abonnement Unibet Coolblue
pi_182565558
Dag mede scooterfanaten,

Ik heb een Chinese scooter overgenomen van een bekende van mij. Ding komt uit 2004 (ofzo, weet niet precies) en er is vrij weinig op gereden, kilometerstand staat op 282 kilometer. Ding heeft sinds zomer 2017 stil gestaan, en er is ook niks mee gedaan. Nu de tijd eraan komt om er een kenteken op te zetten, ben ik toch begonnen om maar te kijken of dat ding nog soepel loopt.

Nu ben ik een week geleden begonnen en heb ik een tankdop gekocht (want voorheen was deze kwijt en zat er aluminiumfolie in de tank gepropt). Heb hem getankt, gewoon met euro95. Vervolgens heeft diegene die dat ding aan mij verkocht heeft er nog op kunnen rijden, maar de dag erop toen ik het probeerde lukte het niet meer. Heb de vlotterbakken schoongemaakt. Daarna heb ik de carburateur (deels) losgemaakt en schoongespoten met water (en laten opdrogen), vonk en bougie gecontroleerd, en er was vooralsnog niks aan de hand. Na een tijdje wachten liep hij wel stationair, maar nadat ik gas gaf leek het alsof hij verzoop.

Nu is het verhaal dat de scooter wel stationair loopt, maar als je gas geeft 'verzuipt' ie en moet je ook echt ff wachten voordat hij weer fatsoenlijk wil starten.

Waar zit het probleem? En moet ik ff langsgaan bij een professional of zelf prutsen en de carburateur helemaal loshalen en schoonmaken?

Groeten
pi_182565633
Zou niet zelf gaan prutsen als je niet weet wat je doet. Of het nog de moeite waard is om een vakman naar te laten kijken is ook nog een vraag.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182565669
Na 14 jaar zijn echt je keerringen ed uitgedroogt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_182565966
Waarschijnlijk je keerringen maar hoeft niet perse. Heb je gecontroleerd op valse lucht?
pi_182566131
Nog niet gecontroleerd op valse lucht. Heb wel een poging gewaagd maar kon niet helemaal terecht in de motor. Waar kan ik dat controleren en hoe?
pi_182566202
Even voor erbij; als ik hem stationair laat lopen valt hij na een bepaalde periode uit. Dan lijkt het net alsof hij of te veel of te weinig benzine krijgt en 'sputtert' hij tot een stoppende motor.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:51:01 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182570450
zit vuil in je sproeier. carb eraf en schoonmaken.

Sproeier eruit draaien en doorheen kijken.. zie je niks; tóch schoonblazen; één schilfertje opgedroogde benzine is genoeg. Bij de ingang, waar de benzineslang aangwsloten zit, zit meestal ook een filtertje, ook demonteren en schoonmaken en de boel wederom goed doorblazen, liefst met een compressor..

SPOILER: 1
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 47% gewijzigd door Sounddragon op 17-10-2018 13:56:02 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_182572096
Hahahaha nee ik noem mezelf geen scooterfanaat 😂. Maar bedankt, ga ermee aan de slag
pi_182572712
Is het een 2- of een 4-takt?
Ik lees namelijk nergens dat je ook het olietankje hebt gevuld.
Zal niks met je probleem te maken hebben maar igv 2-takt lijkt het me wél een puntje van aandacht.
pi_182574351
Olie heb ik wel gecontroleerd, is goed gevuld.
pi_182574447
Dan wat SD zegt.
Verder zou ik ook het luchtfilter controleren trouwens, als die dicht zit krijgt de motor een veeeeel te rijk mengsel.
Daar over gesproken: Is je bougie droog en welke kleur heeft ie?
pi_182574764
Update: heb er ondertussen op heel laag gas een rondje door de straat kunnen rijden. Heeft het volgehouden tot ik het genoeg vond, maar opnieuw; sneller dan kilometer of 12 kon ik niet, want gas bij betekende uitvallen van de motor.
pi_182574823
Luchtfilter leek wel nieuw, bougie is droog. Kleur van schroefdraad antraciet en het rondje binnen de bougie wit/creme
pi_182574848


[ Bericht 28% gewijzigd door bendevanellende op 17-10-2018 17:52:50 ]
pi_182576035
Draai de luchtstelschroef op de carb helemaal dicht, niet hard aandraaien want dan verneuk je de zitting, en draai deze dan vervolgens weer 2 hele slagen open. Chineese scooters staan nogal rijk afgesteld met verzuipen tot gevolg.
pi_182584863
quote:
Ik heb een Chinese scooter overgenomen van een bekende van mij. Ding komt uit 2004 (ofzo, weet niet precies) en er is vrij weinig op gereden, kilometerstand staat op 282 kilometer. Ding heeft sinds zomer 2017 stil gestaan
Zeker weten dat ie niet het klokje rond is geweest? Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het ding in 13 jaar tijd maar 282 heeft gereden
Het is wat.......
pi_182587612
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 18:36 schreef Gummiebeer het volgende:
Draai de luchtstelschroef op de carb helemaal dicht, niet hard aandraaien want dan verneuk je de zitting, en draai deze dan vervolgens weer 2 hele slagen open. Chineese scooters staan nogal rijk afgesteld met verzuipen tot gevolg.
Luchtstelschroef eruitgehaald, er met 2 slagen in gedaan en kon volledig gas geven, sloeg niet af. Tot ik gas los liet en hij weer in het oude terugzakte naar mijn idee, beetje gas bij is weer terugvallen in toeren

[ Bericht 20% gewijzigd door bendevanellende op 18-10-2018 13:36:24 ]
pi_182590108
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 07:59 schreef gooddaddy het volgende:

[..]

Zeker weten dat ie niet het klokje rond is geweest? Lijkt me erg onwaarschijnlijk dat het ding in 13 jaar tijd maar 282 heeft gereden
Zou je denken van niet maar serieus, heeft alleen stilgestaan. Aan de verkoper ligt het niet, hebben nog 2 scooters sinds 2004 dus deze stond er beetje bij 😂
  donderdag 18 oktober 2018 @ 16:49:16 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_182593499
Je hebt ondertussen dus alles gedaan wat je binnen een minuut kunt doen, maar niet de carb schoongemaakt.. Ik snap dat het een kutklussie is, maar je probleem zit in de carburateur.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_182595790
Ultrasoon reinigen werkt het beste trouwens.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_182596333
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 11:32 schreef bendevanellende het volgende:

[..]

Luchtstelschroef eruitgehaald, er met 2 slagen in gedaan en kon volledig gas geven, sloeg niet af. Tot ik gas los liet en hij weer in het oude terugzakte naar mijn idee, beetje gas bij is weer terugvallen in toeren
Niet de stelschroef eruit halen, maar helemaal dichtdraaien(tegen de klok in) en dan 2 slagen lossen(met de klok mee).
Dit kan je ook doen met draaiende motor, beter zelfs. Als je dan de stelschroef losser draait hoor je op een gegeven moment dat de motor stijgt in toeren. Dan een kwart slag terug schroeven en dan moet de afstelling goed zijn.
Als dat ook niet lukt dan inderdaad eens ultrasoon laten reinigen.
pi_182608558
In combinatie met de luchtschroef is de scooter gaan draaien en rijdt ie weer gewoon. Heb nog een probleem gevonden, zat water in de tank. Eruit gehaald en loopt nu weer fatsoenlijk. Bedankt voor de hulp!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')