abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:20:45 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182468939
Het klinkt als een vrij suf onderwerp. Maar onbewaakte overwegen beginnen een beetje een soap te worden.

Omdat er blijkbaar nog altijd mensen zijn voor wie het kennelijk niet gewoon is om uit je doppen te kijken als je oversteekt, wil prorail dat de overheid met spoed veel geld steekt in het bewaakt maken van deze overwegen. En omdat het naar hun smaak niet snel genoeg gaat willen ze nu deze overwegen nu met betonblokken gaan afsluiten. Daar is de regering nou niet bepaald blij mee. De PVV en SP opvallend genoeg wel.
https://www.telegraaf.nl/(...)lokken-bij-overwegen

Nou wil ik niet in de reflex schieten om meteen maar "rubbertegelmaatschappij!" te gaan roepen. Gezien de hele samenleving last heeft van ongelukken kan het blijkbaar niet anders dan dat we ook maar bellen en lampen moeten gaan plaatsen bij al die afgelegen overwegjes. Maar de paniekerige wijze waarop men loop te drammen is imo ook onzin. Ik hoop iig dat als prorail betonblokken gaat storten, de overheid die weg laat halen en prorail de rekening stuurt.

Hoe denken jullie erover? Grote schande dat er nog onbewaakte overwegen zijn? Of ligt het wellicht ook een beetje aan mensen zelf?
pi_182468956
Ik lach me dood als ze er doorzetten. Overal betonblokken. Klaar met dat gezeik.

Tevens fipo
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:23:43 #3
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182468976
Geen onzin. Bv een laaghangende zon kan het zicht op een aanstormende trein al verblinden ..
"Hoka Hey!"
pi_182469051
Ja, je moet (op termijn) van onbewaakte overwegen af. Wellicht dat sommige nu al dicht kunnen zonder al te veel impact.

Nee, gewoon maar alles dichtgooien is symboolpolitiek en geen structurele oplossing.

Maar het zal wel weer zijn 'om de discussie op gang te brengen' :r
pi_182469094
er gebeuren gewoon nog teveel ongelukken bij die onbewaakte overgangen en door er alleen maar over te vergaderen los je niks op
pies on joe toe
pi_182469117
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ze van een slagboom te voorzien?
Weggegaan en opgerot
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:36:57 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182469160
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:33 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ze van een slagboom te voorzien?
Is het ook niet. Het is vooral een geldkwestie.
pi_182469174
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Is het ook niet. Het is vooral een geldkwestie.
Dan moet er een beslissing genomen worden.

Betonblokken plaatsen lijkt mij geen optie, die overgang zit er namelijk al omdat het "toch echt nodig was".
Weggegaan en opgerot
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:42:08 #9
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182469248
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:37 schreef robijntjestralendwit het volgende:

[..]

Dan moet er een beslissing genomen worden.

Betonblokken plaatsen lijkt mij geen optie, die overgang zit er namelijk al omdat het "toch echt nodig was".
Dat besluit is ook al genomen
https://www.rtlnieuws.nl/(...)gen-verdwijnt-binnen

Maar het moet morgen al af zijn volgens Prorail, ongeacht of dat realistisch is.
pi_182469255
Is het niet zo dat prorail als eigenaar /beheerder van het spoor zelf hier te kort geschoten is? Is prorail niet de gene die te laat actie ondernomen heeft en nu middels dit toneelstukje de aandacht van zich af verplaatst?
pi_182469292
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:42 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat besluit is ook al genomen
https://www.rtlnieuws.nl/(...)gen-verdwijnt-binnen

Maar het moet morgen al af zijn volgens Prorail, ongeacht of dat realistisch is.
Dan moeten we gewoon nog even opletten met zijn alle. Binnen 3 jaar vind ik een redelijke termijn...
Weggegaan en opgerot
pi_182469356
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:33 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Zo moeilijk kan het toch niet zijn om ze van een slagboom te voorzien?
In de praktijk worden ze vaak opgeheven en wordt de weg waar het om gaat ontsloten naar een andere hoofdweg. Je wil zo min mogelijk overwegen hebben, al was het maar vanwege onderhoud.

Dat ontsluiten moet vaak via land dat een eigenaar heeft, bijvoorbeeld een boer. En daar zijn onderhandelingen voor nodig, Prorail kan niet zomaar grond onteigenen.

Ook als je wél spoorbomen wil plaatsen is er soms net niet genoeg ruimte voor de installatie en zal je er uit moeten komen met de grondeigenaar.
pi_182469413
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In de praktijk worden ze vaak opgeheven en wordt de weg waar het om gaat ontsloten naar een andere hoofdweg. Je wil zo min mogelijk overwegen hebben, al was het maar vanwege onderhoud.

Dat ontsluiten moet vaak via land dat een eigenaar heeft, bijvoorbeeld een boer. En daar zijn onderhandelingen voor nodig, Prorail kan niet zomaar grond onteigenen.

Ook als je wél spoorbomen wil plaatsen is er soms niet genoeg ruimte voor de installatie en zal je er uit moeten komen met de grondeigenaar.
Hmm, zit ook wel wat in... Maar ik vond de termijn van 3 jaar ook wel redelijk...
Weggegaan en opgerot
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:01:28 #14
408813 crew  trein2000
pi_182469543
Naast dat het gewoon niet mag is het natuurlijk debiel. Die overwegen zitten er niet voor niks. Tuurlijk moet erneen oplossing komen. Maar dat kost tijd. En dat weet ProRail ook wel.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:08:05 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182469657
Ik ben trouwens ook wel benieuwd hoe ze aankijken tegen onbewaakte overwegen op industriesporen waar soms een handvol treinen per jaar langs komt.
pi_182469875
Slappe reactie van de politiek. Politic hadden gewoon moeten zeggen dat ProRail daar niet over gaat en dat ze erop vertrouwen dat het OM de verantwoordelijken persoonlijk zal vervolgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:29:31 #17
408813 crew  trein2000
pi_182469982
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 11:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Slappe reactie van de politiek. Politic hadden gewoon moeten zeggen dat ProRail daar niet over gaat en dat ze erop vertrouwen dat het OM de verantwoordelijken persoonlijk zal vervolgen.
Eens! Sterker als het OM dat niet doet moet Grapperhaus zn aanwijzingsbevoegdheid inzetten
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_182471014
Een bel met licht hoort er toch echt wel te staan vind ik.

Hier in de buurt is ook een overgang waar enkel een klein bordje langs de weg staat.

Ik dacht dat dit spoort niet meer in gebruik was omdat er veel onkruid staat en de rails roestig zijn.

Af en toe komt er dus toch een trein langs. Dan schrik je je dus echt de ^*I#¤ als er ineens een trein vlak voor je neus langs komt.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_182472237
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:49 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

In de praktijk worden ze vaak opgeheven en wordt de weg waar het om gaat ontsloten naar een andere hoofdweg. Je wil zo min mogelijk overwegen hebben, al was het maar vanwege onderhoud.

Dat ontsluiten moet vaak via land dat een eigenaar heeft, bijvoorbeeld een boer. En daar zijn onderhandelingen voor nodig, Prorail kan niet zomaar grond onteigenen.

Ook als je wél spoorbomen wil plaatsen is er soms net niet genoeg ruimte voor de installatie en zal je er uit moeten komen met de grondeigenaar.
Er is denk ik ook verwarring over wat een onbewaakte overweg is, ik denk dat ze bedoelen waar auto;s overheen gaan?, er zouden bijvoorbeeld in rheden 6 onbewaakte overwegen zijn (2->7)


Ter hoogte van nummer 6 weet ik er 3 te vinden, 1 daarvan is een weg/bospad waar de boswachter over heen rijdt (A), vervolgens zitter er 1 waar veel paarden over heen gaan omdat daar een manege ofzoiets zit (B), en daarna zit er 1 waar je naar toe gaat als je naar de oude begraafplaats gaat (C).

A kun je niet afsluiten omdat dit de enige toegangsroute is voor de boswachter
B zou afgesloten kunnen worden
C kan niet afgesloten worden ivm dat de begraafplaats dan onbereikbaar is

daarnaast lopen er veel wandelaars daar het bos in.

ben erg benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken
pi_182472294
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 11:22 schreef Weltschmerz het volgende:
Slappe reactie van de politiek. Politic hadden gewoon moeten zeggen dat ProRail daar niet over gaat en dat ze erop vertrouwen dat het OM de verantwoordelijken persoonlijk zal vervolgen.
Ze reageren zo slap omdat ze het niet helemaal serieus nemen. Over een paar dagen is er weer een debat in de Tweede Kamer over het spoor en schijnbaar heeft het opperhoofd van ProRail er een traditie van gemaakt om in de periode die er vlak aan vooraf gaat proefballonnetjes op te laten.
pi_182472417
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 14:06 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Ze reageren zo slap omdat ze het niet helemaal serieus nemen. Over een paar dagen is er weer een debat in de Tweede Kamer over het spoor en schijnbaar heeft het opperhoofd van ProRail er een traditie van gemaakt om in de periode die er vlak aan vooraf gaat proefballonnetjes op te laten.
Je hoeft het inhoudelijk ook niet serieus te nemen, maar je moet juist wel heel serieus nemen dat een overheidsbedrijf bij wijze van proefballonnetje het gezag van de rijksoverheid niet erkent.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:37:15 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182476372
Deze vind ik ook zo mooi
https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-spoorwegovergangen

Een meldpunt voor iets wat ze zelf zouden moeten kunnen constateren :')
pi_182507730
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 18:37 schreef Hexagon het volgende:
Deze vind ik ook zo mooi
https://www.rtlnieuws.nl/(...)e-spoorwegovergangen

Een meldpunt voor iets wat ze zelf zouden moeten kunnen constateren :')
Zo'n meldpunt is best wel ineffectief. Het zorgt ervoor dat alleen de spoorwegen in kaart worden gebracht waar redelijk veel verkeer over heen gaat. Wegen die bijvoorbeeld door wandelaars worden gebruikt komen zo niet in beeld. Mooi voor de kostenbesparing, maar het probleem word daar niet volledig mee opgelost.
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_182531228
Lijkt mij ongewenst als er overwegen worden gesloten. Dat betekent soms dat je flink kunt omrijden/fietsen/omlopen. Ik denk dat dit overtredingen in de hand wekt, gezien mensen niet ineens 2 km in 2 richtingen om gaan lopen en dus ongecontroleerd het spoor over steken.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_182531267
quote:
waar zegt Prorail dat dat mag? Verder doet die kerel hetzelfde als die 7 andere lui op het filmpje.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  maandag 15 oktober 2018 @ 23:11:13 #27
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_182541169
Het lijkt mij dat degene die het recht van de weg heeft genomen er ook maar voor moet zorgen dat anderen die weg op een veilige wijze ongehinderd kunnen oversteken.

Wel grappig.... je legt een spoorlijn aan en vervolgens ga je buurtgemeenschappen verbieden - door betonblokken neer te leggen - jouw weg over te steken......

Strikt genomen moet ProRail zorgen voor een veilige (over)weg, desnoods bruggen of tunnels aanleggen en desnoods gaat anders de trein maar door een tunnel of via een brug.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')