abonnement Unibet Coolblue
pi_182441086
Na een paar maanden klussen wordt het eens tijd om een projecttopic aan te maken! Hopelijk vinden jullie het leuk om mijn klus- en prutsprojecten te volgen. ;)

Deze zomer hebben we de sleutel gekregen van ons jaren 30 huis. Het huis ligt midden in het centrum van een middelgrote gemeente in Noord-Brabant. Geen randstad dus maar ook geen platteland. :)

Wat gegevens van het huis:

- Oppervlakte 155 m2
- Tuin 40 m2
- Bouwjaar 1930
- Redelijk geïsoleerd dak en deels dubbel glas

Het huis is altijd netjes onderhouden maar niet in onze smaak. Wij houden meer van scandinavisch, basic met een beetje vintage als we het zouden moeten omschrijven. ;) De vorige bewoners hielden van landelijk met veel beige, crème en grof stucwerk. Daarnaast zijn de keuken en badkamer redelijk oud maar functioneren nog prima. De badkamer laten we even voor wat het is en de keuken gaan we zelf een upgrade geven zoals jullie later zullen zien.

We pakken de klussen een voor een op en zal jullie zo nu en dan op de hoogte houden van de vorderingen.

Eerst het plan voor de woonkamer:



Werkzaamheden:

- 3 radiatoren vervangen voor 2 nieuwe radiatoren, leidingen infrezen (laten doen)
- stopcontacten verplaatsen en vervangen (laten doen)
- voorgevel isoleren
- wanden en plafond stucadoren (laten doen)
- vloer schuren (laten doen)
- plinten schilderen
- wanden schilderen in RAL 9016
- kozijnen en deuren schilderen in kleur heel lichtgrijs
- erkerzitje slopen en nieuwe maken, inclusief vensterbank
- nieuwe ensuitekasten maken
- inrichting aanvullen met nieuwe meubels

[ Bericht 29% gewijzigd door archito op 11-10-2018 10:01:12 ]
  Moderator woensdag 10 oktober 2018 @ 21:57:49 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_182441236
Als mede jaren 30 huiseigenaar volg ik met veel interesse dit topic naarmate het vordert! Succes!
Breitling - Instruments for Professionals
pi_182441289
Gaaf, altijd leuk om te volgen, zet hem op!
Weggegaan en opgerot
  donderdag 11 oktober 2018 @ 08:34:33 #4
120112 Me_dusa
Red een boom, eet een bever!
pi_182445964
Leuk, 'k ga lurken
"in de IT gaat alles automatisch maar niets vanzelf"
pi_182446008
Leuk project. Knapt flink op. Nog bijzonderheden in/over de keuken?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_182447126
Ik knip en plak de werkzaamheden even in een losse post, dan kan ik de OP als verzamelpost gebruiken voor de plannen. :)

Impressies in de spoilers:

Isoleren van de voorgevel met 70mm PIR platen, onder de vensterbank in de erker zelf heb ik 40mm toegepast door gebrek aan ruimte.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het verplaatsen van de stopcontacten en verbergen van televisiekabels in de muur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Voorbereidingen voor het stucadoren. Achter de deur zie je nog net het flinke breekwerk voor het inwerken van de cv leidingen. Linksachter is een radiator verwijderd, achter de deur komt een hoge vlakke radiator.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het oude erkerzitje was behoorlijk lomp, deze was over de oude vensterbank en radiator heen gebouwd waardoor de vensterbank van het erkerzitje erg diep was en het zitje ook de woonkamer in kwam. Onder het zitje kwam deze travertin vensterbank vandaan. Na isolatie van de borstwering en het stucadoren zet ik hier een nieuwe vensterbank overheen. Dit laat ik een andere keer nog zien.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het schuren van de vloer. We hebben nu een neutrale olie laten aanbrengen. Zoals je kan zien is hij daar een heel stuk lichter van geworden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 17% gewijzigd door archito op 11-10-2018 21:29:49 ]
pi_182447168
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 08:39 schreef blomke het volgende:
Leuk project. Knapt flink op. Nog bijzonderheden in/over de keuken?
De keuken zelf is een jaar of 20 oud, het zwarte hardstenen blad een jaar of 10. De apparatuur m.u.v. het gasfornuis is lang en breed overleden. De onderbouwkoelkast gaat eruit zodat we daar de nieuwe oven kunnen plaatsen (deze zit nu in de bijkeuken). De losse vriezer uit de bijkeuken vervangen we voor een Amerikaanse koel-/vrieskast die ik zelf in ga bouwen in een kastenwand. (Of beter gezegd, dat heb ik al gedaan intussen dus verslag volgt binnenkort!)

Daarnaast vervangen we greepjes en knappen we de fronten op.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 10:09:41 #8
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_182447245
Prachtig project, veel succes!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 10:16:13 #9
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_182447334
Leuk, ik volg! Wij hebben (ook sinds kort) een soortgelijk huis, ben eigenlijk wel benieuwd waar jullie wonen, zou wel eens vlakbij kunnen zijn ;).
KuikenGuppy
pi_182460192
Thanks allemaal! Om weer dichter bij de huidige stand van zaken te komen meteen een verslagje van het eerste meubel!

Deelproject 1: de ensuitekasten

Typisch voor de jaren 30 had ons huis oorspronkelijk ensuitedeuren en -kasten zodat de kamer werd opgedeeld in een voor- en achterkamer. Deze hebben vorige bewoners lang geleden al gesloopt en de tweede deur vanuit de gang naar de voorkamer is dicht gezet. Voordeel is dat er veel meer licht in de woonkamer komt en het ruimtelijker is. Nadeel vonden wij wel dat de woonkamer een lange smalle ruimte is geworden. (3,5 x 8 meter) Daarnaast zat er midden in de kamer nog een balk t.p.v. de vroegere ensuitedeuren. Een beetje raar gezicht.

Daarom hebben we bedacht om nieuwe ensuitekasten te maken. Doordat ze smal zijn en je er grotendeels doorheen kunt kijken functioneren ze als een soort room divider. Zo wordt de lange smalle ruimte doorbroken en maak je 2 plekken, een zithoek en een eethoek. De kasten zijn exact even breed als de bestaande balk. Deze hebben we meegeschilderd met de kasten zodat het 1 geheel wordt. We hebben voor een donkere kleur gekozen zodat het echt een opvallend element in de kamer is. :)

Verslag in de spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:07:10 #11
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_182467788
Leuk geworden! En zo zonde dat de jaren '70 zoveel ensuites heeft gesloopt ;(.
Was jullie huis ook zo donker ja, of alleen/vooral door de gebruikte verf?
En ik ben benieuwd hoe jullie hal er uit ziet. En keuken. Heb je nog granito liggen? O+.
KuikenGuppy
pi_182468245
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 09:07 schreef Burdie het volgende:
Leuk geworden! En zo zonde dat de jaren '70 zoveel ensuites heeft gesloopt ;(.
Was jullie huis ook zo donker ja, of alleen/vooral door de gebruikte verf?
En ik ben benieuwd hoe jullie hal er uit ziet. En keuken. Heb je nog granito liggen? O+.
Thanks! En inderdaad, al vond ik het bij de ensuitekasten wel weer een kans om er iets moderns en transparant van te maken. Voor mijn gemoedsrust wel fijn want zelf zou ik het nooit kunnen slopen. ;)
De woonkamer heeft alleen de erker aan de ene kant en tuindeuren met smal zijraam aan de andere kant als daglicht. De erker is op het zuiden maar zit zonder voortuin aan een druk voetpad, dus daar willen we plissé gordijnen hangen die tot ooghoogte dicht zijn en daarboven open. Dan hebben we hopelijk wat meer licht t.o.v. de oude rolgordijnen. Dus de kleuren en donkere vloer maakten het donkerder, maar echt licht zal het nooit worden helaas.

Wat betreft granito was mijn stiekeme droom om ooit eens een huis te kopen waar ik een prachtige granito vloer onder een lelijke jaren 70 vloer vandaan zou toveren. Ik kwam onder een (ontzettend lelijke) travertin vloer alleen maar een cementdekvloer tegen. :'( :'( Alleen de granito dorpels onder de deuren kwamen nog onder het travertin vandaan. Bij het project gang zal ik laten zien wat daar onze plannen mee zijn!
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:55:45 #13
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_182468557
De divider is mooi geworden hoor! Toffe accentkleur! Wel een vraagje over het mdf schilderen. Hoe heb je nou voor een mooie laklaag gezorgd zodat je nauwelijks strepen van het schilderen ziet? Dat vind ik persoonlijk lastig aan mdf schilderen namelijk, hoop op goede tips :+
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_182468913
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 09:55 schreef monsterd. het volgende:
De divider is mooi geworden hoor! Toffe accentkleur! Wel een vraagje over het mdf schilderen. Hoe heb je nou voor een mooie laklaag gezorgd zodat je nauwelijks strepen van het schilderen ziet? Dat vind ik persoonlijk lastig aan mdf schilderen namelijk, hoop op goede tips :+
Dank je!
Deze kast heeft me veel moeite gekost, mdf van de bouwmarkt is echt anders dan mdf bij een lokale houtzagerij. De kasten die volgen heb ik met beter mdf gemaakt. Met name de kopse kanten zijn lastig. Bij deze kast heb ik dat met verdunde houtlijm ingesmeerd, geschuurd en daarna een aantal keer gegrond.
Grote oppervlakken zonder strepen lakken is altijd lastig, maar lukt voor mij persoonlijk nog steeds beter met verf op terpentinebasis. Het is vooral een kwestie van goed ontvetten, tussen de lagen door lichtjes opschuren en vooral geduld.
(Op de foto is niet te zien dat de toplaag niet helemaal goed is, hij moet nóg een keer strak afgelakt worden ;) )
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:20:06 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182608157
Goed topic, ik lees mee. Mooie kleurtjes (toevallig ook geordend van Histor?)!
Resistance is futile.
pi_182608283
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 12:20 schreef Seven. het volgende:
Goed topic, ik lees mee. Mooie kleurtjes (toevallig ook geordend van Histor?)!
Met allerlei staaltjes rondgelopen en uiteindelijk een net íéts te groen gekozen. (De meningen thuis zijn verdeeld. ;) )Weet eigenlijk zo niet meer welke kleur dat het is.
Histor geordend ziet er op referentieplaatjes wel erg tof uit!
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:43:52 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182608571
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 12:26 schreef archito het volgende:

[..]

Met allerlei staaltjes rondgelopen en uiteindelijk een net íéts te groen gekozen. (De meningen thuis zijn verdeeld. ;) )Weet eigenlijk zo niet meer welke kleur dat het is.
Histor geordend ziet er op referentieplaatjes wel erg tof uit!
Ik vind 'm niet te groen bij jullie (meeste stemmen gelden?).

Ik heb 'm ook, de hele vloer op de begane grond is geordend.
Resistance is futile.
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 13:14:26 #18
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_182609086
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 09:40 schreef archito het volgende:
De erker is op het zuiden maar zit zonder voortuin aan een druk voetpad, dus daar willen we plissé gordijnen hangen die tot ooghoogte dicht zijn en daarboven open.
Wij hebben ook geen voortuin, onze erker kijkt meteen uit op de stoep (en we wonen in het centrum, dus het is een drukke stoep/straat).
Bij ons hingen er matglazen platen voor de ramen, is zoiets niks voor jullie?

Edit:
KuikenGuppy
pi_182609505
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 12:43 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik vind 'm niet te groen bij jullie (meeste stemmen gelden?).

Ik heb 'm ook, de hele vloer op de begane grond is geordend.
Hahaha oké, het blijft zo ;)

De vloer zelfs, dat is wel hip! Heb ik dat al in je topic voorbij zien komen? (stiekeme lurker ;) )

quote:
1s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 13:14 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wij hebben ook geen voortuin, onze erker kijkt meteen uit op de stoep (en we wonen in het centrum, dus het is een drukke stoep/straat).
Bij ons hingen er matglazen platen voor de ramen, is zoiets niks voor jullie?

Edit:
[ afbeelding ]
Ziet er wel tof uit, dat soort raampjes hebben we in de gangdeuren zitten als bovenlicht!
Maar bij ons is het echt centrum als in winkelstraat waarbij tegemoet komende voetgangers recht op de bank kijken, dus we zoeken net iets meer privacy.
pi_182610930
tof project! Ik vind de nieuwe 'ensuite' erg mooi en ben benieuwd naar de andere stappen...
  vrijdag 19 oktober 2018 @ 14:40:57 #21
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182610939
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 13:34 schreef archito het volgende:

[..]

Hahaha oké, het blijft zo ;)

De vloer zelfs, dat is wel hip! Heb ik dat al in je topic voorbij zien komen? (stiekeme lurker ;) )

Jazeker, je kunt het in mijn laatste foto's wel zien maar ik zal 'm eens updaten dit weekend.
Resistance is futile.
pi_182611177
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 13:34 schreef archito het volgende:

[..]

Ziet er wel tof uit, dat soort raampjes hebben we in de gangdeuren zitten als bovenlicht!
Maar bij ons is het echt centrum als in winkelstraat waarbij tegemoet komende voetgangers recht op de bank kijken, dus we zoeken net iets meer privacy.
Ik heb hetzelfde en het zo opgelost:



Ik heb jaloezieën gehad en mijn buren hebben plissegordijnen maar beide namen toch meer licht weg dan deze oplossing

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_182611566
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 14:53 schreef Puala het volgende:

[..]

Ik heb hetzelfde en het zo opgelost:

[ afbeelding ]

Ik heb jaloezieën gehad en mijn buren hebben plissegordijnen maar beide namen toch meer licht weg dan deze oplossing

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De planten helpen ook een boel mee, mooi hoor! Plissé gordijnen kun je in principe ook zo ophangen als de folie, alleen zie je wel een stuk maar touwen hangen dan natuurlijk. Ik ga er nog eens over nadenken. :)
pi_182611857
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 15:14 schreef archito het volgende:

[..]

De planten helpen ook een boel mee, mooi hoor! Plissé gordijnen kun je in principe ook zo ophangen als de folie, alleen zie je wel een stuk maar touwen hangen dan natuurlijk. Ik ga er nog eens over nadenken. :)
Klopt, die staan er vooral zodat ik de moskee die links van mn huis staat niet zichtbaar is. Maar ondanks die planten voelde ik mezelf altijd erg bekeken door voetgangers/wandelaars. En die strook folie zorgt er in elk geval voor dat ze mij niet meer aan kunnen kijken. En de poezen vinden het ook prima, want die kijken er weer onderdoor (vinden zij belangrijk :P )
pi_182611907
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 15:35 schreef Puala het volgende:

[..]

Klopt, die staan er vooral zodat ik de moskee die links van mn huis staat niet zichtbaar is. Maar ondanks die planten voelde ik mezelf altijd erg bekeken door voetgangers/wandelaars. En die strook folie zorgt er in elk geval voor dat ze mij niet meer aan kunnen kijken. En de poezen vinden het ook prima, want die kijken er weer onderdoor (vinden zij belangrijk :P )
Ja precies, combinatie van folie en planten doet genoeg! Wij hebben wel een zitbankje gemaakt in de erker (post daarover volgt nog) en dus geen gordijn daar voorlangs. Denk dat het dus iets van planten en plissé combo wordt. Kunnen we overdag de plissé ophangen zoals jouw folie en 's avonds dichtdoen i.v.m. inkijk.
Hebben we toch nog een groen uitzicht. :D
pi_182612430
Gaaf ^O^
  Moderator vrijdag 19 oktober 2018 @ 19:20:49 #27
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_182812175
Eerder heb ik in dit topic al vragen gesteld over het isoleren van de woonkamer.
Afgelopen weekend heb ik warmtebeelden gemaakt om te kijken waar de meeste kou vandaan komt.

De huidige isolatie is inmiddels zo:



De voorzetwand tussen het gangetje en de woonkamer heb ik laten zitten, de voorgevel heb ik nageïsoleerd met 70mm pir platen. Over 2 weken wordt de spouw rondom opgevuld met supafil. (De zijgevel sowieso, de voor- en achtergevel wordt op de dag zelf nog gekeken of dat lukt)

Het gangetje had ik eerder al aangemerkt als probleemzone, 4cm piepschuim aan de binnenzijde van de woonkamermuur is erg mager. Daarnaast is de slaapkamervloer op de eerste verdieping tpv het gangetje ongeïsoleerd.

De beelden:

Omdat de voorzetwand in de woonkamer bovenop de vloer is gezet, koelt de plint en de rand van de vloer nog steeds enorm af omdat ze in direct contact met de buitenmuur/grond staan. De temperatuurverschillen over de gehele muur zijn nog een paar graden groter dan op afbeelding.



In het gangetje zie je dat er veel warmte van muur en plafond komt.
(Je ziet de achtergevel 5 graden zijn en de wanden in het gangetje 10 graden)



Van de vloer van de slaapkamer heb ik even geen foto van, maar dat scheelde ongeveer 4-5 graden tussen het gedeelte boven het gangetje en het gedeelte boven de woonkamer.

Plan van aanpak:

Ik ga in het gangetje de buitenmuur afgraven tot een halve meter onder maaiveld. Vervolgens breng ik pir platen van 50mm op de wand aan met houten stijlen ertussen. Op deze houten stijlen komen houten delen/beplating. Het plafond haal ik eraf en breng steenwol tussen de vloerbalken aan. Als afwerking komt er een n.t.b. plaatmateriaal op.

Vraag: Hoe moet de opbouw van wand en plafond precies zijn? Er komt in principe geen regen in de gang. De bestaande piepschuimen voorzetwand heeft volgens mij geen dampdichte folie o.i.d.
  donderdag 1 november 2018 @ 15:21:50 #29
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182878716
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2018 11:23 schreef archito het volgende:
Eerder heb ik in dit topic al vragen gesteld over het isoleren van de woonkamer.
Afgelopen weekend heb ik warmtebeelden gemaakt om te kijken waar de meeste kou vandaan komt.

De huidige isolatie is inmiddels zo:

[ afbeelding ]

De voorzetwand tussen het gangetje en de woonkamer heb ik laten zitten, de voorgevel heb ik nageïsoleerd met 70mm pir platen. Over 2 weken wordt de spouw rondom opgevuld met supafil. (De zijgevel sowieso, de voor- en achtergevel wordt op de dag zelf nog gekeken of dat lukt)

Het gangetje had ik eerder al aangemerkt als probleemzone, 4cm piepschuim aan de binnenzijde van de woonkamermuur is erg mager. Daarnaast is de slaapkamervloer op de eerste verdieping tpv het gangetje ongeïsoleerd.

De beelden:

Omdat de voorzetwand in de woonkamer bovenop de vloer is gezet, koelt de plint en de rand van de vloer nog steeds enorm af omdat ze in direct contact met de buitenmuur/grond staan. De temperatuurverschillen over de gehele muur zijn nog een paar graden groter dan op afbeelding.

[ afbeelding ]

In het gangetje zie je dat er veel warmte van muur en plafond komt.
(Je ziet de achtergevel 5 graden zijn en de wanden in het gangetje 10 graden)

[ afbeelding ]

Van de vloer van de slaapkamer heb ik even geen foto van, maar dat scheelde ongeveer 4-5 graden tussen het gedeelte boven het gangetje en het gedeelte boven de woonkamer.

Plan van aanpak:

Ik ga in het gangetje de buitenmuur afgraven tot een halve meter onder maaiveld. Vervolgens breng ik pir platen van 50mm op de wand aan met houten stijlen ertussen. Op deze houten stijlen komen houten delen/beplating. Het plafond haal ik eraf en breng steenwol tussen de vloerbalken aan. Als afwerking komt er een n.t.b. plaatmateriaal op.

Vraag: Hoe moet de opbouw van wand en plafond precies zijn? Er komt in principe geen regen in de gang. De bestaande piepschuimen voorzetwand heeft volgens mij geen dampdichte folie o.i.d.
Heb je die warmtebeelden zelf gemaakt?
Resistance is futile.
pi_182878823
quote:
2s.gif Op donderdag 1 november 2018 15:21 schreef Seven. het volgende:

[..]

Heb je die warmtebeelden zelf gemaakt?
Een vriend van mij heeft een hippe telefoon (CAT) met warmtecamera. Volgens mij bedoeld voor de bouw. Na alle maatregelen zal ik hem nog eens vragen om te kijken wat voor verschil het maakt.
  donderdag 1 november 2018 @ 15:39:32 #31
277627 Seven.
We are Borg.
pi_182879159
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 15:26 schreef archito het volgende:

[..]

Een vriend van mij heeft een hippe telefoon (CAT) met warmtecamera. Volgens mij bedoeld voor de bouw. Na alle maatregelen zal ik hem nog eens vragen om te kijken wat voor verschil het maakt.
Leuk telefoontje dan! Ik weet helaas niet hoe je die muur dan het beste opbouwt.
Resistance is futile.
pi_182879605
Voordat ik het volgende deelproject laat zien even een sprong naar het heden. Vandaag begint de stukadoor met het plafond van de keuken en hal, een wand in de hal en het gehele toilet. Als dat klaar is kunnen we aan de afwerking beginnen van de laatste ruimtes op de begane grond.
Afgelopen week heb ik alle voorbereidingen gedaan voor de stukadoor:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na komende week dus weer een aardig stap verder in het afronden van de benedenverdieping! :)
  Moderator vrijdag 2 november 2018 @ 09:29:04 #33
5428 crew  miss_sly
pi_182892837
Leuk topic! Doe je al die dingen zelf? Lijkt me wel fijn als je zo handig bent.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182893623
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 november 2018 09:29 schreef miss_sly het volgende:
Leuk topic! Doe je al die dingen zelf? Lijkt me wel fijn als je zo handig bent.
Ik doe veel zelf maar laat specialistisch werk over aan anderen.Vaak kan ik het dan toch niet laten om gewoon mee te werken, maar altijd fijn om dan met een vakman te overleggen hoe iets het beste aan te pakken.
Meubels maken, timmerwerk, vloeren leggen, schilderen, tegelen, beperkt loodgieters/elektra/stukadoorswerk etc doe ik wel zelf.
Maar ik wil mezelf niet specifiek handig noemen, het is vooral proberen, leren en weten wanneer je hulp moet inschakelen. O-)
pi_183037593
Bij oude huizen horen tegenvallers. Opvallend is wel dat originele onderdelen vaak nog goed zijn, maar waar aan geprutst is in het verleden de problemen zich voordoen.
Ik wilde gisteren snel door met het schilderen van de keuken, helaas kwam ik er toen achter dat het keukenraam behoorlijk verrot is. Een deel van het hout is letterlijk potgrond geworden.

In het verleden is de keuken vervangen en hoger geworden, omdat toen het raam te laag is hebben ze een houten balk in het kozijn op de onderkant gelegd, aan de buitenzijde hebben ze een strookje glas geschilderd. (zie foto 3)
Omdat dit balkje aan de binnenkant niet (goed) gekit is, is er veel vocht vanuit de keuken tussen stijl en balk gelekt. De middenstijl is van binnen tot buiten doorgerot over een hoogte van 10-20cm.





De keuken willen we graag nog wel minimaal 5 jaar houden, dus ben op zoek naar een oplossing die nog een paar jaar mee kan.

Plan van aanpak:
Met een multitool een recht stuk uit de stijl zagen tot het goede hout, preventief rondom houtrotstop aanbrengen. Daarna een stuk hardhout op maat zagen en met 2-componenten epoxy vulmiddel in het gat duwen. Vervolgens met hetzelfde spul alles netjes afsmeren, schuren, gronden en een paar keer aflakken.

Wat denken jullie?
  vrijdag 9 november 2018 @ 22:42:22 #36
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_183052388
Zo te zien schiet het al aardig op. Ik zie in je vorige post de aanpassing van de kast in hal. Slim en levert beter lichtinval op.
Ik heb geen ervaring met hout repareren, maar je voorgestelde werkwijze klinkt solide. Je kit het daarna goed af zodat het niet nogmaals langzaam verrot? ;)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_183056926
Ik kan je helaas niet helpen met je vraag, maar wat ben je goed bezig! Mooi, die kasten en suite. Ik kan het ook waarderen dat je je nieuwe tafel in je tekening hebt gezet. :Y)

Heb je een foto van het glas-in-lood naast de voordeur?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator zaterdag 10 november 2018 @ 09:35:51 #38
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183057233
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2018 09:59 schreef archito het volgende:
Bij oude huizen horen tegenvallers. Opvallend is wel dat originele onderdelen vaak nog goed zijn, maar waar aan geprutst is in het verleden de problemen zich voordoen.
Ik wilde gisteren snel door met het schilderen van de keuken, helaas kwam ik er toen achter dat het keukenraam behoorlijk verrot is. Een deel van het hout is letterlijk potgrond geworden.

In het verleden is de keuken vervangen en hoger geworden, omdat toen het raam te laag is hebben ze een houten balk in het kozijn op de onderkant gelegd, aan de buitenzijde hebben ze een strookje glas geschilderd. (zie foto 3)
Omdat dit balkje aan de binnenkant niet (goed) gekit is, is er veel vocht vanuit de keuken tussen stijl en balk gelekt. De middenstijl is van binnen tot buiten doorgerot over een hoogte van 10-20cm.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De keuken willen we graag nog wel minimaal 5 jaar houden, dus ben op zoek naar een oplossing die nog een paar jaar mee kan.

Plan van aanpak:
Met een multitool een recht stuk uit de stijl zagen tot het goede hout, preventief rondom houtrotstop aanbrengen. Daarna een stuk hardhout op maat zagen en met 2-componenten epoxy vulmiddel in het gat duwen. Vervolgens met hetzelfde spul alles netjes afsmeren, schuren, gronden en een paar keer aflakken.

Wat denken jullie?
Poeh, dat is akelig verrot zeg :X
Ik denk wel dat je aanpak helemaal juist is. ^O^
pi_183057487
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 november 2018 22:42 schreef monsterd. het volgende:
Zo te zien schiet het al aardig op. Ik zie in je vorige post de aanpassing van de kast in hal. Slim en levert beter lichtinval op.
Ik heb geen ervaring met hout repareren, maar je voorgestelde werkwijze klinkt solide. Je kit het daarna goed af zodat het niet nogmaals langzaam verrot? ;)
Ja klopt! Merk nu al het verschil qua licht. De wanden en houtwerk in de hal zullen grotendeels RAL 9016 worden dus een stuk witter dan eerst, dat zal ook schelen. De vloer wordt lichgrijs, de garderobekast waarschijnlijk berkenmultiplex en de voordeur wil ik proberen kaal te maken en dan lakken (typisch jaren 30 geloof ik een donkere houten deur). Hopelijk levert dat een mooi geheel op. :)
En ik ga zeker goed kitten! Hopelijk kan het kozijn dan nog een jaar of 5 mee.
pi_183057542
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan je helaas niet helpen met je vraag, maar wat ben je goed bezig! Mooi, die kasten en suite. Ik kan het ook waarderen dat je je nieuwe tafel in je tekening hebt gezet. :Y)

Heb je een foto van het glas-in-lood naast de voordeur?
Thanks! Haha, ik kan een pietje precies zijn en eindeloos dingen afwegen, dus het helpt mezelf ook om dingen in te tekenen. :)

Ik zal een keer overdag detailfoto’s maken van het glas in lood zodat je ook de figuren kunt zien.
pi_183057551
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 november 2018 09:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Poeh, dat is akelig verrot zeg :X
Ik denk wel dat je aanpak helemaal juist is. ^O^
Ja behoorlijk. :(
Dan ga ik het zo komende week aanpakken. Zal nog een heel gefrot worden.
pi_183157105
In augustus (37 graden!!) en september heb ik project 2, de bijkeuken, opgepakt. Hier heb ik eigenlijk alles zelf gedaan dus is wel mijn kindje geworden. :Y

De oude situatie:



Op zich functioneerde het nog wel, maar alles is lelijk. Zowel de witte tegelvloer als de blokwanden, het mdf plafond en het keukenblok. Ook zat er een rare sprong in de wand en stak er een verwarming half naast de wandkast uit. Daarnaast moesten de oven en vriezer in deze ruimte en de koelkast in de keuken vervangen worden. De oven hebben we in de keuken geplaatst op de plek van de oude koelkast zodat we in de bijkeuken een fatsoenlijke koelkast en vriezer konden plaatsen.

Het ontwerp:





In de kastenwand zit links de ketel, de rare sprong is er uit en het keukenblok loopt door tot de kast. Het rechtse deel van het werkblad is uit te nemen voor onderhoud aan de ketel. De koelkast bepaalt de hoogte van de bovenkastjes, de deur van de ketel is exact even breed als het aanrechtblad. Rechts van de koelkast is ruimte voor de wasmachine (en in de toekomst ook droger wellicht). Daar weer rechts van zit nog een smalle kast voor de stofzuiger, schoonmaakspullen etc. De bovenkasten gebruiken we voor van allerlei opslag.

Omdat de dikke deuren van de koelkast ruimte nodig hebben, heb ik greeplijsten gemaakt rondom de deuren zodat er ook geen losse greepjes nodig zijn. Dit heb ik in het keukenblok doorgetrokken en alles in 1 kleur gemaakt voor een strakke uitstraling. Op het keukenblokje maak ik een nieuwe zwarte kraan, de gootsteen komt uit het oude keukenblok maar verlijm ik onder het blad in plaats van erop.

To do list:

- kastenwand slopen
- visgraat laminaat vloer leggen
- nieuwe kastenwand maken
- koelkast plaatsen
- keukenblok vervangen
- tegelen
- voorzetwand plaatsen en stukadoren
- afwerkingen zoals schilderen, plinten e.d.

Kastenwand slopen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Vloer leggen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kastenwand maken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Keukenblok slopen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Keukenblok plaatsen en tegelen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Deurtjes ophangen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de huidige stand:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet de lampen nog ophangen en alles nog een keer aflakken. Dan is het echt helemaal af!

[ Bericht 8% gewijzigd door archito op 15-11-2018 11:53:51 ]
pi_183157346
Leuk gedaan!
Sfeervol huis!
  donderdag 15 november 2018 @ 08:23:46 #44
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_183158719
Mooi gemaakt. Mag ik vragen hoe diep je hoge kasten zijn? Ik zie dat de koelkast beperkt uitsteekt, dat past in ieder geval mooi met de rest van de wand. :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_183158750
Wat een leuke (bij)keuken zo! Waar heb je die vandaan gehaald?
Resistance is futile.
pi_183159114
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 08:23 schreef monsterd. het volgende:
Mooi gemaakt. Mag ik vragen hoe diep je hoge kasten zijn? Ik zie dat de koelkast beperkt uitsteekt, dat past in ieder geval mooi met de rest van de wand. :)
Sterker nog, ook de diepte van de kast is aangepast op de koelkast. ;) Dus voorkant deurtjes zijn gelijk met de voorkant van de koelkast.
Zo uit mijn hoofd is de kast zelf 70cm diep en staat hij nog 10cm van de wand af om af- en aanvoer van wasmachine kwijt te kunnen en de koelkast ruimte te geven om warmte af te geven. Daarnaast lopen er nog wat water- en cvleidingen.
De bijkeuken is in totaal ongeveer 3x2,5 meter. Dus er is nu nog ongeveer 2x2 meter als vloer over.
pi_183159131
quote:
7s.gif Op donderdag 15 november 2018 08:26 schreef Seven. het volgende:
Wat een leuke (bij)keuken zo! Waar heb je die vandaan gehaald?
Ik heb hem zelf ontworpen en het mdf op maat besteld bij een werkplaats in de buurt.
Ook het blad is mdf met 2 lagen grond, 2 lagen gekleurde lak en 2 lagen blanke lak om hem volledig waterdicht te krijgen, wel zo handig bij een kraan. :D
pi_183159381
quote:
0s.gif Op donderdag 15 november 2018 09:08 schreef archito het volgende:

[..]

Ik heb hem zelf ontworpen en het mdf op maat besteld bij een werkplaats in de buurt.
Ook het blad is mdf met 2 lagen grond, 2 lagen gekleurde lak en 2 lagen blanke lak om hem volledig waterdicht te krijgen, wel zo handig bij een kraan. :D
Mooi _O_
Resistance is futile.
  donderdag 15 november 2018 @ 09:36:52 #49
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_183159472
quote:
0s.gif Op donderdag 1 november 2018 15:57 schreef archito het volgende:
Voordat ik het volgende deelproject laat zien even een sprong naar het heden. Vandaag begint de stukadoor met het plafond van de keuken en hal, een wand in de hal en het gehele toilet. Als dat klaar is kunnen we aan de afwerking beginnen van de laatste ruimtes op de begane grond.
Afgelopen week heb ik alle voorbereidingen gedaan voor de stukadoor:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na komende week dus weer een aardig stap verder in het afronden van de benedenverdieping! :)
Gebruik je die kast in de hal? Anders zou ik 'm denk ik helemaal weghalen en alleen een kapstok terug hangen. Ruimte O+. Licht O+.
KuikenGuppy
pi_183159574
quote:
1s.gif Op donderdag 15 november 2018 09:36 schreef Burdie het volgende:

[..]

Gebruik je die kast in de hal? Anders zou ik 'm denk ik helemaal weghalen en alleen een kapstok terug hangen. Ruimte O+. Licht O+.
De bovenkasten zijn gesloopt en blijven weg. De hoge kast rechts is helaas de meterkast waar gas, water en stoppenkast zit. Deze ga ik wel vernieuwen en daar net iets minder diep en smaller maken zodat het glas-in-lood beter te zien is, maar helemaal ideaal is het niet.
Links naast de meterkast komen wel weer lades terug, maar dan 2x2 lades en geen verhoogd blok op het einde zoals dat nu is. Dat is nu gedaan omdat daar de lambrisering op aansluit. Ik moet nog bedenken hoe ik het einde van de lambrisering ga afwerken. Misschien maak ik een smal kader om van de 'L'-vormige kast een vierkant te maken en maken we in dat grote vak gewoon haken aan de wand.

Ik zal binnenkort een tekeningetje maken om het te verduidelijken. ;)
pi_183161217
Tof die bijkeuken!

En damn dat raamkozijn
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183162263
heel mooi die bijkeuken!
pi_183222085
Thanks!

Ik had ergens nog een keer beloofd om glas-in-lood foto's te delen. Bij deze alvast een eerste foto van het glas-in-lood boven aan de trap. Het eerste wat we 's-ochtends zien als we opstaan. O+



We moeten de trap nog even van creme naar wit schilderen en willen het kozijn van het glas-in-lood raam waarschijnlijk donkergrijs of zwart maken.
pi_183547903
Het toilet is inmiddels bijna klaar. Dus nu ga ik beginnen aan het volgende meubel, de garderobekast. Het lijkt me leuk om achter de kapstok een strook van vloer tot plafond (1,2m bij 2,8m) te tegelen. Ik twijfel nog tussen verschillende tegels:

Zoiets als dit lijkt me heel gaaf, maar weet niet of ik dat zelf aandurf zo'n moeilijk patroon.


Verschillende patronen zijn mogelijk


Een zeshoek lijkt me ook mooi


Of juist een heftige kleur en visgraat


Moeilijk, moeilijk :'(
  woensdag 5 december 2018 @ 16:38:37 #55
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183551853
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 13:50 schreef archito het volgende:
Thanks!

Ik had ergens nog een keer beloofd om glas-in-lood foto's te delen. Bij deze alvast een eerste foto van het glas-in-lood boven aan de trap. Het eerste wat we 's-ochtends zien als we opstaan. O+

[ afbeelding ]

We moeten de trap nog even van creme naar wit schilderen en willen het kozijn van het glas-in-lood raam waarschijnlijk donkergrijs of zwart maken.
^O^ ^O^ mooi
Resistance is futile.
  woensdag 5 december 2018 @ 16:41:02 #56
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183551888
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:20 schreef archito het volgende:
Het toilet is inmiddels bijna klaar. Dus nu ga ik beginnen aan het volgende meubel, de garderobekast. Het lijkt me leuk om achter de kapstok een strook van vloer tot plafond (1,2m bij 2,8m) te tegelen. Ik twijfel nog tussen verschillende tegels:

Zoiets als dit lijkt me heel gaaf, maar weet niet of ik dat zelf aandurf zo'n moeilijk patroon.
[ afbeelding ]

Verschillende patronen zijn mogelijk
[ afbeelding ]

Een zeshoek lijkt me ook mooi
[ afbeelding ]

Of juist een heftige kleur en visgraat
[ afbeelding ]

Moeilijk, moeilijk :'(
Ik ben er ook gek op en ik vind ze allemaal prachtig.

Ik kom voor mezelf tot de conclusie dat het té trendgevoelig is. Een badkamertegel moet 15-20 jaar meegaan dus ik denk dat ik persoonlijk voor een minder trendgevoelig patroon ga in de badkamer. Maar opvallende kleuren kan ik echt jáááárenlang bij blijven dus dat is voor mij persoonlijk een minder riskante strategie.

Toilet is echter wel een ander verhaal :7 .
Resistance is futile.
pi_183552088
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:20 schreef archito het volgende:
Het toilet is inmiddels bijna klaar. Dus nu ga ik beginnen aan het volgende meubel, de garderobekast. Het lijkt me leuk om achter de kapstok een strook van vloer tot plafond (1,2m bij 2,8m) te tegelen. Ik twijfel nog tussen verschillende tegels:

Zoiets als dit lijkt me heel gaaf, maar weet niet of ik dat zelf aandurf zo'n moeilijk patroon.
[ afbeelding ]

Verschillende patronen zijn mogelijk
[ afbeelding ]

Een zeshoek lijkt me ook mooi
[ afbeelding ]

Of juist een heftige kleur en visgraat
[ afbeelding ]

Moeilijk, moeilijk :'(
Ik zou wel voor die eerste durven gaan :D
pi_183552130
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 12:20 schreef archito het volgende:
Het toilet is inmiddels bijna klaar. Dus nu ga ik beginnen aan het volgende meubel, de garderobekast. Het lijkt me leuk om achter de kapstok een strook van vloer tot plafond (1,2m bij 2,8m) te tegelen. Ik twijfel nog tussen verschillende tegels:

Zoiets als dit lijkt me heel gaaf, maar weet niet of ik dat zelf aandurf zo'n moeilijk patroon.
[ afbeelding ]

Verschillende patronen zijn mogelijk
[ afbeelding ]

Een zeshoek lijkt me ook mooi
[ afbeelding ]

Of juist een heftige kleur en visgraat
[ afbeelding ]

Moeilijk, moeilijk :'(
Zouden dergelijke motieven niet bestaan in plakPVC oid? Lijkt me veel eenvoudiger uit te voeren dan daadwerkelijk te tegelen. Ziet er wel prachtig uit.
pi_183552369
Ik vind het ook mooi maar trendgevoelig. Ik denk zelf aan zoiets:





Maar dat is voor de badkamer. Voor het toilet vind ik dit ook wel geinig:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 5 december 2018 @ 17:08:20 #60
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_183552414
Hexagon in meerdere kleurtjes? Ik vind overigens alle opties tof!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_183552639
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:05 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het ook mooi maar trendgevoelig. Ik denk zelf aan zoiets:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Maar dat is voor de badkamer. Voor het toilet vind ik dit ook wel geinig:

[ afbeelding ]
Ook mooi!

Trendgevoeligheid is inderdaad wel een dingetje, al ben ik over het algemeen redelijk smaakvast en 3 vierkante meter kost aan materiaal ook maar 100 euro dus is te overzien.

Misschien wel voor een witte tegel gaan en kleur zoeken in andere dingen om te verven, dat is nog makkelijker aan te passen over een paar jaar.

De voorlopige keuze staat op onderstaande foto, dat is net iets makkelijker tegelen dan die bloempatronen. Ik denk aan een mix van glans en mat met witte voeg.
pi_183552683
Ik kan de foto niet zien!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_183552698
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:08 schreef monsterd. het volgende:
Hexagon in meerdere kleurtjes? Ik vind overigens alle opties tof!
Meerdere kleurtjes is wel nog trendgevoeliger, al vind ik de combinatie van tegels en hout of een ander materiaal ook wel erg tof!

quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 16:53 schreef kclemen het volgende:

[..]

Zouden dergelijke motieven niet bestaan in plakPVC oid? Lijkt me veel eenvoudiger uit te voeren dan daadwerkelijk te tegelen. Ziet er wel prachtig uit.
k ben niet zo'n fan van pvc, heb er een beetje 'nep' gevoel bij. En ik houd wel van een uitdaging. :+
pi_183552744
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:24 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kan de foto niet zien!
Hmm, bij mij staat hij wel gewoon in beeld.

Het linkje: https://www.tegeldeal.nl/files/large/7355.jpg
pi_183552827
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:27 schreef archito het volgende:

[..]

Hmm, bij mij staat hij wel gewoon in beeld.

Het linkje: https://www.tegeldeal.nl/files/large/7355.jpg
Ja, kan ik nu wel zien! Best bijzonder. Maar ook een beetje druk. Ik stem voor hexagon. In marmer. :7

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 5 december 2018 @ 17:39:48 #66
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_183552959
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:25 schreef archito het volgende:

[..]

Meerdere kleurtjes is wel nog trendgevoeliger, al vind ik de combinatie van tegels en hout of een ander materiaal ook wel erg tof!

[..]

2 aardetinten kan bijvoorbeeld prima (en je kunt dan ook restpartijen combineren) :P
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_183554355
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:25 schreef archito het volgende:

[..]

Meerdere kleurtjes is wel nog trendgevoeliger, al vind ik de combinatie van tegels en hout of een ander materiaal ook wel erg tof!

[..]

k ben niet zo'n fan van pvc, heb er een beetje 'nep' gevoel bij. En ik houd wel van een uitdaging. :+
Dan wel niet vals spelen en met matjes werken hé :+
pi_183588479
Bedankt voor alle tips!

Maar heb nu toch de tegeltjes besteld van dat laatste plaatje. :+
Een kwart links/glans, een kwart links/mat, een kwart rechts/glans en een kwart rechts mat. Ik ben benieuwd of dat goed gaat komen. :D
pi_183588726
quote:
0s.gif Op woensdag 5 december 2018 17:31 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, kan ik nu wel zien! Best bijzonder. Maar ook een beetje druk. Ik stem voor hexagon. In marmer. :7

[ afbeelding ]
Het scheelt dat de rest van de gang vrij rustig wit wordt en de vloer egaal grijs. Dus een beetje druk mag wel als eyecatcher. :)
Voor een groot deel hangen er jassen voor en onder de kapstok ga ik ook nog een kastje maken van berkenmultiplex. Mijn idee is nu om het patroon van de tegeltjes in de deurtjes te laten laseren, dat lijkt me er wel heel cool uitzien.
pi_183627192
De meterkast is inmiddels gesloopt, zoveel licht! En het glas in lood mooi in het zicht. :) De nieuwe meterkast komt er wel half voor, maar de bovenzijde is 13cm minder diep dus dat scheelt veel.

Oude kast


Gesloopt
  zondag 9 december 2018 @ 17:54:27 #71
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_183627239
Nice O+.
KuikenGuppy
  zondag 9 december 2018 @ 18:29:05 #72
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_183627731
Heel gaaf om te zien -we gaan zelf ook binnenkort starten met de renovatie van onze jaren 30 woning. Domme vraag misschien maar met welk programma maak je die plattegronden?
pi_183628182
quote:
0s.gif Op zondag 9 december 2018 18:29 schreef HugoSS het volgende:
Heel gaaf om te zien -we gaan zelf ook binnenkort starten met de renovatie van onze jaren 30 woning. Domme vraag misschien maar met welk programma maak je die plattegronden?
Succes alvast! Ga je ook een topic maken? Zou tof zijn.

Ik ben architect dus maak ze in een professioneel programma en photoshop daarna nog. ;) Floorplanner en Sketchup zijn meer toegankelijke programma's denk ik, maar omdat ik die niet gebruik weet ik niet welk programma het meest aan te raden is.
  zondag 9 december 2018 @ 19:01:44 #74
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_183628279
quote:
1s.gif Op zondag 9 december 2018 18:56 schreef archito het volgende:

[..]

Succes alvast! Ga je ook een topic maken? Zou tof zijn.

Ik ben architect dus maak ze in een professioneel programma en photoshop daarna nog. ;) Floorplanner en Sketchup zijn meer toegankelijke programma's denk ik, maar omdat ik die niet gebruik weet ik niet welk programma het meest aan te raden is.
Jazeker zie —> K&W / HugoSS's Enorme jaren 30 woning - kluskoning in spé?
Dank! Ik heb nu Roomle wat aardig werkt, maar dat is nogal instabiel als je grote plattegronden hebt met veel detail.
pi_183802704
Tijd voor een kleine update.

De grootste verandering is de vloer in de gang en keuken. Als low budget optie heb ik de voegen dicht gesmeerd en heb ik deze geschilderd in een warme grijze tint (RAL 7038). Op de foto's zit er nog een glans op maar komende week breng ik nog een matte top coating aan. Totale kosten 150 euro voor 20 vierkante meter.

Voor en tijdens
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de vloer in combinatie met de nieuwe meterkast ziet er zo uit. Het glas in lood blijft dus bijna helemaal zichtbaar vanuit de gang. :Y
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sneak preview van het toilet:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_183803041
Is de vloer nu ook strak, alsin je ziet geen naden meer?
pi_183803125
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 10:04 schreef Vinniiee het volgende:
Is de vloer nu ook strak, alsin je ziet geen naden meer?
Ja en nee, bij indirect licht zijn ze nagenoeg niet zichtbaar maar bij direct licht wel. Het is even afwachten of dat door de matte top coating minder wordt. Dan heeft de vloer minder reflectie en zie je dus ook minder dat eventuele naden de reflectie breken. Al met al vind ik het resultaat wel mooi, maar had ik op een nog net iets strakker resultaat gehoopt.
pi_183803310
Ik vind het zonde want ik houd van die vloer uitstraling maar dat is smaak. Verder wel goed gelukt zo te zien!
Laat die handjes wapperen!
pi_183803372
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 10:10 schreef archito het volgende:

[..]

Ja en nee, bij indirect licht zijn ze nagenoeg niet zichtbaar maar bij direct licht wel. Het is even afwachten of dat door de matte top coating minder wordt. Dan heeft de vloer minder reflectie en zie je dus ook minder dat eventuele naden de reflectie breken. Al met al vind ik het resultaat wel mooi, maar had ik op een nog net iets strakker resultaat gehoopt.
Dat vermoeden had ik al ja. Op de eerste na-foto ziet het er wel mooi strak uit, maar diegene met flits zie je toch nog wel die naad.

Misschien had je beter kunnen plamuren en schuren, maar dat is achteraf praten natuurlijk :P.
pi_183804082
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 10:23 schreef Gieliovd het volgende:
Ik vind het zonde want ik houd van die vloer uitstraling maar dat is smaak. Verder wel goed gelukt zo te zien!
Haha jep, smaken verschillen. ;)
Bij de rest van onze inrichting en afwerking was het geen gezicht vonden wij. Ooit wil ik, zoals bij een jaren 30 huis hoort, een granito vloer terugbrengen in de gang. Maar daar hangt een prijskaartje aan van 300 euro p/m2 dus dat is iets voor de langere termijn.
pi_183804112
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 10:28 schreef Vinniiee het volgende:

[..]

Dat vermoeden had ik al ja. Op de eerste na-foto ziet het er wel mooi strak uit, maar diegene met flits zie je toch nog wel die naad.

Misschien had je beter kunnen plamuren en schuren, maar dat is achteraf praten natuurlijk :P.
Ik heb inderdaad geplamuurd en geschuurd tot ik een ons woog. Het voelde glad aan maar door dat patroon van het marmer was het moeilijk te zien. Vandaar dat het in eerste instantie een beetje tegenviel. Hopelijk komt het inderdaad door het directe licht en valt het met een matte afwerking mee!
  dinsdag 18 december 2018 @ 20:47:56 #82
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_183816267
Ik vind het wel wel een verbetering. En mooi toilet ;)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_183817189
Ik vind het mooi! Heb je een foto van het hele toilet?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_183823873
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 20:47 schreef monsterd. het volgende:
Ik vind het wel wel een verbetering. En mooi toilet ;)
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 december 2018 21:24 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het mooi! Heb je een foto van het hele toilet?
:)

Foto volgt later nog, als de puntjes op de i staan. ;)
pi_183898928
De matte topcoating heeft een groot verschil gemaakt. De voegen vallen nog wat meer weg en de glans is eruit. Voor minder dan 10 euro p/m2 vind ik het een aardige gietvloerlook geworden. :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En de nieuwe plissegordijnen voor de erker zijn binnen waar ik het eerder over had! Nu kunnen we de bovenkant een stuk open zetten zonder direct inkijk te hebben, zorgt toch voor net wat meer licht in huis.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 22 december 2018 @ 17:23:22 #86
482186 HugoSS
Kluskoning in spé!
pi_183899579
Heel gaaf hoor die vloer!!
  zaterdag 22 december 2018 @ 17:24:59 #87
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_183899615
Ziet er wederom goed uit!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_183900596
Wow, erg strak!
  zaterdag 22 december 2018 @ 19:38:00 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183902477
Mooie vloer _O_
Wat voor verf heb je gebruikt, betonverf?
Resistance is futile.
pi_183903631
Bedankt allemaal!

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 december 2018 19:38 schreef Seven. het volgende:
Mooie vloer _O_
Wat voor verf heb je gebruikt, betonverf?
Ik heb het opgebouwd uit 4 lagen. De onderste 2 lagen zijn inderdaad betonverf op alkydbasis op kleur gemengd in RAL 7038, een warme grijs. Daar bovenop heb ik een 2 componenten transparante lak aangebracht die voor het matte effect zorgt en ook een bescherming is omdat deze extra hard is.
  zaterdag 22 december 2018 @ 20:25:33 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183903766
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2018 20:20 schreef archito het volgende:
Bedankt allemaal!

[..]

Ik heb het opgebouwd uit 4 lagen. De onderste 2 lagen zijn inderdaad betonverf op alkydbasis op kleur gemengd in RAL 7038, een warme grijs. Daar bovenop heb ik een 2 componenten transparante lak aangebracht die voor het matte effect zorgt en ook een bescherming is omdat deze extra hard is.
Betonverf droogt wel mooi op.

Ik denk dat wij ook met een matte lak aan de slag moeten, alleen betonverf is niet hard genoeg helaas. Welk merk heb je gebruikt?
Resistance is futile.
pi_183903926
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2018 20:25 schreef Seven. het volgende:

[..]

Betonverf droogt wel mooi op.

Ik denk dat wij ook met een matte lak aan de slag moeten, alleen betonverf is niet hard genoeg helaas. Welk merk heb je gebruikt?
Ik heb heb holdbar topcoating gebruikt, zal je een DM sturen met de site. Ik had het de eerste keer denk ik iets te dik aangebracht waardoor ik glanzende spetters zag. Tweede laag met een klein lakrolletje gedaan voor de zekerheid en nu is het strak.
  zaterdag 22 december 2018 @ 20:45:51 #93
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183904273
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 december 2018 20:31 schreef archito het volgende:

[..]

Ik heb heb holdbar topcoating gebruikt, zal je een DM sturen met de site. Ik had het de eerste keer denk ik iets te dik aangebracht waardoor ik glanzende spetters zag. Tweede laag met een klein lakrolletje gedaan voor de zekerheid en nu is het strak.
Top! Dankjewel :)
Resistance is futile.
  zaterdag 22 december 2018 @ 20:46:48 #94
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_183904293
Supermooi geworden, echt toffe uitstraling zo! :Y
***
  Moderator zondag 23 december 2018 @ 11:58:13 #95
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_183923141
Toffe vloer! Hoewel ik de originele vloer ook niet slecht vond...
pi_183939412
Bedankt!

quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 17:18 schreef yinu het volgende:
Toffe vloer! Hoewel ik de originele vloer ook niet slecht vond...
Daar verschillen de meningen inderdaad over. ;) We wisten zeker dat wij hem i.i.g. niet mooi zouden gaan vinden, dus een volgende bewoner mag dit er weer proberen af te krabben. :D

quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 11:58 schreef Vonkenboer het volgende:
Zojuist heb ik dit topic ingedeeld in de categorie "Projecten" :)
Top! Was ik vergeten te doen bij het openen van het topic.
pi_184161290
Afgelopen week heb ik lekker doorgewerkt tussen alle activiteiten rond de feestdagen door. De eerder genoemde tegels achter de kapstok zitten tegen de muur! Alleen nog even voegen. Het wordt een witte voeg zoals op de laatste foto van de hal te zien is, dat geeft een mooi rustig beeld.
De meterkast is ook een heel eind af, scheelt erg veel licht! Volgende project is het schilderen van de trap en de wanden in de gang.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De keuken is zo goed als klaar! Nog wat kleine klusjes zoals de plint van de keuken schilderen en wat accessoires voor aan de muur.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184161436
Fraai geworden die tegeltjeswand vooral i.c.m. dat glas-in-lood!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184518938
Afgelopen weken hebben we vooral wat kleinere klussen afgewerkt.

In de gang hebben we de kapstok opgehangen, de vensterbank aangeheeld en geschilderd. We moeten nu nog 3 dingen doen daar: dressoir maken onder de kapstok, de wand rechts in een kleur schilderen(en accessoires ophangen) en de voordeur afwerken. Bij die laatste willen we het kozijn schilderen en de deur proberen kaal te halen en transparant lakken. Spannend of dat gaat lukken!

Stand nu:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
We hebben ook de trap in de gang helemaal geschilderd (RAL9016) en de traploper voorzien van nieuw ondertapijt. Daarnaast hebben we de roedes van de traploper mat zwart geschilderd (was RVS). Ook hebben we het kozijn van het glas-in-lood raam boven het bordes zwart geschilderd, daar zijn we wel erg tevreden mee!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 20 januari 2019 @ 20:46:01 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184519519
Zondagavond is altijd weer genieten bij K&W _O_

Mooie update weer. Je gang is echt ontzettend opgeknapt. Hoe bevalt de vloer? Ik ben een beetje verliefd op jullie loper O+ .
Resistance is futile.
pi_184521461
quote:
0s.gif Op zondag 20 januari 2019 20:46 schreef Seven. het volgende:
Zondagavond is altijd weer genieten bij K&W _O_

Mooie update weer. Je gang is echt ontzettend opgeknapt. Hoe bevalt de vloer? Ik ben een beetje verliefd op jullie loper O+ .
Haha idd, dan heeft iedereen tijd om het topic weer te updaten. :P
Voor jouw topic moeten we nog even tot morgen wachten zie ik al. ;)

Bedankt! De vloer bevalt wel goed, hij is alleen iets gladder geworden dus dat is opletten. Maar voor een paar jaar is dit heel prima. Bij de loper had ik eerst nog twijfels, maar de liefde is gegroeid. :D Zeker nu de rest opgefrist is komt hij nog beter tot zijn recht vind ik.
pi_184524081
Ik vind de traploper ook geweldig! Is hij origineel?
pi_184528204
quote:
0s.gif Op maandag 21 januari 2019 00:19 schreef yinu het volgende:
Ik vind de traploper ook geweldig! Is hij origineel?
We weten eigenlijk niet hoe oud hij is, origineel (bijna 90 jaar) zal hij niet zijn. De vorige bewoonster heeft er niet heel lang gewoon (sinds 2007), toen was hij zeker niet nieuw, maar verder weet ik het niet. Toch eens kijken of ik ergens nog een merkje kan vinden! ;)
pi_184550694
Ik vind deze klok nog steeds erg tof, past goed bij ons oude huis in een moderne jas. O+



Het is deze van made:

pi_184570712
Zoals in de OP al aangegeven heb ik ook het zitje in de erker vervangen. Op de (veel te mooie) makelaarfoto is het oude zitje te zien, helaas heb ik geen foto gemaakt van hoe het echt was. Het zat niet heel goed meer in elkaar, de vensterbank was 40cm diep omdat er een radiator in zat en het geheel kwam vooral groot en lomp de kamer in.

Voor:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De radiator hebben we vervangen voor een lager type dat onder de zitting past i.p.v. in de rugleuning. Het nieuwe erkerzitje heeft daarom alleen maar een zitting met losse kussens in plaats van ook een rugleuning. Daardoor kon ik ook gewoon een mooie losse vensterbank maken. Op de travertin vensterbank die onder het oude zitje vandaan kwam heb ik een nieuwe houten vensterbank gemaakt met een latje eronder. Zo zal de oorspronkelijke vensterbank ook ongeveer geweest zijn. Onder de vensterbank hebben we geïsoleerd en is het gestucadoord.

Ook de voorkant onder de zitting is gestucadoord en hebben we gaten in de plint gemaakt t.b.v. de luchttoevoer. Direct onder de zitting is ook nog een gleuf vrij gehouden en tussen de zitting en de achterzijde zit ook 6 cm om een goede luchtstroming te krijgen.

De zitting zelf bestaat uit een plank met 7cm koudschuim en daaromheen een stofje dat aan de onderkant van de plaat is geniet.

In plaats van een heel meubel is het nu dus vooral stucwerk zoals de rest van de kamer met een subtiele zitting.

Na:

Vanaf de bank:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator maandag 18 februari 2019 @ 18:28:40 #107
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185088800
Dat is erg netjes geworden zo met die zitjes ! :) Stuk strakker en mooier !

Ik was dit topic even uit het oog verloren :@
  maandag 18 februari 2019 @ 18:41:38 #108
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_185089022
Mooi zitje inderdaad, staat stukker rustiger in het interieur :)
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  maandag 18 februari 2019 @ 18:46:03 #109
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185089103
Oh leuk O+
Resistance is futile.
pi_185091866
Oh, je zwarte kozijn en tegeltjes! O+ Heb je nog een foto van hoe de tegels zijn geworden?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_185093151
Thanks allemaal! :)
Ik zal binnenkort een foto van de tegeltjes maken.

Op dit moment helaas druk met het bestrijden van muizen tussen plafond slaapkamer en vloer zolder. Tering wat kunnen die klotebeesten een lawaai maken. Aan de uitwerpselen te zien moeten de vorige bewoners er ook al last van hebben gehad.
Morgenochtend komt er een ongediertebestrijder langs want wil dat dit echt grondig gebeurt. We hebben al 3 dagen geen fatsoenlijke nachtrust gehad.
pi_185106363
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 21:27 schreef archito het volgende:
Thanks allemaal! :)
Ik zal binnenkort een foto van de tegeltjes maken.

Op dit moment helaas druk met het bestrijden van muizen tussen plafond slaapkamer en vloer zolder. Tering wat kunnen die klotebeesten een lawaai maken. Aan de uitwerpselen te zien moeten de vorige bewoners er ook al last van hebben gehad.
Morgenochtend komt er een ongediertebestrijder langs want wil dat dit echt grondig gebeurt. We hebben al 3 dagen geen fatsoenlijke nachtrust gehad.
Wat vervelend! Waar komen die muizen eigenlijk op af? We hebben zelf een tijdje last gehad van muizen in onze nieuwbouwwoning (!), maar die verdwenen na enkele maanden alle voedsel zo te hebben verpakt dat ze niet door verpakkingen heen konden knagen. Wat ze onder je zolder te zoeken hebben is me een raadsel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_185106744
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 februari 2019 15:47 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat vervelend! Waar komen die muizen eigenlijk op af? We hebben zelf een tijdje last gehad van muizen in onze nieuwbouwwoning (!), maar die verdwenen na enkele maanden alle voedsel zo te hebben verpakt dat ze niet door verpakkingen heen konden knagen. Wat ze onder je zolder te zoeken hebben is me een raadsel.
Bij mij gebeurt precies het tegenovergestelde, ze kunnen niet in de ruimte van de woning zelf komen. Heb nog geen muizen(keutels) in huis zelf gezien. Maar ze zijn wel op zoek naar een warm plekje om te nestelen. Dat is bij oude huizen relatief makkelijk want de woning zit vol gaten en via de spouw kunnen ze makkelijk in de holle vloeren komen. Daar is het warm en rustig.
's nachts maken ze veel lawaai omdat ze dan op andere plekken op zoek moeten naar eten.

Maar afgelopen nacht waren ze stil *O* . Vanochtend bleken ze al ons gif al opgegeten te hebben en de verdelger heeft er nog sterker gif bij geplaatst dat een maand of 3 blijft werken. Dus hopelijk voorlopig geen last meer! Komende tijd goed het huis rond gaan en zoveel mogelijk gaten dichten.
pi_185726557
De muizen zijn inmiddels een maandje weg, dus dat is een opluchting!
De afgelopen maand heb ik rustig aan geklust en vooral een rotzooi gemaakt. ;)

Ik heb de klus opgepakt om het halfsteens muurtje in ons gangetje te isoleren waar ik eerder over heb verteld. Ik heb glaswol tussen de vloerbalken van de slaapkamers gedaan en afgewerkt met underlayment platen, deze schilder ik nog wit. Daarnaast heb ik pir platen tegen de muur gezet tot onder het maaiveld. In plaats van deze tussen balken te plaatsen heb ik latten op de pir platen geplaatst en deze door middel van slagpluggen door de isolatie heen vast gezet, hierdoor vormen de houten latten geen koudebrug. Intussen ben ik halverwege het afwerken met rabat delen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarnaast heb ik een testje bij de voordeur gedaan om te kijken of deze kaal kan maken om vervolgens met transparante lak af te werken. Dit zie je vaak bij jaren 30 deuren. Iemand nog tips hoe dit het beste aan te pakken?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 20 maart 2019 @ 08:22:32 #115
4330 PJ
Tja.....
pi_185731334
Zandstralen?
  woensdag 20 maart 2019 @ 08:28:01 #116
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185731403
Zo daar zat een plakkaat verf op :o. Ik zou de deur denk ik vervangen :@. Mits het niet de originele deur is.
KuikenGuppy
pi_185732019
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 08:28 schreef Burdie het volgende:
Zo daar zat een plakkaat verf op :o. Ik zou de deur denk ik vervangen :@. Mits het niet de originele deur is.
Volgens mij is het de originele deur. Het is in ieder geval dezelfde deur als op een foto uit de jaren 60 waarop ook nog te zien is dat hij op dat moment aan de buitenkant nog blank gelakt is. Nu is hij aan de buitenkant donkergroen. Ik verwacht niet dat ze hem in de eerste 30 jaar vervangen hebben.

Daarom vervang ik hem (buiten dat me dat zo 1500 euro kost) liever niet. De voordeur van de buren is net wat anders en wel ooit vervangen denk ik.

quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 08:22 schreef PJ het volgende:
Zandstralen?
Met de verffohn en schuren moet het wel lukken denk ik, dan kan ik de deur ook laten hangen. Ik woon midden in het centrum dus een tijdelijke deur lijkt me niet zo handig. Ik bedoel ook meer hoe ik de deur het beste opnieuw kan afwerken. Voorbehandelen, welke lak etc.
  woensdag 20 maart 2019 @ 10:54:40 #118
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185733519
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2019 22:14 schreef archito het volgende:
De muizen zijn inmiddels een maandje weg, dus dat is een opluchting!
De afgelopen maand heb ik rustig aan geklust en vooral een rotzooi gemaakt. ;)

Ik heb de klus opgepakt om het halfsteens muurtje in ons gangetje te isoleren waar ik eerder over heb verteld. Ik heb glaswol tussen de vloerbalken van de slaapkamers gedaan en afgewerkt met underlayment platen, deze schilder ik nog wit. Daarnaast heb ik pir platen tegen de muur gezet tot onder het maaiveld. In plaats van deze tussen balken te plaatsen heb ik latten op de pir platen geplaatst en deze door middel van slagpluggen door de isolatie heen vast gezet, hierdoor vormen de houten latten geen koudebrug. Intussen ben ik halverwege het afwerken met rabat delen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarnaast heb ik een testje bij de voordeur gedaan om te kijken of deze kaal kan maken om vervolgens met transparante lak af te werken. Dit zie je vaak bij jaren 30 deuren. Iemand nog tips hoe dit het beste aan te pakken?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Haha, wat een aparte doorgang! Heel cool. Ben benieuwd hoe het eruit ziet als je rabatdelen zwart zijn. Wij hebben onze schuur (rabatdelen) zwart geschilderd, ziet er best wel dramatisch uit. Ik ben er blij mee.
Resistance is futile.
pi_185733837
quote:
2s.gif Op woensdag 20 maart 2019 10:54 schreef Seven. het volgende:

[..]

Haha, wat een aparte doorgang! Heel cool. Ben benieuwd hoe het eruit ziet als je rabatdelen zwart zijn. Wij hebben onze schuur (rabatdelen) zwart geschilderd, ziet er best wel dramatisch uit. Ik ben er blij mee.
Apart maar erg handig, want het is de enige manier om in de achtertuin te komen en dus ook de kliko's aan de straat te krijgen. Je ziet het wel vaker in jaren 30 woningen. Dit deel je dan met de buren en op de eerste verdieping zitten dan gewoon slaapkamers. De buren vonden het overigens prima dat ik het gangetje wat smaller maakte. ;)

Ik ben ook wel benieuwd naar de donkere rabatdelen, eerst wilde ik het gangetje zo licht mogelijk maken, maar omdat je er veel tegenaan zult stoten met fietsen en kliko's lijkt me donker toch mooier.
  woensdag 20 maart 2019 @ 11:56:07 #120
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185734678
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 09:27 schreef archito het volgende:

[..]

Volgens mij is het de originele deur. Het is in ieder geval dezelfde deur als op een foto uit de jaren 60 waarop ook nog te zien is dat hij op dat moment aan de buitenkant nog blank gelakt is. Nu is hij aan de buitenkant donkergroen. Ik verwacht niet dat ze hem in de eerste 30 jaar vervangen hebben.

Daarom vervang ik hem (buiten dat me dat zo 1500 euro kost) liever niet. De voordeur van de buren is net wat anders en wel ooit vervangen denk ik.
[..]

Met de verffohn en schuren moet het wel lukken denk ik, dan kan ik de deur ook laten hangen. Ik woon midden in het centrum dus een tijdelijke deur lijkt me niet zo handig. Ik bedoel ook meer hoe ik de deur het beste opnieuw kan afwerken. Voorbehandelen, welke lak etc.
Wij hebben de originele blanke deur er nog in zitten, dat vind ik zo ontzettend mooi voor een jaren 30 woning O+. Dus ik vind het enorm de moeite waard, ook al is het een rotklusje!
KuikenGuppy
pi_185734887
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 11:56 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wij hebben de originele blanke deur er nog in zitten, dat vind ik zo ontzettend mooi voor een jaren 30 woning O+. Dus ik vind het enorm de moeite waard, ook al is het een rotklusje!
Hebben jullie die deur zelf nog een keer gelakt toevallig? Ik twijfel of ik echt volledig blank moet hebben of dat je ook nog lakken hebt die de deur een bepaalde tint mee geven. Het kale hout ziet er nu toch anders uit dan die bekende meer gelig bruine jaren 30 deuren.
  woensdag 20 maart 2019 @ 12:23:40 #122
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185735169
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2019 12:06 schreef archito het volgende:

[..]

Hebben jullie die deur zelf nog een keer gelakt toevallig? Ik twijfel of ik echt volledig blank moet hebben of dat je ook nog lakken hebt die de deur een bepaalde tint mee geven. Het kale hout ziet er nu toch anders uit dan die bekende meer gelig bruine jaren 30 deuren.
Wij hebben er nog niks aan gedaan, dus aan mij heb je niks, sorry :+.
KuikenGuppy
pi_185744700
Ik bedacht me dat er wel erg weinig houtnerven zichtbaar waren. Blijkt dat ik op een plek begonnen ben waar ooit een nieuw plaatje in is gezet. Op de rand ging de verf er heel makkelijk af en is de oorspronkelijke kleur inclusief blanke lak zichtbaar. Alleen even bedenken wat ik met de nieuwe paneeltjes doe. Vervangen, met beits/olie/lak op kleur brengen of in een andere kleur schilderen.

De oorspronkelijke kleur is vrij donker maar wel mooi vind ik, dus ben wel van plan om deze linksom of rechtsom zichtbaar te maken!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 20 maart 2019 @ 19:14:49 #124
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185745122
Oh! Zo'n kleur heeft onze deur ook aan de binnenkant, de buitenkant is een stuk lichter geworden door de zon. Mooi hoor O+. Zou er iets onder dat paneeltje zitten? (Een raampje ofzo?)
KuikenGuppy
pi_185747009
quote:
1s.gif Op woensdag 20 maart 2019 19:14 schreef Burdie het volgende:
Oh! Zo'n kleur heeft onze deur ook aan de binnenkant, de buitenkant is een stuk lichter geworden door de zon. Mooi hoor O+. Zou er iets onder dat paneeltje zitten? (Een raampje ofzo?)
Ah oke! Ik had al het idee dat de traditionele kleur van een jaren 30 deur iets lichter is. Misschien dat als ik volgend jaar de buitenkant doe dat ook tegenkom. ;)

Ik denk niet dat er een raampje heeft gezeten, dat zit er al in het midden (zie foto hieronder). Ze hebben er wel een brievenbus in geprutst dus het middelste paneel is onder het raampje ook niet origineel. Boven het raampje wel.
Ik denk dat ze er aan de binnenkant een extra paneel op hebben gezet, hopelijk is de buitenkant wel helemaal origineel.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_185782658
De originele onderdelen heb ik nu kaal gekrabd maar moeten nog wel geschuurd worden.

In onderstaande foto zie je een detail van het raampje en de houtstructuur. Ik twijfel er nog over of ik het raampje weer gangbaar ga maken. Het heeft geen functie en waarschijnlijk tocht dat te veel, maar leuk is het wel. :D
Ter plaatse van de brievenbus is een dik stuk hout aangebracht met schroeven, niet heel fraai. Even bedenken hoe ik dat wat mooier kan maken.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En een totaal overzicht bij daglicht. Het liefst maak ik de gehele deur gewoon in zichtbaar hout, maar de structuur van de nieuwe panelen is anders dus even kijken hoe dat uitpakt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 22 maart 2019 @ 10:42:06 #127
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185782953
Nice O+.
Waar zat oorspronkelijk de brievenbus eigenlijk?
KuikenGuppy
  vrijdag 22 maart 2019 @ 10:48:39 #128
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185783074
Is het een optie om de panelen te vervangen door hetzelfde hout als de rest van de deur? (Merbau waarschijnlijk?)
KuikenGuppy
pi_185783652
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 10:42 schreef Burdie het volgende:
Nice O+.
Waar zat oorspronkelijk de brievenbus eigenlijk?
Naast de deur zit een natuursteen blok ingemetseld met een gleuf erin. In de gang zat op de rechter wand een houten kastje met deurtje in de muur gebouwd waar je de post dan uit kon halen.
In de gleuf zie je nu dat dat gat in de muur is dichtgemetseld en aan de binnenkant zitten nu cv leidingen in de weg. Het kastje heb ik bij de buren wel nog gezien. Erg leuk! Maar bij ons te ingewikkeld om in ere te herstellen. ;)
pi_185783669
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 10:48 schreef Burdie het volgende:
Is het een optie om de panelen te vervangen door hetzelfde hout als de rest van de deur? (Merbau waarschijnlijk?)
Zou een mogelijkheid zijn inderdaad. Binnenkort komt een meubelmaker waar ik altijd mijn hout haal even kijken. Ik ben benieuwd wat hij voor mogelijkheden ziet.

[ Bericht 1% gewijzigd door archito op 22-03-2019 13:49:53 ]
  Moderator vrijdag 22 maart 2019 @ 18:37:57 #131
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185790525
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 10:21 schreef archito het volgende:
In onderstaande foto zie je een detail van het raampje en de houtstructuur. Ik twijfel er nog over of ik het raampje weer gangbaar ga maken. Het heeft geen functie en waarschijnlijk tocht dat te veel, maar leuk is het wel. :D
Wij hebben ook zo'n raampje in de deur dat we open kunnen doen, zo'n raampje komt best wel van pas hoor. Je hoeft dan niet direct als er iemand aan de deur staat de gehele deur te openen, maar je kunt iemand eerst via het raampje te woord staan. Ook handig met collectes enzo.
Al is iedereen verrast als we alleen het raampje los doen en hallo zeggen.

Men verwacht dat niet geloof ik _O-

En iedereen die ons echt kent die loopt gewoon achterom die bellen niet aan ;)
pi_185840357
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 18:37 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wij hebben ook zo'n raampje in de deur dat we open kunnen doen, zo'n raampje komt best wel van pas hoor. Je hoeft dan niet direct als er iemand aan de deur staat de gehele deur te openen, maar je kunt iemand eerst via het raampje te woord staan. Ook handig met collectes enzo.
Al is iedereen verrast als we alleen het raampje los doen en hallo zeggen.

Men verwacht dat niet geloof ik _O-

En iedereen die ons echt kent die loopt gewoon achterom die bellen niet aan ;)
Haha wel grappig idd. Misschien ga ik het toch weer te openen maken. :)
pi_185840432
Alle originele (waarschijnlijk merbau) houten delen zijn nu schoon gemaakt. Bij de nieuwe delen gaat de verf er lastiger af. Het lijkt een soort aluplex, het is roder dan het standaard berkenmultiplex.

Nu heb ik dit product gevonden:
https://www.devoordeelmar(...)nbeits-zg-merbau-037

Zou ik daarmee het gewenste resultaat kunnen bereiken? Het lijkt me iig het proberen waard. Of is beits sowieso niet het goede product als ik daarna nog zijdeglans transparant wil aflakken?
pi_185854102
Als je een merbau kleurtje over merbau heen smeert wordt het wel erg donker.
pi_185856633
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 07:58 schreef seekelot het volgende:
Als je een merbau kleurtje over merbau heen smeert wordt het wel erg donker.
Ik ga uiteraard de beits aanbrengen op de nieuwere delen om die beter te matchen met de originele houten delen. ;) Uiteindelijk is het gewoon wat proberen omdat het sterk afhankelijk is van de ondergrond. Heb nu donker eiken geprobeerd (lijkt op teak), maar deze lijkt iets te rood. Zal straks een foto posten met een trapje van 1, 2 en 3 lagen.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 15:50:24 #136
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185860478
Naar mijn weten kan je niet over beits heen lakken.
Ben benieuwd naar je foto!
KuikenGuppy
pi_185860548
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 15:50 schreef Burdie het volgende:
Naar mijn weten kan je niet over beits heen lakken.
Ben benieuwd naar je foto!
Na wat speurwerk op internet lijkt het wel mogelijk te zijn. Maar ga na je tip wel een stukje voorzichtig uitproberen. ;) Ik schuur het geheel na beitsen goed op en gebruik dan transparante hoogglans of zijdeglans lak op waterbasis. De beits is ook op waterbasis. Dan zou de deur er weer fris uit moeten zien.
pi_185866893
Hieronder de beits proefjes. Ik zelf neig ernaar om deze kleur beits per laag op te brengen en te kijken hoe het uitpakt. Nu lijkt 2 lagen (smal strookje in het midden) een aardige optie.



  woensdag 27 maart 2019 @ 07:55:11 #139
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_185870557
Dat lijkt er idd erg op, ben benieuwd! *O*
KuikenGuppy
  Moderator woensdag 27 maart 2019 @ 08:51:45 #140
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_185871154
Lijkt er inderdaad heel veel op; ben benieuwd hoe de deur eruit komt te zien ^O^
pi_186215146
De deur is intussen bijna helemaal kaal. Volgende stap is beitsen. Ook de wand in de gang heeft een kleurtje gekregen en we hebben eindelijk wat aan de muur gehangen. Zelf gedroogde bloemen en bladeren en een spiegel. :)

Komende weken zijn we druk bezig met de tuin, daarover later meer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_186216681
Ziet er mooi uit zeg! Ook dat het een strook is en niet helemaal tot het plafond is geverfd. Wat een goed idee.
  zondag 14 april 2019 @ 19:37:19 #143
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_186218036
Mooi geworden! Ik vind het wel een inspiratiefoto :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
  zondag 14 april 2019 @ 19:37:32 #144
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186218039
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 17:20 schreef archito het volgende:
De deur is intussen bijna helemaal kaal. Volgende stap is beitsen. Ook de wand in de gang heeft een kleurtje gekregen en we hebben eindelijk wat aan de muur gehangen. Zelf gedroogde bloemen en bladeren en een spiegel. :)

Komende weken zijn we druk bezig met de tuin, daarover later meer.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hele gave styling zo in de gang! Wie neemt die beslissingen bij jullie?

Benieuwd naar jullie tuinplannen.
Resistance is futile.
pi_186219006
Ziet er goed uit. Die jaren 30 huizen hebben wel heel veel sfeer.
pi_186222137
Mooi hoor!
pi_186226719
Bedankt allemaal! Leuk om jullie reacties te lezen. :)

quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2019 19:37 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hele gave styling zo in de gang! Wie neemt die beslissingen bij jullie?

Benieuwd naar jullie tuinplannen.

Eigenlijk bepalen we alles samen. Mijn vriendin heeft de pech dat ze een man heeft gevonden die wel veel om inrichting geeft. :+

In de gang wilde ik bijvoorbeeld graag een kleur op de wand, vriendin bedacht een plantencollage. Ik wilde dat combineren met een spiegel en rekje en samen hebben we varianten gemaakt hoe de wand te kleuren. Volgens mij kwam de uiteindelijk gekozen oplossing niet van mij. ;) Een echte cocreatie dus. :D
We hebben de indeling van de wand zelfs even digitaal getekend zodat we konden schuiven met de lijstjes.

  maandag 15 april 2019 @ 10:32:27 #148
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_186227890
Wat een toffe kleur op de muur! Lekker sfeertje zo O+.
KuikenGuppy
pi_186446778
Lekker voorjaar dus tijd voor de tuin!

We hebben een stadstuintje van 40m2, dus niet heel groot maar wel groot genoeg om lekker in te kunnen zitten. De huidige tuin is bijna helemaal bestraat, wij willen dat een stuk duurzamer en groener maken voor een laag budget. Hieronder een plattegrond en twee foto’s van hoe de tuin er nu uitziet:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De schuur is rot en maken we meteen kleiner als we deze vervangen. Daarmee ontstaat er ruimte voor een grasveldje. In de hoek waar de klimplanten staan maken we een grote vaste hoekbank die overloopt in verhoogde borders. Deze ga ik opmetselen van de straatstenen die we op andere plekken weghalen. De tuintafel is een gelakte oude eettafel. Onder het keukenraam maak ik een nieuwe bloembak en brengen we een strook kiezels aan rond een buitenkraan en putje zodat het water beter weg kan lopen. Daarnaast maken we er ook een regenton bij zodat we in de zomer minder kraanwater gebruiken. Qua beplanting zal het een mix worden en houden we rekening met bijen, vlinders en vogels. De tuin ligt wel op het noorden dus ze moeten tegen schaduw en vochtige grond kunnen. Wordt vervolgd!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zaterdag 27 april 2019 @ 08:49:46 #150
277627 Seven.
We are Borg.
pi_186452449
Oh, nu snap ik jullie doorgangetje ineens!

Tuin met potentie, hele gave plannen!
Resistance is futile.
pi_186452846
Dat is wel lekker zo'n doorgangetje bij een stadshuis. Hoef je de fietsen niet op straat te laten staan, of in beugels in de gang o.i.d. Allerlei dergelijke schijnconstructies al langs zien komen in mijn leven.

Goed idee trouwens om beduidend meer groen in je tuintje te hebben.
  zaterdag 27 april 2019 @ 10:44:22 #152
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_186453804
Fijn een gazonnetje O+ vind je het alleen niet jammer dat je zo gras niet vanuit je huis kunt zien?
En heb je al planten op het oog voor de nieuwe tuin?
KuikenGuppy
pi_186457842
Àls je de stapstenen een beetje opschuift, kan je de twee fietsen wat makkelijker in de schuur zetten (het moet immers met een draai) en dan stapel je de stoelen in de punt naast de deur.

Ik zou hem zelf een steen dieper gemaakt hebben.

Muizen kunnen niet tegen pepermuntlucht. Dus als je roosters of kieren naar de tussenruimtes hebt, heeft het zin om af en toe pepermuntolie te verstuiven in het hele huis. Je zal het zelf waarschijnlijk ook niet leuk vinden. In elk geval aan het einde van de zomer, als ze warme plekjes gaan zoeken. Misschien 1x per kwartaal om ze bij voorbaat te ontmoedigen. Daarmee voorkom je ook dat ze zwaar gif de natuur in dragen als ze ergens buiten dood gaan en door aasdieren gevonden worden.
  zaterdag 27 april 2019 @ 21:32:54 #154
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_186466358
Mooie plannen! Kleine tip m.b.t. het gazon: je tuin ligt op het noorden. Dat betekent veel schaduw en niet iedere grassoort kan daar even goed tegen... In een tuincentrum kun je dan ook beter kiezen voor graszaad dat geschikt is voor schaduw. Idem als je voor zoden kiest :)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_186475014
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 09:33 schreef seekelot het volgende:
Dat is wel lekker zo'n doorgangetje bij een stadshuis. Hoef je de fietsen niet op straat te laten staan, of in beugels in de gang o.i.d. Allerlei dergelijke schijnconstructies al langs zien komen in mijn leven.

Goed idee trouwens om beduidend meer groen in je tuintje te hebben.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 08:49 schreef Seven. het volgende:
Oh, nu snap ik jullie doorgangetje ineens!

Tuin met potentie, hele gave plannen!
Haha, zo'n gangetje dus. ;)

Voor de fietsen is het idd erg handig! De buren gebruiken het gangetje niet dus wij zetten de fietsen en kliko's gewoon in het gangetje net achter de poort, scheelt weer een stuk lopen.
pi_186475038
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 april 2019 10:44 schreef Burdie het volgende:
Fijn een gazonnetje O+ vind je het alleen niet jammer dat je zo gras niet vanuit je huis kunt zien?
En heb je al planten op het oog voor de nieuwe tuin?
Misschien wel jammer, maar in het stuk achter de tuindeuren is het erg smal dus lastig om in te delen. We hebben de zitbank ook tpv het gras getekend maar dat leverde niet veel op. En met de nieuwe borders en klimplanten is het uitzicht ook aardig groen. :)

We hebben gisteren tijdens het slechte weer met Koningsdag al een eerste auto vol met planten gehaald. Ik zal binnenkort foto's posten met de plantensoorten. :)

[ Bericht 11% gewijzigd door archito op 28-04-2019 12:57:36 ]
pi_186475080
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 13:39 schreef Teslynd het volgende:
Àls je de stapstenen een beetje opschuift, kan je de twee fietsen wat makkelijker in de schuur zetten (het moet immers met een draai) en dan stapel je de stoelen in de punt naast de deur.

Ik zou hem zelf een steen dieper gemaakt hebben.

Muizen kunnen niet tegen pepermuntlucht. Dus als je roosters of kieren naar de tussenruimtes hebt, heeft het zin om af en toe pepermuntolie te verstuiven in het hele huis. Je zal het zelf waarschijnlijk ook niet leuk vinden. In elk geval aan het einde van de zomer, als ze warme plekjes gaan zoeken. Misschien 1x per kwartaal om ze bij voorbaat te ontmoedigen. Daarmee voorkom je ook dat ze zwaar gif de natuur in dragen als ze ergens buiten dood gaan en door aasdieren gevonden worden.
Goeie tips! We hadden nu rechts planken bedacht om oud papier en plastic op te slaan, maar misschien is een alternatieve indeling nog beter. Daar ga ik nog op schetsen. Ik verbouw de bestaande schuur en haal er 1 rij golfplaten en 1 dakbalk af, dus die diepte wil ik aanhouden.

We zijn nu een maandje van de muizen af, ik zal in het najaar je tip gebruiken!
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 april 2019 21:32 schreef Goverman het volgende:
Mooie plannen! Kleine tip m.b.t. het gazon: je tuin ligt op het noorden. Dat betekent veel schaduw en niet iedere grassoort kan daar even goed tegen... In een tuincentrum kun je dan ook beter kiezen voor graszaad dat geschikt is voor schaduw. Idem als je voor zoden kiest :)
Klopt! Ben al op zoek naar schaduwgraszoden, want ook schaduwgraszaad zal maar langzaam groeien met weinig zon.
pi_186493982
Jullie zitten boordevol goede ideeën, archito! De gang is mooi geworden, fris maar passend bij het huis. En de plattegrond van de tuin ziet er veelbelovend uit! Je mag zo een plattegrond voor mijn tuin maken. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_186984209
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2019 11:43 schreef Claudia_x het volgende:
Jullie zitten boordevol goede ideeën, archito! De gang is mooi geworden, fris maar passend bij het huis. En de plattegrond van de tuin ziet er veelbelovend uit! Je mag zo een plattegrond voor mijn tuin maken. :Y)
Bedankt nog! Inmiddels al plannen voor de tuin? ;)
We zijn intussen druk bezig met de tuin. Ik ben begonnen met het verwijderen van de bestrating en het metselen van de muurtjes voor de tuinbank en borders. Daardoor konden we de eerste planten er al in zetten zodat deze het groeiseizoen nog mee kunnen pakken.

Een foto van de verschillende planten zoals beloofd. We houden wel van planten die wat verwilderen, geen netjes geknipte vormen dus. :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De border aan het eind van de korte bank. De voorkant heb ik met cement afgesmeerd om te kijken of dat iets is. Ik probeer het zo strak mogelijk te maken en dan schilderen we het waarschijnlijk in een donkerdere grijstint. Dit doen we dan op dezelfde hoogte ook op de witte muur van de keuken zodat dit minder snel vervuild.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De schuur kleiner en daarmee de tuin groter maken. Gelukkig zit er geen asbest in.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dit leuke apparaatje heb ik gekocht om de tuinbank te gaan maken, dat scheelt me veel tijd en moeite. :Y
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator maandag 20 mei 2019 @ 18:48:41 #160
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_186987769
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 15:16 schreef archito het volgende:

[..]

Bedankt nog! Inmiddels al plannen voor de tuin? ;)
We zijn intussen druk bezig met de tuin. Ik ben begonnen met het verwijderen van de bestrating en het metselen van de muurtjes voor de tuinbank en borders. Daardoor konden we de eerste planten er al in zetten zodat deze het groeiseizoen nog mee kunnen pakken.

Een foto van de verschillende planten zoals beloofd. We houden wel van planten die wat verwilderen, geen netjes geknipte vormen dus. :P
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De border aan het eind van de korte bank. De voorkant heb ik met cement afgesmeerd om te kijken of dat iets is. Ik probeer het zo strak mogelijk te maken en dan schilderen we het waarschijnlijk in een donkerdere grijstint. Dit doen we dan op dezelfde hoogte ook op de witte muur van de keuken zodat dit minder snel vervuild.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De schuur kleiner en daarmee de tuin groter maken. Gelukkig zit er geen asbest in.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dit leuke apparaatje heb ik gekocht om de tuinbank te gaan maken, dat scheelt me veel tijd en moeite. :Y
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lekkere vorderingen; vind de bloembakken nu al erg leuk ogen zo ^O^
Mooie plantjes erbij.. !

Bijna het halve tuincentrum leeg gekocht zeker :P ;)
pi_187035391
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2019 18:48 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Lekkere vorderingen; vind de bloembakken nu al erg leuk ogen zo ^O^
Mooie plantjes erbij.. !

Bijna het halve tuincentrum leeg gekocht zeker :P ;)
Haha, er gaan verrassend veel planten in zo'n klein tuintje. ;)

Vandaag heb ik het hout opgehaald voor de tuinbank. Meteen maar even een proefopstelling gemaakt om te kijken hoe dat zit en hoe het eruit komt te zien.

De rugleuning wordt uiteindelijk 30 cm hoog en schuin. Zelf ben ik erg tevreden over het meranti hout. Weinig tekening en een mooie roodbruine kleur!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 23 mei 2019 @ 09:36:42 #162
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187042521
Wauw, wordt nu al mooi! Sowieso was het al een tuin met veel potentie, bepaald geen standaard vinextuin!
Resistance is futile.
  donderdag 23 mei 2019 @ 10:05:19 #163
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187042866
Leuk hoor archito :D
KuikenGuppy
pi_187059734
quote:
1s.gif Op donderdag 23 mei 2019 10:05 schreef Burdie het volgende:
Leuk hoor archito :D
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2019 09:36 schreef Seven. het volgende:
Wauw, wordt nu al mooi! Sowieso was het al een tuin met veel potentie, bepaald geen standaard vinextuin!
Thanks!
Dat ingebouwd zijn tussen oude muren, klimplanten en allerlei verschillende aanbouwen heeft wel typisch iets stads wat het inderdaad niet bepaald standaard vinex maakt. :)

Ik hoop met hemelvaart lekker te kunnen klussen dus daarna volgt een grotere update!
pi_187065849
Archito, wat wordt het bankje geweldig!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 24 mei 2019 @ 21:19:30 #166
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_187070506
Leuk idee!
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_187128468
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 16:28 schreef Claudia_x het volgende:
Archito, wat wordt het bankje geweldig!
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 mei 2019 21:19 schreef monsterd. het volgende:
Leuk idee!
Dank! Het bedenken is makkelijker dan het uitvoeren kom ik achter. :|W
Maar uiteindelijk gaat het wel lukken. Komende weekend hoop ik een heel eind te komen.

Jullie mogen raden in welke maand we een 20-30 jaar oude oven, koelkast en diepvries hebben verruild voor een nieuwe oven en Amerikaanse koelkast. :D



Het gasverbruik viel ook niet tegen. In november hebben we de spouw laten isoleren. Niet direct terug te zien in de grafiek maar we kregen wel 600 euro terug van de energiemaatschappij. :)

pi_187128487
Heb je een tip voor een bedrijf om de spouw te laten isoleren? Wij moeten dat ook nog doen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187130059
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 11:01 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je een tip voor een bedrijf om de spouw te laten isoleren? Wij moeten dat ook nog doen.
Ik heb helaas slechte ervaringen met een bedrijf. Maar public shaming doe ik liever niet, zal je een DM sturen. ;)
pi_187197092
Afgelopen twee dagen veel kunnen doen aan de tuinbank.
Komende dagen moet ik de laatste planken nog vastzetten, de bloembakken cementstucen, het cementstuc donkergrijs schilderen en de houten randen van de bloembakken maken. Op de foto’s liggen daar wat losse planken voor het idee.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De tafel is overigens een oude eettafel die we hebben gekregen en 2 keer in de lak hebben gezet. Zo is het een uitdaging geworden om dingen her te gebruiken en de tuin een goedkope make over te geven. :)
pi_187493510
De bank is nog niet helemaal af, maar intussen ben ik aan de schuur begonnen. Zodra die af is kan ik komend weekend het gras gaan leggen dus de schuur heeft even voorrang.

Na het slopen van de oude voorkant en het verwijderen van de voorste rij golfplaten kon de opbouw beginnen. Ik heb gekozen voor 140mm Douglas planken met 7mm voeg. Voor de deuren gebruik ik zwarte gehengen en een zwarte boerenklink. De planken ga ik nog beitsen in monumentengroen, dezelfde kleur als alle kozijnen en deuren van het huis. Voor de dubbele poort heb ik twee hardhouten palen ingegraven zodat deze niet rotten en de poorten stevig hangen.

De eerste planken


De poort uitgelegd op de grond, tussen de horizontale komen nog schuine planken


De gehele wand. De poorten moest ik lager maken omdat ze dan onder de oude dakbalk door kunnen draaien. Daar willen we een klimplant op laten groeien en misschien nog een hangstoel/schommel aan hangen. Boven de deuren komen nog vaste plankjes in hetzelfde ritme waar ook de dakgoot op geschroefd kan worden.


De border links hebben we opgeruimd en alvast wat aangepland, de roos blijft natuurlijk staan. :) Rechts komt nog een regenton in de hoek.
pi_187493900
Dat ziet er heel mooi uit! Haast zonde om te beitsen, maar ook dat gaat vast prachtig worden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 18 juni 2019 @ 23:08:01 #173
5428 crew  miss_sly
pi_187494221
Ik vind die tuinbank met de bloembakken en dat groen heel leuk O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_187494406
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 23:08 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind die tuinbank met de bloembakken en dat groen heel leuk O+
Dank je! Binnenkort de update met het eindresultaat, de zitkussens op maat zijn inmiddels besteld. ;)

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2019 22:57 schreef Claudia_x het volgende:
Dat ziet er heel mooi uit! Haast zonde om te beitsen, maar ook dat gaat vast prachtig worden.
Vond ik eerst ook een beetje, maar heb de eerste laag er toch op gedaan vanavond. :P Douglas vergrijst best snel en in combinatie met het hardhout van de tuinbank vond ik dat niet zo mooi. Ben zelf ook nog wel benieuwd naar hoe het eruit komt te zien!
  woensdag 19 juni 2019 @ 00:19:46 #175
4330 PJ
Tja.....
pi_187495427
Kijk ook nog even naar restol houtolie (gebruiken ze in noorwegen op de houten huizen). Wordt a. heel mooi en b. scheelt je nu en in toekomst hoop schuurwerk.
pi_187498760
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 00:19 schreef PJ het volgende:
Kijk ook nog even naar restol houtolie (gebruiken ze in noorwegen op de houten huizen). Wordt a. heel mooi en b. scheelt je nu en in toekomst hoop schuurwerk.
Voor de schuur of tuinbank? De schuur staat al in de beits en de bank in de olie. ;)
  woensdag 19 juni 2019 @ 11:15:49 #177
4330 PJ
Tja.....
pi_187499529
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 10:25 schreef archito het volgende:

[..]

Voor de schuur of tuinbank? De schuur staat al in de beits en de bank in de olie. ;)
De schuur.
pi_187556252
Groen en gras!

De plankjes boven de deuren van de schuur maak ik later, ik heb eerst de rest geschilderd zodat ik daarna het gras kon leggen. Ik ben wel tevreden met de kleur. :) Binnen in de schuur heb ik wandrekken gemaakt met planken, links is de schuur 2,2 meter diep en rechts 1 meter. Dus nog steeds aardig wat ruimte.



Graszoden leggen




En meteen goed sproeien! Hopelijk gaat het gras de hittegolf overleven. :p
De tegels liggen nog niet helemaal recht, ik moet ze ook nog wat vaster liggen met wit zand zodra het gras is vastgegroeid.
pi_187557254
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2019 11:01 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je een tip voor een bedrijf om de spouw te laten isoleren? Wij moeten dat ook nog doen.
takkenkamp. kan je wel een link sturen voor m'n ervaring
pi_187557828
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 juni 2019 21:50 schreef archito het volgende:
Groen en gras!

De plankjes boven de deuren van de schuur maak ik later, ik heb eerst de rest geschilderd zodat ik daarna het gras kon leggen. Ik ben wel tevreden met de kleur. :) Binnen in de schuur heb ik wandrekken gemaakt met planken, links is de schuur 2,2 meter diep en rechts 1 meter. Dus nog steeds aardig wat ruimte.

[ afbeelding ]

Graszoden leggen
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En meteen goed sproeien! Hopelijk gaat het gras de hittegolf overleven. :p
De tegels liggen nog niet helemaal recht, ik moet ze ook nog wat vaster liggen met wit zand zodra het gras is vastgegroeid.
[ afbeelding ]
Nu al mooi!
  zondag 23 juni 2019 @ 08:15:13 #181
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187560378
Gras O+.
KuikenGuppy
  zondag 23 juni 2019 @ 08:16:15 #182
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187560382
Wat een verschil maakt dat meteen he?!
KuikenGuppy
  zondag 23 juni 2019 @ 08:39:49 #183
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187560462
Mooi archito! Wat een impact :) . Zitten jullie van de week lekker buiten te chillen?
Resistance is futile.
pi_187560990
Een enorm verschil idd, de tuin voelt ineens een heel stuk verder af. Komende weken de puntjes op de i zetten.

quote:
2s.gif Op zondag 23 juni 2019 08:39 schreef Seven. het volgende:
Mooi archito! Wat een impact :) . Zitten jullie van de week lekker buiten te chillen?
De bank staat in de schaduw dus dat is wel lekker met 35 graden. :P Maar we hebben nog niet zo'n fijne relaxplek als jullie hebben, dus daar moeten we nog eens goed over nadenken! ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door archito op 23-06-2019 09:56:01 ]
  zondag 23 juni 2019 @ 09:54:56 #185
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187561035
Vraagje, heb je een wals gebruikt bij het leggen van de zoden? Ik wil deze week bij ons in de tuin gras leggen en twijfel of een wals echt nodig is.
KuikenGuppy
pi_187561064
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2019 09:54 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, heb je een wals gebruikt bij het leggen van de zoden? Ik wil deze week bij ons in de tuin gras leggen en twijfel of een wals echt nodig is.
Omdat het een klein stukje is hebben we de ondergrond met onze voeten aangestampt. Maar alles helemaal vlak krijgen was toch nog best lastig. Met een grote balk hebben we het ook nog afgereid.
  zondag 23 juni 2019 @ 09:59:54 #187
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_187561085
Ik had elders al gevonden dat het idd met een plank ook kan. Het is hier ongeveer 25m2, dus ik ga het ook maar zo proberen :).
Ziet er bij jou toch best strak uit zo!
KuikenGuppy
pi_187561438
quote:
-knip- bouwen van de schuur.
Nice! Erg mooi hout ook. Heb je die deur aan de binnenkant geschroefd? En ook houtlijm gebruikt? Mijn deur begint vanaf de onderkant steeds meer te rotten dus moet ook eens aan de slag :)
  Moderator zondag 23 juni 2019 @ 10:52:34 #189
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_187561510
Dat is best gaaf geworden zo ! Dat stukje gras maakt het ook helemaal af ! ^O^ *O*

Wel blijven sproeien hé, anders is het eind deze week iets minder groen denk ik :+
pi_187561601
Heel aangenaam, zo'n stukje gras. ^O^

Heb je ook een foto van verderaf om de impact op de rest van de tuin te zien?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187582955
quote:
1s.gif Op zondag 23 juni 2019 10:47 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Nice! Erg mooi hout ook. Heb je die deur aan de binnenkant geschroefd? En ook houtlijm gebruikt? Mijn deur begint vanaf de onderkant steeds meer te rotten dus moet ook eens aan de slag :)
De deur heb ik inderdaad aan de binnenkant geschroefd. Op 3 horizontale planken met 2 diagonalen ertussen. De gehengen heb ik in lijn met de schroeven van de andere planken geschroefd. ;)
pi_187582981
Dank allen! De sproeier draait inderdaad overuren deze week. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2019 10:59 schreef Claudia_x het volgende:
Heel aangenaam, zo'n stukje gras. ^O^

Heb je ook een foto van verderaf om de impact op de rest van de tuin te zien?
U vraagt, wij draaien. ;)

  maandag 24 juni 2019 @ 18:25:20 #193
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_187583662
Echt een leuke stadstuin is het geworden ^O^
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_187585747
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 18:00 schreef archito het volgende:
Dank allen! De sproeier draait inderdaad overuren deze week. ;)
[..]

U vraagt, wij draaien. ;)

[ afbeelding ]
Je moet de voor-foto's er eigenlijk even bij zetten. Wat een geweldig verschil!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187588142
Dank je! :)

Het was dit. ;)

  dinsdag 25 juni 2019 @ 21:05:26 #196
149959 SQ
snelle trees
pi_187604712
Wat een knus tuintje zo!
Ik vote voor nog wat partylights :7
disclaimer
  dinsdag 25 juni 2019 @ 22:17:30 #197
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_187606869
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 22:12 schreef archito het volgende:
Dank je! :)

Het was dit. ;)

[ afbeelding ]
Wow, wat een verschil O+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Moderator dinsdag 25 juni 2019 @ 22:38:00 #198
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  dinsdag 25 juni 2019 @ 22:44:49 #199
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_187607788
Wauw, wat onwijs leuk geworden! O+
***
pi_187612103
Thanks allemaal! :D

quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2019 21:05 schreef Stormqueen het volgende:
Wat een knus tuintje zo!
Ik vote voor nog wat partylights :7
Die liggen al een half jaar klaar. :+
pi_187615166
Ik ben vooral serieus onder de indruk van de bank.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187618015
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2019 18:00 schreef archito het volgende:
Dank allen! De sproeier draait inderdaad overuren deze week. ;)
[..]

U vraagt, wij draaien. ;)

[ afbeelding ]
Wauw, zo leuk!
pi_187689507
Wat een toffe reacties allemaal, leuk! :D

Afgelopen weekend hebben we flink opgeruimd dus tijd voor een fotorondje. Jullie hadden nog een aantal foto’s van mij tegoed. *O* Een rondje vanaf de voordeur, naar de wc en door de keuken naar de bijkeuken:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De situatie voor/tijdens de verbouwing van toilet en bijkeuken:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 2% gewijzigd door archito op 30-06-2019 22:56:44 ]
pi_187689574
Het lijken wel foto's uit een woontijdschrift! O+ Al doe ik daar jullie interieur misschien zelfs tekort mee.

Ik wou jullie toiletrolhouder ook, maar m'n lief vond 'em te duur en uit de reviews maakte ik op dat het wisselen van een toiletrol onhandig was. Laat me raden: jullie zijn er heel blij mee? :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 30 juni 2019 @ 22:02:47 #205
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_187689586
Wow _O_ _O_ O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_187689689
En je moet ook hier de voor-foto's bij plaatsen, joh! Je hebt de bijkeuken gewoon zelf gemaakt - ik vind 'em nog toffer dan je 'echte' keuken. _O_
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_187689947
Respect! Heel mooi!
  zondag 30 juni 2019 @ 22:24:31 #208
149959 SQ
snelle trees
pi_187690073
Prachtig hoor!
disclaimer
pi_187690114
Wow, heel mooi! Qua kamerindeling is het precies het oude jaren 30 huis van m'n (helaas gestorven) oma maar jullie hebben het op een fantastische wijze naar de moderne tijd getrokken met hele subtiele maar mooie verwijzingen naar het verleden (de traploper bijvoorbeeld ). Mijn complimenten!
pi_187690929
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 22:02 schreef Claudia_x het volgende:
Het lijken wel foto's uit een woontijdschrift! O+ Al doe ik daar jullie interieur misschien zelfs tekort mee.

Ik wou jullie toiletrolhouder ook, maar m'n lief vond 'em te duur en uit de reviews maakte ik op dat het wisselen van een toiletrol onhandig was. Laat me raden: jullie zijn er heel blij mee? :Y)
:D

Wij twijfelden alleen over helemaal zwart of hout met messing. ;)
Maar tot nu toe weinig problemen gehad met de rol verwisselen, wel oppassen dat we de muur niet beschadigen omdat we natuurlijk geen tegels hebben.

Ik heb twee oude foto’s toegevoegd aan de post om de vergelijking te kunnen maken!
pi_187690977
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 22:26 schreef HollyMcClane het volgende:
Wow, heel mooi! Qua kamerindeling is het precies het oude jaren 30 huis van m'n (helaas gestorven) oma maar jullie hebben het op een fantastische wijze naar de moderne tijd getrokken met hele subtiele maar mooie verwijzingen naar het verleden (de traploper bijvoorbeeld ). Mijn complimenten!
Dank! Precies wat we voor ogen hadden. :)
Onze meubels zijn ook een mix van oud en nieuw, dus dat sluit er mooi op aan.
  maandag 1 juli 2019 @ 07:22:32 #212
4330 PJ
Tja.....
pi_187693455
Welke kleur en verfsoort is het houtwerk van bv de lambrisering?
  maandag 1 juli 2019 @ 07:24:10 #213
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_187693460
Heel mooi! Ik vind de keukenwand ook wanazinnig! :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_187693996
Wat een heerlijk huis, fijne sfeer. Er gaat toch maar niks boven die jaren 30 bouw!
pi_187694414
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 07:22 schreef PJ het volgende:
Welke kleur en verfsoort is het houtwerk van bv de lambrisering?
De lambrisering en wanden zijn RAL 9016, net wat frisser en moderner dan 9010.
Het houtwerk is zijdeglans op waterbasis, uiteindelijk lijkt het meer mat dan zijdeglans. (door de waterbasis) De deuren in de gang zijn ook RAL 9016, in de woonkamer en keuken zijn ze heel licht grijs waarbij de kozijnen hoogglans en deuren zijdeglans zijn. Ook hier lijkt dat eerder zijdeglans en mat.
pi_187695091
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 07:24 schreef monsterd. het volgende:
Heel mooi! Ik vind de keukenwand ook wanazinnig! :D
Thanks!

quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2019 09:07 schreef seekelot het volgende:
Wat een heerlijk huis, fijne sfeer. Er gaat toch maar niks boven die jaren 30 bouw!
Eens! Het verbouwen is een uitdaging omdat alles scheef is en je van allerlei onverwachte dingen tegenkomt, maar dat maakt het ook juist leuk. :)
  Moderator maandag 1 juli 2019 @ 11:22:17 #217
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_187695581
Ziet er top uit Archito!
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 1 juli 2019 @ 12:41:08 #218
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187696935
*O* *O* *O*

Geweldige foto's, nu nog een youtube ronleiding :@
Resistance is futile.
pi_187700009
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2019 22:06 schreef Claudia_x het volgende:
En je moet ook hier de voor-foto's bij plaatsen, joh! Je hebt de bijkeuken gewoon zelf gemaakt - ik vind 'em nog toffer dan je 'echte' keuken. _O_
na dit te lezen ging ik nog even terug naar de foto's. Ik dacht dat dat de keuken was :o

Ziet er inderdaad super uit! Mooie kleur kasten ook.
pi_187766023
de kussens zijn binnen! 8-)

pi_187938142
Gewoon een fancy foto omdat dat leuk is. :+
We kunnen nu vanuit ons bed het glas in lood in de spiegel zien. :D

  maandag 15 juli 2019 @ 18:35:17 #222
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187938783
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2019 15:13 schreef archito het volgende:
de kussens zijn binnen! 8-)

[ afbeelding ]
Mooi! Ik had je update gemist maar echt supercool geworden.
Resistance is futile.
  maandag 15 juli 2019 @ 18:36:42 #223
277627 Seven.
We are Borg.
pi_187938809
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 17:46 schreef archito het volgende:
Gewoon een fancy foto omdat dat leuk is. :+
We kunnen nu vanuit ons bed het glas in lood in de spiegel zien. :D

[ afbeelding ]
En die ook, prachtig!
Resistance is futile.
pi_187939074
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 17:46 schreef archito het volgende:
Gewoon een fancy foto omdat dat leuk is. :+
We kunnen nu vanuit ons bed het glas in lood in de spiegel zien. :D

[ afbeelding ]
Heel gaaf!
  Moderator maandag 15 juli 2019 @ 19:38:13 #225
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  maandag 15 juli 2019 @ 19:52:14 #226
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_187940133
Ik word helemaal vrolijk van je tuin :D
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_188557839
Bedankt allemaal nog!

We hebben een maand door de VS gereisd deze zomer, dus we hebben weer wat nieuwe plannen gemaakt. :+

We sluiten nog steeds niet uit dat we gaan verhuizen als we een perfect huis tegenkomen, maar voorlopig gaan we gewoon lekker door met klussen en checken we funda regelmatig.

Voor dit najaar op de planning:

Plafonds 3 slaapkamers op de verdieping vervangen
In 2 kamers zit nog het oude zachtboard plafond (brandgevaarlijk) en in de derde slaapkamer ben ik door het plafond gezakt tijdens de muizenjacht. :')
Ik wil het meteen muisproof maken, glaswol tussen de balken stoppen (kost weinig en kan nooit kwaad) en glad afwerken. In 1 kamer is nog een soort vakverdeling (3 bij 3 vakken) aanwezig met houten regels, dat lijkt me wel leuk om in alledrie de kamers te maken. Het doet typisch jaren 30 aan maar kan er weinig over vinden op internet.

Draaiende delen kozijnen slaapkamers laten vervangen
Aan de voorkant zit oud dubbel glas en in onze slaapkamer zelfs enkel glas. Voor fatsoenlijk dubbel glas is het vervangen van de raamdelen het beste. Daarmee kan er meteen een fatsoenlijke kierdichting gemaakt worden wat ook veel tocht en geluid scheelt. De kozijnen zijn nog prima dus wil ik het liefste behouden. Ik wil geluidswerend HR++ glas toepassen omdat we als bewoners van een dorpscentrum aardig wat geluiden van uitgaans- en winkelend publiek meekrijgen.

Kelderkast opknappen
We hebben onder de trap, naast de wc een kelderkast zitten. Deze ligt een meter lager dan de begane grond en heeft dus een trap. Het deel onder de trap is 90cm breed en bijna 2 meter lang gok ik, er is ook nog een gedeelte onder de gang van 1 meter hoog en een zelfde oppervlakte.

Het plan is om het laminaat (:')) van het plafond te halen en glad te stuccen en het bestaande stucwerk op de wanden te herstellen. Daarnaast komt er een spotje als verlichting, bouw ik links van de deur een ondiepe voorraadkast en vernieuw ik de bestaande planken. Onder de planken wil ik led strips toepassen. De trap wordt zwart, passend bij de geschilderde dorpels in de gang.

Een prachtig plaatje bij dit verhaal:


Langere termijn:

-gehele zolder aanpakken
- badkamer vervangen
- platdak vervangen
- keuken en vloer begane grond vervangen
  woensdag 21 augustus 2019 @ 17:17:33 #228
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188558686
Genoeg te doen nog :D.
Ik zal eens foto's van onze plafonds maken, die zijn zoals jij omschrijft ;). Typisch jaren 30 idd.
Ik ben benieuwd naar je kelderkast plannen (eigenlijk naar alles :+).
KuikenGuppy
pi_188559621
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:17 schreef Burdie het volgende:
Genoeg te doen nog :D.
Ik zal eens foto's van onze plafonds maken, die zijn zoals jij omschrijft ;). Typisch jaren 30 idd.
Ik ben benieuwd naar je kelderkast plannen (eigenlijk naar alles :+).
Dat zou fijn zijn! Hoe meer voorbeelden ik heb, hoe beter ik een beeld heb van de stijl en opties.
pi_188807417
De kelderkast schiet al aardig heb. Ik heb het plafond vervangen, gestucadoord en geschilderd. En ook het inbouwspotje gemaakt en tijdelijk aangesloten.
Komende week het hout bestellen voor de planken en kast. Ik ga voor multiplex wat ik gewoon blank laat.



Vorige week waren we op een brocante markt en liepen we net een plantentafeltje mis waar ik al lang naar op zoek was. Mooi strak en fragiel. Werd net door een vrouw voor onze neus weggepikt, volgens mij zag ze dat wij interesse hadden. :(

Blijkt er nog een leuk plantentafeltje bij mijn schoonouders te staan wat van de overgrootmoeder van mijn vriendin is geweest. Stond een beetje weg te rotten dus we konden het zo meenemen! Meteen opgeknapt en in de kleur van de muur geverfd. (Hadden we nog staan van de plinten)





En ook eindelijk een bijpassend haakje gevonden voor het handdoekje in de toilet. Mat zwart en blind bevestigd. ;)

  donderdag 5 september 2019 @ 22:25:40 #231
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188807442
Netjes hoor! Goed bezig *O*.
KuikenGuppy
  vrijdag 6 september 2019 @ 08:28:30 #232
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188810649
Je plantentafeltje O+
Resistance is futile.
pi_188816894
Ja, dat plantentafeltje is echt goed gespot!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 6 september 2019 @ 20:18:03 #235
149959 SQ
snelle trees
pi_188820205
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2019 17:46 schreef archito het volgende:
Gewoon een fancy foto omdat dat leuk is. :+
We kunnen nu vanuit ons bed het glas in lood in de spiegel zien. :D

[ afbeelding ]
Oh wauw, wat een prachtig raam zeg O+!
disclaimer
  Moderator zaterdag 7 september 2019 @ 19:19:25 #236
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_188836719
Leuk tafeltje ! :) Nette kelderkast ook zo; stukken beter dan dat het was.
Handig hé huizen met zo'n kelder :Y
pi_188842135
Thanks allemaal! :)

quote:
0s.gif Op zaterdag 7 september 2019 19:19 schreef Vonkenboer het volgende:
Leuk tafeltje ! :) Nette kelderkast ook zo; stukken beter dan dat het was.
Handig hé huizen met zo'n kelder :Y
Ja inderdaad, door die trap en de lage ruimte onder de gang kunnen we er echt veel spullen kwijt. Alleen nog even die extra planken maken om alles op te zetten. :P
pi_188842158
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 september 2019 20:18 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Oh wauw, wat een prachtig raam zeg O+!
Ik word er nog steeds elke ochtend blij van! :) Vanaf de straat ziet dat raam er 's avonds in het donker ook wel leuk uit als op de overloop het licht aan is.
pi_188917826
Intussen is het gelukt vaklui te vinden om de plafonds in de slaapkamers te vervangen. In de tweede week van oktober staat het halve huis weer op z'n kop. :O

Ik heb een tekeningetje gemaakt om te kijken hoe ik de vakverdeling ga maken daarna. Mijn idee is nu om het bestaande te imiteren en een kleinere verdeling rond de lamp toe te voegen. Wat vinden jullie?

Bestaande situatie


Ontwerp
pi_188917869
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 21:32 schreef archito het volgende:
Intussen is het gelukt vaklui te vinden om de plafonds in de slaapkamers te vervangen. In de tweede week van oktober staat het halve huis weer op z'n kop. :O

Ik heb een tekeningetje gemaakt om te kijken hoe ik de vakverdeling ga maken daarna. Mijn idee is nu om het bestaande te imiteren en een kleinere verdeling rond de lamp toe te voegen. Wat vinden jullie?

Bestaande situatie
[ afbeelding ]

Ontwerp
[ afbeelding ]
Leuk idee! Maar ik zou dit alleen doen als je zeker weet dat je de lamp nooit op een ander punt op wil hangen. Bij slaapkamers zal dat denk ik geen probleem zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 12 september 2019 @ 21:39:16 #241
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_188917932
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 21:32 schreef archito het volgende:
Intussen is het gelukt vaklui te vinden om de plafonds in de slaapkamers te vervangen. In de tweede week van oktober staat het halve huis weer op z'n kop. :O

Ik heb een tekeningetje gemaakt om te kijken hoe ik de vakverdeling ga maken daarna. Mijn idee is nu om het bestaande te imiteren en een kleinere verdeling rond de lamp toe te voegen. Wat vinden jullie?

Bestaande situatie
[ afbeelding ]

Ontwerp
[ afbeelding ]
Ja, 1000% mee eens O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 12 september 2019 @ 23:06:43 #242
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188919248
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 21:32 schreef archito het volgende:
Intussen is het gelukt vaklui te vinden om de plafonds in de slaapkamers te vervangen. In de tweede week van oktober staat het halve huis weer op z'n kop. :O

Ik heb een tekeningetje gemaakt om te kijken hoe ik de vakverdeling ga maken daarna. Mijn idee is nu om het bestaande te imiteren en een kleinere verdeling rond de lamp toe te voegen. Wat vinden jullie?

Bestaande situatie
[ afbeelding ]

Ontwerp
[ afbeelding ]
Die kleinere verdeling zou ik zelf niet voor kiezen, ik zou het bestaande lijstwerk nabootsen of kiezen voor een bestaand jaren 30 ontwerp.
KuikenGuppy
  donderdag 12 september 2019 @ 23:12:19 #243
149959 SQ
snelle trees
pi_188919336
Wij hadden een hele vette art deco verdeling in 1 van de kamers hier. Zal eens kijken of ik daar nog een foto van heb :)

Yes:



[ Bericht 21% gewijzigd door SQ op 12-09-2019 23:17:24 ]
disclaimer
  donderdag 12 september 2019 @ 23:18:42 #244
149959 SQ
snelle trees
pi_188919427
Vind jouw idee trouwens ook leuk! Weet je al hoe je het gaat doen? Qua materialen en aanpak bedoel ik ;)

[ Bericht 50% gewijzigd door SQ op 12-09-2019 23:31:32 ]
disclaimer
pi_188919875
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 21:32 schreef archito het volgende:
Intussen is het gelukt vaklui te vinden om de plafonds in de slaapkamers te vervangen. In de tweede week van oktober staat het halve huis weer op z'n kop. :O

Ik heb een tekeningetje gemaakt om te kijken hoe ik de vakverdeling ga maken daarna. Mijn idee is nu om het bestaande te imiteren en een kleinere verdeling rond de lamp toe te voegen. Wat vinden jullie?

Bestaande situatie
[ afbeelding ]

Ontwerp
[ afbeelding ]
Ik heb je topic even helemaal doorgekeken en een hoop inspiratie gehaald voor onze eigen jaren ‘30 woning O+

Gelukkig was de vorige bewoner heel handig met hout en hij heeft ook zulke plafonds op de bovenverdieping terug geplaatst. Schitterend en geeft echt dat oude sfeertje terug!
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_188921584
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2019 21:34 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Leuk idee! Maar ik zou dit alleen doen als je zeker weet dat je de lamp nooit op een ander punt op wil hangen. Bij slaapkamers zal dat denk ik geen probleem zijn.
Dat komt wel goed idd! Sowieso blijft de centraaldoos op dezelfde plek zitten, dus daar zal altijd iets aan hangen. Ik twijfel wel nog of ik de kamer rechtsonder ook zo doe, daar zijn de vakken wel erg klein.

quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2019 23:06 schreef Burdie het volgende:

[..]

Die kleinere verdeling zou ik zelf niet voor kiezen, ik zou het bestaande lijstwerk nabootsen of kiezen voor een bestaand jaren 30 ontwerp.
Ik wilde rond de lamp iets bijzonders doen, dat zie je vaker bij dit soort plafonds. Ik ga nog eens wat opties proberen. Een zekere fok user heeft me daar ook voorbeelden van gestuurd. :+

quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2019 23:12 schreef Stormqueen het volgende:
Wij hadden een hele vette art deco verdeling in 1 van de kamers hier. Zal eens kijken of ik daar nog een foto van heb :)

Yes:

[ afbeelding ]
Cool! Ga je daar ook nog iets mee doen in het nieuwe huis?

quote:
1s.gif Op donderdag 12 september 2019 23:18 schreef Stormqueen het volgende:
Vind jouw idee trouwens ook leuk! Weet je al hoe je het gaat doen? Qua materialen en aanpak bedoel ik ;)
Ik ben nog op zoek naar geprofileerde laten, maar misschien dat ik gewoon mdf latten op maat laat zagen en die tegen het plafond kit. Zonder afronding en profilering wordt het misschien ook wat moderner. Even kijken wat mooier is.

quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2019 00:01 schreef LeSage het volgende:

[..]

Ik heb je topic even helemaal doorgekeken en een hoop inspiratie gehaald voor onze eigen jaren ‘30 woning O+

Gelukkig was de vorige bewoner heel handig met hout en hij heeft ook zulke plafonds op de bovenverdieping terug geplaatst. Schitterend en geeft echt dat oude sfeertje terug!
Ga je ook klussen? Dan willen we een topic! :D
Heb je een foto van het plafond? :@
pi_188921806
Nee, geen topic. We gaan niet echt verbouwen, maar wel langzaam wat dingetjes opknappen. Eerst het schilderwerk binnen ;(

Foto’s (beetje rare hoeken, maar anders kreeg ik het niet goed op de foto :P )
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_188928890
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2019 09:37 schreef LeSage het volgende:
Nee, geen topic. We gaan niet echt verbouwen, maar wel langzaam wat dingetjes opknappen. Eerst het schilderwerk binnen ;(

Foto’s (beetje rare hoeken, maar anders kreeg ik het niet goed op de foto :P )
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw, wat mooi!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188973846
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2019 09:37 schreef LeSage het volgende:
Nee, geen topic. We gaan niet echt verbouwen, maar wel langzaam wat dingetjes opknappen. Eerst het schilderwerk binnen ;(

Foto’s (beetje rare hoeken, maar anders kreeg ik het niet goed op de foto :P )
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ziet er mooi uit!

Ik twijfel momenteel een beetje over het vervangen van de kozijnen op de slaapkamers. Alleen de draaidelen vervangen of de gehele kozijnen. Dat laatste raadt de timmerman aan omdat je dan degelijke draaikiepramen kan maken en minder 'prutst' dus meer zekerheid hebt dat de kozijnen er flink wat jaren tegen kunnen. Maar het is allemaal zo duur! :'(

Het gaat wel richting de 6000 euro voor 3 kozijnen (in totaal 3 draaidelen en 4 vaste delen) gok ik.
pi_188974026
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 14:43 schreef archito het volgende:

[..]

Ziet er mooi uit!

Ik twijfel momenteel een beetje over het vervangen van de kozijnen op de slaapkamers. ......... Maar het is allemaal zo duur! :'(

Het gaat wel richting de 6000 euro voor 3 kozijnen (in totaal 3 draaidelen en 4 vaste delen) gok ik.
Prijzen verbazen mij niet. Exact de reden dat ik mijn vervangingswerk uitstel tot een moment dat er wat minder druk op de vakmensen ligt. Is er directe noodzaak om het nu toe doen? Of kun je spelen met de timing?
pi_188974510
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 14:57 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Prijzen verbazen mij niet. Exact de reden dat ik mijn vervangingswerk uitstel tot een moment dat er wat minder druk op de vakmensen ligt. Is er directe noodzaak om het nu toe doen? Of kun je spelen met de timing?
Er is niet direct een acute reden. Al is het wel fijn om van het enkel glas en de tochtige ramen af te zijn. Op slaapkamer 2 en 3 (inloopkast en studeerkamer) die aan de straatkant zitten is al ooit matig dubbel glas in gezet, die zouden nog wel even kunnen wachten.
Dus misschien kiezen we er voor om alleen onze slaapkamer aan de achterkant te doen en op een ander moment de voorzijde aan te pakken.

Omdat de plafonds in de 3 slaapkamers vervangen worden leek het me handig e.e.a. te combineren zodat we niet twee keer in de rotzooi zitten.
  maandag 16 september 2019 @ 16:01:11 #252
149959 SQ
snelle trees
pi_188974737
Als je het geld kunt missen zou ik het meteen allemaal doen, precies om de reden die je zelf geeft ;)
disclaimer
pi_188975079
Maar het vervangen van kozijnen levert toch niet zoveel rotzooi op? Of zie ik iets over het hoofd?

Aan de andere kant: is het realistisch om te denken dat de prijzen weer gaan zakken? Ik wil zelf namelijk nog in twee raamkozijnen het glas laten vervangen en in de schuur alle kozijnen. Ik weet nog niet of ik dat meteen allemaal wil laten doen of gefaseerd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188975303
quote:
1s.gif Op maandag 16 september 2019 16:01 schreef Stormqueen het volgende:
Als je het geld kunt missen zou ik het meteen allemaal doen, precies om de reden die je zelf geeft ;)
Heb je gelijk in inderdaad, we kunnen het geld op zich wel missen.

quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 16:29 schreef Claudia_x het volgende:
Maar het vervangen van kozijnen levert toch niet zoveel rotzooi op? Of zie ik iets over het hoofd?

Aan de andere kant: is het realistisch om te denken dat de prijzen weer gaan zakken? Ik wil zelf namelijk nog in twee raamkozijnen het glas laten vervangen en in de schuur alle kozijnen. Ik weet nog niet of ik dat meteen allemaal wil laten doen of gefaseerd.
Ook dat valt wel mee, als de kamers leeg zijn is het wel makkelijker.
Ik vraag me ook af of de prijzen nog zoveel gaan zakken dat het wachten de moeite waard is. Later laten doen is ook minder lang van genieten. :7
pi_188975322
Als iemand trouwens nog een tip heeft voor een bedrijf dat glas/kozijnen vervangt in de regio hoofdstad, dan hoor ik het graag.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188975478
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 16:29 schreef Claudia_x het volgende:
Maar het vervangen van kozijnen levert toch niet zoveel rotzooi op? Of zie ik iets over het hoofd?

Aan de andere kant: is het realistisch om te denken dat de prijzen weer gaan zakken? Ik wil zelf namelijk nog in twee raamkozijnen het glas laten vervangen en in de schuur alle kozijnen. Ik weet nog niet of ik dat meteen allemaal wil laten doen of gefaseerd.
Zakken weet ik niet maar feit blijft dat menig timmerman vol zit en alleen voor de hoofdprijs nog een gaatje heeft. Als er wat meer tijd vrij is zal er vast wel wat prijs effect zijn, of in ieder geval een kwaliteitseffect.

Voor mij genoeg reden om de twee lelijke kunststof kozijnen te laten zitten en het mooie hout even uit te stellen tot nadere orde.

In het geval van enkel glas zou ik het ook gewoon nu doen, puur alleen al voor het woongenot.
pi_188976248
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 16:53 schreef Claudia_x het volgende:
Als iemand trouwens nog een tip heeft voor een bedrijf dat glas/kozijnen vervangt in de regio hoofdstad, dan hoor ik het graag.
In de stad zelf: timmerbedrijf De Hamer. Goed werk en prima service.
pi_188980680
quote:
0s.gif Op maandag 16 september 2019 18:01 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:

[..]

In de stad zelf: timmerbedrijf De Hamer. Goed werk en prima service.
Dank.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188986846
De offerte valt met 6500 euro toch nog wat hoger uit.

We denken nu aan het vervangen van het kozijn in de slaapkamer aan de achterzijde en aan de voorzijde alleen de draaiende delen. Dan blijven de kozijn daar ook exact gelijk aan die van de buren, dat is op zich ook wel een voordeel en scheelt hopelijk iets van 2000-2500 euro.

Het is alleen niet met goed fatsoen mogelijk om een draaikiepraam in een bestaand kozijn te plaatsen volgens de timmerman. Ik twijfel een beetje hoe groot het voordeel van draaikiep t.o.v. gewone naar binnen draaiende ramen is. Die kunnen ook gewoon op een kier gezet worden met een vaste hor ervoor? Kunnen jullie nog na-/ voordelen bedenken voor 1 van de 2?
  Moderator dinsdag 17 september 2019 @ 11:00:18 #260
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_188987113
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 10:45 schreef archito het volgende:
De offerte valt met 6500 euro toch nog wat hoger uit.

We denken nu aan het vervangen van het kozijn in de slaapkamer aan de achterzijde en aan de voorzijde alleen de draaiende delen. Dan blijven de kozijn daar ook exact gelijk aan die van de buren, dat is op zich ook wel een voordeel en scheelt hopelijk iets van 2000-2500 euro.

Het is alleen niet met goed fatsoen mogelijk om een draaikiepraam in een bestaand kozijn te plaatsen volgens de timmerman. Ik twijfel een beetje hoe groot het voordeel van draaikiep t.o.v. gewone naar binnen draaiende ramen is. Die kunnen ook gewoon op een kier gezet worden met een vaste hor ervoor? Kunnen jullie nog na-/ voordelen bedenken voor 1 van de 2?
Ik heb een jaren 30 woning met draai kiep ramen. Ik heb 1 raam dat niet meer dicht wil als je t geopend hebt :') moet ik nog iemand naar laten kijken. Wij hebben overal horren idd, maar of je t nu op kiep zet of gewoon een stukje open zet naar de zijkant, maakt geen verschil denk ik.

Sure, als je ramen tegen elkaar open zet kunnen ze dicht klappen door de tocht maar daar kun je iets tussen leggen. Ik denk dat die kiepfunctie niet zó belwngrijk is.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_188989803
Ik vind zelf draaikiepramen gewoon heel fijn. Het is eigenlijk de enige stand die ik gebruik. Een raam dat je niet vast kunt zetten lijkt me erg onhandig i.v.m. de wind. En omdat we kinderen hebben vind ik het prettig als er geen ramen helemaal openstaan. Ik heb één naar buiten draaiend raam en dat durf ik nooit zo goed open te zetten als de kinderen thuis zijn (terwijl ze ongelooflijk braaf zijn).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 17 september 2019 @ 13:48:44 #262
149959 SQ
snelle trees
pi_188989828
Wij krijgen juist allemaal naar buiten draaiende ramen nu :D zonder draaikiep. Maar da's vooral om het historisch aangezicht te behouden. Ik denk dat je prima zonder kunt, maar als het voor het aangezicht niet uithaalt zou ik er denk ik toch wél voor kiezen :)
disclaimer
pi_188989873
Het nieuwe huis heeft alleen maar draaikiepramen, en ik vind dat erg fijn. Ik vind het een groot voordeel dat horren en rolluiken of screens veel gemakkelijker te monteren zijn. Ik hou van de kiepstand, omdat je dan lekker je ramen vrijwel altijd open kunt hebben staan, zonder dat het naar binnen regent of open waait of anderszins problemen oplevert.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 17 september 2019 @ 14:10:02 #264
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_188990149
Wij hebben hier juist gekozen voor naar buiten draaiende ramen. In ons nieuwbouwhuis hadden we draai- kiepramen en ik vond deze helemaal niet fijn. Normale raambekleding gaat niet of moet heel ver van het raam afhangen. De kiepstand is best heel groot vind ik, je raam op n kleine kier zetten is er niet bij. Het raam helemaal open doen waait makkelijk dicht als je er niets voor zet en komt echt de ruimte in. N naar buiten draaiend raam kun je op n spleet zetten en met n raamuitzetter vast zetten en je horren/gordijnen kunnen gewoon aan de binnenkant.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_188990251
Haha, dit maakt het niet makkelijker. :+

Buitendraaiend is geen optie omdat dat het aanzicht van de gevel verandert, dat willen we niet.

Draaikiep is wel erg fijn, maar zou volledig vervangen van de kozijnen betekenen waarbij het kozijn in breder hout uitgevoerd wordt. Aan de voorkant van het huis heb ik dat daarom liever ook niet.

Binnendraaiend met een haakje voor de kierstand zou een goedkope en praktische oplossing zijn. Als we de waterslag kleiner laten maken t.o.v. de bestaande situatie kunnen we gewoon een vaste hor aan de buitenkant monteren. Nu kan dat niet. En onze dakgoot steekt bijna een halve meter uit, dus binnen regenen zal wel meevallen. :D

(merken jullie dat ik mezelf aan het overtuigen ben? :@ )

[ Bericht 0% gewijzigd door archito op 17-09-2019 15:48:48 ]
  dinsdag 17 september 2019 @ 14:19:55 #266
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188990260
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:10 schreef SV-tje het volgende:
je raam op n kleine kier zetten is er niet bij.
Wij konden onze draaikiepramen ook op een klein kiertje zetten, dan moest je de raamuitzetters aan de zijkant even op een ander standje zetten.
Draaikiep is ook veiliger voor kinderen, in mijn beleving. Ik zou er als het kon denk ik wel weer voor kiezen (maar dat kan niet omdat ons huis een monument is).
KuikenGuppy
  dinsdag 17 september 2019 @ 14:20:49 #267
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188990271
Gek woord eigenlijk. Draaikiepraam.
Draaikie-praam.
KuikenGuppy
pi_188990281
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 13:52 schreef miss_sly het volgende:
Het nieuwe huis heeft alleen maar draaikiepramen, en ik vind dat erg fijn. Ik vind het een groot voordeel dat horren en rolluiken of screens veel gemakkelijker te monteren zijn. Ik hou van de kiepstand, omdat je dan lekker je ramen vrijwel altijd open kunt hebben staan, zonder dat het naar binnen regent of open waait of anderszins problemen oplevert.
Ja, dat is ook heel fijn, dat de ramen open kunnen als het regent.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188990312
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:10 schreef SV-tje het volgende:
Wij hebben hier juist gekozen voor naar buiten draaiende ramen. In ons nieuwbouwhuis hadden we draai- kiepramen en ik vond deze helemaal niet fijn. Normale raambekleding gaat niet of moet heel ver van het raam afhangen. De kiepstand is best heel groot vind ik, je raam op n kleine kier zetten is er niet bij. Het raam helemaal open doen waait makkelijk dicht als je er niets voor zet en komt echt de ruimte in. N naar buiten draaiend raam kun je op n spleet zetten en met n raamuitzetter vast zetten en je horren/gordijnen kunnen gewoon aan de binnenkant.
Wat voor horren heb je dan? Wij hebben in twee raampartijen nog de oude kozijnen zitten en ik vind het zo irritant dat de horren aan de binnenkant moeten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 17 september 2019 @ 14:24:36 #270
149959 SQ
snelle trees
pi_188990316
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, dat is ook heel fijn, dat de ramen open kunnen als het regent.
Dat kan ook met uitzetramen trouwens, die had ik in mijn ouderlijk huis. Kan ook alle raambekleding bij en geen risico op wegwaaiende ramen :)
disclaimer
pi_188990327
Zoals jullie zien kan de afwerking en stoffering sowieso nog een upgrade gebruiken. o|O

Rechts is binnendraaiend, links is een vast raamdeel


Hier natuurlijk links draaiend en rechts vast raamdeel. Zoals je ziet is de waterslag zo groot dat er geen hor meer in het kozijn past.
pi_188990339
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:24 schreef Stormqueen het volgende:

[..]

Dat kan ook met uitzetramen trouwens, die had ik in mijn ouderlijk huis. Kan ook alle raambekleding bij en geen risico op wegwaaiende ramen :)
De uitzetramen die wij nog hebben vind ik ook fijn. Ze zijn robuuster dan de draaikiepramen. (Op den duur gaan die soms kuren vertonen.) Alleen hebben we bij de uitzetramen gezeur met horren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 17 september 2019 @ 14:32:35 #273
149959 SQ
snelle trees
pi_188990409
Ik heb zelf trouwens 11 jaar zonder horren geleefd en dat gaat prima. Maar ja, in de stad met weinig open water in de buurt, scheelt wel natuurlijk.
disclaimer
pi_188990500
In de stad hadden wij ook veel last van muggen. Vroeger lagen we nog wel eens onder een klamboe, wat op zich prima werkte. Bespaar je meteen nog meer geld, archito. :Y)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188990523
Wij hadden in de stad ook veel last van muggen, maar nu aan het water nog meer. Hopelijk straks weer wat minder, maar B wil echt heel graag horren, dus dat gaan we dan maar regelen. En ik denk dochter ook, want die staat nu iedere nacht bij ons in de slaapkamer dat ze weer lekgeprikt is.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_188990590
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:38 schreef Claudia_x het volgende:
In de stad hadden wij ook veel last van muggen. Vroeger lagen we nog wel eens onder een klamboe, wat op zich prima werkte. Bespaar je meteen nog meer geld, archito. :Y)
Haha, het gaat om geluid, tocht, warmte, muggen en technische kwaliteit. Daar kom ik met een klamboe niet mee weg. :+

Iemand hier trouwens verstand van de eindeloos veel verschillende soorten dubbel glas?
pi_188990682
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:40 schreef miss_sly het volgende:
Wij hadden in de stad ook veel last van muggen, maar nu aan het water nog meer. Hopelijk straks weer wat minder, maar B wil echt heel graag horren, dus dat gaan we dan maar regelen. En ik denk dochter ook, want die staat nu iedere nacht bij ons in de slaapkamer dat ze weer lekgeprikt is.
Wat in onze huidige woning lastig is, is dat we de muggen niet geheel tegen kunnen houden door de vouwdeur die we hebben. Ik overweeg dus alsnog weer klamboes op te hangen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188990793
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wat in onze huidige woning lastig is, is dat we de muggen niet geheel tegen kunnen houden door de vouwdeur die we hebben. Ik overweeg dus alsnog weer klamboes op te hangen.
Daar kun je niet nog een hordeur inzetten?
Dan is een klamboe alsnog wel handig, inderdaad. Ik hou niet van klamboes, vind ze altijd wat stoffig. Maar goed, ik word niet wakker van het gezoem van muggen en van de muggenbulten heb ik jeuk, maar dat overleef ik wel. Het zijn B en S die echt, ECHT horren willen :D
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_188990962
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Daar kun je niet nog een hordeur inzetten?
Dan is een klamboe alsnog wel handig, inderdaad. Ik hou niet van klamboes, vind ze altijd wat stoffig. Maar goed, ik word niet wakker van het gezoem van muggen en van de muggenbulten heb ik jeuk, maar dat overleef ik wel. Het zijn B en S die echt, ECHT horren willen :D
Dat wordt dan wel een énorme hordeur; ik weet niet eens of die bestaan. En ik vind hordeuren sowieso lelijk.

Ik vind klamboes niet stoffig en juist wel gezellig, maar ze beschermen maar heel lokaal. Horren voor ramen zijn ideaal, alleen kun je dan niet meer zo makkelijk even het dekbed het raam uit gooien (zoals vroeger iedereen deed, maar ik tegenwoordig niet meer lijk te zien - komt natuurlijk door die horren).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_188991059
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:09 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat wordt dan wel een énorme hordeur; ik weet niet eens of die bestaan. En ik vind hordeuren sowieso lelijk.

Ik vind klamboes niet stoffig en juist wel gezellig, maar ze beschermen maar heel lokaal. Horren voor ramen zijn ideaal, alleen kun je dan niet meer zo makkelijk even het dekbed het raam uit gooien (zoals vroeger iedereen deed, maar ik tegenwoordig niet meer lijk te zien - komt natuurlijk door die horren).
hahaha, wat mij betreft komt dat niet door de horren, maar omdat ik het eigenlijk best onfris vind, zo'n dekbed (met of zonder overtrek) uit een vies raam tegen een vieze muur. Ik heb het nooit begrepen :D

Jullie deur gaat natuurlijk echt helemaal open en er zit geen stijl meer in het midden ofzo, waar je een harmonica-hordeur tegen kwijt zou kunnen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_188991134
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:13 schreef miss_sly het volgende:

Jullie deur gaat natuurlijk echt helemaal open en er zit geen stijl meer in het midden ofzo, waar je een harmonica-hordeur tegen kwijt zou kunnen.
Nee, ik zie niet waar die zou moeten inderdaad. En ik word echt zo verdrietig van de armetierige uitstraling van hordeuren. Maar misschien zijn er ook wel acceptabele uitvoeringen. Nou ja, ik denk er nog even een half jaartje over na. Voorlopig hebben we het vrijwel gehad met de muggen. En ik moet zeggen dat de hoeveelheid me nog erg mee is gevallen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:20:25 #282
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_188991187
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:13 schreef miss_sly het volgende:
hahaha, wat mij betreft komt dat niet door de horren, maar omdat ik het eigenlijk best onfris vind, zo'n dekbed (met of zonder overtrek) uit een vies raam tegen een vieze muur. Ik heb het nooit begrepen :D
Ik legde er altijd een groot badlaken onder.
KuikenGuppy
pi_188991376
*klikt hoopvol op het topic om alle adviezen te lezen

*ziet een discussie over beddengoed

* -O-

:+
  dinsdag 17 september 2019 @ 15:40:25 #284
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_188991504
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:19 schreef archito het volgende:
Haha, dit maakt het niet makkelijker. :+

Binnendraaiend met een haakje voor de kierstand zou een goedkope en praktische oplossing zijn. Als we de waterslag kleiner laten maken t.o.v. de bestaande situatie kunnen we gewoon een vaste hor aan de buitenkant monteren. Nu kan dat niet. En onze dakgoot steken bijna een halve meter uit, dus binnen regenen zal wel meevallen. :D

(merken jullie dat ik mezelf aan het overtuigen ben? :@ )
Klinkt als een goede optie, maar waarom geen horren aan de binnenkant?

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:19 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wij konden onze draaikiepramen ook op een klein kiertje zetten, dan moest je de raamuitzetters aan de zijkant even op een ander standje zetten.
Draaikiep is ook veiliger voor kinderen, in mijn beleving. Ik zou er als het kon denk ik wel weer voor kiezen (maar dat kan niet omdat ons huis een monument is).
Aanpassen van de kiepstand heb ik nooit kunnen vinden en geen kinderen dus dat scheelt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 14:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Wat voor horren heb je dan? Wij hebben in twee raampartijen nog de oude kozijnen zitten en ik vind het zo irritant dat de horren aan de binnenkant moeten.
Horren juist aan de binnenkant. Losse horren in het raamkozijn in plaats van vaste horren op de buitenkant, houd niet van screens etc op de buitenkant van de kozijnen. En ook nog veel goedkoper, zelf frame maken dan rol of plisse horren op maat.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_189004282
De bestelling is geplaatst intussen!
We gaan voor een nieuw kozijn met draaikiepraam aan de achterzijde en nieuwe draaidelen (gewoon binnendraaiend) aan de voorzijde van het huis. Naar verwachting worden ze eind oktober geplaatst. Net onhandig omdat de plafonds al begin oktober vervangen gaan worden, maar dat overleven we wel. :P
Nu nog even het juiste glastype bepalen omdat we geluidswerend HR++ willen, zoveel opties!

quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2019 15:40 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Klinkt als een goede optie, maar waarom geen horren aan de binnenkant?

Moet je die dan niet elke keer opnieuw plaatsen als je het raam open wil doen? Of bedoel je een soort rolsysteem?
  woensdag 18 september 2019 @ 11:21:22 #286
149959 SQ
snelle trees
pi_189004315
Heb je kunststof of hout trouwens?
disclaimer
pi_189004725
quote:
1s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:21 schreef Stormqueen het volgende:
Heb je kunststof of hout trouwens?
HOUT!!!

Geen enkele twijfel mogelijk, ik verketter mensen die kunststof kozijnen in vooroorlogse woningen plaatsen. })

Nee maar serieus. Ik vind het heel belangrijk dat de uitstraling van het huis authentiek blijft en zelfs de beste imitatie kunststof is daar niet goed genoeg in.
De draaidelen krijgen bijvoorbeeld ook een 45 graden afschuining bij het glas om de originele stopverf te imiteren. Er wordt nu namelijk van binnenuit beglaasd i.p.v. van buitenaf.
pi_189004765
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:19 schreef archito het volgende:
De bestelling is geplaatst intussen!
We gaan voor een nieuw kozijn met draaikiepraam aan de achterzijde en nieuwe draaidelen (gewoon binnendraaiend) aan de voorzijde van het huis. Naar verwachting worden ze eind oktober geplaatst. Net onhandig omdat de plafonds al begin oktober vervangen gaan worden, maar dat overleven we wel. :P
Nu nog even het juiste glastype bepalen omdat we geluidswerend HR++ willen, zoveel opties!
[..]

Moet je die dan niet elke keer opnieuw plaatsen als je het raam open wil doen? Of bedoel je een soort rolsysteem?
Mooi compromis!
Als je t raam openzet idd hor erin en als t raam dichtgaat hor eruit. Maar door de balansventilatie die we installeren hoeft t raam niet dagelijks open (gelukkig). Alleen in de zomer s avonds als t verder afgekoeld is dan de vloerkoeling.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_189004799
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:51 schreef SV-tje het volgende:

[..]

Mooi compromis!
Als je t raam openzet idd hor erin en als t raam dichtgaat hor eruit. Maar door de balansventilatie die we installeren hoeft t raam niet dagelijks open (gelukkig). Alleen in de zomer s avonds als t verder afgekoeld is dan de vloerkoeling.
Met een hightech huis is dat idd een prima optie. Wij hebben de komende jaren nog geen mechanische ventilatie dus dat wordt toch natuurlijk ventileren. ;)

Ook wel lastig want eigenlijk moet ventilatie permanent plaatsvinden. Met de betere kierdichting van de nieuwe kozijnen zou ik eigenlijk ventilatieroosters moeten toepassen, maar die vind ik maar lelijk. Moeilijk moeilijk.
pi_189007845
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:48 schreef archito het volgende:

[..]

HOUT!!!

Geen enkele twijfel mogelijk, ik verketter mensen die kunststof kozijnen in vooroorlogse woningen plaatsen. })

Nee maar serieus. Ik vind het heel belangrijk dat de uitstraling van het huis authentiek blijft en zelfs de beste imitatie kunststof is daar niet goed genoeg in.
De draaidelen krijgen bijvoorbeeld ook een 45 graden afschuining bij het glas om de originele stopverf te imiteren. Er wordt nu namelijk van binnenuit beglaasd i.p.v. van buitenaf.
Kan dat van binnenuit icm dubbelglas? Ik heb ooit in het verleden ook een kozijn laten namaken met die 45 graden afwerking als alternatief voor stopverf afwerking. Nu zit er nog enkel glas in de kleinere raampjes boven en ik dacht altijd dat ik daar geen dubbel glas in kon zetten omdat de glaslatten aan de binnenzijde zitten.

Als het wel kan scheelt het weer in isolatie :)
pi_189007952
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 15:40 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Kan dat van binnenuit icm dubbelglas? Ik heb ooit in het verleden ook een kozijn laten namaken met die 45 graden afwerking als alternatief voor stopverf afwerking. Nu zit er nog enkel glas in de kleinere raampjes boven en ik dacht altijd dat ik daar geen dubbel glas in kon zetten omdat de glaslatten aan de binnenzijde zitten.

Als het wel kan scheelt het weer in isolatie :)
Volgens mij is de dikte van het kozijn de enige belemmering of dubbel glas kan of niet. De timmerman heeft iig niet aangegeven dat 45 graden en dubbel glas niet zou kunnen.
pi_189020236
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2019 11:53 schreef archito het volgende:

[..]

Met een hightech huis is dat idd een prima optie. Wij hebben de komende jaren nog geen mechanische ventilatie dus dat wordt toch natuurlijk ventileren. ;)

Ook wel lastig want eigenlijk moet ventilatie permanent plaatsvinden. Met de betere kierdichting van de nieuwe kozijnen zou ik eigenlijk ventilatieroosters moeten toepassen, maar die vind ik maar lelijk. Moeilijk moeilijk.
Wij hebben bij één raam aan de binnenkant een hor en ik vind het maar onhandig om die elke keer eruit te halen. En zeker in de mooie maanden wil ik wel elke dag ramen open kunnen zetten.

Ik ben het met je eens dat ventilatieroosters niet mooi zijn, al ben ik wel in m'n nopjes met m'n zwarte kozijnen met zwarte roosters. Die roosters vallen nauwelijks op. Hoe ga je dan straks ventileren?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189020306
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Wij hebben bij één raam aan de binnenkant een hor en ik vind het maar onhandig om die elke keer eruit te halen. En zeker in de mooie maanden wil ik wel elke dag ramen open kunnen zetten.

Ik ben het met je eens dat ventilatieroosters niet mooi zijn, al ben ik wel in m'n nopjes met m'n zwarte kozijnen met zwarte roosters. Die roosters vallen nauwelijks op. Hoe ga je dan straks ventileren?
Heb je een rooster in het kozijn of in het glas? In het hout zou een nette optie kunnen zijn.
Er blijven voorlopig ook wel genoeg oude kozijnen over die tochten. :P
pi_189020474
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:37 schreef archito het volgende:

[..]

Heb je een rooster in het kozijn of in het glas? In het hout zou een nette optie kunnen zijn.
Er blijven voorlopig ook wel genoeg oude kozijnen over die tochten. :P
In het hout. Je ziet van een afstandje niet dat er roosters in zitten. Ik heb even foto's voor je gemaakt:




Onze buren met het ooit identieke huis hebben trouwens juist alle houten kozijnen eruit laten halen en vervangen door kunststof kozijnen. Ik snap het helemaal, veel praktischer en op den duur goedkoper. Maar ik kon het niet over m'n hart verkrijgen, zelfs niet in onze naoorlogse woning. Wel heb ik op het laatst gekozen voor trespa als boeidelen en dat ziet er gelukkig mooi uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_189021029
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2019 12:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

In het hout. Je ziet van een afstandje niet dat er roosters in zitten. Ik heb even foto's voor je gemaakt:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Onze buren met het ooit identieke huis hebben trouwens juist alle houten kozijnen eruit laten halen en vervangen door kunststof kozijnen. Ik snap het helemaal, veel praktischer en op den duur goedkoper. Maar ik kon het niet over m'n hart verkrijgen, zelfs niet in onze naoorlogse woning. Wel heb ik op het laatst gekozen voor trespa als boeidelen en dat ziet er gelukkig mooi uit.
Thanks! Zeker omdat het zwart is ziet dat er prima uit. :)
Ik ga nog eens bij de timmerman informeren naar de mogelijkheden.
pi_189056301
Net voor het sluiten gooi ik er nog een leuke meedenk opdracht in. :+
Kan ik intussen nadenken over de nieuwe OP.

We gaan de (20-25 jaar?) oude badkamer voorlopig nog niet verbouwen, maar het is leuk om alvast na te denken hoe we dat willen aanpakken over een jaar of 2.

De balkondeur maakt het alvast erg lastig. Hebben jullie nog briljante ideeën? :)

Ik ben tot zover gekomen:


[ Bericht 1% gewijzigd door archito op 21-09-2019 17:04:38 ]
pi_189056461
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 16:59 schreef archito het volgende:
Net voor het sluiten gooi ik er nog een leuke meedenk opdracht in. :+
Kan ik intussen nadenken over de nieuwe OP.

We gaan de (20-25 jaar?) oude badkamer voorlopig nog niet verbouwen, maar het is leuk om alvast na te denken hoe we dat willen aanpakken over een jaar of 2.

De balkondeur maakt het alvast erg lastig. Hebben jullie nog briljante ideeën? :)

Ik ben tot zover gekomen:
[ afbeelding ]
Balkondeur weghalen een optie?
pi_189056691
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 17:12 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:

[..]

Balkondeur weghalen een optie?
Daar heb ik ook over nagedacht inderdaad, om daar een raam van te maken.
Ik weet alleen nog niet wat dat direct oplevert. Voor het raam maak je ook geen douche of wastafel.
pi_189057146
Wel een bad. Dat geeft wel mogelijkheden. Wel degelijk isoleren, anders zit je na 2 min weer in een koud bad...
pi_189059446
Bad onder het raam idd ipv balkondeur als je het balkon niet gebruikt. Verder vraag ik me af op het eerste plaatje staat de douche in de hoek, op de volgende plaatjes heb je daar kolommetjes staan. Muurtje bij de WC snap ik, maar waarom ook in de douche?

Met alleen raam zou het dan hier op uit komen.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  zaterdag 21 september 2019 @ 20:33:53 #301
277627 Seven.
We are Borg.
pi_189059631
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2019 16:59 schreef archito het volgende:
Net voor het sluiten gooi ik er nog een leuke meedenk opdracht in. :+
Kan ik intussen nadenken over de nieuwe OP.

We gaan de (20-25 jaar?) oude badkamer voorlopig nog niet verbouwen, maar het is leuk om alvast na te denken hoe we dat willen aanpakken over een jaar of 2.

De balkondeur maakt het alvast erg lastig. Hebben jullie nog briljante ideeën? :)

Ik ben tot zover gekomen:
[ afbeelding ]
Wat te denken van inloopdouche en dan op de muur die daar ontstaat je dubbele wasbak?
Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')