abonnement Unibet Coolblue
  maandag 15 oktober 2018 @ 09:05:58 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_182523922

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 15 oktober 2018 @ 09:14:19 #2
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182523998
Zwarte Piet is geen racisme want ze zijn zwart door het roet en niet omdat het negers zouden zijn.
Man of Steal.
pi_182524016
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 09:14 schreef SuperNeger het volgende:
Zwarte Piet is geen racisme want ze zijn zwart door het roet en niet omdat het negers zouden zijn.
Zo is het maar net. Altijd al zo geweest.
pi_182524072
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 09:14 schreef SuperNeger het volgende:
Zwarte Piet is geen racisme want ze zijn zwart door het roet en niet omdat het negers zouden zijn.
Jup!
  maandag 15 oktober 2018 @ 09:34:37 #5
8369 speknek
Another day another slay
pi_182524140
Iedereen voor de roetveegpiet _O_
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_182525672
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 09:34 schreef speknek het volgende:
Iedereen voor de roetveegpiet _O_
Dat is geen feit, dat is jou wensgedachte.
pi_182525699
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 09:14 schreef SuperNeger het volgende:
Zwarte Piet is geen racisme want ze zijn zwart door het roet en niet omdat het negers zouden zijn.
Daar heb je helemaal gelijk in.

Slotje dan maar.
  maandag 15 oktober 2018 @ 11:31:11 #8
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182525782
Vandaag leerde ik dat je van grote hoeveelheden roet ook rode lippen en kroeshaar krijgt.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:02:49 #9
8369 speknek
Another day another slay
pi_182526527
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 11:24 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Dat is geen feit, dat is jou wensgedachte.
Nee hoor.

1. Niemand wil dat zwarte piet een negerkarikatuur is.
2. Iedereen wil dat zwarte piet zwart is van het roet (assertie en negatie van 1)
3. Als je door een schoorsteen met roet gaat, zit je onder de roetvegen.

Ergo

4c. Iedereen wil roetveegpiet (modus ponens)

QED.

We zijn eruit, consensus is mogelijk. Slotje _O_.

Tenzij iemand keihard heeft zitten liegen over 1 natuurlijk, dat zou echt niet netjes en ook wat racistisch zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_182526594
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:02 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee hoor.

1. Niemand wil dat zwarte piet een negerkarikatuur is.
2. Iedereen wil dat zwarte piet zwart is van het roet (assertie en negatie van 1)
3. Als je door een schoorsteen met roet gaat, zit je onder de roetvegen.

Ergo

4c. Iedereen wil roetveegpiet (modus ponens)

QED.

We zijn eruit, consensus is mogelijk. Slotje _O_.

Tenzij iemand keihard heeft zitten liegen over 1 natuurlijk, dat zou echt niet netjes en ook wat racistisch zijn.
Blijft toch heerlijk dat wensdenken.
pi_182526734
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:05 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Blijft toch heerlijk dat wensdenken.
Gewoon negeren.
-
pi_182526772
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 11:31 schreef DustPuppy het volgende:
Vandaag leerde ik dat je van grote hoeveelheden roet ook rode lippen en kroeshaar krijgt.
Als je dan ook nog leert dat negers doorgaans geen rode maar bruine, of hoogstens lichtroze (maar zeker geen knalrode) lippen hebben, dan komen we er ooit wel:











Fantasiefiguur met knalrode lippen? Ja, dat moet wel een neger zijn, die staan immers bekend om hun knalrode lippen :')
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:17:42 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_182526806
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:05 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Blijft toch heerlijk dat wensdenken.
Ja ik weet ook wel dat mensen graag willen doen alsof ze geen negerkarikatuur op het voetstuk hebben geheven, en daarom jokken over 1, maar zolang ze er niet voor uit komen kunnen ze in ieder geval niet tegen de roetveegpiet zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_182526822
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:02 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee hoor.

1. Niemand wil dat zwarte piet een negerkarikatuur is.
2. Iedereen wil dat zwarte piet zwart is van het roet (assertie en negatie van 1)
3. Als je door een schoorsteen met roet gaat, zit je onder de roetvegen.

Ergo

4c. Iedereen wil roetveegpiet (modus ponens)

QED.

We zijn eruit, consensus is mogelijk. Slotje _O_.

Tenzij iemand keihard heeft zitten liegen over 1 natuurlijk, dat zou echt niet netjes en ook wat racistisch zijn.
Volgens jouw beschrijving zou je zoiets krijgen..


Ben ik het wel mee eens.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:20:05 #15
8369 speknek
Another day another slay
pi_182526847
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Als je dan ook nog leert dat negers doorgaans geen rode maar bruine, of hoogstens lichtroze (maar zeker geen knalrode) lippen hebben, dan komen we er ooit wel:


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]


Fantasiefiguur met knalrode lippen? Ja, dat moet wel een neger zijn, die staan immers bekend om hun knalrode lippen :')
Je bedoelt... je bedoelt... dat een karikatuur niet hetzelfde is als de werkelijkheid? Hebben Joden ook geen overdreven grote haakneuzen?

AL DIE TIJD HEB IK IN LEUGENS GELOOFD
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:20:37 #16
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182526858
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Als je dan ook nog leert dat negers doorgaans geen rode maar bruine, of hoogstens lichtroze (maar zeker geen knalrode) lippen hebben, dan komen we er ooit wel:


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]

Fantasiefiguur met knalrode lippen? Ja, dat moet wel een neger zijn, die staan immers bekend om hun knalrode lippen :')
Ik mis de gouden oorringen?
"Hoka Hey!"
pi_182526878
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:17 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja ik weet ook wel dat mensen graag willen doen alsof ze geen negerkarikatuur op het voetstuk hebben geheven, en daarom jokken over 1, maar zolang ze er niet voor uit komen kunnen ze in ieder geval niet tegen de roetveegpiet zijn.
En wat zou het als we een negerkarikatuur op een voetstuk geheven zouden hebben. Zou juist een symbool moeten zijn van onze tolerantie en cultuur. Wij geven niets om kleur of uiterlijk met zn allen.

In de hypothese van 'als' dan. Want ZP is geen negerkarikatuur. Zoals jij het zegt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182526888
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:20 schreef speknek het volgende:

[..]

Je bedoelt... je bedoelt... dat een karikatuur niet hetzelfde is als de werkelijkheid? Hebben Joden ook geen overdreven grote haakneuzen?

AL DIE TIJD HEB IK IN LEUGENS GELOOFD
Karikatuur is een uitvergroting van karikteristieken. Zoals de grote neus bij joden, die veel joden dus ook inderdaad hebben. Zo worden bij karikaturen van chinezen de spleetogen benadrukt/

Als er iets niet karakteristiek is voor negers is het wel rode lippen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182526893
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:20 schreef speknek het volgende:

[..]

Je bedoelt... je bedoelt... dat een karikatuur niet hetzelfde is als de werkelijkheid? Hebben Joden ook geen overdreven grote haakneuzen?

AL DIE TIJD HEB IK IN LEUGENS GELOOFD
Wat hebben Joden met haakneuzen te maken met ZP?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:23:45 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_182526916
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Volgens jouw beschrijving zou je zoiets krijgen..
[ afbeelding ]

Ben ik het wel mee eens.
Hmm nee er zitten geen krulspelden, fohn, spiegel en lippenstift in een schoorsteen, dus dit kan niet juist zijn. Ik denk dat je je gehele leven lang verkeerd bent voorgelicht over de wereld.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_182526922
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat hebben Joden met haakneuzen te maken met ZP?
Misschien denkt hij dat dat ook fantasie figuren zijn
pi_182526947
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:23 schreef speknek het volgende:

[..]

Hmm nee er zitten geen krulspelden, fohn, spiegel en lippenstift in een schoorsteen, dus dit kan niet juist zijn. Ik denk dat je je gehele leven lang verkeerd bent voorgelicht over de wereld.
Waar bewaar jij al die spullen dan? Ik gewoon in de schoorsteen.
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:25:59 #23
8369 speknek
Another day another slay
pi_182526956
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:22 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Zoals de grote neus bij joden, die veel joden dus ook inderdaad hebben.
:') dat moment dat je racisme moet gaan goedpraten om je punt te kunnen maken.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:27:08 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_182526973
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Wat hebben Joden met haakneuzen te maken met ZP?
:') ja doei
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:29:02 #25
8369 speknek
Another day another slay
pi_182527011
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:21 schreef Red_85 het volgende:
En wat zou het als we een negerkarikatuur op een voetstuk geheven zouden hebben. Zou juist een symbool moeten zijn van onze tolerantie en cultuur. Wij geven niets om kleur of uiterlijk met zn allen.
Dat is hoe je laat zien tolerant te zijn, door racisme op een geinstitutionaliseerd voetstuk te hijsen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_182527013
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:25 schreef speknek het volgende:

[..]

:') dat moment dat je racisme moet gaan goedpraten om je punt te kunnen maken.
Dat moment dat je ethnische uiterlijke kenmerken gaat ontkennen omdat het niet in je politiek correcte deugstraatje past :')
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:29:38 #27
8369 speknek
Another day another slay
pi_182527023
Ah fijn iedereen heeft zichzelf keihard gediskwalificeerd, ik ga me weer met nuttige dingen bezig houden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_182527046
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is hoe je laat zien tolerant te zijn, door racisme op een geinstitutionaliseerd voetstuk te hijsen.
Blijven herhalen dat iets racisme is maakt het nog niet waar natuurlijk.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182527066
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is hoe je laat zien tolerant te zijn, door racisme op een geinstitutionaliseerd voetstuk te hijsen.
En dat is het dus niet, het is geen racisme
pi_182527080
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:29 schreef speknek het volgende:
Ah fijn iedereen heeft zichzelf keihard gediskwalificeerd, ik ga me weer met nuttige dingen bezig houden.
Tuurlijk. Iedereen die zich jouw persoonlijke nauwsluitende verstikkende moraal niet op laat dringen is "gediskwalificeerd"

Waarom denk jij dat jij enige autoriteit bezit om te kunnen bepalen wie zich diskwalificeert?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182527084
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:29 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Dat moment dat je ethnische uiterlijke kenmerken gaat ontkennen omdat het niet in je politiek correcte deugstraatje past :')
Heb je ook maar één bron om te ondersteunen dat Joden bovengemiddeld vaak een grote neus hebben?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_182527091
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Als je dan ook nog leert dat negers doorgaans geen rode maar bruine, of hoogstens lichtroze (maar zeker geen knalrode) lippen hebben, dan komen we er ooit wel:


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]


[ afbeelding ]

Fantasiefiguur met knalrode lippen? Ja, dat moet wel een neger zijn, die staan immers bekend om hun knalrode lippen :')
daarom is het ook een beledigende karikatuur van een neger.
pi_182527142
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:32 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

daarom is het ook een beledigende karikatuur van een neger.
Ja? Heeft het de intentie om beledigend te zijn?
pi_182527192
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Tuurlijk. Iedereen die zich jouw persoonlijke nauwsluitende verstikkende moraal niet op laat dringen is "gediskwalificeerd"

Waarom denk jij dat jij enige autoriteit bezit om te kunnen bepalen wie zich diskwalificeert?
Typisch KOZP gedrag is dit
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:37:48 #35
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_182527210
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Gewoon negeren.
Vandaag leerde ik tevens dat ik de karikatuur die men in 19e en begin 20e eeuw van de neger bezigde niet bestaat.

De geschiedenis is niet echt en niks maakt wat uit. Cool.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_182527258
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 11:31 schreef DustPuppy het volgende:
Vandaag leerde ik dat je van grote hoeveelheden roet ook rode lippen en kroeshaar krijgt.
Alléén als je in dienst bent van iemand die met zijn paard over de daken kan rijden. :Y)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:41:15 #37
478980 Voice_Over
Chief Opinion Officer
pi_182527288
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is hoe je laat zien tolerant te zijn, door racisme op een geinstitutionaliseerd voetstuk te hijsen.
Dat is het punt dus. Het is geen racisme. Jullie mogen die leugens blijven verkondigen hoor maar wij die ons mooie vaderland liefhebben luisteren toch niet naar jullie gelul. Ik ben bang dat cultuurgriezels als jullie tot terroristische daden moeten overgaan zoals het opblazen van moeders en vaders met hun peutertjes om enige indruk te maken. Maar ook dat zal niet gaan werken.
pi_182527335
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:41 schreef Voice_Over het volgende:

[..]

Dat is het punt dus. Het is geen racisme. Jullie mogen die leugens blijven verkondigen hoor maar wij die ons mooie vaderland liefhebben luisteren toch niet naar jullie gelul. Ik ben bang dat cultuurgriezels als jullie tot terroristische daden moeten overgaan zoals het opblazen van moeders en vaders met hun peutertjes om enige indruk te maken. Maar ook dat zal niet gaan werken.
https://speld.nl/2018/10/(...)ks-ook-al-niet-meer/
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:45:02 #39
8369 speknek
Another day another slay
pi_182527364
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:32 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Tuurlijk. Iedereen die zich jouw persoonlijke nauwsluitende verstikkende moraal niet op laat dringen is "gediskwalificeerd"

Waarom denk jij dat jij enige autoriteit bezit om te kunnen bepalen wie zich diskwalificeert?
Nee je bent gediskwalificeerd als je je in bochten moet wringen als dat racisme=tolerantie of dat Joden toch echt wel grote neuzen hebben, alleen maar omdat je verder niet kunt verklaren waarom je tegen een roetveegpiet bent, ookal zeg je zelf dat zwarte piet zwart is van roet.

Jullie lopen jezelf compleet belachelijk te maken en je zit zo in je mindset dat je het niet doorhebt.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_182527373
quote:
10s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:32 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Heb je ook maar één bron om te ondersteunen dat Joden bovengemiddeld vaak een grote neus hebben?
Dat is onderdeel van de demonisering van joden.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_182527518
Als we dan perse een compromis moeten sluiten en tradities moeten veranderen laat het dan van beide kanten komen.
Volgend jaar wordt het Kwaku festival door blanken georganiseerd.
  maandag 15 oktober 2018 @ 12:54:53 #42
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182527571
Pokkerdepok schreef:
quote:
ik krijg de indruk dat al deze naam-gevoeligheden rechtstreeks worden gecopieerd uit de discussie en hysterie die in de VS gaande is.
De hele racismediscussie is geïmporteerd uit de VS. Net als het idee van herstelbetalingen voor slavernij. Zie ook hoe KOZP regelmatig refereert aan de anti-racismestrijders daar met hun Freedom Ride en hun Black Panthers uniform.
pi_182527583
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:52 schreef ReplaR het volgende:
Als we dan perse een compromis moeten sluiten en tradities moeten veranderen laat het dan van beide kanten komen.
Volgend jaar wordt het Kwaku festival door blanken georganiseerd.
Jij denkt dat er alleen mensen met een donkere huidskleur zitten in de organisatie van dat festival?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182527639
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:52 schreef ReplaR het volgende:
Als we dan perse een compromis moeten sluiten en tradities moeten veranderen laat het dan van beide kanten komen.
Volgend jaar wordt het Kwaku festival door blanken georganiseerd.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_182527672
quote:
9s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:58 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
I stand corrected.
Herinnerde me een bericht van wat jaar geleden waar ze dat niet wilden...
  maandag 15 oktober 2018 @ 13:01:10 #46
8369 speknek
Another day another slay
pi_182527692
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:54 schreef Lunatiek het volgende:
Pokkerdepok schreef:

[..]

De hele racismediscussie is geïmporteerd uit de VS. Net als het idee van herstelbetalingen voor slavernij. Zie ook hoe KOZP regelmatig refereert aan de anti-racismestrijders daar met hun Freedom Ride en hun Black Panthers uniform.
Dat komt goed uit, want het gezicht van zwarte piet is ook uit de VS geimporteerd, de idee van de negerjongensknecht in page kostuum uit het VK en het concept van de honderden vrolijke zwarte pieten van de Canadezen, die het weer gebaseerd hebben op Santa Claus, de in de VS gebastaardiseerde versie van Sinterklaas.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_182527766
quote:
10s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:32 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Heb je ook maar één bron om te ondersteunen dat Joden bovengemiddeld vaak een grote neus hebben?
Nou, op wikipedia staat bijvoorbeeld dat ze niet vaker een grote neus hebben dan mensen in andere landen waar grote neuzen het dominante neustype is, zoals in Zuid Europa.

Daar lees ik in, hoewel het er niet duidelijk staat, dat ze kennelijk vrij vaak (vaker dan gemiddeld) een grote neus hebben, maar vergeleken met andere grote neuzen landen vallen ze dus niet op.

een vergelijking met alle landen, dus niet alleen de grote neuzen landen, kan ik zo snel niet vinden.

Met grote neus bedoel ik dan het type neus dat ook wel jodenneus wordt genoemd.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182527805
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:45 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee je bent gediskwalificeerd als je je in bochten moet wringen als dat racisme=tolerantie of dat Joden toch echt wel grote neuzen hebben, alleen maar omdat je verder niet kunt verklaren waarom je tegen een roetveegpiet bent, ookal zeg je zelf dat zwarte piet zwart is van roet.

Jullie lopen jezelf compleet belachelijk te maken en je zit zo in je mindset dat je het niet doorhebt.
Ik stel slechts dat jouw vergezochte karikaturen niet op waarheid berusten maar op je eigen zorgvuldig geconstrueerde beeld.

Ik heb nooit ook maar een poging ondernomen om uiteen te zetten waarom ik tegen een roetveegpiet ben. Je haat zaken door elkaar of vult zaken zelf in.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182527830
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 13:06 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nou, op wikipedia staat bijvoorbeeld dat ze niet vaker een grote neus hebben dan mensen in andere landen waar grote neuzen het dominante neustype is, zoals in Zuid Europa.

Daar lees ik in, hoewel het er niet duidelijk staat, dat ze kennelijk vrij vaak (vaker dan gemiddeld) een grote neus hebben, maar vergeleken met andere grote neuzen landen vallen ze dus niet op.

een vergelijking met alle landen, dus niet alleen de grote neuzen landen, kan ik zo snel niet vinden.

Met grote neus bedoel ik dan het type neus dat ook wel jodenneus wordt genoemd.
Op diezelfde pagina, twee regels daarna, staat dat slechts 20 tot 30% van de Joden (14% bij later onderzoek) een kromme haakneus heeft, de rest heeft gewoon een normale rechte neus. De stelling dat het echt een etnisch kenmerk van Joden is lijkt me dus behoorlijk twijfelachtig.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_182527855
quote:
7s.gif Op maandag 15 oktober 2018 13:09 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Op diezelfde pagina, twee regels daarna, staat dat slechts 20 tot 30% van de Joden (14% bij later onderzoek) een kromme haakneus heeft, de rest heeft gewoon een normale rechte neus. De stelling dat het echt een etnisch kenmerk van Joden is lijkt me dus behoorlijk twijfelachtig.
Ik heb nog niet omhoog gescrollt. Hoe komen we opeens bij joden uit in een topic over Zwarte Piet?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_182527883
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 13:10 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Ik heb nog niet omhoog gescrollt. Hoe komen we opeens bij joden uit in een topic over Zwarte Piet?
Ik kan dat wel gaan uitschrijven, maar je kan het ook gewoon teruglezen. TL:DR; ik haakte in op een opmerking van Kapitein_Scheurbuik over etnische stereotypes.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_182528019
quote:
7s.gif Op maandag 15 oktober 2018 13:09 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Op diezelfde pagina, twee regels daarna, staat dat slechts 20 tot 30% van de Joden (14% bij later onderzoek) een kromme haakneus heeft, de rest heeft gewoon een normale rechte neus. De stelling dat het echt een etnisch kenmerk van Joden is lijkt me dus behoorlijk twijfelachtig.
Maar hoe ligt dat in vergelijking met andere volken?
pi_182528164
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 13:01 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat komt goed uit, want het gezicht van zwarte piet is ook uit de VS geimporteerd, de idee van de negerjongensknecht in page kostuum uit het VK en het concept van de honderden vrolijke zwarte pieten van de Canadezen, die het weer gebaseerd hebben op Santa Claus, de in de VS gebastaardiseerde versie van Sinterklaas.
Toch fijn dat deze traditie constant veranderd en zich vernieuwd. Wat best wel apart is eigenlijk wanneer je kijkt naar de definitie van 'traditie'.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182528179
quote:
7s.gif Op maandag 15 oktober 2018 13:09 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Op diezelfde pagina, twee regels daarna, staat dat slechts 20 tot 30% van de Joden (14% bij later onderzoek) een kromme haakneus heeft, de rest heeft gewoon een normale rechte neus. De stelling dat het echt een etnisch kenmerk van Joden is lijkt me dus behoorlijk twijfelachtig.
Dan zul je dat af moeten zetten tegen andere volken. Hoeveel west europeanen hebben bijvoorbeeld zo'n neus? Hoewel een minderheid van de joden kennelijk zo'n neus bezit, kan dat toch nog steeds voor een klassieke west europeaan een zeer kenmerkend detail zijn geweest bij groepen joodse handelaren.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182528985
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:35 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Ja? Heeft het de intentie om beledigend te zijn?
wat maakt dat nou uit. het heeft die uitwerking.
het gaat niet om jouw gevoelens.
pi_182529067
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 14:03 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

wat maakt dat nou uit. het heeft die uitwerking.
het gaat niet om jouw gevoelens.
Er zijn heel veel dingen beledigend voor heel veel verschillende groepen. En als we alles zouden verbieden wat voor iemand beledigend is, dan zijn we klaar met de open, vrije samenleving.

En je sluit goed af, gevoelens moeten grotendeels genegeerd worden. ^O^
  maandag 15 oktober 2018 @ 14:09:53 #57
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182529146
Dat gedoe over die rode lippen steeds... Speknek heeft een punt: ook een niet-bestaand kenmerk kan speciaal zijn aangebracht om de geportretteerde (of de groep waartoe hij behoort) belachelijk te maken, en dan is er inderdaad sprake van een denigrerende stereotypering. Om maar een extreem voorbeeld te nemen: als christenen door heidense Romeinen op grond van een vooroordeel bewust als bloeddorstige kinderofferaars werden afgebeeld zouden we dat ook als disciminerend zien. Een soortgelijke rol speelden de Joden in de volksverbeelding van de late middeleeuwen.

Maar nogmaals, de rode lippen zijn een stilistische conventie die op zichzelf niets karikaturaals heeft. Was dat zo geweest, dan zouden de katholieken niet ook hun zwarte heiligen datzelfde kenmerk hebben meegegeven in overigens realistische portretten.


pi_182529173
Rood steekt gewoon mooi af t.o.v. zwart.

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182530488
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 13:10 schreef Oostwoud het volgende:
Ik heb nog niet omhoog gescrollt. Hoe komen we opeens bij joden uit in een topic over Zwarte Piet?
Een soort van Godwin's wet, denk ik :P

Joden waren vroeger ook vaak de zwarte piet oO/
-
pi_182530710
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 14:07 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Er zijn heel veel dingen beledigend voor heel veel verschillende groepen. En als we alles zouden verbieden wat voor iemand beledigend is, dan zijn we klaar met de open, vrije samenleving.

En je sluit goed af, gevoelens moeten grotendeels genegeerd worden. ^O^
vergeet je even voor de grap 400 jaar onderdrukking, kolonisatie, onderwerping, deportatie, assimilatie, cultuurvernietiging, racisme, buitesluiting, die onze westerse samenleving op hen los heeft gelaten. dan is het niet aan jou om te besluiten dat het nu goed is. zeker niet als wij, het westen, nog steeds 70-80 % van alle rijkdom in handen hebben, en in afrika dagelijks mensen verhongeren, waar we geen ene reet aan doen.

raar misschien, maar ik denk dan dat je wel enig recht op het aangeven van simptomen hebt. en dat wij daar dan gewoon begrip voor moeten hebben en het niet doen.
  maandag 15 oktober 2018 @ 15:31:56 #61
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182530748
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 13:01 schreef speknek het volgende:

[..]

de idee van de negerjongensknecht in page kostuum uit het VK
Waar komt die informatie vandaan? Ik dacht dat de herkomst van het pagekostuum onbekend was, maar ik heb ook al een paar jaar niet meer intensief deelgenomen aan de ZP-discussies.
pi_182530819
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 15:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

vergeet je even voor de grap 400 jaar onderdrukking, kolonisatie, onderwerping, deportatie, assimilatie, cultuurvernietiging, racisme, buitesluiting, die onze westerse samenleving op hen los heeft gelaten. dan is het niet aan jou om te besluiten dat het nu goed is. zeker niet als wij, het westen, nog steeds 70-80 % van alle rijkdom in handen hebben, en in afrika dagelijks mensen verhongeren, waar we geen ene reet aan doen.

raar misschien, maar ik denk dan dat je wel enig recht op het aangeven van simptomen hebt. en dat wij daar dan gewoon begrip voor moeten hebben en het niet doen.
Leuk dat jij je daar verantwoordelijk voor voelt, maar ik zeer zeker niet. Zwarte Piet wegdoen gaat al die problemen die jij opnoemt oplossen? De kindervriend weghalen gaat onze geschiedenis niet veranderen, maar ik begrijp dat het iets van jouw schuldgevoel wegneemt.

En geen reet aan doen... er gaat al jarenlang elk jaar miljarden naar Afrika om dit probleem op te lossen. Ze lijken er eerder zelf niets aan te doen.
pi_182530838
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 15:35 schreef TheJanitor het volgende:
En geen reet aan doen... er gaat al jarenlang elk jaar miljarden naar Afrika om dit probleem op te lossen. Ze lijken er eerder zelf niets aan te doen.
:')
pi_182530842
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 15:35 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

:')
:')
  maandag 15 oktober 2018 @ 15:39:34 #65
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182530920
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 14:03 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

wat maakt dat nou uit. het heeft die uitwerking.
het gaat niet om jouw gevoelens.
Is het redelijk om een uiting als beledigend te beschouwen als de intentie om te beledigen niet aanwezig is? Bij kleine kinderen of dieren doen we dat ook niet. Bij volwassenen is het vermoeden van die intentie volgens mij de basis van het beledigd-zijn. Je zou dan denken dat het wegnemen van dat vermoeden door een heldere uitleg van je intenties voldoende zou moeten zijn om ook de rancune weg te nemen.
pi_182531159
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 15:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

vergeet je even voor de grap 400 jaar onderdrukking, kolonisatie, onderwerping, deportatie, assimilatie, cultuurvernietiging, racisme, buitesluiting, die onze westerse samenleving op hen los heeft gelaten. dan is het niet aan jou om te besluiten dat het nu goed is.
Toen westerlingen aankwamen in Afrika werden ze uitgelachen door de locals. Wat een paupers. Een beetje prominent doen met goud terwijl iedere idioot weet dat rijkdom in vee wordt uitgedrukt. Waren die zwarte mensen in jouw opinie net zo racistisch als al die uitgelachen blanke mensen?
quote:
zeker niet als wij, het westen, nog steeds 70-80 % van alle rijkdom in handen hebben, en in afrika dagelijks mensen verhongeren, waar we geen ene reet aan doen.
Extreme armoede is procentueel en absoluut erg hard afgenomen de laatste 30 jaar. De snelst opkomende doodsoorzaak in Afrika is obesitas. Mooi ook weer die Eurocentrische manier van rijkdom weergeven van jou. Dekoloniseer je hoofd man.
quote:
raar misschien, maar ik denk dan dat je wel enig recht op het aangeven van simptomen hebt. en dat wij daar dan gewoon begrip voor moeten hebben en het niet doen.
Waarom? Hoe zou jij het vinden als wat blanke mensen in Afrika achter elkaar beledigd zouden zijn door de zwarte bevolking en allerlei gebruiken wilden uitbannen. Meer dan 4 generaties na slavernij is ook die kaart wel klaar ondertussen.
pi_182531554
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 15:49 schreef Glazenmaker het volgende:
Extreme armoede is procentueel en absoluut erg hard afgenomen de laatste 30 jaar. De snelst opkomende doodsoorzaak in Afrika is obesitas. Mooi ook weer die Eurocentrische manier van rijkdom weergeven van jou. Dekoloniseer je hoofd man.
Dat de extreme armoede afneemt doet daar verder weinig aan af natuurlijk. Al een geruime tijd staat een groot deel van Afrika op 0-3 achterstand. Dat er hier en daar winst wordt geboekt doet niets af aan de historische context en de oneerlijke machts- en kapitaalverdeling, met allerlei gevolgen vandien.
pi_182531716
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 08:20 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ga je je andere beschuldigingen nog onderbouwen of zal ik een TR maken?
Welke beschuldigingen?
1 + 1 = blauw
pi_182531760
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 16:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat de extreme armoede afneemt doet daar verder weinig aan af natuurlijk. Al een geruime tijd staat een groot deel van Afrika op 0-3 achterstand. Dat er hier en daar winst wordt geboekt doet niets af aan de historische context en de oneerlijke machts- en kapitaalverdeling, met allerlei gevolgen vandien.
Allemaal de schuld van mensen die een Sinterklaasfeest vieren met een zwarte Piet. :')
pi_182531915
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 16:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat de extreme armoede afneemt doet daar verder weinig aan af natuurlijk. Al een geruime tijd staat een groot deel van Afrika op 0-3 achterstand. Dat er hier en daar winst wordt geboekt doet niets af aan de historische context en de oneerlijke machts- en kapitaalverdeling, met allerlei gevolgen vandien.
Er is een nog niet historisch nog nooit vertoonde sprong in welvaart gaande voor nog nooit zoveel mensen tegelijkertijd, maar het zijn maar van die zwartjes en bruintjes die het doen dus rommelen ze hier en daar maar wat aan in de marge aldus verlichte Xa1pt.

Verder geen idee waarom de acties van de overheerser van mijn over, over, overgrootvader een legitieme reden zouden zijn voor een klacht van een Afrikaan aan mij. Laat staan een gewenste gedragsverandering. Leg het eens uit.
pi_182532600
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 16:27 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Er is een nog niet historisch nog nooit vertoonde sprong in welvaart gaande voor nog nooit zoveel mensen tegelijkertijd, maar het zijn maar van die zwartjes en bruintjes die het doen dus rommelen ze hier en daar maar wat aan in de marge aldus verlichte Xa1pt.
Tja, wat dat af doet aan hetgeen pok stelde ontgaat me even.
pi_182532649
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 16:09 schreef Xa1pt het volgende:

[..]
Al een geruime tijd staat een groot deel van Afrika op 0-3 achterstand.
Ten aanzien van wat of welk continent?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182532978
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 15:39 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Is het redelijk om een uiting als beledigend te beschouwen als de intentie om te beledigen niet aanwezig is? Bij kleine kinderen of dieren doen we dat ook niet. Bij volwassenen is het vermoeden van die intentie volgens mij de basis van het beledigd-zijn. Je zou dan denken dat het wegnemen van dat vermoeden door een heldere uitleg van je intenties voldoende zou moeten zijn om ook de rancune weg te nemen.
Bij stereotypering gaat het niet alleen om intentie maar ook om het effect ervan. Als een negatief stereotype eenmaal ontstaan is, zoals dat geldt voor die van de zwarte man, is het in het gebruik daarvan in cultuuruitingen (boeken, tekenfilms, reklame etc) niet altijd beledigend bedoeld.

Het probleem is dat je niet altijd kunt vaststellen wanneer het wel en wanneer het niet beledigend bedoeld wordt. Het bestaande stereotype zelf is niet voor niets negatief, het is onstaan uit racistische vooroordelen in een tijd dat racisme algemeen geaccepteerd werd.

Ik kan me wel vinden in de uitspraak die Rob Wijnberg jaren geleden al deed over de definitie van racisme volgens de VN:

Definitie:
quote:
elk onderscheid, elke vorm van uitsluiting, elk verschil, elke beperking of elke voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afkomst of etniciteit, die gemaakt wordt met de bedoeling of het effect om de erkenning, toekenning of uitoefening van gelijke rechten en vrijheden in de politieke, economische, sociale, culturele of anderszins publieke sfeer te frustreren of teniet te doen.'
Rob Wijnberg:
quote:
De definitie stelt overigens niet dat van opzet of overtuiging sprake hoeft te zijn om van racisme te kunnen spreken (‘de bedoeling óf het effect’). Je hoeft geen lid van de Klu Klux Klan te worden om racist te zijn: ook onopzettelijk, onbewust gedrag dat de gelijkwaardigheid van mensen in de politieke, sociale of publieke sfeer aantast, kan ervoor doorgaan. ‘Zo bedoelde ik het niet,’ pleit je dus nog niet vrij van racisme.
Oftewel: je hoeft helemaal geen racist te zijn om onbedoeld een uiting van racisme te steunen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 15-10-2018 17:27:25 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182533162
Waarom gaat het plots om Afrikaanse mensen? Ik dacht dat zij niets met Zwarte Piet te maken hebben? :?
1 + 1 = blauw
  maandag 15 oktober 2018 @ 17:33:03 #75
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182533250
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:29 schreef Kamina het volgende:
Waarom gaat het plots om Afrikaanse mensen? Ik dacht dat zij niets met Zwarte Piet te maken hebben? :?
Omdat speknek met zijn irritante gedrag en daar juist op aansturen.
pi_182533316
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Dat is hoe je laat zien tolerant te zijn, door racisme op een geinstitutionaliseerd voetstuk te hijsen.
Dat is specifiek jouw interpretatie van het verhaal. Want ZP is geen racisme.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182533400
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:33 schreef AchJa het volgende:

[..]

Omdat speknek met zijn irritante gedrag en daar juist op aansturen.
Als het komt door deze post:
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 12:02 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee hoor.

1. Niemand wil dat zwarte piet een negerkarikatuur is.
2. Iedereen wil dat zwarte piet zwart is van het roet (assertie en negatie van 1)
3. Als je door een schoorsteen met roet gaat, zit je onder de roetvegen.

Ergo

4c. Iedereen wil roetveegpiet (modus ponens)

QED.

We zijn eruit, consensus is mogelijk. Slotje _O_.

Tenzij iemand keihard heeft zitten liegen over 1 natuurlijk, dat zou echt niet netjes en ook wat racistisch zijn.
... dan heeft hij wel een sterk stukje logica gepost dat moeilijk tegen te spreken is. Uiteraard ben je van harte welkom om het te proberen. Lijkt me uiterst interessant! ^O^
1 + 1 = blauw
pi_182533509
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:39 schreef Kamina het volgende:

[..]

Als het komt door deze post:

[..]

... dan heeft hij wel een sterk stukje logica gepost dat moeilijk tegen te spreken is. Uiteraard ben je van harte welkom om het te proberen. Lijkt me uiterst interessant! ^O^
Snap je punt niet helemaal.

ZP is in de afgelopen jaren voldoende aangepast om geen neger karikatuur te zijn, want dat was het uberhaupt niet. Oorbellen zijn weg, dik aangezette lippen zijn weg, het domme accentje is weg.. En hoe wordt je precies minder zwart naarmate je door meer schoorstenen heen gaat?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 15 oktober 2018 @ 17:50:19 #79
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182533637
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:39 schreef Kamina het volgende:

... dan heeft hij wel een sterk stukje logica gepost dat moeilijk tegen te spreken is. Uiteraard ben je van harte welkom om het te proberen. Lijkt me uiterst interessant! ^O^
Wat Red_85 zegt...

En verder is dat de discussie ook helemaal niet maar speknek zag weer een ingangetje om zijn ongenoegen te ventileren. Het is alleen jammer dat er zo gehapt werd.
pi_182533651
Zwarte Piet mot blijvuhhh!!!!
pi_182533856
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:50 schreef AchJa het volgende:

[..]

Wat Red_85 zegt...

En verder is dat de discussie ook helemaal niet maar speknek zag weer een ingangetje om zijn ongenoegen te ventileren. Het is alleen jammer dat er zo gehapt werd.
Maar kan je zijn argumenten weerleggen?
1 + 1 = blauw
  maandag 15 oktober 2018 @ 18:04:20 #82
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182533908
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 18:04 schreef AchJa het volgende:

[..]

Heb je Red op de ignore list staan ofzo?
Wie?
1 + 1 = blauw
  maandag 15 oktober 2018 @ 18:06:55 #84
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182535073
quote:
10s.gif Op maandag 15 oktober 2018 18:06 schreef AchJa het volgende:

[..]

_O-
:D
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182535520
Opiniestuk:

Tijd voor lokale demonstraties tegen Zwarte Piet, zeker na RTL Late Night

Aan tafel van RTL Late Night werd Jerry's vrijheid van meningsuiting wederom op een onverantwoordelijke manier ingeperkt

quote:
Reeds op 5 oktober werden vertegenwoordigers van Kick Out Zwarte Piet (KOZP) benaderd door de redactie van RTL Late Night met de vraag of wij aan een “evenwichtig gesprek” met enkele verdachten in de rechtszaak van de #blokkeerfriezen en hun advocaten wilden meedoen. Na overleg met onze advocaten werd besloten dat Jerry Afriyie met advocaat Göran Sluiter aan de uitnodiging gehoor zouden geven. Op de dag van de uitzending, 12 oktober jl., werd bevestigd dat Jenny Douwes, één van de verdachten, tezamen met haar advocaat aan het gesprek zou deelnemen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182535591
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:44 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Snap je punt niet helemaal.

ZP is in de afgelopen jaren voldoende aangepast om geen neger karikatuur te zijn, want dat was het uberhaupt niet. Oorbellen zijn weg, dik aangezette lippen zijn weg, het domme accentje is weg.. En hoe wordt je precies minder zwart naarmate je door meer schoorstenen heen gaat?
Gooi hem er nog maar eens in:
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 20:22 schreef Montagui het volgende:
Enfin, na alle veranderingen ten gunste van degene die Zwarte Piet als een karikatuur van een neger zien zouden er dus nu nog steeds racistische aspecten aan Zwarte Piet zijn. Welke zijn dat dan, en waarom? En hoe kunnen we dit dan veranderen?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 15 oktober 2018 @ 19:28:39 #88
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182535686
quote:
6s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:21 schreef Kijkertje het volgende:
Bij stereotypering gaat het niet alleen om intentie maar ook om het effect ervan.
Dan zijn we het in elk geval in zoverre eens dat we beiden vinden dat intentie een rol speelt. Bij het betoog over de stereotypering loopt het wat mij betreft toch weer stuk op de veronderstelde negativiteit en racistische vooroordelen die dan tot uiting zouden komen in het gebruik van die rode lippenstift.

Het probleem met dommig gedrag, lachwekkende accenten en overdreven dikke lippen zie ik wel. Juist omdat er een vrijwel universele maatschappelijke consensus bestaat ten aanzien van kwalificaties als "dom" en "lelijk"is daar weinig ruimte voor individuele interpretaties en is het ongeloofwaardig om een beroep te doen op intentie. (Vergelijk: "Ik zet Joden neer als hebberig en achterbaks, maar ik bedoel daar niets mee hoor!") Maar juist om die reden zijn deze zaken dan ook daadwerkelijk aangepast. In die rode lippen zie ik, en ik denk ook de maatschappij als geheel, geen negatieve stereotypering, en ik heb ter staving ook dat voorbeeld van de representatie van katholieke heiligen en bijbelse figuren een paar keer aangehaald.

En hoe dit attribuut dan verder als effect zou hebben dat culturele of andere rechten worden aangetast of tenietgedaan ontgaat mij ten enen male.

[ Bericht 4% gewijzigd door Iblardi op 15-10-2018 19:37:32 ]
  maandag 15 oktober 2018 @ 19:43:48 #89
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182536149
quote:
6s.gif Op maandag 15 oktober 2018 19:21 schreef Kijkertje het volgende:
Opiniestuk:

Tijd voor lokale demonstraties tegen Zwarte Piet, zeker na RTL Late Night

Aan tafel van RTL Late Night werd Jerry's vrijheid van meningsuiting wederom op een onverantwoordelijke manier ingeperkt

[..]

Zal lastig worden alle lokale sinterklaasfeesten afgaan voor die marginale groep van die 100 kozp activisten.
Ik wens ze veel succes en een behouden thuiskomst. :9
pi_182537262
quote:
6s.gif Op maandag 15 oktober 2018 19:21 schreef Kijkertje het volgende:
Opiniestuk:

Tijd voor lokale demonstraties tegen Zwarte Piet, zeker na RTL Late Night

Aan tafel van RTL Late Night werd Jerry's vrijheid van meningsuiting wederom op een onverantwoordelijke manier ingeperkt

[..]

Opiniestuk :')

Vooringenomen bak ellende van een notoire leugenachtige jankmuil.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 15 oktober 2018 @ 20:43:13 #92
862 Arcee
Look closer
pi_182537374
quote:
6s.gif Op maandag 15 oktober 2018 19:21 schreef Kijkertje het volgende:
Opiniestuk:

'Tijd voor lokale demonstraties tegen Zwarte Piet'
Of je wacht eerst even een jaar of vijf af wat de geleidelijke veranderingen de komende jaren gaan brengen.

Geldt voor beide kampen, trouwens.
pi_182537643
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 20:43 schreef Arcee het volgende:

[..]

Of je wacht eerst even een jaar of vijf af wat de geleidelijke veranderingen de komende jaren gaan brengen.

Geldt voor beide kampen, trouwens.
Verstandige woorden ^O^
pi_182537913
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 20:43 schreef Arcee het volgende:

[..]

Of je wacht eerst even een jaar of vijf af wat de geleidelijke veranderingen de komende jaren gaan brengen.

Geldt voor beide kampen, trouwens.
Zoals in de jaren 60, 70, 80 en zo? Ja dat kennen we nu wel..... :')
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  maandag 15 oktober 2018 @ 21:12:04 #95
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182538096
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:39 schreef Kamina het volgende:

[..]

Als het komt door deze post:

[..]

... dan heeft hij wel een sterk stukje logica gepost dat moeilijk tegen te spreken is. Uiteraard ben je van harte welkom om het te proberen. Lijkt me uiterst interessant! ^O^
Punt 2 klopt niet en gevolgtrekking 3 ook niet.
1. Geen negerkarikatuur, akkoord.
2. Nee, niet zwart van het roet. Zwart omdat die de dood moet voorstellen, en de vruchtbare aarde. Zo zwart dus:


Ja, dat is een blanke en als je hem ziet is zijn huid heel zwart, en niet donkerbruin.
pi_182538150
quote:
15s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:04 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Zoals in de jaren 60, 70, 80 en zo? Ja dat kennen we nu wel..... :')
Ondertussen:

Weg kroeshaar
Weg krompraat (waar dat dan gemeengoed was)
Weg domme Pieten (behalve een enkele tussen de overigen)
Weg zak
Weg roe
Weg dikke rode lippen (nauwelijks ergens gezien overigens)
Weg oorbellen
Nog wat vergeten?

Wat moet er nog meer weg? :{

De Sinterklaastraditie is inmiddels al meer water dan wijn. :(
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  maandag 15 oktober 2018 @ 21:18:06 #97
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182538245
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:14 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ondertussen:

Weg kroeshaar
Weg krompraat (waar dat dan gemeengoed was)
Weg domme Pieten (behalve een enkele tussen de overigen)
Weg zak
Weg roe
Weg dikke rode lippen (nauwelijks ergens gezien overigens)
Weg oorbellen
Nog wat vergeten?

Wat moet er nog meer weg? :{

De Sinterklaastraditie is inmiddels al meer water dan wijn. :(
Precies.
  maandag 15 oktober 2018 @ 21:18:20 #98
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182538252
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Punt 2 klopt niet en gevolgtrekking 3 ook niet.
1. Geen negerkarikatuur, akkoord.
2. Nee, niet zwart van het roet. Zwart omdat die de dood moet voorstellen, en de vruchtbare aarde. Zo zwart dus:

[ afbeelding ]
Ja, dat is een blanke en als je hem ziet is zijn huid heel zwart, en niet donkerbruin.
Ik denk niet dat veel kinderen of hun ouders en grootouders blij worden van een wandelend veenlijk. Dat is nog erger dan Krampus.
  maandag 15 oktober 2018 @ 21:23:13 #99
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182538418
De naam van deze wandelende waterboeman zal trouwens ook wel tot de nodige misverstanden aanleiding geven.
  maandag 15 oktober 2018 @ 21:24:09 #100
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182538452
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Punt 2 klopt niet en gevolgtrekking 3 ook niet.
1. Geen negerkarikatuur, akkoord.
2. Nee, niet zwart van het roet. Zwart omdat die de dood moet voorstellen, en de vruchtbare aarde. Zo zwart dus:

[ afbeelding ]
Ja, dat is een blanke en als je hem ziet is zijn huid heel zwart, en niet donkerbruin.
Je maakt een warrige post, dus ik hoop dat ik weet waar te beginnen, maar daar gaan we:
1. Je vindt dat de karikatuur van een neger onwenselijk is voor zowel propiet en antipiet.
2. Niet iedereen wil een zwarte Piet om dezelfde reden, sommigen willen een roetpiet, anderen een 'doodspiet'? Die zou vruchtbaar zijn. Hier mag je wel wat toelichting bieden, want dat heb ik in heel deze discussie nog nooit gelezen.
3. Je gaat hier niet echt op in, maar op basis van wat je zegt: je stelt dat iemand niet onder roetvegen gaat na een kruiptocht door een schoorsteen?
4. Dit punt sla je geheel over. Waarom?

Ik zie een uitgedroogd, bleek overblijfsel van een mens op een zwarte achtergrond, wat is het dat je wil laten zien hier? :?
1 + 1 = blauw
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')