abonnement Unibet Coolblue
  zondag 14 oktober 2018 @ 02:04:14 #1
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_182505282
Hoi mede-fokkers,

Ik wil van tevoren vragen of jullie me niet gaan afbranden of belachelijk maken, zoals dat wel eens in andere topics gebeurd. Geloof je bij voorbaat al niet in HSP of helderziendheid, verzoek ik je vriendelijk om het topic te verlaten. Van de andere kant, dit is natuurlijk geen KLB ;) Ook zag ik geen (recent) HSP-topic staan. De zoekfunctie hier doet het niet en ook via google krijg ik geen resultaat, of alleen hele oude topics waar niet meer op gereageerd kan worden. Als ik een dubbel topic heb aangemaakt, voeg het dan vooral samen.

Okee, here is my story:
Ik heb altijd al het gevoel gehad dat mijn belevings- en reactievermogen anders is dan wat als normaal wordt gezien. Ik kan heel geirriteerd raken van de meest random zaken, omdat ik zeker weet dat iets op een bepaalde manier in elkaar steekt, en ben soms wat overgevoelig voor geluid. Omgevingsgeluid gaat nog wel, ik woon in een gehorige flat, en als ik gewoon overdag een tv hard aan hoor staan of muziek hoor, is het geen probleem. Is het geluid 's Avonds, dan wordt ik geirriteerd.

Ik kom er daarnaast steeds meer achter dat ik weet hoe mensen heten en in elkaar steken zonder dat ik ze ken. Ik ga een paar voorbeelden noemen:
Zoals sommigen wellicht weten heb ik issues gehad met mijn oude bovenburen. Vanaf het moment dat ik een glimp van ze opving wist ik de naam van het meisje en wist ik dat dit geen zuivere koffie was. Ik dacht eerst nog: doe normaal, je kent ze niet en maakt problemen om niks, maar het sterke gevoel bleef. Uiteindelijk bleek het om drugsdealers te gaan die elkaar dagelijks voor de meest vreselijke dingen uitmaakten. Ze zijn gelukkig zelf weggegaan.

Nu heb ik sinds een maand nieuwe bovenburen. Ik was nog een beetje in shock van hoe mijn vorige bovenburen waren, dus ik bedacht mezelf al: laat dat gevoel gaan en geef ze een eerlijke kans. Maar helaas kreeg ik ook hier weer een onheilspellend gevoel toen ik ze alleen zag. Ik wist wéér meteen hoe het meisje heette zonder dat ik haar ooit ontmoet had, en weer kreeg ik het gevoel dat er iets niet klopte. Zij is zwanger, en ik kreeg het gevoel dat hier niet goed over nagedacht was of dat die zwangerschap niet gepland was, waardoor ik meteen heel erg in het negatieve schoot dat wij daar last van gaan krijgen. Ook kreeg ik het idee dat die relatie niet goed liep: of ze waren pas net bij elkaar, of hij was te dominant. Nu heb ik wel goed contact met de omliggende buren, allemaal oudere mensen die veel weten en daar ook over praten, maar ze hebben het hart op de goede plek. Wat vertelt mijn onderbuurvrouw (die ons zo gunt dat we na die drugsdealers normale bovenburen krijgen): ze zijn beiden 22 en zij raakte zwanger toen ze net drie maanden een relatie hadden. Ik schrok hoe ik die spijker wederom op z'n kop sloeg. En nu net hoor ik meneer en mevrouw elkaar uitmaken voor rotte vis vanwege sneaky dingen die zij zou doen. En ook hier klopt mijn gevoel weer: die relatie zit niet goed en hij is dominant.

Ik heb dit soort dingen niet alleen bij bovenburen, maar ik had dat ook een keer op het werk: mijn vriend (die ik ook daar leerde kennen) vond de manager een topvent, terwijl ik vanaf moment één zei: kijk uit met hem. Er klopt iets niet. Toen mijn vriend vervolgens een nieuwe baan kreeg en daar op 1 februari kon beginnen, probeerde de manager dat op alle maniere tegen te werken door te kwaadspreken, en in mijn vriends gezicht aardig te doen en het gevoel te geven dat hij hem alles gunde.

Mijn eerste ervaring was in Italië, er zou een feest zijn waar ik met concullega's naartoe zou gaan. Toen ik wilde gaan en naar mijn tent liep om me om te kleden, leek het alsof er een muur voor me stond die me blokkeerde om te lopen, en meteen kreeg ik het gevoel: er klopt iets niet. Ik dacht, doe normaal, je bent gewoon moe, maar het gevoel was zó sterk dat ik er iets mee moest doen. Ik meldde me af met de smoes dat ik me ziek voelde. Mijn directe collega's verklaarden me voor gek. De volgende dag kwam mijn collega met grote ogen naar me toe en zei: jij bent eng. Wat bleek: het hele feest en het betreffende café bleken niet te bestaan.

Ik pik ook te snel emoties op van anderen, daar weet ik nog niet mee om te gaan, hoe ik mezelf daarvoor kan afsluiten.

Ik heb het opgezocht, maar mijn symptomen komen overeen met HSP, soms lijkt het helderziendheid. Zijn hier mensen die daar ook ervaring mee hebben en weten jullie dan hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik zou het fijn vinden om wat lotgenoten hierin te vinden.
With love :*
  zondag 14 oktober 2018 @ 02:22:30 #2
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_182505443
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 02:04 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik kom er daarnaast steeds meer achter dat ik weet hoe mensen heten en in elkaar steken zonder dat ik ze ken. Ik ga een paar voorbeelden noemen:
Zoals sommigen wellicht weten heb ik issues gehad met mijn oude bovenburen. Vanaf het moment dat ik een glimp van ze opving wist ik de naam van het meisje en wist ik dat dit geen zuivere koffie was. Ik dacht eerst nog: doe normaal, je kent ze niet en maakt problemen om niks, maar het sterke gevoel bleef. Uiteindelijk bleek het om drugsdealers te gaan die elkaar dagelijks voor de meest vreselijke dingen uitmaakten. Ze zijn gelukkig zelf weggegaan.
quote:
Ik kom er daarnaast steeds meer achter dat ik weet hoe mensen heten en in elkaar steken zonder dat ik ze ken. Ik ga een paar voorbeelden noemen:
Zoals sommigen wellicht weten heb ik issues gehad met mijn oude bovenburen. Vanaf het moment dat ik een glimp van ze opving wist ik de naam van het meisje en wist ik dat dit geen zuivere koffie was. Ik dacht eerst nog: doe normaal, je kent ze niet en maakt problemen om niks, maar het sterke gevoel bleef. Uiteindelijk bleek het om drugsdealers te gaan die elkaar dagelijks voor de meest vreselijke dingen uitmaakten. Ze zijn gelukkig zelf weggegaan.
Verrek, woon je toevallig in Tilburg? :o
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
pi_182505451
Je zou eens met mijn beste vriend moeten praten. Die heeft soortgelijke ervaringen.
Vaak déjà vu en hoog sensitief zoals hij dat noemt. Inclusief een vleugje ADHD

Persoonlijk geloof ik er niet in
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  Beste/leukste mod 2022 zondag 14 oktober 2018 @ 02:55:54 #4
319979 Fok-it
All is well
pi_182505714
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 02:23 schreef devlinmr het volgende:
Je zou eens met mijn beste vriend moeten praten. Die heeft soortgelijke ervaringen.
Vaak déjà vu en hoog sensitief zoals hij dat noemt. Inclusief een vleugje ADHD

Persoonlijk geloof ik er niet in
Waarom zou je niet in hoogsensitiviteit geloven? Is toch niet iets bovennatuurlijks of iets dergelijks :P
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
  Beste/leukste mod 2022 zondag 14 oktober 2018 @ 02:58:15 #5
319979 Fok-it
All is well
pi_182505734
Snap ook niet helemaal waarom je helderziendheid en HSP in 1 adem noemt TS. Heeft totaal geen relatie met elkaar
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_182505739
HSP staat nog niet in de DSM. Het valt vaak te zien als symptoom van andere mentale kwalen.
  Beste/leukste mod 2022 zondag 14 oktober 2018 @ 02:59:20 #7
319979 Fok-it
All is well
pi_182505744
quote:
14s.gif Op zondag 14 oktober 2018 02:58 schreef Monopoly het volgende:
HSP staat nog niet in de DSM.
Dat komt omdat het geen stoornis is.
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_182506330
Ik lees eigenlijk niets bijzonders.
pi_182506340
En nu een lijstje van al die keren waar je gevoel/reactie/beleving niet klopte...
pi_182506351
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 07:58 schreef zarGon het volgende:
En nu een lijstje van al die keren waar je gevoel/reactie/beleving niet klopte...
Ja, die eindeloze lange lijst gaat ze natuurlijk niet bijhouden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_182506443
Allereerst, ik geloof er geen bal van. Sowieso ga ik niet mee met mensen die toevalligheden omtoveren tot rare fenomenen en zelftoegeschreven krachten of eigenschappen.

En iedereen die ook maar iets te maken heeft met onverklaarbare zaken reageert precies als ts doet in haar op: Ik zoek een bevestiging voor de rare dingen die ik meemaak, maar als je sceptisch bent word je verzocht je mond dicht te houden.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_182506813
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 02:22 schreef Parafernalia het volgende:

[..]


[..]

Verrek, woon je toevallig in Tilburg? :o
dan is het allemaal ontzettend verklaarbaar. De kans op buren die in de drugs zitten en dat een zwangerschap bij een jong iemand niet helemaal gepland was is daar ongeveer 85%
pi_182508279
Toch wel chill dat er hogere machten zijn die hebben voorkomen dat je je helemaal voor niks op had moeten maken voor een feestje dat niet doorging! Was echt zonde van je tijd geweest anders! Kun je ook vragen of ze minder kinderen met kanker willen maken?
pi_182508438
Wat ik lees
- je maakt snel een inschatting van een persoon op basis van je observaties.
- je neemt deze inschatting mee in je omgang met mensen
- je ziet achteraf bevestiging van je inschatting, vooral als het negatieve zaken betreft.

Voordeel
- gevaarherkenning met hiermee de mogelijkheid je op tijd terug te trekken

Nadelen
- risico om leuke dingen te missen (wat als het feest wel was doorgegaan? Gingen mensen toch nog naar de stad?)
- mogelijk afsluiten van personen waarbij je een negatief gevoel hebt. Misschien zijn ze raar maar toch ook leuk.
- je lijkt je anders dan anderen te voelen, dat kan eenzaamheid geven

Ik vraag me af of radar ook zo goed is afgesteld voor positieve mensen of positieve situaties. Als dat wel zo is, is dat heel fijn. Als je vooral de negatieven ziet, kan het zijn dat je denkwijze in de ‘vluchtmodus’ staat. Daarmee kan je jezelf snel in veiligheid brengen als het nodig is, maar kan je ook een hoop leuks missen.
pi_182509222
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 02:55 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Waarom zou je niet in hoogsensitiviteit geloven? Is toch niet iets bovennatuurlijks of iets dergelijks :P
Heb je die lijst van kenmerken weleens gelezen? Die is in grote mate van toepassing op iedereen
Maar bedoelde meer dat ik niet zo geloof in het "helder ziend" zijn
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_182509843
Het HSP 'zijn' herken ik, maar het helderziende niet, ja heb wel eens zoiets meegemaakt, maar ik denk dat iedereen wel zo'n situatie heeft gehad en dat dat vrij normaal is. Ik heb het idee dat je HSP en helderziendheid aan elkaar verbind. Maar het zijn twee aparte zaken denk ik, hoewel ze in elkaars verlengde kunnen liggen...

Hsp lijkt het er op neer te komen dat je zintuigen wat 'scherper' waarnemen of dat je hersenen het op een wat ander niveau verwerken. Dat gaat bij niemand hetzelfde, bij de 1 wat sneller en bij de ander wat langzamer, bij de 1 wat breder, bij de ander 'smaller'... ik denk dat dat heel natuurlijk is. En zodra het ver weg van het gemiddelde ligt vinden mensen het vaak fijn er een naam aan te geven.

Er zijn best wat boeken over HSP geschreven en volgens mij ook fora speciaal daarvoor, op Facebook groepen over HSP. Ik denk dat je best veel info kunt vinden en lotgenoten. Maar lotgenoten klinkt soms wat negatief, misschien genietgenoten?

Hsp of niet, indien je het kan om met je zintuigen mooie dingen te ervaren en met je hersenen dat positief weet te labelen, dan ben je een eind op de goede weg.

Indien je er van in de war raakt, zeker gezien het helderziende, zorg dan voor iemand die je daarbij kan helpen, niet om te 'zweven', maar die je juist met je voeten bij de grond houdt. Weet aan wie je je verbindt en blijf zoveel mogelijk bij jezelf. ;)
'Ik verzamel geen geld, maar mooie momenten...'
pi_182515896
Ik zie ook helder.
  zondag 14 oktober 2018 @ 20:17:15 #18
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182516079
Het HSp is gewoon geveolig zijn voor prikkels, het zogenaamde helderziende intuitie en confirmation bias.

Zaak opgelost.
1 + 1 = blauw
pi_182516148
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 07:58 schreef zarGon het volgende:
En nu een lijstje van al die keren waar je gevoel/reactie/beleving niet klopte...
Ik ben ook hooggevoelig, maar hier sla je idd de spijker op de kop.

Of dat ik bijna teleurgesteld was als iemand echt gewoon gelukkig was :')
Hell To The Liars
  Moderator zondag 14 oktober 2018 @ 22:00:39 #20
441859 crew  Lenny77
pi_182518195
De zaken die je noemt vallen voor mij ook niet onder hsp of helderziendheid. Eerder opmerkzaam.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_182519559
Je bent ternauwernood aan een niet bestaand feest ontsnapt?

Verder snap ik nog niet zo goed waar je nu mee worstelt. Je hebt soms last van geluidsoverlast en je pikt te snel emoties op? Wat bedoel je met te snel? En op welke manier heb je daar precies last van?
  maandag 15 oktober 2018 @ 06:04:02 #22
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182522999
Schopje TRU
Man of Steal.
pi_182523389
@TS, wil je het hebben over HSP of helderziendheid? HSP is voor R&P, helderziendheid iets meer voor TRU.
pi_182566367
Er zijn bepaalde oefeningen die je kunnen helpen bij het beter af kunnen sluiten voor bepaalde invloeden. Die kunnen je ook helpen beter bij jezelf te blijven. Mindfulness is een hippe open deur. Mediteren ook.
Visualisaties kunnen extra waardevol zijn voor HSP'ers. Jezelf in een bubbel visualiseren waarin je zelf de grootte en dus ook de afstand tot anderen bepaalt kan helpen bij het filteren van wat je wanneer door laat of afsluit. Zie het maar als een soort mentale firewall. Bonuspunten voor je verdiepen in kleurenleer, zodat je de bubbel van een toepasselijke kleur kan voorzien.
Dit zijn wel dingen die even kunnen duren voor je het onder de knie hebt en ook dan is het misschien niet je ding. Het vereist concentratie en oefening, zie het als een spier die je moet trainen en niet een quick fix.

Sommige mensen zweren ook bij bepaalde edelstenen, die bijvoorbeeld je aura zouden helpen afsluiten of de straling van elektronische apparatuur minder door zouden kunnen laten komen enzo.
Indien het in de sfeer van je woning blijft hangen zou je kunnen kijken naar een cleansingritueel. Voor de naysayers zou ik willen zeggen dat ook al zou het alleen een placebo-effect zijn, het dan alsnog prima waardevol kan zijn. Er zijn professionals te huur, maar je zou ook zelf met een witte salie of palo santo al visualiserend door je woning kunnen gaan. Met een veer kun je de rook verspreiden door de ruimtes en het negatieve gevoelsmatig wegduwen tot buiten je bubbel die in dit geval qua grens gelijk zou kunnen staan aan je woning. Geen wondermiddel, maar misschien wel een versterkende tactiek die je gevoelsmatig weer wat weerbaarder kan maken tegen externe invloeden.
pi_182574126
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 02:04 schreef girlnextdoor. het volgende:

Mijn eerste ervaring was in Italië, er zou een feest zijn waar ik met concullega's naartoe zou gaan. Toen ik wilde gaan en naar mijn tent liep om me om te kleden, leek het alsof er een muur voor me stond die me blokkeerde om te lopen, en meteen kreeg ik het gevoel: er klopt iets niet. Ik dacht, doe normaal, je bent gewoon moe, maar het gevoel was zó sterk dat ik er iets mee moest doen. Ik meldde me af met de smoes dat ik me ziek voelde. Mijn directe collega's verklaarden me voor gek. De volgende dag kwam mijn collega met grote ogen naar me toe en zei: jij bent eng. Wat bleek: het hele feest en het betreffende café bleken niet te bestaan.

Psychose
pi_182576500
Ga jezelf niet in de problemen brengen door jezelf aan te praten dat je helderziend en een speciaal sneeuwvlokje bent. Ik bedoel dit bloedserieus.

De ene persoon is wat sensitiever dan de ander. Jij zou misschien beschouwd kunnen worden als hoogsensitief, maar dat zijn er wel meer en die noemen zich echt niet allemaal helderziend. Er is vast meer dan wat wij kunnen verklaren, maar grijp dit niet aan om van de realiteit te ontsnappen.

Daarbij zou het kunnen zijn dat jij de emoties etc van anderen zo snel oppikt, omdat je de confrontatie met jezelf uit de weg wilt gaan. Zou dat kunnen, dat je een laag gevoel van eigenwaarde hebt? Als dat zo is, lijkt het mij zinniger om je daarmee bezig te houden. Dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd en soms verdomd moeilijk gedaan.

En ga boeiende wetenschappelijke docu's kijken. Dat helpt je om de focus van helderziendheid en paranormale issues af te houden.
pi_182600088
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 02:58 schreef Fok-it het volgende:
Snap ook niet helemaal waarom je helderziendheid en HSP in 1 adem noemt TS. Heeft totaal geen relatie met elkaar
Dit.
pi_182600651
Ik vind het wel kwalijk dat in een westerse maatschappij als Nederland er zoveel podium wordt gegeven aan charlatans die zichzelf paranormaal begaafd of helderziend noemen. Je treft daar namelijk ook mensen zoals TS mee: mensen die om wat voor reden dan ook met zichzelf tobben en graag helderheid over zichzelf willen en hun leven weer op de rit krijgen, maar juist hierdoor op een dwaalspoor gebracht worden, waardoor ze het alleen maar moeilijker krijgen.


Ik ga er niet vanuit dat TS zo naïef is als deze ouders. Maar je wordt in de media nog steeds bedolven met die paranormale onzinmeuk - dat heeft allemaal invloed op heel veel mensen.
pi_182607074
misschien ook leerzaam om je meer in te lezen over autisme bij vrouwen (en dan met name de hoog functionerende ASSer). Dit uit zich vaak op hele andere manieren dan bij mannen.
Hoogsensitiviteit heeft heel veel raakvlakken met autisme en ik geloof zelf eerlijk gezegd niet in HSP.
Autisme is een heel breed spectrum en mijns inziens valt HSP in dat spectrum (en dan aan de lichte kant natuurlijk).

Annelies Spek is een psycholoog die veel onderzoek doet naar autisme bij vrouwen. Ik zou zeggen verdiep je daar eens in en als je in de knel raakt kan je hulp zoeken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')