abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 11 oktober 2018 @ 17:04:27 #51
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_182454792
registreer om deze reclame te verbergen
Wat ik er van begrijp is dat er nog maar een Soyuz aan de ISS hangt. Grote kans dat ze de huidige bemanning vroeger terug halen, want als er met die overgebleven capsule meer problemen optreden (er was laatst al iets mee) dan heb je echt een probleem.

edit: een langer verblijf zou in principe trouwens ook geen probleem hoeven te zijn. Misschien dat er een tijdje geen Soyuz of Progress (de transportversie) gelanceerd kan worden door de Russen, maar het ISS kan ook bevoorraad worden met de Dragon van SpaceX. Voor eind november staat er al weer zo'n bevoorradingsmissie gepland.

[ Bericht 40% gewijzigd door beantherio op 11-10-2018 17:31:29 ]
pi_182455314
Die lek in de Soyuz capsule (die gekoppeld was aan het ISS) enkele maanden geleden was met een boor gemaakt. Sabotage leek de meest waarschijnlijke verklaring...
Experiencing minor difficulties. Have positive up-angle and attempting to blow. Will keep you informed.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 17:46:31 #53
172669 Papierversnipperaar
Cafeďne is ook maar een drug.
pi_182455491
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 16:27 schreef Lyrebird het volgende:

Nee, die flatscreens en smartphones heb je te danken aan slimme technici bij grote multinantionals met flinke R&D budgetten.
De meeste "private" innovaties zijn gebaseerd op uitvindingen van de publieke sector.
Free Assange! Hack the Planet
Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  donderdag 11 oktober 2018 @ 17:47:54 #54
38114 beantherio
pi_182455514
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 17:33 schreef crystal_meth het volgende:
Die lek in de Soyuz capsule (die gekoppeld was aan het ISS) enkele maanden geleden was met een boor gemaakt. Sabotage leek de meest waarschijnlijke verklaring...
De indruk is dat ie met een boor is gemaakt maar zekerheid daarover is er niet. Zelf vind ik het een wat raar gevormd gat voor een boorgat. En wanneer er geboord zou zijn is vervolgens ook nog de vraag. Ik denk dat er uiteindelijk wel een logische verklaring voor gevonden gaat worden die veel minder spannend is dan de complottheoristen graag horen.

edit: in dit artikel lees ik trouwens nog dit:
quote:
In the hours that followed, Russian crew members followed instructions from Moscow and stopped up the hole with a cloth saturated in epoxy. In the process, they noted existing traces of glue inside the hole, according to Russian media reports. Crew members agreed with mission control to wait for the seal to harden and take a day to devise a longer-term solution.
Misschien dat het een gat is dat veel eerder (misschien tijdens de fabricage?) is ontstaan, is gestopt met epoxy maar weer open is geraakt? Het zou me niet verbazen: veel minder spannend dus.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 18:20:37 #55
38114 beantherio
pi_182456051
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:57 schreef Fokker89 het volgende:

Die lui zitten in dat ding alsof ze over de snelweg in België rijden.
Vaag wat er nu concreet gebeurd is. Het lijkt wel alsof alle 4 de boosters op de gebruikelijke manier wegvallen na separatie. Maar er lijkt tegelijkertijd nog andere zooi naar beneden te vallen.

Op deze video is trouwens wel een grote plof te zien rond het moment van seperatie:

pi_182456559
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 15:15 schreef Lyrebird het volgende:
Bemande ruimtevaart spreekt tot de verbeelding maar is peperduur. Dat geld zou beter besteed kunnen wordend.

Het enige goede dat ik er over te zeggen heb, is dat het kinderen stimuleert om iets met wetenschap of techniek te gaan doen.
Tot ze erachter komen, dat ze in de ruimte hun eigen urine moeten drinken.
.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 19:47:34 #57
385501 Nikonlover
KLB aandachtshoer 2013
pi_182457664
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 18:20 schreef beantherio het volgende:

[..]

Vaag wat er nu concreet gebeurd is. Het lijkt wel alsof alle 4 de boosters op de gebruikelijke manier wegvallen na separatie. Maar er lijkt tegelijkertijd nog andere zooi naar beneden te vallen.

Op deze video is trouwens wel een grote plof te zien rond het moment van seperatie:

Is dat niet het FTS?
Ik ben een Nikon :-)
pi_182458367
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 17:47 schreef beantherio het volgende:

[..]

De indruk is dat ie met een boor is gemaakt maar zekerheid daarover is er niet. Zelf vind ik het een wat raar gevormd gat voor een boorgat. En wanneer er geboord zou zijn is vervolgens ook nog de vraag. Ik denk dat er uiteindelijk wel een logische verklaring voor gevonden gaat worden die veel minder spannend is dan de complottheoristen graag horen.

edit: in dit artikel lees ik trouwens nog dit:

[..]

Misschien dat het een gat is dat veel eerder (misschien tijdens de fabricage?) is ontstaan, is gestopt met epoxy maar weer open is geraakt? Het zou me niet verbazen: veel minder spannend dus.
Natuurlijk is dat gat veel eerder gemaakt en was het gepatched, anders hadden ze het vroeger gedetecteerd, mogelijk zelfs bij tests op de grond. Maar ik betwijfel dat het een vergissing was, je ziet beschadigingen eromheen, dat verwacht je niet van iemand wiens job het is om die gaten te boren. En het ligt voor de hand dat je zo'n gat niet repareert door het simpelweg op te vullen, je bedekt het minstens met een patch groter dan het gat zelf, zodat de luchtdruk het niet naar buiten kan duwen.

Daarentegen, iemand met kennis van viscoelasticity, epoxy creep, etc. weet wat te gebruiken voor een reparatie die slechts enkele dagen houdt.
Experiencing minor difficulties. Have positive up-angle and attempting to blow. Will keep you informed.
pi_182458591
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 17:04 schreef beantherio het volgende:
Wat ik er van begrijp is dat er nog maar een Soyuz aan de ISS hangt. Grote kans dat ze de huidige bemanning vroeger terug halen, want als er met die overgebleven capsule meer problemen optreden (er was laatst al iets mee) dan heb je echt een probleem.

edit: een langer verblijf zou in principe trouwens ook geen probleem hoeven te zijn. Misschien dat er een tijdje geen Soyuz of Progress (de transportversie) gelanceerd kan worden door de Russen, maar het ISS kan ook bevoorraad worden met de Dragon van SpaceX. Voor eind november staat er al weer zo'n bevoorradingsmissie gepland.
Het is vooral lastig voor de mensen daarboven, maar ik denk niet dat ze alsnog terugkeren. Zolang er genoeg voorraad is kunnen ze daar prima blijven. Gelijk een goede test wat jaren van gewichtloosheid met je doet ;)
pi_182467013
quote:
7s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 17:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

De meeste "private" innovaties zijn gebaseerd op uitvindingen van de publieke sector.
Het klopt dat ze er op gebaseerd zijn. Maar voor de introductie in de markt heb je wel bedrijven nodig.
The gravest, most persistent sin of mankind lies in not treating everyone as an individual - Mark Helprin
pi_182467337
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 07:04 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het klopt dat ze er op gebaseerd zijn. Maar voor de introductie in de markt heb je wel bedrijven nodig.
Er valt nogal weinig te introduceren als er niks is....

'Het een kan niet zonder het ander'
pi_182469397
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 20:23 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Het is vooral lastig voor de mensen daarboven, maar ik denk niet dat ze alsnog terugkeren. Zolang er genoeg voorraad is kunnen ze daar prima blijven. Gelijk een goede test wat jaren van gewichtloosheid met je doet ;)
Daarom, de laatste keer dat André Kuipers er was moest hij ook 6 weken langer blijven door een defect.
pi_182472095
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:34 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Dat is toch die nazi die na de oorlog naar de VS is overgestapt
Ja. Ik was er al een beetje bang voor dat ik mijn grappen moest uitleggen. -O- :D
Everything starts with a Why.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:34:37 #64
28033 Pek
je moet wat
pi_182477324
Balen zeg, wilde net een tripje boeken :{

http://starcity-tours.com/baikonur/
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
pi_182482478
Whoops. Nevermind, verkeerde topic. :D
Everything starts with a Why.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 23:32:20 #66
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_182482526
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 18:54 schreef Fer het volgende:

[..]

Tot ze erachter komen, dat ze in de ruimte hun eigen urine moeten drinken.
Doen we op aarde ook.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:11:30 #67
28033 Pek
je moet wat
pi_182550475

Duidelijk, er gaat iets mis met de first stage boosters, er gaat een klep niet open. Lijkt me wel oplosbaar in afzienbare tijd :)
  woensdag 17 oktober 2018 @ 19:19:02 #68
28033 Pek
je moet wat
pi_182576870