abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182477963
Nadat ik Polen, Slowakije, Roemenië, Bulgarije en Servië 2 jaar geleden heb aangedaan. Roept oost europa mij weer, nu is het Oekraïne waar ik graag heen wil. Afgelopen week al een topic over 't krim geplaats, geen reacties, maar na zoekwerk erachter gekomen dat je er via Oekraïne niet kan komen.
Desalniettemin hoop ik dat er hier mensen zijn die mij van een hoop tips kunnen voorzien.

Groetjes Melvin
pi_182479539
Waar wil je dan zoal naar toe in Oekraine? En wanneer wil je gaan? De winter staat zo een beetje voor de deur en in Oekraine wordt maar nauwelijks gestrooid, iets om rekening mee te houden.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  Moderator zaterdag 13 oktober 2018 @ 00:01:57 #3
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_182483119
Ik ben zelf alleen in Kiev geweest maar vond dat echt een hele toffe stad O+ kan je ook goed combineren met Tsjernobyl.

Ik hoor ook goede verhalen over Lviv. Heb je al een beetje een idee in je hoofd qua planning?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_182483744
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 00:01 schreef MaJo het volgende:
Ik ben zelf alleen in Kiev geweest maar vond dat echt een hele toffe stad O+ kan je ook goed combineren met Tsjernobyl.

Ik hoor ook goede verhalen over Lviv. Heb je al een beetje een idee in je hoofd qua planning?
Heerlijke stad. Ik was er toen de burgeroorlog uitbrak, dat was wat minder.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_182485867
Dank voor jullie reacties.
Ik wil pas gaan in 't voorjaar of zomer volgend jaar. Ik verdiep me graag vroeg en lang in een land, dat geeft veel voorpret haha.
Ik wil met m'n eigen auto gaan, om mee te beginnen. Steden die ik sws wil aandoen zijn: lviv, Kiev en Odessa. Ook wil chernobyl bezoeken en door de karpaten trekken. Verder heb ik nog weinig dat ik erbij wil doen, omdat ik zelf ook lastig info kan vinden behalve over de grote steden.

Groet!
pi_182501074
tvp

Staat ook nog op mijn lijstje, samen met Roemenie en Bulgarije. Wel een stukkie rijden maar ach...

Dit jaar nog wel even kort overwogen, maar uiteindelijk door tijdgebrek niet gedaan. (Wou Lviv meepakken in eerste instantie)

Kwa info.. met google, google earth/streetview en tripadvisor kom je een eind. Misschien volgend jaar, dit jaar wou ik oa naar t Brest Railway museum, bleek die net dicht te zijn de week dat ik er was :(
Misschien volgend jaar proberen. Met wat geluk is het visa-regime in WitRusland ook wat soepeler dan zodat ik t kan combineren met sunday 2019 (Aanrader als je van auto's houd), en daarna door naar Oekraine.

Trouwens ook allemaal met eigen auto gedaan. Als je slechte wegen voor lief neemt en een beetje fatsoenlijke auto hebt (en ervaring met lange ritten) is dat imho ideaal. Zie je veel meer van een land dan de standaard touristische plekjes.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner zaterdag 13 oktober 2018 @ 22:31:09 #7
39237 crew  H_T
2733
pi_182501372
Ik was met de Carbagerun in Lviv, in de week (mogelijk de dag) dat de MH17 werd neergehaald. Met die run ben je nooit ergens lang, dus ik weet er niet heel veel van. Wat me wel is bijgebleven:

-het hotel kostte echt geen fuck. Voor 15 euro pppn zaten we in een viersterrenhotel *O* Minibar had drankjes voor 1 a 2 euro, ook helemaal prima dus.
-Bij tankstations moet je vooraf aangeven hoeveel liter je wil gaan tanken en pas daarna kan je ook peut in je auto gooien. Dat proces gaat niet snel bij een gefrustreerde pompbediende die al de hele ochtend ineens Nederlanders aan zijn balie krijgt.
-Ze hebben er chips in vreemde smaken. Ik had Lays in de smaak krab meegenomen.
-De boetes bij de agenten zijn redelijk flexibel. We werden aangehouden en mijn reisgenoot moest even mee de politieauto in om te horen wat hij had gedaan. De boete daarvoor was 40 euro. Toen hij zei maar 30 euro bij zich te hebben was dat ineens ook genoeg.

Oh, en de wegen zijn niet fantastisch
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
pi_182502881
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 22:24 schreef DJSmiley het volgende:
Met wat geluk is het visa-regime in WitRusland ook wat soepeler dan zodat ik t kan combineren met sunday 2019 (Aanrader als je van auto's houd), en daarna door naar Oekraine.
Met heel veel geluk valt dat samen met de Europese Spelen. Anders kun je altijd nog visumvrij Grodno in, maar dan kun je weer niet doorrijden richting Oekraine. Of je vraagt gewoon een visum aan. Jammer van het geld, maar niet zo moeilijk te verkrijgen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182503265
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 23:29 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Met heel veel geluk valt dat samen met de Europese Spelen. Anders kun je altijd nog visumvrij Grodno in, maar dan kun je weer niet doorrijden richting Oekraine. Of je vraagt gewoon een visum aan. Jammer van het geld, maar niet zo moeilijk te verkrijgen.
Grodno en brest deed in dit jaar idd visa vrij. Alleen zitten die regios niet aan elkaar dus moet je via polen terug als je van Grodno naar Brest wilt. Idem als je van BY naar UA wilt. Dat moet via Polen

Grens Bialystok-Grodno ging vrij vlot, en de weg vanaf Warschau is ook zo goed als klaar. Dus die route is prima.

Terespol was een ander verhaal.. Slawatycze was ook druk (BY uit.. 6 uur)
BY in bij Czeremcha ging vlot, die overgang leek wel uitgestorven

Overigens schijnt PL-UA nog beroerder te zijn
pi_182503868
Als je de Krim bezoekt kom je 5 jaar Oekraïne niet meer in.
Je kunt er komen via Rusland.
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_182504189
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 00:30 schreef Aiciu het volgende:
Als je de Krim bezoekt kom je 5 jaar Oekraïne niet meer in.
Dan moet Oekraine dat wel weten.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182519563
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 22:24 schreef DJSmiley het volgende:
tvp

Staat ook nog op mijn lijstje, samen met Roemenie en Bulgarije. Wel een stukkie rijden maar ach...

Dit jaar nog wel even kort overwogen, maar uiteindelijk door tijdgebrek niet gedaan. (Wou Lviv meepakken in eerste instantie)

Kwa info.. met google, google earth/streetview en tripadvisor kom je een eind. Misschien volgend jaar, dit jaar wou ik oa naar t Brest Railway museum, bleek die net dicht te zijn de week dat ik er was :(
Misschien volgend jaar proberen. Met wat geluk is het visa-regime in WitRusland ook wat soepeler dan zodat ik t kan combineren met sunday 2019 (Aanrader als je van auto's houd), en daarna door naar Oekraine.

Trouwens ook allemaal met eigen auto gedaan. Als je slechte wegen voor lief neemt en een beetje fatsoenlijke auto hebt (en ervaring met lange ritten) is dat imho ideaal. Zie je veel meer van een land dan de standaard touristische plekjes.

Erheen via wit Rusland is idd een optie. Hoe zit dat precies met visum? Je mag toch zoveel uur in by blijven zonder visum?
Mocht je tips willen voor Bulgarije en met name Roemenië(8x geweest)dan trek maar aan de bel!
pi_182519605
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 22:31 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Ik was met de Carbagerun in Lviv, in de week (mogelijk de dag) dat de MH17 werd neergehaald. Met die run ben je nooit ergens lang, dus ik weet er niet heel veel van. Wat me wel is bijgebleven:

-het hotel kostte echt geen fuck. Voor 15 euro pppn zaten we in een viersterrenhotel *O* Minibar had drankjes voor 1 a 2 euro, ook helemaal prima dus.
-Bij tankstations moet je vooraf aangeven hoeveel liter je wil gaan tanken en pas daarna kan je ook peut in je auto gooien. Dat proces gaat niet snel bij een gefrustreerde pompbediende die al de hele ochtend ineens Nederlanders aan zijn balie krijgt.
-Ze hebben er chips in vreemde smaken. Ik had Lays in de smaak krab meegenomen.
-De boetes bij de agenten zijn redelijk flexibel. We werden aangehouden en mijn reisgenoot moest even mee de politieauto in om te horen wat hij had gedaan. De boete daarvoor was 40 euro. Toen hij zei maar 30 euro bij zich te hebben was dat ineens ook genoeg.

Oh, en de wegen zijn niet fantastisch
Van die boetes verbaast me niks, zelfde geld voor de slechte wegen. Wat mij opvalt is dat weinig mensen echt Oekraïne zijn ingeweest. Lviv, Kiev dan houdt 't wel op. Snap best dat het geen top vakantie bestemming is (voor de meeste), maar vaak zijn er meer mensen die wel veel kunnen vertellen.
pi_182519612
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 00:48 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Dan moet Oekraine dat wel weten.
Lijkt me niet zo lastig toch?
pi_182521709
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 23:16 schreef eduaplan het volgende:

[..]

Lijkt me niet zo lastig toch?
Leg uit. Hoe weet Oekraine dat je in de Krim bent geweest als je ze het zelf niet verteld?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182521733
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 23:13 schreef eduaplan het volgende:
Hoe zit dat precies met visum?
Je paspoort met een aanvraagformulier en een paar hotelreserveringen naar de ambassade opsturen.
quote:
Je mag toch zoveel uur in by blijven zonder visum?
Op dit moment zijn er 3 visumvrije mogelijkheden:

- via de luchthaven Minsk (Minsk-2);
- via Grodno;
- via Brest.

Als je via de luchthaven binnenkomt, moet je het land ook weer via de luchthaven verlaten. Indien je van de visumvrije mogelijkheden in Grodno of Brest gebruik maakt mag je de respectievelijke oblasten niet verlaten. Volgens mij moet je een excursie boeken om van de visumvrije mogelijkheden in Grodno en Brest gebruik te kunnen maken.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182532652
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 03:13 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Leg uit. Hoe weet Oekraine dat je in de Krim bent geweest als je ze het zelf niet verteld?
Zal vast wel ergens in de systemen staan, maar goed misschien denk ik te simpel.
pi_182532671
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 03:20 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Je paspoort met een aanvraagformulier en een paar hotelreserveringen naar de ambassade opsturen.

[..]

Op dit moment zijn er 3 visumvrije mogelijkheden:

- via de luchthaven Minsk (Minsk-2);
- via Grodno;
- via Brest.

Als je via de luchthaven binnenkomt, moet je het land ook weer via de luchthaven verlaten. Indien je van de visumvrije mogelijkheden in Grodno of Brest gebruik maakt mag je de respectievelijke oblasten niet verlaten. Volgens mij moet je een excursie boeken om van de visumvrije mogelijkheden in Grodno en Brest gebruik te kunnen maken.
Oh, dus kan niet door wit Rusland naar een ander land. Helaas! Bedankt voor antwoorden.
pi_182532672
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:04 schreef eduaplan het volgende:

[..]

Zal vast wel ergens in de systemen staan, maar goed misschien denk ik te simpel.
In de systemen van wie? Van Rusland? En daar heeft Oekraine dan toegang tot? :?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182532796
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:05 schreef eduaplan het volgende:

[..]

Oh, dus kan niet door wit Rusland naar een ander land.
Je kan wel door Belarus naar een ander land (behalve Rusland, tenzij je een Russisch of Belarussisch staatsburger bent of gebruik maakt van de grensovergang op het 3 landenpunt met Oekraine), alleen heb je een visum nodig. Of dat de moeite waard is, moet je voor jezelf bepalen. Opzich denk ik dat het de moeite niet waard is, als je gelijk naar Oekraine doorrijdt, omdat je dan een extra grens + douane controle hebt, over een tolweg moet rijden (als je de alternatieve wegen niet kent en je personenvoertuig niet in de EuroAziatische economische unie gekentekend is) en je nog met de kosten van het visum zit (wat dan weer wel relatief eenvoudig te verkrijgen is).
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  Moderator maandag 15 oktober 2018 @ 17:29:05 #21
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_182533157
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:05 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

In de systemen van wie? Van Rusland? En daar heeft Oekraine dan toegang tot? :?
Ze zien toch in je paspoort dat je in Rusland geweest bent :D
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_182533190
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:29 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ze zien toch in je paspoort dat je in Rusland geweest bent :D
dus?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182534411
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 17:29 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ze zien toch in je paspoort dat je in Rusland geweest bent :D
Rusland is vrij groot natuurlijk.

Maar ik weet niet of je een extra controle + stempel krijgt als je naar de Krim gaat. Dan zou het wel opvallen. Overigens zou je een tweede paspoort aan kunnen vragen ivm dit soort conficterende zaken, weet alleen niet of ze dat doen voor vakanties, zakelijk wel.
pi_182541709
Maar niemand dus die ervaring heeft met meer Oekraïne dan enkel een stad??
pi_182541724
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2018 23:38 schreef eduaplan het volgende:
Maar niemand dus die ervaring heeft met meer Oekraïne dan enkel een stad??
Wat wil je weten?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')