abonnement Unibet Coolblue
pi_182400102
Er rijzen bij mij enkele vragen omtrent suikerziekte bij mijn kat. Ik heb een Europese kort harige kater van 11 Jr. Het is een echte buiten kat, gespierd en geen overgewicht. Hij is altijd zeer speels en alert. Zo ook afgelopen week, totdat hij op vrijdag een vaccinatie kreeg Nobivac Ducat type 14. Zondag werd hij wat rustiger en vroeg hij telkens om aandacht. Maandag middag, wilde hij niet meer eten en drinken en leek hij wankel op zijn pootjes te staan. Wij zijn vervolgens naar de dierenarts gegaan. Deze constateerde dat hij suikerziekte had. Hoe is dit mogelijk. Voordat hij zijn vaccinatie kreeg was hij zeer levendig. 2 dagen na de vaccinatie is hij slap en is zijn zicht slechter geworden (constatering dierenarts) en heeft hij suikerziekte. Kan het zijn dat hij negatief reageert op de vaccinatie? Zo niet hoe kan dit hij plotseling suikerziekte heeft, terwijl hij nooit de symptomen heeft getoond. Normale porties eten, niet te veel drinken (1 schaaltje per dag).
pi_182400229
wat zei de dierenarts toen je hem dit voorlegde?

[ Bericht 2% gewijzigd door oranjevogel1 op 08-10-2018 23:15:11 ]
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  Moderator maandag 8 oktober 2018 @ 22:25:23 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_182401391
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 21:35 schreef oranjevogel1 het volgende:
wat zij de dierenarts toen je hem dit voorlegde?
Zij zei?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_182402492
Katten krijgen niet spontaan suikerziekte van een vaccinatie.
Ze kunnen er wel op reageren, zoals mensen ook op vaccinaties kunnen reageren.
In principe wordt een verder gezonde kat er niet doodziek van; een allergische reactie kan wel optreden. En als de kat al ziek was, dan kan het natuurlijk wel een extra klap voor het immuunsysteem zijn.

Hoe is de diagnose suikerziekte gesteld TS? Is er bloed afgenomen? (Eigenlijk ook gelijk de vraag of er alleen op glucose is getest, of ook fructose. Om echt een goede diagnose te stellen is dit laatste namelijk van belang.)

Een klein voordeel; mocht het echt suikerziekte zijn, bij katten is het in veel gevallen reversibel. Met prikken en diabetesvoeding kunnen veel katten binnen enkele maanden genezen. (Geen garantie, maar misschien even een wat positievere noot.)
pi_182416729
Dank jullie voor jullie reactie. De arts vertelde dat het vaker voorkomt dat katten suikerziekte krijgen zonder dat er voortekenen waren. Het bloed van de kat is getest op Panel V, EL Na/K/CI en fructosamine.
Ik hoop idd dat hij hiervan geneest, fingerscrossed.
  vrijdag 12 oktober 2018 @ 01:48:34 #6
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_182466251
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2018 18:19 schreef Chedeka het volgende:
Dank jullie voor jullie reactie. De arts vertelde dat het vaker voorkomt dat katten suikerziekte krijgen zonder dat er voortekenen waren. Het bloed van de kat is getest op Panel V, EL Na/K/CI en fructosamine.
Ik hoop idd dat hij hiervan geneest, fingerscrossed.
Ik vind het een vreemd verhaal. In echt kattenvoer wordt eigenlijk nooit suiker toegevoegd. Want katten hebben geen receptoren op de tong die zoetstoffen proeven.
Het kan natuurlijk wel dat jouw kat te dik was, door teveel vet. Dan kan een kat ook diabetes krijgen. Tevens kan het zijn dat jouw kat teveel mee eet van de kliekjes van de familie. Sommige katten van mij eten ook graag rijst (zelfs super spicy). Dan mogen ze het bord uitlikken, maar dat is zoveel nog niet.

Dus als je het zeker wilt weten, zou ik een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts... en noem dan wel suikerziekte, zodat ze daarop gericht gaan onderzoeken. Ja dat kost wel wat, maar als je dat tegen al die dieetvoer afzet, wat je anders heel lang moet kopen, kan het toch wel de moeite waard zijn.

Ik wens jou en jouw kat nog vele gelukkige jaren samen! :*
pi_182470496
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 01:48 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Ik vind het een vreemd verhaal. In echt kattenvoer wordt eigenlijk nooit suiker toegevoegd. Want katten hebben geen receptoren op de tong die zoetstoffen proeven.
Het kan natuurlijk wel dat jouw kat te dik was, door teveel vet. Dan kan een kat ook diabetes krijgen. Tevens kan het zijn dat jouw kat teveel mee eet van de kliekjes van de familie. Sommige katten van mij eten ook graag rijst (zelfs super spicy). Dan mogen ze het bord uitlikken, maar dat is zoveel nog niet.

Dus als je het zeker wilt weten, zou ik een second opinion aanvragen bij een andere dierenarts... en noem dan wel suikerziekte, zodat ze daarop gericht gaan onderzoeken. Ja dat kost wel wat, maar als je dat tegen al die dieetvoer afzet, wat je anders heel lang moet kopen, kan het toch wel de moeite waard zijn.

Ik wens jou en jouw kat nog vele gelukkige jaren samen! :*
Maar is er is toch ook op fructosamine getest, dat geeft toch wel een aardige indicatie?
En ik weet niet wat er precieze behandelplan is, maar als er nu voorlopig zeer regelmatig getest wordt op de glucosewaarden (evt. met inbegrip van dagcurves) en de symptomen per dag bekijkt, dan krijg je toch wel een idee of er daadwerkelijk sprake is van suikerziekte?

Zonder het verdere behandelplan te weten vind ik het nog wat vroeg voor een second opinion denk ik.
  zaterdag 13 oktober 2018 @ 02:30:34 #8
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_182485428
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2018 12:01 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Maar is er is toch ook op fructosamine getest, dat geeft toch wel een aardige indicatie?
En ik weet niet wat er precieze behandelplan is, maar als er nu voorlopig zeer regelmatig getest wordt op de glucosewaarden (evt. met inbegrip van dagcurves) en de symptomen per dag bekijkt, dan krijg je toch wel een idee of er daadwerkelijk sprake is van suikerziekte?

Zonder het verdere behandelplan te weten vind ik het nog wat vroeg voor een second opinion denk ik.
Het laatste wat ik wil is jou doen twijfelen aan jouw dierenarts. De meeste dierenartsen zijn echte dierenliefhebbers en zullen naar hun beste kunnen voor jouw dieren het beste advies geven dat ze weten.

En waarschijnlijk ik ook jouw dierenarts vollediger trouw tot zijn of haar conclusie gekomen.
Maar ook als jouw dierenarts volledig ter goeder trouw is, wil niet zeggen dan hij/ zij het bij het rechte eind heeft.
Wat kost een second opinion? ...
Ik ga je niet beloven dat een second opinion een ander resultaat oplevert, maar dan weet het tenminste iets meer zeker. Doe er jouw voordeel mee, of niet...
Ik ken jouw kat niet, maar ik wens jou en jouw kat het beste. Want als het goed zit tussen jou en jouw katten... weet je zelf ook onderbewust wel wat jouw kater wil en nodig heeft.
Misschien niet altijd, maar meestal wel.
pi_182485434
Keal :') Vaccinaties maken shit kapot, weetje nog niet?
pi_182508434
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 oktober 2018 02:30 schreef Also-von-Oder het volgende:

[..]

Het laatste wat ik wil is jou doen twijfelen aan jouw dierenarts. De meeste dierenartsen zijn echte dierenliefhebbers en zullen naar hun beste kunnen voor jouw dieren het beste advies geven dat ze weten.

En waarschijnlijk ik ook jouw dierenarts vollediger trouw tot zijn of haar conclusie gekomen.
Maar ook als jouw dierenarts volledig ter goeder trouw is, wil niet zeggen dan hij/ zij het bij het rechte eind heeft.
Wat kost een second opinion? ...
Ik ga je niet beloven dat een second opinion een ander resultaat oplevert, maar dan weet het tenminste iets meer zeker. Doe er jouw voordeel mee, of niet...
Ik ken jouw kat niet, maar ik wens jou en jouw kat het beste. Want als het goed zit tussen jou en jouw katten... weet je zelf ook onderbewust wel wat jouw kater wil en nodig heeft.
Misschien niet altijd, maar meestal wel.
Het is niet mijn kat of dierenarts ;)

Ik denk alleen dat als er op fructosamine getest is, en er nu regelmatig controles worden uitgevoerd (gewoon een drupje bloed uit bijvoorbeeld het oor en een glucometer) je al best een aardige inschatting kan maken of de diagnose klopt. Daar heb je nog niet gelijk een second opinion voor nodig :)
pi_182508486
En mocht het suikerziekte zijn dan is dat vaak goed te behandelen met insulinespuiten zetten. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')