abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_182449131
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:50 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dan had het kabinet in 2010 dus moeten besluiten om miljarden overheidsgeld beschikbaar te stellen voor de bouwsector om door te bouwen.

Hadden ze dat gedaan dan had je waarschijnlijk ook weer moord en brand geschreeuwd over VVD-complotten met bouwbedrijven
Natuurlijk niet.
Het is gewoon heel simpel, er zijn de afgelopen 3 jaar ca 300.000 mensen bijgekomen. Grotendeels migranten. Die mensen moeten ergens wonen.

quote:
Nederland telt 17,2 miljoen inwoners. In 2017 is de Nederlandse bevolking met ruim 100 duizend mensen gegroeid.
CBS
Leuk dat je dus allochtonen binnenhaalt maar zorg dan ook voor woningen. De schuld ligt dus wel degelijk bij de politiek, niet alleen de VVD. Maar die hebben er wel een aandeel in.
blablablabla
pi_182449202
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:51 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

_O-

Het kleine beetje ratio dat aanwezig was is nu dus echt de deur uit.

Hieronder meer "neoliberaal wanbeleid"-blabla.
Waarom haal je allerlei gelukszoekers binnen als je je eigen volk niet eens fatsoenlijk kunt huisvesten? Hoe is dat geen wanbeleid?

Douw die gasten lekker in een tentenkamp in plaats van direct maar in een sociale huurwoning die daardoor aan de neus van iemand die hier geboren en getogen is voorbij gaat.
blablablabla
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 12:00:46 #103
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182449207
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:57 schreef Elan het volgende:

[..]

Natuurlijk niet.
Het is gewoon heel simpel, er zijn de afgelopen 3 jaar ca 300.000 mensen bijgekomen. Grotendeels migranten. Die mensen moeten ergens wonen.

[..]

Leuk dat je dus allochtonen binnenhaalt maar zorg dan ook voor woningen. De schuld ligt dus wel degelijk bij de politiek, niet alleen de VVD. Maar die hebben er wel een aandeel in.
Allemaal leuk & aardig, maar de hele dag passief achterover leunen en wijzen met het vingertje naar de politiek gaat jou niet sneller een huis brengen natuurlijk. Het levert je helemaal niets op.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182449233
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Allemaal leuk & aardig, maar de hele dag passief achterover leunen en wijzen met het vingertje naar de politiek gaat jou niet sneller een huis brengen natuurlijk. Het levert je helemaal niets op.
Op naar het Malieveld!
blablablabla
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 12:03:26 #105
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182449253
quote:
6s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:02 schreef Elan het volgende:

[..]

Op naar het Malieveld!
Ja, of je probeert je eigen situatie direct te beïnvloeden, wat je meer op gaat leveren dan passief met het vingertje wijzen natuurlijk
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182449254
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:00 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Allemaal leuk & aardig, maar de hele dag passief achterover leunen en wijzen met het vingertje naar de politiek gaat jou niet sneller een huis brengen natuurlijk. Het levert je helemaal niets op.
De mensen die grof investeren zijn wel snel een probleem geworden.
Politiek kan daar wel iets mee doen. Bijvoorbeeld door inkomsten daaruit te zien als inkomen en niet als overige / Box 3.
Dan betalen ze tenminste inkomstenbelasting erover en wordt het minder snel interessant om alle huizen bezet te houden.
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 12:04:37 #107
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182449277
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:03 schreef Adames het volgende:

[..]

De mensen die grof investeren zijn wel snel een probleem geworden.
Politiek kan daar wel iets mee doen. Bijvoorbeeld door inkomsten daaruit te zien als inkomen en niet als overige / Box 3.
Dan betalen ze tenminste inkomstenbelasting erover en wordt het minder snel interessant om alle huizen bezet te houden.
Ik snap best dat de politiek IETS kan doen, maar over het algemeen gaat daar behoorlijk wat tijd overheen, en dan is het nog maar de vraag of wat ze doen ook hetgeen is wat jij wil dat ze doen.

Dan is het wellicht een beter idee om die energie in jezelf te steken. Hoeft niet natuurlijk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182449284
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:57 schreef Elan het volgende:

[..]

Natuurlijk niet.
Het is gewoon heel simpel, er zijn de afgelopen 3 jaar ca 300.000 mensen bijgekomen. Grotendeels migranten. Die mensen moeten ergens wonen.

[..]

Leuk dat je dus allochtonen binnenhaalt maar zorg dan ook voor woningen. De schuld ligt dus wel degelijk bij de politiek, niet alleen de VVD. Maar die hebben er wel een aandeel in.
Het gaat verder dan dit.

Mensen moeten, veel langer, thuis blijven wonen als ze oud zijn. Dus er komen minder huizen op de markt vrij.
Daarnaast zijn door de scheidingen etc er veel meer alleenstaanden, ook die moeten wonen. Maar daar wordt niet op geanticipeerd.

Blijkt dus steeds meer dat de regering niet doet wat het doen moet. Want regeren is vooruitkijken dus?
stupidity has become as common as common sense was before
  Redactie Frontpage donderdag 11 oktober 2018 @ 12:05:33 #109
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_182449298
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:00 schreef Elan het volgende:

[..]

Waarom haal je allerlei gelukszoekers binnen als je je eigen volk niet eens fatsoenlijk kunt huisvesten? Hoe is dat geen wanbeleid?

Douw die gasten lekker in een tentenkamp in plaats van direct maar in een sociale huurwoning die daardoor aan de neus van iemand die hier geboren en getogen is voorbij gaat.
Nogmaals, conflictzone :') :{w

Wanneer je met zulke woorden komt dan gaat de rest van je boodschap verloren. Nu begrijp ik pas wat je bedoelt namelijk.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_182449311
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:03 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ja, of je probeert je eigen situatie direct te beïnvloeden, wat je meer op gaat leveren dan passief met het vingertje wijzen natuurlijk
Kerel, heb gewoon een koophuis, nota bene in een stukje Nederland waar veelal elite bivakkeert.
Niet iedereen redeneert echter zo kortzichtig vanuit zijn eigen stukje geluk, maar is in staat breder te kijken en mee te denken.

Het gaat niet om mij of jou die het relatief goed voor mekaar hebben maar juist mensen als TS.
blablablabla
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 12:10:10 #111
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182449368
quote:
15s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:06 schreef Elan het volgende:

[..]

Kerel, heb gewoon een koophuis, nota bene in een stukje Nederland waar veelal elite bivakkeert.
Niet iedereen redeneert echter zo kortzichtig vanuit zijn eigen stukje geluk, maar is in staat breder te kijken en mee te denken.

Het gaat niet om mij of jou die het relatief goed voor mekaar hebben maar juist mensen als TS.
Maar ik ben er bij TS nog niet achter wat het issue is. Is het de prijs van het huis op zich, of is het de wensen van TS versus de realiteit van wat die wensen kosten, is het het feit dat je de k.k. niet meer mee kunt financieren, etc
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182449449
Doen ze wel toch?

Achter de huizenmarkt zit de hypotheek markt, onze hele samenleving is gebaseeerd op schuld. De schuldenberg moet steeds groter worden want zodra deze afneemt (zoals bv in 2007-8) dan loopt het systeem vast en krijgen we "problemen".

Door kunstmatige schaarste te creëren op de woningmarkt (zowel woningen als ook de grond is natuurlijk helemaal niet schaars, zelfs met 7 miljard mensen hebben we meer dan genoeg resources om huizen te bouwen en zeeën van ruimte om op te wonen). Maar doordat we dit schaars maken gaan mensen meer betalen om toch hun eigen "paleisje" te kunnen bemachtigen. Dit in combinatie met een hypotheek van 30 jaar liefst gebaseerd op twee inkomens en tegen mafia achtige condities maakt het plaatje compleet.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2018 12:16:31 ]
pi_182449468
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar ik ben er bij TS nog niet achter wat het issue is. Is het de prijs van het huis op zich, of is het de wensen van TS versus de realiteit van wat die wensen kosten, is het het feit dat je de k.k. niet meer mee kunt financieren, etc
Ik meende dus al die tijd dat we in NWS zaten :{
TS zal inderdaad meer informatie moeten geven als hij advies wil ontvangen aangaande zijn specifieke situatie.
blablablabla
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 12:19:05 #114
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182449497
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:16 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik meende dus al die tijd dat we in NWS zaten :{
TS zal inderdaad meer informatie moeten geven als hij advies wil ontvangen aangaande zijn specifieke situatie.
Och ja, foutjes gebeuren :)
Nou, dus laten we even afwachten tot TS wat meer duidelijkheid komt scheppen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182449598
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:07 schreef LXIV het volgende:
Wat zou de ovrheid moeten doen? Het zijn de kopers zelf die deze bedragen neerleggen voor een woning. In een land met een sterk groeiende bevolking en een hele beperkte ruimte die nog over is zal er altidj woningnood zijn en altijd een categorie mensen zijn die niets kan krijgen.
In ieder geval stoppen met het prijsopdrijvende beleid. En wat woningtekort betreft: je kan het ook zien als een overschot aan mensen. Daar kan de overheid ook wat aan doen.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:07 schreef LXIV het volgende:
De enige taak van de overheid is om te zorgen dat kwetsbare categorieen in ieder geval een woning krijgen.
En daarin heeft de overheid decennia tekort geschoten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182449664
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:04 schreef CoolGuy het volgende:

Dan is het wellicht een beter idee om die energie in jezelf te steken.
Ook (eigenlijk: altijd) een goed idee: beter het heft in eigen hand nemen en niet afhankelijk van overheid, woningbouw, makelaar en aannemers (laat staan : hypotheekadviseur) opstellen.

Stuk grond bemachtigen, bouwvergunning, bouwrijp (laten) maken, aansluitingen (of liever niet G/L) en een huis bouwen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182449668
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:09 schreef LXIV het volgende:
En misschien moeten we af van het idee dat letterlijk iedereen maar -zelfstandig- moet kunnen wonen.
idd mensen met veel geld en grote woningen verplichten kostgangers in huis te nemen. Dat zul je wel niet bedoelen. :D
pi_182449725
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:09 schreef LXIV het volgende:
En misschien moeten we af van het idee dat letterlijk iedereen maar -zelfstandig- moet kunnen wonen.
Is één van de rechten of verworvenheden. Ik dacht dat huisvesting én van de mensenrechten is, i.i.g. in de grondwet verankerd. Alleen waarom dat wonen gesubsidieerd wonen moet zijn, is mij een raadsel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 12:36:20 #119
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_182449753
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Is één van de rechten of verworvenheden. Ik dacht dat huisvesting én van de mensenrechten is, i.i.g. in de grondwet verankerd. Alleen waarom dat wonen gesubsidieerd wonen moet zijn, is mij een raadsel.
Huisvesting kan ook met 8 op een slaapzaal zijn natuurlijk.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 12:42:34 #120
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182449849
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:25 schreef blomke het volgende:

[..]

In ieder geval stoppen met het prijsopdrijvende beleid. En wat woningtekort betreft: je kan het ook zien als een overschot aan mensen. Daar kan de overheid ook wat aan doen.

Zoals wat? Ze deporteren?
pi_182449932
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar ik ben er bij TS nog niet achter wat het issue is. Is het de prijs van het huis op zich, of is het de wensen van TS versus de realiteit van wat die wensen kosten, is het het feit dat je de k.k. niet meer mee kunt financieren, etc
maximale hypotheek die ik kan krijgen is 165.000
het enige wat je hiervoor kunt krijgen is een vervallen woning van het jaar 1980 waarbij de stookkosten binennkort de pan uit rijzen
pi_182449984
Het kabinet kan niet zo veel veranderen.

De hoofdreden dat beleggers hun vlucht tot de woningmarkt nemen, ligt in het feit dat (mede) dankzij de geldpers van Draghi de rentes zeer laag liggen. Al dat nieuw gedrukte geld zoekt een weg naar 'goede' investeringen.

Een andere reden ligt vooral bij linkse partijen die fel tegen uitbreiding van bestaande bebouwingsgrenzen zijn. Want stel je voor dat er 3 kikkers en een eekhoorn verjaagd worden... Dit speelt al tientallen jaren, tevens gevoed door NIMBY gedrag van bewoners die nu lekker aan de rand van de stad of het dorp wonen. Afgezien van enkele groeikernen komt moet alle woningbouw in de randstad binnen de bestaande grenzen van de bebouwde kom plaatsvinden. Hierdoor is er al decennia lang schaarste aan bouwgrond.

Enerzijds goed natuurlijk, dat we niet lukraak ons hele land vol zetten en er wat structuur in willen houden (in tegenstelling tot het zooitje in België bijvoorbeeld), maar anderzijds is het tamelijk doorgeslagen dat plaatsen niet gestaag hun woningvoorraad en omvang langzaam mogen laten meegroeien met de landelijke bevolkingsgroei.

In X jaar tijd Y% meer inwoners in Nederland, dan zou je ook in elke gemeente de beschikbare oppervlakte voor woningen met Y% moeten laten groeien, en dan liefst natuurlijk met aanbod in verschillende segmenten van goedkoop/sociale woningbouw tot grote vrijstaande woningen.

Als laatste is er feitelijk nauwelijks woningnood. Maar zijn het veelal de wensen die erg hoog liggen. Neem TS, die als starter een rijtjeshuis verwacht. Tja.... Begin eens met een 2- of 3 kamer appartement en als je dan over een paar jaar meer te besteden hebt en/of te maken hebt met gezinsuitbreiding kun je weer verder kijken.

De gemiddelde woonoppervlakte per persoon is in Nederland 65m2. Dat is aanzienlijk meer dan de 35-40m2 die nodig is om comfortabel te kunnen leven. Schaarste is er dus niet echt. Hooguit dat de verdeling en gebrek aan betaalbaarheid bij sommige mensen ervoor zorgen dat ze niet in een passende woonruimte (kunnen) wonen.
pi_182449993
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:42 schreef Hexagon het volgende:
Zoals wat? Ze deporteren?
Een stringent geboortebeleid, foksubsidies afschaffen en clubgebouwen laten betalen door de ouders. Voorbehoedsmiddelen gratis verstrekken en promoten, abortus subsidiëren en euthanasie promoten.

En inderdaad: deportatie naar dun bevolkte gebieden (Noord Oost Groningen, Twente) overwegen, i.c. manipuleren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182450008
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:36 schreef LXIV het volgende:
Huisvesting kan ook met 8 op een slaapzaal zijn natuurlijk.
Zelfs als je bij het LdH aanklopt, is het maar de vraag of je als modale jongeman een slaapplaats daar krijgt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182450019
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:48 schreef Lonsje het volgende:
het enige wat je hiervoor kunt krijgen is een vervallen woning van het jaar 1980 waarbij de stookkosten binennkort de pan uit rijzen
Nou, zo ben ik ook begonnen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182450035
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Nou, zo ben ik ook begonnen.
hoeveel jaar geleden?
pi_182450049
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:50 schreef Ivo1985 het volgende:
Het kabinet kan niet zo veel veranderen.
Als ze in het verleden niet zoveel regels, voorschriften en subsidies had bedacht, zou de problematiek een stuk minder ernstig zijn, zoals je in je post al de kikkers en de vleermuis noemt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182450061
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Is één van de rechten of verworvenheden. Ik dacht dat huisvesting én van de mensenrechten is, i.i.g. in de grondwet verankerd. Alleen waarom dat wonen gesubsidieerd wonen moet zijn, is mij een raadsel.
Huisvesting van een alleenstaande kan prima plaatsvinden in een studio van 30m2 in Emmeloord. Dat kan dan héél betaalbaar zijn.

Kamer van 20m2, halletje, badkamer met toilet, douche en wastafel en per 4 studio's een wasmachine.

Kom je niks aan tekort.

Voor elke extra persoon kan er dan 15m2 woonoppervlak bij voor een extra kamertje en iets meer ruimte in keuken/badkamer/woonkamer.
pi_182450065
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:53 schreef Lonsje het volgende:
hoeveel jaar geleden?
1987. Overigens een huis uit < 1930 met gaskachels, ouwe zooi, stalen kozijnen en een RVS wafeltjes aanrechtblad.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182450104
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:54 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Huisvesting van een alleenstaande kan prima plaatsvinden in een studio van 30m2 in Emmeloord. Dat kan dan héél betaalbaar zijn.

Kamer van 20m2, halletje, badkamer met toilet, douche en wastafel en per 4 studio's een wasmachine.

Kom je niks aan tekort.

Voor elke extra persoon kan er dan 15m2 woonoppervlak bij voor een extra kamertje en iets meer ruimte in keuken/badkamer/woonkamer.
Dat daar verder geen werk voor die persoon is maakt niets uit. Sociale omgeving boeit ook niet. Je gaat daar maar wonen.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_182450118
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:54 schreef Ivo1985 het volgende:
Huisvesting van een alleenstaande kan prima plaatsvinden in een studio van 30m2 in Emmeloord. Dat kan dan héél betaalbaar zijn.

Kamer van 20m2, halletje, badkamer met toilet, douche en wastafel en per 4 studio's een wasmachine.

Kom je niks aan tekort.

Voor elke extra persoon kan er dan 15m2 woonoppervlak bij voor een extra kamertje en iets meer ruimte in keuken/badkamer/woonkamer.
Zoals vaker in dit soort topics: het gaat niet om de woning (inhoud, luxe), maar om de woonplek. Iedereen (overdreven) wil in Amsterdam wonen, vlakbij zee en duinen en met een vrij uitzicht.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182450124
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:56 schreef marcb1974 het volgende:
Dat daar verder geen werk voor die persoon is maakt niets uit. Sociale omgeving boeit ook niet. Je gaat daar maar wonen.
Om maar wat relevante bijkomende zaken te noemen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182450143
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:48 schreef Lonsje het volgende:

[..]

maximale hypotheek die ik kan krijgen is 165.000
het enige wat je hiervoor kunt krijgen is een vervallen woning van het jaar 1980 waarbij de stookkosten binennkort de pan uit rijzen
Even op Funda.nl gekeken, en verspreid over het hele land zijn voor onder de 150k wel woningen te vinden. De ene regio heb je weliswaar meer keuze en meer vierkante meters voor dat geldt dan in de andere regio, maar dat is een kwestie van afwegingen maken en eisen bijstellen.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 13:02:36 #134
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182450231
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Een stringent geboortebeleid, foksubsidies afschaffen en clubgebouwen laten betalen door de ouders. Voorbehoedsmiddelen gratis verstrekken en promoten, abortus subsidiëren en euthanasie promoten.

En inderdaad: deportatie naar dun bevolkte gebieden (Noord Oost Groningen, Twente) overwegen, i.c. manipuleren.
Ik denk dat het Markermeer inpolderen en er 200 k woningen neerknallen een stuk eenvoudiger is
pi_182450261
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:56 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Dat daar verder geen werk voor die persoon is maakt niets uit. Sociale omgeving boeit ook niet. Je gaat daar maar wonen.
Met een uurtje sta je weer in Amsterdam of Utrecht. Verder zijn ook Zwolle, Kampen, Apeldoorn, Leeuwarden en Groningen bereikbaar.

En natuurlijk kan ik in plaats van Emmeloord nog tientallen andere plaatsen opnoemen waar dergelijke studio's zo massaal uit de grond gestampt kunnen worden met lage grondkosten.

Alleen in Amsterdam of Utrecht gaat dat natuurlijk niet lukken. Jammer dan. Daar hoeven we toch helemaal niet wakker van te liggen?
pi_182450265
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:54 schreef blomke het volgende:

[..]

1987. Overigens een huis uit < 1930 met gaskachels, ouwe zooi, stalen kozijnen en een RVS wafeltjes aanrechtblad.
in die tijd lag het stoken van gas toch niet zo onder vuur?
  donderdag 11 oktober 2018 @ 13:05:12 #137
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_182450280
Het kabinet heeft baat bij hoge huizenprijzen want de leden hebben allemaal een koopwoning en willen dat schaarste de waarde van hun huis opdrijft.
pi_182450299
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:03 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Met een uurtje sta je weer in Amsterdam of Utrecht. Verder zijn ook Zwolle, Kampen, Apeldoorn, Leeuwarden en Groningen bereikbaar.

En natuurlijk kan ik in plaats van Emmeloord nog tientallen andere plaatsen opnoemen waar dergelijke studio's zo massaal uit de grond gestampt kunnen worden met lage grondkosten.

Alleen in Amsterdam of Utrecht gaat dat natuurlijk niet lukken. Jammer dan. Daar hoeven we toch helemaal niet wakker van te liggen?
En dan is het over een tijdje weer dat de files zo lang zijn, de luchtkwaliteit hard achteruit gaat, etcetc.

Dat men niet in een stad hoeft wonen prima, maar om ze dan maar meteen verplicht naar de buitengebieden te sturen ......
stupidity has become as common as common sense was before
pi_182450346
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:02 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik denk dat het Markermeer inpolderen en er 200 k woningen neerknallen een stuk eenvoudiger is
Dan kan je net zo goed eerst de huidige Flevopolders eindelijk eens fatsoenlijk bebouwen.

Lelystad komt nog een paar honderdduizend inwoners tekort ten opzichte van de oorspronkelijke prognoses. Spoor richting Amsterdam verdubbelen en een snelweg vanaf Lelystad naar Amsterdam Noord en je kan flink vooruit.

Almere heeft eindelijk een beetje serieuze omvang, maar ook dat heeft veel langer geduurd dan verwacht, omdat niemand in zo'n kale polder wilde wonen.

Vervolgens kun je natuurlijk ook de spoorlijn van Lelystad doortrekken naar het door mij eerder genoemde Emmeloord om ook daar de groei wat op te jagen.

Alleen voor het zover is, ben je 30 jaar strijd met allerlei milieuclubs verder.
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 13:08:25 #140
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182450348
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:06 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

En dan is het over een tijdje weer dat de files zo lang zijn, de luchtkwaliteit hard achteruit gaat, etcetc.

Dat men niet in een stad hoeft wonen prima, maar om ze dan maar meteen verplicht naar de buitengebieden te sturen ......
Ja, er zal altijd iemand aan het kortste eind trekken, dat is gewoon zo. Niet iedereen kan daar wonen waar hij wil, hoe hij wil, tegen welke prijs die hij wil, en dan ook nog om de hoek van z'n werk. Dat gaat gewoon geen realiteit worden.
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 11 oktober 2018 @ 13:11:00 #141
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182450420
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:08 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Dan kan je net zo goed eerst de huidige Flevopolders eindelijk eens fatsoenlijk bebouwen.

Lelystad komt nog een paar honderdduizend inwoners tekort ten opzichte van de oorspronkelijke prognoses. Spoor richting Amsterdam verdubbelen en een snelweg vanaf Lelystad naar Amsterdam Noord en je kan flink vooruit.

Almere heeft eindelijk een beetje serieuze omvang, maar ook dat heeft veel langer geduurd dan verwacht, omdat niemand in zo'n kale polder wilde wonen.

Vervolgens kun je natuurlijk ook de spoorlijn van Lelystad doortrekken naar het door mij eerder genoemde Emmeloord om ook daar de groei wat op te jagen.

Ook goed, maar het zou allemaal zo moeilijk niet moeten zijn.

Maar wat ik ook al zei. Als het kabinet daar op zou in zetten staat het schuim bij al die Groenlinks lui ook weer op de mond.
pi_182450689
makkelijk praten hoor '' ga maar in groningen wonen''
die instelling :r
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 13:27:52 #143
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182450783
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:23 schreef Lonsje het volgende:
makkelijk praten hoor '' ga maar in groningen wonen''
die instelling :r
Tja, met jouw instelling ga je blijkbaar niet heel veel dichter bij je doel komen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182450957
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Tja, met jouw instelling ga je blijkbaar niet heel veel dichter bij je doel komen.
kun je dat nader uitleggen?
  donderdag 11 oktober 2018 @ 13:36:59 #145
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182451001
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:23 schreef Lonsje het volgende:
makkelijk praten hoor '' ga maar in groningen wonen''
die instelling :r
Niet anders dan "het is een complot van de regering!"
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 13:59:01 #146
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182451402
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:34 schreef Lonsje het volgende:

[..]

kun je dat nader uitleggen?
Sure. Als je klaar bent met alles en iedereen de schuld te geven en daar topics over te openen krijg je nog steeds niet meer dan 165k hypotheek, en is de markt nog steeds de markt, en dus ben je nog steeds geen stap dichterbij een huis kunnen kopen dat naar jouw zin is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182451522
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Sure. Als je klaar bent met alles en iedereen de schuld te geven en daar topics over te openen krijg je nog steeds niet meer dan 165k hypotheek, en is de markt nog steeds de markt, en dus ben je nog steeds geen stap dichterbij een huis kunnen kopen dat naar jouw zin is.
Oh zo. Het doel van dit topic was niet een huis vinden. Ik heb daarin enkel de huidige situatie geschetst + huidige trend van de woningmarkt. De vraagstelling is ook niet gericht op hoe kan ik een huis vinden, maar waarom het kabinet niet reageert.
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 14:08:19 #148
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182451556
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:06 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Oh zo. Het doel van dit topic was niet een huis vinden. Ik heb daarin enkel de huidige situatie geschetst + huidige trend van de woningmarkt. De vraagstelling is ook niet gericht op hoe kan ik een huis vinden, maar waarom het kabinet niet reageert.
Jawel, maar gekleurd, want jij bent in die positie, zoals je zelf ook aangeeft. Dus dan blijft het punt. Ja, leuk dat de regering daar wel of niet iets aan doet, maar als je daar moet gaan zitten wachten, dan zou ik die tijd gebruiken om te kijken of ik me in een positie kan krijgen waarbij ik me meer kan veroorloven dan die 165k.

Maar misschien ben je ook nog wel erg jong en moet je gewoon nog even een paar jaar geduld hebben? :)
Breitling - Instruments for Professionals
  donderdag 11 oktober 2018 @ 14:15:35 #149
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182451705
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:06 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Oh zo. Het doel van dit topic was niet een huis vinden. Ik heb daarin enkel de huidige situatie geschetst + huidige trend van de woningmarkt. De vraagstelling is ook niet gericht op hoe kan ik een huis vinden, maar waarom het kabinet niet reageert.
Wat vind je van mijn uitleg daarover?
pi_182451831
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:15 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat vind je van mijn uitleg daarover?
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:43 schreef Hexagon het volgende:
Omdat er allerlei factoren meespelen waar de regering maar beperkte invloed op heeft. Bovendien raakte men huizen 5 jaar geleden nog aan de straatstenen niet kwijt, Op zo'n snelle omslag kan niemand voorbereid zijn.
Deze bedoel je?
Want dit begrijp ik inderdaad dat de markt 5 jaar geleden anders was. Maar nu de huizen wel goed verkocht worden, zie je nog steeds dat bijv. de overdrachtsbelasting 2% is ipv 6%. Ik begrijp dan niet terugveranderd, of zoals Arjen Lubach in zijn programma zei, voor het eerste huis is het 2% en voor tweede huis 6%. Daarnaast, vind je het wel logisch dan dat ze wel de druk bij de sociale huurwoningen willen gaan opvoeren terwijl een groot % van deze mensen niet de mogelijkheid heeft om door te schuiven naar een koopwoning?
  donderdag 11 oktober 2018 @ 14:25:18 #151
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_182451879
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:34 schreef Vanillekwark het volgende:
Probleem voor scheefhuurders momenteel is dat, als ze uit de sociale huurwoning gaan, ze meer moeten betalen voor iets vergelijkbaars, of in sommige regio's zelfs wat minders.

En dat voelt kut en oneerlijk als je in die situatie zit, maar goed, die sociale huurwoningen zijn nu eenmaal bedoeld voor mensen die helemaal geen alternatief hebben.
En dan maken ze het maar duurder zodat er nog meer geld gaat om de megalomane projecten van de huurstichtingen te betalen die helemaal niets doen voor de doelgroep waar ze eigenlijk voor bedoeld zijn. En dan is degene die even afwacht totdat er een geschikte en betaalbare woning voorbij komt fout?

Toen ik nog in de sociale huur zat, was de woningstichting vooral bezig met nieuwbouwprojecten tbv particuliere huur, het bouwen van koopwoningen en het verkopen van bestaande sociale huurwoningen...
Don't let my username fool you...
  donderdag 11 oktober 2018 @ 14:26:15 #152
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182451892
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:22 schreef Lonsje het volgende:

[..]

[..]

Deze bedoel je?
Want dit begrijp ik inderdaad dat de markt 5 jaar geleden anders was. Maar nu de huizen wel goed verkocht worden, zie je nog steeds dat bijv. de overdrachtsbelasting 2% is ipv 6%. Ik begrijp dan niet terugveranderd, of zoals Arjen Lubach in zijn programma zei, voor het eerste huis is het 2% en voor tweede huis 6%. Daarnaast, vind je het wel logisch dan dat ze wel de druk bij de sociale huurwoningen willen gaan opvoeren terwijl een groot % van deze mensen niet de mogelijkheid heeft om door te schuiven naar een koopwoning?
Denk je dat dat iets gaat helpen als er niet getalsmatig meer huizen bij komen?
  donderdag 11 oktober 2018 @ 14:29:52 #153
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_182451953
maar die mogelijkheid hebben ze wel maar willen ze niet :')
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_182452008
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:26 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Denk je dat dat iets gaat helpen als er niet getalsmatig meer huizen bij komen?
vandaar de vraag
Waarom doet het kabinet niets aan de huidige woningmarkt?
  donderdag 11 oktober 2018 @ 14:33:34 #155
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_182452031
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:34 schreef robijntjestralendwit het volgende:
Wij zien er bewust vanaf om nu te kopen. Wat als over 5 jaar de hele huizenmarkt weer in elkaar klapt?

Ik wacht wel een paar jaar.

Ik heb er echt 0.0 verstand van, en beredeneer uit een onderbuikgevoel.
Als.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 14:34:36 #156
243445 genakt
Alea Iacta Est
pi_182452056
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:32 schreef Lonsje het volgende:

[..]

vandaar de vraag
Waarom doet het kabinet niets aan de huidige woningmarkt?
Waarom wel? Ik zie geen problemen. Alleen laaggeschoolde mensen die zeiken.

Jij bent er zeker ook zo een die buitenlanders de schuld geeft dat jij geen baan hebt ?
Op woensdag 26 mei 2010 18:00 schreef Darkestrah het volgende:
Ik heb van horen zeggen dat genakt een behoorlijk goede keus is. Wat heb je te verliezen?
pi_182452173
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:48 schreef Lonsje het volgende:

[..]

maximale hypotheek die ik kan krijgen is 165.000
het enige wat je hiervoor kunt krijgen is een vervallen woning van het jaar 1980 waarbij de stookkosten binennkort de pan uit rijzen
Hmm ik heb toch anders tot een jaar geleden 10jr zonder veel problemen in een jaren 80 tussenwoning van 120k gewoond.
Dat was wel niet in randstand of in een elitewijk natuurlijk maar er was niks met de mensen die daar verder woonden.

Het enige dat mis is met de woningmarkt is het oneerlijk verdelen van sociale woningen.
En misschien de huurders rechten wat inperken zodat je sneller tuig eruit kan mikken maar dat kan natuurlijk ook nadelen hebben voor anderen.
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 14:48:58 #158
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_182452306
quote:
8s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:34 schreef genakt het volgende:

[..]

Waarom wel? Ik zie geen problemen. Alleen laaggeschoolde mensen die zeiken.

Jij bent er zeker ook zo een die buitenlanders de schuld geeft dat jij geen baan hebt ?
Want laaggeschoolde mensen moeten gewoon hun mond houden.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 14:58:56 #159
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_182452504
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:32 schreef Lonsje het volgende:

[..]

vandaar de vraag
Waarom doet het kabinet niets aan de huidige woningmarkt?
Als het kabinet dat eenvoudig zou kunnen zouden ze het meteen uitvoeren want dan kunnen ze daarmee lekker populair doen.

Punt is dat de slagkracht van een regering mbt zoiets heel erg beperkt is. Wie er ook in het kabinet zitten.
pi_182453037
Het eerste wat de regering moet doen is de beleggers/huisjesmelkers aanpakken, woningen horen niet gebruikt te worden voor winstbejag...het heeft de hele woningmarkt verziekt. Gewoon verbieden die handel, gaan ze maar aandelen kopen ofzo..

Ik heb een aantal maanden zelf geprobeerd om een woning te vinden maar ik weiger nu om mee te gaan in deze gekte, je moet je als een soort van een hyena die vecht voor een prooi gedragen voor een woning die je niet echt wil hebben, maar ja... er is niet veel keus en aan het eind van de rit betaal je veel meer dan dat het waard is.
Doei!! mijn geld krijg je niet, hoop dat de bubbel zsm knapt.
pi_182453440
quote:
8s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:34 schreef genakt het volgende:

[..]

Waarom wel? Ik zie geen problemen. Alleen laaggeschoolde mensen die zeiken.

Jij bent er zeker ook zo een die buitenlanders de schuld geeft dat jij geen baan hebt ?
Jij ziet geen problemen, terwijl er diverse artikelen op het internet worden geschreven dat er problemen zijn op de woningmarkt.
Verder geen idee waar jij dit geschetste beeld vandaan haalt. Is tevens op alle vlakken niet van toepassing op mij.
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 16:07:44 #162
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182453593
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 15:57 schreef Lonsje het volgende:

[..]

Jij ziet geen problemen, terwijl er diverse artikelen op het internet worden geschreven dat er problemen zijn op de woningmarkt.

Ja, maar wat wil je dan? Wil je bevestiging van jouw beeld? Voel je je dan geruster/beter? Want er zijn ook mensen die geen issue hebben met het kopen van een huis (en dat kan zelfs een huis in jouw prijsklasse zijn, als die mensen daar 100% tevreden mee zijn hebben zij voor hun gevoel een goeie koop gedaan).

Bedoel, geweldig dat er verschillende artikelen zijn, al waren er 200.000 artikelen, dan kon jij nog steeds geen huis kopen dat jouw goedkeuring kon wegdragen, en dat issue was nog steeds niet morgen opgelost, en dan had je nog steeds die energie beter in jezelf kunnen steken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182453629
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:22 schreef Lonsje het volgende:

[..]

[..]

Deze bedoel je?
Want dit begrijp ik inderdaad dat de markt 5 jaar geleden anders was. Maar nu de huizen wel goed verkocht worden, zie je nog steeds dat bijv. de overdrachtsbelasting 2% is ipv 6%. Ik begrijp dan niet terugveranderd, of zoals Arjen Lubach in zijn programma zei, voor het eerste huis is het 2% en voor tweede huis 6%. Daarnaast, vind je het wel logisch dan dat ze wel de druk bij de sociale huurwoningen willen gaan opvoeren terwijl een groot % van deze mensen niet de mogelijkheid heeft om door te schuiven naar een koopwoning?
Ik zie je nu al meermaals dit voorstel inbrengen, maar dit is wel een heel egoïstisch standpunt. Omdat jij nu in de hoek zit waar de klappen vallen, moeten anderen mensen meer gaan betalen? Alsof het een zonde is dat je meerdere keren in je leven verhuist? Waarom zou je voor een 2e of 3e huis meer belasting betalen? Mensen gaan daardoor minder vaak of snel verhuizen, wat inhoudt (zoals de vorige woningcrisis) dat mensen hun plannen voor gezinsuitbreiding uitstelden. Als het duurder wordt om te verhuizen, zullen mensen minder flexibel/mobiel worden voor het aannemen van beroepen in een andere plaats. Lijkt me echt een totaal ongewenst gevolg en om de kosten van jouw ongemak op die groep te verhalen, is ook niet gegrond.
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 16:20:28 #164
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182453828
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 16:11 schreef tfgk1 het volgende:

[..]

Ik zie je nu al meermaals dit voorstel inbrengen, maar dit is wel een heel egoïstisch standpunt. Omdat jij nu in de hoek zit waar de klappen vallen, moeten anderen mensen meer gaan betalen? Alsof het een zonde is dat je meerdere keren in je leven verhuist? Waarom zou je voor een 2e of 3e huis meer belasting betalen? Mensen gaan daardoor minder vaak of snel verhuizen, wat inhoudt (zoals de vorige woningcrisis) dat mensen hun plannen voor gezinsuitbreiding uitstelden. Als het duurder wordt om te verhuizen, zullen mensen minder flexibel/mobiel worden voor het aannemen van beroepen in een andere plaats. Lijkt me echt een totaal ongewenst gevolg en om de kosten van jouw ongemak op die groep te verhalen, is ook niet gegrond.
Dat is in principe wat iedereen doet he. Preken voor eigen parochie. Hij zit in het verdomhoekje, en wil daar verandering in. Dat door die verandering vervolgens de anderen in het verdomhoekje komen boeit hem niet, want dan krijgt hij in ieder geval wel wat hij wil.

Op zich is dat niet zo raar, want iedereen wil voor zichzelf wat het beste is voor hem/of haar, en wat voor anderen geldt is niet zo relevant. Als die mee profiteren, prima, als die niet mee profiteren, net zo prima, maar het gaat je over het algemeen primair om jezelf.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182453835
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:04 schreef Lonsje het volgende:
in die tijd lag het stoken van gas toch niet zo onder vuur?
Nee, maar met gaskachels e.d. wilde ik aangeven dat het ouwe bende was wat ik aantrof. Groene keukenkastjes en zo'n douchebak, maar dan 30 jaar gebruikt door ouwe lui:

Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182455035
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:22 schreef Lonsje het volgende:
Daarnaast, vind je het wel logisch dan dat ze wel de druk bij de sociale huurwoningen willen gaan opvoeren terwijl een groot % van deze mensen niet de mogelijkheid heeft om door te schuiven naar een koopwoning?
Dat vraag ik me dus af. Ik ken nogal wat mensen in het VWO-onderwijs, die in zo'n sociale huurwoning zijn gekomen, (15 - 20 jaar geleden) en beide (of alleenstaand) beste salarisstijging hebben meegemaakt, en toch zijn blijven zitten, zo van "wel makkelijk dat het huis wordt onderhouden en geschilderd". Terwijl ze prima destijds al, hadden kunnen kopen.

Maar goed, er zitten meerdere kanten aan. Wat via het werk van mijn vrouw zie, is dat die sociale sector steeds meer voor "lozers" wordt gereserveerd, een ontwikkeling die zorgen baart.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182455708
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 17:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar goed, er zitten meerdere kanten aan. Wat via het werk van mijn vrouw zie, is dat die sociale sector steeds meer voor "lozers" wordt gereserveerd, een ontwikkeling die zorgen baart.
Kijk naar het gezinsinkomen. Als je meer dan 37000 per jaar verdient, kan je niet reageren op een sociale huurwoning. Als jong koppel die een alle 2 een fulltime baan hebben, zit je daar boven. Helemaal als je de wachttijd in veel gemeenten meeneemt (loopt gemakkelijk op naar 7/8 jaar). Dan verdienen ook aardig wat alleenstaanden op 26/27 jarige leeftijd al te veel voor een sociale huurwoning.

Dat de huidige woningmarkt voor veel mensen ongunstig is, zal ik niet ontkennen, maar ik heb ook nog weinig goede oplossingen gehoord.
pi_182455909
Er zijn m.i. toch een paar zorgwekkende ontwikkelingen gaande voor de huidige en komende generatie starters:

- studieschulden worden steeds hoger => hoe moeten de nieuwe generatie Z nog huizen kopen?
- mocht de BKR-registratie komen dan wordt het helemaal een verrotte situatie (is gelukkig nog geen sprake van nu, maar wie weet over enkele jaren)
- mensen hebben hun huizen gefinancieerd met enorm lage rentes voor de komende 10, 20 jaar, hoe gaan ze de herfinanciering straks doen als de rentes tegen die tijd flink zijn opgelopen? Grootste groep mensen gaan niet flink extra aflossen, maar houden de maandelijkse aflossing zo laag mogelijk met de maximale hypotheek die ze nu kunnen krijgen
- de ontwikkeling dat je als starter steeds meer moet financieren; vanaf dit jaar kun je kosten koper niet meer als onderdeel van je hypotheek laten zijn
- volgens verschillende onderzoeken (e.g. Bloomberg) sparen millenials en Gen Z steeds minder
- Afbouw hypotheekrenteaftrek icm eigenwoningforfait zorgen er voor dat ook de lopende kosten van een koopwoning steeds hoger worden

Ik ben echt benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen als de nieuwe generaties steeds minder geld hebben om een huis te kunnen kopen.

Over enkele jaren denk ik dat de vrijheid die huren biedt tov vastzitten aan een hypotheek icm de onbetaalbaarheid van huizen (relatief gezien tussen de verschillende generaties) voor de nieuwe generaties steeds aantrekkelijker gaat worden.

De vrijheid en flexibiliteit om te wonen waar je wilt tov het duurder worden van de (aankoop)kosten van een koophuis icm de 'lock in' van een hypotheek gaat m.i. hand in hand met de mentaliteit van de millenials en Gen Z (lekker generaliserend ;)).

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van anderen hierover, los van het feit of je nu zelf een koopwoning hebt of niet.
Fuck being broke or middle class, go get it all!
pi_182456207
quote:
10s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 18:12 schreef The_Yakuza het volgende:
Er zijn m.i. toch een paar zorgwekkende ontwikkelingen gaande voor de huidige en komende generatie starters:

- studieschulden worden steeds hoger => hoe moeten de nieuwe generatie Z nog huizen kopen?

Een groot deel van deze schulden zijn een keuze. Veel studenten hebben gewoon de tijd om ernaast wat werk te doen en zo in hun behoefte te voorzien. Het op kamers gaan is voor velen ook geen noodzaak. Ik snap dat studenten dit willen, maar het is een keuze met gevolgen

- mocht de BKR-registratie komen dan wordt het helemaal een verrotte situatie (is gelukkig nog geen sprake van nu, maar wie weet over enkele jaren)

In principe maakt dat geen verschil. Bij de aanvraag van een hypotheek dien je alle relevante informatie te vermelden en wordt er gevraagd naar eventuele leningen

- mensen hebben hun huizen gefinancieerd met enorm lage rentes voor de komende 10, 20 jaar, hoe gaan ze de herfinanciering straks doen als de rentes tegen die tijd flink zijn opgelopen? Grootste groep mensen gaan niet flink extra aflossen, maar houden de maandelijkse aflossing zo laag mogelijk met de maximale hypotheek die ze nu kunnen krijgen

Maar juist nu zijn de groepen gaan aflossen, in tegenstelling tot vroeger. Door die aflossing zal de schade enigszins meevallen en zal de inflatie de grootste gevolgen afstompen. Nog los van de eventuele verwachtingen omtrent de rentetarieven

- de ontwikkeling dat je als starter steeds meer moet financieren; vanaf dit jaar kun je kosten koper niet meer als onderdeel van je hypotheek laten zijn
- volgens verschillende onderzoeken (e.g. Bloomberg) sparen millenials en Gen Z steeds minder

Tsjaa, we gaan ook steeds vaker op vakantie. https://nos.nl/artikel/22(...)-het-buitenland.html

- Afbouw hypotheekrenteaftrek icm eigenwoningforfait zorgen er voor dat ook de lopende kosten van een koopwoning steeds hoger worden

Vanwege de versnelde afbouw van HRA daalt EWF. De grootste klap zal voor de hogere inkomens zijn die als eerste geraakt worden door de beperkte HRA

Ik ben echt benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen als de nieuwe generaties steeds minder geld hebben om een huis te kunnen kopen.

Over enkele jaren denk ik dat de vrijheid die huren biedt tov vastzitten aan een hypotheek icm de onbetaalbaarheid van huizen (relatief gezien tussen de verschillende generaties) voor de nieuwe generaties steeds aantrekkelijker gaat worden.

De vrijheid en flexibiliteit om te wonen waar je wilt tov het duurder worden van de (aankoop)kosten van een koophuis icm de 'lock in' van een hypotheek gaat m.i. hand in hand met de mentaliteit van de millenials en Gen Z (lekker generaliserend ;)).

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de mening van anderen hierover, los van het feit of je nu zelf een koopwoning hebt of niet.
pi_182456512
Kraakverbod opheffen zodat er weer via kraken actie gevoerd kan worden? Zien mensen daar iets in? Ik ben er zelf niet per se voor, aan de andere kant hebben krakers in de jaren 70 wel veel voor elkaar gekregen op de woningmarkt.
pi_182456527
Bijvoorbeeld (meer) sociale huurwoningen en zulks, bedoel ik. Daarom twijfel ik. Principieel verkeerd, maar wat is nu nog het middel om actie te voeren tegen een kapotte woningmarkt? Als je geen pandje van een speculant mag kraken
pi_182457036
Wat ik altijd bij deze discussie zo raar vindt:

Stel je hebt een enorme scheefhuurder. Deze persoon verdient 100.000 bruto en betaalt 100 euro boven het gangbare tarief door de huurverhogingen: 600 euro huur. De samenleving verdient hier 100 euro per maand aan omdat hij door de huurstijgingen al meer betaalt dan degene die hem zou vervangen.

Mensen vinden dat deze persoon een koopwoning moet kopen. Stel dat deze persoon dit doet, en een koopwoning van 250.000 euro koopt. (Deze persoon heeft geen behoefte aan een groot huis)

Wat zijn hiervan de gevolgen:

1. Er komt een sociale huurwoning vrij voor iemand met een minimumloon, die voor 500 euro huur en 200 euro huursubsidie verhuurd wordt. Kost de samenleving 300 euro extra, maar er zit iemand in een sociale huurwoning die anders geen huis kan krijgen.

2. Er verdwijnt een koopwoning van de markt, waardoor iemand met een inkomen van 40 000 euro geen woning kan krijgen. Vind ik net zo zielig voor deze persoon als voor de persoon die een minimumloon verdient.

3. De voormalig scheefhuurder betaalt nu 500 euro rente per maand, die hij kan aftrekken van de belasting a 50%. Kost de samenleving 250 euro per maand.

Het resultaat van het doorstromen is:

1. De samenleving loopt 550 euro aan inkomsten mis. Dit gaat grotendeels naar de bank als rente, en gedeeltelijk naar de voormalig eigenaar van het koophuis.

2. Iemand met een minimuminkomen heeft een huis, en hoeft dus niet langer bij zijn ouders te wonen. Iemand anders met een inkomen van 40 000 euro heeft geen huis, en zal langer bij zijn ouders moeten wonen.

Hoe lost het doorstromen het probleem op de woningmarkt op?
pi_182459517
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 17:59 schreef tfgk1 het volgende:
Kijk naar het gezinsinkomen. Als je meer dan 37000 per jaar verdient, kan je niet reageren op een sociale huurwoning. Als jong koppel die een alle 2 een fulltime baan hebben, zit je daar boven. Helemaal als je de wachttijd in veel gemeenten meeneemt (loopt gemakkelijk op naar 7/8 jaar). Dan verdienen ook aardig wat alleenstaanden op 26/27 jarige leeftijd al te veel voor een sociale huurwoning.

Dat de huidige woningmarkt voor veel mensen ongunstig is, zal ik niet ontkennen, maar ik heb ook nog weinig goede oplossingen gehoord.
Die maatregelen zijn dus van recentere datum, terwijl hele volksstammen in het verleden in een sociale huurwoning konden stappen. Bovendien, zit je er eenmaal in met een laag inkomen en stijgt dat inkomen, is er geen enkele maatregel, behalve de extra huurverhoging, die je dwingt om te verdwijnen.

En theoretische oplossingen (t/m het belachelijke aan toe) zijn hierboven wel opgesomd, maar die zullen ongetwijfeld verzanden in oeverloos politiek geneuzel en idem besluiteloosheid.

Ik zie het beroerd in, is de arbeidsmarkt een beetje boven water, is de woningmarkt de volgende "hoofdpijndossier".
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182459546
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 19:20 schreef evandijk70 het volgende:
Hoe lost het doorstromen het probleem op de woningmarkt op?
Als je het zo beschouwd niet nee. Een financiële prikkel terwijl er geen doorstroming is, spekt de kas van de WBV, maar lost het probleem niet op.

Overigens staat het door jou geschetste dilemma met de vraag waar nou meer gebrek aan is: betaalbare koopwoningen of betaalbare huurwoningen. Aan beide is een groot tekort, maar waar is dat het sterkst? Bovendien is het dilemma van de sociale cohesie ook gebaat bij diversificatie van inkomens in huurwijken.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182462053
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 21:03 schreef blomke het volgende:

[..]

Die maatregelen zijn dus van recentere datum, terwijl hele volksstammen in het verleden in een sociale huurwoning konden stappen. Bovendien, zit je er eenmaal in met een laag inkomen en stijgt dat inkomen, is er geen enkele maatregel, behalve de extra huurverhoging, die je dwingt om te verdwijnen.

En theoretische oplossingen (t/m het belachelijke aan toe) zijn hierboven wel opgesomd, maar die zullen ongetwijfeld verzanden in oeverloos politiek geneuzel en idem besluiteloosheid.

Ik zie het beroerd in, is de arbeidsmarkt een beetje boven water, is de woningmarkt de volgende "hoofdpijndossier".
Een simpelere oplossing zou in mijn ogen zijn: Vraag een marktconforme huur voor elke woning, dus ook voor de sociale woningbouw. Regel via toeslagen dat ze betaalbaar blijven voor de kwetsbare groepen. Op die manier heb je geen last meer van scheefhuurders. Het probleem op de woningmarkt zal blijven, er is in bepaalde regio's gewoon te veel vraag/ te weinig aanbod. Hoewel het snel kan gaan, lijkt dat tekort wel structureel. Maar even wat bijbouwen klinkt ook makkelijker dan het is. In veel gemeenten is helemaal niet de ruimte om zomaar duizenden nieuwe woningen uit de grond te stampen (met voldoende grond, groen in de omgeving, etc.)
pi_182466709
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 14:32 schreef Lonsje het volgende:

[..]

vandaar de vraag
Waarom doet het kabinet niets aan de huidige woningmarkt?
Voor de koop markt kunnen ze weinig doen, de prijzen zijn een gevolg van vraag en aanbod. Als men nu aan de aanbod kant het gewoon vertikken om de prijzen als zodanig te betalen, gaan de prijzen vanzelf naar beneden.

Voor de huur markt, is er voor de overheid ook niet al te veel mogelijkheden. Ze kunnen hooguit wat sturen via woningbouwverenigingen en de huurtoeslag maar ook niet al te veel.

Wel kunnen ze in het laatste geval sturen middels bouw. Echter, moet er 1. de ruimte voor zijn en 2. bereidheid voor investeringen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 07:19:28 #177
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_182467068
Het jammere is dat je de overheid ook totaal niet hoort over de woningmarkt. Blijkbaar vinden ze andere dingen belangrijker. Echter als de woningmarkt weer in elkaar stort dan knalt de economie ook weer in elkaar. De woningmarkt is de motor van de economie. Wat is het plan?
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 07:21:25 #178
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_182467077
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 02:39 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Voor de koop markt kunnen ze weinig doen, de prijzen zijn een gevolg van vraag en aanbod. Als men nu aan de aanbod kant het gewoon vertikken om de prijzen als zodanig te betalen, gaan de prijzen vanzelf naar beneden.
Maar dat gaat dus nooit lukken. Maar dat begrijp je zelf ook wel neem ik aan?

Er is schaarste dus de prijs gaat omhoog. Als er meer aanbod is stabiliseert de prijs. Dat is met elk product zo. De overheid moet gewoon keihard gaan bouwen.
pi_182467492
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 22:20 schreef tfgk1 het volgende:
Een simpelere oplossing zou in mijn ogen zijn: Vraag een marktconforme huur voor elke woning, dus ook voor de sociale woningbouw.
Er is eens een minister geweest die een dergelijk plan opperde: vrije huren voor sociale huurwoningen, "vast" te stellen door de WBV-en. Plan kwam niet door het parlement.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182467506
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 07:19 schreef Sunri5e het volgende:
Het jammere is dat je de overheid ook totaal niet hoort over de woningmarkt. Blijkbaar vinden ze andere dingen belangrijker. Echter als de woningmarkt weer in elkaar stort dan knalt de economie ook weer in elkaar. De woningmarkt is de motor van de economie. Wat is het plan?
Op gemeentelijk niveau hoor je de partijen voor en tijdens de verkiezingen roepen: "meer en betaalbare woningen, o.a. voor jongeren".

Daarna: niets meer.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182469277
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 07:19 schreef Sunri5e het volgende:
Het jammere is dat je de overheid ook totaal niet hoort over de woningmarkt. Blijkbaar vinden ze andere dingen belangrijker. Echter als de woningmarkt weer in elkaar stort dan knalt de economie ook weer in elkaar. De woningmarkt is de motor van de economie. Wat is het plan?
Wow, dat zou wel een heel slechte gegeven zijn :o :o
stupidity has become as common as common sense was before
pi_182469631
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 02:39 schreef LangeTabbetje het volgende:
Wel kunnen ze in het laatste geval sturen middels bouw. Echter, moet er 1. de ruimte voor zijn en 2. bereidheid voor investeringen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 07:21 schreef Sunri5e het volgende:
Er is schaarste dus de prijs gaat omhoog. Als er meer aanbod is stabiliseert de prijs. Dat is met elk product zo. De overheid moet gewoon keihard gaan bouwen.
Vandaag artikel in de Volkskrant over huizenverkoop, citaat Korthals Altes: "Een capaciteitsstudie van de provincie Noord Holland toont dat alle gewenste nieuwbouw in stedelijk gebied kan worden neergezet. "Het vraagt alleen om veel organisatietalent, daadkracht en investeringen".

Nou, kom om die laatste 3 eisen maar eens in de gemeentelijke politiek.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182469805
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 08:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Op gemeentelijk niveau hoor je de partijen voor en tijdens de verkiezingen roepen: "meer en betaalbare woningen, o.a. voor jongeren".

Daarna: niets meer.
Hier in de stad zou een mooi project komen voor starters. Eenmaal op de informatieavond bleek dat de prijzen niet onder de 220 zouden komen en begonnen een handjevol oude snobs te vragen of ze ook rietendaken mochten plaatsen. Dat was voor mij het punt om af te druipen _O-
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
pi_182469995
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 11:17 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Hier in de stad zou een mooi project komen voor starters. Eenmaal op de informatieavond bleek dat de prijzen niet onder de 220 zouden komen en begonnen een handjevol oude snobs te vragen of ze ook rietendaken mochten plaatsen. Dat was voor mij het punt om af te druipen _O-
Dat is toch om woest van te worden….
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182470135
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 11:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is toch om woest van te worden….
Tja... Ze bouwen in ieder geval iets waar vraag naar is :P

Maar je wordt er wel gek van hoor. Tijdens de eerste bezichtiging die ik had vertelde de makelaar me al dat het nu niet leuk is om een huis te kopen. Lekkere binnenkomer. Nu ben ik erachter ook...
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:42:05 #186
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_182470197
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 11:17 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:

[..]

Hier in de stad zou een mooi project komen voor starters. Eenmaal op de informatieavond bleek dat de prijzen niet onder de 220 zouden komen en begonnen een handjevol oude snobs te vragen of ze ook rietendaken mochten plaatsen. Dat was voor mij het punt om af te druipen _O-
Geen 220 kunnen ophoesten en geen 1500 euro per maand aflossingsvrije hypotheek nemen :'). Huizen worden alleen maar duurder man wat zeur je nou je bent een dief van je eigen portemonnee

/babyboomer
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:01:09 #187
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_182470497
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 10:43 schreef marcb1974 het volgende:

[..]

Wow, dat zou wel een heel slechte gegeven zijn :o :o
Klopt. Maar het is wel zo.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:08:00 #188
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_182470590
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 22:20 schreef tfgk1 het volgende:

[..]

Een simpelere oplossing zou in mijn ogen zijn: Vraag een marktconforme huur voor elke woning, dus ook voor de sociale woningbouw.
De markthuur wordt al meegenomen in de berekeningen voor de sociale huur.
pi_182470748
Men zal radicaal anders moeten gaan bouwen, hoogte of laagte in ala china waar alles dan in zo’n gebouw zit.

In de breedte is hier gewoon geen ruimte meer, tenzij je alles wil asfalteren.
pi_182470960
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 12:08 schreef xzaz het volgende:

[..]

De markthuur wordt al meegenomen in de berekeningen voor de sociale huur.
Toch zie je in dezelfde straat of complex soms grote verschillen ontstaan. Waarbij huur van bij sociale huur slechts tot de grens kan worden verhoogd. In mijn gemeente zie ik 1 straat een woning voor ¤1200 worden verhuurd, met buren die nog onder de sociale huur vallen. Mochten die buren een hoog inkomen hebben, worden ze automatisch "scheefhuurders". Hun huur zal met de huidige regelgeving niet in de buurt komen van een marktconforme huur.
pi_182471067
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 12:29 schreef tfgk1 het volgende:
In mijn gemeente zie ik 1 straat een woning voor ¤1200 worden verhuurd, met buren die nog onder de sociale huur vallen.
Voor dezelfde huizen?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 13:38:34 #192
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_182471965
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 12:29 schreef tfgk1 het volgende:

[..]

Toch zie je in dezelfde straat of complex soms grote verschillen ontstaan. Waarbij huur van bij sociale huur slechts tot de grens kan worden verhoogd. In mijn gemeente zie ik 1 straat een woning voor ¤1200 worden verhuurd, met buren die nog onder de sociale huur vallen. Mochten die buren een hoog inkomen hebben, worden ze automatisch "scheefhuurders". Hun huur zal met de huidige regelgeving niet in de buurt komen van een marktconforme huur.
Dan heeft de woning niet genoeg WWS punten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 12:17 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Men zal radicaal anders moeten gaan bouwen, hoogte of laagte in ala china waar alles dan in zo’n gebouw zit.

In de breedte is hier gewoon geen ruimte meer, tenzij je alles wil asfalteren.
Meer dan genoeg ruimte hier; alleen niet veel werk.
pi_182472484
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 12:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Voor dezelfde huizen?
Als een huurder vertrekt, worden sommige woningen verkocht. Bij een bekende in de straat door een verhuurder, die de woning opknapt en weer in de markt zet.
  zondag 14 oktober 2018 @ 16:59:38 #194
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_182512851
Ik snap het ook niet. Wie wordt hier beter van? De beleggers.
  maandag 22 oktober 2018 @ 19:09:26 #195
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_182675128
Wat de woningmarkt natuurlijk ook krom maakt is dat het voordeel op een de aflossingsvrije hypotheek af is geschaft per 2013. Je wordt er eigenlijk door gedwongen of volledig af te lossen en anders heb je het voordeel van de hypotheekrente aftrek niet meer. Mensen die voorheen zo'n hypotheek hadden mogen deze meenemen naar hun volgende woning. Echter mensen die voor het eerst een hypotheek afsluiten moeten eigenlijk direct aflossen. Een goed voorbeeld zijn wij en onze buren. Allebei tegelijkertijd een exact dezelfde nieuwbouwwoning gekocht tegen exact dezelfde prijs. Echter betalen zij elke maand 583 euro en wij 1016 euro. Bijna het dubbele wat we maandelijks kwijt zijn ten opzichte van de buren. Dan kun je zeggen, fijn je hebt dan wel eigen geld in de woning zitten. Echter hebben onze woningen sinds de aankoop in 2015 enorm veel overwaarde (130.000). Dan vraag ik mij soms wel eens af waarom ik elke maand aan het aflossen ben terwijl ik er net zo goed lekker van had kunnen leven. Alles zit vast in stenen.
  maandag 22 oktober 2018 @ 19:18:43 #196
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_182675348
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 19:09 schreef Sunri5e het volgende:
Wat de woningmarkt natuurlijk ook krom maakt is dat het voordeel op een de aflossingsvrije hypotheek af is geschaft per 2013. Je wordt er eigenlijk door gedwongen of volledig af te lossen en anders heb je het voordeel van de hypotheekrente aftrek niet meer. Mensen die voorheen zo'n hypotheek hadden mogen deze meenemen naar hun volgende woning. Echter mensen die voor het eerst een hypotheek afsluiten moeten eigenlijk direct aflossen. Een goed voorbeeld zijn wij en onze buren. Allebei tegelijkertijd een exact dezelfde nieuwbouwwoning gekocht tegen exact dezelfde prijs. Echter betalen zij elke maand 583 euro en wij 1016 euro. Bijna het dubbele wat we maandelijks kwijt zijn ten opzichte van de buren. Dan kun je zeggen, fijn je hebt dan wel eigen geld in de woning zitten. Echter hebben onze woningen sinds de aankoop in 2015 enorm veel overwaarde (130.000). Dan vraag ik mij soms wel eens af waarom ik elke maand aan het aflossen ben terwijl ik er net zo goed lekker van had kunnen leven. Alles zit vast in stenen.
Onder de streep kies je er zelf voor om daar te gaan zitten voor 1000 euro. Tuurlijk, is nogal makkelijk gezegd gezien de huidige woningmarkt. Wees blij dat je overwaarde hebt, de luchtbel gaat echt wel weer knappen.
pi_182676363
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 19:09 schreef Sunri5e het volgende:
Wat de woningmarkt natuurlijk ook krom maakt is dat het voordeel op een de aflossingsvrije hypotheek af is geschaft per 2013. Je wordt er eigenlijk door gedwongen of volledig af te lossen en anders heb je het voordeel van de hypotheekrente aftrek niet meer. Mensen die voorheen zo'n hypotheek hadden mogen deze meenemen naar hun volgende woning. Echter mensen die voor het eerst een hypotheek afsluiten moeten eigenlijk direct aflossen. Een goed voorbeeld zijn wij en onze buren. Allebei tegelijkertijd een exact dezelfde nieuwbouwwoning gekocht tegen exact dezelfde prijs. Echter betalen zij elke maand 583 euro en wij 1016 euro. Bijna het dubbele wat we maandelijks kwijt zijn ten opzichte van de buren. Dan kun je zeggen, fijn je hebt dan wel eigen geld in de woning zitten. Echter hebben onze woningen sinds de aankoop in 2015 enorm veel overwaarde (130.000). Dan vraag ik mij soms wel eens af waarom ik elke maand aan het aflossen ben terwijl ik er net zo goed lekker van had kunnen leven. Alles zit vast in stenen.
Ik vind dit geen goed argument. Er is sprake van veranderende wetgeving en het is niet meer dan logisch dat daar een overgangsregeling voor is afgesproken. Ik denk dat het heel verstandig is om de verplichte aflossing te stimuleren. In de vorige crisis kwamen velen onder water te staan waardoor verhuizen niet mogelijk was, wat de woningmarkt nog verder op slot gooide. Bovendien doet jouw overwaarde er weinig toe, de berichten die de laatste tijd naar buiten komen, tonen aan dat de overwaarde van je woning geen garantie geeft op het krijgen van een nieuwe hypotheek aan het einde van de looptijd. Dat betekent dat je zelf moet sparen (klaarblijkelijk heeft niet iedereen die discipline) of ander verplicht moet verkopen. Ik snap dat je meer vrijheid zou willen hebben, dat wil ik ook, maar het feit dat de overheid dit niet financieel stimuleert lijkt me een goede stap. En als je toch een aflosvrije hypotheek wil, kan dat gewoon. Dit wordt echter niet meer door de overheid betaald.
pi_182684820
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2018 19:09 schreef Sunri5e het volgende:
Allebei tegelijkertijd een exact dezelfde nieuwbouwwoning gekocht tegen exact dezelfde prijs. Echter betalen zij elke maand 583 euro en wij 1016 euro. Bijna het dubbele wat we maandelijks kwijt zijn ten opzichte van de buren.
Dat fiscale voordeel van de aflossingsvrije hypotheek, wordt minder en minder. Na 30 jaar is het eigenlijk een nadeel, even afgezien van wat je met de uitgespaarde aflossing kunt doen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:17:21 #199
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_182684887
Voornamelijk dat er geen huizen zijn onder 200 is killing voor de (alleenstaande) starters. Die kunnen geen kant op. Maar daar maak je te weinig winst op als projectontwikkelaar dus dan liever in een hoger segment. Want vraag is er genoeg op dit moment.
  Moderator dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:20:26 #200
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182684919
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2018 09:17 schreef Frozen-assassin het volgende:
Voornamelijk dat er geen huizen zijn onder 200 is killing voor de (alleenstaande) starters. Die kunnen geen kant op. Maar daar maak je te weinig winst op als projectontwikkelaar dus dan liever in een hoger segment. Want vraag is er genoeg op dit moment.
Als ik op funda zoek op prijs 150.000 - 200.000 euro, en dat is het enige criterium dat ik mee geef, dan vind ik 833 pagina's aan woningen. Dus ze zijn er wel.

Wat is het criterium waar het je éigenlijk om gaat? want 'dat ze er niet zijn' is onzin.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')