abonnement Unibet Coolblue
  maandag 15 oktober 2018 @ 16:18:00 #1
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182531718
Op 29 maart 2019 is het zover, afhankelijk van de onderhandelingen en de stem van het Britse parlement is er mogelijk vanaf die datum al geen vrij verkeer van goederen meer mogelijk van en naar de UK. Waarschijnlijk treedt op die datum eerst een transitieperiode in werking, aangezien zowel de EU als de UK nog niet klaar zijn voor deze enorme verandering. Maar worst case scenario, als er geen afspraken zijn over transitieperiode en er is geen free trade agreement tussen de EU en UK, dan moeten er vanaf die datum voor elke zending naar de UK dus exportdocumenten opgemaakt worden en dan gelden de WTO regels voor de handel met de UK.

In het kader van TS begint:

Bij ons intern hoor ik er nog niet zoveel over. Ik maak er zelf wel wat herrie over zo langzamerhand, voornamelijk omdat de UK een grote markt is waar we dagelijks goederen naartoe sturen vanuit 2 distributiecentra in Europa. Ik ben begin dit jaar al begonnen met de hoofdlijnen (nagaan hoeveel zendingen we nu dagelijks naar de UK hebben en in kaart brengen hoeveel onze douanekosten gaan stijgen aan de hand van de volumes, ik schrok me wezenloos). Ook maar eens gekeken naar wat we doen op het gebied van incoterms, volgende stap is het in kaart brengen van onze customs processen. En er is nog veel meer te doen op dit gebied. Ik ben vorige week naar een seminar over voorbereiden op de handelsrelatie met de UK na Brexit geweest.

Ik hoor er extern ook eigenlijk amper wat over dus soms voel ik me wel een roepende in de woestijn ;) . Wat doet de rest van het Nederlandse bedrijfsleven?
Resistance is futile.
pi_182532156
DDP -> DAP

Problem solved?
Weggegaan en opgerot
pi_182533920
Wij als export bedrijf doen helemaal niets, dan gaan de producten niet meer naar links maar gaan ze naar rechts of onder/boven, kortom UK krijgt helemaal niets meer van ons.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  maandag 15 oktober 2018 @ 19:25:07 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182535602
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 16:38 schreef robijntjestralendwit het volgende:
DDP -> DAP

Problem solved?
Hahaha, die staat sowieso op mijn to do lijstje :P .
Resistance is futile.
  maandag 15 oktober 2018 @ 19:34:26 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182535812
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 18:07 schreef halfway het volgende:
Wij als export bedrijf doen helemaal niets, dan gaan de producten niet meer naar links maar gaan ze naar rechts of onder/boven, kortom UK krijgt helemaal niets meer van ons.
Echt joh? Schiet je jezelf dan niet in de voet qua omzet die je nu in de UK draait?

In ons geval is stoppen met exporteren naar de UK geen optie. De Engelse markt is te belangrijk voor ons, met monteurs door heel Engeland en goeie sales resultaten.

We hebben wel geluk dat wij dus in de UK een lokaal magazijn hebben, maar dit magazijn is volledig uit zijn jasje gegroeid dus daar uitbreiden wordt nog een uitdaging. Tot we daar uit gaan breiden, komt het er op neer dat we 2x wekelijkse stockorders sturen, dan dagelijkse emergency orders naar het magazijn, plus dagelijkse zendingen rechtstreeks naar de UK klanten.

Mijn facturen gaan trouwens niet naar de klanten maar naar onze lokale afdeling. Met voor ons bijzonder onvoordelige incoterms.. zal nog leuk worden om deze aan te passen.
Resistance is futile.
pi_182537395
Wij waren net bezig een kantoor in Londen op te zetten, rond de tijd dat er voor de Brexit gekozen werd. Dat is nu op een laag pitje gezet, er werken nu 2 of 3 man daar en het werk wordt voorlopig vooral vanuit Nederland gedaan, zijn we voorzichtig met lange termijn-werk en doen we geen verdere investeringen.

Het idee is dat we de tent daar vrij makkelijk dicht kunnen gooien, mocht het niet tot een fatsoenlijke oplossing komen. Mocht het allemaal los lopen, kunnen we nog altijd meer op groei inzetten.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 15 oktober 2018 @ 22:31:31 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182540361
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 20:44 schreef stavromulabeta het volgende:
Wij waren net bezig een kantoor in Londen op te zetten, rond de tijd dat er voor de Brexit gekozen werd. Dat is nu op een laag pitje gezet, er werken nu 2 of 3 man daar en het werk wordt voorlopig vooral vanuit Nederland gedaan, zijn we voorzichtig met lange termijn-werk en doen we geen verdere investeringen.

Het idee is dat we de tent daar vrij makkelijk dicht kunnen gooien, mocht het niet tot een fatsoenlijke oplossing komen. Mocht het allemaal los lopen, kunnen we nog altijd meer op groei inzetten.
Wat is vrij makkelijk dichtgooien voor jullie? En gelijk heb je, nu tijd en geld investeren is geen goed idee.

Ik begreep tijdens de seminar dat er momenteel volop onderhandeld wordt, en er is hoop dat common sense met de naderende deadline boven komt drijven. De EU en de UK hebben elkaar nodig, en dus zal men tot een overeenkomst komen.

Ik hoop het, van beide kanten is dit niet de tijd om koppig te doen.
Resistance is futile.
pi_182541904
Kop in het zand denk ik, zoals wel vaker.
.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:06:13 #9
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182544651
Wij doen nog even helemaal niks.

Vestigingen o.a. in Belfast en Liverpool.
Pas als we weten waar het streepje of stippellijntje komt besluiten we welke vestiging er dicht gaat. Dat kan vrij snel, paar man personeel (voornamelijk belgen) en een magazijn.
Tot nooit .......
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:01:16 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182547316
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 08:06 schreef Speekselklier het volgende:
Wij doen nog even helemaal niks.

Vestigingen o.a. in Belfast en Liverpool.
Pas als we weten waar het streepje of stippellijntje komt besluiten we welke vestiging er dicht gaat. Dat kan vrij snel, paar man personeel (voornamelijk belgen) en een magazijn.
Maar er gaat er dus sowieso 1 dicht? En ga je de voorraden dan verplaatsen naar de EU?
Resistance is futile.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:15:22 #11
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182547546
quote:
11s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 11:01 schreef Seven. het volgende:

[..]

Maar er gaat er dus sowieso 1 dicht? En ga je de voorraden dan verplaatsen naar de EU?
Afhankelijkl van het lijntje (of heel ierland bereikbaar blijft) kan het dat Belfast dicht gaat.
De voorraad zal dan naar de EU komen.
Tot nooit .......
pi_182547590
Wij zijn bezig onszelf los te koppelen van onze Engelse moedermaatschappij.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:44:01 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182549969
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 11:15 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Afhankelijkl van het lijntje (of heel ierland bereikbaar blijft) kan het dat Belfast dicht gaat.
De voorraad zal dan naar de EU komen.
OK. Over Ierland wordt druk onderhandeld momenteel, google op the Irish backstop als je meer wil weten. 60% van alle vracht voor Noord-Ierland gaat via Dublin dus geen wonder dat het een heet hangijzer is. Produceren jullie ook in Noord-Ierland? Want dan krijg je mogelijk nog te maken met het dual certification system voor alle goederen die daar geproduceerd worden. De UK wil dat de nieuwe regels voor Noord-Ierland ook voor de rest van de UK zou gelden opdat er geen checks nodig zijn voor goederen naar Noord-Ierland, maar dit kan geen open einde hebben.
Resistance is futile.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:44:44 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182549988
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 11:18 schreef LurkJeRot het volgende:
Wij zijn bezig onszelf los te koppelen van onze Engelse moedermaatschappij.
Hoe doen jullie dat? En houden jullie de broek makkelijk op zonder de moedermaatschappij of wordt dat nog lastig?
Resistance is futile.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:47:35 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182550037
Zijn jullie al AEO gecertificeerd? Daar zet ik nu op in (hoewel we dit nooit op tijd voor elkaar zullen krijgen, maar we moeten toch wat ;) ).
Resistance is futile.
pi_182550054
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 13:44 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hoe doen jullie dat? En houden jullie de broek makkelijk op zonder de moedermaatschappij of wordt dat nog lastig?
Wij zijn zelfs beter af zonder hun want zij draaien verlies en wij niet :') En verder is het voornamelijk een aandelenverhaal, daar weet ik het fijne niet van.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:49:35 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182550068
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 13:44 schreef Seven. het volgende:

[..]

OK. Over Ierland wordt druk onderhandeld momenteel, google op the Irish backstop als je meer wil weten. 60% van alle vracht voor Noord-Ierland gaat via Dublin dus geen wonder dat het een heet hangijzer is. Produceren jullie ook in Noord-Ierland? Want dan krijg je mogelijk nog te maken met het dual certification system voor alle goederen die daar geproduceerd worden. De UK wil dat de nieuwe regels voor Noord-Ierland ook voor de rest van de UK zou gelden opdat er geen checks nodig zijn voor goederen naar Noord-Ierland, maar dit kan geen open einde hebben.
produceren niet, wel assembleren. Hoe dat in de toekomst moet zal nog bekeken worden.
Assembleren terug naar de EU hoeft geen probleem te zijn. Het zou zo maar kunnen dat alles dicht gaat en dat UK einde oefening is (10% van de omzet).
Tot nooit .......
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:12:10 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182550495
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 13:49 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

produceren niet, wel assembleren. Hoe dat in de toekomst moet zal nog bekeken worden.
Assembleren terug naar de EU hoeft geen probleem te zijn. Het zou zo maar kunnen dat alles dicht gaat en dat UK einde oefening is (10% van de omzet).
En deze assemblage vindt plaats bij jullie Noord-Ierse magazijn? Is een bonded warehouse dan geen optie?
Resistance is futile.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:49:07 #19
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_182552183
Wij doen helemaal niks. Voor ons, en vele andere bedrijven maakt het niet zoveel uit. Je zal iets meer moeite moeten doen en de kosten zullen iets stijgen maar dat geldt voor iedereen behalve de locale producenten en die bestaan niet. Jammer voor de Britten.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:33:08 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182553025
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 15:49 schreef Bramito het volgende:
Wij doen helemaal niks. Voor ons, en vele andere bedrijven maakt het niet zoveel uit. Je zal iets meer moeite moeten doen en de kosten zullen iets stijgen maar dat geldt voor iedereen behalve de locale producenten en die bestaan niet. Jammer voor de Britten.
Het ligt er maar net aan hoeveel goederen je importeert en exporteert natuurlijk. Ik denk niet dat de kosten maar 'een beetje' zullen stijgen voor ons. Een snel rekensommetje:

Voor elke zending van en naar de UK post-Brexit, dien je rekening te houden met 30 euro voor een exportdeclaratie en 30 euro voor een importdeclaratie. Dit zijn de huidige gangbare prijzen, deze tarieven zullen stijgen wegens enorm gestegen vraag. Daarnaast moet je voor elke zending dus een administratieve handeling moeten doen (factuur doorsturen naar je customs broker of carrier, als je paperless of EDI opties hebt: count yourself lucky).

Uitgaande van deze tarieven:
60 euro bovenop je normale verzendtarieven voor import en export. Als je maar 1 zending per dag doet, dan heb je het met 260 werkdagen al over 16k EUR per jaar. Dat is nog niet zo spannend. Wij doen echter dagelijks een stuk of 10 zendingen, dan heb je al een aardige impact op je budget. Dan nog eens optellen dat je al met al zeker een half uur kwijt bent om voor 10 zendingen dagelijks alle facturen bij elkaar te trekken en door te sturen.

Als de tarieven straks naar 50 euro stijgen, dan heb je het met 10 zendingen per dag al snel over een kwart miljoen extra kosten jaarlijks. Als je slim bent, dan deel je de kosten met de ontvanger maar de vraag is of de ontvanger (doorgaans je klant) wel bereid is om nog van je te kopen als de kosten hoger worden.

Interessante tijden :7 .
Resistance is futile.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 09:17:27 #21
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_182565252
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 16:33 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het ligt er maar net aan hoeveel goederen je importeert en exporteert natuurlijk. Ik denk niet dat de kosten maar 'een beetje' zullen stijgen voor ons. Een snel rekensommetje:

Voor elke zending van en naar de UK post-Brexit, dien je rekening te houden met 30 euro voor een exportdeclaratie en 30 euro voor een importdeclaratie. Dit zijn de huidige gangbare prijzen, deze tarieven zullen stijgen wegens enorm gestegen vraag. Daarnaast moet je voor elke zending dus een administratieve handeling moeten doen (factuur doorsturen naar je customs broker of carrier, als je paperless of EDI opties hebt: count yourself lucky).

Uitgaande van deze tarieven:
60 euro bovenop je normale verzendtarieven voor import en export. Als je maar 1 zending per dag doet, dan heb je het met 260 werkdagen al over 16k EUR per jaar. Dat is nog niet zo spannend. Wij doen echter dagelijks een stuk of 10 zendingen, dan heb je al een aardige impact op je budget. Dan nog eens optellen dat je al met al zeker een half uur kwijt bent om voor 10 zendingen dagelijks alle facturen bij elkaar te trekken en door te sturen.

Als de tarieven straks naar 50 euro stijgen, dan heb je het met 10 zendingen per dag al snel over een kwart miljoen extra kosten jaarlijks. Als je slim bent, dan deel je de kosten met de ontvanger maar de vraag is of de ontvanger (doorgaans je klant) wel bereid is om nog van je te kopen als de kosten hoger worden.

Interessante tijden :7 .
Ja als UK je belangrijkste markt is, dan is het kut ja. De lokale concurrentie heeft misschien voordeel, maar alle concurrentie uit de EU heeft hetzelfde probleem, dus wat dat betreft zal het ook wel meevallen.

Wij exporteren naar 60+ landen, zoals heel veel bedrijven. Je denkt toch niet dat wij wakker liggen van nog een land waarvoor we allerlei handelingen moeten doen? En die 5 tientjes per zending maakt echt niet veel uit hoor als je orders maar groot genoeg zijn. Als wij het transport verzorgen berekenen we die kosten gewoon door. En het argument dat die kosten zullen stijgen vind ik echt onzin. Voor zover ik weet, kost het al jaren hetzelfde, en omdat er nu één landje bij komt gaan die kosten stijgen? Het zou kunnen, maar ik verwacht dat het mee zal vallen.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 17 oktober 2018 @ 10:08:29 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182566050
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 09:17 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ja als UK je belangrijkste markt is, dan is het kut ja. De lokale concurrentie heeft misschien voordeel, maar alle concurrentie uit de EU heeft hetzelfde probleem, dus wat dat betreft zal het ook wel meevallen.

Wij exporteren naar 60+ landen, zoals heel veel bedrijven. Je denkt toch niet dat wij wakker liggen van nog een land waarvoor we allerlei handelingen moeten doen? En die 5 tientjes per zending maakt echt niet veel uit hoor als je orders maar groot genoeg zijn. Als wij het transport verzorgen berekenen we die kosten gewoon door. En het argument dat die kosten zullen stijgen vind ik echt onzin. Voor zover ik weet, kost het al jaren hetzelfde, en omdat er nu één landje bij komt gaan die kosten stijgen? Het zou kunnen, maar ik verwacht dat het mee zal vallen.
550 miljoen extra declaraties op jaarbasis is de verwachting. Dus zo'n gekke gedachte vind ik het niet.

Mijn probleem zit 'm in de aard van de goederen. Reserve onderdelen. Dus dan weet je al dat je bestellingen voor schroefjes, filtertjes, boutjes, moertjes, ringetjes etc etc zult krijgen. Vaak komt het er op neer dat we dus veel kleine orders voor minder dan 50 euro versturen, verzenden naar de UK wordt duurder dan de factuur.
Resistance is futile.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 11:22:08 #23
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_182567121
quote:
2s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 10:08 schreef Seven. het volgende:

[..]

550 miljoen extra declaraties op jaarbasis is de verwachting. Dus zo'n gekke gedachte vind ik het niet.

Mijn probleem zit 'm in de aard van de goederen. Reserve onderdelen. Dus dan weet je al dat je bestellingen voor schroefjes, filtertjes, boutjes, moertjes, ringetjes etc etc zult krijgen. Vaak komt het er op neer dat we dus veel kleine orders voor minder dan 50 euro versturen, verzenden naar de UK wordt duurder dan de factuur.
Dat is kut inderdaad. Dat gaat iedereen gewoon doorbereken denk ik. Hoe doe je dat nu dan met landen als Rusland of Servië e.d

Al onze zendingen zijn wel boven de 5000 en de meeste boven de 10000. Dan maakt het dus niet zoveel uit.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:25:41 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182569844
quote:
1s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 11:22 schreef Bramito het volgende:

[..]

Dat is kut inderdaad. Dat gaat iedereen gewoon doorbereken denk ik. Hoe doe je dat nu dan met landen als Rusland of Servië e.d

Al onze zendingen zijn wel boven de 5000 en de meeste boven de 10000. Dan maakt het dus niet zoveel uit.
Onze non-EU klanten plaatsen in de regels veel grotere orders, vanwege de kosten die gemoeid zijn met inklaring.
Resistance is futile.
  woensdag 17 oktober 2018 @ 13:31:33 #25
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_182569977
quote:
7s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 13:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Onze non-EU klanten plaatsen in de regels veel grotere orders, vanwege de kosten die gemoeid zijn met inklaring.
Dat is dan je oplossing toch? Komt goed joh.
Siesta & Fiesta!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')