https://www.telegraaf.nl/(...)i-schiphol-escaleertquote:SCHIPHOL - Er is een hevige ruzie ontstaan over de groeiruimte van Schiphol, essentieel voor de toekomst van de luchthaven.
Partijen in de Omgevingsraad Schiphol (ORS), waaronder luchtvaart, bewoners, provincie en gemeenten, ruziën steeds heftiger over de exacte interpretatie van de zogeheten milieueffectrapportage (MER) en vooral ook de uitgangspunten en rekenmethoden.
Dit belangrijkste inspraakorgaan moet nog voor de kerst de minister van Infrastructuur adviseren over de mogelijke groei van de luchthaven tussen 2020 en 2030.
Verfijnder
,,De meningsverschillen kunnen zo maar oplopen tot 50.000 vluchten meer of minder. Als we daar niet snel een compromis over bereiken, zal de MER voorlopig buitenspel gezet moeten worden om alsnog een akkoord in de ORS te kunnen forceren”, aldus een ingewijde.
De ruzie spitst zich toe op de parameters die gebruikt moeten worden in het het nieuwe Europese rekenmodel. „De geluidssommen zijn berekend in plaats van gemeten met microfoons, omdat het om toekomstig vliegverkeer gaat”, zegt Paul Eijssen van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium.
„Dat deden we altijd al, maar dit Europese model is verfijnder. We kunnen beter de realiteit benaderen.” In het verleden werd bijvoorbeeld rekening gehouden met drie soorten naderingen naar de luchthaven, nu wordt er gerekend met 38 verschillende landingsprocedures.
Spreekverbod
Iedereen die meepraat over de cijfertjes, heeft op straffe van juridische stappen tot medio november een strikt praatverbod opgelegd gekregen. Kritische omwonenden willen echter niet graag monddood worden gemaakt.Luchtvaart en bedrijfsleven willen kunnen doorgroeien naar tenminste 650.000 vliegbewegingen in 2030 om de enorme vraag naar vluchten van en naar Nederland te accommoderen.
De grote vraag is of dat in de overvolle Haarlemmermeer moet, waar de overlast volgens bewoners de spuigaten uitloopt. Zij zijn het gemanipuleer met geluidscijfers zat. Hun ORS-onderhandelaar Kees van Ojik mag niks zeggen. ,,Ik ben nu gebonden aan mijn zwijgplicht.”
Groeiende weerstand
Of het vergrote Lelystad Airport in 2020 als ‘overloopvliegveld’ van Schiphol daadwerkelijk open kan, is zeer de vraag. Tegenstanders van laagvliegroutes willen eerst dat het luchtruim in 2023 is heringedeeld. Ook rond Eindhoven Airport neemt de weerstand tegen uitbreiding van vluchten toe. Rotterdam zit al aan de bovengrens.
Schiphol zegt in een reactie dat ze de uitkomst van het twistoverleg afwacht, om vervolgens de mer definitief te maken, aldus een woordvoerder. „We streven naar veilige, gematigde en gecontroleerde groei."
Dat is wel deels inherent aan rente-systeem. Op lange termijn leidt rente tot inflatie, en door inflatie is economische groei noodzakelijk.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 08:26 schreef LXIV het volgende:
Waarom moet alles in Nederland per se groeien?
aan de ene kant wel maar het kan ook met grotere vliegtuigen en dus minder vliegbewegingen, bijvoorbeeld van Amsterdam naar Londen heb je meerdere opties per uur, dat kan naar mijn mening wel minder.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 08:52 schreef ShevaJB het volgende:
Prima toch, lekker laten groeien dat Schiphol, geweldig toch dat je overal heen kan vliegen. Als je er last van hebt moet je daar maar niet gaan wonen, stomme zeikerds.
Schiphol is er niet om Nederlanders overal heen te laten vliegen, maar om flink te verdienen aan transit passagiers.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 08:52 schreef ShevaJB het volgende:
Prima toch, lekker laten groeien dat Schiphol, geweldig toch dat je overal heen kan vliegen.
Er zijn nu genoeg vluchten om overal heen te kunnen vliegen. Daarvoor hoeven we niet verder te groeien. En mensen moeten nu eenmaal ergens wonen. In Brabant woonden de mensen er al toen het nog rustig was.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 08:52 schreef ShevaJB het volgende:
Prima toch, lekker laten groeien dat Schiphol, geweldig toch dat je overal heen kan vliegen. Als je er last van hebt moet je daar maar niet gaan wonen, stomme zeikerds.
De vraag is of die opbrengst van die transit passagier nu opweegt tegenover de overlast en vervuiling. Ik denk dat we ook geld kunnen verdienen met minder overlastgevende activiteiten.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:13 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Schiphol is er niet om Nederlanders overal heen te laten vliegen, maar om flink te verdienen aan transit passagiers.
Helemaal mee eens, vandaar ook mijn post.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
De vraag is of die opbrengst van die transit passagier nu opweegt tegenover de overlast en vervuiling. Ik denk dat we ook geld kunnen verdienen met minder overlastgevende activiteiten.
Dat vraag ik mij al jaren af, je merkt het niet alleen met het vliegverkeer maar met alles. Nederland moet en zal blijven concurreren met grote economieën, het draait volgens mij alleen maar om geld, geld en nog eens geld. Als de bevolking krimpt dan krimpt ook de consumptie en krimpt de economie. De huidige politiek (veelal in westerse werelden) denken alleen maar aan de beurs en de groei van de bedrijven zonder te denken over de leefbaarheid van de mensen die al opgekropt in dit kleine landje zitten. Dat is volgens mij ook de hoofdreden van de massale immigratie uit Afrikaanse landen, wij hebben hier een krimp van de autochtone bevolking, willen we economisch blijven concurreren met China, Rusland en Amerika moeten ze wel zorgen voor meer consumenten.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 08:26 schreef LXIV het volgende:
Waarom moet alles in Nederland per se groeien?
In Friesland is nog wel ruimte. En het oosten van Groningen,.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn nu genoeg vluchten om overal heen te kunnen vliegen. Daarvoor hoeven we niet verder te groeien. En mensen moeten nu eenmaal ergens wonen. In Brabant woonden de mensen er al toen het nog rustig was.
Beter blijf je daar met je vuile VVD tengels van af.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:22 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
In Friesland is nog wel ruimte. En het oosten van Groningen,.
quote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:34 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]
Beter blijf je daar met je vuile VVD tengels van af.
Helemaal eens. Het huidige beleid is al jarenlang gericht op (internationale) bedrijven en niet op de inwoners van Nederland. Die hebben baat bij goede en betaalbare huisvesting, mobiliteit, schone lucht, geen overlast etc. Allemaal zaken die wringen met de wens om van Nederland een groot industrieterrein te maken.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:21 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij al jaren af, je merkt het niet alleen met het vliegverkeer maar met alles. Nederland moet en zal blijven concurreren met grote economieën, het draait volgens mij alleen maar om geld, geld en nog eens geld. Als de bevolking krimpt dan krimpt ook de consumptie en krimpt de economie. De huidige politiek (veelal in westerse werelden) denken alleen maar aan de beurs en de groei van de bedrijven zonder te denken over de leefbaarheid van de mensen die al opgekropt in dit kleine landje zitten. Dat is volgens mij ook de hoofdreden van de massale immigratie uit Afrikaanse landen, wij hebben hier een krimp van de autochtone bevolking, willen we economisch blijven concurreren met China, Rusland en Amerika moeten ze wel zorgen voor meer consumenten.
Het zou mooi zijn als ze eens een grens stelde aan het aantal inwoners, aantal vluchten etc. om de leefbaarheid in Nederland te verbeteren. Maar zolang er mensen aan de macht zijn die alleen maar aan de beurs denken zal dat nooit veranderen. Nederland wordt dadelijk één grote wereldstad, volledig volgebouwd.
Thx. Zag je ook met het afschaffen van de dividendbelasting een paar dagen terug. Staat Rutte glimmend van trots te vertellen dat iedere cent die het "oplevert" naar het bedrijfsleven gaat! Voor wie zit die man er uberhaubt? Al jarenlang dalen de belastingen voor bedrijven, terwijl burgers effectief geen cent minder gaan betalen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 08:44 schreef ietjefietje het volgende:
Goeie op, vooral dat stukje dat de VVD Nederland gewoon ziet als 1 groot bedrijventerein! Dat is precies zoals het is!
Op een gegeven moment moeten we wel over op een ander systeem, dit kan niet altijd blijven werken natuurlijk.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Helemaal eens. Het huidige beleid is al jarenlang gericht op (internationale) bedrijven en niet op de inwoners van Nederland. Die hebben baat bij goede en betaalbare huisvesting, mobiliteit, schone lucht, geen overlast etc. Allemaal zaken die wringen met de wens om van Nederland een groot industrieterrein te maken.
Ook het binnenhalen van bijv zo'n medicijnagentschap naar Amsterdam. Dan wordt daar hard voor gelobbied, maar wat heeft een Amsterdammer er nu aan? Dan wordt woonruimte voor hem nog duurder, de ringweg staat nog voller en er is nog minder uimte in de kroeg.
Niet dat ik tegen het bedrijfsleven ben, natuurlijk niet. Maar die eeuwige focus op meer, meer, meer meer.... Op een gegeven moment is er gewoon voldoende werk en moeten er alleen maar weer honderdduizenden migranten en expats aangetrokken worden om verder te kunnen groeien.
Ik vind dat Schiphol het helemaal zelf mag betalen , die zal vast ook wel centjes niet hebben betaald aan de belastingdienstquote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:46 schreef myShizzle het volgende:
Het is toch niet zo moeilijk allemaal; kunstmatig eiland in de Noordzee, hyperloopje naar Londen en Amsterdam met wat vertakkingen - klaar.
Over de hele wereld maken Hollanders extra land, ook voor vliegvelden, in zee maar hier wordt er niet eens op ingezet
https://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_luchthaven_Hongkong
Waarom willen ze dan uitbreiden?quote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:14 schreef LXIV het volgende:
Er zijn nu genoeg vluchten om overal heen te kunnen vliegen
het zal wat schelen in lawaai waarschijnlijk maar qua vervuiling niet en met Brexit upcoming zal zo'n verbinding met Londen er ook niet komenquote:Op woensdag 17 oktober 2018 09:46 schreef myShizzle het volgende:
Het is toch niet zo moeilijk allemaal; kunstmatig eiland in de Noordzee, hyperloopje naar Londen en Amsterdam met wat vertakkingen - klaar.
Over de hele wereld maken Hollanders extra land, ook voor vliegvelden, in zee maar hier wordt er niet eens op ingezet
https://nl.wikipedia.org/wiki/Internationale_luchthaven_Hongkong
Dat was de strategie van Airbus, maar Boeing denkt precies tegenovergesteld door de ontwikkeling van Dreamliners, waardoor je nu overal vanaf Europa rechtstreeks naar NYC kunt vliegen.quote:Op woensdag 17 oktober 2018 08:46 schreef TheJanitor het volgende:
Grotere vliegtuigen bouwen zodat er minder vluchten nodig zijn.
Dreamliner is toch niet kleinquote:Op woensdag 17 oktober 2018 11:01 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat was de strategie van Airbus, maar Boeing denkt precies tegenovergesteld door de ontwikkeling van Dreamliners, waardoor je nu overal vanaf Europa rechtstreeks naar NYC kunt vliegen.
Tot nu toe lijkt de visie van Boeing het te gaan winnen.
Ik had liever ook grotere vliegtuigen en dan betere treinverbindingen voor kortere afstanden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |