abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  donderdag 11 oktober 2018 @ 10:46:55 #101
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_182447873
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:38 schreef nanuk het volgende:
Ik heb dit niet gevolgd, 12 episodes teruglezen ga ik ook niet doen.

Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom de bestuurder er niet voor gekozen heeft de koers zodanig te wijzigen dat ze tegen een paal was aangereden? De meeste mensen kunnen in die situatie toch nog wel redeneren dat een aanrijding met een trein ernstiger is dan een aanrijding met een verkeerspaal of zo iets. Desnoods het stuur zover om dat het ding eventueel omrolt is altijd nog een beter keuze dan tegen die trein rijden.
Ik zou in bed zijn blijven liggen, denk dat het nog het veiligste was geweest?
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 10:49:24 #102
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_182447913
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:38 schreef nanuk het volgende:
Ik heb dit niet gevolgd, 12 episodes teruglezen ga ik ook niet doen.

Heeft iemand zich wel eens afgevraagd waarom de bestuurder er niet voor gekozen heeft de koers zodanig te wijzigen dat ze tegen een paal was aangereden? De meeste mensen kunnen in die situatie toch nog wel redeneren dat een aanrijding met een trein ernstiger is dan een aanrijding met een verkeerspaal of zo iets. Desnoods het stuur zover om dat het ding eventueel omrolt is altijd nog een beter keuze dan tegen die trein rijden.
Dat is vrij moeilijk te beoordelen. Er zijn geen beelden van en iemand kan op dat moment zodanig in shock verkeren, dat degene anders kan reageren dan normaal.
A child is born with no state of mind.
pi_182447943
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:49 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Dat is vrij moeilijk te beoordelen. Er zijn geen beelden van en iemand kan op dat moment zodanig in shock verkeren, dat degene anders kan reageren dan normaal.
Is de bestuurder gehoord? Zelfs in paniek kunnen de meeste mensen nog handelen. Dan gooi je toch het stuur om? Alles beter dan tegen die trein. Hoe oud was ze? Had ze een rijbewijs? Veel ervaring op dat ding?

Niet dat ik de zwarte piet daar wil leggen maar het zijn wel vragen die mij hebben bezig gehouden de laatste tijd.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 10:54:31 #104
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182447983
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:51 schreef nanuk het volgende:

Is de bestuurder gehoord? Zelfs in paniek kunnen de meeste mensen nog handelen. Dan gooi je toch het stuur om? Alles beter dan tegen die trein. Hoe oud was ze? Had ze een rijbewijs? Veel ervaring op dat ding?

Niet dat ik de zwarte piet daar wil leggen maar het zijn wel vragen die mij hebben bezig gehouden de laatste tijd.
Ik denk dat het een heel ander verhaal is als je op die Stint staat en dit opeens gebeurt. Hindsight is 20/20 vision.
Curiosity cultured the cat
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:01:03 #105
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_182448085
Hoe groot was de afstand tot aan het spoor om nog actie te kunnen ondernemen, ik ging eens met de auto bergaf, stijl, wat bleek geen remmen meer, afstand bijna 1km voor dat ik hem in de achteruit had, weet tot op heden niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb om dat voertuig zo stil te krijgen.

En dat leren ze je niet tijdens rijles!
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:07:11 #106
287741 matspontius
Same old shit, different day
pi_182448185
https://www.bd.nl/oss/dir(...)-zoals-dit~a4f012a3/

Ach ja, een Stint die stilstaat op het spoor is natuurlijk geen ramp als er geen trein aankomt ......

https://www.ad.nl/binnenl(...)val-in-oss~a7588ff9/

Onze grote vriend voelt zich niet verantwoordelijk maar probeert blijkbaar toch wel dingen te verdoezelen door een gratis Stint aan te bieden - "betrokken ja, schuldig niet". Voorbarige conclusie want het onderzoek is nog helemaal niet afgerond, hoe kun je dan al beweren dat je niet schuldig bent aan het ongeval? Hij is voornamelijk betrokken bij het redden van zijn bedrijf en eigen hachje ......
"Hoka Hey!"
pi_182448428

Tja, geen fail safe ontwerp. Dan kan het gebeuren dat elektrische voertuigen uit zichzelf ongewenste acties uitvoeren.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:21:51 #108
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_182448446
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:07 schreef matspontius het volgende:
https://www.bd.nl/oss/dir(...)-zoals-dit~a4f012a3/

Ach ja, een Stint die stilstaat op het spoor is natuurlijk geen ramp als er geen trein aankomt ......
Een auto rijd ik desnoods met de startmotor over het spoor maakt mij iets uit of dat ding verbranden doet dan.
pi_182448523
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:07 schreef matspontius het volgende:
Onze grote vriend voelt zich niet verantwoordelijk maar probeert blijkbaar toch wel dingen te verdoezelen door een gratis Stint aan te bieden - "betrokken ja, schuldig niet". Voorbarige conclusie want het onderzoek is nog helemaal niet afgerond, hoe kun je dan al beweren dat je niet schuldig bent aan het ongeval? Hij is voornamelijk betrokken bij het redden van zijn bedrijf en eigen hachje ......
Andersom zou het ook wel heeeeeeeeeel erg dom zijn om bij voorbaat al te zeggen dat je schuldig bent. En eigen hachje redden, is dat niet de eigenschap van iedereen? Wat zou jij doen in zijn positie? Volmondig schuld bekennen?
Klier? Ik? Kijk lekker naar je zelf !
  Moderator donderdag 11 oktober 2018 @ 11:38:34 #110
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_182448751
quote:
7s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:54 schreef Copycat het volgende:

[..]

Ik denk dat het een heel ander verhaal is als je op die Stint staat en dit opeens gebeurt. Hindsight is 20/20 vision.
Dit.
A child is born with no state of mind.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:40:27 #111
205706 john2406
gratis is en te koop
pi_182448785
quote:
14s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:38 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Dit.
Ik denk in ieder geval niet dat deze eraf gesprongen is.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 11:52:23 #112
473519 Drekkoning
Koning van Drek
pi_182449029
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 10:51 schreef nanuk het volgende:

[..]

Verdiep je eens in human factors. In acute stress maken zelf getrainde professionals fouten of bevriezen (Startle and surprise). In bijvoorbeeld de luchtvaart wordt er tegenwoordig veel aandacht aan besteed.

Dan kan je vanachter je computer zeggen dat je gewoon het stuur om gooit, zo werkt het niet in de praktijk. En dat is een bekende limitatie van ons brein.
pi_182449097
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:52 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Verdiep je eens in human factors. In acute stress maken zelf getrainde professionals fouten of bevriezen (Startle and surprise). In bijvoorbeeld de luchtvaart wordt er tegenwoordig veel aandacht aan besteed.

Dan kan je vanachter je computer zeggen dat je gewoon het stuur om gooit, zo werkt het niet in de praktijk. En dat is een bekende limitatie van ons brein.
Mijn persoonlijke ervaring is anders. Heel veel doe je niet meer maar ruckzichtloos het stuur omgooien om die trein te ontwijken lukt vaak nog wel. Zeker als je enige ervaring met het besturen van dingen hebt.
  donderdag 11 oktober 2018 @ 12:01:14 #114
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_182449222
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:55 schreef nanuk het volgende:

Mijn persoonlijke ervaring is anders. Heel veel doe je niet meer maar ruckzichtloos het stuur omgooien om die trein te ontwijken lukt vaak nog wel.
Jij hakt regelmatig met dit bijltje?
Curiosity cultured the cat
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 11 oktober 2018 @ 12:11:20 #115
401485 Molo
De lading wel...
pi_182449394
quote:

[..]

Mijn persoonlijke ervaring is anders. Heel veel doe je niet meer maar ruckzichtloos het stuur omgooien om die trein te ontwijken lukt vaak nog wel. Zeker als je enige ervaring met het besturen van dingen hebt.
Edwin Renzen, ben jij het?

(Grapje, maar het is nogal een domme stelling van je natuurlijk, en als je dat niet door hebt, raad ik je toch aan de voorgaande discussies hier te lezen, we zijn allang voorbij dit punt)
Respect to the man in the ice cream van
pi_182449397
quote:

[..]

Hou aub op zeg.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 11 oktober 2018 @ 12:19:30 #117
473519 Drekkoning
Koning van Drek
pi_182449503
quote:

[..]

En ik heb persoonlijke en professionele ervaringen die anders zijn. En die ook nog eens gestaafd worden vanuit de wetenschap.

Dat het stuur omgooien zou zijn gelukt betwijfel ik niet. Het is alleen de vraag of je brein op zo een ogenblik in staat is de meest rationele actie uit te voeren. En het antwoord daarop is meestal "nee".
  donderdag 11 oktober 2018 @ 12:37:55 #118
287741 matspontius
pi_182449773
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Andersom zou het ook wel heeeeeeeeeel erg dom zijn om bij voorbaat al te zeggen dat je schuldig bent. En eigen hachje redden, is dat niet de eigenschap van iedereen? Wat zou jij doen in zijn positie? Volmondig schuld bekennen?
Daarom gewoon zijn mond houden en het onderzoek afwachten en al helemaal geen nieuwe Stint aanbieden aan een KDV - over domme acties gesproken. Je eigen hachje redden terwijl er 4 kleine kinderen omgekomen zijn? Nee, zo zit ik niet in elkaar nee. Mijn eigen hachje zou dan wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken ....
"Hoka Hey!"
  donderdag 11 oktober 2018 @ 12:43:46 #119
287741 matspontius
pi_182449862
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:37 schreef matspontius het volgende:

[..]

Daarom gewoon zijn mond houden en het onderzoek afwachten en al helemaal geen nieuwe Stint aanbieden aan een KDV - over domme acties gesproken. Je eigen hachje redden terwijl er 4 kleine kinderen omgekomen zijn? Nee, zo zit ik niet in elkaar nee. Mijn eigen hachje zou dan wel het laatste zijn waar ik me druk om zou maken ....
Heeft allemaal ook met respect en empathie te maken - 2 eigenschappen waarbij ik bij deze man ernstig begin te twijfelen of hij deze wel heeft?
"Hoka Hey!"
pi_182450447
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:19 schreef Drekkoning het volgende:
En ik heb persoonlijke en professionele ervaringen die anders zijn. En die ook nog eens gestaafd worden vanuit de wetenschap.

Dat het stuur omgooien zou zijn gelukt betwijfel ik niet. Het is alleen de vraag of je brein op zo een ogenblik in staat is de meest rationele actie uit te voeren. En het antwoord daarop is meestal "nee".
Ik denk dat je in eerste instantie denk dat je hem wel voorbij de trein weet te krijgen. En dat is dan weer beter dan 10 stuiterende kleuters.
pi_182450705
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:37 schreef matspontius het volgende:
Want door het onderzoek af te wachten haal je die kinderen terug?

we zijn intussen in een nieuwe fase beland. De kinderen komen niet meer terug, wat hij en wie ook nog doet.

De volgende fase is schuldvraag en hoe gaan we dit voorkomen.
In die fase zit hij nu ook en volgt daarin zijn eigen weg.
Volkomen terecht want hij heeft daarin andere belangen dan de overheid.

Of hij nu de schuld op zich neemt of niet doet er echt niet toe voor die kinderen.
De schuldvraag veranderd ook niet door het verlies van deze kinderen.
Ook als het apparaat zonder kinderen in de sloot was beland zouden er vragen zijn over de Stint.
Dan had niemand boos geweest als hij de schuldvraag afwees.
pi_182450760
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 11:01 schreef john2406 het volgende:
Hoe groot was de afstand tot aan het spoor om nog actie te kunnen ondernemen, ik ging eens met de auto bergaf, stijl, wat bleek geen remmen meer, afstand bijna 1km voor dat ik hem in de achteruit had, weet tot op heden niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb om dat voertuig zo stil te krijgen.

En dat leren ze je niet tijdens rijles!
Wij hebben dan ook geen bergen in Nederland.

Of heb jij wel geleerd om links te rijden?
pi_182450798
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:19 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Klopt. Er zijn maar zeer weinig mensen die de perfecte actie ondernemen onder dit soort paniek situaties. Achteraf is het door mensen tijdens een onderzoek onder het genot van de koffie en een zee aan tijd makkelijk praten. Dat kan iedereen. En ook ik spreek uit ervaring als machinist zijnde. Natuurlijk leer je bepaalde automatismen.
pi_182450817
quote:
10s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 12:11 schreef Molo het volgende:

[..]

Edwin Renzen, ben jij het?
Dat kan niet, want dat schijn ik al te zijn.
pi_182450836
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2018 13:28 schreef Cherni het volgende:
Er zijn maar zeer weinig mensen die de perfecte actie ondernemen onder dit soort paniek situaties.
Heel veel ongelukken met de auto kunnen voorkomen worden door gas te geven.
Toch gaat 80% vol in de remmen en staat vervolgens stil op een kruising, waar vervolgens een auto tegenaan rijdt.

Hoeveel mensen krijgen hun auto niet uit een slip? Toch is het op papier zo eenvoudig. Ook als je het oefent op de bekende lokaties voer je de aktie niet uit als je daadwerkelijk in de slip zit.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')