abonnement Unibet Coolblue
pi_182562568
Vandaag raakte ik in een discussie met een persoon over hoe de voorrang geregeld is op een gelijkwaardig kruispunt. Ik dacht goed bekend te zijn met de verkeersregels en deze duidelijk te begrijpen, maar na het doornemen van het wetboek blijkt dat toch niet het geval te zijn.

Het gaat om de volgende verkeerssituatie:



De twee wetsartikelen die ik kon vinden en hier van toepassing zijn:

Artikel 15 RVV 1990
1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders.
2 Op deze regel gelden de volgende uitzonderingen:
a. bestuurders op een onverharde weg verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg;
b. bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders van een tram.


Artikel 18 RVV 1990
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
2 Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.
3 Het eerste en het tweede lid gelden niet voor bestuurders van een tram.


Volgens artikel 15 lid 1 RVV 1990 moet de gele auto voorrang verlenen aan de blauwe auto en de blauwe auto voorrang verlenen aan de rode auto. Volgens dit artikel mag de rode auto in deze situatie dus als eerst.

Volgens artikel 18 lid 1 RVV 1990 is het echter zo dat de rode auto het tegemoetkomend verkeer op dezelfde weg voorrang moet verlenen en dus moet de rode auto de gele auto voor laten gaan.

Met deze artikelen ontstaat een vicieuze cirkel waarin de gele auto voorrang moet verlenen aan de blauwe auto omdat die van rechts komt, de blauwe auto voorrang moet verlenen aan de rode auto omdat die van rechts komt en de rode auto voorrang moet verlenen aan de gele auto omdat de rode auto wil afslaan en daarbij de tegemoetkomende gele auto op dezelfde voorrang moet verlenen.

Nu is het dus de vraag of ik iets over het hoofd zie of dat er inderdaad sprake is van een vicieuze cirkel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2018 10:19:34 ]
pi_182562580
Gewoon hoffelijkheid vs brutaliteit.
.
pi_182562589
Slaat 18.1 wel op kruispunten? Of nog specifieker, is 18.1 toepasbaar in deze situatie?

Ik zou ook zeggen wat jij zegt: eerst rood, dan blauw, dan geel.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-10-2018 00:24:50 (Oranje -> rood.) ]
pi_182562596
Rood blauw geel?

Of waar moet ik m'n rijbewijs inleveren :@
Tap tap tap
pi_182562656
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 23:59 schreef zarGon het volgende:
Slaat 18.1 wel op kruispunten? Of nog specifieker, is 18.1 toepasbaar in deze situatie?
Waarom zou het niet toepasbaar zijn op kruispunten? Kun je op kruispunten dan niet 'afslaan'? :?
pi_182562768
Geel, rood, blauw
  Moderator / KerstCrewQuizWinner woensdag 17 oktober 2018 @ 00:34:03 #7
39237 crew  H_T
2733
pi_182562879
Zonder blauw heeft geel voorrang op rood. Maar blauw is er wel, dus ga ik voor rood - blauw -geel
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_182563323
Dit onderwerp is al een aantal keer langsgekomen. Conclusie was dat dit een situatie is waarop geen enkele veerkeersregel uitslag geeft. Dit komt dus neer op dat de bestuurders het onderling moeten regelen.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 01:51:23 #9
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_182563478
Inderdaad, in dit geval komt het erop neer dat iedereen het beste kan uitstappen en overgaan op een eerlijk straatgevecht met de autohamer. De overlevende mag verder.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_182563488
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 00:34 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Zonder blauw heeft geel voorrang op rood. Maar blauw is er wel, dus ga ik voor rood - blauw -geel
Zonder rood heeft blauw voorrang op geel. Maar rood is er wel, dus ga ik voor geel - rood - blauw.
Zonder geel heeft rood voorrang op blauw. Maar geel is er wel, dus ga ik voor blauw - geel - rood.
pi_182564190
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 01:52 schreef r_one het volgende:

[..]

Zonder geel heeft rood voorrang op blauw. Maar geel is er wel, dus ga ik voor blauw - geel - rood.
Wat mij betreft dit dus.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182564256
In de praktijk zou ik als gele auto voorrang nemen als de situatie het toestaat. Omdat rood en blauw vaak stil staan om te kijken wat de rest doet. Tenzij blauw een move maakt. Dan wacht ik tot deze voorbij is.
pi_182564383
In de praktijk komen deze auto's nooit allemaal tegelijk op de kruising aan, er is er dus altijd wel een die net even eerder is en de voorrang neemt. En daarmee komen we bij het adagium van mijn theorie instructeur vroeger op de middelbare school: Voorrang moet je nemen!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_182564756
quote:
2s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 07:34 schreef Karstman het volgende:
In de praktijk komen deze auto's nooit allemaal tegelijk op de kruising aan, er is er dus altijd wel een die net even eerder is en de voorrang neemt. En daarmee komen we bij het adagium van mijn theorie instructeur vroeger op de middelbare school: Voorrang moet je nemen!
Helaas.. ik kom hem vaak genoeg tegen in mijn dorp, waar ik dan de gele auto ben.
De rode auto is in dit geval vaak een trage slak.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  woensdag 17 oktober 2018 @ 08:48:39 #15
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_182564977
Geel is zo te zien de grootste, dus die mag eerst.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  woensdag 17 oktober 2018 @ 08:52:45 #16
476281 Butjekef
Put met keren
pi_182565025
In dit soort gevallen geldt het recht van de sterkste. Dus degene met de meeste tatoeages, de duurste of juiste meest afgeragde auto, of degene die het hardst aan komt jakkeren mag als eerste.
pi_182565711
geel, rood, blauw
There are only 151 Pokémon.
pi_182566442
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 23:59 schreef zarGon het volgende:
Slaat 18.1 wel op kruispunten? Of nog specifieker, is 18.1 toepasbaar in deze situatie?
Ik zou niet weten waarom artikel 18 lid 1 niet van toepassing zou zijn op kruispunten of in deze situatie. Volgens mij is die juist op dit kruispunt van toepassing. Bij in- en uitritten oprijden is er weer sprake van bijzondere manoeuvres waardoor artikel 18 lid 1 dus niet op die situatie slaat.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 01:29 schreef wcborstel het volgende:
Dit onderwerp is al een aantal keer langsgekomen. Conclusie was dat dit een situatie is waarop geen enkele veerkeersregel uitslag geeft. Dit komt dus neer op dat de bestuurders het onderling moeten regelen.
Daar was ik dus al bang voor.
quote:
2s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 07:34 schreef Karstman het volgende:
In de praktijk komen deze auto's nooit allemaal tegelijk op de kruising aan, er is er dus altijd wel een die net even eerder is en de voorrang neemt. En daarmee komen we bij het adagium van mijn theorie instructeur vroeger op de middelbare school: Voorrang moet je nemen!
Dat het in de praktijk zelden voorkomt, wil nog niet zeggen dat het niet voor kan komen. Glijdt_licht geeft al aan dat het gebeurt.

Als een van de bestuurders dan voorrang neemt, is er niet echt een probleem. Het probleem ontstaat wanneer meerdere bestuurders zo denken en voorrang nemen.

quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 08:48 schreef Notorious_Roy het volgende:
Geel is zo te zien de grootste, dus die mag eerst.
Ik zie nu pas dat ik een subartikel in de wet heb gemist. Artikel 15 lid 2 sub c RVV 1990 bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders met de kleinste piemel.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:05:26 #19
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_182567998
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:33 schreef Dimens het volgende:

Ik zie nu pas dat ik een subartikel in de wet heb gemist. Artikel 15 lid 2 sub c RVV 1990 bestuurders verlenen voorrang aan bestuurders met de kleinste piemel.
Jaloerse occasion rijder gespot
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  woensdag 17 oktober 2018 @ 12:17:25 #20
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_182568236
Blauw geel rood natuurlijk. Afslaan heeft nooit voorrang op rechtdoor.
And so is the past
pi_182568346
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:17 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Blauw geel rood natuurlijk. Afslaan heeft nooit voorrang op rechtdoor.
Gelijkwaardige kruising.
Tap tap tap
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:56:45 #22
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_182570589
Gelegenheidsvoorrang noemen we dit. Om de patstelling op te lossen moet een van de drie het voortouw nemen en de voorrangsregels negeren.

Dit wordt een van de leuke uitdagingen voor de zelfrijdende auto. Als je daar heel strikt de verkeersregels in programmeert, komen ze in deze situatie nooit meer weg.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_182572830
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 01:29 schreef wcborstel het volgende:
Dit onderwerp is al een aantal keer langsgekomen. Conclusie was dat dit een situatie is waarop geen enkele veerkeersregel uitslag geeft. Dit komt dus neer op dat de bestuurders het onderling moeten regelen.
Dit

quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:56 schreef JDude het volgende:
Gelegenheidsvoorrang noemen we dit. Om de patstelling op te lossen moet een van de drie het voortouw nemen en de voorrangsregels negeren.
En dat
pi_182572977
En dan gaan ze alledrie tegelijk rijden *O*
Tap tap tap
pi_182573322
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:56 schreef JDude het volgende:
Gelegenheidsvoorrang noemen we dit. Om de patstelling op te lossen moet een van de drie het voortouw nemen en de voorrangsregels negeren.

Dit wordt een van de leuke uitdagingen voor de zelfrijdende auto. Als je daar heel strikt de verkeersregels in programmeert, komen ze in deze situatie nooit meer weg.
Scherp deze.
pi_182574168
quote:
14s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 12:17 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Blauw geel rood natuurlijk. Afslaan heeft nooit voorrang op rechtdoor.
Verkeer van links heeft ook nooit voorrang op van rechts.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')