abonnement Unibet Coolblue
pi_182469300
Hoi kunstkenners,

Ik wil sinds een tijd graag een tijd een kunstwerk uit de VOC tijd aan de muur (in postervorm, want budget). Een schilderij van een zeeslag met daarop bijvoorbeeld het linieschip Zeven Provincien. Nu viel mijn oog op het werk De Gouden Leeuw in de Slag bij Texel van Van de Velde.

Toen ik een beetje Googlede vond ik deze website: https://www.budgetschilde(...)n-de-slag-bij-texel/

Oké, dat is geen poster maar eigenlijk is zo'n schilderij nog mooier natuurlijk. Voor ik even ¤400 ga lappen (waar ik sowieso nog even goed over na moet denken) wil ik toch het e.e.a. weten;
- Het is een naschildering, hoe accuraat is zo'n replica?
- Kan iemand wat zeggen over de kwaliteit van zo'n doek (niet per se van deze website/verkoper, maar algemeen van replica's)?
- Is zoiets een beetje waardevast? Niet dat ik een investering zoek (het gaat me echt om het wat er wordt afgebeeld)... maar zou toch zonde zijn als het over een jaar niks meer waard is, dan koop ik liever toch een poster o.i.d.

Ben totale leek op het gebied van schilderkunst, maar het leek me altijd al gaaf een echt schilderij aan de muur te hebben hangen. Gezien ik de "zeeslag schilderingen" uit de VOC tijd erg indrukwekkend vind, denk ik er nu over om eens de daad bij het woord te voegen.

Dankjulliewel! :)
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:51:11 #2
9859 crew  Karina
Woman
pi_182469389
Dit mag toch niet? Een schilderij namaken en dan verkopen?
quote:
topkwaliteit, precies gelijkend op het originele schilderij
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_182469428
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:51 schreef Karina het volgende:
Dit mag toch niet? Een schilderij namaken en dan verkopen?

[..]

Want de originele maker is nog geen 70 jaar dood? :')
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182469429
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:51 schreef Karina het volgende:
Dit mag toch niet? Een schilderij namaken en dan verkopen?

[..]

Geen idee, niet aan gedacht eigenlijk. Maar misschien dat zoiets met licenties wordt verkocht?

Zoals ik zei, leek hier...
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:54:39 #5
9859 crew  Karina
Woman
pi_182469442
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:53 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Want de originele maker is nog geen 70 jaar dood? :')
Wat heeft dat er mee te maken? Je mag echt niet zomaar een van Gogh naschilderen en verkopen lijkt me. Dat is toch een vervalsing dan?
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:53 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Geen idee, niet aan gedacht eigenlijk. Maar misschien dat zoiets met licenties wordt verkocht?

Zoals ik zei, leek hier...
Ik ben ook een leek hoor, maar het lijkt me heel vreemd dat dit zomaar mag. Kan me ook niet voorstellen dat je voor de Mona Lisa een licentie krijgt om het na te maken :D
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_182469449
Wow zeer vette poster (:9) TS.
Weggegaan en opgerot
pi_182469456
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:54 schreef Karina het volgende:

[..]

Wat heeft dat er mee te maken? Je mag echt niet zomaar een van Gogh naschilderen en verkopen lijkt me. Dat is toch een vervalsing dan?
Tsja, wat is het verschil tussen een vervalsing en een replica? Misschien het feit dat je niet claimt dat hij echt is.
Weggegaan en opgerot
pi_182469463
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:54 schreef Karina het volgende:

[..]

Wat heeft dat er mee te maken? Je mag echt niet zomaar een van Gogh naschilderen en verkopen lijkt me. Dat is toch een vervalsing dan?
Natuurlijk mag je schilderijen gewoon naschilderen.

Je mag alleen niet beweren dat het een originele Van Gogh is.

Of dus als de originele maker nog geen zeventig jaar dood is, want dan kleven er nog auteursrechten aan.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_182469475
Ah, op hun site onder de veelgestelde vragen:

quote:
* Mag je wel een reproductie kopen die sprekend lijkt op het originele schilderij?

Ja, het Europees Auteursrecht bepaalt dat een schilderij vrijelijk nagemaakt mag worden als de oorspronkelijke schilder minstens 70 jaar geleden is overleden. Het enige dat niet mag is een reproductie verkopen alsof het het originele werk is.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  Moderator vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:56:57 #10
9859 crew  Karina
Woman
pi_182469485
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:55 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Natuurlijk mag je schilderijen gewoon naschilderen.

Je mag alleen niet beweren dat het een originele Van Gogh is.
Mjah misschien dat het dan mag, maar toch vind ik het maar vreemd. Met name dat precies gelijkend. Nou ja als er iemand is die er wel verstand van heeft, ben ik benieuwd hoe het zit :)

OK ik heb niks gezegd ik zie het al hierboven :P
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_182469496
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:54 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Wow zeer vette poster (:9) TS.
Ja, liever eentje met de Zeven Provincien erop, maar die heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden. Althans, niet eentje die ik heel mooi vind.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_182469500
quote:
99s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:56 schreef Karina het volgende:

[..]

Mjah misschien dat het dan mag, maar toch vind ik het maar vreemd. Met name dat precies gelijkend. Nou ja als er iemand is die er wel verstand van heeft, ben ik benieuwd hoe het zit :)

OK ik heb niks gezegd ik zie het al hierboven :P
Is geloof ik met meer dingen zo... het patent van Lego is ook verlopen en nu mag je het ook gewoon officieel namaken en verkopen, alleen niet onder de naam Lego.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_182469502
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:56 schreef Hojdhopper het volgende:
Ah, op hun site onder de veelgestelde vragen:

[..]

Ja, valt gewoon onder auteursrecht, dus ook de regel van 70 jaar na overlijden auteur.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:02:08 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_182469552
Waardevast? Nee.
The love you take is equal to the love you make.
pi_182469616
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 11:02 schreef Lienekien het volgende:
Waardevast? Nee.
Alright, dankje!

Iemand anders die wat kan zeggen over de kwaliteit van een reproductie?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:08:00 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_182469655
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 11:06 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Alright, dankje!

Iemand anders die wat kan zeggen over de kwaliteit van een reproductie?
Volgens mij is dit iets wat ze in China heel goed kunnen.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:09:15 #17
71610 Black-Hole
Deep in my soul
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:10:11 #18
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_182469690
Via de site van het Rijks kun je een poster bestellen van je favoriete werk uit de collectie. Is een stuk betaalbaarder, en zo'n replica is toch niet waardevast.

Bijvoorbeeld:
https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-A-1365
https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-A-439
pi_182469714
Uiteraard mag dat gewoon :')
pi_182469815
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 11:10 schreef Nibb-it het volgende:
Via de site van het Rijks kun je een poster bestellen van je favoriete werk uit de collectie. Is een stuk betaalbaarder, en zo'n replica is toch niet waardevast.

Bijvoorbeeld:
https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-A-1365
https://www.rijksmuseum.nl/nl/collectie/SK-A-439
Oh wat gaaf, dankjewel voor de tip! ^O^
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_182470110
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:45 schreef Hojdhopper het volgende:
- Is zoiets een beetje waardevast? Niet dat ik een investering zoek (het gaat me echt om het wat er wordt afgebeeld)... maar zou toch zonde zijn als het over een jaar niks meer waard is, dan koop ik liever toch een poster o.i.d.
waardevast in de zin dat het een zekere waarde behoud is het vast wel, maar als je het wil verkopen omdat je je geld terug wil hebben zul je het probleem hebben dat vast niet iedereen toevallig net een drie meter breed schilderij van een zeeslag wil kopen...
Dan moet je ofwel kiezen het een tijd op Marktplaats of ebay te zetten en dat kan lang duren, de vraag naar een specifiek stuk is vast niet zo enorm hoog, of je zult naar een tussenhandelaar moeten gaan die vermoedelijk jou hooguit de helft bied van wat jij ervoor betaald heeft, omdat hij natuurlijk zelf ook een marge erop wil maken en in de tussentijd ook de opslag of uitstelling moet verzorgen.
Verwacht er dus geen 'winst' op te maken of het te zien als 'investering'.

Overigens vind ik 400 euro een spotprijs voor een zo groot doek, zeker als het verder ook goed geschilderd is... Ik zou wel navragen hoe het precies zit met die 'tevredenheidsgarantie' die ze bieden, als dat inhoud dat je het zelf terug kan sturen als het je niet bevalt, zou je gee risico lopen, maar ergens betwijfel of zij zulk een financieel risico willen nemen.

Als laatste, vergeet ook niet dat zo'n doek ook een mooie lijst nodig heeft (Boijmans heeft een super-mooie Van der Velde waar de gesneden houten lijst bijna imposanter is dan het doek)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_182470361
Je hebt toch gewoon het retourrecht? Je kunt 'm dan binnen 14 dagen weer terugsturen als je het toch niet mooi genoeg vindt of er om een andere reden niet blij mee bent.

Staat zelfs in hun voorwaarden:
quote:
Artikel 3: Klachten en retourneren

De koper kan binnen 14 dagen na levering aangeven het schilderij te retourneren (zonder opgaaf van redenen), waarna de koper het schilderij binnen 14 dagen retourneert. In plaats daarvan kan de koper binnen 14 dagen na levering een klacht indienen. Indien Budgetschilderij de klacht van de koper niet redelijkerwijs en naar tevredenheid van de koper kan oplossen, heeft de koper het recht, binnen 14 dagen na afhandeling van de klacht, het schilderij voldoende gefrankeerd te retourneren. Na retournering vervalt de verplichting tot betaling van de factuur. Een eventueel gedane aanbetaling wordt binnen 7 dagen volledig terugbetaald. Uitzondering op het retourrecht zijn schilderijen die niet op deze website staan maar op speciaal verzoek worden gemaakt, bijvoorbeeld portretschilderijen van familieleden of huisdieren.
https://www.budgetschilderij.nl/c-258698/leveringsvoorwaarden/

Nu ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar het eindresultaat. Ik vind het weinig geld voor een complete naschildering.
pi_182470561
Dat is een dag nadat je het gekocht hebt al niets meer waard, maar als je het mooi vindt maakt dat toch niet uit?
pi_182471481
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 11:37 schreef RM-rf het volgende:

[..]

waardevast in de zin dat het een zekere waarde behoud is het vast wel, maar als je het wil verkopen omdat je je geld terug wil hebben zul je het probleem hebben dat vast niet iedereen toevallig net een drie meter breed schilderij van een zeeslag wil kopen...
Dan moet je ofwel kiezen het een tijd op Marktplaats of ebay te zetten en dat kan lang duren, de vraag naar een specifiek stuk is vast niet zo enorm hoog, of je zult naar een tussenhandelaar moeten gaan die vermoedelijk jou hooguit de helft bied van wat jij ervoor betaald heeft, omdat hij natuurlijk zelf ook een marge erop wil maken en in de tussentijd ook de opslag of uitstelling moet verzorgen.
Verwacht er dus geen 'winst' op te maken of het te zien als 'investering'.

Overigens vind ik 400 euro een spotprijs voor een zo groot doek, zeker als het verder ook goed geschilderd is... Ik zou wel navragen hoe het precies zit met die 'tevredenheidsgarantie' die ze bieden, als dat inhoud dat je het zelf terug kan sturen als het je niet bevalt, zou je gee risico lopen, maar ergens betwijfel of zij zulk een financieel risico willen nemen.

Als laatste, vergeet ook niet dat zo'n doek ook een mooie lijst nodig heeft (Boijmans heeft een super-mooie Van der Velde waar de gesneden houten lijst bijna imposanter is dan het doek)
Het gaat me inderdaad niet om de investering. Ik wil er geen geld mee maken. Maar, mocht ik het over een jaar of wat zat zijn, dan zou het toch leuk zijn als ik er nog iets voor terug zou kunnen krijgen (gewoon een tweedehandsprijs). En wat de lijst betreft, ja, een mooie klassieke moet er wel omheen dan.

De reproductie is overigens maar 50x100 cm, dus een stuk kleiner dan het origineel van 3m breed.

quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 12:05 schreef LurkJeRot het volgende:
Dat is een dag nadat je het gekocht hebt al niets meer waard, maar als je het mooi vindt maakt dat toch niet uit?
Precies!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_182471504
Lijkt me dat je het nog wel voor een gunstig prijsje kunt verkopen als je dat wil; er zijn vast wel meer mensen die een mooie replica in huis willen hebben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')