abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 17 oktober 2018 @ 00:46:49 #1
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182562970
Hoe te handelen bij/voor (erg) ouderen die niet zelf overweg kunnen met DigiD en laat staan SMS kunnen afhandelen ?

Ik wil graag de medische administratie van (erg) ouderen gaan bewaken die helaas onmachtig zijn geworden met GSM/SMS, laat staan een smartphone hebben.

Hieronder wat meer...... ter achtergrond en ook om in reactie te kijken hoe anderen dat (anders) doen.

Ik verleen wat hulp op afstand voor administratie-besognes voor een paar (80+) ouderen.

Hiervoor ben ik via hun eigen DigiD voor overheid/belastingaangifte etc.etc. gemachtigd. Ik kan dan met mijn DigiD op die wijze hun belasting en gemeentezaken doen etc.etc. Waar nodig en zinnig bel ik ze thuis op en neem hun computer remote over voor: e-mail en bankzaken en laat hun zelf desnoods inloggen (niet moeilijk met FireFox en wachtwoord onthouden).
Voor brieven en zaken met betrekking tot Pensioen en AOW (SVB) oftewel die semi-overheid kan ik/je noodzakelijke dingen nog - met moeite - per brief doen. Ik maak dan een briefje, druk die remote af en laat de oudere die ondertekenen en opsturen..

Voor de (medische) administratie, loop ik echter tegen een - mogelijk onbedoelde - muur op.
Voor online-zaken mbt tot ZKV, Ziekenhuis en Huisarts heb je vanwege "privacy" tegenwoordig DigiD + SMS nodig.
De mensen voor wie ik bezig ben hebben niet eens een GSM, zijn die allang kwijt en zijn de (d)raad van SMS misgelopen. De uitgesproken code via de analoge thuislijn "ontvangen" is in de praktijk onwerkbaar, zeker voor digibeten met een matig gehoor en je moet natuurlijk niet met "mij" als hulplijn in gesprek zijn.

Kortom hoe kan je hulp verlenen aan ouderen die geen GSM/SMS hebben en kan je als digibeet geholpen worden om toch zelfstandig functioneren in onze App-maatschappij ?
NB: Ik kan natuurlijk mij "voordoen" als de oudere zelf wat hier - ik schat nog een jaar of 5 - nu nog een brug te ver is omdat de mensen in kwestie hun recht op zelfstandigheid willen (voor)behouden.

NB: Wanneer je leuk denkt te reageren, bedenk dan even dat je zelf flink oud bent, ze niet altijd meer even helder op een rijtje hebt en een kortetermijngeheugen hebt van ca 30 min. Wanneer het jouw interesse/probleem niet heeft... (nimby)... laat dan maar.

Vast bedankt voor het mee(be)denken.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_182563987
Wat gebeurt er als je je als bewindvoerder laat verklaren - ik neem aan dat die sms'jes dan naar jouw telefoon komen?

[ Bericht 0% gewijzigd door JurriaanK op 17-10-2018 19:02:26 ]
unieke geschenken, exclusieve cadeaus uit de mooiste Nederlandse bomen:
handgemaakte houten vazen http://www.hetmooistehout.nl
handgemaakte houten schalen http://www.houtenschalen.nl
  woensdag 17 oktober 2018 @ 08:02:35 #3
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_182564549
Kan je niet kiezen voor een verificatie-email ipv een verificatie-sms? Bij de zorgverzekering van mijn moeder kan dat wel en daarmee kan ik makkelijk wat zaken regelen.

Bij mij is t zo dat ik vrijwel alles onder haar naam doe (en dus niet gemachtigd ben), behalve bij bankzaken. Nu gaat t in mijn geval om 1 persoon die ook nog eens mijn moeder is, zeker bij meerdere personen die misschien ook nog eens wat verder van je af staan lijkt me dat niet wenselijk.
pi_182564667
Lastige kwestie. Heeft digid er zelf een oplossing voor?


(probleem is nog niet eens dat jij er niet bij kan, probleem is dan dat een oudere zijn/haar sms'je niet kan openen)

Of zo'n ouderenbond, hebben die tips?
Somebody that I used to know
pi_182564681
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 06:23 schreef JurriaanK het volgende:
Wat gebeurd er als je je als bewindvoerder laat verklaren - ik neem aan dat die sms'jes dan naar jouw telefoon komen?
Nee, dan zou je curator moeten worden, maar dan hebben die mensen helemaal niks meer over zichzelf te vertellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2018 08:20:34 ]
pi_182565380
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 08:02 schreef kloon_bassie het volgende:
Kan je niet kiezen voor een verificatie-email ipv een verificatie-sms? Bij de zorgverzekering van mijn moeder kan dat wel en daarmee kan ik makkelijk wat zaken regelen.
DigiD is via app of sms.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_182565629
Of je leest de hele op :')

[ Bericht 32% gewijzigd door LurkJeRot op 17-10-2018 09:43:59 (info stond al in op :@) ]
pi_182566245
Hulde voor je inspanningen en sterkte.
Het digitale tijdperk is er in geslaagd, het voor heel veel mensen best makkelijk te maken, maar effectief ook veel mensen buiten te sluiten en hulp veel lastiger te maken dan het vroeger al was.

Maar dat wist je al, vandaar je post.

Ik kan alleen meeleven, was mantelzorger voor 3 personen (incl.mijn ouders), nu nog "maar" 1. Heb bij mijn ouders nog net een periode gehad dat er voor een klein deel nog op papier gehandeld kon worden, gelukkig. Traag maar effectief en begrijpelijk, vooral als je gewoon samen met iemand aan tafel wil zitten voor een stukje eigen regie.
pi_182566580
Top dat je dit allemaal doet voor deze mensen.

Heb je de vraag al eens voorgelegd aan digid ? Ben wel benieuwd of dit bedacht is.
https://www.digid.nl/contact/
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 14:28:55 #10
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182571345
Thx.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 06:23 schreef JurriaanK het volgende:
Wat gebeurd er als je je als bewindvoerder laat verklaren - ik neem aan dat die sms'jes dan naar jouw telefoon komen?
Dat is nu nog een brug te ver. Zelf wil ik ook niet in de positie komen dat ik handelsrecht krijg, voor je het weet krijg je dan frictie of verwijten dat je hun leven gaat "bepalen". Ik heb al 's ruzie gehad met omdat ik ingreep bij een smerige "kozijnenlening" terwijl ze roodstand hadden.

Het is geen punt dat ik een telefoon aanschaf voor hun administratie en mij dan heimelijk "voordoe" als die senior. Die mensen zijn echter nog niet zo ver gezakt dat ze dan niet in de gaten hebben dat ze dan daarmee niet meer autonoom zijn.

Met DigiD zelf heb ik laten zien dat ze "mij" op elk moment kunnen ontheffen, waar ze dan blij/dankbaar voor zijn omdat zij zelf menen - hoewel, niet anders - te kunnen kiezen. Het gevoel van zelfstandigheid telt nu eenmaal zwaar.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 08:02 schreef kloon_bassie het volgende:
Kan je niet kiezen voor een verificatie-email ipv een verificatie-sms? Bij de zorgverzekering van mijn moeder kan dat wel en daarmee kan ik makkelijk wat zaken regelen....
Is helaas niet mogelijk voor Ziekenhuis/Arts. De meeste ZKV verschuilen zich achter een DigiD+SMS muur. Ik ga wel op zoek of/welke maatschappijen dat anders inrichten. Ben trouwens ook in gesprek.

Je krijgt medeleven aan de telefoon maar dat helpt hier niet echt. Het zou geen punt zijn om afstand te doen van privacybescherming. De mensen ervaren sws al allerlei inbreuk op hun levenswijze waar de apotheekrekening wel bij kan.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 08:19 schreef Postbus100 het volgende:
Lastige kwestie. Heeft digid er zelf een oplossing voor?

(probleem is nog niet eens dat jij er niet bij kan, probleem is dan dat een oudere zijn/haar sms'je niet kan openen)

Of zo'n ouderenbond, hebben die tips?
DigiD stuurt je terug naar de leverancier die "zelf" kiest voor de SMS verificatie. Voor overheidszaken hoef je geen SMS te hebben.

Een mogelijkheid die ik aan het bekijken ben is SMS2Email..... het vervelende is dat dit een commerciële dienst (wordt/is) die zich aan zicht/controle onttrekt.

O ja, SMS sturen naar je Thuistelefoon is een ramp.... buiten het geratel van een "dame". Probeer dat zelf maar eens en bedenk dan dat je nog niet eens je boodschappenlijstje van 5 producten kunt onthouden, dat schrijven we/ze dan ook op.

Sws leuk om SMS terreur te ervaren. Stuur maar 's iets van "1234@%6X" of "12345678' of "abcdefgh" naar je thuisnummer en kijk of je er gatenkaas van kunt maken. Je weet dan ook wat ik bedoel.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_182573085
Zijn er geen bejaardentelefoons (met van die grote toetsen) die ook voor SMS gemakkelijk te gebruiken zijn?
Dan stop je daar een prepaid sim in en gebruik je dat nummer voor het inloggen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 23:00:36 #12
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_182581325
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:27 schreef baskick het volgende:

[..]

DigiD is via app of sms.
Dit is dus niet waar. DigiD kan ook met alleen een wachtwoord. Zoals TS hierboven beschrijft vragen zorginstanties vervolgens om een sms-verificatie (waar in het geval van mijn moeder de zorgverzekering wel met email kan). Met ziekenhuis en huisarts geen ervaring daarin.

Jammer dat we TS nog niet kunnen hebben helpen. Volgens mij wil Nederland graag mantelzorgers hebben, de inrichting van de overheid is er nog niet naar...
  donderdag 18 oktober 2018 @ 01:10:20 #13
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182583412
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 15:55 schreef jeroen25 het volgende:
Zijn er geen bejaardentelefoons (met van die grote toetsen) die ook voor SMS gemakkelijk te gebruiken zijn?
Dan stop je daar een prepaid sim in en gebruik je dat nummer voor het inloggen.
Klinkt allemaal logisch maar is niet te doen voor 80+ die aan het aflopen zijn.
Het mooiste zou nog zijn dat zij zelf thuis helemaal niet hoeven in te loggen, wat technisch prima kan maar vanwege doorgeslagen "privacy" kennelijk niet mag.
Ik begrijp meer dan gemiddeld waarom maar het zou een keuze moeten (kunnen) zijn. Wanneer je veiligheid oplegt moet je dat ook mogelijk maken voor minder-handigen.

Probleem is de bediening, laat staan kwijtraken GSM, opgeladen houden, het past ook niet meer in het vastgeroeste denken.... wat we allemaal ws. op een zeker moment zullen gaan meemaken.
Los daarvan is het tamelijk zot dat je vanwege veiligheid van/bij een ZKV een mobiel MOET hebben om jezelf te kunnen authenticeren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_182584552
Wij liepen tegen een vergelijkbaar probleem aan met een overleden ouder en administratief geregel voor de achterblijver.
Misschien kun je het via Radar tv programma of zo eens aan de kaak stellen.
Het wordt nog een dingetje met de aankomende senioren boom generatie.
pi_182589087
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 23:00 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]

Dit is dus niet waar. DigiD kan ook met alleen een wachtwoord. Zoals TS hierboven beschrijft vragen zorginstanties vervolgens om een sms-verificatie (waar in het geval van mijn moeder de zorgverzekering wel met email kan). Met ziekenhuis en huisarts geen ervaring daarin.

Jammer dat we TS nog niet kunnen hebben helpen. Volgens mij wil Nederland graag mantelzorgers hebben, de inrichting van de overheid is er nog niet naar...
Oke, ik dacht op basis van onderstaande dat het door DigiD gefaciliteerd werd:

quote:
U kunt de controle via sms toevoegen via Mijn DigiD. Log in en kies voor de optie 'controle via sms instellingen'. Kies vervolgens voor ‘Controle via sms aanvragen’. Voer uw telefoonnummer in en bevestig deze met een sms. U ontvangt binnen 3 werkdagen een brief met een activeringscode. Na het activeren kunt u inloggen met een extra controlestap via sms.
Bron: https://www.digid.nl/nl/v(...)-controle-toevoegen/
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 18 oktober 2018 @ 14:27:08 #16
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182590853
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:46 schreef baskick het volgende:
[..]
Oke, ik dacht op basis van onderstaande dat het door DigiD gefaciliteerd werd:
[..]
Bron: https://www.digid.nl/nl/v(...)-controle-toevoegen/
Thx... punt juist dat (erg digibeet) ouderen soms niet goed overweg kunnen met een mobiele telefoon, laat staan SMS en een App is al helemaal ondenkbaar. Het lijkt en is allemaal simpel wanneer je geen beperking hebt.

Het is ook een kip -en ei verhaal waarbij o.a. verzekeringsmaatschappijen zich structureel verschuilen achter DigiD+SMS omdat dit voor HUN - juridisch gezien - de meest veilige oplossing is.... en verder geen oplossing kunnen bieden aan hun gebruikers. Die gebruiker wil simpelweg zijn/haar factuur & polis inzien wat dus nu niet (meer) kan.

Een reactie die ik kreeg van een verzekeraar: "Op dit moment hebben wij nog geen andere mogelijkheden. Inloggen met DigiD en sms controle is de meest veilige mogelijkheid voor ons. Hier werken alle zorgverzekeraars mee. Ik kan u dan ook niet iets anders bieden. Wij zijn wel constant bezig met nieuwe ontwikkelingen. Misschien voor de toekomst komt er een andere mogelijkheid maar op dit moment niet."

Kortom zoek het maar zelf uit.....

Wat ik nu ga doen... ik leg de bal bij - helaas - bij de betrokkenen die ik help, vertellen dat zij dan een GSM voor mij (moeten) aanschaffen zodat ik in-plaats-van kan handelen.
Mocht er toch frictie ontstaan, wat ik helaas ga vermoeden, kan ik die telefoon simpelweg weer terugdumpen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')