abonnement Unibet Coolblue
pi_182390200
Goed, we weten allemaal dat snelheid relatief is, m.a.w. je meet altijd de snelheid van iets ten opzichte van een ander object. Zo ver niets nieuws. Maar hoe zit dit bij versnelling?

Hypothese:
Stel je zweeft met zijn tweeën in een compleet leeg heelal, zonder verdere objecten. Jullie onderlinge afstand bedraagt stabiel vijf meter. Ineens wordt de afstand tussen jullie heel snel heel groot, bijvoorbeeld de versnelling van het optrekken in een Tesla. Wie voelt dan wat aan g-krachten? Want wat bepaalt op dat moment wie 'stil' staat en wie ineens een enorme versnelling ondergaat?

Want ik heb er zelf namelijk ook geen last van als er naast mij bij het stoplicht iemand in een Tesla ineens enorm snel optrekt, maar dan beweegt diegene ten opzichte van de aarde en ikzelf niet.
  Moderator / Redactie Sport maandag 8 oktober 2018 @ 14:02:15 #2
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_182390385
Op wie wil je de kracht uitoefenen om de twee uit elkaar te trekken? Die versnelt dan.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_182390624
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 14:02 schreef Nattekat het volgende:
Op wie wil je de kracht uitoefenen om de twee uit elkaar te trekken? Die versnelt dan.
Hmm ja, dat klinkt logisch, er moet nog een kracht die de versnelling uitoefent aanwezig zijn natuurlijk. Ik dacht te moeilijk :')
pi_182394250
Dit doet me wat denken aan Machs principe,

https://www.quantumuniverse.nl/het-principe-van-mach

het idee dat de traagheid van een massa dynamisch bepaald wordt door de andere massa in het heelal. Zie ook Newtons emmer:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bucket_argument
-
pi_182400052
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2018 13:50 schreef Saekerhett het volgende:
Goed, we weten allemaal dat snelheid relatief is, m.a.w. je meet altijd de snelheid van iets ten opzichte van een ander object. Zo ver niets nieuws. Maar hoe zit dit bij versnelling?

Hypothese:
Stel je zweeft met zijn tweeën in een compleet leeg heelal, zonder verdere objecten. Jullie onderlinge afstand bedraagt stabiel vijf meter. Ineens wordt de afstand tussen jullie heel snel heel groot, bijvoorbeeld de versnelling van het optrekken in een Tesla. Wie voelt dan wat aan g-krachten? Want wat bepaalt op dat moment wie 'stil' staat en wie ineens een enorme versnelling ondergaat?
Je geeft al aan dat je doorhebt waar je denkfout zit, maar bij deze toch nog even een aanvulling.
Twee quotes van wiki:
quote:
De speciale relativiteitstheorie van Einstein (1905) beschrijft de beweging van objecten waar geen krachten op werken. Ze gaat uit van twee postulaten:

Elke waarnemer die zich eenparig beweegt ondergaat dezelfde natuurwetten.
De lichtsnelheid in vacuüm is onafhankelijk van de snelheid van de bron.

Wanneer een voorwerp in zo'n inertiaalstelsel versnelt of vertraagt, mag dat dus alleen veroorzaakt worden door een -ten opzichte van het coördinatenstelsel gedefinieerd- zwaartekrachtsveld of een uitwendige kracht. Dit laatste door de aantrekking van een ander voorwerp of als reactiekracht van bijvoorbeeld een straalmotor.
In relativiteit wordt altijd expliciet vermeld dat er absoluut geen sprake mag zijn van een versnelling (of vertraging). Het versnellende object heeft geen referentie nodig om weten dat hij versnelt. Een ruimteschip heeft 3 mogelijkheden om de bemanning net zo rond te laten lopen als op aarde.
1. Een zwart gat in de kelder.
2. Het ruimteschip laten ronddraaien.
3. Het ruimteschip constant te laten versnellen.

Dat laatste is ook één van de leuke discussiepunten van de platte aarde hypothese. Op aarde is het onmogelijk te bepalen of zwaartekracht door de massa van de aarde wordt veroorzaakt of dat de aarde een platte schijf is (zonder noemenswaardige massa) die continue in opwaartse richting versnelt. Het effect is identiek. De platte aarde hypothese is natuurlijk te zot voor woorden, maar sommige argumenten zijn wel goed doordacht en leren je dat een totaal ander mechanisme een identiek resultaat kan geven. Laat me nog even benadrukken dat ik de platte aarde hypothese echt niet serieus neem. Nog even los van alle andere argumenten is een versnellende schijf echt niet aannemelijker dan een zware bol, maar het is best interessant dat beide mogelijkheden exact hetzelfde effect geven.
pi_182401171
Het is nonsens dat de speciale relativiteitstheorie alleen opgaat als er geen versnelling is. Je kunt prima versnellingen doorrekenen met de speciale relativiteitstheorie.
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')