abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_182447837
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:31 schreef Kamina het volgende:

[..]

Zwarte Piet heeft inderdaad rode lippen en kroeshaar om uiterlijke kenmerken extra te accentueren en cartoonesk te maken.

Net als blackface trouwens. Google naar die term en zie daar bijvoorbeeld de Wikipedia pagina van een blackface figuur met jawel, gekleurde lippen.
Die leugen blijft men maar herhalen alsof het waarheid is. Zwarte Piet heeft geen kroeshaar (zoals we die van negers kennen). Zwarte Piet heeft krullend haar.

inb4 een plaatje van Zwarte Piet met echt kroeshaar, want die zal heus wel te vinden zijn.
She's been working late, She comes home, Gets on the phone, Calls up a few close friends, Gets a bottle of wine or something, And as the evening draws on they sit and reminisce....
pi_182447870
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:44 schreef Montagui het volgende:

[..]

Die leugen blijft men maar herhalen alsof het waarheid is. Zwarte Piet heeft geen kroeshaar (zoals we die van negers kennen). Zwarte Piet heeft krullend haar.

inb4 een plaatje van Zwarte Piet met echt kroeshaar, want die zal heus wel te vinden zijn.
Dat krullende haar is gekomen na klachten over dat kroeshaar. Daarom worden ook de lippen niet langer gekleurd en zijn minder en minder oorbellen te zien.

Overtuig me nu dat je van schoorsteenvegen zwart krullend haar krijgt. :)
1 + 1 = blauw
pi_182447879
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:43 schreef Kamina het volgende:

[..]

Je doelt op Sinterklaas. Zwarte Piet is een vrij recente uitvinding en heeft geen oeroude wortels.
Zo je wil, het kan zelfs zo zijn dat Zwarte Piet ook Sinterklaas is. Maar goed, het is zo al verwarrend genoeg. Ik ga daar verder niet op in.
She's been working late, She comes home, Gets on the phone, Calls up a few close friends, Gets a bottle of wine or something, And as the evening draws on they sit and reminisce....
pi_182447894
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:43 schreef Kamina het volgende:

[..]

Je doelt op Sinterklaas. Zwarte Piet is een vrij recente uitvinding en heeft geen oeroude wortels.
Jawel, maar die zitten in de Sinterklaasfiguur. Piet heeft een deel van het uiterlijk en de functies overgenomen die Sinterklaas zelf ooit had. De persona die een zwart gezicht had, met kettingen rammelde en door de schoorsteen klom is Zwarte Piet geworden, de persona die cadeaus bracht de huidige Sinterklaas.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 10:48:35 #30
8369 speknek
(((Globali$t)))
pi_182447900
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 09:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat heeft dat Amerikaanse verschijnsel met de Nederlandse Zwarte Piet te maken? Graag uitleg.
De Nederlandse Zwarte Piet is geent op het Amerikaanse verschijnsel. Bij gebrek aan zwarte mensen in ons land, is het beeld ervan bepaald door de in het begin van de 20ste eeuw populaire angelsaksische minstrel shows en stomme bioscoopfilms.
pi_182447905
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 09:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat heeft dat Amerikaanse verschijnsel met de Nederlandse Zwarte Piet te maken? Graag uitleg.
voor jou misschiein niets, maar voor zwarte mensen die afstammen van slaven, die per definitie ontheemd zijn in hun geschiedenis, is het denk ik gewoon 1 ding. andere simptomen, zelfde pijn. zouden wij toch enigsinds begrip voor moeten kunnen opbrengen.
pi_182447930
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:47 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zo je wil, het kan zelfs zo zijn dat Zwarte Piet ook Sinterklaas is. Maar goed, het is zo al verwarrend genoeg. Ik ga daar verder niet op in.
Je blijft je blindstaren op 6, zonder te kijken naar 9, terwijl het symbool een kronkel is, ongeacht waar je staat?

Overigens is het Sinterklaas die eigenlijk Zwarte Piet is volgens de oeroude traditie waar je je op beroept. Geen 6, geen 9, gewoon feit.
1 + 1 = blauw
pi_182447959
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:50 schreef Kamina het volgende:

[..]

Je blijft je blindstaren op 6, zonder te kijken naar 9, terwijl het symbool een kronkel is, ongeacht waar je staat?

Overigens is het Sinterklaas die eigenlijk Zwarte Piet is volgens de oeroude traditie waar je je op beroept. Geen 6, geen 9, gewoon feit.
Nee, net zoals de anti-Pieten verwachten dat ik hun zienswijze inzie (en dat zie ik), verwacht ik andersom hetzelfde (maar dat weigert men of men maakt het belachelijk). Ik begin me langzamerhand wel gekwetst te voelen door zoveel onbegrip.
pi_182448011
Zwarte Piet is een held voor kinderen, daar ben ik (als blanke man) mee opgegroeid. Als men zich dus qua uiterlijk aangesproken voelt door zwarte Piet zou je je juist NIET beledigd moeten voelen, juist omgekeerd.

Maar ja, sommige mensen die een podium krijgen klagen weer dat het podium niet hoog genoeg is...
pi_182448018
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:48 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Jawel, maar die zitten in de Sinterklaasfiguur. Piet heeft een deel van het uiterlijk en de functies overgenomen die Sinterklaas zelf ooit had. De persona die een zwart gezicht had, met kettingen rammelde en door de schoorsteen klom is Zwarte Piet geworden, de persona die cadeaus bracht de huidige Sinterklaas.
Dat van de schoorsteen is pas na Schenkman bedacht, meen ik. Net als dat Piet de kleding van een page kreeg.

Frappant om een oeroude traditie in tweeŽn te hakken en de negerknecht de rol van zwarte duivel toe te bedelen en de witte meester als goedheiligman. Nou ja, niet gezien die tijd, maar gelukkig leven we nu in 2018. Nou ja, de meesten van ons.
1 + 1 = blauw
pi_182448032
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:56 schreef TomStall het volgende:
Zwarte Piet is een held voor kinderen, daar ben ik (als blanke man) mee opgegroeid. Als men zich dus qua uiterlijk aangesproken voelt door zwarte Piet zou je je juist NIET beledigd moeten voelen, juist omgekeerd.

Maar ja, sommige mensen die een podium krijgen klagen weer dat het podium niet hoog genoeg is...
*witte man, jij held. :*
1 + 1 = blauw
pi_182448037
nee hoor, gewoon blank.
pi_182448050
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:56 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dat van de schoorsteen is pas na Schenkman bedacht, meen ik. Net als dat Piet de kleding van een page kreeg.
Nee. Het zwarte spook in de schoorsteen komt als ik me goed herinner al voor in een gedicht uit de jaren 1820, en de pagekleding is van Schenkman afkomstig (niet uit de eerste druk, maar uit die van 1855 of daaromtrent).
pi_182448137
Ook weer typerend dat het Amerikaanse blackface met Zwrate Piet wordt vergeleken, terwijl de sinterklaastraditie veel ouder is dan blackface en het sinterklaasfeest en Zwarte Piet een resultaat zijn van syncretisme.
pi_182448202
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:59 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee. Het zwarte spook in de schoorsteen komt als ik me goed herinner al voor in een gedicht uit de jaren 1820, en de pagekleding is van Schenkman afkomstig (niet uit de eerste druk, maar uit die van 1855 of daaromtrent).
De schoorsteen was nog in de tijd dat de raven als knechtjes dienden, ťn de tijd dat klaas zelf zwart was. Hij had toen geen knechtjes.

De pagekleding was inderdaad later, zei ik eerder?
1 + 1 = blauw
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:10:22 #41
167383 Molurus
the talking snake
pi_182448234
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:04 schreef Opnaarutrecht het volgende:
Ook weer typerend dat het Amerikaanse blackface met Zwrate Piet wordt vergeleken, terwijl de sinterklaastraditie veel ouder is dan blackface en het sinterklaasfeest en Zwarte Piet een resultaat zijn van syncretisme.
Sinterklaas is ouder, maar niet Zwarte Piet... die is nagenoeg even oud als de Amerikaanse blackface.
Philosophy: questions that may never be answered.
Religion: answers that must never be questioned.
pi_182448312
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sinterklaas is ouder, maar niet Zwarte Piet... die is nagenoeg even oud als de Amerikaanse blackface.
Wat op zichzelf natuurlijk weer geen bewijs is voor een causale relatie.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:16:07 #43
167383 Molurus
the talking snake
pi_182448338
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:14 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Wat op zichzelf natuurlijk weer geen bewijs is voor een causale relatie.
Nope, het is alleen een bewijs dat de uitspraak waar ik op reageer onjuist (of minimaal irrelevant) is. :P
pi_182448521
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Oneens, Zwarte Piet heeft bijvoorbeeld eigenschappen uit de Germaanse mythologie. Wodan werd vergezeld door twee zwarte raven: Huginn en Muninn.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:27:29 #45
167383 Molurus
the talking snake
pi_182448557
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:26 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Oneens, Zwarte Piet heeft bijvoorbeeld eigenschappen uit de Germaanse mythologie. Wodan werd vergezeld door twee zwarte raven: Huginn en Muninn.
Zover Zwarte Piet gebaseerd is op iets dat ouder is leek die niets op het personage dat in de 19e eeuw werd geÔntroduceerd.

Het huidige personage ontstond in de 19e eeuw, min of meer tegelijk met de Amerikaanse blackface en ook de Nederlandse afschaffing van slavernij.
pi_182448681
quote:

[..]

Die verklaring wordt vergezeld met de woorden "zou zijn", uiterst speculatief dus. Hedendaagse volkskundigen beschouwen theorieŽn als deze als achterhaald. https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet

Verder in het rijtje komt ook de negerslaaf voor.
1 + 1 = blauw
pi_182448726
quote:

[..]

En Sinterklaas niet.
Dus ?
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:38:35 #48
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_182448752
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:48 schreef speknek het volgende:

[..]

De Nederlandse Zwarte Piet is geent op het Amerikaanse verschijnsel. Bij gebrek aan zwarte mensen in ons land, is het beeld ervan bepaald door de in het begin van de 20ste eeuw populaire angelsaksische minstrel shows en stomme bioscoopfilms.
Geef mij eens zo'n duim!

Allemaal veronderstellingen...
herr doctor
pi_182448869
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:48 schreef speknek het volgende:

[..]

De verschijningsvorm van Zwarte Piet is grotendeels bepaald door Schenkmans uitgaven van c. 1857 en 1861. De rest is variatie op dat thema.
64657_l.jpg
pi_182449002
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:45 schreef Iblardi het volgende:

[..]

De verschijningsvorm van Zwarte Piet is grotendeels bepaald door Schenkmans uitgaven van c. 1857 en 1861. De rest is variatie op dat thema.
[ afbeelding ]
Doel je met verschijningsvorm op het uiterlijk of de karakterisering van Piet?
1 + 1 = blauw
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')