abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:03:25 #1
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182407691

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.


Update :

Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
link
link document

Barryl Biekman: 'Het is niet mijn feest. We moeten echt gaan nadenken over het concept van het Sinterklaasfeest'


Anti-Piet-activisten verdeeld over nieuwe Amsterdamse Piet



Previously on zwarte piet de discussie:

En verder!

<O) :W
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:05:02 #2
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182407719
Zwarte Piet moet blijven _O_

Zwarte Piet is geen racisme ^O^
Man of Steal.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:06:16 #3
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182407742
Zwarte piet en sinterklaas. Het is een oude traditie en die moet blijven MET ZWARTE PIET. Zwarte piet is geen racisme. Zwarte pieten zijn gewoon hulpjes van sinterklaas die zwart zijn van de roet door de schoorsteen. Wat is hier racisme aan? Ik zie het niet.

Barst hieronder maar los over zwarte piet
Man of Steal.
pi_182407892
Kunnen we de NTR niet gewoon negeren? De 'officiële' sinterklaasintocht met zwarte pieten is als ik me niet vergis in Rotterdam en wordt door TV Rijnmond uitgezonden. De NTR kan wat mij betreft wel in de zak naar Spanje.
pi_182407941
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:05 schreef SuperNeger het volgende:
Zwarte Piet moet blijven _O_

Zwarte Piet is geen racisme ^O^
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:06 schreef SuperNeger het volgende:
Zwarte piet en sinterklaas. Het is een oude traditie en die moet blijven MET ZWARTE PIET. Zwarte piet is geen racisme. Zwarte pieten zijn gewoon hulpjes van sinterklaas die zwart zijn van de roet door de schoorsteen. Wat is hier racisme aan? Ik zie het niet.

Barst hieronder maar los over zwarte piet
Deze mantra heb ik nu al in deze bewoording, net iets andere bewoording iets minder woorden ongeveer vijf a zes keer van je gelezen. Kun je je iets meer realiseren dat je in een discussie zit en niet op je persoonlijke blog waar je deze woorden elke 50 posts herhaalt. Ik val nergens je mening aan maar het feit dat je alleen je mening blijft herhalen en voor de rest niets zegt.
Er zijn in een het laatste topic toch een paar mooie posts verschenen moet ik eerlijk zeggen zowel van voor als tegenstanders. Laten we proberen dit topic geen mantra te laten worden van IK BEN VOOR, IK BEN TEGEN maar met elkaar in gesprek gaan.

Game on ^O^
ijs_beer fan!
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:40:51 #6
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_182408467
De zwarte piet hatersgroepje hebben querulantenwaan-symptomen. Ze zien net als normale mensen een zwarte piet oftewel de feiten correct, maar hangen er een totaal andere gevoelswaarde aan dan de rest van de samenleving en slaan door. Natuurlijk geldt dit niet voor alle participanten aan de antipietbeweging, maar ik ben er van overtuigt dat er antipieten zijn waarvan hun leven door strijd tegen zwartepiet wordt beheerst, vaak zullen dit de dragende individuen ziujn van de beweging. Een beetje hetzelfde als die knul die sinterklaas wilde omleggen, 99,99% zeker dat die gozer een querulantenwanen heeft. Kans is aannemelijk dat Folkert van der G ook Querulantenwanen had ten tijde het ombrengen van Pim Poeha Fortuin. Hoeft niet, maar "just a thought". Ik vraag me af als je deze mensen behandeld, hoeveel er dan nog van de antipieten beweging over blijft.

quote:
Querulantenwaan of paranoia querulans is een vorm van paranoïde waanstoornis waarbij men ervan overtuigd is dat een groot onrecht is geschied dat ongedaan gemaakt dient te worden. Reëel gezien is er echter geen sprake van dit onrecht. Wanneer er geen waan is geconstateerd, maar het leven van de persoon pathologisch wordt beheerst door het bestrijden van een ervaren onrecht, kan er sprake zijn van paranoïde persoonlijkheidsstoornis. In dit geval spreekt men ook wel van querulante persoonlijkheidsstoornis (ICD-code F60.0).


[ Bericht 6% gewijzigd door govie op 09-10-2018 10:48:14 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_182408686
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:40 schreef govie het volgende:
De zwarte piet hatersgroepje hebben querulantenwaan-symptomen. Ze zien net als normale mensen een zwarte piet oftewel de feiten correct, maar hangen er een totaal andere gevoelswaarde aan dan de rest van de samenleving en slaan door. Natuurlijk geldt dit niet voor alle participanten aan de antipietbeweging, maar ik ben er van overtuigt dat er antipieten zijn waarvan hun leven door strijd tegen zwartepiet wordt beheerst, vaak zullen dit de dragende individuen ziujn van de beweging. Een beetje hetzelfde als die knul die sinterklaas wilde omleggen, 99,99% zeker dat die gozer een querulantenwanen heeft. Kans is aannemelijk dat Folkert van der G ook Querulantenwanen had ten tijde het ombrengen van Pim Poeha Fortuin. Hoeft niet, maar "just a thought". Ik vraag me af als je deze mensen behandeld, hoeveel er dan nog van de antipieten beweging over blijft.

[..]

Daarom moet je dat soort types gewoon negeren want mensen met querulantenwaan geven nooit op, dat is onderdeel van de stoornis. Die blijven doordrammen tot het helemaal is zoals zij denken dat het goed is omdat zij het idee hebben dat hen een groot onrecht wordt aangedaan en in hun recht staan. Negeren en accepteren dat zulke mensen er zijn, het zeker niet groter maken dan het is.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:52:58 #8
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182408706
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Daarom moet je dat soort types gewoon negeren want mensen met querulantenwaan geven nooit op, dat is onderdeel van de stoornis. Die blijven doordrammen tot het helemaal is zoals zij denken dat het goed is omdat zij het idee hebben dat hen een groot onrecht wordt aangedaan en in hun recht staan. Negeren en accepteren dat zulke mensen er zijn, het zeker niet groter maken dan het is.
Eigenlijk is het woordje negeren ook niet meer van deze tijd.
Man of Steal.
pi_182408756
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 09:53 schreef speknek het volgende:

[..]

Ja hoor een zwarte jongensknecht gekleed als een page (De woorden van Schenkman) die zo belangrijk was dat hij geen naam had, was stiekem Sinterklaas gelijke en een edelman. Loop niet zo slap te lullen.
Ik ben het stukje over Schenkman begonnen met 'wanneer'. Schenkman kan je in principe alleen maar aanhalen in discussies over het uiterlijk van Zwarte Piet. M.b.t. de achterliggende betekenis van Zwarte Piet is hij nauwelijks van waarde. Schenkman is dan één van de passanten in de geschiedenis die er zijn eigen (in zijn geval kindvriendelijke) draai aan gegeven heeft. De meest voor de hand liggende gedachte (bij Schenkman) lijkt me dat hij Zwarte Piet geïnterpreteerd heeft als moor, maar het blijft gissen.
quote:
Wanneer heeft Nederland de slavernij afgeschaft meneer ik zie overal de diepere betekenissen in?
1863. Want?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182408788
Het is misschien ook wel goed om er even bij stil te staan dat niet iedereen exact dezelfde bezwaren heeft tegen (het uiterlijk van) ZP. Kortom: wat KOZP roept is niet noodzakelijk representatief voor de hele groep van mensen die een aanpassing van het uiterlijk wel zouden toejuichen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 10:58:34 #11
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_182408813
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:52 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Daarom moet je dat soort types gewoon negeren want mensen met querulantenwaan geven nooit op, dat is onderdeel van de stoornis. Die blijven doordrammen tot het helemaal is zoals zij denken dat het goed is omdat zij het idee hebben dat hen een groot onrecht wordt aangedaan en in hun recht staan. Negeren en accepteren dat zulke mensen er zijn, het zeker niet groter maken dan het is.
Hoho, de waan staat los van of men in hun recht staan of niet. Maar gezegd dient wel te worden dat het dreigen om sinterklaas om te leggen een teken is dat deze meneer eventueel er last van heeft ja. Maar men moet niet de kwestie Oltmans vergeten, waar de staat dezelfde frame toepaste maar uiteindelijk verloor in de rechtbank.
In principe is het schermen met een querulantenwaan het ergste wat je kan doen in een discussie als participant. Want eigenlijk zeg dat de tegenpartij met een andere visie krankzinnig is, erge framing van de zender maar niet de boodschap. Dus ik zeg met mijn post dus niet dat alle antipietenmensen deze waan bezitten. Maar ik ben er van overtuigd tot het tegendeel bewezen is, dat de dragende mensen van deze beweging er zeerzeker een aantal zijn die last hebben van deze waan. Zodra men posts op facebook gaan liken of zelf tikken, die gaan over een aanslag plegen op sinterklaas, dan zou je m.i. toch eens jezelf moeten laten onderzoeken, just to be sure.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_182408820
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:13 schreef Benger het volgende:

Kunnen we de NTR niet gewoon negeren? De 'officiële' sinterklaasintocht met zwarte pieten is als ik me niet vergis in Rotterdam en wordt door TV Rijnmond uitgezonden. De NTR kan wat mij betreft wel in de zak naar Spanje.
Als jij liever naar TV Rijnmond kijkt dan naar de NTR dan moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:41:30 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182409821
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 05:52 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het is niet 'een' karikatuur maar in dit geval 'de' al bestaande negatieve racistische karikatuur die als kwetsend wordt ervaren.
ja nogmaals het is niet mijn argument, het argument was dat het een negerkarikatuur is en mijn vraag is waarom is dat een probleem?

quote:
[..]

Niet alleen natuurlijk. Het kan Zwarte Piet zijn of Sjimmie maar ook andere figuren in (teken-)films, (kinder-)boeken etc. Het kwam in allerlei culturele uitingen voor. Zie bv het verhaal van Faisel Rajjab en zijn moeder in deze aflevering van Andere Tijden vanaf ongever 19.40 min.

(Groot-)ouders vertellen meestal dit soort verhalen over vroeger naar aanleiding van iets wat hun (klein-)kind meemaakt, vragen over stelt, leest of ziet enzo...

Edit: het zou natuurlijk best 'een' (andere) negerkarikatuur kunnen zijn (Sjimmie heeft ook een metamorfose ondergaan) maar zoals ik al zei: ik denk niet dat pro-Pieten daar nou op zitten te wachten. Sterker nog, van sommigen hoeft dan dat hele Sinterklaasfeest niet meer heb ik ooit in dit topic gelezen.
nee natuurlijk zitten propieten daar niet op te wachten, die noemen het dan ook geen negerkarikatuur maar zwart van de schoorsteen, als die het met de argumenten van de antipieten eens waren dan hadden we deze discussie toch helemaal niet? :D

ik kan hier echt helemaal niets mee he _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:42:21 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182409838
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:13 schreef Benger het volgende:
Kunnen we de NTR niet gewoon negeren? De 'officiële' sinterklaasintocht met zwarte pieten is als ik me niet vergis in Rotterdam en wordt door TV Rijnmond uitgezonden. De NTR kan wat mij betreft wel in de zak naar Spanje.
lijkt mij een goed plan
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:45:53 #15
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_182409893
Kunnen we de link https://nl.wikipedia.org/wiki/Querulantenwaan toevoegen aan de OP, thx. Met name voor de sinterklaaskillers onder de fokkers!
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  Eindredactie Games dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:52:49 #16
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_182410006
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 11:45 schreef govie het volgende:
Kunnen we de link https://nl.wikipedia.org/wiki/Querulantenwaan toevoegen aan de OP, thx. Met name voor de sinterklaaskillers onder de fokkers!
Dit kun je evengoed de pro-ZP-huilies toeschrijven aangezien die ook menen dat hen groot onrecht wordt aangedaan.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:55:21 #17
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_182410056
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 11:52 schreef 2dope het volgende:

[..]

Dit kun je evengoed de pro-ZP-huilies toeschrijven aangezien die ook menen dat hen groot onrecht wordt aangedaan.
Correct, indien zei beginnen te dreigen met het liquideren van negroide nederlanders tijdens sinterklaasfeest en het liken van dit soort posts op feestboek.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 11:58:43 #18
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182410114
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:40 schreef govie het volgende:
De zwarte piet hatersgroepje hebben querulantenwaan-symptomen. Ze zien net als normale mensen een zwarte piet oftewel de feiten correct, maar hangen er een totaal andere gevoelswaarde aan dan de rest van de samenleving en slaan door. Natuurlijk geldt dit niet voor alle participanten aan de antipietbeweging, maar ik ben er van overtuigt dat er antipieten zijn waarvan hun leven door strijd tegen zwartepiet wordt beheerst, vaak zullen dit de dragende individuen ziujn van de beweging. Een beetje hetzelfde als die knul die sinterklaas wilde omleggen, 99,99% zeker dat die gozer een querulantenwanen heeft. Kans is aannemelijk dat Folkert van der G ook Querulantenwanen had ten tijde het ombrengen van Pim Poeha Fortuin. Hoeft niet, maar "just a thought". Ik vraag me af als je deze mensen behandeld, hoeveel er dan nog van de antipieten beweging over blijft.

[..]

Nee, ze zijn niet gek. Ze denken dat wanneer ze hun standpunt loslaten ze een *miljardenuitkering* uit de herstelbetalingen mislopen. Voor geld doet men gekke dingen, wil niet zeggen dat het gekkies zijn.
Die geldzucht dwingt hen het niet anders te kunnen zien.
  Eindredactie Games dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:01:47 #19
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_182410179
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 11:55 schreef govie het volgende:

[..]

Correct, indien zei beginnen te dreigen met het liquideren van negroide nederlanders tijdens sinterklaasfeest en het liken van dit soort posts op feestboek.
Je wilt beweren dat dreigementen en likes op facebook ( :') ) slechts bij één kamp voorkomen?
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:37:21 #20
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_182410759
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 11:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, ze zijn niet gek. Ze denken dat wanneer ze hun standpunt loslaten ze een *miljardenuitkering* uit de herstelbetalingen mislopen. Voor geld doet men gekke dingen, wil niet zeggen dat het gekkies zijn.
Die geldzucht dwingt hen het niet anders te kunnen zien.
Een waan in deze vorm heeft niets met gek te maken.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:40:17 #21
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_182410804
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:01 schreef 2dope het volgende:

[..]

Je wilt beweren dat dreigementen en likes op facebook ( :') ) slechts bij één kamp voorkomen?
Er staat juist het tegenovergestelde. Wat wil je nou..... Het is evident dat sinterklaas liquideren op nationale televisie een opmerkelijke gedachte is. Als je dat niet begrijpt, dan schaar ik jouw bij de groep die hulp nodig heeft.
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_182410954
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 11:41 schreef sp3c het volgende:

nee natuurlijk zitten propieten daar niet op te wachten, die noemen het dan ook geen negerkarikatuur maar zwart van de schoorsteen
Als dit waar is, laten we dat nu eens aannemen, dan is het me eigenlijk een raadsel waarom ze zo tegen roetveegpieten zijn.

Als het verhaal is dat ze zwart zijn van de schoorsteen dan is het huidige uiterlijk alles behalve overtuigend. (Dat vond ik als kind al, toen ik nog niet bekend was met de typische karikaturale eigenschappen die er vaak aan zwarte mensen worden gegeven.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182411377
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dit waar is, laten we dat nu eens aannemen, dan is het me eigenlijk een raadsel waarom ze zo tegen roetveegpieten zijn.

Als het verhaal is dat ze zwart zijn van de schoorsteen dan is het huidige uiterlijk alles behalve overtuigend. (Dat vond ik als kind al, toen ik nog niet bekend was met de typische karikaturale eigenschappen die er vaak aan zwarte mensen worden gegeven.)
Tja, als.....

Daarom in het algemeen:

Laat iedereen gewoon in zijn eigen verhaal 'geloven'. Als mensen de schmink van Zwarte Piet zien als zijnde het zwart van een negerhuid, dan mogen ze dat zo zien. Als mensen de zwarte schmink van Zwarte Piet zien als het roet van de schoorsteen, dan mogen ze dat zo zien. Als mensen de zwarte schmink van Zwarte Piet zien als symboliek voor het zwart van de duivel of andere cultuur historische symboliek dan mogen ze dat zo zien.

Maar dring niet "jouw" verhaal op aan een ander, en presenteer het zeker niet als het 'enige ware verhaal'. Zeg niet dat mensen die Zwarte Piet zien als die schoorsteengast of die donkere antagonist van de Sint dat hij een neger uitbeeldt want dan dring je "jouw" verhaal, jouw versie op aan een ander.

En ben je echt van mening dat alle Zwarte Piet spelers op een negatief stereotiepe manier negers uitbeelden (ipv een schoorsteenkruiper of één of ander archetype) en dat dat racisme is, begin dan een rechtszaak. Zijn we er vanaf.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182411790
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dit waar is, laten we dat nu eens aannemen, dan is het me eigenlijk een raadsel waarom ze zo tegen roetveegpieten zijn.

Als het verhaal is dat ze zwart zijn van de schoorsteen dan is het huidige uiterlijk alles behalve overtuigend. (Dat vond ik als kind al, toen ik nog niet bekend was met de typische karikaturale eigenschappen die er vaak aan zwarte mensen worden gegeven.)
Het hoeft ook niet overtuigend te zijn, het is een sprookjesfiguur.

Hij komt ook door de schoorsteen naar binnen terwijl de meeste woningen in Nederland al geen schoorsteen meer hebben, Sinterklaas loopt met zijn paard over de daken. Het hoeft niet overtuigend te zijn.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:48:52 #25
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182411888
Zijn we er al uit welke kleur de pieten dit jaar moeten zijn?
pi_182411921
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 13:41 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Het hoeft ook niet overtuigend te zijn, het is een sprookjesfiguur.
Daarmee kun je natuurlijk alles onderbouwen, inclusief extreme aanpassingen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182411928
Omdat we er toch niet uitkomen het volgende voorstel:

We gaan verder met maar 3 pieten.

1 gitzwarte Piet - voor de folkloristen onder ons - uiterlijk nog nader te bepalen
1 schoorsteen/roetveeg Piet - omdat deze op dit moment in de volksmond het meest aangehaald wordt - uiterlijk nog nader te bepalen
1 nieuwe Piet - een Piet waarvan het uiterlijk bepaald mag worden door de anti-Pieten.

Heeft iedereen zijn eigen Piet! Iedereen blij *O*

En mocht er in de toekomst behoefte zijn aan nog weer een nieuwe soort Piet kan dat natuurlijk ook weer geregeld worden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Eindredactie Games dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:55:31 #28
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_182411976
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:40 schreef govie het volgende:

[..]

Er staat juist het tegenovergestelde. Wat wil je nou..... Het is evident dat sinterklaas liquideren op nationale televisie een opmerkelijke gedachte is. Als je dat niet begrijpt, dan schaar ik jouw bij de groep die hulp nodig heeft.
Zeker is dat een opmerkelijke gedachte, schandalig zelfs. Maar hoe is dat een reactie op mijn post? Jij verwijt één partij in deze kansloze 'oorlog' dat ze bespottelijke dreigementen uiten terwijl die toch overduidelijk van beide kanten komen. Die activistische types die doorslaan in het verdedigen van hun 'idealen' heb je aan beide kanten is wat ik wil zeggen.

Verder kun je anderen moeilijk kwalijk nemen dat ze moeite hebben met jouw bijdragen als je posts bomvol fouten staan.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_182412033
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 13:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daarmee kun je natuurlijk alles onderbouwen, inclusief extreme aanpassingen.
Absoluut. Maar aangezien het een sprookjesfiguur is is dat dus niet nodig.

Roodkapje is ook nog steeds Roodkapje. Ook tijdens de koude oorlog. Iedereen begreep en begrijpt dat dat Roodkapje geen verkapte communist is.

Het is natuurlijk al bizar dat je aanstoot neemt aan de kleur van een fantasiepersonage, het is ronduit absurd om dan vervolgens dat fantasiefiguur aan te passen omdat iemand er aanstoot aan neemt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Eindredactie Games dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:01:17 #30
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_182412047
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 13:51 schreef Montagui het volgende:
Omdat we er toch niet uitkomen het volgende voorstel:

We gaan verder met maar 3 pieten.

1 gitzwarte Piet - voor de folkloristen onder ons - uiterlijk nog nader te bepalen
1 schoorsteen/roetveeg Piet - omdat deze op dit moment in de volksmond het meest aangehaald wordt - uiterlijk nog nader te bepalen
1 nieuwe Piet - een Piet waarvan het uiterlijk bepaald mag worden door de anti-Pieten.

Heeft iedereen zijn eigen Piet! Iedereen blij *O*

En mocht er in de toekomst behoefte zijn aan nog weer een nieuwe soort Piet kan dat natuurlijk ook weer geregeld worden.
Gaat 'm niet worden denk ik, is het probleem niet juist dat alle partijen voor iedereen wil bepalen hoe het feestje vormgegeven wordt?

De gitzwarte Piet zal nog altijd achtervolgt worden door GOZP-achtige clubjes, want rassisme; de schoorsteenpiet zal door beide clubs niet genoeg concessie zijn, want 'nog steeds rassisme' enerzijds en nog steeds 'muh tradition' anderzijds en de nieuwe Piet zal door radicale ProPieten afgeschoten worden want 'muh tradition'.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_182412059
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 13:59 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Absoluut. Maar aangezien het een sprookjesfiguur is is dat dus niet nodig.

Roodkapje is ook nog steeds Roodkapje. Ook tijdens de koude oorlog. Iedereen begreep en begrijpt dat dat Roodkapje geen verkapte communist is.

Het is natuurlijk al bizar dat je aanstoot neemt aan de kleur van een fantasiepersonage, het is ronduit absurd om dan vervolgens dat fantasiefiguur aan te passen omdat iemand er aanstoot aan neemt.
Als dat fantasiefiguur gebaseerd is op een historische machtsverhouding op basis van ras dan lijkt me dat niet heel vreemd.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:07:37 #32
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182412121
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 13:51 schreef Montagui het volgende:
Omdat we er toch niet uitkomen het volgende voorstel:

We gaan verder met maar 3 pieten.

1 gitzwarte Piet - voor de folkloristen onder ons - uiterlijk nog nader te bepalen
1 schoorsteen/roetveeg Piet - omdat deze op dit moment in de volksmond het meest aangehaald wordt - uiterlijk nog nader te bepalen
1 nieuwe Piet - een Piet waarvan het uiterlijk bepaald mag worden door de anti-Pieten.

Heeft iedereen zijn eigen Piet! Iedereen blij *O*

En mocht er in de toekomst behoefte zijn aan nog weer een nieuwe soort Piet kan dat natuurlijk ook weer geregeld worden.
Ja maar wanneer passen we dan welke Piet toe? Of allemaal tegelijk?
pi_182412146
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:01 schreef 2dope het volgende:

[..]

Gaat 'm niet worden denk ik, is het probleem niet juist dat alle partijen voor iedereen wil bepalen hoe het feestje vormgegeven wordt?

De gitzwarte Piet zal nog altijd achtervolgt worden door GOZP-achtige clubjes, want rassisme; de schoorsteenpiet zal door beide clubs niet genoeg concessie zijn, want 'nog steeds rassisme' enerzijds en nog steeds 'muh tradition' anderzijds en de nieuwe Piet zal door radicale ProPieten afgeschoten worden want 'muh tradition'.
Denk je?

KOZP kan niet meer zaniken wat het uiterlijk van de gitzwarte Piet en de schoorsteen/roetveeg Piet zijn zodanig aangepast naar hun rol dat deze niet meer te verwarren valt met het stereotiep van een neger.

De grote massa is dan allang blij met de schoorsteen/roetveeg Piet.

De folkloristen zijn ook blij, want zij hebben 'hun' (git) Zwarte Piet want dat hoeft er maar 1 te zijn. Dat er nog andere figuren rondlopen zoals een schoorsteen/roetveeg Piet e/o een KOZP-Piet is vrij onbelangrijk voor deze groep. Die ene, dat is al genoeg.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182412150
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:07 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ja maar wanneer passen we dan welke Piet toe? Of allemaal tegelijk?
Allemaal tegelijk natuurlijk. Win win win voor iedereen.

En in besloten kring kan je dan naast de Sint die Piet binnenhalen die je maar wil. Een zwarte, een roetveeg of de KOZP-Piet. Of allemaal!
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:11:10 #35
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_182412172
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:01 schreef 2dope het volgende:

[..]

Gaat 'm niet worden denk ik, is het probleem niet juist dat alle partijen voor iedereen wil bepalen hoe het feestje vormgegeven wordt?

De gitzwarte Piet zal nog altijd achtervolgt worden door GOZP-achtige clubjes, want rassisme; de schoorsteenpiet zal door beide clubs niet genoeg concessie zijn, want 'nog steeds rassisme' enerzijds en nog steeds 'muh tradition' anderzijds en de nieuwe Piet zal door radicale ProPieten afgeschoten worden want 'muh tradition'.
wat is GOZP, rassisme, muh tradition Typische anti-ZPreactie :'(

edit: GOZP = Go Zwarte Piet? Geef Ons Zwarte Piet? Goeie Ouwe Zwarte Piet?
pi_182412240
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:02 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als dat fantasiefiguur gebaseerd is op een historische machtsverhouding op basis van ras dan lijkt me dat niet heel vreemd.
Maar dat is dus niet zo.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Eindredactie Games dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:19:05 #37
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_182412297
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:11 schreef leolinedance het volgende:

[..]

wat is GOZP, rassisme, muh tradition Typische anti-ZPreactie :'(

edit: GOZP = Go Zwarte Piet? Geef Ons Zwarte Piet? Goeie Ouwe Zwarte Piet?
Sorry, KOZP. Ik meng me doorgaans niet in deze discussie dus ik ben de terminologie nog niet volledig machtig :@ Wat bedoel je met typische anti-ZPreactie :'( ?
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
  Eindredactie Games dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:22:45 #38
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_182412351
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:09 schreef Montagui het volgende:

[..]

Denk je?

KOZP kan niet meer zaniken wat het uiterlijk van de gitzwarte Piet en de schoorsteen/roetveeg Piet zijn zodanig aangepast naar hun rol dat deze niet meer te verwarren valt met het stereotiep van een neger.

De grote massa is dan allang blij met de schoorsteen/roetveeg Piet.

De folkloristen zijn ook blij, want zij hebben 'hun' (git) Zwarte Piet want dat hoeft er maar 1 te zijn. Dat er nog andere figuren rondlopen zoals een schoorsteen/roetveeg Piet e/o een KOZP-Piet is vrij onbelangrijk voor deze groep. Die ene, dat is al genoeg.
Ik ben om.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_182412619
Discussie #134: We moeten stoppen met aandacht geven hieraan, Piet blijft zwart, we passen ons niet aan.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:42:58 #40
480765 Ruitertje
Just having conversations
pi_182412700
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:06 schreef SuperNeger het volgende:
Zwarte piet en sinterklaas. Het is een oude traditie en die moet blijven MET ZWARTE PIET. Zwarte piet is geen racisme. Zwarte pieten zijn gewoon hulpjes van sinterklaas die zwart zijn van de roet door de schoorsteen. Wat is hier racisme aan? Ik zie het niet.

Barst hieronder maar los over zwarte piet
Jaa eindelijk iemand die het snapt, ze zijn zwart van het roet en niet omdat ze ‘slaven’ zijn.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:47:38 #41
480765 Ruitertje
Just having conversations
pi_182412775
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 13:51 schreef Montagui het volgende:
Omdat we er toch niet uitkomen het volgende voorstel:

We gaan verder met maar 3 pieten.

1 gitzwarte Piet - voor de folkloristen onder ons - uiterlijk nog nader te bepalen
1 schoorsteen/roetveeg Piet - omdat deze op dit moment in de volksmond het meest aangehaald wordt - uiterlijk nog nader te bepalen
1 nieuwe Piet - een Piet waarvan het uiterlijk bepaald mag worden door de anti-Pieten.

Heeft iedereen zijn eigen Piet! Iedereen blij *O*

En mocht er in de toekomst behoefte zijn aan nog weer een nieuwe soort Piet kan dat natuurlijk ook weer geregeld worden.
Dit wordt denk ik erg verwarrend voor de kinderen, en kinderen denken helemaal niet aan racisme. Kinderen vinden het leuk als ze snoep krijgen en cadeautjes en het is nu eenmaal een traditie beide bij Nederland hoort en die moeten we behouden. Als mensen gaan zeggen dat zwartepiet racistisch is dan maken ze zwartepiet zelf racistisch terwijl er nooit een probleem over was. Niet veranderen dus, brengt alleen maar meer verwarring!
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:52:30 #42
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_182412841
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:47 schreef Ruitertje het volgende:

[..]

Dit wordt denk ik erg verwarrend voor de kinderen, en kinderen denken helemaal niet aan racisme. Kinderen vinden het leuk als ze snoep krijgen en cadeautjes en het is nu eenmaal een traditie beide bij Nederland hoort en die moeten we behouden. Als mensen gaan zeggen dat zwartepiet racistisch is dan maken ze zwartepiet zelf racistisch terwijl er nooit een probleem over was. Niet veranderen dus, brengt alleen maar meer verwarring!
Nooit een probleem? Er is al sinds de jaren '30 zelfs stevig commentaar op. Dus zelfs al voor het Nederlands gemeengoed was om een grote pietenbende bij de intocht e.d. te hebben.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 14:53:45 #43
480765 Ruitertje
Just having conversations
pi_182412859
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Nooit een probleem? Er is al sinds de jaren '30 zelfs stevig commentaar op. Dus zelfs al voor het Nederlands gemeengoed was om een grote pietenbende bij de intocht e.d. te hebben.
Ja dat kan maar ik bedoel, als kind heb ik er nooit een probleem mee gehad, als kind denk je ook helemaal niet aan racisme en het is toch echt een kinderfeest.
pi_182412877
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Nooit een probleem? Er is al sinds de jaren '30 zelfs stevig commentaar op. Dus zelfs al voor het Nederlands gemeengoed was om een grote pietenbende bij de intocht e.d. te hebben.
Stevig commentaar van een nog kleinere groep dan nu het geval is.

We moeten niet net doen alsof we iedereen tevreden kunnen stellen en dat de wereld vergaat als er 30 man klagen over iets.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_182412901
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:47 schreef Ruitertje het volgende:

[..]

Dit wordt denk ik erg verwarrend voor de kinderen, en kinderen denken helemaal niet aan racisme. Kinderen vinden het leuk als ze snoep krijgen en cadeautjes en het is nu eenmaal een traditie beide bij Nederland hoort en die moeten we behouden. Als mensen gaan zeggen dat zwartepiet racistisch is dan maken ze zwartepiet zelf racistisch terwijl er nooit een probleem over was. Niet veranderen dus, brengt alleen maar meer verwarring!
Daar zijn de actieve pro- en anti Piet reageerders het anders niet met je eens. Volgens hen maakt de kleur van Zwarte Piet niet uit. Als Piet zwart blijft vinden de kinderen dat helemaal leuk, Als Piet roetveeg wordt vinden de kinderen dat helemaal leuk. Ik verwacht dat dat ook gaat gelden voor de KOZP-Piet. Dus of hij nou zwart is, roetveeg is, of KOZP-piet is. De kinderen vinden het allemaal helemaal leuk.

Ja, als je ouders dan nog moeilijk gaat lopen doen, dan wordt het misschien wel verwarrend voor een kind.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182413054
KOZP zou überhaupt geen partij moeten zijn om mee te praten. Die bende beroepsjankers is opgenomen in het Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland. Hier Sinterklaas op Curaçao vorig jaar: mét Zwarte Piet en zónder extreem linkse lamlullen.
pi_182413079
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:53 schreef Ruitertje het volgende:

[..]

Ja dat kan maar ik bedoel, als kind heb ik er nooit een probleem mee gehad, als kind denk je ook helemaal niet aan racisme en het is toch echt een kinderfeest.
Ik denk dat ruim 99% van de kinderen er geen probleem mee heeft, of heeft gehad. Vaak zien we de problemen bij kinderen van SJW en KOZP ouders. Zoals je al zegt. Een kind zelf ziet geen racisme, die ziet Zwarte Piet. En in onschuldige naïviteit van zo'n klein kind kan het inderdaad wel eens voorkomen dat iemand van het negroïde ras daarmee verward wordt. Is dat dan erg? Is dat dan racisme? Ik denk dat je racisme eerder terug zult vinden bij die SJW en KOZP ouders.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182413166
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:05 schreef Opnaarutrecht het volgende:

KOZP zou überhaupt geen partij moeten zijn om mee te praten.
Dan vraag ik me wel af waarom de pro pieters in dit topic hun uiterste best doen om te doen alsof de bezwaren tegen ZP alleen maar van KOZP komen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182413206
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan vraag ik me wel af waarom de pro pieters in dit topic hun uiterste best doen om te doen alsof de bezwaren tegen ZP alleen maar van KOZP komen.
Omdat die 'partij' nogal, zeg maar, aanwezig is via allerlei media en daarmee de wat genuanceerder meningen tegen Zwarte Piet ondersneeuwt?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182413252
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan vraag ik me wel af waarom de pro pieters in dit topic hun uiterste best doen om te doen alsof de bezwaren tegen ZP alleen maar van KOZP komen.
Hoofdzakelijk van KOZP en andere extreem linkse organisaties. KOZP werkt ook nauw samen met bewegingen als de Internationale Socialisten en Free for Palestine en is sinds een paar jaar daarom ook te zien bij demonstraties tegen Israël.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:29:03 #51
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182413455
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 13:51 schreef Montagui het volgende:
Omdat we er toch niet uitkomen het volgende voorstel:

We gaan verder met maar 3 pieten.

1 gitzwarte Piet - voor de folkloristen onder ons - uiterlijk nog nader te bepalen
1 schoorsteen/roetveeg Piet - omdat deze op dit moment in de volksmond het meest aangehaald wordt - uiterlijk nog nader te bepalen
1 nieuwe Piet - een Piet waarvan het uiterlijk bepaald mag worden door de anti-Pieten.

Heeft iedereen zijn eigen Piet! Iedereen blij *O*

En mocht er in de toekomst behoefte zijn aan nog weer een nieuwe soort Piet kan dat natuurlijk ook weer geregeld worden.
Er is toch geen overeenstemming in te bereiken, want kozp wil dat alle herinneringen aan een ZP worden verwijderd uit het feest. Een figuur als ZP mag gewoon niet.
Ieder voorstel wordt afgedaan als 'witte toestemming naar de afstammelingen van de slaven', zie het telefonisch interview wat affriyee gaf aan BNR vorig jaar via de radio.

Het gaat ze dan ook helemaal niet om ZP of het feest sinterklaas, het gaat ze gewoon om de aandacht en de link naar herstelbetalingen.
https://www.dagelijksesta(...)iteindelijk-om-geld/
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182413554
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:13 schreef Montagui het volgende:

[..]

Omdat die 'partij' nogal, zeg maar, aanwezig is via allerlei media en daarmee de wat genuanceerder meningen tegen Zwarte Piet ondersneeuwt?
Wees eerlijk: de pro pieters in dit topic geven KOZP ook wel buitenproportioneel veel aandacht.

Zelf zou ik zeggen dat KOZP op geen enkele manier representatief is voor de totale groep van mensen die het uiterlijk van ZP wel zouden willen aanpassen. Het is ook niet de meerderheid binnen die groep.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:38:10 #53
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182413645
Beste witten, de tekst van het liedje gaat: "zwart als roet" en niet "zwart van/door roet".

Kortom, het verwijst naar de huidskleur en gezien het koloniale verleden van Nederland, is dat niet gepast.
1 + 1 = blauw
pi_182413704
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:38 schreef Kamina het volgende:
Beste witten, de tekst van het liedje gaat: "zwart als roet" en niet "zwart van/door roet".

Kortom, het verwijst naar de huidskleur en gezien het koloniale verleden van Nederland, is dat niet gepast.
En nog erger, het is: "ook al is hij zwart als roet, hij meent het toch goed".

In de context van de tijd waarin dit is geschreven betekent dat zoveel als "ondanks dat het een neger is kun je hem toch wel vertrouwen". (= algemeen kun je negers dus *niet* vertrouwen.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182413749
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wees eerlijk: de pro pieters in dit topic geven KOZP ook wel buitenproportioneel veel aandacht.

Zelf zou ik zeggen dat KOZP op geen enkele manier representatief is voor de totale groep van mensen die het uiterlijk van ZP wel zouden willen aanpassen. Het is ook niet de meerderheid binnen die groep.
Klopt allemaal, maar die KOZP-ers schreeuwen dan ook wel onnoemelijk hard en met een nogal gemene ondertoon. Logisch dat vanuit de pro-kant daar eerder aandacht aan wordt gegeven.

Aan de andere kant vind ik de insinuaties van enkele anti-Pieters (ook hier op fok) dat alle pro-Pieters latente racisten zijn ook van de zotte. Zeker zullen er pro-Pieters zijn die vanuit een racistische instelling reageren, maar ook dat is een marginaal groepje.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:44:43 #56
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182413753
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

En nog erger, het is: "ook al is hij zwart als roet, hij meent het toch goed".

In de context van de tijd waarin dit is geschreven betekent dat zoveel als "ondanks dat het een neger is kun je hem toch wel vertrouwen". (= algemeen kun je negers dus *niet* vertrouwen.)
Inderdaad. Deze zwart als roet persoon is echt niet bedreigend of bedriegend hoor!
1 + 1 = blauw
pi_182413770
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:38 schreef Kamina het volgende:
Beste witten, de tekst van het liedje gaat: "zwart als roet" en niet "zwart van/door roet".

Kortom, het verwijst naar de huidskleur en gezien het koloniale verleden van Nederland, is dat niet gepast.
Niet alleen negers zijn zwart als roet. Maar goed als het jou in je straat uitkomt maak je er toch neger van.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182413777
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

En nog erger, het is: "ook al is hij zwart als roet, hij meent het toch goed".

In de context van de tijd waarin dit is geschreven betekent dat zoveel als "ondanks dat het een neger is kun je hem toch wel vertrouwen". (= algemeen kun je negers dus *niet* vertrouwen.)
Zo zou je het kunnen opvatten.

Het liedje slaat op Zwarte Piet dus staat er Zwarte Piet is zo zwart als roet. En de onenigheid gaat er nu juist over wie of wat Zwarte Piet is. Jij vind dat hij een neger moet voorstellen, ik niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182413853
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:44 schreef Kamina het volgende:

[..]

Inderdaad. Deze zwart als roet persoon is echt niet bedreigend of bedriegend hoor!
Een duivel (bv) kan behoorlijk bedreigend zijn hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Montagui op 09-10-2018 15:56:45 ]
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:52:12 #60
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182413901
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:45 schreef Montagui het volgende:

[..]

Niet alleen negers zijn zwart als roet. Maar goed als het jou in je straat uitkomt maak je er toch neger van.
Ook witten met schmink op hun gezicht die zeggen dat het roet moet voorstellen inderdaad.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:53:03 #61
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182413919
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:46 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zo zou je het kunnen opvatten.

Het liedje slaat op Zwarte Piet dus staat er Zwarte Piet is zo zwart als roet. En de onenigheid gaat er nu juist over wie of wat Zwarte Piet is. Jij vind dat hij een neger moet voorstellen, ik niet.
Dan zorg je dat ie niet lijkt op het stereotype neger, heel simpel.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:53:19 #62
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182413923
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:49 schreef Montagui het volgende:

[..]

En duivel (bv) kan behoorlijk bedreigend zijn hoor.
Wat?
1 + 1 = blauw
pi_182413964
Zwarte piet is gewoon zwart, het zit eigenlijk al in de naam. Heel helder.
pi_182413997
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:53 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wat?
En moet een zijn. Aangepast.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182414056
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:53 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dan zorg je dat ie niet lijkt op het stereotype neger, heel simpel.
Ik snap de connectie met het stereotiep best wel, en dat kan best verwarrend zijn. Uiteindelijk is het maar hoe je er tegen aan kijkt. Mijn zegen heb je om het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen, maar laat hem dan wel zwart. ^O^
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182414058
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:52 schreef Kamina het volgende:

[..]

Ook witten met schmink op hun gezicht die zeggen dat het roet moet voorstellen inderdaad.
Wie of wat zijn witten?
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:01:39 #67
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182414078
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:57 schreef Montagui het volgende:

[..]

En moet een zijn. Aangepast.
Wat heeft een duivel met de discussie over zwarte pieten te maken volgens jou?

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:00 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik snap de connectie met het stereotiep best wel, en dat kan best verwarrend zijn. Uiteindelijk is het maar hoe je er tegen aan kijkt. Mijn zegen heb je om het uiterlijk van Zwarte Piet aan te passen, maar laat hem dan wel zwart. ^O^
Hij hoeft niet zwart, want hij is immers geen neger volgens jou. Hij kan dus prima wit met een paar roetvegen.

Oorbellen uit. lippen niet langer rood, de slavenkleding mag uit en voortaan mag hij op het paard naast Sint rijden, ipv als een slaafje erachteraan.

Wel zo eerlijk!

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:00 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Wie of wat zijn witten?
De mensen wiens huidskleur lichter dan bruin is. Mensen wiens huidskleur donkerder is noemen we immers zwarten. ;)
1 + 1 = blauw
pi_182414151
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:01 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wat heeft een duivel met de discussie over zwarte pieten te maken volgens jou?
Is 1 van de vele folkloristische verhalen achter Sint en wie Piet zou kunnen zijn:
quote:
De verering van Sint Nicolaas als rooms-katholieke heilige bestaat al eeuwen. Dat hij wist uit te groeien tot een van de meest geliefde heiligen was niet zo heel vreemd: Nicolaas was de beschermheilige van velen. Van zeelieden tot prostituees en van kinderen tot dieven. Rond 1200 was zijn verering algemeen en zijn afbeelding wijdverspreid, regelmatig met een overwonnen zwarte duivel erbij. Belangrijk in het christendom was namelijk het onderscheid tussen goed en kwaad, wat afgebeeld werd door de tegenstelling wit en zwart. Heiligen en engelen waren wit, duivels en gedemoniseerde heidense goden zwart.
https://www.nemokennislin(...)oks-van-zwarte-piet/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:12:08 #69
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182414283
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:05 schreef Montagui het volgende:

[..]

Is 1 van de vele folkloristische verhalen achter Sint en wie Piet zou kunnen zijn:

[..]

https://www.nemokennislin(...)oks-van-zwarte-piet/
Als zwart het kwaad is, waarom zou je Piet dan zwart verven? Dat strookt dan niet met het zogenaamde beeld van Piet als blije hulp, toch? Werkt Sint samen met het kwaad?
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:17:04 #70
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182414375
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:01 schreef Kamina het volgende:

Hij hoeft niet zwart, want hij is immers geen neger volgens jou.
Nee, maar hij heet ZWARTE Piet. Duh!
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:30:17 #71
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182414616
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dit waar is, laten we dat nu eens aannemen, dan is het me eigenlijk een raadsel waarom ze zo tegen roetveegpieten zijn.

Als het verhaal is dat ze zwart zijn van de schoorsteen dan is het huidige uiterlijk alles behalve overtuigend. (Dat vond ik als kind al, toen ik nog niet bekend was met de typische karikaturale eigenschappen die er vaak aan zwarte mensen worden gegeven.)
lijkt mij een halfbakken oplossing maar kan dat de volgende vraag zijn?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182415031
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:01 schreef Kamina het volgende:

De mensen wiens huidskleur lichter dan bruin is. Mensen wiens huidskleur donkerder is noemen we immers zwarten. ;)
Dat is blank. Wit is een anglicisme en extreem links geblaat.
pi_182415082
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:30 schreef sp3c het volgende:

[..]

lijkt mij een halfbakken oplossing maar kan dat de volgende vraag zijn?
Wat kan de volgende vraag zijn? Waarom pro pieters zo'n probleem hebben met roetveegpiet?

Lijkt me op zich wel een interessante vraag ja. Ik zou hem zelf niet kunnen beantwoorden, aangezien ik niet behoor tot die groep.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:58:52 #74
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182415156
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat kan de volgende vraag zijn? Waarom pro pieters zo'n probleem hebben met roetveegpiet?

Lijkt me op zich wel een interessante vraag ja. Ik zou hem zelf niet kunnen beantwoorden, aangezien ik niet behoor tot die groep.
voor mij is het gewoon iets minder zwarte piet, ik heb er weinig moeite mee maar ik verwacht niet dat het iets oplost
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182415238
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat kan de volgende vraag zijn? Waarom pro pieters zo'n probleem hebben met roetveegpiet?

Lijkt me op zich wel een interessante vraag ja. Ik zou hem zelf niet kunnen beantwoorden, aangezien ik niet behoor tot die groep.
Twee redenen:

1. Ik vind de argumenten tegen Zwarte Piet zeer zwak en de mensen achter de beweging behoren tot een extreem linkse groep. Ik weiger uit principe elke concessie net als ik nul concessies doe tegenover de NVU en Pegida.
2. Zwarte Piet is een fantasiefiguur en de mensen die hem spelen zijn onherkenbaar. Zeker in dorpen worden roetveegpieten herkend als de buurman, de oom etc..
pi_182415524
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:03 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Twee redenen:

1. Ik vind de argumenten tegen Zwarte Piet zeer zwak en de mensen achter de beweging behoren tot een extreem linkse groep. Ik weiger uit principe elke concessie net als ik nul concessies doe tegenover de NVU en Pegida.
Ik behoor tot de groep mensen die een aanpassing van het uiterlijk zou toejuichen. Ik behoor echter *niet* tot de groep waar je hier zegt geen concessies aan te willen doen. Kortom: je mist wat. Ik zou zeggen dat je het grootste deel van de totale groep mist in dit argument.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:03 schreef Opnaarutrecht het volgende:

2. Zwarte Piet is een fantasiefiguur en de mensen die hem spelen zijn onherkenbaar. Zeker in dorpen worden roetveegpieten herkend als de buurman, de oom etc..
Het is voor mij niet aannemelijk gemaakt dat dit geldt voor kinderen < 6 jaar, die - zoals in diverse experimenten is aangetoond - niet in staat zijn om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden. De vraag is dus: hoe relevant is dit voor mensen die ouder zijn dan dat?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182415573
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:58 schreef sp3c het volgende:

[..]

voor mij is het gewoon iets minder zwarte piet, ik heb er weinig moeite mee maar ik verwacht niet dat het iets oplost
Wellicht niet voor de meest extreme elementen in groepjes als KOZP. Maar om die nou als meetlat te gebruiken vind ik ook weer zo wat.

Als het alleen om hen ging zou dit topic niet in deel 134 zitten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:25:36 #78
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182415698
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wellicht niet voor de meest extreme elementen in groepjes als KOZP. Maar om die nou als meetlat te gebruiken vind ik ook weer zo wat.

Als het alleen om hen ging zou dit topic niet in deel 134 zitten.
zonder die gasten zijn er geen demonstraties, is er geen politieinzet en zijn er geen wegblokkades

ik denk dat je zonder hen nauwelijks een topic vol krijgt ieder jaar _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182415789
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:25 schreef sp3c het volgende:

[..]

zonder die gasten zijn er geen demonstraties, is er geen politieinzet en zijn er geen wegblokkades

ik denk dat je zonder hen nauwelijks een topic vol krijgt ieder jaar _O-
Welnee, dan zouden we hier 134 delen aan het janken zijn geweest over "the next most extreme element in line". Sylvana ofzo.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:30:29 #80
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182415831
same difference
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182415921
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:30 schreef sp3c het volgende:
same difference
M'n punt is dat we de discussie sowieso niet zouden moeten voeren aan de hand van wat de grootste extremisten ervan vinden.

Als we een discussie zouden voeren over immigratie aan de hand van wat de NVU ervan vindt dan zou dat net zo vreemd zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182416024
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik behoor tot de groep mensen die een aanpassing van het uiterlijk zou toejuichen. Ik behoor echter *niet* tot de groep waar je hier zegt geen concessies aan te willen doen. Kortom: je mist wat. Ik zou zeggen dat je het grootste deel van de totale groep mist in dit argument.
Ik wil best geloven dat jij niet tot die groep behoort, maar de wortels liggen wel degelijk bij een marginaal groepje met extreme ideeën. Naast de groeperingen die ik noemde zijn types als Sunny Bergman, Anna Steijn en het huidige college in Amsterdam en Utrecht zeer links.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:16 schreef Molurus het volgende:
Het is voor mij niet aannemelijk gemaakt dat dit geldt voor kinderen < 6 jaar, die - zoals in diverse experimenten is aangetoond - niet in staat zijn om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden. De vraag is dus: hoe relevant is dit voor mensen die ouder zijn dan dat?
Ik heb daar sterke twijfels bij. Ik herkende als 6-jarige een Zwarte Piet als mijn oom en mijn gymleraar.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:50:21 #83
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182416254
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

En nog erger, het is: "ook al is hij zwart als roet, hij meent het toch goed".

In de context van de tijd waarin dit is geschreven betekent dat zoveel als "ondanks dat het een neger is kun je hem toch wel vertrouwen". (= algemeen kun je negers dus *niet* vertrouwen.)
Dat is een non sequitur. De schrijfster kan ook bedoeld hebben: "Ondanks dat mijn zwarte uiterlijk -als van de boeman uit het sprookje- je laat schrikken, hoef je niet bang te zijn, want ik ben een mens met een goed innerlijk."
pi_182416256
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 11:41 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja nogmaals het is niet mijn argument, het argument was dat het een negerkarikatuur is en mijn vraag is waarom is dat een probleem?

Dat zeg ik toch? Het wordt als kwetsend ervaren _O-

quote:
nee natuurlijk zitten propieten daar niet op te wachten, die noemen het dan ook geen negerkarikatuur maar zwart van de schoorsteen, als die het met de argumenten van de antipieten eens waren dan hadden we deze discussie toch helemaal niet? :D

ik kan hier echt helemaal niets mee he _O-
Tja jij vroeg hoe de associatie van Zwarte Piet met ongelijkheid wordt doorgegeven en ik geef je een voorbeeld.

'Ik kan hier helemaal niets mee' slaat dus helemaal nergens op 8)7
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:56:14 #85
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182416388
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

M'n punt is dat we de discussie sowieso niet zouden moeten voeren aan de hand van wat de grootste extremisten ervan vinden.

Als we een discussie zouden voeren over immigratie aan de hand van wat de NVU ervan vindt dan zou dat net zo vreemd zijn.
jij hebt het toch ook voornamelijk over de extremere variant in het andere kamp?

die zouden propiet zijn omdat ze het niet over hun politieke idiologie willen hebben oid en zwarte piet aanpassen omdat de NVU hem als posterboy gebruikt vind ik wel grappig maar dat net zo goed vreemd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 17:57:00 #86
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182416401
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch? Het wordt als kwetsend ervaren _O-

[..]

Tja jij vroeg hoe de associatie van Zwarte Piet met ongelijkheid wordt doorgegeven en ik geef je een voorbeeld.

'Ik kan hier helemaal niets mee' slaat dus helemaal nergens op 8)7
dat is het gegeven, de vraag is waarom
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182416457
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

jij hebt het toch ook voornamelijk over de extremere variant in het andere kamp?
Is dat zo?

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:56 schreef sp3c het volgende:

die zouden propiet zijn omdat ze het niet over hun politieke idiologie willen hebben oid en zwarte piet aanpassen omdat de NVU hem als posterboy gebruikt vind ik wel grappig maar dat net zo goed vreemd
Dat zal voor een deel gelden, voor een deel ook niet. Zoals gezegd: ik zeg niet dat alle pro pieters racisten zijn. Maar ik denk wel dat ik de eerste racist die anti piet is nog moet tegenkomen, als die uberhaupt bestaan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182416506
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 17:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat is het gegeven, de vraag is waarom
Je begrijpt niet waarom zoiets als kwetsend zou kunnen worden ervaren :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:04:33 #89
480765 Ruitertje
Just having conversations
pi_182416510
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

Daar zijn de actieve pro- en anti Piet reageerders het anders niet met je eens. Volgens hen maakt de kleur van Zwarte Piet niet uit. Als Piet zwart blijft vinden de kinderen dat helemaal leuk, Als Piet roetveeg wordt vinden de kinderen dat helemaal leuk. Ik verwacht dat dat ook gaat gelden voor de KOZP-Piet. Dus of hij nou zwart is, roetveeg is, of KOZP-piet is. De kinderen vinden het allemaal helemaal leuk.

Ja, als je ouders dan nog moeilijk gaat lopen doen, dan wordt het misschien wel verwarrend voor een kind.
Daar heb je een punt, maar ik vind niet dat mensen een probleem moeten maken van wat eigenlijk geen probleem is. Zwarte piet staat voor een kinderfeest en hij is zwart als roet, dit is traditie en dit hoort ook zo te blijven.
Zo kunnen we wel over alles gaan beginnen, ik vind blanke vla toch ook niet beledigend en racistisch.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:04:36 #90
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182416511
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:04 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je begrijpt niet waarom zoiets als kwetsend zou kunnen worden ervaren :?
waarom denk je nu eigenlijk dat ik de vraag uberhaupt stel?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:06:46 #91
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182416536
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is dat zo?

[..]

Dat zal voor een deel gelden, voor een deel ook niet. Zoals gezegd: ik zeg niet dat alle pro pieters racisten zijn. Maar ik denk wel dat ik de eerste racist die anti piet is nog moet tegenkomen, als die uberhaupt bestaan.
lijkt me allemaal niet relevant

de gemiddelde propiet zal niet heel veel moeite hebben met roetveegpiet, dan moet je echt naar de hakken in het zand typjes, die zullen er aan de andere kant net zoveel problemen mee hebben vrees ik daarom is het wmb geen oplossing
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182416540
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:04 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je begrijpt niet waarom zoiets als kwetsend zou kunnen worden ervaren :?
Nee.

Wie lijkt er nou op ZP?

Er is echt niemand die denkt 'hee, het is weer Sinterklaas laten we die kutnegers weer eens even gaan beledigen'.

Bovendien kan ik me ook gekwetst voelen door zoenende homo's op straat. Dat is dan mijn probleem.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182416557
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

waarom denk je nu eigenlijk dat ik de vraag uberhaupt stel?
Ja sorry hoor maar ik kan me niet voorstellen dat je uberhaupt zo weinig inlevingsvermogen hebt -O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:11:46 #94
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182416611
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 05:52 schreef Kijkertje het volgende:

Edit: het zou natuurlijk best 'een' (andere) negerkarikatuur kunnen zijn (Sjimmie heeft ook een metamorfose ondergaan) maar zoals ik al zei: ik denk niet dat pro-Pieten daar nou op zitten te wachten. Sterker nog, van sommigen hoeft dan dat hele Sinterklaasfeest niet meer heb ik ooit in dit topic gelezen.



Ik zie niet bijster veel verschil tussen karikaturale Sjimmie/niet-karikaturale Sjimmie aan de ene kant en karikaturale Piet/niet-karikaturale Piet aan de andere. Het is onzin dat die laatste niet geaccepteerd zou worden door de pro-Pieters. Hij werd door hen zelfs als vignet gebruikt.


  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:11:59 #95
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_182416620
Waarom hebben roetveeg pieten al roetvegen. Ze gaan toch pas In de avond het dak op als Sinterklaas in het land is.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:12:16 #96
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182416628
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:08 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja sorry hoor maar ik kan me niet voorstellen dat je uberhaupt zo weinig inlevingsvermogen hebt -O-
dat doet er niet toe
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182416681
quote:
5s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:04 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je begrijpt niet waarom zoiets als kwetsend zou kunnen worden ervaren :?
kwetsend voor wie ?
pi_182416744
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:11 schreef Iblardi het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ik zie niet bijster veel verschil tussen karikaturale Sjimmie/niet-karikaturale Sjimmie aan de ene kant en karikaturale Piet/niet-karikaturale Piet aan de andere. Het is onzin dat die laatste niet geaccepteerd zou worden door de pro-Pieters. Hij werd door hen zelfs als vignet gebruikt.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Jij ziet het verschil niet in uiterlijk? Geen oorringen, dikke lippen meer en heeft normale kleding. Buiten dat is hij niet langer het domme volgertje maar zijn ze gelijkwaardig, ook in taal.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182416770
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

lijkt me allemaal niet relevant

de gemiddelde propiet zal niet heel veel moeite hebben met roetveegpiet, dan moet je echt naar de hakken in het zand typjes, die zullen er aan de andere kant net zoveel problemen mee hebben vrees ik daarom is het wmb geen oplossing
Als het alleen ging over dit type pro piet zouden we denk ik ook niet in deeltje 134 zitten. :)

Maar wat ik daar bedoelde te zeggen is dat - voor mijn gevoel (!) - de ZP discussie een uitlaatklep is geworden voor radicaal rechtse mensen die anderszins hun mening niet kunnen of mogen uiten. Ik denk niet dat dit spiegelbaar is: ik heb geen reden om te denken dat de ZP discussie ook een uitlaatklep is voor extreem linkse figuren die anderszins hun mening niet kunnen of mogen uiten.

Dus de symmetrie die je suggereert, die is er niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182416777
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:16 schreef Spectator19 het volgende:

[..]

kwetsend voor wie ?
Voor mensen die op ZP lijken, blijkbaar.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182416800
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als het alleen ging over dit type pro piet zouden we denk ik ook niet in deeltje 134 zitten. :)

Maar wat ik daar bedoelde te zeggen is dat - voor mijn gevoel (!) - de ZP discussie een uitlaatklep is geworden voor radicaal rechtse mensen die anderszins hun mening niet kunnen of mogen uiten. Ik denk niet dat dit spiegelbaar is: ik heb geen reden om te denken dat de ZP discussie ook een uitlaatklep is voor extreem linkse figuren die anderszins hun mening niet kunnen of mogen uiten.

Dus de symmetrie die je suggereert, die is er niet.
Mwhoa SS en die gare Gario zijn dat toch wel.

Verder kan ik een hele lijst maken van dat soort figuren. Net zoals dat ongetwijfeld kan van rechts radicale figuren.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182416811
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:16 schreef Spectator19 het volgende:

[..]

kwetsend voor wie ?
Voor de mensen die het als kwetsend ervaren. Een heel 'ras' is eeuwenlang als minderwaardig weggezet. Als je tot dat 'ras' behoort is het niet gek dat je de karikatuur die daaruit ontstaan is als kwetsend kan ervaren. Lijkt me een logisch gevolg.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182416826
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:25 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Voor de mensen die het als kwetsend ervaren. Een heel 'ras' is eeuwenlang als minderwaardig weggezet. Als je tot dat 'ras' behoort is het niet gek dat je de karikatuur die daaruit ontstaan is als kwetsend kan ervaren. Lijkt me een logisch gevolg.
Wat is daar nou logisch aan dan.

Ik heb toch ook geen hekel aan elke Duitser vanwege de Tweede Wereldoorlog.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182416840
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:25 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Voor de mensen die het als kwetsend ervaren. Een heel 'ras' is eeuwenlang als minderwaardig weggezet. Als je tot dat 'ras' behoort is het niet gek dat je de karikatuur die daaruit ontstaan is als kwetsend kan ervaren. Lijkt me een logisch gevolg.
Moeten de (blanke) mensen die op Sinterklaas lijken dan ook maar gaan demonstreren en kinderfeestjes gaan verzieken ?
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:29:17 #105
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182416859
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als het alleen ging over dit type pro piet zouden we denk ik ook niet in deeltje 134 zitten. :)

Maar wat ik daar bedoelde te zeggen is dat - voor mijn gevoel (!) - de ZP discussie een uitlaatklep is geworden voor radicaal rechtse mensen die anderszins hun mening niet kunnen of mogen uiten. Ik denk niet dat dit spiegelbaar is: ik heb geen reden om te denken dat de ZP discussie ook een uitlaatklep is voor extreem linkse figuren die anderszins hun mening niet kunnen of mogen uiten.

Dus de symmetrie die je suggereert, die is er niet.
ik heb ook niet echt een reden om te denken dat wat jij zegt klopt tbh, voor mij blijft het een stropop maar feit is dat aan beide kampen wat scherpe randjes zitten, als jij zegt we moeten die van het ene kamp gewoon negeren dan lijkt het me logisch dat we dat aan de andere kant ook doen ... lijkt mij een goed plan, roep ik ook al 134 delen ofzo, ik denk dat er dan nog weinig problemen over blijven die niet op te lossen zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182416874
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:28 schreef Spectator19 het volgende:

[..]

Moeten de (blanke) mensen die op Sinterklaas lijken dan ook maar gaan demonstreren en kinderfeestjes gaan verzieken ?
Je neemt hier niet in mee dat Sinterklaas geen karikatuur is van de blanke man.
ijs_beer fan!
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:30:37 #107
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182416878
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik heb ook niet echt een reden om te denken dat wat jij zegt klopt tbh, voor mij blijft het een stropop maar feit is dat aan beide kampen wat scherpe randjes zitten, als jij zegt we moeten die van het ene kamp gewoon negeren dan lijkt het me logisch dat we dat aan de andere kant ook doen ... lijkt mij een goed plan, roep ik ook al 134 delen ofzo, ik denk dat er dan nog weinig problemen over blijven die niet op te lossen zijn
Probleem opgelost. ^O^

--> roetveegpiet dus. En extremisten negeren.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182416889
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:26 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wat is daar nou logisch aan dan.

Ik heb toch ook geen hekel aan elke Duitser vanwege De Tweede Wereldoorlog.
Nee en niemand heeft een hekel aan elke Nederlander omdat hun voorouders kolonialen waren. Maar als jij in Duitsland bent gaan wonen en er wordt daar jaarlijks een feest gevierd waarbij de swastika's je om de oren vliegen kan ik me voorstellen dat je dat als kwetsend ervaart.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 09-10-2018 18:42:10 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:32:56 #109
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182416921
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Probleem opgelost. ^O^

--> roetveegpiet dus. En extremisten negeren.
gewoon iedereen zelf laten kiezen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:33:51 #110
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182416932
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

gewoon iedereen zelf laten kiezen
Dat klinkt zo mooi, complete vrijheid. Probleem is wel dat je voor een hoop dingen niet kunt kiezen:

- wat de NTR ervan maakt
- wat je eigen gemeente doet
- etc, etc.

Als je de enige traditionele zwarte piet bent in een gemeente met roetveegpieten sta je behoorlijk voor lul.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182416934
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:30 schreef NanKing het volgende:

[..]

Je neemt hier niet in mee dat Sinterklaas geen karikatuur is van de blanke man.
Er zijn genoeg blanke mannen met witte baarden

Oude Man Met Witte Baard
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:34:37 #112
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182416945
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat klinkt zo mooi, complete vrijheid. Probleem is wel dat je voor een hoop dingen niet kunt kiezen:

- wat de NTR ervan maakt
- wat je eigen gemeente doet
- etc, etc.
ik zie dat niet als een probleem
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:35:37 #113
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182416958
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:34 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik zie dat niet als een probleem
Mwah, ik zou niet de enige traditionele zwarte piet in een gemeente met uitsluitend roetveegpieten willen zijn. Dan kijkt iedereen je scheef aan, zelfs de kinderen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182416962
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:34 schreef Spectator19 het volgende:

[..]

Er zijn genoeg blanke mannen met witte baarden

Oude Man Met Witte Baard
[ afbeelding ]
Maar dat heeft toch niets met een karikatuur van de blanke man te maken?
ijs_beer fan!
pi_182416991
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:35 schreef NanKing het volgende:

[..]

Maar dat heeft toch niets met een karikatuur van de blanke man te maken?
Hoe zou dat er precies uitzien dan?
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:39:07 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182416994
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mwah, ik zou niet de enige traditionele zwarte piet in een gemeente met uitsluitend roetveegpieten willen zijn.
dan doe je het niet of ga je naar de volgende gemeente
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:41:36 #117
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182417032
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:39 schreef sp3c het volgende:

[..]

dan doe je het niet of ga je naar de volgende gemeente
Dat kan, maar ik kan dat dan toch maar moeilijk "kies zelf maar" noemen.

Overigens zul je mij niet snel in zo'n kostuum zien, met roetvegen of anderszins.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182417038
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:39 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

Hoe zou dat er precies uitzien dan?
Grappige vraag! Ik vroeg het mij zelf net ook af. Google helpt mij niet.
ijs_beer fan!
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:43:30 #119
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182417052
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat kan, maar ik kan dat dan toch maar moeilijk "kies zelf maar" noemen.

Overigens zul je mij niet snel in zo'n kostuum zien, met roetvegen of anderszins.
het is letterlijk "kies zelf maar"

als jij dan een probleem met je eigen keuze hebt dan is dat jouw probleem lijkt mij, dan kun je kiezen om er wat meer moeite voor te doen of het dan maar te laten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182417068
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Is dat zo?

[..]

Dat zal voor een deel gelden, voor een deel ook niet. Zoals gezegd: ik zeg niet dat alle pro pieters racisten zijn. Maar ik denk wel dat ik de eerste racist die anti piet is nog moet tegenkomen, als die uberhaupt bestaan.
Sylvana Simons, Jerry Afriyie, om er maar even 2 te noemen.
pi_182417127
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:28 schreef Spectator19 het volgende:

[..]

Moeten de (blanke) mensen die op Sinterklaas lijken dan ook maar gaan demonstreren en kinderfeestjes gaan verzieken ?
Eeeh waarom? Bisschoppen met lange witte baarden hebben altijd een zeer bevoorrechte positie gehad in de maatschappij. Waarom zou die associatie kwetsend zijn?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:47:00 #122
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182417129
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is letterlijk "kies zelf maar"

als jij dan een probleem met je eigen keuze hebt dan is dat jouw probleem lijkt mij, dan kun je kiezen om er wat meer moeite voor te doen of het dan maar te laten
Dit wordt nu een beetje filosofisch vrees ik. :) Althans, het is in de filosofie een belangrijk thema: je kunt kiezen voor een cola of een fanta, maar de dorst die je tot die keuze dwingt heb je geen invloed op.

Kortom: "laat iedereen maar wat doen en zelf kiezen" leidt er uiteindelijk toe dat het aantal gemeenten waarin jij het sinterklaasfeest kunt vieren zoals jij dat wilt afneemt. Dat is nu eenmaal een bij-effect van gemeenschappelijk gedeelde culturele gebruiken: die kunnen per definitie geen individuele keuze zijn. Dan is het niet meer gemeenschappelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:49:24 #123
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182417165
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:19 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Jij ziet het verschil niet in uiterlijk? Geen oorringen, dikke lippen meer en heeft normale kleding. Buiten dat is hij niet langer het domme volgertje maar zijn ze gelijkwaardig, ook in taal.
Nee, ik denk inderdaad niet dat veel pro-Pieters warmlopen voor een Zwarte Piet in spijkerbroek in T-shirt. Of voor een Sinterklaas in een houthakkersvest. Ze dragen geen van beiden "normale" kleding. Waarom geldt die alleen in het geval van Piet als karikaturaal?

Met je laatste zin beschrijf je in feite een situatie die al decennialang bestaat. Wat is dan het probleem nog?
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:51:57 #124
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182417201
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit wordt nu een beetje filosofisch vrees ik. :) Althans, het is in de filosofie een belangrijk thema: je kunt kiezen voor een cola of een fanta, maar de dorst die je tot die keuze dwingt heb je geen invloed op.

Kortom: "laat iedereen maar wat doen en zelf kiezen" leidt er uiteindelijk toe dat het aantal gemeenten waarin jij het sinterklaasfeest kunt vieren zoals jij dat wilt afneemt. Dat is nu eenmaal een bij-effect van gemeenschappelijk gedeelde culturele gebruiken: die kunnen per definitie geen individuele keuze zijn. Dan is het niet meer gemeenschappelijk.
dat gaat voor elke eventuele keuze op alleen gaan de opties voor sommigen dan helemaal naar 0 terwijl het met mijn optie mogelijk wat verder rijden is

daarnaast kun je er ook voor kiezen om het feestje thuis te vieren, deden wij ook altijd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:52:44 #125
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182417213
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:44 schreef madam-april het volgende:

[..]

Sylvana Simons, Jerry Afriyie, om er maar even 2 te noemen.
Of die twee werkelijk racisten zijn kunnen we een discussie over hebben (die ik persoonlijk niet zo heel interessant vind), maar als dat klopt dan hoeven we hun bezwaar dat het een racistisch gebruik zou zijn sowieso niet serieus te nemen. Dan maken ze bezwaar tegen iets waar ze kennelijk niet tegen zijn.)

Hoe dan ook gaat deze discussie niet over hen, wat mij betreft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:58:02 #126
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182417320
Sommige dingen veranderen nooit. Zo blijft het in dit topic altijd 2013, met steeds dezelfde argumenten over en weer. Zo'n fijne traditie.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:58:47 #127
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182417334
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat gaat voor elke eventuele keuze op alleen gaan de opties voor sommigen dan helemaal naar 0 terwijl het met mijn optie mogelijk wat verder rijden is

daarnaast kun je er ook voor kiezen om het feestje thuis te vieren, deden wij ook altijd
Klopt allemaal. Ik zeg alleen: in zekere zin is deze optie vrijheidsbeperkend. Mensen zijn uiteindelijk alleen op papier geheel vrij om te kiezen wat voor pieten ze om zich heen zien.

"Je kunt zelf kiezen of je een cola of een fanta wilt, maar als je een cola wilt moet je wel ff naar Rotterdam rijden." De meeste mensen zullen dan toch een fantaatje nemen.

Wat ik overigens helemaal niet erg vind verder, ik zou er ook niet mee zitten als we het sinterklaasfeest geheel inruilen voor het kerstfeest.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 18:58:50 #128
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182417336
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:53 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Dat is blank. Wit is een anglicisme en extreem links geblaat.
Als de ene kant van het kleurenspectrum zwart heet, dan heet het andere wit. Dat is gewoon logisch. Een andere benaming hanteren komt louter voort uit een koloniaal verleden zoals in het westen.
1 + 1 = blauw
pi_182417342
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:49 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, ik denk inderdaad niet dat veel pro-Pieters warmlopen voor een Zwarte Piet in spijkerbroek in T-shirt. Of voor een Sinterklaas in een houthakkersvest. Ze dragen geen van beiden "normale" kleding. Waarom geldt die alleen in het geval van Piet als karikaturaal?

Met je laatste zin beschrijf je in feite een situatie die al decennialang bestaat. Wat is dan het probleem nog?
Zoals ik al zei: de overdreven dikke rode lippen, de ringen in zijn oren, zijn dommige uitstraling, zijn afwijkende kleding tov van Sjors terwijl het toch gewoon om verhalen ging die zich in het 'heden' afspelen. (Oh en natuurlijk de pikzwarte huidskleur niet te vergeten)

Bij ZP hoeft de kleding niet eigentijds te zijn omdat het niet de pretentie heeft om eigentijdse figuren voor te stellen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182417348
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:58 schreef Iblardi het volgende:
Sommige dingen veranderen nooit. Zo blijft het in dit topic altijd 2013, met steeds dezelfde argumenten over en weer. Zo'n fijne traditie.
Nee,nee - een traditie is iets wat je van je ouders of grootouders meekrijgt.
Tenzij feiten van 150 jaar terug beter uitkomen - dan is DAT de basis voor de traditie.
Maar niet de feiten van 200+ jaar terug natuurlijk; want die komen dan weer slecht uit :P

Volgens dit topic dan ;)
pi_182417399
Bij iedereen zijn er andere motieven, bij mij is er meer het gevoel dan er feiten zijn waarom ik vind dat ZP moet blijven in de vorm zoals hij er nu is.

Als het om de feiten gaat vind ik dat bij het tegenkamp Molorus wel punten brengt waarvan ik denk, ja daar zit zeker wel wat in en daar valt zeker over na te denken.
Maar het gevoel heeft toch nog de overhand

Van KOZP word ik kwaad, bij intochten gaan schreeuwen waar kinderen bij staan dat zwarte piet weg moet, daar krijg ik echt jeuk in de vingers van.
Gelukkig dat niemand hier deze acties steunt
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:03:14 #132
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182417411
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klopt allemaal. Ik zeg alleen: in zekere zin is deze optie vrijheidsbeperkend. Mensen zijn uiteindelijk alleen op papier geheel vrij om te kiezen wat voor pieten ze om zich heen zien.

"Je kunt zelf kiezen of je een cola of een fanta wilt, maar als je een cola wilt moet je wel ff naar Rotterdam rijden." De meeste mensen zullen dan toch een fantaatje nemen.

Wat ik overigens helemaal niet erg vind verder, ik zou er ook niet mee zitten als we het sinterklaasfeest geheel inruilen voor het kerstfeest.
ja ik zie het probleem niet zoals gezegd
ik kan ook niet overal ijshockeyen, daar moet je flinke kilometers voor maken terwijl ik voor een volwaardige voetbalcompetitie nauwelijks een fiets nodig heb ... dat maakt de keuze niet minder vrij natuurlijk

sinterklaasfeest voor kerstfeest inruilen vind ik dan wel weer een raar verhaal want die twee hebben een stuk minder met elkaar gemeen dan cola en fanta
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:06:00 #133
8369 speknek
Another day another slay
pi_182417446
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:30 schreef NanKing het volgende:

[..]

Je neemt hier niet in mee dat Sinterklaas geen karikatuur is van de blanke man.
Het is echt letterlijk zo simpel en toch hebben mensen moeite het te begrijpen.

Maar schijnbaar vinden ze huidskleur hetzelfde als beroep. Wat natuurlijk het hele eieren eten is. Ik ben niet racistisch, maar, neger zijn determineert je gedachtes en handelingen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:06:34 #134
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182417456
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik kan ook niet overal ijshockeyen, daar moet je flinke kilometers voor maken terwijl ik voor een volwaardige voetbalcompetitie nauwelijks een fiets nodig heb ... dat maakt de keuze niet minder vrij natuurlijk
Dan kun je toch onmogelijk volhouden dat de keuze tussen voetballen en ijshockeyen geheel vrij is? Misschien heb je niet het benodigde vervoer, misschien heb je de tijd niet om ver te reizen, etc, etc. Dat verschil dwingt je niet volledig om te gaan voetballen, maar het beperkt wel degelijk de vrijheid om te kiezen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:03 schreef sp3c het volgende:

sinterklaasfeest voor kerstfeest inruilen vind ik dan wel weer een raar verhaal want die twee hebben een stuk minder met elkaar gemeen dan cola en fanta
Vind je? Qua verhaal, wellicht. Maar qua functie als wintermaanden-volksfeest met cadeautjes enzo, vrijwel identiek. Heck, de kerstman - 'Santa' - is zelfs gebaseerd op onze sinterklaas. (Alleen kan kerst wel zonder negerkarikaturen, kennelijk.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:09:55 #135
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182417517
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:59 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Nee,nee - een traditie is iets wat je van je ouders of grootouders meekrijgt.
Tenzij feiten van 150 jaar terug beter uitkomen - dan is DAT de basis voor de traditie.
Maar niet de feiten van 200+ jaar terug natuurlijk; want die komen dan weer slecht uit :P

Volgens dit topic dan ;)
Het is dan ook een subjectieve aangelegenheid, zoals bij cultuurkwesties zo vaak het geval is. De Kelten hadden tradities, maar die interesseren ons niet omdat ze voor ons niets "eigens" hebben. De tradities waar we zelf mee zijn opgegroeid wel, en die willen we graag zo doorgeven.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:10:05 #136
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_182417523
Hoe groot / klein is die groep eigenlijk die zich gekwetst voelt ( :') ) zonder de politiek correcte BNers
Ik ken aardig wat Surinamers en Ghanezen , net dat ik ze dagelijks spreek , maar met degene die ik wel gesproken hebben hebben totaal geen moeite met ZP en vinden het ophef om niets
Ik ben inmiddels overleden
pi_182417540
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 16:01 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wat heeft een duivel met de discussie over zwarte pieten te maken volgens jou?

[..]

Hij hoeft niet zwart, want hij is immers geen neger volgens jou. Hij kan dus prima wit met een paar roetvegen.
Vanuit cultuur historisch punt dient de oer-antagonist van het licht (Sint) het donker te zijn (Piet). Ofwel wit/zwart. Er zijn veel verwijzingen uit de Sint traditie die hierop uitkomen. Dag/Nacht, Engel/Duivel, leven/dood etc.
quote:
Oorbellen uit. lippen niet langer rood, de slavenkleding mag uit en voortaan mag hij op het paard naast Sint rijden, ipv als een slaafje erachteraan.

Wel zo eerlijk!
Nja, bekijk het boekje van Schenkman en je ziet Zwarte Piet op een paard zelfs hoger dan de Sint op het dak afgebeeld. Volledig in lijn met het idee dat Schenkman niets van slavernij moest hebben.

Ook de andere elementen, de gouden oorbellen, de rode lippen, maar ook de zak en de roe hebben allemaal een plausibele verklaring die verder teruggaat dan bv Schenkman en die niets te maken hebben met negers. Om een voorbeeld te noemen, de gouden oorbellen. Zie het stukje uit mijn link in de vorige post. Sint Nicolaas is de beschermheilige van de zeelui. Vroeger droegen met name piraten en zeelui gouden oorbellen. Dit was hun 'vermogen' voor het geval van overlijden. Daarmee kon dan een begrafenis bekostigd worden. Zo je wil kan je nog verder terug, naar Charon en de rivier de Styx. Niet toevallig komt de Sint al een tijdje met de (stoom)boot. Ongeveer sinds die tijd is Zwarte Piet ook de oorbel gaan dragen. Niks neger, maar zeeman.

Maar goed, als je er een neger in ziet, dan zie je uiteraard meteen de link van de stereotiepe karikatuur van een neger zoals je kent uit de stripwereld e.d. Apart daarin is wel dat in de werkelijkheid negers nauwelijks gouden oorbellen droegen. Eigenlijk voornamelijk alleen de Creolen. Dus wie dat als stereotiep heeft bedacht heeft veel fantasie gehad.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:12:01 #138
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182417552
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:10 schreef Enchanter het volgende:
Hoe groot / klein is die groep eigenlijk die zich gekwetst voelt ( :') ) zonder de politiek correcte BNers
Ik ken aardig wat Surinamers en Ghanezen , net dat ik ze dagelijks spreek , maar met degene die ik wel gesproken hebben hebben totaal geen moeite met ZP en vinden het ophef om niets
Alleen mensen die zich gekwetst voelen kunnen (legitieme) bezwaren hebben tegen ZP?

Ik heb dit idee al heel vaak voorbij zien komen hier, maar elke keer weer lijkt dat me onzin.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182417564
Ik vind het al een hele vooruitgang dat er in dit topic steeds minder mensen zijn (zijn ze er eik nog?) die keihard beweren dat ZP helemaal nooit een neger voorgesteld heeft. ^O^
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:13:32 #140
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182417577
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:12 schreef Kijkertje het volgende:
Ik vind het al een hele vooruitgang dat er in dit topic steeds minder mensen zijn (zijn ze er eik nog?) die keihard beweren dat ZP helemaal nooit een neger voorgesteld heeft. ^O^
:Y
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:13:47 #141
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_182417582
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Alleen mensen die zich gekwetst voelen kunnen (legitieme) bezwaren hebben tegen ZP?

Ik heb dit idee al heel vaak voorbij zien komen hier, maar elke keer weer lijkt dat me onzin.
Dat zeg ik niet , maar als er honderduizenden mensen zich gekwetst zouden voelen , dan kan ik me er nog we; iets bij voorstellen , maar als je elke keer gaat toegeven aan een klein groepje , dan is het end zoek
Ik ben inmiddels overleden
pi_182417584
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:58 schreef Kamina het volgende:

[..]

Als de ene kant van het kleurenspectrum zwart heet, dan heet het andere wit. Dat is gewoon logisch. Een andere benaming hanteren komt louter voort uit een koloniaal verleden zoals in het westen.
Blank is het Nederlandse woord voor mensen met een lichte huidskleur. Sneeuw is wit, papier is wit en mijn huidskleur niet.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:15:12 #143
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182417602
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan kun je toch onmogelijk volhouden dat de keuze tussen voetballen en ijshockeyen geheel vrij is? Misschien heb je niet het benodigde vervoer, misschien heb je de tijd niet om ver te reizen, etc, etc. Dat verschil dwingt je niet volledig om te gaan voetballen, maar het beperkt wel degelijk de vrijheid om te kiezen.
het verschil beperkt je mogelijkheden, je opties maar het neemt ze niet weg

je moet er alleen wat voor over hebben maar dat is met alles

quote:
[..]

Vind je? Qua verhaal, wellicht. Maar qua functie als wintermaanden-volksfeest met cadeautjes enzo, vrijwel identiek.
tuurlijk, het een is een kinderfeest en het ander is een feestje van de kerk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182417630
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:58 schreef Iblardi het volgende:
Sommige dingen veranderen nooit. Zo blijft het in dit topic altijd 2013, met steeds dezelfde argumenten over en weer. Zo'n fijne traditie.
*O* 8} *O*
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:17:05 #145
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182417650
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

tuurlijk, het een is een kinderfeest en het ander is een feestje van de kerk
De kerstman is gebaseerd op sinterklaas. :D Zover ze Christelijk zijn zijn ze dat allebei. En zover het een kinderfeestje is ook trouwens.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182417676
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:15 schreef sp3c het volgende:
tuurlijk, het een is een kinderfeest en het ander is een feestje van de kerk
Wat is precies wat ? Sinterklaas gaat over een katholiek bisschop. Kerst is een paganistisch feest over delen en saamhorigheid :P
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:18:04 #147
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182417678
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:13 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet , maar als er honderduizenden mensen zich gekwetst zouden voelen , dan kan ik me er nog we; iets bij voorstellen , maar als je elke keer gaat toegeven aan een klein groepje , dan is het end zoek
Of en hoeveel mensen zich gekwetst voelen is hier niet de issue. Zeker niet de belangrijkste issue.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:18:55 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182417700
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

De kerstman is gebaseerd op sinterklaas. :D Zover ze Christelijk zijn zijn ze dat allebei. En zover het een kinderfeestje is ook trouwens.
nou dan hebben we het over een heel ander kerstfeest hoor, die kerstman mag lekker wegblijven
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:19:42 #149
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182417721
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:58 schreef Kamina het volgende:

Als de ene kant van het kleurenspectrum zwart heet, dan heet het andere wit. Dat is gewoon logisch.
Zwart en wit zijn geen kleuren, ze maken daardoor geen onderdeel uit van het 'kleurenspectrum', en als ze dat wel zouden doen, dan is de vergelijking totaal irrelevant, want we hebben het niet over het kleurenspectrum, maar over rassen. En het ene ras heet blank, niet wit.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182417724
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

De kerstman is gebaseerd op sinterklaas. :D
Niet helemaal waar - de kerstman is een combinatie van Father Christmas en Sinterklaas.
MOGELIJK hebben beiden in een ver, ver verleden wel dezelfde oorsprong ;)
pi_182417739
Gezien kerstmis sinterklaas toch al bijna wegdrukt in de winkels is het misschien een oplossing het hele feest af te schaffen
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:21:54 #152
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182417778
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:18 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Wat is precies wat ? Sinterklaas gaat over een katholiek bisschop. Kerst is een paganistisch feest over delen en saamhorigheid :P
kerst, jezus in een kribje, al dat soort shit

dat paganistische feest heeft het allang verloren van de christenen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182417784
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:20 schreef Bottendaal het volgende:
Gezien kerstmis sinterklaas toch al bijna wegdrukt in de winkels is het misschien een oplossing het hele feest af te schaffen
Het is waar dat de adventkalenders en kerstballen alweer een tijdje in de winkels liggen...
pi_182417806
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:20 schreef Bottendaal het volgende:
Gezien kerstmis sinterklaas toch al bijna wegdrukt in de winkels is het misschien een oplossing het hele feest af te schaffen
Niet voor de middenstand dus :N
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182417826
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:13 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet , maar als er honderduizenden mensen zich gekwetst zouden voelen , dan kan ik me er nog we; iets bij voorstellen , maar als je elke keer gaat toegeven aan een klein groepje , dan is het end zoek
Het is hier ook een heel klein groepje
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:23:43 #156
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182417827
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:18 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Wat is precies wat ? Sinterklaas gaat over een katholiek bisschop. Kerst is een paganistisch feest over delen en saamhorigheid :P
gewoon kerst, de geboorte van jezus, de 3 wijzen uit het oosten en al dat soort shit

en achteraf kerstbomen rauzen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:23:46 #157
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182417830
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:15 schreef sp3c het volgende:

het verschil beperkt je mogelijkheden, je opties maar het neemt ze niet weg

je moet er alleen wat voor over hebben maar dat is met alles

Dus is de keuze dus niet helemaal vrij.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182417834
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

kerst, jezus in een kribje, al dat soort shit
Viert iemand dat nog serieus ?

quote:
dat paganistische feest heeft het allang verloren van de christenen
Volgens mij zijn er in Nederland meer mensen met een kerstboom, kerstdiner, familiebezoek,cadeautjes en al die andere paganistische aspecten dan mensen die bidden voor christus met kerst.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:24:32 #159
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182417852
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus is de keuze dus niet helemaal vrij.
raar verhaal
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182417877
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:22 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Niet voor de middenstand dus :N
Hmm ja daar heb je een punt
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:26:01 #161
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_182417895
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Of en hoeveel mensen zich gekwetst voelen is hier niet de issue. Zeker niet de belangrijkste issue.
Wat dan ?
Omdat ZP in hun ogen nog steeds op een slaaf lijkt ?
Ik ben inmiddels overleden
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:26:06 #162
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182417899
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:23 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Viert iemand dat nog serieus ?

[..]

Volgens mij zijn er in Nederland meer mensen met een kerstboom, kerstdiner, familiebezoek,cadeautjes en al die andere paganistische aspecten dan mensen die bidden voor christus met kerst.
volgens mij is het de enige keer dat de kerken nog vol zitten vandaag de dag
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182417905
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:20 schreef Bottendaal het volgende:
Gezien kerstmis sinterklaas toch al bijna wegdrukt in de winkels is het misschien een oplossing het hele feest af te schaffen
Verkoopcijfers alleen zijn geen goede maatstaf voor de populariteit van een feest. Gelukkig maar.

En de meeste mensen waarderen het sinterklaasfeest prima ongeacht de kleur van de pieten.
Bij ons is iedereen al heel wat jaren te oud om het feest met pieten te vieren, maar het is ieder jaar nog altijd gezellig.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:37:43 #164
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182418132
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:24 schreef sp3c het volgende:

[..]

raar verhaal
De realiteit is inderdaad af en toe een raar verhaal. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:37:59 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182418136
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:26 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Wat dan ?
Omdat ZP in hun ogen nog steeds op een slaaf lijkt ?
Omdat er door veel mensen racistische symboliek in wordt gezien. Of dat dan wel of niet terecht is, en of er nou wel of niet iemand is die zich gekwetst voelt doet er dan al niet meer toe. Dan is het sowieso onwenselijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:40:55 #166
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182418192
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

De realiteit is inderdaad af en toe een raar verhaal. :)
dit is niet echt realistisch hoor, je kunt toch niet stellen dat je geen keuze hebt zolang niet alles exact evenveel moeite kost?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:40:56 #167
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182418193
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:37 schreef Molurus het volgende:

Of dat dan wel of niet terecht is.....doet er dan al niet meer toe.
Dit vind ik zo'n ontzettend idiote redenering! Dus ook al is iets niet terecht, dan vind jij dat er wel actie genomen moet worden? En dat vind jij zelf helemaal niet vreemd?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182418204
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat er door veel mensen racistische symboliek in wordt gezien. Of dat dan wel of niet terecht is, en of er nou wel of niet iemand is die zich gekwetst voelt doet er dan al niet meer toe. Dan is het sowieso onwenselijk.
Veel mensen ? een heel klein groepje van zo'n 90 mensen.
Die komen hier wat herrie schoppen en kinderfeestjes verzieken.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:41:36 #169
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182418208
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

dit is niet echt realistisch hoor, je kunt toch niet stellen dat je geen keuze hebt zolang niet alles exact evenveel moeite kost?
Wie zegt er dat het geen keuze is? Het is geen volledig vrije keuze.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:44:58 #170
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182418264
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wie zegt er dat het geen keuze is? Het is geen volledig vrije keuze.
semantics, je kunt toch ook niet stellen dat je geen volledig vrije keuze hebt zolang niet alles exact even moeite kost

de keuze is volledig vrij, enige wat jij jezelf moet afvragen is of je zin hebt om die extra moeite te doen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:47:13 #171
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182418303
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:44 schreef sp3c het volgende:

semantics
Exactly. Het verschil tussen 'keuze' en 'vrije keuze'.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:48:27 #172
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182418320
Goh, dat de filosofische vrije wil discussie zou binnensijpelen in de zwarte piet discussie zag ik niet aankomen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:50:26 #173
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182418359
naja whatever hier gaan we nooit uitkomen

het doet er ook niet toe, je keuze is iig vrijer als je iedere piet zelf lekker laat beslissen welke kleur hij opsmeert dan wanneer je 1 piet, de piet maakt

de een zegt hier zwarte pieten, de ander zegt hier roombotercroissantpieten, de ander zegt schoorsteenpieten en iedereen kan zijn dingetje doen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182418368
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:48 schreef Molurus het volgende:
Goh, dat de filosofische vrije wil discussie zou binnensijpelen in de zwarte piet discussie zag ik niet aankomen.
*O*
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:53:43 #175
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182418407
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:50 schreef sp3c het volgende:

het doet er ook niet toe, je keuze is iig vrijer als je iedere piet zelf lekker laat beslissen welke kleur hij opsmeert
Really? Is die keuze dan ook 'vrijer' voor Zwarte Pieten met kroeshaar, gouden oorbellen en dikke lippen die in Amsterdam wonen?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:53:46 #176
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182418408
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:11 schreef Montagui het volgende:

[..]

Vanuit cultuur historisch punt dient de oer-antagonist van het licht (Sint) het donker te zijn (Piet). Ofwel wit/zwart. Er zijn veel verwijzingen uit de Sint traditie die hierop uitkomen. Dag/Nacht, Engel/Duivel, leven/dood etc.

[..]

Nja, bekijk het boekje van Schenkman en je ziet Zwarte Piet op een paard zelfs hoger dan de Sint op het dak afgebeeld. Volledig in lijn met het idee dat Schenkman niets van slavernij moest hebben.

Ook de andere elementen, de gouden oorbellen, de rode lippen, maar ook de zak en de roe hebben allemaal een plausibele verklaring die verder teruggaat dan bv Schenkman en die niets te maken hebben met negers. Om een voorbeeld te noemen, de gouden oorbellen. Zie het stukje uit mijn link in de vorige post. Sint Nicolaas is de beschermheilige van de zeelui. Vroeger droegen met name piraten en zeelui gouden oorbellen. Dit was hun 'vermogen' voor het geval van overlijden. Daarmee kon dan een begrafenis bekostigd worden. Zo je wil kan je nog verder terug, naar Charon en de rivier de Styx. Niet toevallig komt de Sint al een tijdje met de (stoom)boot. Ongeveer sinds die tijd is Zwarte Piet ook de oorbel gaan dragen. Niks neger, maar zeeman.

Maar goed, als je er een neger in ziet, dan zie je uiteraard meteen de link van de stereotiepe karikatuur van een neger zoals je kent uit de stripwereld e.d. Apart daarin is wel dat in de werkelijkheid negers nauwelijks gouden oorbellen droegen. Eigenlijk voornamelijk alleen de Creolen. Dus wie dat als stereotiep heeft bedacht heeft veel fantasie gehad.
Dus Zwarte Piet is volgens jou zwart omdat ie het kwaad symboliseert? Niet echt een argument vóór Zwarte Piet.

En tsja, stereotypen werken nou eenmaal zo dat ze niet geheel overeenkomen met de werkelijkheid, maar een verwijzing zijn, in dit geval maar de onderdukte neger van vroeger. Wat dat betreft moet ik erg lachen om witte mensen die liever blank heten, terwijl ze negers wel zwart willen noemen. "Ja maar neger betekent..!" :')
1 + 1 = blauw
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:57:18 #177
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182418467
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:53 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Really? Is die keuze dan ook 'vrijer' voor Zwarte Pieten met kroeshaar, gouden oorbellen en dikke lippen die in Amsterdam wonen?
die kunnen nu toch ook al naar een feestje met zwarte zwarte Pieten?

deze liep ik afgelopen jaar per ongeluk tegenaan:

http://www.hardgaatie.nl/sinterklaas-op-de-jaap-edenbaan/

al zijn die meer bruin maar bruine mensen hebben ook liefde nodig :Y

[ Bericht 35% gewijzigd door sp3c op 09-10-2018 20:08:24 ]
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:57:23 #178
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182418468
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:13 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Blank is het Nederlandse woord voor mensen met een lichte huidskleur. Sneeuw is wit, papier is wit en mijn huidskleur niet.
Een neger is bruin, maar die noem je ook zwarte. Verschillende gebruiken hanteren voor verschillende huidskleuren is discriminatie en racisme. Daarom is het verstandig om je vocabulaire meer pc te maken.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:59:40 #179
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182418510
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:19 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Zwart en wit zijn geen kleuren, ze maken daardoor geen onderdeel uit van het 'kleurenspectrum', en als ze dat wel zouden doen, dan is de vergelijking totaal irrelevant, want we hebben het niet over het kleurenspectrum, maar over rassen. En het ene ras heet blank, niet wit.
Het zijn wel kleuren.

En het ras waarover je spreekt is Kaukasisch. Blank is wat je het zelf noemt omdat je toevallig zo geboren bent en niet beter weet dan dat. ;)
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:01:31 #180
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182418555
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:53 schreef Kamina het volgende:

in dit geval maar de onderdukte neger van vroeger.
Waar staat dat?

quote:
Wat dat betreft moet ik erg lachen om witte mensen die liever blank heten,
Heel af en toe kom je wel eens een blanke tegen die wit is. Meestal is die persoon dan ziek. Maar verder bestaan er geen witte mensen. En hoe een neger genoemd wil worden, mag hij/zij helemaal zelf bepalen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:02:12 #181
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182418573
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:59 schreef Kamina het volgende:

Het zijn wel kleuren.
Nee, hoor.

quote:
En het ras waarover je spreekt is Kaukasisch.
Maar dat geeft geen huidskleur aan. Het is een schedelvormdifferentiatie

quote:
Blank is wat je het zelf noemt omdat je toevallig zo geboren bent
True. Omdat ik tot het blanke deel van Kaukasische ras hoor.

[ Bericht 33% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 09-10-2018 20:09:03 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182418582
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:53 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dus Zwarte Piet is volgens jou zwart omdat ie het kwaad symboliseert? Niet echt een argument vóór Zwarte Piet.

En tsja, stereotypen werken nou eenmaal zo dat ze niet geheel overeenkomen met de werkelijkheid, maar een verwijzing zijn, in dit geval maar de onderdukte neger van vroeger. Wat dat betreft moet ik erg lachen om witte mensen die liever blank heten, terwijl ze negers wel zwart willen noemen. "Ja maar neger betekent..!" :')
Simpele ziel, niet het kwaad maar het mystieke.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:05:18 #183
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182418630
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Waar staat dat?

[..]

Heel af en toe kom je wel eens een blanke tegen die wit is. Meestal is die persoon dan ziek. Maar verder bestaan er geen witte mensen. En hoe een neger genoemd wil worden, mag hij/zij helemaal zelf bepalen.
In de post die ik quotte.

De enige blanken die niet wit zijn leven onder de Franse grens, vanaf Spanje en Portugal. Hoe meer naar het noorden hoe witter ze worden. Niet voor niets dat Amerikanen denken dat we hier deel van de Scandinavische landen zijn, we zijn immers net zo bleek.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:06:43 #184
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182418664
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:02 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor.
Dus bij de verfwinkel zijn zwart en wit niet te vinden? De printshop heeft geen CMYK? Okay dan.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:07:04 #185
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182418677
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:02 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Simpele ziel, niet het kwaad maar het mystieke.
Dat staat daar niet hoor.
1 + 1 = blauw
pi_182418703
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:57 schreef Kamina het volgende:

[..]

Een neger is bruin, maar die noem je ook zwarte. Verschillende gebruiken hanteren voor verschillende huidskleuren is discriminatie en racisme. Daarom is het verstandig om je vocabulaire meer pc te maken.
Ga je me nou verkapt een racist noemen, omdat ik niet meega in jouw activistische jargon :')?
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:10:48 #187
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182418775
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:06 schreef Kamina het volgende:

Dus bij de verfwinkel zijn zwart en wit niet te vinden? De printshop heeft geen CMYK? Okay dan.
Tuurlijk wel. Maar zwart en wit zijn niet gedefinieerd als kleuren. Zoek het kleurenspectrum maar op en ga op zoek naar zwart en wit.

Misschien is dit iets te complex of abstract voor je, dat kan.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:11:44 #188
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182418799
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:05 schreef Kamina het volgende:

In de post die ik quotte.
Welke post?

quote:
we zijn immers net zo bleek.
Inderdaad, bleek.....niet wit. En we noemen het 'blank'. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182418836
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:02 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Simpele ziel, niet het kwaad maar het mystieke.
Niet als kinderschrik ? Een moorse zeerover die stoute kinderen ontvoert naar Spanje ?
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:19:00 #190
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182418970
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:07 schreef Opnaarutrecht het volgende:

[..]

Ga je me nou verkapt een racist noemen, omdat ik niet meega in jouw activistische jargon :')?
Nee, ik noem je openlijk politiek incorrect.
1 + 1 = blauw
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:21:27 #191
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182419029
politiek correct is ook niet direct iets om naar te streven natuurlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:21:37 #192
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182419032
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Welke post?
Ja dag, ga dat spelletje maar ergens anders spelen knul. :W

quote:
Inderdaad, bleek.....niet wit. En we noemen het 'blank'. :)
Jij noemt het zo, niet we. Het jij bent van een uitstervend ras.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:22:42 #193
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182419052
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:21 schreef sp3c het volgende:
politiek correct is ook niet direct iets om naar te streven natuurlijk
Wel juist, in de politiek zitten de Grote Leiders die het volk in juiste banen leiden.
1 + 1 = blauw
pi_182419065
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:05 schreef Kamina het volgende:

[..]

In de post die ik quotte.

De enige blanken die niet wit zijn leven onder de Franse grens, vanaf Spanje en Portugal. Hoe meer naar het noorden hoe witter ze worden. Niet voor niets dat Amerikanen denken dat we hier deel van de Scandinavische landen zijn, we zijn immers net zo bleek.
Spreek voor jezelf :{w
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:28:01 #195
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182419158
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:22 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wel juist, in de politiek zitten de Grote Leiders die het volk in juiste banen leiden.
dat heeft er helemaal niets mee te maken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182419209
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:53 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dus Zwarte Piet is volgens jou zwart omdat ie het kwaad symboliseert? Niet echt een argument vóór Zwarte Piet.
Traditionalisten zijn dan ook helemaal niet vóór de huidige uiterlijke vorm en uiterlijke vertoon van Zwarte Piet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:31:26 #197
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419222
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:21 schreef Kamina het volgende:

Ja dag, ga dat spelletje maar ergens anders spelen knul. :W
Welke spelletje?

Ps. Ik heb de betreffende post gelezen, maar daar staat nergens dat er verwijzingen zijn naar onderdrukte negers. Dat is alleen een incorrecte conclusie die jij trekt.

quote:
Jij noemt het zo, niet we.
We noemen het wel zo.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:35:27 #198
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182419294
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

Traditionalisten zijn dan ook helemaal niet vóór de huidige uiterlijke vorm en uiterlijke vertoon van Zwarte Piet.
Dan moeten ze niet miepen en gewoon Piet ontzwarten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat heeft er helemaal niets mee te maken
Dat heeft er alles mee te maken.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:10 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Maar zwart en wit zijn niet gedefinieerd als kleuren. Zoek het kleurenspectrum maar op en ga op zoek naar zwart en wit.

Misschien is dit iets te complex of abstract voor je, dat kan.
Denk dat je grandioos in de war bent, misschien een beetje van het padje af. Extremiseren schijnt te verblinden.
1 + 1 = blauw
pi_182419327
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

Traditionalisten zijn dan ook helemaal niet vóór de huidige uiterlijke vorm en uiterlijke vertoon van Zwarte Piet.
Tsja, uit dit topic blijkt dat mensen het begrip traditie verschillend gebruiken.

Sommigen zeggen "het sinterklaasfeest is al meer dan 1500 jaar oud en kent minder dan 200 jaar een piet - hoezo onderdeel van de traditie?"

Anderen zeggen "traditie is wat opa mij heeft geleerd want daar heb ik nog een band mee - en hij had het over sint en piet"

Wellicht eerst afspreken wat men bedoelt als er met het woord traditie gestrooid wordt dus.
pi_182419344
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:35 schreef Kamina het volgende:

Dan moeten ze niet miepen en gewoon Piet ontzwarten.
Volgens mij begrijp je het nog steeds niet. Voor de traditionalisten hoort Zwarte Piet gitzwart te zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:39:27 #201
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419369
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:35 schreef Kamina het volgende:

Denk dat je grandioos in de war bent, misschien een beetje van het padje af. Extremiseren schijnt te verblinden.
Voordat je op de man gaat spelen, kun je beter eerst maar aantonen dat zwart en wit daadwerkelijk kleuren zijn. Het staat anders zo dom.



En vergeet je moeder niet te vragen of je nog een half uurtje op mag blijven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Captain_Jack_Sparrow op 09-10-2018 22:05:59 ]
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182419371
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je het nog steeds niet. Voor de traditionalisten hoort Zwarte Piet gitzwart te zijn.
Volgens de traditionalisten hoort Sinterklaas gitzwart of onzichtbaar te zijn en geen piet te hebben bedoel je :P
pi_182419374
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:36 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Tsja, uit dit topic blijkt dat mensen het begrip traditie verschillend gebruiken.

Sommigen zeggen "het sinterklaasfeest is al meer dan 1500 jaar oud en kent minder dan 200 jaar een piet - hoezo onderdeel van de traditie?"

Anderen zeggen "traditie is wat opa mij heeft geleerd want daar heb ik nog een band mee - en hij had het over sint en piet"

Wellicht eerst afspreken wat men bedoelt als er met het woord traditie gestrooid wordt dus.
Heeft geen zin he.

Vandaar mijn compromis/voorstel eerder in dit topic.

Het is namelijk onderhand wel duidelijk dat iedereen er zijn eigen interpretatie aan geeft.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:40:04 #204
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182419380
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp je het nog steeds niet. Voor de traditionalisten hoort Zwarte Piet gitzwart te zijn.
Zonder die slavenkledij dan ook toch? Of dat maar laten zo.
1 + 1 = blauw
pi_182419439
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:40 schreef Kamina het volgende:

[..]

Zonder die slavenkledij dan ook toch? Of dat maar laten zo.
Traditionalisten kunnen uitstekend zonder kleurrijke kledij, maar dan begeven we ons misschien weer op een pad waar ánderen dan weer aanstoot aannemen. M.b.t. Zwarte Piet doe je het in deze tijd nooit goed, zeker niet als je helemaal niemand voor het hoofd wil stoten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:42:50 #206
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182419442
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Voordat je op de man gaat spelen, kun je beter eerst maar aantonen dat zwart en wit daadwerkelijk kleuren zijn. Het staat anders zo dom. Wijs ze maar even aan:

[ afbeelding ]

En vergeet je moeder niet te vragen of je nog een half uurtje op mag blijven.
Al die kleuren samen zijn wit, de afwezigheid ervan is zwart. Als je over licht spreekt tenminste.

Voor verf is dat weer andersom.

Hou je homoseksuele afbeeldingen maar voor jezelf hoor, ook als je het taalvermogen mist om je punt uiteen te zetten. Dan vraag je het maar aan iemand die wel verstand heeft.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:42:52 #207
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419443
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:36 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Tsja, uit dit topic blijkt dat mensen het begrip traditie verschillend gebruiken.

Sommigen zeggen "het sinterklaasfeest is al meer dan 1500 jaar oud en kent minder dan 200 jaar een piet - hoezo onderdeel van de traditie?"

Anderen zeggen "traditie is wat opa mij heeft geleerd want daar heb ik nog een band mee - en hij had het over sint en piet"

Wellicht eerst afspreken wat men bedoelt als er met het woord traditie gestrooid wordt dus.
Dat vind ik allemaal redelijk irrelevant. Niemand heeft nog onomstotelijk aangetoond dat Zwarte Piet racistische trekken heeft. Dus ik vind de roep om verandering gebaseerd op niets. En derhalve zie ik ook geen reden om daaraan mee te werken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182419473
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat vind ik allemaal redelijk irrelevant.
Dat mag; maar dan moet je mensen die "TRADITIE!" als argument gebruiken er ook op aanspreken dat ze irrelevant aan het lullen zijn.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:44:56 #209
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182419491
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

Traditionalisten kunnen uitstekend zonder kleurrijke kledij, maar dan begeven we ons misschien weer op een pad waar ánderen dan weer aanstoot aannemen. M.b.t. Zwarte Piet doe je het in deze tijd nooit goed, zeker niet als je helemaal niemand voor het hoofd wil stoten.
Die traditionalisten bestaan helemaal niet joh, dat zegen propieten alleen maar om te discussie te verwateren.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:46:37 #210
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419522
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:42 schreef Kamina het volgende:

Hou je homoseksuele afbeeldingen maar voor jezelf hoor
Dus je gebruikt het kleurenspectrum als referentie en je weet niet eens wat het is? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:47:23 #211
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419542
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:44 schreef Kassamiep het volgende:

Dat mag; maar dan moet je mensen die "TRADITIE!" als argument gebruiken er ook op aanspreken dat ze irrelevant aan het lullen zijn.
Als ik een post zie waardoor ik de behoefte voel om op te reageren, dan wil ik dat best doen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182419545
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:44 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dat mag; maar dan moet je mensen die "TRADITIE!" als argument gebruiken er ook op aanspreken dat ze irrelevant aan het lullen zijn.
Schermen met de termen ZP=RACISME als ook ZP-TRADITIE is inderdaad tamelijk nutteloos als het verder niet inhoudelijk onderbouwd wordt. Daarom heeft ZP=TRADITIE net zoveel waarde als ZP=RACISME. 0 punt 0.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:47:52 #213
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182419555
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:46 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dus je gebruikt het kleurenspectrum als referentie en je weet niet eens wat het is? :)
Natuurlijk wel, ik ben gewoon net zulke achterlijke uitlatingen doen als jij. ;)
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:48:25 #214
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419569
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:47 schreef Kamina het volgende:

Natuurlijk wel,
Ah, mooi. Leg even uit waar zwart en wit zich bevinden, dan? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:48:46 #215
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_182419574
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:44 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Dat mag; maar dan moet je mensen die "TRADITIE!" als argument gebruiken er ook op aanspreken dat ze irrelevant aan het lullen zijn.
Het grootste probleem is dat een select groepje de racisme of slavernij kaart trekt en mensen als dusdanig wegzet zonder daar gegronde redenen of feiten voor aan te leveren.

Maargoed, dit soort groepen geloven ook niet dat racisme jegens blanke mensen kan bestaan dus dat zegt al genoeg.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:49:16 #216
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182419587
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:48 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ah, mooi. Leg even uit waar zwart en wit zich bevinden, dan? :)
Zwart op Piet toch? Wit op je ogen.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:50:55 #217
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182419622
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Voordat je op de man gaat spelen, kun je beter eerst maar aantonen dat zwart en wit daadwerkelijk kleuren zijn. Het staat anders zo dom. Wijs ze maar even aan:

[ afbeelding ]

Kun je bruin even aanwijzen? Of is dat ook geen kleur? :+
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:52:12 #218
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419655
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:49 schreef Kamina het volgende:

Zwart op Piet toch? Wit op je ogen.
Told you so. :)

Je kunt beter luisteren naar mensen die wel weten waar ze het over hebben, ipv alleen maar een grote bek te hebben, junior. Het zal in groep 10 vast heel stoer zijn.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182419666
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:48 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Het grootste probleem is dat een select groepje de racisme of slavernij kaart trekt en mensen als dusdanig wegzet zonder daar gegronde redenen of feiten voor aan te leveren.
Nah, het grootste probleem is dat mensen denken dat het een probleem zou zijn als zwarte piet racistisch is en daar allerlei uitvluchten door gaan verzinnen. Roet van de schoorsteen, Sinterklaas die slaven juist vrijkocht etc. etc - allemaal verzinsels uit de afgelopen decennia om maar alle schijn van racisme te ontwijken.

De juiste reactie is "natuurlijk is Piet een neger karikatuur. En dus ? Deal with it"

Overigens is het ironisch dat de reacties op de hele "is Piet racistisch" vraag veel racistischer zijn. Van beide kanten. De pro-pieten met hun "rot dan toch op kutbuitenlander als het je hier niet bevalt" en de anti-pieten met hun "wij nobele witmensjes zullen de arme negertjes wel helpen !"
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:54:17 #220
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182419710
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:52 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Told you so. :)

Je kunt beter luisteren naar mensen die wel weten waar ze het over hebben, ipv alleen maar een grote bek te hebben, junior. Het zal in groep 10 vast heel stoer zijn.
Geen tegenargument? Dan maar persoonlijk worden. De trots van Nederland, wat een natie. w/
1 + 1 = blauw
pi_182419731
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:44 schreef Kamina het volgende:

[..]

Die traditionalisten bestaan helemaal niet joh, dat zegen propieten alleen maar om te discussie te verwateren.
Zeker wel. Het zijn er niet veel, maar ze zijn er. Misschien wel net zo'n marginaal groepje als die ZP=racisme schreeuwers. Mwahm ik verwacht eigenlijk dat de traditionalisten (zeker als je het wat ruim neemt) met meer zijn. Alleen schreeuwen die traditionalisten niet maar proberen zij hun 'idee' van deze traditie te beargumenteren.

Daar waar de ZP=racisme schreeuwers vragen om erkenning, daar waar zij vragen om empathie voor hun negatieve beleving van Zwarte Piet is het dan toch niet meer dan normaal dat hetzelfde gevraagd mag worden voor de traditionalisten? Of tellen hun gevoelens niet?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_182419749
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:57 schreef Kamina het volgende:

[..]

Een neger is bruin, maar die noem je ook zwarte. Verschillende gebruiken hanteren voor verschillende huidskleuren is discriminatie en racisme. Daarom is het verstandig om je vocabulaire meer pc te maken.
Ik denk dat het verstandig is om gewoon fe juiste woorden te gebruiken. Zowel witte als zwarte mensen bestaan niet. Niet levend in ieder geval. Die termen creëren een tegenstelling. Alsof het tegenpolen zijn. Blank is prima. Bruin of donker ook.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:57:19 #223
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419789
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:50 schreef Molurus het volgende:

Kun je bruin even aanwijzen? Of is dat ook geen kleur? :+
Bruin is een tertiaire kleur (oftewel: kan gemaakt worden dmv drie primaire kleuren).
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:57:49 #224
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419798
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:54 schreef Kamina het volgende:

Geen tegenargument?
Je hebt niks te melden, dus waar moet ik tegen ageren? :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:58:40 #225
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182419825
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:55 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik denk dat het verstandig is om gewoon fe juiste woorden te gebruiken. Zowel witte als zwarte mensen bestaan niet. Niet levend in ieder geval. Die termen creëren een tegenstelling. Alsof het tegenpolen zijn. Blank is prima. Bruin of donker ook.
Dat kan wat mij betreft ook, maar volgens de witmensen die liever blank genoemd worden hoort dat dan weer niet, want traditie.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:59:52 #226
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182419855
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Bruin is een tertiaire kleur (oftewel: kan gemaakt worden dmv drie primaire kleuren).
Daarmee maakt dat plaatje je punt niet dus niet meer. Want dan kun je niet zeggen 'als je het hier niet kunt aanwijzen is het geen kleur'. ;)

Hoeveel golflengtes mogen ontbreken voor je van 'wit' kunt spreken en of je het dan nog een kleur kunt noemen is vooral smaak.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182419862
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:52 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Nah, het grootste probleem is dat mensen denken dat het een probleem zou zijn als zwarte piet racistisch is en daar allerlei uitvluchten door gaan verzinnen. Roet van de schoorsteen, Sinterklaas die slaven juist vrijkocht etc. etc - allemaal verzinsels uit de afgelopen decennia om maar alle schijn van racisme te ontwijken.
Roet van de schoorsteen is best goed gevonden eigenlijk, een slimme uitvlucht. Wat betreft het vrijkopen van een slaaf door Sint Nicolaas adviseer ik je toch om daar wat onderzoek naar te doen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:00:50 #228
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419879
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daarmee maakt dat plaatje je punt niet dus niet meer. Want dan kun je niet zeggen 'als je het hier niet kunt aanwijzen is het geen kleur'. ;)
Daarom gebruikte ik ook het woord 'aantonen' en niet 'aanwijzen'. :)

Ps. En ik zie dat ik de regel eronder wel aanwijzen zeg. Foutje, bedankt. ;)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:01:13 #229
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_182419890
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:55 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zeker wel. Het zijn er niet veel, maar ze zijn er. Misschien wel net zo'n marginaal groepje als die ZP=racisme schreeuwers. Mwahm ik verwacht eigenlijk dat de traditionalisten (zeker als je het wat ruim neemt) met meer zijn. Alleen schreeuwen die traditionalisten niet maar proberen zij hun 'idee' van deze traditie te beargumenteren.

Daar waar de ZP=racisme schreeuwers vragen om erkenning, daar waar zij vragen om empathie voor hun negatieve beleving van Zwarte Piet is het dan toch niet meer dan normaal dat hetzelfde gevraagd mag worden voor de traditionalisten? Of tellen hun gevoelens niet?
Welke gevoelens? Het is vooral veel schreeuwen en claimen van iets.

Het is hetzelfde als die #metoo wijven die hard lopen blaten en dan achteraf blijkt dat ze zelf ook de shit geflikt hebben waar ze dan tegen zijn.

Dat is bij dit niet anders.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:01:30 #230
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182419895
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:57 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Bruin is een tertiaire kleur (oftewel: kan gemaakt worden dmv drie primaire kleuren).
Zoek nu eens naar het woord kleurtint slimmerd.

Dan ontdek je misschien zelf dat zwart een kleur is in beide voorbeelden die ik gaf, maar geen kleurtint is.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:02:16 #231
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182419913
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Daarom gebruikte ik ook het woord 'aantonen' en niet 'aanwijzen'. :)
Nee hoor, je gebruikte echt 'aanwijzen'.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:39 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Wijs ze maar even aan:

[ afbeelding ]

"Aantonen" zou trouwens nog vreemder zijn, wat mij betreft. Zeker in combinatie met dat plaatje.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:04:00 #232
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182419954
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 20:35 schreef Kamina het volgende:
Dat heeft er alles mee te maken.
nee helemaal niets, politici zijn toch niet allemaal politiek correct?

politiek correct is wanneer je je termen aanpast om maar niemand tegen zijn kop te stoten en dat is niet altijd even handig of zelfs duidelijk

dat heeft echt niets te maken met het feit dat in de politiek allemaal grote leiders het land besturen oid ... het is geen ander woord voor praten als een politicus
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:04:14 #233
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419958
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:01 schreef Kamina het volgende:

Zoek nu eens naar het woord kleurtint
Ik ken het woord. Is niet synoniem met het woord kleur. Dus vanavond heb je geleerd dat zwart en wit geen kleuren zijn. En alleen maar door domme opmerkingen te maken. Hoe mooi is dat? ^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:05:22 #234
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182419985
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:02 schreef Molurus het volgende:

Nee hoor, je gebruikte echt 'aanwijzen'.
Ja, ik zie het. Verder niet relevant voor het gegeven dat zwart en wit geen kleuren zijn.

Ik haalde overigens het spectrum er bij, omdat Kamina beweerde dat zwart en wit aan weerszijden van het kleurenspectrum liggen. Uiteraard zitten ze daar niet in.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182420007
quote:
6s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:01 schreef S95Sedan het volgende:

[..]

Welke gevoelens? Het is vooral veel schreeuwen en claimen van iets.

Het is hetzelfde als die #metoo wijven die hard lopen blaten en dan achteraf blijkt dat ze zelf ook de shit geflikt hebben waar ze dan tegen zijn.

Dat is bij dit niet anders.
Zeg, je moet traditionalisten niet verwarren met de hedendaagse feesboekschoorsteenpietionalisten of die meukers die geen benul hebben waarom Zwarte Piet zwart is en alleen maar TRADISIE kunnen blaten.

Vraag Molurus maar. Die wil ook niet in hetzelfde hokje geplaatst worden als de KOZP-ers. Plaats de ware traditionalisten dan ook niet in hetzelfde hokje als die TRADIESIIEEE-schreeuwers en die 'en-dan-flikker-je-maar-op-naar-je-eigen-landers'.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:08:01 #236
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_182420033
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ja, ik zie het. Verder niet relevant voor het gegeven dat zwart en wit geen kleuren zijn.
Zoals we zwart en wit normaal gebruiken wellicht wel. Zeker licht in letterlijk alle golflengtes wil je vermoed ik niet al te lang in staan. :P Dus wat wij "wit" noemen is in elk geval niet dat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_182420094
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:00 schreef Montagui het volgende:

[..]

Roet van de schoorsteen is best goed gevonden eigenlijk, een slimme uitvlucht. Wat betreft het vrijkopen van een slaaf door Sint Nicolaas adviseer ik je toch om daar wat onderzoek naar te doen.
Eeehm.. het vrijkopenverhaal is verzonnen in de jaren 40. Ik kan je zelfs de naam van het werkje geven als je wil :P
Het is geen onderdeel van de folklore. Wel onderdeel van de pogingen Piet politiek correct te maken. Toen al :P
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:20:48 #238
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182420358
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:08 schreef Molurus het volgende:

Zoals we zwart en wit normaal gebruiken wellicht wel.
Hoe mensen er in de praktijk mee omgaan is ook niet heel erg relevant. Het zal voor velen te abstract zijn. De oorspronkelijke definitie is bepaald aan de hand van licht. Zwart is het ontbreken van alle kleur en wit is alle kleuren samen. Als iemand dus refereert aan het kleurenspectrum (zoals Kamina deed) dan zijn zwart en wit geen kleuren. Maar jij mag je zwarte lingerie gewoon zwart noemen. ;)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_182420388
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:10 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Eeehm.. het vrijkopenverhaal is verzonnen in de jaren 40. Ik kan je zelfs de naam van het werkje geven als je wil :P
Het is geen onderdeel van de folklore. Wel onderdeel van de pogingen Piet politiek correct te maken. Toen al :P
Oh ja? Die informatie heb ik ergens gemist :D
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:48:17 #240
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182420840
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik ken het woord. Is niet synoniem met het woord kleur. Dus vanavond heb je geleerd dat zwart en wit geen kleuren zijn. En alleen maar door domme opmerkingen te maken. Hoe mooi is dat? ^O^
Doe anders even onderzoek voor je op je bek gaat door gebrek aan zulke basale kennis.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:51:23 #241
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182420884
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:04 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee helemaal niets, politici zijn toch niet allemaal politiek correct?

politiek correct is wanneer je je termen aanpast om maar niemand tegen zijn kop te stoten en dat is niet altijd even handig of zelfs duidelijk

dat heeft echt niets te maken met het feit dat in de politiek allemaal grote leiders het land besturen oid ... het is geen ander woord voor praten als een politicus
Het is wel een ander woord voor praten als een politicus, namelijk niet alles zeggen wat je er echt van vindt, op doordachte en zorgvuldige wijze spreken om sociale cohesie te bewaren en een compromis te bereiken.
1 + 1 = blauw
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:51:37 #242
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_182420889
Goeie discussie wel.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:00:52 #243
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182421059
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:51 schreef Kamina het volgende:

[..]

Het is wel een ander woord voor praten als een politicus, namelijk niet alles zeggen wat je er echt van vindt, op doordachte en zorgvuldige wijze spreken om sociale cohesie te bewaren en een compromis te bereiken.
ja omdat de wat minder betrouwbare politici vaak jokken, niet de hele waarheid vertellen, om de hete brei heendraaien etc.

het is ook geen compliment ofzo he
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:03:13 #244
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182421096
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:22 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Oh ja? Die informatie heb ik ergens gemist :D
De vermoedelijke bron van het "Piter"-verhaal is te vinden op Wikipedia, al een aantal jaren ook. ;)

Er is overigens wel een authentieke legende waarin Sint Nicolaas op magische wijze een ontvoerde jongen uit Egypte die als bediende aan het hof van de Sultan van Babylon werkte bevrijdt en naar zijn ouders terugbrengt.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:04:34 #245
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182421116
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:48 schreef Kamina het volgende:

Doe anders even onderzoek voor je op je bek gaat door gebrek aan zulke basale kennis.
Ben je bij de B in het woordenboek aangekomen? Knap hoor. ^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:05:02 #246
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_182421123
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Goeie discussie wel.
Beetje te zwart-wit als je het mij vraagt. :)

Kleurloos ook. :s)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:07:21 #247
456432 Kamina
Tenacious!
pi_182421158
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 21:51 schreef Straatcommando. het volgende:
Goeie discussie wel.
Ja, alleen jammer van die trollen die de betekenis van doodnormale Nederlandse termen of zelfs het kleurenspectrum in twijfel trekken, puur om daarmee om het punt heen te draaien.
1 + 1 = blauw
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:09:53 #248
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182421188
vooral jammer van de namecalling want dat is hier nu echt helemaal nergens voor nodig :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182421371
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 22:09 schreef sp3c het volgende:
vooral jammer van de namecalling want dat is hier nu echt helemaal nergens voor nodig :')
Jij lijkt op Zwarte Piet, nana nana naa naa!! _O-
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:27:36 #250
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182421409
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 22:24 schreef madam-april het volgende:

[..]

Jij lijkt op Zwarte Piet, nana nana naa naa!! _O-
veeeeeel lichter getint en sowieso stoerder en ik geef mijn snoep af aan niemand dus die schoen trek ik niet aan

tenzij vol snoep maar dat is dan wel van mij alleen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182421448
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 22:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

veeeeeel lichter getint en sowieso stoerder en ik geef mijn snoep af aan niemand dus die schoen trek ik niet aan

tenzij vol snoep maar dat is dan wel van mij alleen
Jij dient nu diep gekwetst en zwaar beledigd te zijn!! Snap dat dan!!!
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:36:54 #252
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_182421571
damn -O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_182421598
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 22:30 schreef madam-april het volgende:

[..]

Jij dient nu diep gekwetst en zwaar beledigd te zijn!! Snap dat dan!!!
:') Wat een onzin weer. Ben je nog steeds van mening dat ZP helemaal nooit een neger heeft voorgesteld?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182422063
quote:
13s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 22:37 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

:') Wat een onzin weer. Ben je nog steeds van mening dat ZP helemaal nooit een neger heeft voorgesteld?
Ik ben nog steeds van mening dat Zwarte Piet geen karikatuur van een neger is en dat de figuur Zwarte Piet niks met racisme te maken heeft.

Maar ik erken wel dat er een periode is geweest waarin hij een Surinaams accent had en onterecht werd neergezet als een neger.
pi_182422171
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 10:52 schreef SuperNeger het volgende:

[..]

Eigenlijk is het woordje negeren ook niet meer van deze tijd.
negeren, meervoud van neger :P
pi_182422196
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 23:02 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds van mening dat Zwarte Piet geen karikatuur van een neger is en dat de figuur Zwarte Piet niks met racisme te maken heeft.

Maar ik erken wel dat er een periode is geweest waarin hij een Surinaams accent had en onterecht werd neergezet als een neger.
Onterecht? Het was een gegeven en vrijwel niemand had daar lange tijd moeite mee. Maar er zit tenminste enige beweging in je mening, daar ben ik al lang blij mee.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:28:18 #257
168739 Red_85
'echt wel'
pi_182422519
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 23:10 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Onterecht? Het was een gegeven en vrijwel niemand had daar lange tijd moeite mee. Maar er zit tenminste enige beweging in je mening, daar ben ik al lang blij mee.
Hoe kan je die uitspraak nu buigen naar jouw mening... Zet alleen maar meer zoden onder het fundament dat ZP niet meer aangepast hoeft te worden.

Discussie klaar dus.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_182422572
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 22:09 schreef sp3c het volgende:
vooral jammer van de namecalling want dat is hier nu echt helemaal nergens voor nodig :')
Jij zou het type zwarte piet zijn die niet strooit maar de pepernoten per salvo uitdeelt. :7
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_182422701
Wat me eigenlijk nog het meeste stoort aan het verhaal van Zwarte Piet is dat er door het massale zwijgen van hele generaties hierover (uit gemak neem ik aan) de werkelijke geschiedenis dus vergeten werd. Voor mensen die hechten aan traditie is dat best vreemd.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182423971
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 22:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja omdat de wat minder betrouwbare politici vaak jokken, niet de hele waarheid vertellen, om de hete brei heendraaien etc.

het is ook geen compliment ofzo he
Dat laatste klopt, daarom gebruiken (aanhangers van) populisten de term graag.
1 + 1 = blauw
  woensdag 10 oktober 2018 @ 01:15:07 #261
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182424384
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 23:02 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds van mening dat Zwarte Piet geen karikatuur van een neger is en dat de figuur Zwarte Piet niks met racisme te maken heeft.

Maar ik erken wel dat er een periode is geweest waarin hij een Surinaams accent had en onterecht werd neergezet als een neger.
... in bepaalde delen van het land en op de nationale tv, maar lang niet overal.
pi_182424622
Nog maar weer eens een verhaaltje voor alle brave kindertjes uit de Telegraaf van 10 nov 1928:

quote:
Om dezen tijd van ’t jaar heerscht er in een klein negerdorpje op de kust van Afrika een drukte van belang. De bewoners vewachten een hoogen gast: Pieterman, den zwarten knecht van Sint Nicolaas. Ieder jaar, voor hij zijn groote reis door Europa gaat ondernemen, krijgt Piet van zijn meester een poosje vacantie en dan trekt hij naar zijn geboortedorp. Al zijn neger-broertjes en zusjes, zijn vriendjes en vriendinnetjes staan hem op ’t strand al op te wachten, als zijn schip in zicht komt. Ze zijn allemaal maar wat trotsch op Piet, die zoo’n hooge betrekking heeft gekregen. Er worden heele neger-feesten voor hem gegeven en hij heeft daar in zijn vacantie een leventje als een prins. En vertellen dat hij kan! Dat begrijp je! De groote oogen van de negerkindertjes worden nog zoo groot, als ze hem horen vertellen van de blanke menschen en kinderen, van al ’t moois en lekkers, dat hij elk jaar uitdeelt en van zijn wonderlijke reizen over daken en schoorsteenen. Zelfs de oude negersprookjes. die moeder ’s avonds voor ’t naar bed gaan vertelt, zijn niet zóó wonderlijk, als Piets verhalen. En als Piet weer weggaat, heelemaal uitgerust en klaar voor zijn groote. jaarlijksehe reis, — dan wuiven de broertjes en zusjes hem na, — en ze staren met hun groote oogen over de zee, denkend aan al die heerlijke, vreemde dingen, die Piet weer te wachten staan.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182424931
quote:
6s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 01:35 schreef Kijkertje het volgende:
Nog maar weer eens een verhaaltje voor alle brave kindertjes uit de Telegraaf van 10 nov 1928:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een goed stukje voorlichting voor in de OP.
1 + 1 = blauw
pi_182424947
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 02:15 schreef Kamina het volgende:

[..]

Een goed stukje voorlichting voor in de OP.
Breek me de bek niet over de OP, daar werden topics voor gekaapt om (de eigen) welgevallige informatie in te plaatsen. :D Ik heb begrepen dat je nu alleen dingen daar mag posten in overleg en met algemene instemming of zo.. :P
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182424955
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 02:19 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Breek me de bek niet over de OP, daar werden topics voor gekaapt om (de eigen) welgevallige informatie in te plaatsen. :D Ik heb begrepen dat je nu alleen dingen daar mag posten in overleg en met algemene instemming of zo.. :P
Nu vraag ik me af of dat nou wel of niet westerse democratie is? :?
1 + 1 = blauw
pi_182424959
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 02:21 schreef Kamina het volgende:

[..]

Nu vraag ik me af of dat nou wel of niet westerse democratie is? :?
Met z'n allen democratisch besluiten wat wel of niet feitelijke informatie is lijkt me iig niet handig :D

Edit: overigens heb ik al ettelijke malen van dit soort krantenartikelen gepost maar het weerwoord was altijd: ja maar dat is maar een verhaaltje en wie weet wat de schrijver voor agenda had :')
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182425066
Als je er over nadenkt is het toch wel typisch: in de tijd dat iedereen wist dat Zwarte Piet een neger was, die de boeman mocht spelen (ipv de Sint zelf toen er nog helemaal geen sprake van een knecht was), nogal een sukkel was en krom praatte, vond iedereen dat acceptabel. Maar nu hij vaak intelligenter dan de Sint zelf is, lief voor kinderen, normaal kan praten en rare toeren uithaalt waar iedereen om kan lachen mag het ineens vooral geen neger zijn! :')

Edit: dat Zwarte Piet veranderde van boeman naar kindervriend is ook uit opvoedkundige redenen gedaan, niet om het imago van de negroide 'ras' te verbeteren. Vreemd genoeg riep toen niemand: HET IS TRADITIE!

[ Bericht 2% gewijzigd door Kijkertje op 10-10-2018 03:12:19 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182425156
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 02:23 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Met z'n allen democratisch besluiten wat wel of niet feitelijke informatie is lijkt me iig niet handig :D

Edit: overigens heb ik al ettelijke malen van dit soort krantenartikelen gepost maar het weerwoord was altijd: ja maar dat is maar een verhaaltje en wie weet wat de schrijver voor agenda had :')
Dat laatste is wat ik me ook afvraag bij zogenaamde traditionalisten en hun beweegredenen om langvergeten stukjes mythen en legenden aan te halen.
1 + 1 = blauw
pi_182425161
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 03:13 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dat laatste is wat ik me ook afvraag bij zogenaamde traditionalisten en hun beweegredenen om langvergeten stukjes mythen en legenden aan te halen.
Yups daar heb ik ook mijn bedenkingen bij. Er zijn nog nooit eerder traditionalisten opgestaan. Waarom nu wel :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182425235
quote:
14s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 03:16 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Yups daar heb ik ook mijn bedenkingen bij. Er zijn nog nooit eerder traditionalisten opgestaan. Waarom nu wel :?
Omdat er al genoeg van de traditie is afgehaald maar nu is grens ook wel bereikt
pi_182425243
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 04:51 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

Omdat er al genoeg van de traditie is afgehaald maar nu is grens ook wel bereikt
Welke traditie dan? Die verschilden nl per streek.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182425244
quote:
5s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 04:57 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Welke traditie dan? Die verschilden nl per streek.
De kleding van de pieten, oorbellen, rode lippen
pi_182425250
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 05:08 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

De kleding van de pieten, oorbellen, rode lippen
Is dat waar traditionalisten naar terug willen ? Of willen die terug naar de tijd dat Sint geen Piet had ? Of naar een lokale versie met bijvoorbeeld sunderums/krampusachtige wezens ? Of dat Sint helemaal niet verscheen op het feest maar onzichtbaar rondwaarde ?
pi_182425258
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 05:08 schreef Bottendaal het volgende:

[..]

De kleding van de pieten, oorbellen, rode lippen
Neeh dan heb je het niet begrepen. Tradtionalisten willen terug naar de tijd van goed en kwaad, zwart en wit, de Sint en zijn geknechte duivel.

Zwarte Piet met oorbellen en rode lippen was in Nederland een neger naar het model van Schenkman. Omdat zijn boekje in heel Nederland zo populair werd kwam er veel meer uniformiteit in de viering en werd deze landelijk ipv streekgebonden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182425266
quote:
6s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 05:32 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Neeh dan heb je het niet begrepen. Tradtionalisten willen terug naar de tijd van goed en kwaad, zwart en wit, de Sint en zijn geknechte duivel.
:')
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_182425358
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 05:48 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

:')
Niet? Traditionalisten willen terug naar Zwarte Piet als neger? Een andere traditie hebben we nl niet gehad na 1850 bij het verschijnen van het boekje van Schenkman. Of je moet de 'traditie' van slechts de laatste paar generaties bedoelen waarbij het (ivm met de veranderende moraal) niet langer acceptabel was dat het een onderdanige domme neger voorstelde en alleen de uileg werd aangepast: hij was voortaan zwart van schoorsteenroet. Verder veranderde er uiterlijk nl helemaal niets, hij had nog steeds kroeshaar, rode lippen en oorringen als van een stereotype neger .
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  woensdag 10 oktober 2018 @ 06:46:17 #277
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182425395
quote:
6s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 01:35 schreef Kijkertje het volgende:
Nog maar weer eens een verhaaltje voor alle brave kindertjes uit de Telegraaf van 10 nov 1928:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Frappant dat de Telegraaf nog steeds dezelfde onzin uitkraamt als 90 jaar later. Hoewel de Telegraaf toen veel meer dan nu een *Amsterdamse* krant was. Ik ben er wel van overtuigd dat "men" in Amsterdam een neger zag in Piet, dat dat in de rest van het land zo was is ten zeerste te betwijfelen. De Sinterklaastraditie in Amsterdam maakt trouwens gebruik van Zwarte Klazen, waardoor we kunnen stellen dat Zwarte Piet wezensvreemd is in Amsterdam, en met wat Piet is kun je in de grote stad niet veel, het is immers een boerentraditie.
Dat met de trek naar de stad een Piet is meegekomen waar ze in Amsterdam niks mee konden en die daar dus veranderde in iets dat men wel kende -de neger op de buitenlandse handelsschepen- is dan niet zo verwonderlijk, vooral omdat de kerk zich zo niet kon storen aan die geïmporteerde duivel.

Tot in de jaren 1970 was Zwarte Piet in delen van het platteland gewoon nog een duivelse boeman met zak en roe, die in de verste verten niet leek op een neger.
pi_182425397
quote:
6s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 05:32 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Neeh dan heb je het niet begrepen. Tradtionalisten willen terug naar de tijd van goed en kwaad, zwart en wit, de Sint en zijn geknechte duivel.

Zwarte Piet met oorbellen en rode lippen was in Nederland een neger naar het model van Schenkman. Omdat zijn boekje in heel Nederland zo populair werd kwam er veel meer uniformiteit in de viering en werd deze landelijk ipv streekgebonden.
Dat verhaal van die geknechte duivel kende ik helemaal niet
  woensdag 10 oktober 2018 @ 06:48:27 #279
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182425405
quote:
6s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 06:32 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Niet? Traditionalisten willen terug naar Zwarte Piet als neger? Een andere traditie hebben we nl niet gehad na 1850
In Amsterdam misschien. Daarbuiten zijn er andere tradities die niks met negers hebben te maken.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:04:21 #280
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182425478
quote:
3s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 02:56 schreef Kijkertje het volgende:
Edit: dat Zwarte Piet veranderde van boeman naar kindervriend is ook uit opvoedkundige redenen gedaan, niet om het imago van de negroide 'ras' te verbeteren. Vreemd genoeg riep toen niemand: HET IS TRADITIE!
Er was toen geen massamedia. Dus wat die lui in Amsterdam deden moesten ze zelf weten, in de rest van Nederland is Zwarte Piet gewoon die boeman gebleven voor wie dat wilde - en zoals het nog steeds is als je dat wilt.

Het probleem is dat die keuze over hoe je met de traditie omgaat je wordt ontnomen als er van bovenaf wordt gezegd "maakt niet uit hoe je het viert of wat je intentie is, een zwarte Zwarte Piet is racisme en dat is verboden in Nederland".
Dat is ten onrechte mensen wegzetten als racist en dat is niet fair.

Of het traditie is of niet boeit ook helemaal niet. Er zijn zat mensen die willen experimenteren met "tradities", je vind ze onder pagans, bij sjamanen, druïden en heksen. Zo is de hele druïden-beweging in Engeland, die mensen met hun traditie rond Stonehenge, begonnen met een laat-18e eeuwse beweging die "tradities liet herleven", waarbij zij de nodige vrijheid hebben genomen bij de invulling van tradities die minstens 1000 jaar niet meer waren gevierd.
Ik weet dat in die kringen in Nederland ook een sterke spirituele belangstelling is voor het Sinterklaasfeest. Uit die hoek kwam ook het idee Krampus hier te introduceren om van dat gezeik over die nep-neger af te zijn.
Die mensen hebben te maken met een beperking van hun godsdienstvrijheid.

En waarom? Omdat een klein groepje wil dat Zwarte Piet racisme is, zodat ze miljarden kunnen eisen van de Nederlandse staat.
pi_182425537
De Telegraaf was gewoon een landelijke krant natuurlijk maar vooruit nog eentje:

Bredase Courant 26 nov 1928

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_182425572
Denk dat daar ook het grote onbegrip in schuilt. Het niet kunnen snappen waarom de provinciaal er geen neger in ziet. Ook niet nadat hem 'de neger' (door de stadse veranderingen aan zijn uiterlijk) wordt opgedrongen. In de provincie heeft het zwart van Zwarte Piet nooit gelijk gestaan met het zwart van de neger. Ook bij ons in het zuiden is hij nog lang een echte antagonist geweest van de Sint.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:23:21 #283
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182425575
quote:
9s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 23:41 schreef Kijkertje het volgende:
Wat me eigenlijk nog het meeste stoort aan het verhaal van Zwarte Piet is dat er door het massale zwijgen van hele generaties hierover (uit gemak neem ik aan) de werkelijke geschiedenis dus vergeten werd. Voor mensen die hechten aan traditie is dat best vreemd.
Het lijkt me dat er niet echt een "werkelijke geschiedenis" is om te verzwijgen. Mensen doen alsof hele generaties stiekem een misdaad hebben gepleegd à la "I know what you did last summer". Ik denk dat ze te veel bezig zijn met het zoeken naar verborgen betekenissen en motieven, zowel voor- als tegenstanders.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:32:07 #284
8369 speknek
Another day another slay
pi_182425624
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:04 schreef Lunatiek het volgende:
En waarom? Omdat een klein groepje wil dat Zwarte Piet racisme is, zodat ze miljarden kunnen eisen van de Nederlandse staat.
|:(.

Zwarte piet IS racisme, en ik wil dat het verandert zodat mijn kinderen niet sommige van hun warmste herinneringen aan een racistische karikatuur hebben. Want je ziet waar het toe leidt. Mensen die 20-30 jaar later hoog en laag springen om hun cognitieve dissonantie op te lossen met allemaal debiele verklaringen, terwijl het racistische beeld gewoon blijft bestaan.

Ik zit helemaal niet op geld van de staat te wachten, noch voel ik mij zeer gekwetst. Ik zou gewoon graag eens willen dat mensen rationeel zijn en zeggen 'ohja. Kan best een beetje anders, geen probleem.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:32:10 #285
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182425625
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:23 schreef Montagui het volgende:
Denk dat daar ook het grote onbegrip in schuilt. Het niet kunnen snappen waarom de provinciaal er geen neger in ziet. Ook niet nadat hem 'de neger' (door de stadse veranderingen aan zijn uiterlijk) wordt opgedrongen. In de provincie heeft het zwart van Zwarte Piet nooit gelijk gestaan met het zwart van de neger. Ook bij ons in het zuiden is hij nog lang een echte antagonist geweest van de Sint.
Dat kan ik beamen. Ik wist als kind ook wel dat negroïde mensen er heel anders uitzagen dan die pikzwarte man met zijn lichte ogen, "blanke" trekken en kleurrijk kostuum. Zwarte Piet was in dat opzicht enig in zijn soort. Anderen lijken dat onderscheid niet te kunnen of willen maken, zelfs als volwassene...
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:34:45 #286
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182425638
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:32 schreef speknek het volgende:
Ik zou gewoon graag eens willen dat mensen rationeel zijn en zeggen 'ohja. Kan best een beetje anders, geen probleem.
En hier gaat het mis... En dat ligt niet aan pro kamp...
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:34:45 #287
8369 speknek
Another day another slay
pi_182425639
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:32 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat kan ik beamen. Ik wist als kind ook wel dat negroïde mensen er heel anders uitzagen dan die pikzwarte man met zijn lichte ogen, "blanke" trekken en kleurrijk kostuum. Zwarte Piet was in dat opzicht enig in zijn soort. Anderen lijken dat onderscheid niet te kunnen of willen maken, zelfs als volwassene...
Ik wist al kind ook wel dat een jood er heel anders uit zag dan met een komische grote haakneus terwijl hij de hele dag in zijn handen wreef en eieren legde voor zijn addergebroed. Anderen lijken dat onderscheid niet te kunnen of willen maken, zelfs als volwassene...

Overigens lijkt het me heel knap als je als vijfjarige genoeg zwarte mensen hebt gezien om een duidelijk visueel onderscheid te kunnen maken, tenzij je in de Bijlmer woont (in welk geval je waarschijnlijk niet zo zou reageren).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:35:48 #288
8369 speknek
Another day another slay
pi_182425645
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:34 schreef AchJa het volgende:

[..]

En hier gaat het mis... En dat ligt niet aan pro kamp...
Ja precies, je maakt er gelijk weer een tribaal spel van om enige beginnende zelfreflectie subiet overboord te flikkeren.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:37:04 #289
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182425659
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:34 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik wist al kind ook wel dat een jood er heel anders uit zag dan met een komische grote haakneus terwijl hij de hele dag in zijn handen wreef en eieren legde voor zijn addergebroed. Anderen lijken dat onderscheid niet te kunnen of willen maken, zelfs als volwassene...
Bij welk evenement kon je zo verkleed over straat? Kreeg je dan ook extra gratis een tatoo?
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:38:18 #290
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182425669
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:35 schreef speknek het volgende:

Ja precies, je maakt er gelijk weer een tribaal spel van om enige beginnende zelfreflectie subiet overboord te flikkeren.
Bedankt voor het bevestigen van mijn punt.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:39:27 #291
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_182425675
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bij welk evenement kon je zo verkleed over straat? Kreeg je dan ook extra gratis een tatoo?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:40:30 #292
8369 speknek
Another day another slay
pi_182425682
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:37 schreef AchJa het volgende:

[..]

Bij welk evenement kon je zo verkleed over straat? Kreeg je dan ook extra gratis een tatoo?
Bij geen evenement, want dat had de staat gelijk verboden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:41:32 #293
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_182425705
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:32 schreef speknek het volgende:

Zwarte piet IS racisme,
Dergelijke schreeuwers hebben we in het pro-kamp ook (Zwarte Piet IS traditie). Kan niemand wat mee.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:49:28 #295
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_182425754
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:34 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik wist al kind ook wel dat een jood er heel anders uit zag dan met een komische grote haakneus terwijl hij de hele dag in zijn handen wreef en eieren legde voor zijn addergebroed. Anderen lijken dat onderscheid niet te kunnen of willen maken, zelfs als volwassene...
Ja, net zoals zwarte mensen algemeen bekend staan om het feit dat ze streng zijn voor blanke kinderen en hippe renaissancekostuums dragen. Typisch.

quote:
Overigens lijkt het me heel knap als je als vijfjarige genoeg zwarte mensen hebt gezien om een duidelijk visueel onderscheid te kunnen maken, tenzij je in de Bijlmer woont (in welk geval je waarschijnlijk niet zo zou reageren).
Nee, ik heb Zwarte Piet als kind gewoon nooit geassocieerd met een bestaand menstype. Geen mens zag er zo uit. Het was een sprookjesfiguur, net als de karakters uit de Donald Duck.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 07:59:00 #296
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182425828
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:32 schreef speknek het volgende:

[..]

|:(.

Zwarte piet IS racisme, en ik wil dat het verandert zodat mijn kinderen niet sommige van hun warmste herinneringen aan een racistische karikatuur hebben. Want je ziet waar het toe leidt. Mensen die 20-30 jaar later hoog en laag springen om hun cognitieve dissonantie op te lossen met allemaal debiele verklaringen, terwijl het racistische beeld gewoon blijft bestaan.

Ik zit helemaal niet op geld van de staat te wachten, noch voel ik mij zeer gekwetst. Ik zou gewoon graag eens willen dat mensen rationeel zijn en zeggen 'ohja. Kan best een beetje anders, geen probleem.
Wat is jou probleem met zwarte piet? Hoeveel beetjes anders heb je nog nodig om het acceptabel te vinden?
Als jij je kinderen normaal zou opvoeden hadden ze geen neger hoeven zien in iemand die zich als duivel uitdost. Jij legt je racistische wereldbeeld op aan kinderen. Voor mij -met gepigmenteerse kindjes op school - was het vroeger toch echt heel duidelijk: die Surinamers en Zwarte Piet leken in niets op elkaar. En Zwarte Piet leek óók niet op Sjimmie van Piët. Zwarte Piet leek uiteindelijk het meest op mijn (blanke) neven achter een masker van kurkroet.
pi_182425872
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:59 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat is jou probleem met zwarte piet? Hoeveel beetjes anders heb je nog nodig om het acceptabel te vinden?
Als jij je kinderen normaal zou opvoeden hadden ze geen neger hoeven zien in iemand die zich als duivel uitdost. Jij legt je racistische wereldbeeld op aan kinderen. Voor mij -met gepigmenteerse kindjes op school - was het vroeger toch echt heel duidelijk: die Surinamers en Zwarte Piet leken in niets op elkaar. En Zwarte Piet leek óók niet op Sjimmie van Piët. Zwarte Piet leek uiteindelijk het meest op mijn (blanke) neven achter een masker van kurkroet.
Blijkbaar is hij niet mentaal in staat om Zwarte Piet los te kunnen zien van negers en het verschil ook niet uit te kunnen leggen aan zijn kinderen. En dan kan hij het niet voorstellen dat andere mensen dit wel kunnen.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 08:05:07 #298
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182425880
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:34 schreef speknek het volgende:

Overigens lijkt het me heel knap als je als vijfjarige genoeg zwarte mensen hebt gezien om een duidelijk visueel onderscheid te kunnen maken, tenzij je in de Bijlmer woont (in welk geval je waarschijnlijk niet zo zou reageren).
Toen ik 5 was waren er dagelijks Surinamers op (de zwartwit) tv wegens de onafhankelijkheid. En kwamen de Surinamers bij bosjes naar Nederland, ook naar ons dorp. Je moet stekeblind zijn als je nooit een zwarte hebt gezien in kranten of op tv in de '70s en daarna. Heel veel zwarte popartiesten toen ook, Boney M voorop. Die hadden het trouwens over een brown girl, niet een black girl.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lunatiek op 10-10-2018 08:10:09 ]
  woensdag 10 oktober 2018 @ 08:29:07 #299
8369 speknek
Another day another slay
pi_182426072
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:59 schreef Lunatiek het volgende:

Wat is jou probleem met zwarte piet? Hoeveel beetjes anders heb je nog nodig om het acceptabel te vinden?

Ik ben heel content met de roetveegpiet. Geen huidskleur als kostuum, geen geforceerd kroeshaar, geen rode lippen.

quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 07:49 schreef Iblardi het volgende:

Ja, net zoals zwarte mensen algemeen bekend staan om het feit dat ze streng zijn voor blanke kinderen en hippe renaissancekostuums dragen. Typisch.

Ja niet heh, dat maakt de dandified coon nou juist zo grappig. Een aapje met een pakje.
quote:
Nee, ik heb Zwarte Piet als kind gewoon nooit geassocieerd met een bestaand menstype. Geen mens zag er zo uit. Het was een sprookjesfiguur, net als de karakters uit de Donald Duck.
Dat jij de associatie niet gemaakt hebt, wil toch niet zeggen dat er geen associatie is? (Noch wil het zeggen dat andere kinderen niet de associatie maken, zwarte kinderen worden rond Sinterklaas heel vaak voor zwarte piet uitgescholden.) Nogal wiedes dat je als kind niet bekend bent met tweehonderd jaar geïnstitutionaliseerd racisme. Dat voorbeeld van de running of the jew, dat zullen kinderen ook een leuk sprookjesfiguur vinden.

Nu je volwassen bent echter, wat is nu je excuus?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 08:34:41 #300
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182426134
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 08:29 schreef speknek het volgende:

Dat jij de associatie niet gemaakt hebt, wil toch niet zeggen dat er geen associatie is?
Associaties zijn persoonlijk. Als je op basis van een associatie gekwetst bent, kun je een ander daarvan niet de schuld geven.

Als ik langs afslag Moordrecht kom, associeer ik dat met dreggen naar zwarten (Moren). Laat ze maar snel die plaatsnaam aanpassen, stelletje geïnstitutionaliseerde racisten!
pi_182426135
Ook dit jaar zie je weer duidelijk terug dat uitsluitend de eenvoudige racistische medemens van mening is dat iemand zwart schminken racistisch zou zijn.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')