abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:31:46 #101
5428 crew  miss_sly
pi_182549756
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 13:17 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

lijstje van drie lokale aannemers gemaakt, binnenkort bellen. De keuken, het toilet, het verlaagde plafond in de hal en de voormalige badkamer moeten compleet gestript worden. Dan nieuw toilet, nieuw plafond, wat gaten in plafond van de keuken opvullen, leidingen omleggen en infrezen, oude badkamer inrichten als toilet en wasmachineruimte. Keuken voor de installatie voorbereiden. En dan nog een berg stuc- en schilderwerk en wat kleine klusjes zoals een gebarsten ruit vervangen en wat koofjes om leidingen maken enzo.
Ik heb er zoooo zin in, NOT.
Ach ja, ooit wordt het heel mooi
O, dat is echt een hele verbouwing inderdaad. Het zal zeker uiteindelijk prachtig zijn, maar het is wel echt even doorbijten.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:35:04 #102
5428 crew  miss_sly
pi_182549805
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 13:12 schreef d.k. het volgende:

[..]

wij hadden ook zo'n offerte voor vloerverwarming boven en hebben er voor gekozen het niet te doen. Reden die jij ook aangeeft: hoe vaak is daar de verwarming aan? Nou hebben wij een werkkamer boven, daar zal de verwarming misschien ooit aan gaan en op de badkamer is hij natuurlijk wel aan, maar daar is de vloerverwarming wel aangelegd (en is die aanvullend op de radiator). Vraag wel even goed wat voor thermostaat je krijgt. Wij hebben voor boven een wireless geval dat alleen aan en uit kan. Maar dat betekent of in de ochtend op de badkamer koud (want in de nacht terugdraaien, in de ochtend niet warm) of een badkamer die de hele dag warm is terwijl dat niet hoeft. Ik wil dat ding gewoon kunnen programmeren. Die van beneden staat op een constante temperatuur want vloerverwarming, dat is makkelijk genoeg.
Zo, even ook voor mezelf:

Vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping in plaats van radiatoren. In de technische ruimte op de 2e verdieping wordt geen vloerverwarming gelegd. Ter voorbereiding op een in de toekomst te plaatsen warmtepomp worden er kunststof verdelers geplaatst (1 x op de 1e verdieping in slaapkamer 1 ter plaatse van de lepe hoek van de trap en 1 x op de 2e verdieping ter plaatse van de lepe hoek) voorzien van omkasting. De verdeler op de begane grond wordt tevens gewijzigd in een kunststof verdeler.

De vloerverwarmingsleidingen worden h.o.h. 100 mm gelegd (op de begane grond wordt dit ook aangepast naar h.o.h. 100 mm).

Het water zal in de 2e verdiepingsvloer langs de wanden en knieschot worden gebracht. Langs de waterleiding moet een strook vloerverwarming gespaard blijven.

Regeling per vertrek voor de 1e en 2e verdieping geschikt voor verwarmen en koelen.

Let op! De 1e en 2e verdieping is een na-regeling. De thermostaat in de woonkamer blijft leidend.

Vanaf de verdeler 1e en 2e verdieping moet er een loze buisleiding gemaakt worden naar de ketel. Nabij de verdelers 1e en 2e verdieping moet er een wandcontactdoos gemonteerd worden.
Thermostaten (4x) op de 1e verdieping hebben een loze buisleiding naar de verdeler 1e verdieping.
Thermostaat (1x) op de 2e verdieping heeft een loze buisleiding naar de verdeler 2e verdieping.
De thermostaat (1x) woonkamer gaat direct naar de ketel.


Dat zit er in de offerte.

Het is dus ook niet zo dat we zomaar kunnen zeggen dat we het casco opgeleverd willen hebben, en dan de LTV zelf wel doen, want in deze offerte zit ook dat ze de leidingen aanpassen naar 100mm, ook op de begane grond. En dat is dan wel weer van belang, heb ik me laten vertellen, als je later de cv-ketel wil vervangen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182550023
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 13:35 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zo, even ook voor mezelf:

Vloerverwarming op de 1e en 2e verdieping in plaats van radiatoren. In de technische ruimte op de 2e verdieping wordt geen vloerverwarming gelegd. Ter voorbereiding op een in de toekomst te plaatsen warmtepomp worden er kunststof verdelers geplaatst (1 x op de 1e verdieping in slaapkamer 1 ter plaatse van de lepe hoek van de trap en 1 x op de 2e verdieping ter plaatse van de lepe hoek) voorzien van omkasting. De verdeler op de begane grond wordt tevens gewijzigd in een kunststof verdeler.

De vloerverwarmingsleidingen worden h.o.h. 100 mm gelegd (op de begane grond wordt dit ook aangepast naar h.o.h. 100 mm).



Dat zit er in de offerte.

Het is dus ook niet zo dat we zomaar kunnen zeggen dat we het casco opgeleverd willen hebben, en dan de LTV zelf wel doen, want in deze offerte zit ook dat ze de leidingen aanpassen naar 100mm, ook op de begane grond. En dat is dan wel weer van belang, heb ik me laten vertellen, als je later de cv-ketel wil vervangen.
(dejavugevoel)
Het ziet er al heel mooi uit en redelijk goed voorbereid op de warmtepomp.

Nog wel wat dingen: het is wel verstandig om ook in de technische ruimte VVW aan te leggen. Daar zal waarschijnlijk je buffervat zitten. En dan wil je dat de ruimte niet te koud is zodat je niet te veel warmteverlies krijgt. Anders wordt die ruimte wel warm, maar dan ten koste van je buffervat.

Het is om het even.

Daarnaast, als er na-regeling is (ik neem dan aan: thermstaat op de verdelers zelf, anders even navragen wat ze hiermee bedoelen) dan is het niet gunstig voor je warmtepomp. Want die wilt zijn warmte kwijt. En dan moet de 1e en 2e verdieping niet opeens het water afkappen. Want dan heeft de warmtepomp 2/3 mogelijkheid minder om z'n warmte kwijt te raken en gaat ie pendelen.

Als je de naregeling weglaat, zal je dat zo duizend euro schelen denk ik.


En er staat in je offerte ook niet de maximale lengte van een groep (90meter, liefst 80), de dikte van de leidingen (16x2mm) en het aantal groepen (korte groep langs de ramen tegen koudeval).
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:56:04 #104
5428 crew  miss_sly
pi_182550206
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 13:46 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

(dejavugevoel)
Het ziet er al heel mooi uit en redelijk goed voorbereid op de warmtepomp.

Nog wel wat dingen: het is wel verstandig om ook in de technische ruimte VVW aan te leggen. Daar zal waarschijnlijk je buffervat zitten. En dan wil je dat de ruimte niet te koud is zodat je niet te veel warmteverlies krijgt. Anders wordt die ruimte wel warm, maar dan ten koste van je buffervat.

Het is om het even.

Daarnaast, als er na-regeling is (ik neem dan aan: thermstaat op de verdelers zelf, anders even navragen wat ze hiermee bedoelen) dan is het niet gunstig voor je warmtepomp. Want die wilt zijn warmte kwijt. En dan moet de 1e en 2e verdieping niet opeens het water afkappen. Want dan heeft de warmtepomp 2/3 mogelijkheid minder om z'n warmte kwijt te raken en gaat ie pendelen.

Als je de naregeling weglaat, zal je dat zo duizend euro schelen denk ik.


En er staat in je offerte ook niet de maximale lengte van een groep (90meter, liefst 80), de dikte van de leidingen (16x2mm) en het aantal groepen (korte groep langs de ramen tegen koudeval).

Dit IS de offerte. Dus nee, al die dingen staan er niet in. Ik voel me echt heel erg tastend in het donker. Het is zo nieuw en onbekend voor me/ons en ik weet zo gauw niet waar we informatie kunnen vinden. Voor aanstaande dinsdag, want dan moeten we beslissen.
Nou heb ik in mijn omgeving best wat aannemers en zo, maar niemand is nog bezig met LTV en alternatieven voor gas.

Je dejavu gevoel kan best kloppen.
Je had ons een paar weken terug ook wat extra vragen doorgespeeld die we moesten stellen voor we een beslissing konden nemen over die heteluchtwarmtepompaanbieding. Hun reactie daarop was dat het zo nieuw was, dat ze die antwoorden nog niet hadden en dat het vast wel goed zou komen met de offerte zoals die was :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:19:41 #105
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182550652
Ik mis even wat; vloerverwarming is toch LTV? Of hadden ze er elektrische vloerverwarming willen leggen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:21:11 #106
5428 crew  miss_sly
pi_182550686
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:19 schreef Leandra het volgende:
Ik mis even wat; vloerverwarming is toch LTV? Of hadden ze er elektrische vloerverwarming willen leggen?
Je hebt ook gewone vloerverwarming, niet alle vv is lagetemperatuur. En daar zijn dus ook andere leidingen voor nodig als je deze later wil aansluiten op een warmtepomp. En met gewone zou dat niet kunnen, geloof ik?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182550955
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 13:56 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dit IS de offerte. Dus nee, al die dingen staan er niet in. Ik voel me echt heel erg tastend in het donker. Het is zo nieuw en onbekend voor me/ons en ik weet zo gauw niet waar we informatie kunnen vinden. Voor aanstaande dinsdag, want dan moeten we beslissen.
Nou heb ik in mijn omgeving best wat aannemers en zo, maar niemand is nog bezig met LTV en alternatieven voor gas.

Je dejavu gevoel kan best kloppen.
Je had ons een paar weken terug ook wat extra vragen doorgespeeld die we moesten stellen voor we een beslissing konden nemen over die heteluchtwarmtepompaanbieding. Hun reactie daarop was dat het zo nieuw was, dat ze die antwoorden nog niet hadden en dat het vast wel goed zou komen met de offerte zoals die was :')
de offerte zoals het is is al vrij goed. Je moet wel expliciet vragen dat ze de max lengte per groep op 90meter houden (vastleggen in offerte). Anders nemen ze standaard 120meter en dat is te veel.

En het aantal groepen dat ze hanteren.

Ik heb dit bv in mijn offerte:

quote:
Uitgangspunten:

• Manier van installatie: hoofdverwarming (h.o.h. 10cm, max. 9m2 per groep i.v.m. aansluiting op
warmtepomp)
• Vloerverwarmingsbuis: 5-laagse PE-RT buis, diameter 16x2mm
Aantal m2:
§ Begane grond: ca. 93
§ Eerste verdieping: ca. 70
§ Tweede verdieping: ca. 25
Ø Het monteren en installeren van:
§ Begane grond: een 11-groeps vloerverwarmingssysteem
§ Eerste verdieping: een 9-groeps vloerverwarmingssysteem
§ Tweede verdieping: een 3-groeps vloerverwarmingssysteem
Ø Levering en installatie van de benodigde Robot LTC-verdeelunit (kunststof, zonder
pomp)


De Robot LT-C verdeler is een composiet verdeler die geschikt is voor systemen met een lage
aanvoertemperatuur waar een centrale pomp aanwezig is.
Specificaties van deze verdeelunit
• verwarmingsystemen op zonne-energie en warmtepompen met een externe pomp
• lage temperatuursysteem: tot 45°C aanvoer (primair)
• keuze uit 2 tot en met 15 groeps uitvoeringen
• inregelbare flowmeters
• aansluitingen 1″ binnendraad
• zowel links- als rechts aansluitbaar

overigens wel stom dat ze zeggen dat het zo nieuw is dat ze niks van weten... (dan moeten ze het ook niet uitvoeren dan)
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:38:22 #108
5428 crew  miss_sly
pi_182551028
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:34 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

de offerte zoals het is is al vrij goed. Je moet wel expliciet vragen dat ze de max lengte per groep op 90meter houden (vastleggen in offerte). Anders nemen ze standaard 120meter en dat is te veel.

En het aantal groepen dat ze hanteren.

Ik heb dit bv in mijn offerte:

[..]

overigens wel stom dat ze zeggen dat het zo nieuw is dat ze niks van weten... (dan moeten ze het ook niet uitvoeren dan)
OK, dank je, daar kan ik wat mee!
Wat vind je van de prijs? is ¤ 11.000 reëel?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182551088
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:19 schreef Leandra het volgende:
Ik mis even wat; vloerverwarming is toch LTV? Of hadden ze er elektrische vloerverwarming willen leggen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:21 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je hebt ook gewone vloerverwarming, niet alle vv is lagetemperatuur. En daar zijn dus ook andere leidingen voor nodig als je deze later wil aansluiten op een warmtepomp. En met gewone zou dat niet kunnen, geloof ik?
het verschil in vloerverwarming zit hem vooral in de verdelers en leidingverdelingen.

Voor warmtepompen (en andere lage temperatuurbronnen) heb je gesloten verdelers. Er is een aparte in en uitgang van water.
Bij hetere warmtebronnen (cv ketel die 60+ graden water door de leidingen laat stromen) heb je verdelers die koud water bijmengt zodat je niet 60 graden in de vloer krijgt (ga je wel leuk van dansen)

Een vvw-verdeler voor warme warmtebronnen kan ook wel LTV zijn. Alleen beetje zonde van het mengen.

Kies je voor een kunstof verdeler, dan kan je ook koelen. Want dan is er (weinig) condensatie.

Qua leidingen: voor VVW als hoofdverwarming wil je zoveel mogelijk leiding op dezelfde oppervlak. Hoofdverwarming (Hart op hartafstand van de slangen 100 mm) is de beste oplossing in een situatie waarin vloerverwarming de enige verwarming in de ruimte is. En dan lekker dikkere leidingen zodat er veel en snel water doorheen kan stromen (zodat er efficienter warmte wordt afgegeven), vandaar de 16mm minimaal (bij hogere temp wordt 14mm aangehouden)

je kan hier veel inlezen: http://www.waaijenberg-vloerverwarming.nl/vloerverwarming/
https://www.eigenhuis.nl/(...)huis/vloerverwarming

[ Bericht 4% gewijzigd door athlonkmf op 16-10-2018 14:47:15 ]
pi_182551151
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:38 schreef miss_sly het volgende:

[..]

OK, dank je, daar kan ik wat mee!
Wat vind je van de prijs? is ¤ 11.000 reëel?
Dat weet ik niet. Ligt aan hoeveel groepen/vloeroppervlak je als vvw hebt en welke techniek ze gebruiken. Infrezen, matten, noppen.

Ik heb zo'n 7000 euro betaald voor mijn VVW systeem met uiteindelijk 25 groepen (ongeveer 200m2 vloeroppervlak), maar aansluiten op de hoofdleiding plus afwerking heb ik weer apart laten doen. Dus ik schrik niet van dat bedrag als ze installeren EN afwerken.
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:50:01 #111
5428 crew  miss_sly
pi_182551236
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:44 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Dat weet ik niet. Ligt aan hoeveel groepen/vloeroppervlak je als vvw hebt en welke techniek ze gebruiken. Infrezen, matten, noppen.

Ik heb zo'n 7000 euro betaald voor mijn VVW systeem met uiteindelijk 25 groepen (ongeveer 200m2 vloeroppervlak), maar aansluiten op de hoofdleiding plus afwerking heb ik weer apart laten doen. Dus ik schrik niet van dat bedrag als ze installeren EN afwerken.
Voor dit bedrag moet het klaar zijn, dus.

Qua vloeroppervlak: het is voor type G met uitbouw van deze tekeningen:

https://www.woneninacacia(...)taand/tekeningen.pdf

Als ik het even grofweg tel, kom ik ook wel in de buurt van de 200 m2, denk ik. Naar boven afgerond :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182551386
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 14:50 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Voor dit bedrag moet het klaar zijn, dus.

Qua vloeroppervlak: het is voor type G met uitbouw van deze tekeningen:

https://www.woneninacacia(...)taand/tekeningen.pdf

Als ik het even grofweg tel, kom ik ook wel in de buurt van de 200 m2, denk ik. Naar boven afgerond :)
als ik je plattegrond zo bekijk, kan je later mooi een buitenunit plaatsen op het dak van de uitbouw.
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:06:00 #113
5428 crew  miss_sly
pi_182551458
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 15:00 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

als ik je plattegrond zo bekijk, kan je later mooi een buitenunit plaatsen op het dak van de uitbouw.
Ja, dat was het idee, inderdaad. En daar is ook de offerte van de warmtepomp die we eerder kregen op gebaseerd. Echter is dat me allemaal te vaag, onduidelijk en 'globaal', waardoor ik niet het vertrouwen heb dat we daarmee door moeten gaan. De voorbereiding in de vorm van deze vloerverwarming zie ik dan weer wel zitten, maar ik schrok wel even van de prijs.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182551575
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 15:06 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, dat was het idee, inderdaad. En daar is ook de offerte van de warmtepomp die we eerder kregen op gebaseerd. Echter is dat me allemaal te vaag, onduidelijk en 'globaal', waardoor ik niet het vertrouwen heb dat we daarmee door moeten gaan. De voorbereiding in de vorm van deze vloerverwarming zie ik dan weer wel zitten, maar ik schrok wel even van de prijs.
Zelfs zonder warmtepomp zal je met vvw zoveel energie besparen dat je nog meer aan de aanschaf van een warmtepomp zal gaan twijfelen ;)
  Moderator dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:16:29 #115
5428 crew  miss_sly
pi_182551629
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 15:13 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Zelfs zonder warmtepomp zal je met vvw zoveel energie besparen dat je nog meer aan de aanschaf van een warmtepomp zal gaan twijfelen ;)
Ik zag inderdaad wat berekeningen over hoe lang het duurt voor je het terugverdiend hebt, maar daarin werd uitgegaan van vrij lage kosten voor gas. Deze zullen de komende jaren natuurlijk alleen maar stijgen, zowel de gasprijs, als de heffingen die erop komen.

Resumerend: we nemen jouw aanbevelingen even mee als vragen naar hen toe, o.a. mbt die lengte van max 9 m per groep, om vast te laten leggen in de offerte. En dan is 11.000 op zich niet overdreven duur als jij ook al 7.000 kwijt was en nog andere kosten voor aansluiten enzo had?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182551700
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2018 15:16 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik zag inderdaad wat berekeningen over hoe lang het duurt voor je het terugverdiend hebt, maar daarin werd uitgegaan van vrij lage kosten voor gas. Deze zullen de komende jaren natuurlijk alleen maar stijgen, zowel de gasprijs, als de heffingen die erop komen.

Resumerend: we nemen jouw aanbevelingen even mee als vragen naar hen toe, o.a. mbt die lengte van max 9 m per groep, om vast te laten leggen in de offerte. En dan is 11.000 op zich niet overdreven duur als jij ook al 7.000 kwijt was en nog andere kosten voor aansluiten enzo had?
max 90 meter, anders heb je wel heel veel groepen ;) (ze zullen wel zeggen 100 meter slang, of 10m2 oppervlak per groep, dat is ook goed) https://www.vloerverwarmi(...)rverwarming-patronen

Nee, ik vind dat bedrag niet overdreven duur.
  dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:18:45 #117
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182556434
Als de technische ruimte op zolder zit en de rest van de ruimte er omheen wordt wel verwarmd dan wordt het daar echt niet koud.
Ik heb zo’n ruimte daar zonder vvw terwijl de rest van de zolder wel vvw heeft. Het is daar niet kouder dan elders.
Tegelijkertijd doen die paar vierkante meters de prijs vast niet significant veranderen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_182584768
quote:
14s.gif Op maandag 15 oktober 2018 18:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dankzij jou heb ik ontdekt dat je op de website van Histor een plaatje kunt uploaden en er Historkleuren bij kunt laten zoeken!
Ik dankzij jou nu ook! Thanks!
  donderdag 18 oktober 2018 @ 08:07:41 #119
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182584928
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 07:48 schreef Antisteigerhout het volgende:

[..]

Ik dankzij jou nu ook! Thanks!
En ik dus dankzij al jullie ;0 :P ^O^
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 18 oktober 2018 @ 08:08:47 #120
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182584939
Om nog even terug te komen op de warmtepompen die even geleden hier voorbij kwamen; gister was in mijn oude huis de bouwkundige keuring. Ik heb die man gewoon eens gevraagd naar zijn mening en die zei ook dat het beter was nog even te wachten. Nog te weinig rendement voor nu.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_182585457
Onze aannemer en cpo begeleiding begonnen er ook nog niet aan, te weinig rendement. Wel jammer dat er over de voorbereiding zoals Miss Sly die wil zo weinig kennis is/lijkt. Dat maakt het accepteren van zo'n offerte ook lastig.

Wij zitten inmiddels ruim 3 maanden na oplevering en nog steeds niet alles opgelost en afgerond. En in plaats van dingen van de lijst komen er dingen bij. Zo luistert de afzuiging af en toe niet naar de afstandsbediening waardoor hij blijft loeien. En weigert de elektricien geld terug te geven omdat hij vergeten is leidingen aan te passen.

Het huis wordt wel steeds meer thuis. Volgende week komen planten voor de voortuin en hoge beukenhaagplanten voor de achtertuin. Die is inmiddels al voorzien van gras, schommel en zandbak waardoor de kinderen zich er echt thuis voelen.
Voor de komende tijd staat de afwerking van de zolder/slaapkamer op de planning en als het goed is krijgen we komende maand de stalen deuren/kozijnen in de hal en woonkamer. Dat mag ook wel want nu tocht het nog behoorlijk.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  donderdag 18 oktober 2018 @ 12:53:45 #122
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182589213
Apart dat men zegt dat er weinig rendement is. De gasprijzen gaan stijgen en er is subsidie te verkrijgen.
Ik denk dat men in het warmtepomp topic er toch heel anders over denkt.
Daar is iemand met een heel oud huis die er al enorme winst mee behaalt dus laat staan als je een nieuwbouwhuis met EPC 0,4 hebt.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_182590929
..ennnn, wij zijn het papierentekenenproces weer begonnen.

Hopelijk met betere afloop nu!
Ja doei.
pi_182595711
quote:
1s.gif Op maandag 15 oktober 2018 19:01 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier schrokken we ons het apezuur van de offerte van de aannnemer, die zit zo’n ¤20.000 boven het begrote budget. Nu maar op zoek naar een andere aannemer
Onze offerte viel ook tegen, maar inmiddels zijn de offertes van andere aannemers binnen en die zitten op hetzelfde niveau. Dus het lijkt erop dat we de tegenvaller moeten incasseren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182596149
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 12:53 schreef laziness het volgende:
Apart dat men zegt dat er weinig rendement is. De gasprijzen gaan stijgen en er is subsidie te verkrijgen.
Ik denk dat men in het warmtepomp topic er toch heel anders over denkt.
Daar is iemand met een heel oud huis die er al enorme winst mee behaalt dus laat staan als je een nieuwbouwhuis met EPC 0,4 hebt.
Nee, ze bedoelden rendement tov de maatregelen die al genomen waren. Met andere woorden: we zouden heel veel meer moeten investeren en het zou weinig opleveren. Wat we wel als tip kregen was om het dak zo vol mogelijk te leggen met panelen, dat hebben we dan ook gedaan. Eventueel kunnen we nog twee panelen extra kwijt als we afzien van twee dakramen waar wel de voorbereiding voor gedaan is. Eerst even kijken hoe verbruik en opbrengst zich verhouden.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182596302
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 18:55 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Onze offerte viel ook tegen, maar inmiddels zijn de offertes van andere aannemers binnen en die zitten op hetzelfde niveau. Dus het lijkt erop dat we de tegenvaller moeten incasseren.
Balen! Wij hebben het tijdens onze bouw ook gemerkt, de prijzen gingen met sprongen omhoog. Wij hadden bij sommige offertes het geluk dat ze een jaar voor het werkelijke werk al waren vastgelegd want anders hadden we zo 20% meer moeten betalen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182596338
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 19:32 schreef d.k. het volgende:

[..]

Balen! Wij hebben het tijdens onze bouw ook gemerkt, de prijzen gingen met sprongen omhoog. Wij hadden bij sommige offertes het geluk dat ze een jaar voor het werkelijke werk al waren vastgelegd want anders hadden we zo 20% meer moeten betalen.
En per 1 januari stijgt het lage BTW-tarief ook nog eens.

Op m'n werk krijg ik wel misschien een promotie. :s)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182596362
quote:
9s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 19:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En per 1 januari stijgt het lage BTW-tarief ook nog eens.

Op m'n werk krijg ik wel misschien een promotie. :s)
dat vind ik dan echt zuur geld.
Wij hadden nieuwbouw, dus dan mag bijvoorbeeld een schilder niet tegen dat lage tarief.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182596373
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 19:36 schreef d.k. het volgende:

[..]

dat vind ik dan echt zuur geld.
Wij hadden nieuwbouw, dus dan mag bijvoorbeeld een schilder niet tegen dat lage tarief.
Het scheelt uiteindelijk gelukkig niet veel (3%). En misschien lukt isoleren nog wel voor 1 januari.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182596459
Wij zitten ook op een offerte te wachten. Waren al blij een tegelzetter enzo gevonden te hebben. Maar ze weten natuurlijk zelf ook dat er niemand te krijgen is dus dat ze aardig wat kunnen vragen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_182596568
Wij hebben nog een leuk dillema. De achterwand van onze keuken moet nog voorzien worden van 'iets'. Na lang denken bedacht dat we tegels wilden. Dus tegels meegekregen van de tegelzetter om thuis te kijken. Goed, 90 bij 30 achter de kookplaat en dan tot aan de afzuigkap. En vervolgens links en rechts daarvan 60x30 tegels. Dan kwam het nog een beetje fatsoenlijk uit met de maten.
Wat blijkt, die 90x30 serie heeft geen 60x30 tegels erbij. Dus dat kan niet. Zucht. Weer opnieuw iets bedenken. Want als je 90x30 doet komt het raar uit. We doen het dus nog maar even het hardboard dat er achter staat ;-)
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182596682
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 19:49 schreef d.k. het volgende:
Wij hebben nog een leuk dillema. De achterwand van onze keuken moet nog voorzien worden van 'iets'. Na lang denken bedacht dat we tegels wilden. Dus tegels meegekregen van de tegelzetter om thuis te kijken. Goed, 90 bij 30 achter de kookplaat en dan tot aan de afzuigkap. En vervolgens links en rechts daarvan 60x30 tegels. Dan kwam het nog een beetje fatsoenlijk uit met de maten.
Wat blijkt, die 90x30 serie heeft geen 60x30 tegels erbij. Dus dat kan niet. Zucht. Weer opnieuw iets bedenken. Want als je 90x30 doet komt het raar uit. We doen het dus nog maar even het hardboard dat er achter staat ;-)
Maar waarom niet gewoon dezelfde tegels of mis ik iets?
I solemnly swear i'm up to no good
pi_182596806
De achterwand is 267 lang. Van rechts naar links : ongeveer 60 cm, afzuigkap (=90 cm) en dan weer 117 cm tot einde werkblad. Alleen thv de afzuigkap wil ik hoog (= 80 cm) en links er rechts ervan maar 30 cm hoog. Ik wil dus een omgekeerde T zeg maar. En dan is de linker en rechterkant van de T niet gelijk. En ik wil zo min mogelijk tegels want dat vind ik niet mooi (ik ben op dit soort punten echt een zeikerd).
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182596898
Ik hou ook niet van tegels in keukens dus gaan weer voor afwasbare verf. Ging de vorige keer ook goed.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_182597018
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:12 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik hou ook niet van tegels in keukens dus gaan weer voor afwasbare verf. Ging de vorige keer ook goed.
Ik ken mezelf, dat wordt em ook niet :N
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182597037
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:18 schreef d.k. het volgende:

[..]

Ik ken mezelf, dat wordt em ook niet :N
Trae Lyx is zo goed als waterdicht, als er goed glad gestukadoord is zou dat wel kunnen denk ik hoor.
pi_182597073
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:19 schreef archito het volgende:

[..]

Trae Lyx is zo goed als waterdicht, als er goed glad gestukadoord is zou dat wel kunnen denk ik hoor.
Dat zal, maar ik ben zo'n kluns die graag soep maakt en dan overal tomaten heeft zitten. En ik vind 'iets' ook wel mooi tegen de muur. Bovendien, nu sluit het werkblad niet overal even strak tegen de muur aan (heeft te maken met een profiel dat in die muur zit, iets met een overgang oid), een tegel oid moet dat opvangen. We twijfelen nog maar even verder...
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  donderdag 18 oktober 2018 @ 20:24:51 #138
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182597104
Hier een spatrand van 15cm en daarboven reinigbare muurverf.
Trust me dat kan veel aan :7
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_182597123
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:19 schreef archito het volgende:

[..]

Trae Lyx is zo goed als waterdicht, als er goed glad gestukadoord is zou dat wel kunnen denk ik hoor.
Bevalt ons ook super. Strak, en heel goed schoon te maken.
Alius aliud dicit
pi_182597168
Maar waar is de spatrand dan van gemaakt? Tegels? Of het materiaal van het werkblad? Dat is bij ons kunststof (Ikea, houtlook) en mag niet achter een gasfornuis geplaatst worden. Anders had ik dat al lang gedaan.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_182597172
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:22 schreef d.k. het volgende:

[..]

Dat zal, maar ik ben zo'n kluns die graag soep maakt en dan overal tomaten heeft zitten. En ik vind 'iets' ook wel mooi tegen de muur. Bovendien, nu sluit het werkblad niet overal even strak tegen de muur aan (heeft te maken met een profiel dat in die muur zit, iets met een overgang oid), een tegel oid moet dat opvangen. We twijfelen nog maar even verder...
Ik heb al heel wat tomaten vlekken tegen de muur aan gehad maar het is nooit ingetrokken ofzo. Maar als je iets tegen de muur mooier vind is dat natuurlijk prima.

Ik vind niks gewoon net wat strakker vandaar :)
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 18 oktober 2018 @ 20:54:09 #142
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182597554
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 20:29 schreef d.k. het volgende:
Maar waar is de spatrand dan van gemaakt? Tegels? Of het materiaal van het werkblad? Dat is bij ons kunststof (Ikea, houtlook) en mag niet achter een gasfornuis geplaatst worden. Anders had ik dat al lang gedaan.
Materiaal van het werkblad inderdaad. Bij het fornuis een rvs plaat en de rest spatrand en verf.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:29:35 #143
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_182634409
Ons huis is officieel verkocht!! Nu hard doorwerken om het nieuwe huis bewoonbaar te maken voor de overdracht in januari
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_182634421
Feli!
Ja doei.
  zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:35:47 #145
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_182634508
Gefeliciteerd!

Over keukenachterwanden. In ons huidige huis hebben we matglas. In het nieuwe huis éen rij tegels van 30cm en idd achter het fornuis tot aan de afzuigkap. Ik weet nog niet wat ik er van vind. De hele keuken is zowieso niet mijn stijl. Werkblad vind ik te licht (lichtgrijs kunststof, we hebben nu zwart composiet), kastjes zijn redelijk, maar saai. Tzt maar eens kijken of alleen het werkblad vervangen en dan meteen de muur meenemen een optie is (qua investering bij een keuken van >14jr oud).

Nog minder dan een maand tot de sleuteloverdracht *O* De kinderen beginnen al zenuwachtig te worden, en er zijn hier steeds meer dozen ingepakt.
pi_182634555
Wij hebben verhuisdozen besteld vandaag. Er is hoop dat we volgende maand verhuizen. Ik hoop het zo!!!! O+
Ja doei.
pi_182639039
Ik heb het niet doorgelezen maar vereniging eigen huis had een bericht over warmte pompen in hun nieuwsbrief

https://www.eigenhuis.nl/(...)0Ontdek%20het%20hier
I solemnly swear i'm up to no good
pi_182664995
Wij zijn gisteren bij onze nieuwe buren op visite geweest. Daar is veel over te vertellen, maar wat me vooral bij is gebleven is dat ze een drijvende steiger hebben. En nu vraag ik me af waar je een drijvende steiger voor nodig hebt. En wat het verschil is tussen een kano en een kajak. Mensen, ik heb nog zoveel te leren over ons nieuwe leven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 22 oktober 2018 @ 09:17:36 #149
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182665083
Een drijvende steiger impliceert vooral verschillen in de hoogte van de waterstand.
Of ze vonden het makkelijker dan een vaste steiger in het water (laten) bouwen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 24 oktober 2018 @ 08:31:07 #150
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182706988
Hier zijn inmiddels wat knopen doorgehakt....

De badkamer gaan we ook uitstellen tot het voorjaar. De aannemer die we willen inhuren kan het tijdstechnisch niet realiseren voordat we willen verhuizen. Nu kiezen we voor een moment in het voorjaar, waarschijnlijk de mei vakantie. Dan gaan we op vakantie en hebben we er het minste ongemak van, maar met name de kinderen.

Kleurstalen zijn allemaal in huis en we zijn langzaam aan het selecteren en combineren voor de kleuren in onze slaapkamer. De kinderen hebben de kleuren al bepaald.

De woonkamer is next, gaan we ons vanavond en morgen over buigen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_182737639
Weet iemand wat een goede manier is om een houten vloer op de begane grond te isoleren met een kruipruimte eronder die begaanbaar is? Ik hoor nu verschillende dingen van aannemers en vind het lastig om te bepalen wat het beste is. (De één zegt: PURschuim. De ander: vervangen door schuimbeton. Online lees ik: Tonzon is beter dan PUR.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182737675
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2018 08:31 schreef sanger het volgende:
Hier zijn inmiddels wat knopen doorgehakt....

De badkamer gaan we ook uitstellen tot het voorjaar. De aannemer die we willen inhuren kan het tijdstechnisch niet realiseren voordat we willen verhuizen. Nu kiezen we voor een moment in het voorjaar, waarschijnlijk de mei vakantie. Dan gaan we op vakantie en hebben we er het minste ongemak van, maar met name de kinderen.
Dat geeft vast wat meer rust voor nu!

Wat voor kleuren hebben jullie geselecteerd?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 25 oktober 2018 @ 17:35:44 #153
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182738599
:o Gingen we net zomaar een huis bezichtigen! :o

Geen droomhuis qua uiterlijk, en ook van binnen zijn er best wat verbeterpunten (oa. keukenblad, badkamermeubel, woonkamervloer) maar daarnaast wel heel veel plusplunten. GROOT! Nieuw-ish (22 jaar), mooie ruime keuken, goed aangelegde onderheide (!!!) tuin aan een watertje, geen inkijk van buren aan de achterkant.

Dus ja... we gaan geloof ik wel een bod doen. :o
Die kwam even compleet onverwacht! :')
Maar goed, 1 miljoen haken en ogen. Boekhouding van manlief moet nog even snel af zodat we iig 2 boekjaren hebben, ik kan op dit moment geen werkgeversverklaring meer krijgen (vaststellingsovereenkomst is al getekend. :+), huidige huis moet wel weg zonder restschuld, want we hebben de reserves nodig voor de KK etc. etc.

Dus... spannend, maar tegelijk ook geen man overboord als het niet zou lukken. Het is geen one-of-a-kind uniek huis, maar wel een mooie kans. :Y
***
pi_182738953
Oh spannend!
Nou ben benieuwd of het wat gaat worden dan.

Wij krijgen dinsdag al de sleutel :o
I solemnly swear i'm up to no good
  donderdag 25 oktober 2018 @ 18:41:39 #155
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182739741
Spannend joh! *O* Gaaf! :Y

Verkopend makelaar kijkt of hij morgen nog even langs zou kunnen komen om te zien of zijn schatting die hij op basis van het adres maakte idd klopt qua vraagprijs van ons huidige huis. We laten natuurlijk sws nog wel 1 of 2 anderen langs komen voor definitief, maar het is een goede indicatie. Wat hij ongezien zei was sws al goed in de richting.
Goddank heb ik in September nog de blaren op mijn vingers geverfd en ziet het er op zich best heel netjes uit al.
***
  donderdag 25 oktober 2018 @ 19:54:48 #156
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182741370
quote:
5s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 16:51 schreef Claudia_x het volgende:
Weet iemand wat een goede manier is om een houten vloer op de begane grond te isoleren met een kruipruimte eronder die begaanbaar is? Ik hoor nu verschillende dingen van aannemers en vind het lastig om te bepalen wat het beste is. (De één zegt: PURschuim. De ander: vervangen door schuimbeton. Online lees ik: Tonzon is beter dan PUR.)
Wat de beste manier is weet ik niet, maar ik zou sowieso niet aan PUR-schuim beginnen, dat levert in nogal wat gevallen gezondheidsklachten op.
Zeker met houten vloeren zou ik dat niet wagen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 25 oktober 2018 @ 19:56:17 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182741407
Spannend BE! *O*
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 25 oktober 2018 @ 20:03:56 #158
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182741615
quote:
5s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 16:51 schreef Claudia_x het volgende:
Weet iemand wat een goede manier is om een houten vloer op de begane grond te isoleren met een kruipruimte eronder die begaanbaar is? Ik hoor nu verschillende dingen van aannemers en vind het lastig om te bepalen wat het beste is. (De één zegt: PURschuim. De ander: vervangen door schuimbeton. Online lees ik: Tonzon is beter dan PUR.)
Schuimbeton is denk ik wel de beste manier, maar ook de meest ingrijpende....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 25 oktober 2018 @ 20:06:13 #159
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182741657
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 16:53 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat geeft vast wat meer rust voor nu!

Wat voor kleuren hebben jullie geselecteerd?
Dat geeft zeker rust :Y

Ik zal de namen zo opzoeken, weet ze niet uit mijn hoofd.

Mijn vriendin heeft vakantie deze week een is druk bezig met tekenen van kasten, uitzoeken van laminaat voor de slaapkamer, gordijnen en nachtkastjes. Ik vind het prima gaan zo :Y ;)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:44:31 #160
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182750620
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 17:53 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Oh spannend!
Nou ben benieuwd of het wat gaat worden dan.

Wij krijgen dinsdag al de sleutel :o
Gaat snel hè de tijd!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Moderator vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:02:29 #161
5428 crew  miss_sly
pi_182751018
Over onze vloerverwarming was dit de laatste conversatie, en dit klonk ons ok in de oren, dus we hebben geaccordeerd:

In het kader van de vloerverwarming. Heeft u meer info over de lengte van de groepen? Ik begrijp dat 80/90m de maximale lengte per groep zou moeten zijn voor een goed functionerende vv.
En is er ook meer info over de dikte van de gebruikte leidingen ? De leidinglengte per groep ligt rond de 80m. Wij gebruiken leidingen 16x2 voor de vloerverwarming.

Daarnaast werd ons verteld dat er een korte groep dicht langs de ramen zou moeten zijn voor evt. koudeval. Bij raampartijen tot aan de vloer komt er een aparte groep voor evt. koudeval.

Ook kregen wij de vraag of de na-regeling nodig zou zijn omdat in het geval van een warmtepompt die z’n warmte kwijt moet en je dat via naregeling evt. afkapt en dat de pomp dan gaat pendelen. Begane grond komt geen na-regeling. Hierdoor kan de warmtepomp zijn warmte kwijt aan de woonkamer. Thermostaat in woonkamer is leidend, overige ruimtes met na-regeling sturen de warmtepomp niet aan en of kunnen de warmtepomp afkappen.

Behalve nu nog het laten opleveren zonder bovenlicht bij de meterkast (alle andere hadden we al laten vervallen, deze kennelijk nog niet) zou alles nu in orde moeten zijn. Ik ben benieuwd wat ze nu nog voor konijnen uit de hoge hoed toveren :')

Tekenen verwachten ze over een week of twee, want de gemeente was druk met samenvoegen van kavels en perceelnummers uitdelen enzo, en dan kan er pas worden getekend.

Zucht, zoveel gedoe en de grond, laat staan het huis, is nog niet eens officieel van ons!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator vrijdag 26 oktober 2018 @ 11:03:48 #162
5428 crew  miss_sly
pi_182751043
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 18:41 schreef Brighteyes het volgende:
Spannend joh! *O* Gaaf! :Y

Verkopend makelaar kijkt of hij morgen nog even langs zou kunnen komen om te zien of zijn schatting die hij op basis van het adres maakte idd klopt qua vraagprijs van ons huidige huis. We laten natuurlijk sws nog wel 1 of 2 anderen langs komen voor definitief, maar het is een goede indicatie. Wat hij ongezien zei was sws al goed in de richting.
Goddank heb ik in September nog de blaren op mijn vingers geverfd en ziet het er op zich best heel netjes uit al.
Wat gaaf en spannend!
Succes met alles!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182752830
quote:
1s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 19:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wat de beste manier is weet ik niet, maar ik zou sowieso niet aan PUR-schuim beginnen, dat levert in nogal wat gevallen gezondheidsklachten op.
Zeker met houten vloeren zou ik dat niet wagen.
Heel erg bedankt hiervoor! Ik heb er even informatie over opgezocht. Hoewel er wel wat op af te dingen valt, vind ik de vele verhalen toch zo ontrustend dat ik dan liever voor een andere vorm van isolatie kies.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182752844
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 18:41 schreef Brighteyes het volgende:
Spannend joh! *O* Gaaf! :Y

Verkopend makelaar kijkt of hij morgen nog even langs zou kunnen komen om te zien of zijn schatting die hij op basis van het adres maakte idd klopt qua vraagprijs van ons huidige huis. We laten natuurlijk sws nog wel 1 of 2 anderen langs komen voor definitief, maar het is een goede indicatie. Wat hij ongezien zei was sws al goed in de richting.
Goddank heb ik in September nog de blaren op mijn vingers geverfd en ziet het er op zich best heel netjes uit al.
Spannende ontwikkelingen, BE! Hoe groot is het huis waarop jullie (misschien) een bod gaan doen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182752875
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 11:02 schreef miss_sly het volgende:

Zucht, zoveel gedoe en de grond, laat staan het huis, is nog niet eens officieel van ons!
Ja, het blijft een gedoe! Kwam ik er deze week achter dat er ook nog zoiets bestaat als zéér lage temperatuurverwarming (ZLTV).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:20:44 #166
5428 crew  miss_sly
pi_182753438
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 12:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ja, het blijft een gedoe! Kwam ik er deze week achter dat er ook nog zoiets bestaat als zéér lage temperatuurverwarming (ZLTV).
Ik. Wil. Het. Niet. Weten.

Ik wil dat ze gewoon beginnen met bouwen en voorlopig verder nergens over nadenken, beslissingen nemen of keuzen maken :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:25:36 #167
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182753550
Yep hier loopt maar 35graden door de leidingen van de vloerverwarming :Y

Miss ik weet het nog goed. Je bent op een gegeven moment zo klaar met al die keuzes, slechte communicatie en deadlines. Maar komt uiteindelijk goed en met een goed einddoel.
Ik heb je lief mijn hele leven
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:26:13 #168
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_182753562
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 12:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Heel erg bedankt hiervoor! Ik heb er even informatie over opgezocht. Hoewel er wel wat op af te dingen valt, vind ik de vele verhalen toch zo ontrustend dat ik dan liever voor een andere vorm van isolatie kies.
YW
Er is zeker eea op af te dingen, maar de vele verhalen zijn imho idd verontrustend genoeg om een andere keuze te maken, juist met houten vloeren (hoewel ik met onze betonnen vloer ook al een andere keuze zou maken).
Aan de andere kant zie ik in iedere Amerikaans huizenprogramma waar huizen gerenoveerd worden PUR-schuim aangebracht worden, en dat zijn stuk voor stuk volledig houten woningen.
Maar goed, dat blijven lastige afwegingen en door de vele verhalen zou ik ook een andere keuze maken dan het laten spuiten van PUR-schuim.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:30:33 #169
5428 crew  miss_sly
pi_182753678
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 13:25 schreef laziness het volgende:
Yep hier loopt maar 35graden door de leidingen van de vloerverwarming :Y

Miss ik weet het nog goed. Je bent op een gegeven moment zo klaar met al die keuzes, slechte communicatie en deadlines. Maar komt uiteindelijk goed en met een goed einddoel.
Ik weet het, ik weet het. Maar inderdaad, ik ben er echt even klaar mee.
Ik wil gewoon even tekenen over een week of twee, en dan even niks. Zij bouwen en ik leef gewoon verder. En dan ergens volgend jaar ga ik wel weer verder met vloeren bekijken, de badkamer uitdenken, kleuren zoeken, etc.

Gelukkig heeft B dit keer heel veel van de communicatie over genomen, en moet ik alleen zo nu en dan 'ja' of 'nee' zeggen <3 :')
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:07:52 #170
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182754487
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 12:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Spannende ontwikkelingen, BE! Hoe groot is het huis waarop jullie (misschien) een bod gaan doen?
150m2 en we hebben nu iets van 110-115, dus dat maakt wel verschil. De woonkamer en keuken zijn bijna 2x zo groot als hier. ;)

Verkopend makelaar is hier net geweest en bevestigde onze hoop dat we dit op zich voor een goede prijs kunnen verkopen, maar mijn echtgenoot maakt zich zorgen over de scheuren in de muren van ons huidige huis en wat er dan bij een bouwtechnokeuring naar boven komt.

Ik ga dus zo eens kijken of we volgende week een andere makelaar kunnen laten komen om die om zijn mening te vragen.

Grappig wel, het nieuwe huis is van buiten niet zo mooi, en dat vond ik altijd heel belangrijk maar nu word ik veel blijer van de ruimte die het binnen biedt. Zo zie je dat prioriteiten kunnen verschuiven.

[ Bericht 0% gewijzigd door BE op 26-10-2018 14:20:17 ]
***
pi_182754596
De binnenkant is ook zeker belangrijk. Zo heb ik ons vorige huis nooit mooi gevonden. En het huis wat we nu gekocht hebben vind ik ook niet heel bijzonder. Maar die vind ik van binnen wel weer leuker omdat hij wat speelser is.

Ons nieuwe huis is op papier 14 m2 kleiner dan ons vorige huis. Maar die was tot de max uitgebouwd terwijl hier nog niks aan uitgebouwd is. Boven is deze ook ruimer in badkamer en de andere twee slaapkamers. Onze slaapkamer is daarentegen weer wat kleiner. Maar in ons vorige huis hadden we dan ook echt een joekel van een slaapkamer. Van mij hadden ze die ruimte bij de badkamer mogen trekken of dat kleinste kamertje wat groter mogen maken.

Wat we nu ook missen is een zolder met een vaste trap die had het vorige huis wel. Dit huis heeft daarentegen weer een joekel van een garage en een eigen oprit ruim twee keer zoveel achtertuin en is ipv een tussenwoning een tweekapper. Dus het is maar net wat voel je bij een huis denk ik en maakt het een weer beter tegenover het ander.
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:21:34 #172
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182754765
Het huis waar we mee bezig zijn heeft een tweede toilet! Dat is echt de enige harde eis die we voor een ander huis hebben, dat geklooi met maar 1 toilet zijn we nu wel klaar mee. :D ;)
***
  Moderator vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:29:00 #173
5428 crew  miss_sly
pi_182754885
Hahaha, ja, daar kan ik me iets bij voorstellen!

Wij wilden vooral geen erfpacht meer en een grotere keuken.
Eigenlijk vinden we in het nieuwe huis de badkamer wat klein, maar ach, er kunnen een douche en een bad in en de toilet boven zit apart (ook wel erg fijn), dus is het groot genoeg.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:29:11 #174
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_182754889
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 14:07 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

150m2 en we hebben nu iets van 110-115, dus dat maakt wel verschil. De woonkamer en keuken zijn bijna 2x zo groot als hier. ;)

Verkopend makelaar is hier net geweest en bevestigde onze hoop dat we dit op zich voor een goede prijs kunnen verkopen, maar mijn echtgenoot maakt zich zorgen over de scheuren in de muren van ons huidige huis en wat er dan bij een bouwtechnokeuring naar boven komt.

Ik ga dus zo eens kijken of we volgende week een andere makelaar kunnen laten komen om die om zijn mening te vragen.

Grappig wel, het nieuwe huis is van buiten niet zo mooi, en dat vond ik altijd heel belangrijk maar nu word ik veel blijer van de ruimte die het binnen biedt. Zo zie je dat prioriteiten kunnen verschuiven.
Bij mij kwam er niets uit, in de zin van geen negatief advies naar de koper toe.

Hebben jullie zelf bij aanschaf een bouwkundige keuring laten doen? En wat stond er dan toen in?Ik had het rapport van toen klaargelegd voor de nieuwe bouwkundige keuring, daar stond letterlijk in dat er geen zorgen voor verdere scheurvorming hoefde te zijn. Volgens mij heeft de nieuwe keurder dat letterlijk overgenomen zonder verder te kijken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_182755026
Boven geen toilet zou voor mij ook wel een dealbreaker zijn. Moet je s'nachts iedere keer naar beneden. Hond weer helemaal happy
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:36:38 #176
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182755028
Ik weet niet meer wat er toen in stond, maar feit is dat er nu scheuren zijn die er toen niet waren... We hebben wel eens een Huizendokter van de Vereniging Eigen Huis laten komen, daar kwam toen iets uit over een ijzeren bint en roest, maar verder ook geen schokkende funderingsdingen.

Anyway, er komt maandagmiddag een makelaar voor een waardebepaling, dan hebben we er iig 2. Die van vandaag heb ik nergens op gewezen, bij die van maandag ga ik dat dan wel doen, dan weten we iig gewoon dat het meegenomen wordt in de waarde die zij erop zet.

En dan moeten we maar zien wat er gebeurt. De makelaar van net zei dat hij zich echt geen enkele zorgen maakte over dat we dit snel en voor een goede prijs, wellicht zelfs boven de vraagprijs, kunnen verkopen.

Dus nu kunnen we ons gaan beraden op een bod op dat andere huis. We moeten waarschijnlijk dinsdag voor 12 uur een uiterste bod neerleggen.

Zal ik een linkje doen? Gek wel, ik weet dat er mensen zullen zijn die denken WTF??? maar voor ons is het nu wel echt het perfecte huis. Manlief ZZP't, ik ga straks in het nieuwe jaar een eigen bedrijf starten, we hebben gewoon geen tijd voor een bewerkelijk huis. In dit huis zit echt een spuuglelijke vloer, maar die kan er tzt uit, of een leuke gietvloer eroverheen en ook het badkamermeubel maakt me niet heel gelukkig, maar er zit een berg ruimte in, de tuin is onderheid etc. etc. Er is ruime voor 1 grote of 2 kleine werkkamers etc. etc.

https://www.funda.nl/koop/gouda/huis-40839764-strausserf-10/
***
pi_182755073
Leuk huis en zo'n vloer daar ligt zo een andere op en een badmeubel is ook wel te vervangen. Als dat alles is zou ik niet twijfelen haha.
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:42:07 #178
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182755138
Nee precies, zoals ze zeggen, je moet door dat soort dingen heen kijken. :Y
En van de week, met die schuifpui open, je loopt zo het terras op, tuin op het westen (is nu het noorden), ik zag ons daar al wel zitten, terwijl we hier amper buiten zitten, want achterburen dicht op elkaar enzo.

En de ruimte! O+ Maar goed, hoe langer we er mee bezig zijn, hoe liever we het willen, dus het begint toch ook wel een soort van spannend te worden nu. :') I hates this! ;) :D
***
  Moderator vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:52:38 #179
5428 crew  miss_sly
pi_182755389
Er zijn een paar dingen die inderdaad nogal smaakgevoelig zijn, maar die je heel gemakkelijk ook op een later tijdstip nog, kunt aanpakken.
Verder snap ik dat jullie dol zijn op de ruimte! Heerlijk.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182756298
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 13:25 schreef laziness het volgende:
Yep hier loopt maar 35graden door de leidingen van de vloerverwarming :Y
Ah, mooi! Weet jij er iets van, bijv. onder welke condities ZLTV geschikt is? Wij gaan ons huis bijv. isoleren, maar het blijft een oud huis. Is dat wel ideaal? Waar bestaat het verschil eigenlijk precies uit qua technische specificaties van de vloerverwarming? En kost het meer geld?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:27:43 #181
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_182758952
Ziet er als een fijn huis uit BrightEyes, hopelijk wordt het voor jullie!

Herkenbaar Miss_Sly, ik was er ook helemaal klaar mee, de keuzestress, het moeten nadenken over een huis dat er nog helemaal niet is en waarvan je ook nog niet echt een heel goed beeld hebt. De laatste deadline was bij ons 18-06 en ik was daarna ook heel erg opgelucht. Ik had toen echt het gevoel van: nu kunnen we er toch allemaal niks meer aan veranderen :’).
Beetje jammer dat ze toen in augustus nog een aantal nieuwe opties open hadden gezet en we daarnaast nog 3x de tekeningen moesten accorderen. Weer helemaal in de tekeningen duiken, alles dubbeldubbeldubbel checken en maar weer hopen dat je geen gekke dingen over het hoofd ziet. Bij een van de buren hadden ze plots de draairichting van alle deuren omgegooid :’). Van die dingen...

Wij zijn inmiddels zover dat over 2 weken de fotograaf komt om foto’s te schieten van ons huis, zodat het de verkoop in kan :o . Ik vind dit echt heel erg spannend :@ . De huizen vliegen hier nog steeds weg dus ik hoop dat dat ook voor ons huis geldt, en voor een leuk prijsje :+

Bij ons nieuwe huis zijn ze inmiddels begonnen aan de wanden op de begane grond. Ons nieuwbouwproject bestaat uit 4 blokken en blok 2 en 3 gaan super hard. Daar staat het hele huis al. Leuk om te zien hoe het wordt, daarvan krijg je nu toch pas eigenlijk echt goed een beeld. Ons blok, blok 4, en blok 1 lopen wat achter. Hierdoor zal ons huis ook waarschijnlijk 6 weken later worden opgeleverd dan de huizen van blok 2 en 3.
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 19:30:09 #182
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182760008
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ah, mooi! Weet jij er iets van, bijv. onder welke condities ZLTV geschikt is? Wij gaan ons huis bijv. isoleren, maar het blijft een oud huis. Is dat wel ideaal? Waar bestaat het verschil eigenlijk precies uit qua technische specificaties van de vloerverwarming? En kost het meer geld?
Sorry ik kan je niet zo goed helpen vrees ik. Hier zat het er standaard in op alle verdiepingen icm een water water warmtepomp dus we zijn er nooit zo diep op ingedoken zoals bijv sly met dikte van leidingen etc. Kostte dus ook niet meer bij ons 😉

Het is geschikt bij hele goede isolatie. Dat vind ik wel een twijfelpunt bij een oud huis. Elke vorm van tocht/koudeval is vermeden in onze nieuwbouw. Hij draait vrij weinig bij ons. De warme lucht blijft binnenshuis in alle ruimtes hangen door de goede isolatie en je zet ‘m dus ook niet hoger en lager. Een paar graden warmer bereik je ook niet binnen een uurtje. Het voelt gemiddeld genomen ook niet warm aan je voeten.
Maar dit alles dus icm een warmtepomp die warmte uit de bodem haalt. (En koude in de zomer) Geen idee hoe het werkt icm een ketel bijvoorbeeld.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_182760889
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 19:30 schreef laziness het volgende:

[..]

Sorry ik kan je niet zo goed helpen vrees ik. Hier zat het er standaard in op alle verdiepingen icm een water water warmtepomp dus we zijn er nooit zo diep op ingedoken zoals bijv sly met dikte van leidingen etc. Kostte dus ook niet meer bij ons 😉

Het is geschikt bij hele goede isolatie. Dat vind ik wel een twijfelpunt bij een oud huis. Elke vorm van tocht/koudeval is vermeden in onze nieuwbouw. Hij draait vrij weinig bij ons. De warme lucht blijft binnenshuis in alle ruimtes hangen door de goede isolatie en je zet ‘m dus ook niet hoger en lager. Een paar graden warmer bereik je ook niet binnen een uurtje. Het voelt gemiddeld genomen ook niet warm aan je voeten.
Maar dit alles dus icm een warmtepomp die warmte uit de bodem haalt. (En koude in de zomer) Geen idee hoe het werkt icm een ketel bijvoorbeeld.
Ik vermoed dat we het huis daarvoor toch niet goed genoeg zullen kunnen isoleren. Maar dank voor het meedenken!

Onze vloer voelt trouwens ook nooit echt warm, behalve als de schoonmaakster de thermostaat per ongeluk 5 graden hoger heeft gezet. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182760924
Ik kick stiekem heel erg op die details waarover ik nu beslissingen moet nemen. Zo heb ik geleerd wat taatsdeuren zijn en ken ik nu de ins en outs van het verschil tussen vouwdeuren en schuifpuien. Het is alleen zo jammer dat alles wat mooi is geld kost. }:|
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182760978
Oh, en ik heb een alternatief ontdekt voor linoleumkeukens: fenixkeukens!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:16:13 #186
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182761065
Oh Claudia, nu je er toch bent, jij had toch zo'n kast-in-een-kast? Er zit dus een trapkast in het huis wat we op het oog hebben en ik werd echt helemaal blij van het idee dat ik nu ook zo'n handig ding kan laten installeren! *O*
Weet je nog waar jij hem vandaan hebt, ik dacht met een snelle google te zien dat er inmiddels meerdere versies zijn.
***
pi_182761312
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 20:16 schreef Brighteyes het volgende:
Oh Claudia, nu je er toch bent, jij had toch zo'n kast-in-een-kast? Er zit dus een trapkast in het huis wat we op het oog hebben en ik werd echt helemaal blij van het idee dat ik nu ook zo'n handig ding kan laten installeren! *O*
Weet je nog waar jij hem vandaan hebt, ik dacht met een snelle google te zien dat er inmiddels meerdere versies zijn.
Dit is de link!

Mensen die ons huis kwamen bezichtigen waren weg van de kast, door een enkeling ook wel de Anne Frank-kast genoemd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182761345
Wij zijn er nog steeds zo blij mee. Heel stevig ding, valt nooit iets uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:39:33 #189
5428 crew  miss_sly
pi_182761526
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 20:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dit is de link!

Mensen die ons huis kwamen bezichtigen waren weg van de kast, door een enkeling ook wel de Anne Frank-kast genoemd.
Hahaha, ja, dat maakte S er ook van toen ze afgelopen zomer het dagboek van Anne Frank had gelezen :D

Bij ons was men ook erg enthousiast over die kast en wij zijn er zelf erg blij mee geweest.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_182761589
Zo'n kast hadden wij ook. Super handig. Mocht hij er op de een of andere manier in kunnen. Straks dan gaat hij er weer in.
I solemnly swear i'm up to no good
  vrijdag 26 oktober 2018 @ 22:08:39 #191
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_182763316
Tx! :*
***
pi_182764752
quote:
5s.gif Op donderdag 25 oktober 2018 16:51 schreef Claudia_x het volgende:
Weet iemand wat een goede manier is om een houten vloer op de begane grond te isoleren met een kruipruimte eronder die begaanbaar is? Ik hoor nu verschillende dingen van aannemers en vind het lastig om te bepalen wat het beste is. (De één zegt: PURschuim. De ander: vervangen door schuimbeton. Online lees ik: Tonzon is beter dan PUR.)
Voor houten vloeren wil je dat de isolatie ademend blijft. Ik zal zelf kiezen voor steenwol.


Hier hebben we wel PUR laten spuiten. Betonnen vloer. Met PUR wordt echt elk kiertje opgevuld. De spannende verhalen zijn van 2012. Als je oplet bij het nieuws zie je ook dat het enkel gevallen zijn van 2012.

Met de renovatie is de begane grondvloer al volledig kierdicht (muren opnieuw gestuct, nieuwe dekvloer, en dan nog eens een PU-gietvloer). Dus van beneden zal niks boven komen.
Toch zijn we wel een weekendje weggeweest toen het gespoten werd. En goed geventileerd.

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 11:02 schreef miss_sly het volgende:
Over onze vloerverwarming was dit de laatste conversatie, en dit klonk ons ok in de oren, dus we hebben geaccordeerd:

ZIet er perfect uit (mag ik vragen welke partij je hebt genomen? ik heb tijdens mijn zoektocht ook veel bekende partijen aangesproken).

quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 15:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ah, mooi! Weet jij er iets van, bijv. onder welke condities ZLTV geschikt is? Wij gaan ons huis bijv. isoleren, maar het blijft een oud huis. Is dat wel ideaal? Waar bestaat het verschil eigenlijk precies uit qua technische specificaties van de vloerverwarming? En kost het meer geld?
Zoals miss_sly het nu heeft geoffreerd heeft zij ook ZLTV vloerverwarming. Overal vloerverwarming, korte groepen, dikke leidingen.
Maar het huis moet ook geïsoleerd zijn, dusdanig dat er sneller opgewarmd dan afgekoeld wordt.

Mijn huis wordt nu opgewarmd/op warmte gehouden van 20graden Celsius , door middel van 27Graden door de vloeren. Ik kan dat ook met 25 graden, maar 2 graden meer geeft toch net dat "warme vloer" gevoel.

Ik heb enkel vloerisolatie laten aanbrengen, en een keukenraampartij vervangen door openslaande deuren met HR++ glas. Rest van huis is ouderwets dubbel glas.
Jaren 80 woning met al een beetje isolatie in de spouwmuur.

quote:
1s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 19:30 schreef laziness het volgende:

Maar dit alles dus icm een warmtepomp die warmte uit de bodem haalt. (En koude in de zomer) Geen idee hoe het werkt icm een ketel bijvoorbeeld.
Een standaard CV ketel kan niet lager dan 45graden terugmoduleren geloof ik. Om lager te krijgen heb je condensatieketels nodig. Of anders warmtepompen.
pi_182764932
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 23:24 schreef athlonkmf het volgende:

Zoals miss_sly het nu heeft geoffreerd heeft zij ook ZLTV vloerverwarming. Overal vloerverwarming, korte groepen, dikke leidingen.
Maar het huis moet ook geïsoleerd zijn, dusdanig dat er sneller opgewarmd dan afgekoeld wordt.

Mijn huis wordt nu opgewarmd/op warmte gehouden van 20graden Celsius , door middel van 27Graden door de vloeren. Ik kan dat ook met 25 graden, maar 2 graden meer geeft toch net dat "warme vloer" gevoel.

Ik heb enkel vloerisolatie laten aanbrengen, en een keukenraampartij vervangen door openslaande deuren met HR++ glas. Rest van huis is ouderwets dubbel glas.
Jaren 80 woning met al een beetje isolatie in de spouwmuur.
Oké, dat biedt hoop. Hoe dik is een dikke leiding? En een korte groep is dus max. 80-90m? Wat moet ik me daarbij voorstellen: hoeveel groepen heb je bijv. nodig voor een verdieping van 50 m2 met 4 ruimtes?

quote:
Een standaard CV ketel kan niet lager dan 45graden terugmoduleren geloof ik. Om lager te krijgen heb je condensatieketels nodig. Of anders warmtepompen.
Voor zoiets was ik al bang. Mijn idee is dat we de huidige cv-ketel nog even houden, want die is van 2012. Het plan is vooral om de woning alvast voor de toekomst op een geschikte manier te verbouwen; dan komt er misschien een warmtepomp of pelletketel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182765212
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 23:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Oké, dat biedt hoop. Hoe dik is een dikke leiding? En een korte groep is dus max. 80-90m? Wat moet ik me daarbij voorstellen: hoeveel groepen heb je bijv. nodig voor een verdieping van 50 m2 met 4 ruimtes?

Normaal wordt er 14x2mm leidingen gebruikt. Voor warmtepompen (en zltv) wil je 16x2mm hebben. Er bestaan ook 18x2 en dikkere, maar dan kom je misschien in de problemen met dikte van vloer en aansluitingen op verdeler.

Je moet uitgaan van max 10m2 per groep. Als je 80 meter leiding heb, is dat zelfs maar 8m2. Dus 5-7 groepen voor 50m2.

Ik heb voor mijn 200m2 25 groepen. (misschien zelfs 180m2 25 groepen, want de zolder is niet volledig voorzien van vloerverwarming)

quote:
Voor zoiets was ik al bang. Mijn idee is dat we de huidige cv-ketel nog even houden, want die is van 2012. Het plan is vooral om de woning alvast voor de toekomst op een geschikte manier te verbouwen; dan komt er misschien een warmtepomp of pelletketel.
Dan nog heeft het nut om voor ZLTV te gaan. Je huis wordt immers veel sneller opgewarmd met 45 graden aanvoer ipv 25 graden.
Het is niet zo dat een ZLTV systeem niet geschikt is als LTV. Kies je voor een pelletketel, dan moet je wel weer een ander soort verdeler nemen, namelijk een open verdeler dat de aanvoerwater kan afkoelen door het te mengen met koudere water. Je wilt immers niet 80 graden over de vloer hebben. (je zegt ketel, en niet kachel. Dus neem ik aan dat je daar je CV mee gaat opwarmen en niet enkel een ruimte)
pi_182765372
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 23:49 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Normaal wordt er 14x2mm leidingen gebruikt. Voor warmtepompen (en zltv) wil je 16x2mm hebben. Er bestaan ook 18x2 en dikkere, maar dan kom je misschien in de problemen met dikte van vloer en aansluitingen op verdeler.

Je moet uitgaan van max 10m2 per groep. Als je 80 meter leiding heb, is dat zelfs maar 8m2. Dus 5-7 groepen voor 50m2.

Ik heb voor mijn 200m2 25 groepen. (misschien zelfs 180m2 25 groepen, want de zolder is niet volledig voorzien van vloerverwarming)
Dat is nuttig om te weten, dank je. De architect vond het inderdaad belangrijk om niet te dikke leidingen te nemen vanwege de dikte van de vloer. Ik weet niet met hoeveel groepen de aannemer rekening heeft gehouden, maar ik denk niet met zoveel als jij aangeeft. Dat ga ik even bespreken.

quote:
Dan nog heeft het nut om voor ZLTV te gaan. Je huis wordt immers veel sneller opgewarmd met 45 graden aanvoer ipv 25 graden.
Het is niet zo dat een ZLTV systeem niet geschikt is als LTV. Kies je voor een pelletketel, dan moet je wel weer een ander soort verdeler nemen, namelijk een open verdeler dat de aanvoerwater kan afkoelen door het te mengen met koudere water. Je wilt immers niet 80 graden over de vloer hebben. (je zegt ketel, en niet kachel. Dus neem ik aan dat je daar je CV mee gaat opwarmen en niet enkel een ruimte)
Ik bedoelde inderdaad een pelletketel en niet een -kachel. Maar ik weet nog niet of die er komt, hoor. Een warmtepomp is ook nog een optie.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_182768867
Ik heb het net opgezocht wat er bij ons ligt. Wel 16x2, maar de groepen zijn soms langer dan 100 m (logisch als je weet waar de verdeler zit) en de hoh afstand is 15 cm en bij de ramen 10 cm. Stel onze ketel kan het (dat moet ik nazoeken) kan dan bij ons de temperatuur omlaag? Huis is gloednieuw dus voldoende isolatie is de vraag niet. En wij halen dan misschien geen 27 graden, maar 40 is ook een besparing.
Ik snap trouwens met terugwerkende kracht niet waarom ze de vloerverwarming niet meteen zo gedaan hebben :') Daar deden ze toch zo moeilijk over.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  Moderator zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:37:07 #197
5428 crew  miss_sly
pi_182769134
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2018 23:24 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Voor houten vloeren wil je dat de isolatie ademend blijft. Ik zal zelf kiezen voor steenwol.



[..]

ZIet er perfect uit (mag ik vragen welke partij je hebt genomen? ik heb tijdens mijn zoektocht ook veel bekende partijen aangesproken).

Ons huis wordt gebouwd door HSB, zij hebben dit ook geoffreerd. Het is een bouwbedrijf dat, is ons verteld, alle expertise zelf in huis heeft en niet afhankelijk is van onderaannemers. Dus komt ook deze offerte van henzelf.

quote:
Zoals miss_sly het nu heeft geoffreerd heeft zij ook ZLTV vloerverwarming. Overal vloerverwarming, korte groepen, dikke leidingen.
Maar het huis moet ook geïsoleerd zijn, dusdanig dat er sneller opgewarmd dan afgekoeld wordt.

Mijn huis wordt nu opgewarmd/op warmte gehouden van 20graden Celsius , door middel van 27Graden door de vloeren. Ik kan dat ook met 25 graden, maar 2 graden meer geeft toch net dat "warme vloer" gevoel.

Ik heb enkel vloerisolatie laten aanbrengen, en een keukenraampartij vervangen door openslaande deuren met HR++ glas. Rest van huis is ouderwets dubbel glas.
Jaren 80 woning met al een beetje isolatie in de spouwmuur.

[..]

Onze isolatie zou inderdaad ultiem moeten zijn. Er wordt zelfs actief afgeraden een afzuigkap te nemen met een afvoer naar buiten, omdat dat de isolatie doorbreekt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:06:21 #198
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182769409
Bij ons is dat ook afgeraden. Het is een tochtlek en dat moet je niet willen zegt men.
Hier vervallen zelfs bepaalde garanties als je wel een afvoer naar buiten maakt. Geloof ook niet dat maar iemand in de wijk het heeft.

Ze wilden zelfs geen leidingen in de badkamer in de buitenmuren plaatsen omdat dit niet goed was voor de isolatieschil.
Uiteindelijk hebben we dat opgelost door er een voorzetwand voor te plaatsen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:13:41 #199
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_182769499
Sly wat zijn jullie deadlines vroeg trouwens! Bij ons was de grond al in het bezit toen de laatste deadlines verliepen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator zaterdag 27 oktober 2018 @ 10:20:46 #200
5428 crew  miss_sly
pi_182769573
Dat heeft, zeggen ze, te maken met dat ze traditioneel bouwen en nu al die zaken in de tekeningen moeten verwerken voor de bouw start. In hoeverre dat werkelijk zo is, kan ik niet beoordelen. Wij hebben bovendien van een aantal zaken zelfs wat uitstek gekregen en pas later definitief gemaakt.

Wat betreft de isolatieschil hebben er daarom ervoor gekozen de Velux dakvensters door hen te laten plaatsen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')