abonnement Unibet Coolblue
pi_182412220
Al jaren volg ik specifiek het K&W forum en geniet van jullie mooie projecten en onuitputtelijke kennis. Er is nu echter een moment gekomen waarin ik jullie inspiratie en advies wil vragen, simpelweg omdat google me teleurstelt en/of ik zoekcriteria mis.

De situatie is als volgt. Ik heb een klein "huisje" buiten op de oprit welke ik rond kerstmis als kerststal gebruik, voorzien van standaard verlichting. Deze kerststal Om dit huisje meer dynamisch en attractief voor kinderen te maken ben ik op zoek naar een "standaard" mechanisme waarbij je een muntje ergens in stopt en er vervolgens iets gebeurt, bijvoorbeeld een kerstmuziekje wat gaat afspelen. Liefst opgebouwd uit standaard componenten aangezien ik er niet veel tijd aan kwijt wil zijn om te maken en ik niet het meest technische rondlopende wonder ben, zoals velen van jullie.

Zodoende de volgende vraag : Welke standaard componenten zijn beschikbaar waarmee ik een actie (muntje) / reactie (licht gaat aan en/of muziek gaat spelen en/of iets gaat bewegen)kan bewerkstelligen ?

Voorwaarden : Validatie van geld/muntje niet belangrijk. Moet relatief klein zijn (15 cm hoog max). Stroom in huisje aanwezig. Budget tot ca 100 euro. Met weinig parate kennis en/of goed beschikbare google kennis te realiseren in paar uurtjes.

Bij voorbaat weer dank, mijn helden!
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:32:09 #2
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182413523
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:14 schreef Matutliempt het volgende:
Al jaren volg ik specifiek het K&W forum en geniet van jullie mooie projecten en onuitputtelijke kennis. Er is nu echter een moment gekomen waarin ik jullie inspiratie en advies wil vragen, simpelweg omdat google me teleurstelt en/of ik zoekcriteria mis.

De situatie is als volgt. Ik heb een klein "huisje" buiten op de oprit welke ik rond kerstmis als kerststal gebruik, voorzien van standaard verlichting. Deze kerststal Om dit huisje meer dynamisch en attractief voor kinderen te maken ben ik op zoek naar een "standaard" mechanisme waarbij je een muntje ergens in stopt en er vervolgens iets gebeurt, bijvoorbeeld een kerstmuziekje wat gaat afspelen. Liefst opgebouwd uit standaard componenten aangezien ik er niet veel tijd aan kwijt wil zijn om te maken en ik niet het meest technische rondlopende wonder ben, zoals velen van jullie.

Zodoende de volgende vraag : Welke standaard componenten zijn beschikbaar waarmee ik een actie (muntje) / reactie (licht gaat aan en/of muziek gaat spelen en/of iets gaat bewegen)kan bewerkstelligen ?

Voorwaarden : Validatie van geld/muntje niet belangrijk. Moet relatief klein zijn (15 cm hoog max). Stroom in huisje aanwezig. Budget tot ca 100 euro. Met weinig parate kennis en/of goed beschikbare google kennis te realiseren in paar uurtjes.

Bij voorbaat weer dank, mijn helden!
kan je het niet gewoon met een normaal knopje doen en dan het muntje geleiden zodat het valt en zwaar genoeg is om het knopje in te drukken?
Man of Steal.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 11:11:05 #3
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_182428542
een gebruikte muntautomaat / muntproever is zo duur niet.
Deze slikt 50 cent muntjes en schakelt met een microswitch:

https://link.marktplaats.nl/m1330646208

een beetje kennis van relais en zo doet de rest.

en er staan er nog veel meer

En Lumimaniac heeft nieuwe vanaf 25 euro.


(denk je verder wel aan de benodigde vergunningen om te venten op straat?? :) )

[ Bericht 9% gewijzigd door Speekselklier op 10-10-2018 11:25:14 ]
Tot nooit .......
pi_182469366
@Speekselklier @SuperNeger Alvast bedankt voor jullie input, erg nuttig! Zeker het idee rondom het knopje is heerlijk pragmatisch. Wanneer het tot uitvoering komt zal ik vanzelfsprekend wat foto's delen. Suggesties blijven vanzelfsprekend welkom.
pi_182606608
Geïnspireerd op de gedachte van SuperNeger : Het laten vallen van een muntje op het pauze knopje van een Sonos play 1 speaker waardoor een kerstmuziekje gaat spelen. Het uitzetten ervan kan ik manueel, dat is geen issue. Uitdaging is in dat geval : Hoe ervoor te zorgen dat het muntje voldoende gewicht/kracht heeft/krijgt om de Sonos knop te activeren. Iemand ideeën ?
pi_182611940
Aangezien munten van metaal zijn kun je misschien gebruik maken van een mechanisme waarbij de munten maar op één manier je apparaat in kunnen vallen (middels een geleiderail). Als de munt onderaan terecht komt zorgt deze ervoor dat een onderbroken stroomdraad nu stroom nu door kan geleiden wat je mechanisme start. De munt rolt kort na de landing verder naar beneden, waardoor het contact weer verbroken wordt en alles niet continu staat te ratelen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')