abonnement Unibet Coolblue
pi_182508251
Goedemorgen,

Zoals hierboven al vermeldt staat, heb ik een mooie oude versterker staan.
Binnenkort wil ik 'm na laten kijken en ik vroeg me toch 1 ding af.

Aangezien ik gebruik maak van tulp aansluitingen, vroeg ik me af of in de loop van jaren de kwaliteit van tulpaansluitingen verbeterd is.
Dus nieuwe tulpverbindingen in je versterker laten zetten, heeft dat nut betreft "beter" geluid?
Het werkt overigens gewoon naar behoren maar toch ben ik erg nieuwsgierig of er verschil zit in tulp aansluitingen van 40 jaar geleden en van nu.

Kan iemand mij daar een antwoord op geven?
pi_182508549
De stekker is in de bijna 80 jaar na zijn introductie niet of nauwelijks veranderd. Er is kleurcodering toegevoegd om de toepassing aan te duiden en in specifieke gevallen (s-pdif) is de impedantie van de connector aangepast. Anders dan dat zijn verbeteringen via andere ontwerpen toegepast, zoals Scart en XRL.

De tulp kent wel echte nadelen, zoals dat de signaalkant eerder contact maakt dan de nul, waardoor je erge brom kan horen. Als je de versterker uitzet voordat je aan de kabels zit, is dat ondervangen.

De meeste ontwikkeling is geweest in de kabel zelf en niet niet zozeer in dat type aansluiting.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zondag 14 oktober 2018 @ 11:38:34 #3
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_182508612
Wat is je afspeelbron? Daar valt meer winst te halen, denk aan betere dac bv.
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_182509279
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 11:38 schreef MPC60 het volgende:
Wat is je afspeelbron? Daar valt meer winst te halen, denk aan betere dac bv.
Ik gebruik momenteel een kabel van 3.5 jack naar tulp, het is wel een wat duurdere kabel maar het geluid is erg goed.
Voornamelijk maak ik gebruik van Spotify en af en toe sluit ik mijn kabel aan de tv aan.

Ik ben al op zoek naar een apparaatje dat gebruik kan maken van Bluetooth en signaal doorstuurt naar mijn versterker.
Tevens heb ik hier ook nog een goede tulp-tulp kabel liggen.
  zondag 14 oktober 2018 @ 12:29:55 #5
261324 MPC60
Roger Linn Groupie
pi_182509307
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 12:28 schreef Antaris het volgende:

[..]

Ik gebruik momenteel een kabel van 3.5 jack naar tulp, het is wel een wat duurdere kabel maar het geluid is erg goed.
Voornamelijk maak ik gebruik van Spotify en af en toe sluit ik mijn kabel aan de tv aan.

Ik ben al op zoek naar een apparaatje dat gebruik kan maken van Bluetooth en signaal doorstuurt naar mijn versterker.
Tevens heb ik hier ook nog een goede tulp-tulp kabel liggen.
Kijk eens naar een audio chromecast. 14.gif
Op maandag 8 januari 2018 14:29 schreef BadderHaring het volgende:
Ajax is geen club. Dat is een bedrijf.
pi_182509332
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 11:33 schreef Jordy-B het volgende:
De stekker is in de bijna 80 jaar na zijn introductie niet of nauwelijks veranderd. Er is kleurcodering toegevoegd om de toepassing aan te duiden en in specifieke gevallen (s-pdif) is de impedantie van de connector aangepast. Anders dan dat zijn verbeteringen via andere ontwerpen toegepast, zoals Scart en XRL.

De tulp kent wel echte nadelen, zoals dat de signaalkant eerder contact maakt dan de nul, waardoor je erge brom kan horen. Als je de versterker uitzet voordat je aan de kabels zit, is dat ondervangen.

De meeste ontwikkeling is geweest in de kabel zelf en niet niet zozeer in dat type aansluiting.
Het enige wat mij stoort is dat wanneer ik mijn versterker aanzet een plomp geluid hoor uit mijn boxen.
Ik had begrepen dat het te maken heeft dat direct stroom naar de boxen gaan bij het aanzetten.
Nieuwe versterkers hebben een vertraging en dus geen last daarvan.

Heel hard is dat plomp geluid ook weer niet maar wel irritant. Is zoiets te verhelpen?
pi_182509482
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 12:31 schreef Antaris het volgende:
Heel hard is dat plomp geluid ook weer niet maar wel irritant. Is zoiets te verhelpen?
andere versterker gebruiken.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182509531
Een plomp, dan is hij heel erg vintage of goedkope meuk wat de naam Hifi niet mag wagen.
.
pi_182510528
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 12:43 schreef Fer het volgende:
Een plomp, dan is hij heel erg vintage of goedkope meuk wat de naam Hifi niet mag wagen.
Hou er maar op dat het heel vintage is, het geluid is immers subliem.
pi_182510805
persoonlijk geef ik de voorkeur aan wifi tov bluetooth. zoals de genoemde chromecast audio maar je kan ook zelf iets bouwen met bv een pi http://www.pimusicbox.com
:]
pi_182512665
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 12:31 schreef Antaris het volgende:

[..]

Het enige wat mij stoort is dat wanneer ik mijn versterker aanzet een plomp geluid hoor uit mijn boxen.
Ik had begrepen dat het te maken heeft dat direct stroom naar de boxen gaan bij het aanzetten.
Nieuwe versterkers hebben een vertraging en dus geen last daarvan.

Heel hard is dat plomp geluid ook weer niet maar wel irritant. Is zoiets te verhelpen?
Nee deze versterker heeft geen voor schakel relais.
Dus bij aan zetten worden gelijk alle condensator gevult met vermogen.
Dat is de plop die je hoort bij aan en uit zetten.

Zorgen dat de volume uitstaat of laag.

Vermoedelijke is deze op de ouwe a classe versterker gebouwd.
pi_182518788
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 13:49 schreef Antaris het volgende:

[..]

Houd het er maar op dat het heel vintage is, het geluid is immers subliem.
Merk en typenummer van die versterker?

Spotify gaat je trouwens geen 'subliem' geluid geven, lossy codecs met (te) lage bitrate en dan is de meeste (populaire) muziek van pakweg de laatste 15 ŕ 20 jaar ook nog eens doodgecomprimeerd (loudness war).

Wat die tulpaansluitingen betreft: als ze dof zijn geworden dan zou je ze eens voorzichtig schoon kunnen maken voor beter contact. Eventueel wat HF tunerspray gebruiken op een tissue, maar hier niet mee gaan spuiten en ook geen gewone contactspray gebruiken, die laat een residu na. Overigens denk ik niet dat je met jouw bronmateriaal enig verschil zult horen. Het is wel mogelijk om het geluid van een versterker op te waarderen, maar dan moet je eerder denken aan ingrijpende modificaties zoals het vervangen van condensatoren en eventueel andere componenten, en het opnieuw afregelen zodat alles weer op specificatie is (instellingen verlopen door veroudering van componenten zoals condensatoren). Dit moet je niet zelf gaan doen, en het (professioneel) laten doen kan erg kostbaar zijn. Vandaar dat ik graag van je hoor wat het merk en typenummer is van je versterker, dan is een inschatting te maken of dit de moeite loont.
pi_182528134
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 22:28 schreef Riparius het volgende:

[..]

Merk en typenummer van die versterker?

Spotify gaat je trouwens geen 'subliem' geluid geven, lossy codecs met (te) lage bitrate en dan is de meeste (populaire) muziek van pakweg de laatste 15 ŕ 20 jaar ook nog eens doodgecomprimeerd (loudness war).

Wat die tulpaansluitingen betreft: als ze dof zijn geworden dan zou je ze eens voorzichtig schoon kunnen maken voor beter contact. Eventueel wat HF tunerspray gebruiken op een tissue, maar hier niet mee gaan spuiten en ook geen gewone contactspray gebruiken, die laat een residu na. Overigens denk ik niet dat je met jouw bronmateriaal enig verschil zult horen. Het is wel mogelijk om het geluid van een versterker op te waarderen, maar dan moet je eerder denken aan ingrijpende modificaties zoals het vervangen van condensatoren en eventueel andere componenten, en het opnieuw afregelen zodat alles weer op specificatie is (instellingen verlopen door veroudering van componenten zoals condensatoren). Dit moet je niet zelf gaan doen, en het (professioneel) laten doen kan erg kostbaar zijn. Vandaar dat ik graag van je hoor wat het merk en typenummer is van je versterker, dan is een inschatting te maken of dit de moeite loont.
Het is een Pioneer SA-5300.
Op zich vind ik de kwaliteit met Spotify redelijk goed, een cd afspelen klinkt uiteraard beter.

Maar nu merk ik vanochtend dat ik kracht mis, heb ik weer.
Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, maar ik moet nu mijn volumeknop verder open om het hetzelde hardheid van geluid te behalen. Het geluid is niet "vol" meer, mits ik aan mijn bass knopje draai en of optie loudness inschakel.

Iemand enig idee hoe dit kan? Ik heb al geprobeerd naar antwoord te zoeken op internet maar nog niet kunnen vinden.
pi_182530861
Wanneer je m aanzet en je speelt muziek af, hoor je na enkele seconden pas het volle geluid. Net alsof er dan pas iets inschakelt.
pi_182531357
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 15:37 schreef Antaris het volgende:
Wanneer je m aanzet en je speelt muziek af, hoor je na enkele seconden pas het volle geluid. Net alsof er dan pas iets inschakelt.
kun je een foto van de binnenkant van je versterker maken?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182531971
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 16:00 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

kun je een foto van de binnenkant van je versterker maken?
Dat wil ik best doen, maar dan wordt het morgen pas.
pi_182533053
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 15:37 schreef Antaris het volgende:
Wanneer je m aanzet en je speelt muziek af, hoor je na enkele seconden pas het volle geluid. Net alsof er dan pas iets inschakelt.
Er zitten toch geen buizen in? Die hebben altijd een seconde of tien nodig om op te warmen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jordy-B op 15-10-2018 19:28:03 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182539291
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 16:29 schreef Antaris het volgende:

[..]

Dat wil ik best doen, maar dan wordt het morgen pas.
Je hoeft geen foto's te posten van het inwendige van je versterker, die zijn gemakkelijk te vinden, evenals de service manual.

Het is geen zeldzaam model, en veel waard is het ding ook niet (zie het aanbod op Marktplaats), maar het is wel een leuke vintage versterker. Uitgangsvermogen is 2 × 10 W RMS aan 8 Ω. Dat is niet veel, maar voldoende als je speakers met een hoog rendement hebt. Bijna geheel discreet opgebouwd, afgezien van de phono trap waar (helaas) voor een IC is gekozen. Wat wel echt tegenvalt aan de schakeling is dat de eindtrappen niet als push-pull zijn uitgevoerd, maar quasi-symmetrisch met twee vermogens NPN transistoren. Dat zie je eigenlijk niet meer en was ook medio jaren '70 al niet meer zo gebruikelijk. Dit werd gedaan omdat het heel vroeger lastig was (en dus duur) om goede PNP vermogenstransistoren te maken met precies dezelfde karakteristieken als de complementaire NPN vermogenstransistoren. Deze schakeling verklaart ook waarom het uitgangsvermogen betrekkelijk laag is in verhouding tot het opgenomen vermogen. Ik ben er niet gecharmeerd van, ook al niet omdat een dergelijke schakeling een minder goede lineariteit heeft (en dus meer vervorming oplevert) dan een goede push-pull schakeling.

Facit: niet te veel geld aan besteden (zeker niet meer dan ¤ 100) als je deze versterker wil laten reviseren, dat is ie niet waard, vanwege de schakeling van de eindtrap, het gebruik van een IC in de phono preamp en het ontbreken van een input voor moving coil elementen.

Als je echt iets moois wil op het gebied van betaalbare vintage versterkers dan zou ik op zoek gaan naar een goed onderhouden NAD 3020.
pi_182540659
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:52 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je hoeft geen foto's te posten van het inwendige van je versterker, die zijn gemakkelijk te vinden, evenals de service manual.

Het is geen zeldzaam model, en veel waard is het ding ook niet (zie het aanbod op Marktplaats), maar het is wel een leuke vintage versterker. Uitgangsvermogen is 2 × 10 W RMS aan 8 Ω. Dat is niet veel, maar voldoende als je speakers met een hoog rendement hebt. Bijna geheel discreet opgebouwd, afgezien van de phono trap waar (helaas) voor een IC is gekozen. Wat wel echt tegenvalt aan de schakeling is dat de eindtrappen niet als push-pull zijn uitgevoerd, maar quasi-symmetrisch met twee vermogens NPN transistoren. Dat zie je eigenlijk niet meer en was ook medio jaren '70 al niet meer zo gebruikelijk. Dit werd gedaan omdat het heel vroeger lastig was (en dus duur) om goede PNP vermogenstransistoren te maken met precies dezelfde karakteristieken als de complementaire NPN vermogenstransistoren. Deze schakeling verklaart ook waarom het uitgangsvermogen betrekkelijk laag is in verhouding tot het opgenomen vermogen. Ik ben er niet gecharmeerd van, ook al niet omdat een dergelijke schakeling een minder goede lineariteit heeft (en dus meer vervorming oplevert) dan een goede push-pull schakeling.

Facit: niet te veel geld aan besteden (zeker niet meer dan ¤ 100) als je deze versterker wil laten reviseren, dat is ie niet waard, vanwege de schakeling van de eindtrap, het gebruik van een IC in de phono preamp en het ontbreken van een input voor moving coil elementen.

Als je echt iets moois wil op het gebied van betaalbare vintage versterkers dan zou ik op zoek gaan naar een goed onderhouden NAD 3020.
Ben niet zo met je mee eens.

Eerste de pioneer een revisie geven is niet zo moeilijk .
Ts kan dat makkelijk zelf als hij kan solderen .
De onderdelen zelf zijn niet eens zo duur.

Dan de nad versterker .
Wat zo hoog word aangeprezen .
Wel laat ik het zo zeggen .
Ik vind dat een kill geluid .

Hij kan ook kijken naar anderen merken.
De jvc super a versterkers werken heel goed met moderne speakers.
Zeker met mission speakers.

Ook kan hij kijken naar de ouwe marantz series van die tijd.
Geweldige versterkers zeker in de champanion kleur.

Maar dat is niet echt wat ts vraagt .

Ts je antwoord is simpel.
Ouwe versterkers vragen voor speakers die gevoelige zijn.
Dat komt door de vermogen wat die versterkers kan leveren .

Speakers die je nodig heb zijn.
Speakers die meer dan 1wat per meter 90+db zijn.
Mission zij zulke speakers.
Jamo zijn het ook .
Kef zijn gevoelige .

Maar de meeste wat je kan kopen zitten vaak op een
1wat per meter 80 tot 86db .
Dat houd in dat de speakers meer vermogen nodig hebben om aangestuurd te worden .
Niet de watts maar stroom vermogen. (Ampere)

Dat is de reden dat ze vroeger zijden .
Dat een versterker die zwaar is meer vermogen kan leveren .
Dit komt door de trafo .

Dus ts kijk even op de speakers wat daar staat .

Succes
pi_182547663
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:25 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Er zitten toch geen buizen in? Die hebben altijd een seconde of tien nodig om op te warmen.
Nee, het is geen buizenversterker.
pi_182547814
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 21:52 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je hoeft geen foto's te posten van het inwendige van je versterker, die zijn gemakkelijk te vinden, evenals de service manual.

Het is geen zeldzaam model, en veel waard is het ding ook niet (zie het aanbod op Marktplaats), maar het is wel een leuke vintage versterker. Uitgangsvermogen is 2 × 10 W RMS aan 8 Ω. Dat is niet veel, maar voldoende als je speakers met een hoog rendement hebt. Bijna geheel discreet opgebouwd, afgezien van de phono trap waar (helaas) voor een IC is gekozen. Wat wel echt tegenvalt aan de schakeling is dat de eindtrappen niet als push-pull zijn uitgevoerd, maar quasi-symmetrisch met twee vermogens NPN transistoren. Dat zie je eigenlijk niet meer en was ook medio jaren '70 al niet meer zo gebruikelijk. Dit werd gedaan omdat het heel vroeger lastig was (en dus duur) om goede PNP vermogenstransistoren te maken met precies dezelfde karakteristieken als de complementaire NPN vermogenstransistoren. Deze schakeling verklaart ook waarom het uitgangsvermogen betrekkelijk laag is in verhouding tot het opgenomen vermogen. Ik ben er niet gecharmeerd van, ook al niet omdat een dergelijke schakeling een minder goede lineariteit heeft (en dus meer vervorming oplevert) dan een goede push-pull schakeling.

Facit: niet te veel geld aan besteden (zeker niet meer dan ¤ 100) als je deze versterker wil laten reviseren, dat is ie niet waard, vanwege de schakeling van de eindtrap, het gebruik van een IC in de phono preamp en het ontbreken van een input voor moving coil elementen.

Als je echt iets moois wil op het gebied van betaalbare vintage versterkers dan zou ik op zoek gaan naar een goed onderhouden NAD 3020.
Ik had vroeger ook een NAD receiver maar uiteindelijk zijn beide NAD receivers overleden.

De reden dat ik een Pioneer gekocht heb is het formaat. Klinkt misschien dom, maar ik heb een eigen tv meubel gemaakt en de diepte ervan is net niet genoeg voor een standaard receiver.

Desalniettemin ben ik tevreden betreft mijn Pioneer versterker, het geluid hoeft wat mij betreft niet heel hard, mijn volumeknop komt maximaal net boven de 1 uit.

Tevens heb ik twee JBL speakers LX2004.
pi_182547871
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 22:44 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Ben niet zo met je mee eens.

Eerste de pioneer een revisie geven is niet zo moeilijk .
Ts kan dat makkelijk zelf als hij kan solderen .
De onderdelen zelf zijn niet eens zo duur.

Dan de nad versterker .
Wat zo hoog word aangeprezen .
Wel laat ik het zo zeggen .
Ik vind dat een kill geluid .

Hij kan ook kijken naar anderen merken.
De jvc super a versterkers werken heel goed met moderne speakers.
Zeker met mission speakers.

Ook kan hij kijken naar de ouwe marantz series van die tijd.
Geweldige versterkers zeker in de champanion kleur.

Maar dat is niet echt wat ts vraagt .

Ts je antwoord is simpel.
Ouwe versterkers vragen voor speakers die gevoelige zijn.
Dat komt door de vermogen wat die versterkers kan leveren .

Speakers die je nodig heb zijn.
Speakers die meer dan 1wat per meter 90+db zijn.
Mission zij zulke speakers.
Jamo zijn het ook .
Kef zijn gevoelige .

Maar de meeste wat je kan kopen zitten vaak op een
1wat per meter 80 tot 86db .
Dat houd in dat de speakers meer vermogen nodig hebben om aangestuurd te worden .
Niet de watts maar stroom vermogen. (Ampere)

Dat is de reden dat ze vroeger zijden .
Dat een versterker die zwaar is meer vermogen kan leveren .
Dit komt door de trafo .

Dus ts kijk even op de speakers wat daar staat .

Succes
Op de achterzijde van mijn JBL speakers zie ik het aantal Ohm staan en dat is 6 ohms.
Mijn Pioneer versterker 4 tot 8 Ohm.
pi_182548112
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 11:33 schreef Antaris het volgende:

[..]

Op de achterzijde van mijn JBL speakers zie ik het aantal Ohm staan en dat is 6 ohms.
Mijn Pioneer versterker 4 tot 8 Ohm.
Type nummer van je jbl speaker.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:51:18 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_182548185
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 13:22 schreef Antaris het volgende:

[..]

Het is een Pioneer SA-5300.
Op zich vind ik de kwaliteit met Spotify redelijk goed, een cd afspelen klinkt uiteraard beter.
Die was destijds al ondere middenklasse toen ie op de markt kwam
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_182548355
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 11:46 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Type nummer van je jbl speaker.
Ik zie enkel LX2004 staan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')