abonnement Unibet Coolblue
pi_182401864
Ik heb een DNAtest gedaan en ik heb het geupload naar een andere site. Op die site kan je matches op je X-chromosoom zien. Een korte uitleg van matches op het X-chromosoom : (ik ben vrouw dus dan geldt dit, '
Het X-chromosoom is een ander DNA-type met een uniek overervingspatroon. Mannen krijgen één X-chromosoom van hun moeder. Vrouwen dragen twee X-chromosomen (één van hun moeder en één van hun vader). Het X-chromosoom wordt bij vrouwen wel gerecombineerd en bij mannen niet. Het X-chromosoom is niet geschikt om een specifieke afstammingslijn te bepalen maar kan wel worden gebruikt om bepaalde personen in iemands stamboom uit te sluiten als mogelijke gemeenschappelijke voorouders voor hun matches'. Dus ik keek naar mijn x-matches. De ene helft is Engels/schots/nl/belgisch. Maar de andere helft heeft een joodse afkomst, dus waarschijnlijk ook hele familielijnen joodse mensen. Bij sommige staan ook vooroudelijke namen en die zijn ook Joods.
Dus ergens voelt het wel apart. Ik heb dus ergens Joodse afkomst. Niet dat ik Joods ben want anders had ik het wel geweten, omdat het via de moeder gaat. Mocht het toch zo blijken dan eet ik mijn schoen op. Maar het voelt als een soort voorbestemd dat mijn voorouders Joods zijn.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182402116
Wat bedoel je met voorbestemd?
"Two guys destroyed your bike with a crowbar and a bat. One of 'em wasn't me."
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:03:42 #3
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_182402446
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:01 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
Wat bedoel je met voorbestemd?
Dat het zo heeft moeten zijn. Of anders proberen te zeggen bedoel ik dat het altijd (waarschijnlijk) Joden zijn geweest maar bekeerd of dat een Joodse man kinderen kreeg met een niet Joodse vrouw. En zo geen Joden meer waren in mijn lijn.

Ik heb altijd wel een bijzondere aantrekking gevoeld tot Joden en alles. Terwijl ik agnost ben. Dit is denk ik de reden.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182402627
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:15 schreef vosss het volgende:

[..]

Jij impliceert dat er nog een ander iemand dan Adam was waar die Eva mee heeft lopen fleppen?

Wat een overspelige snol zeg :r
nee , ik bedoel paar generaties terug bij mijn afkomst ipv veel veel langer geleden
FOK! is net een groot tijdschrift
  maandag 8 oktober 2018 @ 23:38:10 #6
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_182402990
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:49 schreef Vimbavimba het volgende:
Maar het voelt als een soort voorbestemd dat mijn voorouders Joods zijn.
Als in: nu weet ik dat ik nooit een moslimvriendje moet krijgen?

Ik zou me eerder afvragen of die afkomst/test wel overeenkomen met de werkelijkheid en ik heb daar grote twijfels bij.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 00:06:51 #7
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182403614
Ik denk dat je eerder verbaasd moet zijn als er géén Joden in je kwartierstaat zitten. Vergeet daarbij niet dat er Joden en joden zijn, dat je afstamt van het Joodse volk wil niet zeggen dat ze het (tot enkele generaties terug) het joodse geloof hadden.
pi_182403840
Oh nee stuk belgisch en ik ben half belg en half spaans dus nu ben jij ook half spaans.
Tis waar je je mee bezig houdt...
Nu iedereen op fok een dna test om te zien of we niet familie zijn van ts
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:08:53 #9
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_182405535
X en Y chromosomen zijn een sociaal construct en ik vind het jammer dat jullie het allemaal nog zo bekrompen zien.
Man of Steal.
pi_182409237
quote:
99s.gif Op maandag 8 oktober 2018 23:11 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

Het was de schuld van de slang! :(
Schlong ja, oftewel de one-eyed monster. Dat was een misspelling in de bijbel.
pi_182409333
So whot? We zijn uiteindelijk allemaal immigranten en familie van elkaar. Iedereen heeft wel ergens bloed zitten dat van elders komt.
pi_182410365
Okay, ik zou op zich alleen maar kunnen giechelen om wat je hier hebt gepost ("voorbestemd", "bijzondere aantrekkingskracht" en zo), maar heb je niets aan.




Dus:
Ik heb jaren geleden een DNA-test gedaan bij 23 and Me, maar dat was niet alleen om meer te weten over mijn afkomst, maar óók voor hun rapporten over mijn gezondheid. Anyway, dat gebeuren motiveerde mij om te beginnen aan mijn stamboom. Wellicht is dat ook een idee voor jou. Is namelijk best wel leuk.
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:24:40 #13
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_182410557
quote:
Dus ergens voelt het wel apart. Ik heb dus ergens Joodse afkomst. Niet dat ik Joods ben want anders had ik het wel geweten, omdat het via de moeder gaat.
Grappig eigenlijk dat we allemaal deze onzin maar gewoon aannemen. Alsof er in die zin een wezenlijk verschil zit tussen een Jood en een Schot.
pi_182410636
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:24 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Grappig eigenlijk dat we allemaal deze onzin maar gewoon aannemen. Alsof er in die zin een wezenlijk verschil zit tussen een Jood en een Schot.
Dit ja. Wat maakt het in hemelsnaam uit.
pi_182410656
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:12 schreef zarGon het volgende:
Okay, ik zou op zich alleen maar kunnen giechelen om wat je hier hebt gepost ("voorbestemd", "bijzondere aantrekkingskracht" en zo), maar heb je niets aan.




Dus:
Ik heb jaren geleden een DNA-test gedaan bij 23 and Me, maar dat was niet alleen om meer te weten over mijn afkomst, maar óók voor hun rapporten over mijn gezondheid. Anyway, dat gebeuren motiveerde mij om te beginnen aan mijn stamboom. Wellicht is dat ook een idee voor jou. Is namelijk best wel leuk.
Ja, oke klinkt wel zweverig. Ik ben altijd een soort van verbondenheid gevoeld, vind het een mystieke cultuur. En superveel bekende en beroemde mensen zijn Joods. Ze hebben een supergroot aandeel, dus ergens voelt het alsof ik daarbij ´hoor´.

En buiten dat is het leuk om te weten hoe je familielijnen lopen.

Oh maar die tests spreken nog steeds van kansen dus niet absuluut,
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182410713
Ik ben er trouwens van overtuigd dat dat soort services stiekem bedoeld zijn om een grote DNA bank op te zetten. We geven het gewoon vrijwillig af, sterker nog, we betalen er voor :')
Maar dat is aluhoedjesterrein :Y)
pi_182410733
Je weet dat die DNA testen die je kan laten doen als een tang op een varken slaan?

Lees dit eens: https://kassa.bnnvara.nl/(...)ijk-en-onbetrouwbaar
pi_182410743
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:30 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Ja, oke klinkt wel zweverig. Ik ben altijd een soort van verbondenheid gevoeld, vind het een mystieke cultuur. En superveel bekende en beroemde mensen zijn Joods. Ze hebben een supergroot aandeel, dus ergens voelt het alsof ik daarbij ´hoor´.
Hmja... Ben blij dat je het zelf zweverig noemt.

Maar eh, vanwaar de behoefte om "daarbij te horen"? Waarom doet het zoveel met je?
pi_182412203
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:36 schreef GereDathan het volgende:
Je weet dat die DNA testen die je kan laten doen als een tang op een varken slaan?

Lees dit eens: https://kassa.bnnvara.nl/(...)ijk-en-onbetrouwbaar
Daarom kijk ik naar x-matches. Dan is zeker dat het iets gemeenschappelijks heeft.
Anders blijft het soms een schatting idd. Maar matchen met mensen die 100% Joods zijn voor generaties terug en getrianguleerde dna segmenten, plus nog meer matches met Joodse en x-matches met Joodse mensen lijkt er niet op? Allemaal op drie verschillende sites met andere (Joodse) mensen.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182412215
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:36 schreef zarGon het volgende:

[..]

Hmja... Ben blij dat je het zelf zweverig noemt.

Maar eh, vanwaar de behoefte om "daarbij te horen"? Waarom doet het zoveel met je?
Weet niet. Soort trots zoals meer mensen dat hebben over hun afkomst. Eigenlijk ben ik al langer dan 10 jaar erin geinteresseerd (in Joden er alles eromheen)
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182412268
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:14 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Weet niet. Soort trots zoals meer mensen dat hebben over hun afkomst. Eigenlijk ben ik al langer dan 10 jaar erin geinteresseerd (in Joden er alles eromheen)
Nou eh, veel plezier de komende tijd dan maar, je kunt je nu écht een onderdeel voelen van het groepje.

Of zo.
pi_182412296
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:17 schreef zarGon het volgende:

[..]

Nou eh, veel plezier de komende tijd dan maar, je kunt je nu écht een onderdeel voelen van het groepje.

Of zo.
haha , want ik ben het niet (denk ik niet). Dus eigenlijk niet. Maar stam er wel vanaf. Ik heb een verhaal gelezen van een vrouw dat bijna alleen maar Joodse vrienden had en er later achter kwam dat ze paar generaties terug van Joden afstamde. Beetje zo is het denk ik.

Wat kwam uit jouw dna- test als ik mag vragen? En klopte het met je stamboom? Dat ging je daarna toch uitzoeken?
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182413077
Ik kende ooit iemand die zich vreselijk door Israel aangetrokken voelde, diegene dacht echt daar thuis te horen en is ook naar Israel vertrokken, liet zich door niemand tegenhouden, want dat was ‘thuis’... Ging faliekant mis, want die overtuiging daar thuis te horen kwam voort uit een psychose.
pi_182413109
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:06 schreef Doedezemaar het volgende:
Ik kende ooit iemand die zich vreselijk door Israel aangetrokken voelde, diegene dacht echt daar thuis te horen en is ook naar Israel vertrokken, liet zich door niemand tegenhouden, want dat was ‘thuis’... Ging faliekant mis, want die overtuiging daar thuis te horen kwam voort uit een psychose.
Vervelend om te horen, ik hoop dat hij hulp heeft gekregen.

Ik by the way gebruik nooit drugs. Nooit gebruikt.
FOK! is net een groot tijdschrift
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:16:00 #25
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_182413240
Enige DNA testen die betrouwbaar zijn, zijn de duurdere via instanties.
Degene die je kan kopen zijn troep en niet accuraat.

Genoeg over te vinden op internet.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_182413588
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:07 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Vervelend om te horen, ik hoop dat hij hulp heeft gekregen.

Ik by the way gebruik nooit drugs. Nooit gebruikt.
die psychose had ook niks met drugs te maken hoor
pi_182418182
Ik heb zelf best een grote neus. Zal ik me ook laten testen?
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 19:42:01 #28
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_182418218
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:40 schreef thabit het volgende:
Ik heb zelf best een grote neus. Zal ik me ook laten testen?
Zou ik wel doen, kan zomaar een tumor zijn.
pi_182418517
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:42 schreef PiyeReloaded het volgende:

[..]

Zou ik wel doen, kan zomaar een tumor zijn.
Nee, is erfelijk. Mijn oma had ook een grote neus.
  Moderator dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:35:39 #30
441859 crew  Lenny77
pi_182421542
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 15:07 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Ik by the way gebruik nooit drugs. Nooit gebruikt.
Dus... Je kan geen psychose krijgen als je geen drugs gebruikt? :N
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:42:30 #31
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_182421710
Ashkenazie joden of Sefardische? Ashkenazie joden kwamen voornamelijk uit Oost Duitsland, Polen, Belarus, Baltische staten, Rusland, Hongarije, Tjeschoslovakije. Sefardische, Spanje, Portugal, Italië, Griekenland etc. Later door inquisitie, o.a. Nederland, Marokko, Turkije en Latino Amerika
Frankrijk heeft beide. Volgens onderzoeken is de vaderlijn van de ashkenazie afkomstig uit de levant/Israël regio. Terwijl de moederlijn afstand van 4 voorouders, allen Oer- Europeanen.
pi_182425886
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 22:35 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Dus... Je kan geen psychose krijgen als je geen drugs gebruikt? :N
Kan ook zonder drugs gebruikt te hebben.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182425930
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 22:42 schreef Ciclon het volgende:
Ashkenazie joden of Sefardische? Ashkenazie joden kwamen voornamelijk uit Oost Duitsland, Polen, Belarus, Baltische staten, Rusland, Hongarije, Tjeschoslovakije. Sefardische, Spanje, Portugal, Italië, Griekenland etc. Later door inquisitie, o.a. Nederland, Marokko, Turkije en Latino Amerika
Frankrijk heeft beide. Volgens onderzoeken is de vaderlijn van de ashkenazie afkomstig uit de levant/Israël regio. Terwijl de moederlijn afstand van 4 voorouders, allen Oer- Europeanen.
Ashkenazi. Dat waren toch italianen die vrouwen? Dat Joodse mannen met italiaanse vrouwen trouwden die zich bekeerden tot het Jodendom. Maar dan praat over heel lang geleden , wat jij zegt de afstamming. Grappig want bij mij kwam er italian_jewish uit als voorouders bij Gedmatch.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182426334
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 12:30 schreef Vimbavimba het volgende:
En superveel bekende en beroemde mensen zijn Joods. Ze hebben een supergroot aandeel
Luister TS, ze gaan je echt niet zomaar een zak geld geven. Ik weet wat ze zeggen over joden, maar dat is een racistische mythe. Natuurlijk er zijn genoeg rijke joden, maar er zijn ook genoeg arme joden en de rijke joden geven niet zomaar zakken geld aan arme joden alleen maar omdat ze joods zijn. Helaas!

edit: wat je wel kan doen is je stamboom verder uitzoeken, als je over de hele vrouwelijke lijn joods was kun je wel gratis in Israël gaan wonen!

[ Bericht 5% gewijzigd door Fokpop op 10-10-2018 08:57:10 ]
pi_182431659
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 22:49 schreef Vimbavimba het volgende:
Ik heb een DNAtest gedaan en ik heb het geupload naar een andere site. Op die site kan je matches op je X-chromosoom zien. Een korte uitleg van matches op het X-chromosoom : (ik ben vrouw dus dan geldt dit, '
Het X-chromosoom is een ander DNA-type met een uniek overervingspatroon. Mannen krijgen één X-chromosoom van hun moeder. Vrouwen dragen twee X-chromosomen (één van hun moeder en één van hun vader). Het X-chromosoom wordt bij vrouwen wel gerecombineerd en bij mannen niet. Het X-chromosoom is niet geschikt om een specifieke afstammingslijn te bepalen maar kan wel worden gebruikt om bepaalde personen in iemands stamboom uit te sluiten als mogelijke gemeenschappelijke voorouders voor hun matches'. Dus ik keek naar mijn x-matches. De ene helft is Engels/schots/nl/belgisch. Maar de andere helft heeft een joodse afkomst, dus waarschijnlijk ook hele familielijnen joodse mensen. Bij sommige staan ook vooroudelijke namen en die zijn ook Joods.
Dus ergens voelt het wel apart. Ik heb dus ergens Joodse afkomst. Niet dat ik Joods ben want anders had ik het wel geweten, omdat het via de moeder gaat. Mocht het toch zo blijken dan eet ik mijn schoen op. Maar het voelt als een soort voorbestemd dat mijn voorouders Joods zijn.
Ff deze aflvering bekijken van Radar.
https://radar.avrotros.nl(...)na-test-betrouwbaar/

is al ff terug uitgezonden geweest, maar als ik mij goed herinner kwam het er op uit dat ze van een persoon het dna hebben afgenomen en dit naar meerdere commerciële dna test websites hebben gestuurd.
Bij elke website had die persoon telkens een compleet andere voorouders.

Gewoon niet die commerciële shit geloven.
  woensdag 10 oktober 2018 @ 14:32:19 #36
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_182432021
quote:
1s.gif Op woensdag 10 oktober 2018 08:12 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Ashkenazi. Dat waren toch italianen die vrouwen? Dat Joodse mannen met italiaanse vrouwen trouwden die zich bekeerden tot het Jodendom. Maar dan praat over heel lang geleden , wat jij zegt de afstamming. Grappig want bij mij kwam er italian_jewish uit als voorouders bij Gedmatch.
. Klopt ja. Via Romeinse rijk naar het Noorden gegaan. Wellicht dat dat ook de reden is waarom de meeste ook gewoon donkerharig zijn. Het echte mengen met Slavische en Germaanse volkeren gebeurde pas in de laatste 2 eeuwen. Vandaar blond haar en blauwe ogen.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:28:01 #37
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_182448567
"Ik zie veel Joden die succesvol zijn dus ik betaal een schimmige website om me te vertellen dat ik Joodse voorouders heb. Nu ben ik ook succesvol!"
Oh wacht...

:')
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
pi_182449217
Ik vind afkomst persoonlijk een beetje nietszeggend en begrijp dan ook exact niets van jouw fascinatie.
Conscience do cost.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 14:09:46 #39
178710 Colonia
Viva Colonia !!
pi_182472348
Probleem met die DNA-sites is ook dat ze vooral op Amerikanen gericht zijn, die zijn meer een mengelmoes uit de hele wereld en hebben minder een idee waar hun voorouders vandaan komen. Hier in Europa zitten er een paar bugs in: bijna iedereen krijgt als afkomst een groot deel Engels/Schots, terwijl er vermoedelijk geen een voorouder van je heeft gewoond. De voorouders van de huidige Engelsen komen juist van het vaste land van Europa (Duitsland, Denemarken) en delen voorouders met ons. Omdat die sites Angelsaksisch zijn hebben ze die oorsprong een beetje omgedraaid: Het is zonde van je geld de helft van de resultaten zijn open deuren, en de andere helft is onbetrouwbaar.
pi_182474281
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 14:09 schreef Colonia het volgende:
Probleem met die DNA-sites is ook dat ze vooral op Amerikanen gericht zijn, die zijn meer een mengelmoes uit de hele wereld en hebben minder een idee waar hun voorouders vandaan komen. Hier in Europa zitten er een paar bugs in: bijna iedereen krijgt als afkomst een groot deel Engels/Schots, terwijl er vermoedelijk geen een voorouder van je heeft gewoond. De voorouders van de huidige Engelsen komen juist van het vaste land van Europa (Duitsland, Denemarken) en delen voorouders met ons. Omdat die sites Angelsaksisch zijn hebben ze die oorsprong een beetje omgedraaid: Het is zonde van je geld de helft van de resultaten zijn open deuren, en de andere helft is onbetrouwbaar.
Bij mij kwam er ook Engels/ Schots uit idd. En bij Gedmatch als voorouders Danish. Dus het klopt want had op ftdna x-matches ook schotse mensen (wat dus gemeenschappelijke voorouders betekenis). En de andere helft klopt bij mij ook niet idd. Want kwam geen Joods uit maar Grieks. Maar ik had op myheritage sowieso met 3 mensen die volledig Joods zijn (stamboom en alles). En nog veel meer matches met Joodse mensen en getrianguleerd dna tussen Joodse mensen. Daarnaast kwam er bij Gedmatch naast Deense voorouders italiaans_Joods uit. En iemand zei in dit topic dat de vrouwelijke lijn ashkenazi uit Italië komt dus dat kan ook kloppen. Ook heb ik matches tussen dezelfde Joodse mensen op verschillende sites. Ik heb vandaag alle x-matches geteld. De ene helft is Nl/Schots/Engels/Belgisch (mijn achternaam is Belgisch) en de andere helft is Ashkenazi.
FOK! is net een groot tijdschrift
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 07:56:26 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182486028
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 14:14 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Weet niet. Soort trots zoals meer mensen dat hebben over hun afkomst. Eigenlijk ben ik al langer dan 10 jaar erin geinteresseerd (in Joden er alles eromheen)
Ik vermoed zomaar dat joden je meer interesseren dan Joden. Maar of je joods bent zie je niet in je dna.
pi_182493186
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 16:36 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Bij mij kwam er ook Engels/ Schots uit idd. En bij Gedmatch als voorouders Danish. Dus het klopt want had op ftdna x-matches ook schotse mensen (wat dus gemeenschappelijke voorouders betekenis). En de andere helft klopt bij mij ook niet idd. Want kwam geen Joods uit maar Grieks. Maar ik had op myheritage sowieso met 3 mensen die volledig Joods zijn (stamboom en alles). En nog veel meer matches met Joodse mensen en getrianguleerd dna tussen Joodse mensen. Daarnaast kwam er bij Gedmatch naast Deense voorouders italiaans_Joods uit. En iemand zei in dit topic dat de vrouwelijke lijn ashkenazi uit Italië komt dus dat kan ook kloppen. Ook heb ik matches tussen dezelfde Joodse mensen op verschillende sites. Ik heb vandaag alle x-matches geteld. De ene helft is Nl/Schots/Engels/Belgisch (mijn achternaam is Belgisch) en de andere helft is Ashkenazi.
Als je echt je stamboom wilt weten lijkt een bezoekje aan het Nationaal Archief of het (archief van) het dorp/stad van je ouders/grootouders me een zinnigere actie. Beter iig dan gevoelige gegevens door te geven aan schimmige websites die niks zinnigs kunnen zeggen.
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 19:30:38 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182496208
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 16:12 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Als je echt je stamboom wilt weten lijkt een bezoekje aan het Nationaal Archief of het (archief van) het dorp/stad van je ouders/grootouders me een zinnigere actie.
Nergens voor nodig. Het meeste staat gewoon online. Moet je wel weten wie je overgrootouders waren.
pi_182501878
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 16:36 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Bij mij kwam er ook Engels/ Schots uit idd. En bij Gedmatch als voorouders Danish. Dus het klopt want had op ftdna x-matches ook schotse mensen (wat dus gemeenschappelijke voorouders betekenis). En de andere helft klopt bij mij ook niet idd. Want kwam geen Joods uit maar Grieks. Maar ik had op myheritage sowieso met 3 mensen die volledig Joods zijn (stamboom en alles). En nog veel meer matches met Joodse mensen en getrianguleerd dna tussen Joodse mensen. Daarnaast kwam er bij Gedmatch naast Deense voorouders italiaans_Joods uit. En iemand zei in dit topic dat de vrouwelijke lijn ashkenazi uit Italië komt dus dat kan ook kloppen. Ook heb ik matches tussen dezelfde Joodse mensen op verschillende sites. Ik heb vandaag alle x-matches geteld. De ene helft is Nl/Schots/Engels/Belgisch (mijn achternaam is Belgisch) en de andere helft is Ashkenazi.
Dus de ene site zegt dat die helft italiaans-joods is en de andere grieks, maar je weet dat die laatste 'niet klopt' omdat... waarom precies? omdat je zo graag joods wil zijn?

Ik zie in totaal maar liefst 8 verschillende mogelijke afkomsten genoemd: engels, schots, nederlands, belgisch, italiaans, joods/ashkenazi, grieks en deens. En dan ben je supergefocust op dat mogelijk joods zijn? dat slaat toch nergens op? 8)7

Je bent gewoon een mengsel van blanken uit bijna alle gebieden waar blanken vandaan komen, net als bijna iedereen in Nederland :P
pi_182502188
Broechiem haba'iem ba'am hakodesh chaveer! :7

Maar ff serieus: zijn die tests niet onbetrouwbaar?
-
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 23:02:59 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182502314
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 22:56 schreef Haushofer het volgende:
Maar ff serieus: zijn die tests niet onbetrouwbaar?
Of ze onbetrouwbaar zijn ligt eraan wat ze beloven. Of de consument de belofte goed leest is nog maar de vraag... als ze met statistiek werken wordt het voor veel mensen helemaal ongrijpbaar.

En voor wat betreft joods is het 100% onbetrouwbaar want dat zit niet in je dna.
pi_182506465
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 22:45 schreef Fokpop het volgende:

[..]

Dus de ene site zegt dat die helft italiaans-joods is en de andere grieks, maar je weet dat die laatste 'niet klopt' omdat... waarom precies? omdat je zo graag joods wil zijn?

Ik zie in totaal maar liefst 8 verschillende mogelijke afkomsten genoemd: engels, schots, nederlands, belgisch, italiaans, joods/ashkenazi, grieks en deens. En dan ben je supergefocust op dat mogelijk joods zijn? dat slaat toch nergens op? 8)7

Je bent gewoon een mengsel van blanken uit bijna alle gebieden waar blanken vandaan komen, net als bijna iedereen in Nederland :P
Myheritage gaf als schatting Grieks, engels, iers-schots-Welsh en noord en west europees. Maja een schatting is een schatting. Ik had wel een matches met mensen die een hele Joodse familie hebben (100% schatting) en Joodse stamboom en dat vond ik vreemd. Toen heb ik mijn dna geupload naar twee andere sites, namelijk Gedmatch en FTDNA. Daar is bij allebei de sites de helft van mijn matches Schots-engels-belgisch-nederlands en de andere helft is Joods en geen enkele Griek! Op FTDNA vind ik Joodse matches ook terug van Gedmatch. Op FTDNA kan je kijken of je een x-match hebt (dan dezelfde voorouders) en de helft ervan is Joods. Ze hebben allemaal achternamen zoals Cohen, Berkowitz enz en hun voorouders komen uit Oost-Europa en Rusland. Ze hebben ook allemaal vooroudelijke Joodse namen zoals Cohen, Berkowitz, Katz enz.

De andere helft is Engels-schots-nederlands- belgisch. Dat kwam er ook bij myheritage ook uit als afkomst. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ik Engelse voorouders heb zoals iemand zei in dit topic. Het kan ook betekenen dat ik gedeelde voorouders heb en we allebei ergens heel ver weg van de Denen afstammen wat uitkwam bij Gedmatch bij mixed mode population, waar ze een poging doen om je afstamming te berekenen. Maar ik heb dus wel x-matches met Engelse mensen wat betekent dat we idd gedeelde voorouders hebben. Bij mixed mode population heb je dus twee uitkomsten en naast Deens is het Italian_Jewish. Het blijkt dat de ashkenazi afstammen van Italiaanse Joden. De vrouwelijke lijn was Italiaans en de mannelijke lijn Ashkenazi. Het zou dus kunnen.

Ik weet de namen niet van mijn overgrootouders, er is wel een onbekende opa aan moederskant. Maar ik kan het niet vragen (familiesituatie ligt moeilijk) dus ik had gevraagd aan mijn vader maar die wist de naam niet meer. Mijn opa is ook al lang overleden. Of het is bij mijn oma's lijn maar die is ook al overleden.
[/quote]
quote:
[quote]1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 22:56 schreef Haushofer het volgende:
Broechiem haba'iem ba'am hakodesh chaveer! :7

Maar ff serieus: zijn die tests niet onbetrouwbaar?
[/quote]
quote:
[quote]1s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 23:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Of ze onbetrouwbaar zijn ligt eraan wat ze beloven. Of de consument de belofte goed leest is nog maar de vraag... als ze met statistiek werken wordt het voor veel mensen helemaal ongrijpbaar.

En voor wat betreft joods is het 100% onbetrouwbaar want dat zit niet in je dna.
FOK! is net een groot tijdschrift
  zondag 14 oktober 2018 @ 08:54:26 #48
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_182506553
Is dat nieuw, dat er in je dna kan worden afgelezen welk geloof je hebt?
Prrrrr
pi_182508463
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 08:38 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Myheritage gaf als schatting Grieks, engels, iers-schots-Welsh en noord en west europees. Maja een schatting is een schatting. Ik had wel een matches met mensen die een hele Joodse familie hebben (100% schatting) en Joodse stamboom en dat vond ik vreemd. Toen heb ik mijn dna geupload naar twee andere sites, namelijk Gedmatch en FTDNA. Daar is bij allebei de sites de helft van mijn matches Schots-engels-belgisch-nederlands en de andere helft is Joods en geen enkele Griek! Op FTDNA vind ik Joodse matches ook terug van Gedmatch. Op FTDNA kan je kijken of je een x-match hebt (dan dezelfde voorouders) en de helft ervan is Joods. Ze hebben allemaal achternamen zoals Cohen, Berkowitz enz en hun voorouders komen uit Oost-Europa en Rusland. Ze hebben ook allemaal vooroudelijke Joodse namen zoals Cohen, Berkowitz, Katz enz.

De andere helft is Engels-schots-nederlands- belgisch. Dat kwam er ook bij myheritage ook uit als afkomst. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ik Engelse voorouders heb zoals iemand zei in dit topic. Het kan ook betekenen dat ik gedeelde voorouders heb en we allebei ergens heel ver weg van de Denen afstammen wat uitkwam bij Gedmatch bij mixed mode population, waar ze een poging doen om je afstamming te berekenen. Maar ik heb dus wel x-matches met Engelse mensen wat betekent dat we idd gedeelde voorouders hebben. Bij mixed mode population heb je dus twee uitkomsten en naast Deens is het Italian_Jewish. Het blijkt dat de ashkenazi afstammen van Italiaanse Joden. De vrouwelijke lijn was Italiaans en de mannelijke lijn Ashkenazi. Het zou dus kunnen.

Ik weet de namen niet van mijn overgrootouders, er is wel een onbekende opa aan moederskant. Maar ik kan het niet vragen (familiesituatie ligt moeilijk) dus ik had gevraagd aan mijn vader maar die wist de naam niet meer. Mijn opa is ook al lang overleden. Of het is bij mijn oma's lijn maar die is ook al overleden.
[..]

[/quote]

[..]

[/quote]
Goed verhaal, lekker kort.

Waarom wil je dit zo graag weten en waarom geloof je alles wat in dat opzicht op internet gezegd wordt? Alles wat op Wikipedia staat is toch ook niet per se waar?
  zondag 14 oktober 2018 @ 12:04:18 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182508907
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 08:38 schreef Vimbavimba het volgende:

Ik weet de namen niet van mijn overgrootouders, er is wel een onbekende opa aan moederskant. Maar ik kan het niet vragen (familiesituatie ligt moeilijk)

Qua joods-zijn is het werkelijk supersimpel: dat ben je alleen als je moeder joods is. Al het andere gaat in tegen de joodse gebruiken. Dus als je daar enig respect voor hebt...

Wat je fascinatie is met Joods snap ik niet, dat is net zo onzinnig als die lui die met Deens dna doen of ze vikingbloed hebben.
  zondag 14 oktober 2018 @ 12:08:29 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182508957
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 08:54 schreef mrspoeZ het volgende:
Is dat nieuw, dat er in je dna kan worden afgelezen welk geloof je hebt?
De wetenschap staat voor niets als je TS moet geloven :o en dat voor iemand die in de eigen stamboom niet verder terug kan dan de grootouders :{
  zondag 14 oktober 2018 @ 12:09:34 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182508973
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 19:40 schreef thabit het volgende:
Ik heb zelf best een grote neus. Zal ik me ook laten testen?
Heb je ook een grote duim?
pi_182509584
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 12:09 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Heb je ook een grote duim?
Nee, dat niet. Hoezo?
pi_182510273
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 12:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De wetenschap staat voor niets als je TS moet geloven :o en dat voor iemand die in de eigen stamboom niet verder terug kan dan de grootouders :{
Dus die x-matches zeggen ook niks? Dat het naar een verleden kan wijzen? Dat is gewoon biologie hoe x-matches werken.
Ik zeg niet dat ik joods ben alleen dat ik den ik vanaf wel joodse voorouders heb.

En ik zei toch dat het me verbaasde? Wel grieks maar alleen Joodse x-matches voor de helft.
En klopt het dus niet dat wij gemeenschappelijke voorouders hebben met Engelsen? En dat die voorouders Deens zijn?


Ik ga het ooit dan onderzoeken, zien of het dan klopt.

[ Bericht 6% gewijzigd door Vimbavimba op 14-10-2018 13:49:38 ]
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182510850
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 13:29 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Dus die x-matches zeggen ook niks? Dat het naar een verleden kan wijzen? Dat is gewoon biologie hoe x-matches werken.
Ik zeg niet dat ik joods ben alleen dat ik den ik vanaf wel joodse voorouders heb.

En ik zei toch dat het me verbaasde? Wel grieks maar alleen Joodse x-matches voor de helft.
En klopt het dus niet dat wij gemeenschappelijke voorouders hebben met Engelsen? En dat die voorouders Deens zijn?

Ik ga het ooit dan onderzoeken, zien of het dan klopt.
Het blijft me verbazen hoe je zulke dingen gelooft. Doe liever onderzoek via familiedocumenten ofzo, daar heb je tenminste nog echt wat aan ipv dit gebeun.
  zondag 14 oktober 2018 @ 14:21:02 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182510966
quote:
14s.gif Op zondag 14 oktober 2018 12:46 schreef thabit het volgende:

[..]

Nee, dat niet. Hoezo?
Dan kun je uit die duim zuigen dat een grote neus betekent dat je Joods of joods bent.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 14 oktober 2018 @ 14:42:09 #57
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182511216
quote:
1s.gif Op zondag 14 oktober 2018 13:29 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Dus die x-matches zeggen ook niks? Dat het naar een verleden kan wijzen? Dat is gewoon biologie hoe x-matches werken.
Ik zeg niet dat ik joods ben alleen dat ik den ik vanaf wel joodse voorouders heb.

En ik zei toch dat het me verbaasde? Wel grieks maar alleen Joodse x-matches voor de helft.
En klopt het dus niet dat wij gemeenschappelijke voorouders hebben met Engelsen? En dat die voorouders Deens zijn?
Leer nu eerst eens het verschil tussen Joods en joods. Je maakt jezelf volkomen belachelijk daarmee. Of iemand joods is, is met geen mogelijkheid in het dna te zien.

Hoe die dingen meestal werken is dat ze kijken naar je dna en dan gaan kijken naar het dna van anderen en dan kijken met welke groepen jouw dna (of specifieke onderdelen daarvan) het meest overeenkomt. Dan kijken ze waar dat dna het vaakst voorkomt en op grond daarvan, en de bekende migratiegeschiedenissen, doen ze een suggestie over wat je afkomst zou kunnen zijn.
Je wordt dus als gemiddelde gezien, er wordt niet naar je specifieke afkomst gekeken.

Voorbeeld van hoe het kan werken: ze vinden bij jouw (een deel van je) dna dat grotendeels matched met een groep mensen waarvan bekend is dat het Joden uit Oost-Europa zijn. Dus gaan ze er gemakshalve vanuit dat jij daar van afstamt. Zit jij echter in een familie in pakweg Egypte, dan is het heel wat lastiger te zien of je Joods bent, omdat je dan allerlei invloeden van andere semitische volkeren hebt, de Joden hebben immers in het verleden gemengd met andere volkeren/stammen. Ze werken niet met "als dat stukje dna zus en zo uitziet, is dat het bewijs dat iemand van Joden afstamt".

Of het klopt dat "wij" gemeenschappelijke voorouders hebben met de Engelsen, is een domme vraag. Want die "wij" bestaat niet. Iedereen heeft zijn eigen reeks voorouders. Ja, heel veel Nederlanders zullen in een ver verleden aan de Engelsen verwant zijn, dat is dus een makkelijke gok. Maar dat geldt zeker niet voor elk individu.

De vraag is echter wat je ermee wilt en wat belangrijk voor je is. Maakt het voor jou uit dat je voorouders in 850 n. Chr. Vikingen waren? Vind je het boeiend dat ze in 1560 met Joden omgingen? En sowieso: er zijn maar weinig families waarvan de voorouders tot zover terug gevonden kunnen worden. En dan weet je meestal weinig meer dan namen en sterfdata, eventueel huwelijken en geboortedata.

"Joodse namen" zegt helemaal niks. In een deel van mijn stamboom komt een achternaam voor die zo vreselijk Joods is dat de Joden in Zuid-Afrika hebben gemeend een familielid op een Joods monument voor de gevallenen van een Zoeloe-aanval te moeten zetten. Ga je echter in de stamboom zoeken, dan blijkt dat die mensen aantoonbaar al eeuwen (streng) protestants waren. En de grootmoeder van moederskant van die persoon was een Javaanse inheemse vrouw, dus volgens de joodse regels kan het niet eens een jood zijn.

Ga uit van de feiten, niet van aannames, fantasieën of algemeenheden.

Zo'n dna-test zegt hooguit dat je je voorouders niet in Azië of Azië of bij de Amerikaanse inheemse stammen hoeft te zoeken.
pi_182511426
Ik heb 2% DNA van een Neanderthaler. Maar dat wil niet zeggen dat ik me zo ook moet gaan gedragen
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_182517673
het zal wel komen omdat ik een simpel persoon ben en voor ongeveer 100% van hollanders op het plattenland afstam maar ik begrjp de obsessie met afkomst niet zo erg. Leuk om meer te weten te komen over je voorouders als je verhalen kent of via een archief dingen kunt lezen, maar wat maakt de procentuele afkomst uit landen of werelddelen uit?? wat heb je concreet aan zoiets??
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_182518060
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 14:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Leer nu eerst eens het verschil tussen Joods en joods. Je maakt jezelf volkomen belachelijk daarmee. Of iemand joods is, is met geen mogelijkheid in het dna te zien.

Hoe die dingen meestal werken is dat ze kijken naar je dna en dan gaan kijken naar het dna van anderen en dan kijken met welke groepen jouw dna (of specifieke onderdelen daarvan) het meest overeenkomt. Dan kijken ze waar dat dna het vaakst voorkomt en op grond daarvan, en de bekende migratiegeschiedenissen, doen ze een suggestie over wat je afkomst zou kunnen zijn.
Je wordt dus als gemiddelde gezien, er wordt niet naar je specifieke afkomst gekeken.

Voorbeeld van hoe het kan werken: ze vinden bij jouw (een deel van je) dna dat grotendeels matched met een groep mensen waarvan bekend is dat het Joden uit Oost-Europa zijn. Dus gaan ze er gemakshalve vanuit dat jij daar van afstamt. Zit jij echter in een familie in pakweg Egypte, dan is het heel wat lastiger te zien of je Joods bent, omdat je dan allerlei invloeden van andere semitische volkeren hebt, de Joden hebben immers in het verleden gemengd met andere volkeren/stammen. Ze werken niet met "als dat stukje dna zus en zo uitziet, is dat het bewijs dat iemand van Joden afstamt".

Of het klopt dat "wij" gemeenschappelijke voorouders hebben met de Engelsen, is een domme vraag. Want die "wij" bestaat niet. Iedereen heeft zijn eigen reeks voorouders. Ja, heel veel Nederlanders zullen in een ver verleden aan de Engelsen verwant zijn, dat is dus een makkelijke gok. Maar dat geldt zeker niet voor elk individu.

De vraag is echter wat je ermee wilt en wat belangrijk voor je is. Maakt het voor jou uit dat je voorouders in 850 n. Chr. Vikingen waren? Vind je het boeiend dat ze in 1560 met Joden omgingen? En sowieso: er zijn maar weinig families waarvan de voorouders tot zover terug gevonden kunnen worden. En dan weet je meestal weinig meer dan namen en sterfdata, eventueel huwelijken en geboortedata.

"Joodse namen" zegt helemaal niks. In een deel van mijn stamboom komt een achternaam voor die zo vreselijk Joods is dat de Joden in Zuid-Afrika hebben gemeend een familielid op een Joods monument voor de gevallenen van een Zoeloe-aanval te moeten zetten. Ga je echter in de stamboom zoeken, dan blijkt dat die mensen aantoonbaar al eeuwen (streng) protestants waren. En de grootmoeder van moederskant van die persoon was een Javaanse inheemse vrouw, dus volgens de joodse regels kan het niet eens een jood zijn.

Ga uit van de feiten, niet van aannames, fantasieën of algemeenheden.

Zo'n dna-test zegt hooguit dat je je voorouders niet in Azië of Azië of bij de Amerikaanse inheemse stammen hoeft te zoeken.
klopt, klopt. Ik ga dus uit van die x-matches en die zijn redelijk betrouwbaar, ik match op het X-chromosoom en automosaal. Dat lijkt me nog betrouwbaarder dan een schatting. Het kan idd zo zijn dat een Joods klinkende naam niet hoeft niet te betekenen dat je joods bent. Maar ik heb het over mijn x-matches die zelf Joods zijn en hun hele stamboom ook. Maar het zegt niet dat je hiermee kan bewijzen dat er Joods DNA bestaat. Misschien een afstamming maar dat weet ik pas zeker als ik mijn stamboom weet. Misschien die onbekende opa of nog langer geleden.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182518100
Dusja die x-matches zijn misschien een richting waar ik moet zoeken. Maar totdat ik mijn stamboom niet weet kan ik niks erover zeggen.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182518135
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 21:34 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
het zal wel komen omdat ik een simpel persoon ben en voor ongeveer 100% van hollanders op het plattenland afstam maar ik begrjp de obsessie met afkomst niet zo erg. Leuk om meer te weten te komen over je voorouders als je verhalen kent of via een archief dingen kunt lezen, maar wat maakt de procentuele afkomst uit landen of werelddelen uit?? wat heb je concreet aan zoiets??
Het antwoord is: helemaal niks.
pi_182518185
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 21:57 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Het antwoord is: helemaal niks.
Nee, maar het wel leuk om het te weten. Verder kan je er niks mee.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182518214
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 22:00 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Nee, maar het wel leuk om het te weten. Verder kan je er niks mee.
Het punt is alleen: je weet het niet want je hebt geen onderzoek gedaan anders dan wat AVG-gegevens op een schimmige website ingevuld. Dus om te zeggen dat je het weet gaat wel ver. Vooral omdat al die sites iets anders zeggen bij invoer van de zelfde info.
  zondag 14 oktober 2018 @ 22:05:30 #65
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182518288
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 21:54 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

klopt, klopt. Ik ga dus uit van die x-matches en die zijn redelijk betrouwbaar, ik match op het X-chromosoom en automosaal. Dat lijkt me nog betrouwbaarder dan een schatting. Het kan idd zo zijn dat een Joods klinkende naam niet hoeft niet te betekenen dat je joods bent. Maar ik heb het over mijn x-matches die zelf Joods zijn en hun hele stamboom ook. Maar het zegt niet dat je hiermee kan bewijzen dat er Joods DNA bestaat. Misschien een afstamming maar dat weet ik pas zeker als ik mijn stamboom weet. Misschien die onbekende opa of nog langer geleden.
Ik schat dat er stukken ezel in je dna zitten, misschien die onbekende opa...
Wanneer ga je het verschil tussen joods en Joods begrijpen en correct toepassen? |:(

Daarbij: ten tijde van de diaspora was men niet zo strikt met de opvolging van joodse regels. Grote kans dus dat er ergens "Joden" in je stamboom zitten die wel met die x-match te maken hebben maar waarvan de voorouders nooit een stap in Kanaän hebben gezet. Gewoon Kaukasiërs of zo die zich ooit bij de joden hebben aangesloten. Zie Chazarië.
pi_182518366
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 22:01 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Het punt is alleen: je weet het niet want je hebt geen onderzoek gedaan anders dan wat AVG-gegevens op een schimmige website ingevuld. Dus om te zeggen dat je het weet gaat wel ver. Vooral omdat al die sites iets anders zeggen bij invoer van de zelfde info.
De afkomst is anders bij myheritage dan x-matches bij FTDNA. En of die x-matches kloppen weet je alleen door stamboomonderzoek, ga toch maar zoeken dan. Anders kan ik het niet hard maken. Wat er uit een stamboom komt is iig betrouwbaarder dan een schatting van etniciteit. De stamboom is echt, ipv vage dingen.
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182518392
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 22:09 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

De afkomst is anders bij myheritage dan x-matches bij FTDNA. En of die x-matches kloppen weet je alleen door stamboomonderzoek, ga toch maar zoeken dan. Anders kan ik het niet hard maken. Wat er uit een stamboom komt is iig betrouwbaarder dan een schatting van etniciteit. De stamboom is echt, ipv vage dingen.
Volgens mij wil je gewoon heel graag dat je voorouders joods zijn. Nou veel plezier ermee zou ik zeggen. Koop een taart en ga het vieren.
  zondag 14 oktober 2018 @ 22:39:58 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182519035
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 22:09 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

De afkomst is anders bij myheritage dan x-matches bij FTDNA. En of die x-matches kloppen weet je alleen door stamboomonderzoek, ga toch maar zoeken dan. Anders kan ik het niet hard maken. Wat er uit een stamboom komt is iig betrouwbaarder dan een schatting van etniciteit. De stamboom is echt, ipv vage dingen.
Echt, echt... ja, als je goed onderzoek doet dan is je kwartierstaat gebaseerd op concrete archiefstukken. Alleen geven die weer wat de ambtenaren is verteld. Veel vrouwen laten het wel uit hun hoofd om te vertellen dat ze vermoeden dat het kind niet van hun wettige echtgenoot is...
Daarnaast is dat onderzoek naar voorouders van voor ca. 1800 lastig en wordt het voor 1600 nog moeilijker, voor 1500 meestal onmogelijk, tenzij je van een belangrijke (adellijke) familie afstamt en de gegevens niet alleen in gemeente- en kerkarchieven werden genoteerd.
  zondag 14 oktober 2018 @ 22:52:51 #69
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_182519229
Bij mij kwam er uit dat ik 1% native American ben. Wel grappig.
pi_182519293
Persoonlijk zou ik t alleen maar kut vinden als ik joods bloed had.
pi_182519307
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 22:52 schreef Ciclon het volgende:
Bij mij kwam er uit dat ik 1% native American ben. Wel grappig.
Denk <1%. Dat betekent niks.
  zondag 14 oktober 2018 @ 23:04:19 #72
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_182519419
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2018 22:56 schreef vredesdruif het volgende:
Persoonlijk zou ik t alleen maar kut vinden als ik joods bloed had.
Gelukkig is dat onmogelijk!
pi_182569194
Ik heb geen geld voor dna test omdat shag zo duur is, rook pakje per dag dus heb aan einde van week altijd 0 euro over,

Joodse mensen kunnen best leuk zijn, noem maar een voorbeeld : Komiek /. actuer mattew broderick, echt geniale humor,, Wat je ook vaak bij Joodse mensen ziet is dat ze in de war zijn, gaan ze bij een muur staan die dan heilig zou zijn? ( wtf hahaha da ken helemaal niet, hoe ken een muur nou heilig zijn? :) haha ) en dan gaan ze uur lang met hun hoofd er tegen aan bonken :)

Wat wel leuk is aan Joodse mensen is dat ze de woestijn proberen om te vormen tot een vruchtbaar bos, en de Joodse keuken is ook eeeerg lekker eten,, :) Denk dat ik zelf 10% joods ben, maar dat gok ik maar,..
pi_182574332
quote:
De ene helft is Engels/schots/nl/belgisch. Maar de andere helft heeft een joodse afkomst, dus waarschijnlijk ook hele familielijnen joodse mensen. Bij sommige staan ook vooroudelijke namen en die zijn ook Joods.
Dus ergens voelt het wel apart. Ik heb dus ergens Joodse afkomst. Niet dat ik Joods ben want anders had ik het wel geweten, omdat het via de moeder gaat. Mocht het toch zo blijken dan eet ik mijn schoen op
Als je voor de helft matcht met mensen met een Joodse afkomst, dan moet je toch wel meer dan "ergens" een Joodse voorvader in je stamboom hebben. Dan moet één van je ouders (en minimaal één van je grootouders enz..) toch voor een aanzienlijk deel van Joodse afkomst zijn?

En tja, voor de rest vind ik etnische trots altijd maar een raar ding. Alsof je een ander of beter mens wordt, alleen omdat bepaalde andere mensen dezelfde voorouders deelden vele generaties terug.

Maar goed, als jij er blij van wordt, veel plezier ermee..
pi_182591140
quote:
0s.gif Op woensdag 17 oktober 2018 17:04 schreef Tortilla het volgende:

[..]

Als je voor de helft matcht met mensen met een Joodse afkomst, dan moet je toch wel meer dan "ergens" een Joodse voorvader in je stamboom hebben. Dan moet één van je ouders (en minimaal één van je grootouders enz..) toch voor een aanzienlijk deel van Joodse afkomst zijn?

En tja, voor de rest vind ik etnische trots altijd maar een raar ding. Alsof je een ander of beter mens wordt, alleen omdat bepaalde andere mensen dezelfde voorouders deelden vele generaties terug.

Maar goed, als jij er blij van wordt, veel plezier ermee..
Met de helft bedoel ik rond duizend matches bij FamilyFinder . De andere helft is Nl/Belgisch/Engels/Iers.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vimbavimba op 18-10-2018 14:53:05 ]
FOK! is net een groot tijdschrift
pi_182606113
En nu ga je Palestina bezetten ofzo?
joods schrijf je met kleine j trouwens
pi_182606227
quote:
10s.gif Op vrijdag 19 oktober 2018 10:28 schreef Edding345 het volgende:
En nu ga je Palestina bezetten ofzo?
joods schrijf je met kleine j trouwens
Kleine letter = de religie.
Grote letter = het volk.

In dit geval dus met een hoofdletter.
pi_182751939
TS IS DE NIEUWE JEZUS
pi_183172592
Ik snap jouw zorgen niet. Ben je Marokkaanse met Joods bloed dan ofzo?
  donderdag 15 november 2018 @ 22:05:43 #80
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_183173209
En, TS? Heb je ineens zin om in media of de financiële sector te gaan werken?
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_183226705
quote:
6s.gif Op donderdag 15 november 2018 22:05 schreef SpecialK het volgende:
En, TS? Heb je ineens zin om in media of de financiële sector te gaan werken?
Of als social engineer hele samelevingen de afgrond in te duwen?
pi_183226925
quote:
1s.gif Op donderdag 18 oktober 2018 14:46 schreef Vimbavimba het volgende:

[..]

Met de helft bedoel ik rond duizend matches bij FamilyFinder . De andere helft is Nl/Belgisch/Engels/Iers.
Ik ben half Irakees (vader) ben ik nu een slecht mens volgens jouw ts ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')