trimmers wedstrijd vergeleken met dura ace?
Verlies je een wedstrijd of behaal je een minder resultaat door te rijden met een lagere kwaliteit afmontage (en dan mbt de groep, wielen en frame buiten beschouwing gelaten) ?
Rij al jaren met sram en dat nooit gehad. #boelnietvoorelkaar.quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 21:47 schreef Tommeke het volgende:
Je ken beter 105 kopen en een iets beter frame/wielen ipv Ultegra denk ik.
Dat gezegd hebbende: Een falende SRAM Force groep heeft mij tot twee keer toe een korte klassering gekost. Een keer zat ik aan ‘t eind van een waaierkoers nog bij de laatste 9 man denk ik. Met nog 8 km te gaan sloeg m’n ketting tussen derailleur en ‘t onderste wieltje. De andere keer gebeurde dat toen ik naar een kopgroep sprong.
Weet nog steeds niet hoe dat kwam.
#dontracewhatyoucantreplacequote:Op dinsdag 23 oktober 2018 22:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Rij al jaren met sram en dat nooit gehad. #boelnietvoorelkaar.
Ik ben ook van mening dat je het beste kunt koersen op een goed stijf frame met goedkope groep. Je neemt namelijk meer risico op een fiets, waarbij vervanging financieel niet zoveel pijn doet. Als je op een fiets van bijv 4k een gaatje in moet duiken, zal je misschien net een fractie eerder remmen. Als je voor podium de laatste rondes van een criterium rijdt, moet je al een beetje levensmoe zijn, dan wil je die kopzorgen er niet bij
Das een goeie uitleg👏quote:Op dinsdag 23 oktober 2018 22:09 schreef Patroon het volgende:
[..]
Rij al jaren met sram en dat nooit gehad. #boelnietvoorelkaar.
Ik ben ook van mening dat je het beste kunt koersen op een goed stijf frame met goedkope groep. Je neemt namelijk meer risico op een fiets, waarbij vervanging financieel niet zoveel pijn doet. Als je op een fiets van bijv 4k een gaatje in moet duiken, zal je misschien net een fractie eerder remmen. Als je voor podium de laatste rondes van een criterium rijdt, moet je al een beetje levensmoe zijn, dan wil je die kopzorgen er niet bij
Je moet dan de rest ook wisselen...sram remmen hebben een langere kabeltrek bij remmenquote:Op woensdag 24 oktober 2018 10:30 schreef the_critic het volgende:
Gister voor eerst op m'n 'slechtweerfiets' gereden met sram... Damn wat liggen die handgrepen slecht in mijn hand, vergeleken met Shimano.. Misschien maar eens kijken naar 2e hands grepen om te gaan wisselen binnenkort...
Serieus?! Hmm das kut..quote:Op woensdag 24 oktober 2018 10:43 schreef Patroon het volgende:
[..]
Je moet dan de rest ook wisselen...sram remmen hebben een langere kabeltrek bij remmen
Ja ik heb eens shimano remmen geprobeerd op sram levers, maar dat was echt aan-uit remmen, dus van niets naar bijna blokkeren..quote:
Ik heb het precies andersom, als ik weer op die kutgiant stap met die shimanogrepen.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 10:30 schreef the_critic het volgende:
Gister voor eerst op m'n 'slechtweerfiets' gereden met sram... Damn wat liggen die handgrepen slecht in mijn hand, vergeleken met Shimano.. Misschien maar eens kijken naar 2e hands grepen om te gaan wisselen binnenkort...
quote:Op woensdag 24 oktober 2018 10:59 schreef muzas het volgende:
Dikke lompe knotsen zijn het. Dat ben ik niet gewend om in mn hand te hebben.
Voor een TT fiets zou ik wel elektrisch willen, kun je in je houding blijven zitten en schakelen tegelijkquote:Op dinsdag 23 oktober 2018 11:43 schreef dop het volgende:
[..]
wat is er stijver aan dura ace? (je lijkt iets te roepen waar van je werkelijk niet weet hoe het zit)
Als stijver en lichter het uitgangspunt was dan zou iedereen met meer exotische onderdelen rijden.
profs kijken er 95% van de gevallen niet eens naar, ze rijden wat de sponser voorschrijft.
Banden keuzen, en soort wiellen kunnen in sommige gevallen bepalend zijn voor het resultaat.
Maar noem 1 voorbeeld waar de groepset bepalend is voor het wel of niet winnen van en wedstrijd.
en over gewicht
een 7000 groep weegt ongeveer 400 gram zwaarder dan 9100, maar ga je voor di2 disc 9170 dan is dat nog geen 100gram verschil.
met een 105 groep kun je ook gewoon een fiets opbouwen die tegen de uci gewichts limiet zit van 6,8 kilo.
de meeste winst zit overigens in aero dynamca, en juist in het tijdrijden waar dit het belangrijkste is wegen de fietsen tot ruim een kilo zwaarder. (klimmen buiten beschouwing gelaten)
Dat kan mechanisch ook hoor.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 12:33 schreef Andyy het volgende:
[..]
Voor een TT fiets zou ik wel elektrisch willen, kun je in je houding blijven zitten en schakelen tegelijk
Ik doelde er meer op dat je vanuit je beide houdingen kunt schakelen, maar je hebt gelijkquote:
sprint shifters zijn ook best mooi/handigquote:Op woensdag 24 oktober 2018 12:37 schreef Andyy het volgende:
[..]
Ik doelde er meer op dat je vanuit je beide houdingen kunt schakelen, maar je hebt gelijk
Ook nadelen.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 12:40 schreef dop het volgende:
[..]
sprint shifters zijn ook best mooi/handig
Zijn zeker wel voordelen te verzinnen aan Di2
Die ultegra heeft dan de die-aai-toe en daarom is die zoveel duurder.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 12:48 schreef Flipmoehoe het volgende:
Heb ook een Tiagra groep op mijn Giant TCR, wel met 105 shifters want wilde toen die waslijnen niet meer hebben. Fiets schakelt prima, ook tijdens een klim lichter of zwaarder is geen probleem.
Als er een nieuwe fiets komt dan zal het wel met 105 worden.
het prijsverschil bij de canyon endurace vind ik toch wel erg fors, Endurace CF SL Disc 7.0 met 105 voor 1899, en de 8.0 met ultegra voor 2499. Scheelt ff 600 eurie.. dat steek ik dan liever in mooiere / betere wielen
zeker, lege 🔋quote:
Een hoger gewicht? De mechanische variant is toch altijd nog lichter? En ik vind de vervangingswaarde van spareparts ook aan de hoge kant. Een nieuwe Di2 achterderrie kost een fortuin.quote:
zeker het is mooi "speelgoed" maar beslist geen noodzaak.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 13:04 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Een hoger gewicht? De mechanische variant is toch altijd nog lichter? En ik vind de vervangingswaarde van spareparts ook aan de hoge kant. Een nieuwe Di2 achterderrie kost een fortuin.
de ultegra met di2 (de 8.0) kost maar liefst 3199 euries..quote:Op woensdag 24 oktober 2018 12:56 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Die ultegra heeft dan de die-aai-toe en daarom is die zoveel duurder.
Ik zou lekker bij de velgremmen versie blijven. En de rest in badass wielset steken.
En een grote zadeltas, pompje aan je kader, twee verschillende (grote) bidons en ongeschoren benen.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 12:01 schreef muzas het volgende:
Ergens is het natuurlijk ook veel leuker om met een of andere tiagra-sensa alles en iedereen op veel te dure fietsjes voorbij te fietsen.
als je de 105 met de 105 vergelijkt is het 400 gram, met ultegra bijna een kilo.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 13:34 schreef kaasplankje het volgende:
Paar grammetjes is toch bijna een volle kg. En dat vind ik erg veel.
Nouja ik vergeleek meer de prijs/gewicht en dan zie je dat disc eigenlijk de minst aantrekkelijke optie is. Neem je de velgrem 105 ben je 500.- minder kwijt en 400gram lichter, neem de velgrem ultegra is die even duur maar 900gram lichter.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 13:37 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
als je de 105 met de 105 vergelijkt is het 400 gram, met ultegra bijna een kilo.
Maar dan nog is 8,4kg voor een schijfremfiets met 105 niet heel erg veel. een Trek of BMC zit in de 9kg
Hoe meld je segmenten aan. Met Strava Premium zeker?quote:
Nee hoor, gewoon bij de details van je rit op het gereedschapje drukken.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 13:57 schreef Godshand het volgende:
[..]
Hoe meld je segmenten aan. Met Strava Premium zeker?
Dat is op de site dan? Mobiel geen gereedschap te zien.quote:Op woensdag 24 oktober 2018 14:24 schreef Yozzz het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon bij de details van je rit op het gereedschapje drukken.
Op de site inderdaadquote:Op woensdag 24 oktober 2018 15:43 schreef Godshand het volgende:
[..]
Dat is op de site dan? Mobiel geen gereedschap te zien.
Jawel. Ben afgelopen zomer op een lekker kneuterige camping met goeie chalets geweest. Lekker rustig en mooie uitvalsbasis.quote:Op donderdag 25 oktober 2018 12:07 schreef Reljem het volgende:
Nog tips voor een weekje Vogezen in de zomer vrinden? Handige uitvalslocatie, must do klimmen, verborgen pareltjes, chaletjes?
Ik geloof er niks van, jij neemt sowieso de 8.0 Proquote:Op woensdag 24 oktober 2018 13:12 schreef kaasplankje het volgende:
ENDURACE CF SL DISC 7.0
https://www.canyon.com/nl(...)-cf-sl-disc-7-0.html
1899.- en 8.4kg (met 105)
ENDURACE CF 7.0
https://www.canyon.com/nl/road/endurace/2019/endurace-cf-7-0.html
1399.- en 8kg (met 105)
ENDURACE CF 8.0
https://www.canyon.com/nl/road/endurace/2019/endurace-cf-8-0.html
1899.- en 7.5kg (met ultegra)
Ik zou het wel weten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |